Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2852 - Konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
526679_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotatet sendes efterfølgende til Videnskabsudvalget
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
mandag den 25. februar 2008
Forskningsdelen
11. februar 2008
Punkt 7:
Strategiske energiteknologier - SET-planen
KOM(2007) 723 af 22. november 2007
- Udveksling af synspunkter
Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fællesfo-
retagendet for brændselsceller og brint (FCH)
KOM(2007) 571 af 9. oktober 2007
- Generel indstilling
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om Fællesskabets deltagelse i et forsknings- og udvik-
lingsprogram, der gennemføres af flere medlemsstater
til fordel for forskningsintensive SMV’er (Eurostars)
KOM(2007) 514 af 20. september 2007
- Sagen er ikke på dagsordenen for Rådsmødet (konkur-
renceevne) den 25. februar 2008, men forventes vedta-
get på et snarligt Rådsmøde.
Side 2
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
Punkt 8:
Side 8
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Punkt 9:
Side 15
CVR-nr.
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-029306
471644
1/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 7: Strategiske energiteknologier - SET-planen
KOM (2007) 723 af 22. november 2007
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Kommissionens meddelelse beskriver en mulig fælles strategi for fremme af ener-
giteknologier som opfølgning på EU’s beslutning om en fælles energipolitik ved
topmødet 9. marts 2007. Kommissionen foreslår en koordineret strategi mellem
EU, de europæiske industrivirksomheder og medlemslandene. Der foreslås en
prioritering af energiteknologier med vægt på energieffektivisering, vedvarende
energi og såkaldte ”low carbon” teknologier (fossilt fyrede kraftværker med
CO2-rensning samt 4. generations kernekraftværker). Samtidig lægges op til
etablering af nyt samarbejde:
-
En europæisk strategigruppe for energiteknologier under Kommissionens le-
delse.
-
Et europæisk informationssystem vedr. energiteknologier og menneskelige
ressourcer.
-
Industriinitiativer vedr. vind, sol, bioenergi, avancerede netværk, CO2-
rensning og kernekraft.
-
En europæisk alliance mellem institutioner for energiforskning.
-
Planlægning af den europæiske infrastruktur på energiområdet.
-
Forslag om øgede midler og ressourcer til energiforskningen i Europa.
-
Øget internationalt samarbejde.
Rådets drøftelser af SET-planen begyndte under det portugisiske formandskab.
Det slovenske formandskab har gennemført en proces, hvor Rådets arbejdsgrup-
per for forskning henholdsvis energi har drøftet mulige Rådskonklusioner med
henblik på vedtagelse på energiministermødet den 28. februar 2008.
2.
Baggrund
Meddelelsen (SET-planen) KOM(2007) 723 af 22. november 2007 er Kommissi-
onens udspil for teknologifremme på energiområdet og blev annonceret i Kom-
missionens energipakke.
3.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, er det åbenbart, at øget samar-
bejde på fællesskabsniveau er nødvendigt for, at medlemslandene skal kunne løf-
te de energipolitiske ambitioner, som blev vedtaget af det Europæiske Råd i
marts 2007. Ingen medlemsstater kan løfte denne opgave alene. Af hensyn til en
effektiv udnyttelse af ressourcerne til gennemførelse af planens målsætninger er
det endvidere hensigtsmæssigt, at opgaven løftes i fællesskab. Regeringen finder
derfor, at nærhedsprincippet er overholdt.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Formål og indhold
Formålet med planen for strategisk teknologifremme på energiområdet (SET-
planen) er at understøtte de energipolitiske mål, som EU fastlagde ved topmødet
9. marts 2007. Målene på EU-plan går bl.a. ud på, at der frem til 2020 skal ske:
- forbedring af energieffektiviteten med 20 %.
- udbygning med vedvarende energi, så den dækker 20 % af energiforsynin-
gen.
- reduktion af udledningen af drivhusgasser med 20 % (og 30 % på grundlag af
internationale aftaler).
- udbygning med biobrændstoffer, så de dækker 10 % af behovet.
SET-planen drejer sig om, hvordan teknologiindsatsen i EU, industrien og med-
lemslandene indrettes bedst muligt til at opfylde målene.
Generelt lægger planen således op til, at energieffektivisering prioriteres. SET-
planen udpeger en række teknologier, som skal bidrage til EU’s 2020 målsætnin-
ger: bl.a. vindkraft (særligt offshore), ny forsyningsteknologi, andengenerations-
biobrændstoffer, CO2-opsamling og –lagring og kernekraft (fission).
Frem mod 2050 er udfordringen at skabe gennembrud for en ny generation af
teknologier vedr. konkurrencedygtig vedvarende energi, omkostningseffektiv
energilagring, ny infrastruktur, videreudvikling af kernekraft (4. generations fis-
sion samt demonstration af fusion i forbindelse med ITER), samt endelig nye ty-
per energieffektive løsninger (materialer, nano-videnskab og it-løsninger).
1. For at nå målsætningerne foreslår SET-planen, at der udvikles en fælles stra-
tegisk planlægning på EU-niveau. Der skal etableres en
Styregruppe for
Strategiske Energiteknologier
under Kommissionens ledelse. Der ventes
holdt et samlet europæisk møde i første halvdel af 2009.
2. Desuden skal et nyt
Informationssystem
understøtte det strategiske arbejde
og omfatte både teknologiudvikling og ressourcer.
3. Gennemførelsen af SET-planen vil på industrisiden omfatte en række
Indu-
striinitiativer
inden for den halve snes områder, der i dag er understøttet af
europæiske teknologiplatforme, dvs.
vind, sol, bioenergi, avancerede net-
værk, CO2-rensning og kernekraft.
