Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2855 - Beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
526670_0001.png
SAMLENOTAT
Velfærdsministeriet (Ligestillingsafdelingen)
Beskæftigelsesministeriet
4. februar 2008
Samlenotat vedr. rådsmøde for beskæftigelse og
sociale anliggender den 29. februar 2008
J.nr 7113-0018
JAIC/she/zjj
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se således ud:
1.
Forberedelse af forårstopmødet i Det Europæiske Råd
(a) Nøglebudskaber, baseret på b) til g)
Vedtagelse
Politisk debat
(b) Meddelelse fra Kommissionen "Opretholdelse af
forandringstempoet": Strategisk rapport om den
fornyede Lissabon-strategi for vækst og
beskæftigelse: lancering af den ny cyklus (2008-
2010) (Fremskridtsrapporten), KOM(2007)803,
part I
(c)
Forslag til rådets vedtagelse om retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker,
KOM(2007)803, part V
Generel indstilling
s. 3
s. 3
s. 8
s. 8
(d)
Forslag fra Kommissionens til rådsanbefalinger
vedrørende en opdatering for 2008 af retningslinjerne for
medlemslandenes økonomiske politikker og
implementeringen af medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker, KOM(2007)803, part IV s. 8
Politisk enighed
Fælles beskæftigelsesrapport 2007/2008, KOM(2007)803,
part III
s. 14
Vedtagelse
Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion
2008
s. 19
Vedtagelse
(e)
(f)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(g)
Kommissionens årlige rapport om ligestilling mellem mænd
og kvinder 2008, KOM(2008)10
s. 23
s. 25
2.
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
-
Udveksling af synspunkter
3.
Kommissionens meddelelse om handlingsplan for det fremtidige
arbejde med udvikling af det indre marked
s. 27
Godkendelse af fælles udtalelse fra EMCO og SPC
Udkast til rådsresolution om situationen for handicappede i Den
Europæiske Union: Europæisk handlingsplan 2008-2009 s. 32
-
Vedtagelse/Politisk enighed
4.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
1a.
Forberedelsen af Forårstopmødet i Det Europæiske Råd
Nøglebudskaber
- Vedtagelse
- Politisk debat
Nyt notat.
1. Resumé
Komiteen for Social Beskyttelse (SPC) og Beskæftigelseskomiteen (EMCO)
forventes at vedtage en række nøglebudskaber, som EPSCO forventes at
fremsende til forårstopmødet i Det Europæiske Råd. Der lægges bl.a. vægt
på, at det er vigtigt at fastholde momentum for strukturreformer og styrke
gennemførelsen af de nationale reformprogrammer. De integrerede
retningslinier skal derfor være karakteriseret ved stabilitet, så fokus kan
være på implementering af politikkerne. Den særlige mission for flexicurity
(task-force) skal fremme ejerskab til ændringerne, der er nødvendige for at
forbedre arbejdstagernes og virksomhedernes tilpasningsevne. Der skal
gøres en stærkere indsats især på nationalt niveau for at styrke den aktive
involvering af de sociale parter og andre relevante interessenter med
henblik på at fremme reformer. Arbejdsmarkedspolitikker skal kombineres
med en aktiv inklusionsstrategi for at bekæmpe fattigdom. Handling på
fællesskabsplan skal komplementere og støtte de nationale politikker.
2. Baggrund
I lighed med tidligere år forventes Komitéen for Social Beskyttelse (SPC)
og Beskæftigelseskomiteen (EMCO) at vedtage en række nøglebudskaber til
forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Komiteen for Social Beskyttelse og Beskæftigelseskomiteen forventes at
vedtage en række nøglebudskaber, som EPSCO herefter forventes at
fremsende til forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
Udkastet til udtalelse indeholder underpunkterne ”Den nye Lissabon-
cyklus”, ”Handling prioriteres”, ”Styrkelse af fællesskabsdimensionen” og
”Styrkelse af den sociale sammenhængskraft og modernisering af den
sociale beskyttelse”:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nye Lissabon-cyklus
Der lægges op til, at EPSCO byder Kommissionens rapport vedrørende
Lissabon-strategien velkommen, godkender Fællesrapporten samt tager
oplægget til beskæftigelsesretningslinier til efterretning.
Den fælles europæiske beskæftigelsesstrategi leverer resultater, men de
er fortsat ikke tilstrækkelige til at nå Lissabon-målsætningerne. I lyset af de
fortsatte udfordringer vedrørende beskæftigelsen og de økonomiske udsigter
er det vigtigt at fastholde momentum for strukturreformer og gennemføre de
nationale reformprogrammer. I kombination med en vækstorienteret
makroøkonomisk politik vil dette fremme flere og bedre jobs.
De integrerede retningslinier skal derfor være karakteriseret ved
stabilitet, så fokus kan være på implementering af politikkerne, herunder
som svar på landespecifikke henstillinger. Integrationen af beskæftigelses-,
makro- og mikropolitikkerne skal styrkes. Opmærksomheden skal også
rettes mod Lissabonstrategiens interaktion med andre politikområder,
herunder Det indre Marked og den åbne koordinationsmetode vedrørende
social beskyttelse og inklusion.
Ejerskab er nøgle til succes. Yderligere indsats skal gøres især på
nationalt niveau for at styrke den aktive involvering af de sociale parter og
andre relevante interessenter med henblik på at fremme reformer.
Handling prioriteres
Med udgangspunkt i prioriteten “investering i mennesker og modernisering
af arbejdsmarkederne” fra DER 2006 skal Rådet understrege behovet for
handling på følgende punkter:
Medlemslandene skal udvikle og implementere effektive flexicurity-
tilgange i overensstemmelse med de vedtagne fælles principper. Den særlige
mission skal fremme kendskab og tilskynde ejerskab til ændringerne, der er
nødvendige for at forbedre arbejdstagernes og virksomhedernes
tilpasningsevne. Rådet understreger vigtigheden af udvikling af programmer
for gensidig læring for at sikre, at medlemslandene får udbytte af hinandens
erfaringer.
Det europæiske arbejdsmarked skal reagere på ændrede globale trends.
Investering i menneskelig kapital over en arbejdslivscyklus er afgørende for
at sikre løbende innovation. Ved at forudse fremtidige kvalifikationsbehov
kan der ske en tilpasning af arbejdskraften til mere produktive jobs, hvor
europæisk økonomi har en komparativ fordel. Initiatiet ”New Skills for New
Jobs” er vigtig i den henseende. Indvirkningen af EU’s klimapolitik på
beskæftigelse og muligheden for at skabe grønne jobs skal undersøges.
Af hensyn til mennesker i marginen af arbejdsmarkedet er der behov for
særlig opmærksomhed på at fremme rummelige/inkluderende
arbejdsmarkeder og undgå, at nogen bliver ladt tilbage.
Arbejdsmarkedspolitikker skal kombineres med en aktiv inklusionsstrategi
for at bekæmpe fattigdom. Det skal kunne betale sig at arbejde. Individuelt
tilpassede aktiveringstiltag skal kombineres med økonomiske incitamenter
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for at sikre overgang fra passiv forsørgelse til arbejde. Der skal gøres en
større indsats for at skabe muligheder for de lavtuddannede.