4. På forskningssiden foreslås, at der skabes en europæisk
Energiforskningsal-
liance,
og der planlægges en struktureret dialog med institutioner mv. i 2008.
Det nye Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) skal endvide-
re involveres aktivt.
5. På infrastruktursiden påtænkes, at der i 2008 etableres en koordineret
Infra-
strukturplanlægning
af europæiske netværk og energisystemer, altså en
slags energiplanlægning.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. I planen understreges behovet for
øgede ressourcer
- såvel finansielle som
menneskelige. Selv om 7. rammeprogram indeholder en vis øgning i de øko-
nomiske midler til energiteknologisk forskning, vurderes disse midler som
utilstrækkelige. Tilsvarende er der brug for, at den menneskelige ressource-
base udvikles.
7. Endelig peger SET-planen på behovet for en ny
international strategi.
Kommissionen lægger op til, at medlemslandene skal tilslutte sig SET-planens
ideer og arbejde for at tilrettelægge deres forsknings- og innovationsarbejde i tråd
med de energipolitiske mål. Der vil således som skitseret blive etableret en sty-
ringsstruktur i 2008.
Udkast til Rådskonklusioner
I det foreliggende udkast til Rådskonklusioner hilser Rådet Kommissionens med-
delelse velkommen og tilslutter sig de deri fremsatte grundlæggende principper
for en europæisk politik på energiteknologiområdet, herunder at politikken skal
bygge på de energipolitiske mål, besluttet 9. marts 2007, og at strategien skal om-
fatte hele udviklingskæden fra forskning til markedsindtrængen af teknologierne.
Rådet tilslutter sig de mål og aktioner, Kommissionen foreslår i meddelelsen. Det
drejer sig bl.a. om
- at igangsætte nye industriinitiativer i samarbejde mellem den offentlige og
private sektor. Seks initiativer prioriteres: - vind, sol, bioenergi, kulstofop-
samling og –lagring, elnet og kernekraft (fission). Desuden opfordres Kom-
missionen til at afsøge mulighederne for nye initiativer vedr. havenergi,
energilagring og energieffektvisering.
- at øge energieffektiviteten gennem aktiv støtte, bl.a. ved at fremme udbredel-
sen af energieffektive teknologier og stimulere opmærksomheden hos forbru-
gerne, herunder sætte nye standarder og gøre brug af det offentliges indkøbs-
politik.
- at etablere en styregruppe på højt niveau, der kan mødes for at udveksle in-
formation og foreslå aktiviteter med henblik på at optimere de samlede akti-
viteter i Det Europæiske Forskningsrum gennem fælles programmer; i sam-
menhæng hermed etableres en struktureret dialog, som kan føre til en euro-
pæisk alliance mellem institutioner for energiforskning.
- at stile mod en betydelig forøgelse af de nationale og europæiske midler til
energiforskning, tilpasset forskningsressourcernes tilgængelighed.
- at forbedre forskernes og institutionernes kapacitetsopbygning og herunder
anmode the European Strategy Forum on Research Infrastructures (ESFRI)
om at identificere behovet for europæiske forskningsinfrastrukturer.
- at udvikle samarbejdet mellem det offentlige, industrien og forskningsverde-
nen til at understøtte SET-planens mål. Denne udvikling kan blandt andet
omfatte offentlig-private partnerskaber, økonomiske virkemidler, udvikling
af markeder for ny teknologi, indførelse af regulering til fremme af udbredel-
sen af nye teknologier og indførelse af normer og standarder for energieffek-
tive produkter og tjenester.
- at gennemføre virkemidler inden for forskning, statsstøtte, landbrug, trans-
port og offentlig indkøbspolitik, som understøtter de energipolitiske mål, og
- at øge det internationale samarbejde.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0005.png
Rådet opfordrer desuden Kommissionen til
- i 2008 at påbegynde arbejdet med de nævnte mål – i tæt samarbejde med
medlemslandene og andre relevante aktører, herunder ved at fremlægge en
meddelelse vedr. finansiering af ”low carbon” teknologier.
- at evaluere SET-planen med jævne mellemrum og etablere åbne informati-
ons- og vidensystemer om energiteknologier.
- at sørge for, at de relevante fællesskabsprogrammer gennemføres, så de støt-
ter op om målene i SET-planen.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu. Det forventes, at en udtalelse vil
blive afgivet primo 2008.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor.
Ikke relevant.
Forsknings- og
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet og beskyttelsesniveauet
De skitserede forslag har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. De foreslå-
ede aktiviteter kan ved efterfølgende implementering resultere i krav om nye
midler via EU’s budgetter, hvoraf Danmark finansierer ca. 2 pct. Størrelsesorde-
nen heraf kan der ikke siges noget kvalificeret om på nuværende tidspunkt.
Der er ikke foretaget en samfundsøkonomisk vurdering af Kommissionens
oplæg.
Danske virksomheder og forskningsinstitutioner har haft en vigtig rolle i europæ-
isk energiforskning, hvor den direkte danske deltagelse har været forholdsmæs-
sigt stort (af størrelsesordenen over 100 mio. kr. pr. år). Den danske andel har på
energiområdet været på samme høje niveau siden 1990’erne svarende til 5-6 % af
EU’s samlede midler inden for denne del af rammeprogrammet. Det kan sam-
menholdes med, at det danske EU-bidrag udgør under 2 pct. af budgettet.
Ud fra en erhvervsmæssig synsvinkel er der også et aspekt i at udbygge de dan-
ske styrkepositioner inden for vedvarende energi og energieffektivisering. I det
omfang teknologifremme også er med til at bane vej for en omfattende udbyg-
ning med vedvarende energi og reduktion af energiforbrug og drivhusgasudled-
ning, har forslagene gunstige konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9.