Stigende beskæftigelsesfrekvenser for ældre, unge, indvandrere og
handicappede er af stor betydning, hvis Europa skal have succes med at
inkludere inaktive og modvirke effekterne af den aldrende befolkning.
Ligestillingsdimensionen skal styrkes i beskæftigelsespolitikken i
medlemslandene. Forbedring af de unges beskæftigelse er en presserende
opgave. Reduktion af tidlig udmelding af skolen og forbedring af overgang
mellem uddannelse og beskæftigelse er af største vigtighed. Lette
adgangsveje ind på arbejdsmarkedet er nødvendige.
Den europæiske Union skal yderligere lette geografisk og
stillingsmæssig mobilitet. Portabiliteten af sociale rettigheder kan spille en
betydelig rolle i den henseende.
Styrkelse af fællesskabsdimensionen
Handling på fællesskabsplan skal komplementere og støtte de nationale
politikker. Der lægges derfor op til, at EPSCO godkender fællesskabets
Lissabon-program.
EPSCO byder især prioriteringen af behovet for investering i mennesker
og modernisering af arbejdsmarkederne velkommen.
EPSCO ser frem til Kommissionens forslag om fornyelse af den Sociale
dagsorden i midten af 2008. Forslaget vil indeholde en vision og
konkrete redskaber til at tage EU’s arbejdsmarkedsmæssige - og sociale
udfordringer op ved at anvende forskellige instrumenter og værktøjer på
fælleskabsplan. Den sociale dagsorden skal spille en nøglerolle i
styrkelsen af Lissabon-strategiens sociale dimension og det indre
Marked, blandt andet ved bedre at kombinere det indre marked og
princippet om fri bevægelighed med sociale standarder og
arbejdstagerrettigheder.
EPSCO understreger, at økonomisk migration kan spille en vigtig rolle
med hensyn til at tilgodese arbejdsmarkedets behov og bidrage til at
mindske manglen på kvalifikationer. Rådet finder, at den
beskæftigelsesmæssige og sociale indflydelse af migration fra
tredjelande borgere skal behandles i forbindelse med Kommissionens
forslag til en fælles indvandringspolitik.
Styrkelse af den sociale sammenhængskraft og modernisering af den sociale
beskyttelse
Forebyggelse og bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion samt
modernisering af den sociale beskyttelse i kombination med sunde
finansielle politikker er af stor betydning for Europas bæredygtige
udvikling. Ligestilling og solidaritet mellem generationerne er essentiel
med henblik på at skabe social samhørighed og opnå målsætningen om
at inkludere de mest udsatte grupper i samfundet.
19 mio. børn i EU lever i risiko for fattigdom. Lige muligheder for alle
børn og succesfulde uddannelsesresultater for det enkelte barn er
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
påkrævet for at bryde den negative sociale arv. Hertil kommer, at aktive
inklusionsstrategier rettet mod forældrene i kombination med løntilskud
er vigtige elementer i sikringen af børns velbefindende. Lande med
brede universelle indsatser skaber de bedste resultater på området.
Skal der skabes en markant udryddelse af fattigdom kalder det på, at
medlemslandene handler nu. Analyser i SPC har vist, at evidensbaserede
diagnoser af fattigdom og eksklusion i medlemslandene kan styrke
indsatsernes effekt. Dette kan yderligere styrkes med regelmæssig
monitorering.
Modernisering af pensionssystemerne kan skabe aktiv aldring ved, at
beskæftigelsesevnen hos de ældre arbejdstagere øges ved at reducere
tilbagetiltrækningsmulighederne og samtidig gøre dem mere fleksible.
Samtidig skal incitamenter til at blive i arbejde øges bistået af
bestræbelser på at åbne arbejdsmarkedet for ældre arbejdstagere.
Endelig skal der skabes tilstrækkelig social beskyttelse for dem, som
ikke kan arbejde f.eks. mennesker med handicap og med omsorgspligter.
Borgernes pensionsvalg kan have konsekvenser i mange årtier frem, og
derfor er det vigtigt at øge opmærksomheden på aspekterne ved
forskellige pensionsordninger med henblik på at støtte borgerne i at
træffe informerede valg.
Socialpolitik har en stor betydning for borgernes sundhed, og sundhed
spiller en vigtig rolle for borgernes livsmuligheder. Handling er
påkrævet i forhold til at reducere social ulighed i sundhed, og de sociale
beskyttelsessystemer bør sikre alle lige adgang til sundhedsydelser.
Demografiske og samfundsmæssige ændringer skaber et voksende
behov for langvarig pleje af god kvalitet. Det er fortsat en udfordring at
skabe adgang for alle til plejeydelser og forbedre koordinationen af
forskellige plejeydelser samt støtte til de uformelle (private)
plejepersoner. Der er behov for den rette balance mellem offentligt og
privat ansvar og mellem formel og uformel pleje.
Rådet inviterer SPC til at fortsætte sit arbejde med at forbedre sine
arbejdsmetoder i den nye cyklus for 2008 – 2010, herunder adressere de
ovennævnte udfordringer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet og beskyttelsesniveauet
Nøglebudskaberne har ikke i sig selv konsekvenser for disse områder.
Eventuelle opfølgende tiltag vil - afhængigt af deres karakter – kunne have
konsekvenser for statsfinanserne eller samfundsøkonomien.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Udkastet til nøglebudskaber har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har en positiv holdning til de foreslåede budskaber. Man lægger
især vægt på, at det på grund af udfordringer for beskæftigelsen og de
økonomiske udsigter er vigtigt at fastholde momentum for strukturreformer
og styrke gennemførelsen af de nationale reformprogrammer. De
integrerede retningslinier skal derfor være karakteriseret ved stabilitet, så
fokus kan være på implementering af politikkerne, herunder som svar på
landespecifikke henstillinger.
Regeringen lægger vægt på budskaberne om effektivt at forebygge og
bekæmpe fattigdom og social eksklusion i kombination med sunde finansielle
politikker i Europa. Regeringen bakker op om budskabet om at give alle børn
lige muligheder, at skabe solidaritet mellem generationerne og ligestilling
mellem kønnene. Samtidig hilser regeringen velkommen, at der i budskaberne
lægges vægt på moderniseringen af de sociale sikringssystemer, information
til borgerne om pensionssystemerne samt at alle sikres lige adgang til
sundhedsydelser og plejeydelser af høj kvalitet. Regeringen vil herudover
udtrykke særlig tilfredshed med, at de politiske nøglebudskaber bygger på
velunderbyggede indikatorer og effektmål.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at bakke op om budskaberne på Rådsmødet.
12. Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nøglebudskaberne for 2008 har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1b., c. og d.
(b) Meddelelse fra Kommissionen "Opretholdelse af
forandringstempoet": Strategisk rapport om den
fornyede Lissabon-strategi for vækst og
beskæftigelse: lancering af den ny cyklus (2008-
2010) (Fremskridtsrapporten)
KOM(2007)803, part I
(c)
Forslag til rådets vedtagelse om retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Generel indstilling
KOM(2007)803, part V
Forslag fra Kommissionens til rådsanbefalinger
vedrørende en opdatering for 2008 af retningslinjerne for
medlemslandenes økonomiske politikker og
implementeringen af medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker
Politisk enighed
KOM(2007)803, part IV
(d)
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt sin årlige rapport om status for Lissabon-
strategien og forslag til Integrerede retningslinier for den næste cyklus for
strategien og landespecifikke anbefalinger/henstillinger samt fokusområder
(”points to watch”) for landenes videre reformarbejde samt forslag til
Fællesskabets Lissabon-program for 2008-2010, jf. KOM (2007) 803.