Høring
Energistyrelsen har i december 2007 sendt meddelelsen i høring hos en række in-
stitutioner, virksomheder og organisationer.
Sagen har været i høring hos EF-Specialudvalget for forskning. Ved fristens ud-
løb den 7. februar 2008 var der indkommet følgende svar:
Dansk Industri (DI) lægger særligt vægt på tre forhold, nemlig styrket koordine-
ring, forøgede investeringer, og at markedet skal sættes i stand til at bringe ener-
giteknologier fra forskningsstadet til markedet. SET-planen er et skridt i den rig-
tige retning, men der er lang vej til, at overvejelserne om f.eks. en styringskomité
Innovationsstyrelsen
Side
5/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0006.png
er omsat i praksis. Regeringen bør lægge vægt på, at SET-planen konkretiseres
og implementeres i 2008.
I forhold til behovet for flere midler bør regeringen bakke op om, at der også på
EU-plan afsættes flere midler. Dette bør ses i sammenhæng med anvendelsen af
EU’s samlede budget, hvor DI anbefaler, at midlerne i langt højere grad målrettes
en massiv satsning på forskning og udvikling, herunder inden for energi- og
miljøteknologi.
I forhold til at styrke markedets evne til at bringe energiteknologier til markedet
bør regeringen arbejde for, at et program som Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP) vinder opbakning på europæisk plan. Det vil
være et af flere midler, der bør bringes i anvendelse for at sætte markedet i stand
til at bringe nye teknologier hele vejen til den kommercielle fase.
Landsorganisationen i Danmark (LO) støtter regeringens holdning, idet man hen-
viser til de bemærkninger, som CO I har fremsendt om finansiering og omlæg-
ning af infrastrukturen på energiområdet i forbindelse med Energistyrelsens hø-
ring vedr. meddelelsen om SET-planen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering er generelt positivt indstillet over for meddelelsen fra
Kommissionen, der ligger op ad de synspunkter, som regeringen har fremført
over for Kommissionen, herunder Regeringens indspil til EU af 12. oktober
2006: ”En samlet energipolitik for Europa”.
Mange af ideerne bag SET-planen, herunder prioritering af vedvarende energi og
energieffektivitet, korresponderer med de forslag og ønsker, som i processen er
fremsat fra dansk side. Generelt hilser regeringen derfor planen velkommen, her-
under at der skabes en energiteknologisk strategi i EU-regi, som også dækker he-
le udviklingskæden for energiteknologier fra forskning til markedsføring. En så-
dan strategi kan blive et afgørende instrument til gennemførelsen af den europæi-
ske energipolitik.
Med hensyn til Kommissionens konkrete forslag og udkastet til Rådskonklusio-
ner lægger man fra dansk side særlig vægt på:
-
Generelt har man fra dansk side gjort gældende, at strategien skal omfatte he-
le udviklingskæden fra forskning til markedsindtrængen af teknologierne.
SET-planen skal således omfatte alle relevante EU-programmer (7. ramme-
program, innovationsprogrammerne, Intelligent Energi Europa, strukturfon-
dene mv.). Disse synspunkter er tilgodeset i udkastet til Rådskonklusioner.
En europæisk strategigruppe for energiteknologier under Kommissionens le-
delse:
Etablering af en sådan gruppe i Kommissionsregi bør fremme den
energiteknologiske tilgang i forhold til 7. rammeprogram og andre EU-
støtteordninger.
En europæisk alliance
mellem institutioner for energiforskning er allerede af-
talt uformelt mellem ledere i energiforskningsverdenen og Kommissionen.
Fra dansk side støttes sådan en alliance, idet der skal arbejdes for dansk del-
tagelse heri.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
6/19
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
Forslag om
øgede midler og ressourcer
til energiforskningen i Europa: - Fra
dansk side er det i EU-indspillet fra oktober 2006 foreslået, at EU’s støtte til
forskning, udvikling og demonstration på energiområdet fordobles ved først-
kommende budgetrevision i 2008/2009 og den efterfølgende budgetperiode.
Såfremt der bliver en revision af de finansielle perspektiver 2007-2013, vil
man således arbejde for en øget andel til energiområdet, samt at de forskelli-
ge EU-programmer koordineres i forhold til udviklingskæden fra forskning
til marked.
The European Strategy Forum on Research Infrastructures
(ESFRI) bør an-
modes om at identificere behovet for europæiske forskningsinfrastrukturer
vedr. vedvarende energi.
Fra dansk side kan man ligeledes støtte ideerne om at udvikle samarbejdet
mellem det offentlige, industrien og forskningsverdenen til at understøtte
SET-planens mål, ligesom der er behov for at gennemføre virkemidler inden
for forskning, statstøtte, landbrug, transport og offentlig indkøbspolitik, som
understøtter de energipolitiske mål.
Øget
internationalt samarbejde:
Dette støttes fra dansk side.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Samlet set kan man fra dansk side tilslutte sig det foreliggende udkast til Råds-
konklusioner, udarbejdet på grundlag af Kommissionens Meddelelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådets drøftelser af SET-planen begyndte under det portugisiske formandskab.
Det slovenske formandskab har gennemført en proces, hvor Rådets arbejdsgrup-
per for forskning henholdsvis energi har drøftet mulige Rådskonklusioner med
henblik på vedtagelse på energiministermødet den 28. februar 2008.
Der har været en positiv holdning fra medlemsstaterne i retning af, at energi-
forskningen bør opprioriteres, og at der vil kunne opnås fordele og synergi ved et
bedre samspil mellem energipolitikken og teknologifremme på energiområdet. En
massiv indsats for teknologifremme kan være en vigtig forudsætning for at opnå
de i marts 2007 fastlagte energipolitiske mål.
Der tegner sig et billede, hvor man generelt udtrykker positiv støtte til ideen om
SET-planen, idet man erkender behovet for en aktiv opfølgning på de ambitiøse
energipolitiske mål, der blev opstillet på Det Europæiske Råds møde den 9. marts
2007.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på energiministrenes møde den 28. fe-
bruar 2008.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Klima- og
Energiministeriet har til Folketingets Europaudvalg fremsendt grundnotat af 25.
januar 2008 om meddelelsen, KOM(2007)723 af 22. november 2007.
Side
7/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0008.png
Punkt 8: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagendet
for brændselsceller og brint (FCH)
KOM(2007) 571 af 9. oktober 2007
-
Generel indstilling
Revideret udgave af grundnotat af 17. januar 2008. Nye afsnit er markeret med en
streg i margenen.
1. Resumé
Det 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på strategiske initiativer, hvor industri og
offentlig forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden
for en række strategiske forskningsområder.
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Rådet vedtog i december
2007 forordninger til oprettelse af de første fire initiativer (IMI, ARTEMIS, Clean
Sky og ENIAC) og forventes under slovensk formandskab at nå til enighed om det
foreliggende femte forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for
brændselsceller og brint. Det forventes således, at Rådet på mødet den 25. februar
2008 når frem til en generel indstilling om forslaget.
Teknologiinitiativet for brændselsceller og brint vil øge synergieffekten mellem
grundforskning og industriens anvendelsesorienterede forskning, udvikling og de-
monstrationsprojekter. Initiativet er baseret på arbejdet i Den Europæiske Tekno-
logiplatform for Brint og Brændselsceller. Formålet er at levere stabil brint- og
brændselscelleteknologi helt frem til kommercielt afsæt samt at reducere tiden til
markedsintroduktion med 2 til 5 år.
Det samlede budget for fællesforetagendet for brændselsceller og brint (FCH-
fællesforetagendet) frem til og med 2017 forventes at være mindst 940 millioner
euro. Heraf forventes fællesskabet at skulle bidrage med 470 millioner euro fra
budgetmidlerne hørende til særprogrammet "Samarbejde" under det 7. rammepro-
gram.
Danmark forventes at stå stærkt i forhold til FCH-aktiviteterne, da Danmark har
flere stærke forskningsmiljøer og virksomheder inden for brændselsceller og brint.
2. Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling. En del af indsatsen i 7. rammepro-
grams særprogrammer vil blive udmøntet igennem JTI’er.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en ny måde at give europæisk industri
indflydelse på indholdet af udbuddene i EU's forskningsprogrammer med henblik
på offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især indu-
strien, og i et vist omfang forskningsmiljøerne, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industrikonsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af en stra-
tegisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. De primære opgaver er i før-
ste omgang derfor at fastlægge et arbejdsprogram for det pågældende forsknings-
område, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forskningsstrate-
gien samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
Gennem de fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og
offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finan-
siering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige meka-
nismer.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadium, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nød-
vendige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Kommissionen har tidligere meddelt, at man vil foreslå JTI ’ere inden for seks
områder. Rådet vedtog i december 2007 forordninger til oprettelse af de første
fire initiativer (IMI, ARTEMIS, Clean Sky og ENIAC) og forventes under slo-
vensk formandskab at nå til enighed om det femte forslag om etableringen af et
fælles teknologiinitiativ for brændselsceller og brint. Det foreløbigt sidste fælles
teknologiinitiativ om global miljø- og sikkerhedsovervågning, GMES, forventes
at blive fremlagt i slutningen af 2008, muligvis først i begyndelsen af 2009.
Teknologiinitiativet for brændselsceller og brint vil øge synergieffekten mellem
grundforskning og industriens anvendelsesorienterede forskning, udvikling og
demonstrationsprojekter, baseret på arbejdet fra den Europæiske Teknologiplat-
form for Brint og Brændselsceller (med dansk deltagelse fra virksomheder og den
offentlige forskning). Formålet er at levere stabil brændselscelle- og brinttekno-
logi helt frem til kommercielt afsæt samt at reducere markedsintroduktionstiden
med 2 til 5 år.
Der er blandt relevante private og offentlige aktører etableret et dansk partner-
skab for deltagelse i den Europæiske Teknologiplatform for Brint og Brændsels-
celler.
Det samlede budget for FCH-fællesforetagendet for den tiårige periode til og med
2017 forventes at være mindst 940 millioner euro. Heraf forventes fællesskabet at
skulle bidrage med maksimalt 470 millioner euro fra budgetmidlerne hørende til
særprogrammet "Samarbejde" under det 7. rammeprogram. Industriens ressour-
cebidrag skal minimum modsvare Fællesskabets bidrag.
Det fælles teknologiinitiativ foreslås oprettet i en 10-årig periode med udløb 31.
december 2017. Kommissionen foreslår, at bidraget fra Fællesskabet alene bliver
afholdt inden for 7. rammeprograms (2007-2013) budget og dækker hele perio-
den frem til den 31. december 2017, inklusive perioden 2013-2017.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 171. Forslaget vedtages i henhold til
Traktatens artikel 172, hvorefter Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage forslag om de i artikel 171 omhand-
lede bestemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget vil give mulighed for, at hidtil fragmenterede indsatser for såvel euro-
pæiske, nationale statslige og private midler kan samles i en fælles europæisk
indsats om brændselsceller og brint. En fællesskabsforanstaltning kan skabe en
retlig ramme for et sådant samarbejde. Muligheden for samordning af nationale
og europæiske indsatser øger handlerummet for opnåelse af overordnede mål for
den samlede europæiske forskning og industri inden for området. Herigennem
styrkes de europæiske virksomheders konkurrencekraft. Forslaget vurderes her-
med at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Forsknings- og
5. Formål og indhold
Den foreslåede forordning vedrørende FCH-fællesforetagendet sigter mod at
styrke EU’s position på brændselscelle- og brintområdet. Japan og Nordamerika
estimeres på nuværende tidspunkt eksempelvis at være 5 år foran EU i demon-
stration af brændselscellekøretøjer. FCH skal bidrage til, at dette skel mindskes
ved blandt andet at samle Europas mange spredte forskningsmiljøer i stærke
partnerskaber med industrien og med tætte bånd til offentlige myndigheder. Spe-
cielt Europas mange små og mellemstore virksomheder forventes at spille en af-
gørende rolle.