Kommissionen fremhæver, at den væsentligste udfordring i den kommende
treårsperiode er gennemførelsen af udestående reformer. Der lægges ikke
op til ændring af de Integrerede retningslinier og alene til ”finjustering” af
de landespecifikke anbefalinger/henstillinger. Kommissionens vurdering af
Danmarks reformarbejde er meget positiv, og Danmark er et af seks lande,
som ikke får landespecifikke anbefalinger/henstillinger. Kommissionen
fremlægger endvidere hovedlinier for Lissabon-reformindsatsen på
fællesskabsplan og fokuserer på ti hovedmål for indsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen har den 12. december 2007 fremlagt sin årlige rapport om
fremskridt for Lissabon-strategien, jf. KOM(2007) 803. Denne rapport
opsummerer Kommissionens vurdering af forløbet af den første treårige
cyklus for den reviderede Lissabon-strategi, der startede i 2005, hvor
medlemslandene fremlagde deres første reformprogram på baggrund af
Rådets sæt ”integrerede retningslinier”.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Retningslinierne udgøres af de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG), i alt 24
retningslinier. De nationale reformprogrammer (NRP) udformes i lyset af
landenes specifikke situationer og behov og udgør grundlaget for både
erfaringsudveksling mellem medlemslandene og for Kommissionens årlige
evaluering af fremskridt i gennemførelsen af Lissabon-strategien. Det
Europæiske Råd gør på grundlag heraf hvert år status over
implementeringen af strategien og identificerer de områder, der kræver
større fælles opmærksomhed.
Kommissionens fremskridtsrapport og forberedelsen af forårstopmødet vil
være på dagsordenen for en række rådsformationer, herunder Rådet for
beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse den 29.
februar 2008.
EU’s stats- og regeringschefer vil på baggrund af Kommissionens
fremskridtsrapport for implementering af strategien skulle drøfte
retningslinierne for strategien i perioden 2008-2010 på mødet i Det
Europæiske Råd i 13.-14. marts 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Da Lissabon-processen tager udgangspunkt i den åbne koordinationsmetode
og de nationale kompetencer vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold
Det er den generelle vurdering, at der er fremskridt i reformarbejdet i
medlemsstaterne – og at Lissabon-strategien er begyndt at levere de ønskede
resultater. Kommissionen fremhæver, at det er af afgørende betydning at
fastholde momentum og styrke reformindsatsen indenfor områder med
begrænset fremskridt, herunder at sikre implementering af ”flexicurity”.
Kommissionen vurderer, at der er bred enighed om hvilke reformer, der er
behov for. Der lægges ikke op til ændringer af de integrerede retningslinier,
men alene til moderate justeringer i forhold til den indledende/uddybende
tekst til nogle af retningslinierne, herunder tekstjusteringer i forhold til
retningslinie 21 vedrørende flexicurity.
Tilsvarende lægges der alene op til ”finjustering” af de landespecifikke
anbefalinger set i lyset af de fremskridt, der er gjort, siden de blev vedtaget i
foråret 2007.
Det Europæiske Råd udpegede i 2006 fire prioritetsområder for Lissabon-
strategien, som er: 1. beskæftigelse og investering i mennesker; 2. et mere
dynamisk erhvervsmiljø; 3. forskning, udvikling og innovation; samt 4.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
energi og klima. Kommissionen bekræfter de fire prioritetsområder og
foreslår med henblik på drøftelse på Det Europæiske Råd i marts 2008 en
række nye foranstaltninger på hvert af de fire områder. For så vidt angår
området udvikling og investering i mennesker opfordres medlemsstaterne
bl.a. til at inddrage flexicurity-strategier i deres 2008-NRP’er, øge udbud af
børnepasning, udarbejde handlingsplaner og fastsætte mål for en nedsættelse
af antallet af unge, der forlader skolen for tidligt, og at forbedre de
grundlæggende læsefærdigheder. Kommissionen vil bl.a. foreslå en fælles
immigrationspolitik.
Kommissionens forslag til retningslinier for beskæftigelsen (EG) 2008-2010
(dagsordenspunkt 1c)
Kommissionens forslag til videreførelsen af de integrerede retningslinier for
vækst og beskæftigelse for perioden 2008-2010 er i overskriftsform således
for så vidt angår retningslinierne for beskæftigelse:
1) At gennemføre beskæftigelsespolitikker, der sigter mod fuld
beskæftigelse, bedre kvalitet og produktivitet i arbejdet og styrket social og
territorial samhørighed
2) At anlægge en livscyklustilgang til arbejde
3) At sikre rummelige arbejdsmarkeder, gøre det mere attraktivt at arbejde
og sikre, at det betaler sig at arbejde for de jobsøgende, herunder dårligt
stillede og ikke-erhvervsaktive
4) At forbedre matchningen af arbejdsmarkedsbehovene med ledige
5) At skabe større fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen
og begrænse segmenteringen af arbejdsmarkedet, samtidig med at
arbejdsmarkedsparternes roller respekteres
6) At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling af
arbejdskraftomkostninger og lønfastsættelsesmekanismer
7) At øge og forbedre investeringer i menneskelig kapital
8) At tilpasse uddannelsessystemerne til de nye kompetencekrav.
Kommissionens forslag til landespecifikke retningslinier (anbefalinger/hen-
stillinger) (dagsordenspunkt 1d)
Kommissionen har på linie med sidste år udarbejdet landespecifikke
anbefalinger/henstillinger som supplement til de integrerede retningslinier.
Disse fremgår af konklusionsteksten for hver landevurdering og afspejler
Kommissionens vurdering af, hvor der for det enkelte land ligger særlige
udfordringer og er behov for øget indsats til håndtering af udfordringerne.
Konklusionsteksten omfatter desuden en overordnet bedømmelse af
landenes reformfremskridt og udpeger en række fokusområder (points-to-
watch) for landenes videre reformarbejde.
De samme 6 lande som sidste år, herunder Danmark, er tildelt topkarakter
(”meget gode fremskridt”) i den overordnede bedømmelse af
reformfremskridt, og for disse 6 lande har Kommissionen i lighed med
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sidste år ikke foreslået landespecifikke anbefalinger/henstillinger (men alene
fokusområder).
For mange af de øvrige lande er Kommissionens forslag til
anbefalinger/henstillinger uændrede, om end de konkrete formuleringer i
anbefalingerne i flere tilfælde kan være ændret. For flere lande er antallet af
anbefalinger/henstillinger dog blevet reduceret. Tilsvarende er antallet af
fokusområder blevet reduceret for mange lande. Det bemærkes, at der nu
også kommer landeanbefalinger for Rumænien og Bulgarien, der først blev
EU-medlemmer per 1. januar 2007.
Anbefalingerne/henstillingerne er i vid udstrækning fokuseret på styrkelse
af effektiviteten af arbejdsmarkedspolitikkerne blandt andet gennem
flexicurity, forbedringer af uddannelsessystemerne og livslang læring samt
forbedring af finanspolitisk holdbarhed. Men styrket forskning og udvikling
samt forbedring af konkurrencen på produkt- og servicemarkeder og i
energisektoren figurerer også i anbefalingerne for en række lande.
Kommissionens vurdering af Danmarks reformarbejde
Kommissionens vurdering af Danmarks reformarbejde er meget positiv. I
evalueringen understreges, at Danmark overordnet set har opnået meget
gode fremskridt med implementeringen af det nationale reformprogram.
Særligt fremhæves dets omfattende, integrerede og inddragende karakter,
herunder samarbejdet med arbejdsmarkedets parter. Blandt
reformprogrammets styrker nævnes bl.a. den danske flexicuritymodel og
den løbende tilpasning af denne. Kommissionen fremfører også, at Danmark
klarer sig glimrende for så vidt angår beskæftigelsesindikatorerne, og at der
er gjort fremskridt med den arbejdsmarkedspolitiske udfordring om at øge
arbejdsudbuddet. Endelige fremhæver Kommissionen Lissabon-
kontaktudvalgets positive betydning for at sikre ejerskab af det nationale
reformprogram hos arbejdsmarkedets parter såvel som på regionalt og lokalt
niveau.
Kommissionen fastholder, at Danmark fortsat bør være opmærksom
forøgelse af arbejdskraftudbudet og arbejdstiden på mellemlang sigt,
herunder yderligere initiativer, der skal styrke incitamenterne til at arbejde,
og yderligere bestræbelser på at integrere ældre, indvandrere og
efterkommere på arbejdsmarkedet.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med vedtagelsen af de
integrerede retningslinier og Fællesskabets Lissabonprogram for den
kommende cyklus 2008-2010. Europa-Parlamentet ventes at komme med en
udtalelse forud for Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. I det omfang en
række af de opstillede målsætninger vil skulle efterleves, vil det kunne
medføre statsfinansielle konsekvenser. Gennemførelsen af retningslinierne
forventes generelt at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
Sagen forudses ikke sendt i høring. Lissabon-strategien drøftes løbende i
Kontaktudvalget for Lissabon-strategien, hvor en bred kreds af
interesseorganisationer og ministerier er repræsenteret, og hvor
Udenrigsministeriet er formand. Der afholdes møde i udvalget frem mod
forårstopmødet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens fremskridtsrapport velkommen og
noterer sig med tilfredshed den meget positive vurdering af
implementeringen af Danmarks nationale reformprogram. Regeringen er
enig i Kommissionens konklusioner, der bl.a. fremhæver behovet for
yderligere danske tiltag med henblik på at nå målsætningen om at forøge
udbudet af arbejdskraft.
Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag om at fastholde fokus
på implementering af reformer. Regeringen støtter på den baggrund, at man
viderefører de integrerede retningslinier (BEPG + EG) og de nuværende fire
udvalgte fokusområder: 1. beskæftigelse og investering i mennesker; 2. et
mere dynamisk erhvervsmiljø; 3. forskning, udvikling og innovation; samt
4. energi og klima. Tilsvarende støtter regeringen, at de landespecifikke
anbefalinger overordnet set fastholdes uændret, men justeres i lyset af de
fremskridt, der er gjort, siden de blev vedtaget i foråret 2007.
Regeringen hilser Kommissionens udkast til Fællesskabets
Lissabonprogram for 2008-2010 velkommen og kan overordnet støtte, at
programmet fokuseres på en række hovedmål i overensstemmelse med de 4
prioritetsområder identificeret af DER i marts 2006.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes mere detaljerede holdninger til meddelelsen kendes endnu kun
i begrænset omfang, men rapporten hilses generelt velkommen. Der
forventes opnået generel enighed om at videreføre
beskæftigelsesretningslinierne, som foreslået af Kommissionen. Der
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventes politisk enighed om Kommissionens forslag til
anbefalinger/henstillinger. Endelig ventes der at være bred tilslutning til
Kommissionens udkast til Fællesskabets Lissabonprogram for 2008-10.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 18. januar 2008 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 22. januar 2008.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1e.
Kommissionens og Rådets fælles beskæftigelsesrapport
2007/2008
-
Vedtagelse
KOM(2007)803, part III
Nyt notat.
1. Resumé:
Kommissionen har fremlagt udkast til den årlige fællesrapport om
beskæftigelsen i EU på baggrund af fremskridtsrapporter fra
medlemslandene om deres nationale reformprogrammer (NRP’er).
Kommissionen fremhæver i relation til Lissabon-målsætningerne bl.a., at
beskæftigelsesfrekvensen i EU voksede til 64,3 pct. i 2006 og dermed fortsat
er 5,7 pct. point fra målet for 2010, og at ledigheden faldt til 8,2 pct. i 2006.
For de tre prioriterede områder - 1) tiltrækning og fastholdelse af flere
personer i beskæftigelse, forøgelse af arbejdsudbudet og modernisering af
social beskyttelse, 2) forbedring af tilpasningsevnen hos arbejdstagere og
virksomheder og 3) forøgelse af investering i menneskelig kapital gennem
bedre uddannelse og kundskaber - fremhæver Kommissionen, at landenes
fremskridtsrapporter indikerer, at der særligt er gjort fremskridt i forhold til
område 2, hvor fokus på flexicurity i europæisk sammenhæng har betydet et
vigtigt vendepunkt. I forhold til område 1 er der gjort fremskridt med at
sikre inkluderende arbejdsmarkeder og bedre matching, men ikke særlige
fremskridt i forhold til en livscyklustilgang til arbejde. På område 3 er der
gjort fremskridt med fokus på tidlig uddannelse og udvikling af systemer for
efteruddannelse. Kommissionens vurdering af den danske reformproces er
generelt overordentlig positiv med fremhævelse af dens omfattende,
integrerede og inddragende karakter og et arbejdsmarked kendetegnet ved
høj grad af tilpasningsevne.
2. Baggrund
Kommissionen har den 11. december 2007 fremlagt sin strategiske rapport
om den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse med titlen:
”Strategic report on the renewed Lisbon strategy for growth and jobs:
launching the new cycle (2008-2010)” (KOM(2007)803), herunder
Kommissionens og Rådets fælles beskæftigelsesrapport om beskæftigelsen.
Rapporten er baseret på en evaluering af gennemførelsen af de nationale
reformprogrammer (NRP’erne), og den danner grundlag for drøftelserne af
beskæftigelsen på Det Europæiske Råds møde den 13.-14. marts 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Fællesrapporten har hjemmel i TEF art. 128.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Da Lissabon-strategien tager udgangspunkt i den åbne koordinationsmetode
og de nationale kompetencer, vurderes det, at nærhedsprincippet er
overholdt.
5. Formål og indhold
Kommissionen giver i Fællesrapporten dels et overblik over beskæftigelses-
situationen i EU dels en vurdering af de enkelte medlemslandes arbejde med
gennemførelsen af deres beskæftigelsesstrategi.
Den samlede beskæftigelse
i EU voksede i 2006 og den samlede
beskæftigelsesfrekvens blev for 2006 64,3 pct. Både kvinders og mænds
samlede beskæftigelsesfrekvens voksede, henholdsvis med 1 pct. og 0,8 pct.