Oprettelse
FCH-fællesforetagendet foreslås oprettet for en periode, som udløber med ud-
gangen af 2017. Rådet vil kunne forlænge denne periode. Fællesforetagendets se-
kretariat foreslås placeret i Bruxelles, Belgien.
Mål
Det overordnede mål for FCH-fællesforetagendet er blandt andet at bidrage til
gennemførelsen af EU’s 7. rammeprogram ved at fremme en samlet indsats for
forskning, udvikling og demonstration, der kan eliminere markedsfejl og mulig-
gøre hurtigere markedsintroduktion af brændselscelle- og brintteknologier. Et an-
det mål er at fremme offentlige og private investeringer i disse teknologier i med-
lemslandene og i associerede lande.
Medlemmer og organisering
Det foreslås, at FCH-fællesforetagendet stiftes af Det Europæiske Fællesskab, re-
præsenteret ved Kommissionen, og af en industrigruppe etableret som en interna-
tional non-profit sammenslutning, som repræsenterer den europæiske industris
interesser. Industrigruppen vil være åben for nye medlemmer, såfremt disse er
aktive på området i Europa og forpligter sig til at bidrage til FCH-
fællesforetagendets målsætninger og ressourcer.
Der åbnes endvidere for, at en gruppe bestående af forskningsorganisationer og
universiteter kan indgå som medlem af FCH-fællesforetagendet. Forskningsgrup-
Innovationsstyrelsen
Side
10/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0011.png
pen er åben for nye medlemmer fra medlemslande, associerede lande eller kandi-
datlande.
FCH-fællesforetagendet ledes af en bestyrelse og en ledende direktør assisteret af
et sekretariat. Bestyrelsen vil bestå af seks medlemmer fra industrigruppen og
seks medlemmer udpeget af Kommissionen. Fællesskabet har vetoret i bestyrel-
sens beslutninger om blandt andet anvendelsen af Fællesskabets finansielle bi-
drag, principperne for vurdering af ikke-finansielle ydelser og spørgsmålet om
sammenhængen mellem fællesforetagendets flerårlige planer for forskningsakti-
viteter og 7. rammeprogram.
Såfremt der etableres en gruppe af forskningsorganisationer mv., kan denne få
overdraget en af Kommissionens seks bestyrelsesposter. Sekretariatet vil være
ansvarlig for den daglige ledelse, herunder processen med forslagsindkaldelser,
evaluering, administration af tilskud osv. Af rådgivende organer etableres en
medlemsstatsgruppe på højt niveau samt en videnskabelig komité. Medlemsstats-
gruppen skal høres i forbindelse med udarbejdelsen af de flerårige planer for fæl-
lesforetagendets forskningsaktiviteter.
Finansiering og projektstøtte
Fællesskabet vil bidrage med maksimalt 470 millioner euro for en tiårig periode
til og med 2017. Dette beløb plus eventuelle andre offentlige bidrag skal mini-
mum matches af private investeringer.
Administrationsomkostninger for FCH forventes at ligge på ca. 20 millioner euro.
Omkostningerne skal fordeles med 50 % fra industrigruppen og 50 % fra de øvri-
ge medlemmer af FCH.
FCH-fællesforetagendet skal støtte forsknings-, udviklings- og demonstrationsak-
tiviteter på grundlag af indkaldelser af konkurrerende ansøgninger, uafhængig
evaluering og indgåelse af kontrakter. Afgørelse om støtte træffes af bestyrelsen.
I særlige tilfælde kan der som hjemlet i bestemmelserne om 7. rammeprogram
anvendes særlige udbud, hvis det skønnes formålstjenligt for effektivt at kunne
opfylde forskningsmålsætningerne.
Rapportering og evaluering
Kommissionen skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en årlig implemen-
teringsrapport vedrørende FCH-fællesforetagendet. Endvidere skal der senest
2010 iværksættes en foreløbig evaluering.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og mål
Den foreslåede forordning er i overensstemmelse med Fællesskabets forsknings-
politikker og målsætningen om at investere 3 % af EU’s BNP i forskning og ud-
vikling i 2010, hvoraf to tredjedele skal komme fra den private sektor, jf. Det Eu-
ropæiske Råds beslutning i Barcelona i 2002.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0012.png
***
Det slovenske formandskab har fremlagt en række reviderede tekstudgaver for
blandt andet at bringe forslaget i overensstemmelse med de i efteråret 2007 ved-
tagne forslag til fælles teknologiinitiativer.
Fra formandskabets udkast kan – udover sproglige præciseringer – særligt fremhæ-
ves følgende:
Det præciseres, at midlerne udbydes i åbne opslag og med uafhængige evaluerin-
ger, og at de anvendte bestemmelser for håndtering af intellektuel ejendomsret og
værdisættelse af industriens ikke-finansielle bidrag vil stemme overens med de
principper, der gælder for 7. rammeprogram.
Udkastet udelader vetoret til Kommissionen på bestemte områder. Dette opvejes
imidlertid med en tilføjelse om, at Kommissionen ved eventuel stemmeafgivning
skal stemme samlet (Kommissionen er tildelt 6 ud af 12 stemmer i bestyrelsen, og
beslutninger træffes med ¾ flertal).