Ledigheden
faldt fra 8,9 pct. i 2005 til 8,2 pct. i 2006, hvilket stort set alle
medlemslandende bidrog til. Langtidsledigheden faldt for andet år i træk
med 0,4 pct. point til 3,6 pct. fra 2005 til 2006. Ledigheden faldt både for
kvinder og mænd i 2006 og blev for kvinder 9 pct. og for mænd 7,6 pct. Der
skete en reduktion i ungdomsarbejdsløsheden, hvilket primært skyldtes
udviklingen i et fåtal af medlemslande. Ungdomsarbejdsløsheden er stadig
høj og næsten to gange niveauet for den samlede ledighed i 2006.
Rapporten behandler udviklingen i relation til
den fælles
beskæftigelsesstrategis tre hovedmålsætninger (Lissabon-målsætningerne),
som er 1) fuld beskæftigelse, 2) kvalitet og produktivitet i arbejdet samt 3)
styrkelse af social samhørighed og rummelighed.
Fuld beskæftigelse:
På trods af forbedringerne på arbejdsmarkedet er den
samlede beskæftigelsesfrekvens 5,7 pct. point eller fortsat ca. 20 millioner
jobs lavere end Lissabon-målet for 2010. Beskæftigelsesfrekvensen for
ældre arbejdstagere er 6,5 pct. point under målet for 2010. Det forventes, at
beskæftigelsesfrekvensen for kvinder vil opfylde målsætningen for 2010 om
en beskæftigelsesfrekvens på 60 pct. med baggrund i frekvensen for 2006,
der kun ligger 2,8 pct. point under 2010-målet. Kommissionen fremhæver,
at der er sket et markant fald i den strukturelle ledighed. Det europæiske
niveau er dog stadig højt sammenlignet med andre økonomier, og yderligere
reformer af de europæiske arbejdsmarkeder er nødvendige.
I forhold til strategiens anden målsætning om
produktivitet og kvalitet i
arbejdet
finder Kommissionen, at der er tegn på, at tendensen til faldende
produktivitet er vendt. Det er afgørende at sikre en fortsættelse af dette bl.a.
ved hjælp af øgede investeringer i menneskelig kapital og øget adgang til
livslang læring. Der ses en sammenhæng mellem deltagelse i livslang læring
og beskæftigelsesfrekvenser. Fremskridt i forhold til kvalitet i arbejdet
varierer meget landene imellem. Der er tegn på fremskridt i forhold til
niveauet for deltagelse i ungdomsuddannelse, men ikke i forhold til at sikre
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skift fra midlertidig til permanent beskæftigelse og reduktion af
arbejdsmarkedssegmentering. Derudover er de ældres deltagelse i livslang
læring stagnerende eller faldende.
Kommissionen fremhæver i forhold til den tredje målsætning om
styrkelse
af social og territorial sammenhængskraft,
at de nationale rapporter om
social beskyttelse og social inklusion og fremskridtsrapporterne
samstemmende viser, at medlemslandene nærmer sig hinanden i deres
bestræbelser på at reducere fattigdom blandt børn og i forhold til at styrke
den aktive inklusion af de mest udsatte grupper. Kommissionen fremhæver,
at der selv med de forbedrede økonomiske omstændigheder ikke er sket en
reduktion af den relative fattigdom, og at stigningen i
beskæftigelsesfrekvensen for de udsatte grupper har været lavere end den
generelle stigning. Kommissionen finder, at reformer i forhold til social
beskyttelse i større grad skal ses i sammenhæng med initiativer, der
fremmer beskæftigelsen. Dette nævnes som en forudsætning for en
velfungerende flexicurity-tilgang. Med hensyn til den territoriale
sammenhængskraft nævner Kommissionen, at der som følge af de
forbedrede økonomiske vilkår er sket en positiv udvikling i de regionale
forskelle i beskæftigelsen og særligt i forhold til arbejdsløsheden.
Kommissionen har i Fællesrapporten også analyseret
medlemslandenes
gennemførelse af de tre prioriterede områder,
som er:
1) tiltrækning og fastholdelse af flere personer i beskæftigelse, forøgelse af
arbejdsudbudet og modernisering af social beskyttelse,
2) forbedring af tilpasningsevne hos arbejdstagere og virksomheder,
3) forøgelse af investering i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse
og kundskaber.
På område 1) vurderer Kommissionen, at der stadig kun er få
medlemslande, der har en egentlig livscyklustilgang til beskæftigelse med
fokus på aktiv aldring mv. Samtidig er inkluderingen af de unge på
arbejdsmarkedet også fortsat en udfordring, ligesom ligestillingsspørgsmålet
er. Medlemslandene har intensiveret bestræbelserne på at nå ud til grupper
og enkeltindivider på marginen af arbejdsmarkedet og samfundet. Der er
fokus på bl.a. basiskundskaber som sprogfærdigheder, og de en balanceret
tilgang ved anvendelse af individuelle, arbejdsmarkedsvendte tiltag. Der har
ligeledes været fokus på forskellige økonomiske incitamenter (”make work
pay”) såsom ændring af beskatning og sociale bidrag i forhold til at øge
beskæftigelsen hos udsatte grupper.
For område 2) vurderer Kommissionen, at medlemslandenes
fremskridtsrapporter viser en markant ændring i forhold til tidligere år. Der
er sket et vendepunkt i forhold til anerkendelsen af flexicurity-tilgangen
som en nøgle til at gøre de europæiske arbejdsmarkeder mere
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526670_0017.png
tilpasningsdygtige, set i forhold til udfordringer som følge af
globaliseringen og den demografiske udvikling. Flexicurity implementeres i
to spor, hvor det ene har fokus på at styrke intern og ekstern fleksibilitet, og
det andet vedrører en balanceret tilgang med øget sikkerhed for
arbejdstagere på midlertidige kontrakter. Desuden er der fremskridt i
forhold til en bevægelse fra passiv til aktiv arbejdsmarkedspolitik igen med
øget fokus på ”make work pay”.
På område 3) vurderer Kommissionen, at udvikling af politikker med
henblik på at øge investering i uddannelse og kompetencer stadig er en
udfordring. De fleste lande har nu omfattende strategier for investering i
menneskelig kapital over den enkeltes aktive periode på arbejdsmarkedet,
men der mangler nationale mål og handling. De beskedne fremskridt, der er
nået, vurderes ikke ar være nok til at nå de fælles mål for 2010 i forhold til
ungdomsuddannelse og livslang læring. Der er kommet øget fokus på tidlig
uddannelse og udvikling af nationale kompetencerammeprogrammer. Der er
fokus på udviklingen af faglige uddannelser, men der vurderes at være
behov for yderligere tiltag.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser på disse
områder.
Eventuelle opfølgende tiltag vil – afhængigt af deres karakter – kunne have
konsekvenser for statsfinanserne eller samfundsøkonomien, som der i givet
fald vil skulle tages særskilt stilling til.
9. Høring
Kommissionen udkast til Fællesrapport har været sendt til høring i EU-
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold med frist den 11.
januar 2008. Der er modtaget følgende bemærkninger:
Dansk Arbejdsgiverforening har ikke haft konkrete bemærkninger til udkastet
til fællesrapport.
Landsorganisationen i Danmark har meddelt, at man vil fremsende
bemærkninger forud for Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om Fællesrapporten
velkommen. Regeringen konstaterer med tilfredshed, at der en række
områder er en positiv udvikling i relation til at nå Lissabon-målene på EU-
niveau.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte landes holdninger kendes kun i begrænset omfang, men det
forventes, at der opnås enighed om Kommissionens Fællesrapport og de
landespecifikke henstillinger, herunder en videreførelse af retningslinierne
for beskæftigelsen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.f.
Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion
2008
- Vedtagelse
KOM(2008)42
Nyt notat.
1. Resumé
Reformer er undervejs i praktisk talt alle medlemsstater med henblik på at
gøre systemerne mere socialt og økonomisk bæredygtige. Der er en stærk
konvergens hen imod aktiv inklusion, og for så vidt angår pensioner har der
vist sig fremskridt både med hensyn til tilstrækkelighed og bæredygtighed.
For så vidt angår sundhed, er der mål om forbedret tilgængelighed, kvalitet
og bæredygtighed.
Ifølge rapporten er der fortsat behov for en samlet indsats med henblik på at
bekæmpe fattigdom og social udstødelse samt til at imødegå de økonomiske
effekter af den aldrende befolkning. Hertil kommer behov for at forbedre
sundhedsvæsenet i henseende til at reducere sundhedsuligheder.
2. Baggrund
Kommissionen fremsendte i november 2007 et udkast til den årlige
fællesrapport mellem Rådet og Kommissionen om social inklusion.
Rapporten har været drøftet i EPC og SPC.
3. Formål og indhold
I rapporten fastslås følgende nøglebudskaber:
At de senere års reformer af de sociale systemer sammenholdt med
aktive inklusions politikker har bidraget til højere vækst og flere jobs.
Imidlertid bør der fortsat gøres en indsats for at sikre, at de forbedrede
økonomiske rammer også smitter af på de mest marginaliserede grupper.
Forebyggelse og håndtering af fattigdom og social eksklusion samt
fremme af ligestilling mellem kønnene gennem yderligere
modernisering af social beskyttelse inden for rammerne af en sund
økonomisk politik, der kombinerer social tilstrækkelighed med
økonomisk bæredygtighed, er derfor centralt for Europas bæredygtige
udvikling.
Beskæftigelsesraterne er steget for alle kategorier af ældre arbejdstagere.
Aktiveringsforanstaltninger samt reformer af pensioner og
arbejdsmarkedet har forbedret incitamenterne til at arbejde, men der er
stadig behov for flere i arbejde og at flere bliver længere tid på
arbejdsmarkedet. Særligt pensionsreformer kan fremme en aktiv aldring
ved at reducere førtidspensionssystemerne, øge incitamenter til at
arbejde længere samt øge fleksibilitet ved tilbagetrækning,
Pensionssystemerne bør overvåges med henblik på deres effekt på
fremtidig tilstrækkelighed, risiko for fattigdom samt deres
bæredygtighed.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526670_0020.png
78 millioner mennesker antages at leve i risiko for fattigdom, heraf 19
millioner børn. At sikre lige muligheder for alle, herunder gode
uddannelsesmæssige resultater, er uomgængeligt med henblik på at
bryde den negative sociale arv. Navnlig for så vidt angår immigranter og
deres efterkommere bør der ske en forstærkning af politikkerne
vedrørende inklusion og anti-diskrimination.
Socialpolitikker har stor indflydelse på sundhedstilstanden, og sundhed
er en vigtig faktor i et livsforløb. Handling er nødvendig for at reducere
vedvarende og vigtige helbredsforskelle. Social beskyttelse kan sikre
lige adgang til forebyggelse og behandling efter det individuelle behov,
herunder hos de grupper, som er vanskeligst at nå.
Behovet for langtidspleje er stigende. Der skal findes den rette balance
mellem det offentliges og det privates ansvar og mellem formel og
uformel pleje.
De første mål i den åbne koordinationsmetode har været en støtte for
medlemsstaterne. De er fortsat valide og vil være centrale for Lissabon
strategiens succes.
Medlemsstaterne og Kommissionen vil udvikle bedre arbejdsmetoder
for forstærket levering på de forskellige strategier i den kommende tid.
4. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Rapporten har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Høring
Rapporten har været til høring i Specialudvalget for arbejdsmarkedet og
sociale forhold med frist 1. februar 2008.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) finder, at Kommissionens rapport
kommer godt omkring centrale parametre, som påvirker området for social
beskyttelse og social inklusion, og DA peger på tilknytningen til
arbejdsmarkedet og konkret beskæftigelse som centrale parametre i at skabe
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526670_0021.png
bedre vilkår for mange borgere, som står udenfor arbejdsmarkedet. DA
påpeger endvidere, at det er vigtigt, at der fortsat skabes incitamenter til at
få de, der er udenfor arbejdsmarkedet, ind i beskæftigelse for herigennem at
forbedre deres indtægtsniveau og begrænse fattigdom.
DA finder det ligeledes vigtigt, at der satses målrettet på, at arbejdstagerne
skal blive længere på arbejdsmarkedet bl.a. gennem mindre attraktive
tilbagetrækningsordninger. Danmark og EU-landene vil i de kommende år
opleve betydelig arbejdskraftmangel, og det vil kræve, at de ældre bliver
længere på arbejdsmarkedet. Der bør derfor fortsat satses målrettet på at
indrette efterlønsordninger og andre incitamenter til tilbagetrækning således,
at de medvirker til at fastholde og forlænge tiden på arbejdsmarkedet. Dette
vil også medvirke til at sikre ældre medborgere mod fattigdom.
Anvendelsen af den åbne koordinationsmetode på det sociale område har
vist sig hensigtsmæssig, idet den har medvirket til at fokusere og målrette
debatten om det sociale område. Den mere intensive erfaringsudveksling
mellem EU-medlemslandene medvirker til at udvikle det enkelte lands
tankesæt omkring såvel ydelser, finansiering som tilrettelæggelse af
ordningerne.
Også sammenkædningen af de enkelte processer i EU-systemet har givet en
bredere tilgang til temaet socialpolitik og en bedre sammenkædning mellem
økonomisk politik, beskæftigelsespolitik og socialpolitik.
Efter DA’s opfattelse er den nye cyklus for 2008-2010, som der lægges op
til i Kommissionens meddelelse, fornuftig, idet der lægges op til en mere
indholds- og procesorienteret tilgang, som også sætter fokus på politikker,
som ikke virker.
Det er ligeledes fornuftigt at inkorporere nøgleresultater fra monitoreringen
i politikskabelsen i de enkelte lande og i EU. Ligesom inddragelse af
analytiske rammer, inddragelse af de sociale parter og øget fokus på
spredning af resultaterne fra processerne virker hensigtsmæssig.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening er enig i de af Kommissionen anførte
bemærkninger om ”flexicurity” men finder, at der mangler en særskilt
henvisning til arbejdsmarkedets parters rolle i den faktiske udøvelse af
flexicurity. Ifølge Finanssektorens Arbejdsgiverforening bør der også stå i
rapporten, at ”Medlemslandene og arbejdsmarkedets parter er nøgleaktører i
udviklingen af flexicurity”.
Danske Handicaporganisationer (DH) har fremført, at man i rapporten bør
bruge betegnelsen ”mennesker med handicap” i stedet for ”handicappede”.
Ligeledes bemærkes det, at betegnelsen ”invaliditet” bør ændres til
”funktionsnedsættelse”.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere bemærkes det, at der mangler en tilføjelse om personlig
assistance, som ifølge DH er helt nødvendigt i relation til spørgsmålet om
”afinstitutionalisering”.