Det præciseres endvidere, at industriens medfinansiering skal matche Fællesska-
bets bidrag, og at industriens betaling af administrationsomkostningerne vil ske i
form af ikke-finansielle bidrag. Endvidere nævnes eksplicit, at Fællesskabsinitiati-
vet har til formål også at fremme SMV-deltagelsen og koordinering med relevante
dele af 7. rammeprogram.
Udkastet indebærer også oprettelsen af en FCH-medlemsstatsgruppe, der skal in-
formeres og får mulighed for at udtale sig om blandt andet programmets sammen-
hæng med nationale programmer, projektindkaldelser og resultaterne heraf samt
involveringen af SMV. Det præciseres videre, at bestyrelsens udpegning af den vi-
denskabelige komité sker på grundlag af bl.a. forslag fra FCH-
medlemsstatsgruppen.
Endelig er efter bl.a. dansk forslag understreget, at gennemførelsen af teknologiini-
tiativet skal basere sig på arbejdet i Den Europæiske Teknologiplatform for Brint
og Brændselsceller.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og of-
fentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansie-
ring kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanis-
mer.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
12/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0013.png
Kommissionen foreslår en fællesskabsfinansiering på 470 millioner euro i perio-
den 2007-2017. Danmark finansierer ca. 2 % af EU’s budget svarende til ca. 92
millioner kroner.
Det fælles teknologiinitiativ foreslås oprettet i en 10-årig periode med udløb 31.
december 2017. Kommissionen foreslår, at bidraget fra Fællesskabet alene bliver
afholdt inden for 7. rammeprograms (2007-2013) budget og dækker hele perio-
den frem til den 31. december 2017, inklusive perioden 2013-2017.
Der forventes ikke krav om national, statslig medfinansiering.
9. Høring
Sagen har senest med frist den 7. februar 2008 været behandlet i EF-
Specialudvalget for forskning. Der fremkom følgende bemærkninger:
Dansk Industri (DI) bemærker, at det ikke af materialet fremgår, i hvilken ud-
trækning der forventes afstemninger i bestyrelsen. På det foreliggende grundlag
finder DI det problematisk, at der lægges op til, at Kommissionen de facto får ve-
toret i alle spørgsmål.
Landsorganisationen i Danmark (LO) kan støtte den foreslåede danske indstil-
ling.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forøge Europas industrielle forskningsaktivite-
ter og hilser velkommen, at Kommissionen har fremlagt forslag om oprettelse af
fællesforetagendet FCH.
Regeringen kan tilslutte sig det senest reviderede kompromisforslag.
FCH har sammen med initiativet om innovative lægemidler (IMI) og indlejrede
computersystemer (ARTEMIS) størst dansk interesse af de foreliggende fem for-
slag til fælles teknologiinitiativer. Danmark har flere stærke forskningsmiljøer og
virksomheder inden for brændselsceller og brint.
Som i forbindelse med forhandlingerne om de første fire forslag til fælles tekno-
logiinitiativer lægger Danmark også her vægt på og vil arbejde for at sikre åben-
hed og gennemsigtighed i FCH-fællesforetagendets virke samt reel konkurrence i
de udbudte forsknings-, udviklings- og demonstrationsprojekter. Regeringen
lægger endvidere vægt på at sikre koordinering med andre aktiviteter inden for
rammeprogrammet, samt at de fælles teknologiinitiativer er åbne for nye deltage-
re undervejs.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der blandt medlemslandene stor opbakning til forslaget, og det for-
ventes, at Rådet på mødet den 25. februar 2008 når frem til en generel indstilling.
Der har under forhandlingerne været bred tilslutning til harmoniseringen af forsla-
get med relevante dele af de allerede vedtagne forslag om fælles teknologiinitiati-
ver. Danmark har i den forbindelse særligt arbejdet for at sikre:
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
13/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0014.png
-
-
-
åbne indkaldelser af ansøgninger med uafhængig ekspertevaluering
koordinering med det forudgående arbejde i den teknologiske platform, og
overensstemmelse med bestemmelser i rammeprogrammet om henholdsvis in-
tellektuel ejendomsret og værdisættelse af industriens ikke-finansielle bidrag.
Formandskabet har ikke ønsket at imødekomme et ønske fra blandt andet dansk
side om at udelade kravet om, at projektkoordinatorer generelt skal være medlem-
mer af industri- eller forskningsgruppen.
Andre delegationers indlæg har understreget, at bidrag fra andre offentlige kilder
end Fællesskabet ikke bør påvirke den finansielle ligevægt mellem Fællesskabet og
industrien, og at forskningsgruppen bør bestå af offentlige non-profit-
organisationer.
Forhandlingerne har endvidere været fokuseret på Kommissionens vetoret i besty-
relsen. Fra dansk side der er lagt vægt på ikke at begrænse Kommissionens vetoret.
Vedrørende muligheden for udbud har Kommissionen præciseret, at dette instru-
ment er omfattet af bestemmelserne for 7. rammeprogram, og at referencen kun er
indført for at præcisere, at sådanne udbud kun vil finde sted under særlige omstæn-
digheder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Europaud-
valget har modtaget grundnotat af 17. januar 2008 om forslaget om fællesforeta-
gendet for brændselsceller og brint (FCH).
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
14/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0015.png
Punkt 9:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fæl-
lesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram,
der gennemføres af flere medlemsstater til fordel for forsk-
ningsintensive SMV'er (Eurostars)
KOM(2007) 514 af 20. september 2007
-
Sagen er ikke på dagsordenen for Rådsmødet (konkurrence-
evne) den 25. februar 2008, men forventes vedtaget på et snar-
ligt Rådsmøde.