DH finder det positivt, at der i den fremtidige udvikling af den åbne
koordinationsmetode lægges op til en mere procesorienteret metode, hvor
der også skal ses på udfordringer og problemer i forskellige politikområder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning at støtte arbejdet inden for den åbne
koordinationsmetode med at modernisere den sociale beskyttelse, herunder
pensionerne og bekæmpe fattigdom og social udstødelse. Regeringen kan
generelt tilslutte sig rapportens budskaber vedrørende tilpasning,
modernisering og sikring af den fremtidige bæredygtighed af den sociale
beskyttelse i de kommende år.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at støtte rapporten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rapporten for 2008 har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1g.
Kommissionens årlige rapport om ligestilling mellem
mænd og kvinder, 2008.
KOM(2008)10
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen udarbejder hvert år en rapport om kønsligestilling, hvori der
redegøres for status på ligestillingssituationen og arbejdet det forgangne år
samt for udfordringer og prioriteringer det kommende år. Som anneks er en
række statistiske nøgletal.
2. Baggrund
På forårstopmødet i 2003 blev det besluttet at bede Kommissionen om at
udarbejde årlige rapporter om fremskridt i ligestillingsarbejdet samt
mainstreaming af indsatsen i fællesskabspolitikkerne. Dette års rapport er den
femte af disse rapporter.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionens rapport redegør for det første for de vigtigste resultater fra
året før, herunder blandt andet implementeringen af Kommissionens
Køreplan for ligestilling og Ligestillingspagten, 50 års jubilæet for europæisk
ligestillingspolitik, gennemførelsen af det europæiske år for lige muligheder
og oprettelsen af den europæiske Familie Alliance.
For det andet udpeges de kommende udfordringer og indsatsområder,
herunder blandt mange andre temaerne kvalitet i jobbet og økonomisk vækst,
velfærdsydelser af høj kvalitet med henblik på at forbedre sammenhængen
mellem familie og arbejdsliv, opblødning af kønsroller og institutionelle
mekanismer til fremme af ligestilling.
På baggrund heraf opfordrer Kommissionen til blandt andet at fokusere på
følgende indsatsområder i 2008: Indsatsen for at øge udbuddet af job af høj
kvalitet, indsatsen til at forbedre velfærdsydelser/service, fremme af
mainstreamingindsatsen især indenfor arbejdsmarkedspolitikken, nedbryde
kønsstereotyper (særligt indenfor beskæftigelse og medier) og dokumentation
af mainstreamingindsatsen generelt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er ikke blevet hørt.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Rapporten forventes ikke at have nogen statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, men den vurderes at være
dagsordenssættende for Kommissionen, hvilket kan få positive konsekvenser
for beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Rapporten har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens årlige rapporter om
ligestilling og de overordnede anbefalinger, som indgår i rapporten.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positive overfor Kommissionens årlige rapporter.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens rapport for 2008 har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
- Udveksling af synspunkter
Nyt notat.
1. Resumé
Det årlige sociale trepartstopmøde forventes som sædvanligt at finde sted
dagen før Det Europæiske Råds møde den 13.-14. marts 2008.
Formandskabet har indtil videre ikke oplyst noget om emnet for
drøftelserne, men det må forventes at komme til at handle om bl.a.
arbejdsmarkedets parters reaktioner på Kommissionens fremskridtsrapport
2007 om Lissabon-strategien, herunder om flexicurity.
2. Baggrund
Rådet (beskæftigelse og socialpolitik) vedtog i december 2002 under det
danske EU-formandskab et forslag fra Kommissionen til rådsbeslutning om
et "socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse".
Formålet med det sociale trepartstopmøde er at styrke den sociale dialogs
rolle gennem konsultationer med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan
om beskæftigelse, økonomisk politik og social beskyttelse, herunder
Lissabon-strategien.
Gennem det sociale trepartstopmøde bringer man den sociale trojka (det
nuværende og de to følgende EU-formandskaber), Kommissionen og
arbejdsmarkedets parter på europæisk niveau sammen mindst én gang om
året og altid forud for forårsmødet i Det Europæiske Råd (DER). Mødets
diskussioner og resultater skal derefter rapporteres til DER.
Formålet er at sikre en fortsat udveksling af synspunkter med henblik på at
styrke parternes bidrag til de forskellige elementer i Lissabon-strategien.
Business Europe (tidligere UNICE) og ETUC varetager den tekniske
koordinering af sammensætningen af delegationerne for hhv.
arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden.
3. Hjemmelsgrundlag
EF-traktaten, særligt art. 202.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har indtil videre ikke oplyst noget om emnet for
drøftelserne, men det må forventes at dreje sig om arbejdsmarkedets parters
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reaktioner på især Fremskridtsrapporten 2007. Flexicurity må forventes at
indtage en fremtrædende plads i drøftelserne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Mødet har ikke i sig selv sådanne konsekvenser.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt afholdelsen af de sociale trepartstopmøder, som
anses for at bidrage til yderligere inddragelse af arbejdsmarkedets parter i
gennemførelsen af Lissabon-strategien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemslande har traditionelt også støttet afholdelsen af disse møder,
hvilket også forventes at være tilfældet denne gang.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for det
fremtidige arbejde med udvikling af Det indre Marked
- Godkendelse af fælles udtalelse fra EMCO og SPC
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har i meddelelsen KOM(2007)724 fremlagt en handlingsplan
for det fremtidige arbejde med at udvikle Det indre Marked, herunder et
medfølgende dokument om tjenesteydelser af generel interesse og sociale
tjenesteydelser af generel interesse. På baggrund af Kommissionens
meddelelse forventes EPSCO at vedtage en fælles udtalelse fra EMCO og
SPC herom.
2. Baggrund
Etableringen af Det indre Marked i 1992 skabte rammerne for den frie
bevægelighed af personer, varer, tjenesteydelser og kapital i EU til fordel
for både borgere og virksomheder. Det indre Marked har leveret en række
resultater, men vurderes at have et uudnyttet potentiale. Kommissionen har
på denne baggrund udarbejdet en meddelelse, KOM(2007)724, med en
handlingsplan, der skal gøre Det indre Marked til et stærkere, mere
innovativt og konkurrencedygtigt marked. I fremtiden bør Det indre Marked
ifølge Kommissionen i højere grad:
Levere resultater for borgerne, forbrugerne og små og mellemstore
virksomheder (SMV’er)
Der bør fortsat være fokus på områder, som berører forbrugernes dagligdag,
eksempelvis energi, telekommunikation samt engros- og detailhandel,
herunder at sikre en mere effektiv konkurrence, som i dag er hæmmet af
bl.a. fragmenterede markeder og forskellig national lovgivning.
Der bør fortsat være høje standarder, særligt inden for vare- og
fødevaresikkerhed, hvor der er bestræbelser på at styrke
markedsovervågningen, men der er også behov for at sikre sikkerheden og
kvaliteten af tjenesteydelser.
Der bør fortsat ske en forbedring af rammebetingelserne og
markedsadgangen for virksomheder, særligt for SMV’er.
Udnytte fordelene ved globaliseringen
Globaliseringen skaber bl.a. perspektiver for øget internationalt samarbejde
mellem EU og dets partnere om regulering og ensretning af standarder.