Revideret udgave af grundnotat af 31. oktober 2007. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
1. Resumé
For at fremme markedsorienteret tværnationalt forsknings- og udviklingssamar-
bejde blandt forskningsintensive små og mellemstore virksomheder (SMV) foreslås
det, at Rådet og Parlamentet med hjemmel i Traktatens artikel 169 vedtager en be-
slutning om Fællesskabets deltagelse i Eurostars-programmet.
Eurostars-programmet er et initiativ, der er fremsat af 27 europæiske medlemmer
af EUREKA (et fælles-europæisk netværk for markedsorienteret og erhvervsrettet
forskning og udvikling).
Artikel 169-initiativer giver Fællesskabet mulighed for at yde finansiel støtte til et
forskningsprogram etableret af flere medlemslande. Med Rådets beslutning om
særprogrammer til gennemførelse af 7. rammeprogram for forskning, teknologisk
udvikling og demonstration er der foreslået fire artikel 169-initiativer, hvoraf det
fælles Eurostars-program er et af forslagene.
Sagen er ikke på dagsordenen for Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25. februar
2008, men forventes vedtaget på et snarligt Rådsmøde.
2. Baggrund
Det 7. rammeprogram lægger blandt andet op til, at Fællesskabet i højere grad
end tidligere kan finansiere større satsninger gennem brug af Traktatens artikel
169.
Initiativer oprettet efter artikel 169 i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab giver Fællesskabet mulighed for at yde finansiel støtte til et program
etableret af flere medlemslande og deltage i de organisatoriske strukturer, der er
nødvendige for at gennemføre initiativet.
Kriterierne for at etablere et artikel-169 initiativ er blandt andet, at der er tale om
emner af stor interesse for Fællesskabet, og emner som falder i tråd med den te-
matiske prioritering inden for 7. rammeprogram. Der skal endvidere være tale om
deltagelse fra et tilstrækkeligt antal medlemslande for at opnå en integration af
forskningsområdet samt medfinansiering fra både Fællesskabet og de respektive
EU-medlemslande. Begge disse kriterier er opfyldt i Eurostars-programmet.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0016.png
Det 7. rammeprogram tilbyder således en velegnet ramme for Eurostars-
programmet, der er et samarbejde mellem 22 EU-medlemslande og 5 associerede
lande.
Følgende 27 lande deltager p.t. i Eurostars: Belgien, Cypern, Danmark, Estland,
Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Israel, Italien, Letland,
Litauen, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Slovenien, Spanien, Sveri-
ge, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig. Andre EU-lande, som fx Stor-
britannien, ventes at ville tilslutte sig i løbet af 2008.
I Danmark har Rådet for Teknologi og Innovation besluttet at øremærke 3,75
mio. kr. årligt til dansk deltagelse i Eurostars-programmet for perioden 2008-
2013 svarende til i alt 22,5 mio. kr. for hele perioden. Tilsammen har de 27
Eurostars-lande angivet, at de vil afsætte 2.250 mio. kr. i hele perioden. Der læg-
ges i forslaget til Rådets og Parlamentets beslutning op til, at Fællesskabet gen-
nem 7. rammeprogram vil supplere de nationale midler med 750 mio. kr. Fælles-
skabsmidler vil blive givet til projektdeltagere fra de lande, der har de bedste pro-
jekter. Det samlede tilskudsbudget for perioden 2008-2013 er på i alt 3 mia. kr.
Eurostars-programmet er en fortsættelse af et program, som i en årrække har væ-
ret udbudt i regi af EUREKA (et fælles-europæisk netværk for markedsorienteret
og erhvervsrettet forskning og udvikling).
Sagen er ikke på dagsordenen for Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25. februar
2008, men forventes vedtaget på et snarligt Rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er traktatens afsnit XVIII, artikel 169, vedrørende Fællesska-
bets deltagelse i forskningsprogrammer, der iværksættes af flere medlemsstater,
herunder deltagelse i de strukturer, der oprettes for gennemførelsen af disse pro-
grammer. Forslaget vedtages i henhold til artikel 172, hvorefter Rådet efter frem-
gangsmåden i artikel 251 (fælles beslutningsprocedure) og efter høring af Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage de i artikel 169 omhandlede be-
stemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget baseres på TEF artikel 169, som eksplicit bestemmer, at Fællesskabet
kan deltage i et fælles program, der iværksættes af flere medlemsstater. Behand-
lingen og vurderingen af ansøgningerne administreres centralt af EUREKA-
sekretariatet efter de principper, Eurostars-landene har fastlagt. Operationelle
aspekter som markedsføring, vejledning af ansøgere, fastlæggelse af nationale til-
skudssatser samt revision m.v. varetages nationalt. Forslaget anses for at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Eurostars-initiativet har til formål at etablere et fælles program for forskning og
udvikling ved at tilvejebringe de nødvendige retslige og organisatoriske rammer
for et storstilet europæisk samarbejde om anvendelse af forskning og innovation
med sigte på forskningsintensive SMV’er.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
16/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0017.png
Programmet samfinansieres af nationale bidrag fra Eurostars-landene og Fælles-
skabet. Fællesskabsfinansieringen gives til de projektdeltagere, der indsender de
bedste ansøgninger.
EUREKA-sekretariatet får ansvaret for forvaltningen af programmet og for at
modtage, fordele og føre tilsyn med Fællesskabets finansielle bidrag til pro-
grammet.
SMV’er udgør 99 % af alle virksomheder i Europa og er som de vigtigste kilder
til innovation og jobskabelse en afgørende faktor for at nå fællesskabsmålene i
Lissabon-processen omkring vækst og beskæftigelse, og de bidrager også væsent-
ligt til målet om, at mindst 3 % af EU’s BNP skal anvendes til forsknings- og ud-
viklingsaktiviteter. Men SMV’er kæmper med mange udfordringer såsom skær-
pet global konkurrence i forbindelse med den voksende internationalisering af
værdikæder, en hurtigere produktlivscyklus, ændringer i de økonomiske struktu-
rer og den internationale arbejdsdeling. For innovative SMV’er kan deres be-
grænsede størrelse og fleksible organisation vise sig at være en stor fordel i en
økonomi i stadig forandring. Det giver dem mulighed for hurtigt at tilpasse sig og
dermed kunne gribe og udnytte nye markedsmuligheder. Derfor kan forsknings-
intensive SMV’er bidrage markant til at udmønte forskning og ny teknologi i in-
novative produkter, processer og tjenesteydelser og således medvirke til opfyl-
delse af Lissabon-målsætningerne.
Der er ingen begrænsning på, hvilke fagområder der kan søges støtte til. Ansøge-
ren skal være en forskningsintensiv SMV, mindst 50 % af projektet skal gennem-
føres af SMV’er, og der skal være deltagere fra mindst to Eurostars-lande. Store
virksomheder og videninstitutioner kan derfor også deltage i Eurostars-projekter,
men deres andel skal udgøre under 50 % af det samlede projekt, og de må ikke
lede projektet.
Projektforslag evalueres og udvælges på centralt plan på grundlag af gennemsig-
tige og fælles fastlagte kriterier, som fastsættes i indkaldelser af ansøgninger.
Udvælgelsen vil være bindende for de deltagende lande.
Der vil blive indkaldt projektansøgninger 2-4 gange årligt. Første ansøgningsfrist
under det fælles Eurostars-program omfattende Fællesskabets bidrag er endnu ik-
ke kendt.
***
Formandskabet har fremlagt reviderede tekster i forbindelse med behandlingen af
forslaget. Der har hovedsageligt været tale om ændringer med henblik på at skabe
overensstemmelse med det parallelle forslag om Fællesskabets deltagelse i AAL-
programmet (et artikel 169-initiativ om udviklingen af innovative, IKT-baserede
produkter, tjenester og systemer til en god alderdom i hjemmet).
Formandskabets seneste udkast imødekommer ikke et dansk forslag om, at
iværksatte projekter under Eurostars-programmet skal omfatte mindst to SMV’er
fra forskellige lande.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
17/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0018.png
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet. En udtalelse
forventes at foreligge i april 2008.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Gennem artikel 169-initiativer mobiliseres en kombination af private og offentli-
ge, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansiering
kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanismer,
herunder blandt andet støtte fra rammeprogrammet.
Forsknings- og
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på maksimalt 100 mio.
euro i perioden 2008-2013. Danmark finansierer ca. 2 % af EU's budget svarende
til ca. 15 mio. kr. Fællesskabets finansielle bidrag foreslås taget fra de budget-
midler, der er afsat til det tematiske program ”Forskning til fordel for SMV’er”
under særprogrammet "Kapacitet" under det 7. rammeprogram.
Danmark har via Rådet for Teknologi og Innovation forpligtet sig til et nationalt
bidrag til programmet på 3,75 mio. kr. årligt i årene 2008-2013. Det nationale bi-
drag svarer til ca. 0,75 % af det samlede tilskudsbudget på 3 mia. kr., der er stillet
til rådighed for Eurostars-programmet, og det findes inden for de allerede fastlag-
te rammer i finansloven for samarbejde mellem forskning og erhverv.
De danske virksomheder og videninstitutioner, der søger om at deltage i forsk-
nings- og innovationsaktiviteter under programmet, forventes selv at finansiere
en del af udgifterne til de konkrete projekter.
9. Høring
Sagen har senest med frist den 7. februar 2008 været behandlet i EF-
Specialudvalget for forskning. Der er ikke fremkommet bemærkninger til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for programmer udført og koordineret i fæl-
lesskab mellem flere lande og kan tilslutte sig forslaget om Fællesskabets delta-
gelse i det fælles Eurostars-program.
På baggrund af programmets formål tilslutter Danmark sig en fælles europæisk
procedure og anvendelsen af ét fælles sæt af evalueringskriterier som udgangs-
punkt for udvælgelse af forskningsprojekter efter åbne opslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er udtalt opbakning blandt medlemslandene til forslaget om Fællesskabets
deltagelse i Eurostars-programmet.
Innovationsstyrelsen
Side
18/19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526679_0019.png
Behandlingen under portugisisk formandskab vedrørte primært rollen for EU-
REKA-sekretariatet og niveauet for administrationsomkostninger, der er fastlagt
til maksimalt 4,5 %.
Under slovensk formandskab har gennemgangen båret præg af en række mindre
justeringer i forslagsteksten blandt andet for at skabe overensstemmelse med for-
slaget om Fællesskabets deltagelse i AAL-programmet. Danmark har (med støtte
fra to andre medlemslande) foreslået en præcisering af, at minimum to SMV’er
fra to forskellige lande skal deltage i de ansøgte forsknings- og udviklingsprojek-
ter. Kommissionen har i udgangspunktet været positivt stemt over for det danske
forslag, men har ikke ønsket at ændre i teksten, fordi man ikke ønsker at ændre i
kendte betingelser fra det eksisterende EUREKA-program. Formandskabet har
således med støtte fra en række medlemslande ikke imødekommet det danske
forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Europaud-
valget har modtaget grundnotat af 31. oktober 2007 om Eurostars-programmet.
Det bemærkes, at Folketingets Europaudvalg har modtaget samlenotat af 14. maj
2007 om Kommissionens status generelt for artikel 169-initiativerne.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
19/19