Samarbejdet skal bygge på følgende tre søjler:
Udvidelse af markedet for europæiske virksomheder gennem
handelsliberaliseringer.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Global udbredelse af de reguleringsmæssige standarder i Det indre
Marked.
Fordelene ved åbne markeder bør nå ud til de europæiske borgere
gennem overvågning og stærkere konkurrence på markederne.
Åbne nye grænser inden for viden og innovation
Tjenesteydelser udgør ca. 70 pct. af BNP i EU, men kun ca. 20 pct. af
handlen mellem EU-landene. Det peger bl.a. på, at der er behov for at
reducere barriererne for handel med tjenesteydelser. Implementeringen af
service-direktivet, som skal omsættes til national lovgivning inden
slutningen af 2009, vil give et bidrag.
Derudover bør borgere, virksomheder og offentlige institutioner være bedre
i stand til at udnytte nye muligheder i Europa ved brugen af informations-
og kommunikationsteknologi, IKT, herunder inden for e-handel.
Endvidere bør det tilstræbes at udvikle den frie bevægelighed af viden og
innovation som en ”femte frihed” i Det indre Marked.
Omfatte en stærk social og miljømæssig dimension
Virkninger på samfundet og miljøet skal bedre afspejles i forbrugeradfærden
gennem prismekanismen.
Det indre marked skal være:
Mere decentraliseret og netværks-baseret
Der bør etableres nye arbejdsrelationer mellem myndighederne i de enkelte
medlemslande og Kommissionen for at sikre, at Det indre Marked virker,
herunder f.eks. ”Indre Markeds”- centre til koordinering på nationalt niveau
og diverse netværk på EU-niveau.
Mere tilgængeligt og bedre kommunikeret
Der bør være bedre adgang til information om Det indre Marked og dets
regler, og disse regler bør være mere tydelige. Medlemslandene bør også
styrke sine kommunikationsaktiviteter.
Det medfølgende dokument om tjenesteydelser af generel interesse,
herunder sociale tjenesteydelser af generel interesse
I et medfølgende dokument gøres det klart, at det er de offentlige
myndigheder på det relevante niveau, som bestemmer karakteren og
omfanget af tjenesteydelser af generel interesse. I den forbindelse omtales
også den nye protokol til Lissabon-traktaten om samme emne, og
Kommissionen fastslår, at protokollen bidrager til at skabe mere klarhed om
EU’s kompetence og regler på området. På baggrund af den øgede klarhed
på området, konkluderer Kommissionen, at det nu er tid til at fokusere på
implementering.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
SPC og EMCO´s fælles udtalelse er inddelt i tre overskrifter: Et mere
velfungerende indre marked, en ny social dagsorden og tjenesteydelse af
generel interesse, herunder sociale tjenesteydelser af generel interesse.
Et mere velfungerende indre marked
Det indre marked har styrket fundamentet for vækst og beskæftigelse og
skabt grundlag for den økonomiske og monetære union. Udviklingen af
det indre marked er blevet komplementeret og understøttet af den
sociale agenda ved at opstille et fælles sæt værdier og rettigheder.
Det indre marked har imidlertid fortsat et uudnyttet potentiale.
Forandringer som følge af globalisering og nye sociale realiteter
nødvendiggør en gennemgang af det fremtidige arbejde med udvikling
af det indre marked.
Den Europæiske Union bør fokusere på at forbedre styring og
effektiviteten af de redskaber, som bruges til at designe og implementere
politikken vedrørende det indre marked.
En fornyet social dagsorden
Politikker vedrørende det indre marked bør fortsat bringe fordele i form
af åbenhed til de europæiske borgere i deres egenskab af forbrugere og
arbejdstagere.
Utilstrækkelig implementering af det sociale regelsæt er en hindring
mod fair konkurrence samt lige rettigheder og muligheder.
Derfor bør det indre marked komplementeres af en styrket social
dagsorden medio 2008. I denne forbindelse bør EU i større grad
udtrykke princippet om fri bevægelighed kombineret med høje sociale
standarder.
Den eksterne dimension af det indre marked bør fremmes, således at
Europa er klædt på til at få gavn af fordelene ved globaliseringen,
særligt ved at udvikle den rette balance mellem frihandel og sociale
standarder.
En regelmæssig overvågning fra Kommissionen af de økonomiske og
sociale fremskridt ville øge gennemsigtigheden.
Tjenesteydelser af generel interesse, herunder sociale tjenesteydelser af
generel interesse(udarbejdet af SPC)
SPC deler Kommissionens syn på tjenesteydelser af generel interesse og
specielt, at sociale tjenesteydelser af generel interesse spiller en meget
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vigtig rolle i opnåelsen af EU’s målsætninger såsom social, økonomisk
og territorial samhørighed, høj beskæftigelse, social inklusion samt
økonomisk vækst. SPC hilser endvidere velkommen, at Kommissionen
anerkender medlemslandenes diversitet og det essentielle ansvar, der
ligger hos de offentlige myndigheder på alle relevante niveauer i forhold
til at definere karakteren og omfanget af tjenesteydelser af generel
interesse.
Forbedring af den juridiske sikkerhed i relation til anvendelse af
fællesskabets regler er et klart krav fra de offentlige myndigheder,
serviceudbydere, brugerne og civilsamfundet. SPC værdsætter derfor
Kommissionens bestræbelser på at adressere disse spørgsmål.
Kommissionens opklarende arbejde, navnlig i relation til reglerne om
offentligt udbud og statsstøttereglerne, repræsenterer et signifikant skridt
i retning af skabelse af juridisk sikkerhed på området.
Dette er en vedvarende proces, og SPC hilser velkommen, at
Kommissionen har igangsat en interaktiv informationstjeneste, hvor
borgere, myndigheder og serviceudbydere kan søge vejledning.
Hertil kommer, at SPC med en uformel arbejdsgruppe vil bidrage til det
fortsatte arbejde med belysning af området ved hhv. analyse af
Kommissionens dokumenter, identifikation af flere eksempler fra
området for tjenesteydelser samt rejse spørgsmål i relation til anvendelse
af andre af fællesskabets regler end reglerne om offentligt udbud og
statsstøttereglerne.
SPC hilser Kommissionens strategi om at støtte kvaliteten af de sociale
tjenesteydelser velkommen. Strategien bør udvikle sig gradvist i retning
af en kvalitativ ramme, som kan tilvejebringe guidelines for en
metodologi for udviklingen af standarder for sociale tjenesteydelser med
respekt for subsidiaritetsprincippet og i fuld overensstemmelse med den
nye protokol om tjenesteydelse af generel interesse.
SPC ser desuden frem til den første 2-årige rapport om sociale
tjenesteydelser af generel interesse, som kan repræsentere et vigtigt
redskab for dialog mellem medlemslandene og relevante aktører.
SPC understreger, at sociale tjenesteydelser af generel interesse fortsat
vil være et vigtigt aspekt på EU’s dagsorden.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Et forbedret Indre
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Marked vil kunne øge konkurrencen og effektiviteten i EU til gavn for borgere
og virksomheder i EU.
9. Høring
Høring er ikke foretaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventes at kunne støtte fællesudtalelsen fra EMCO og SPC.
Regeringen har en positiv holdning til SPC’s syn på tjenesteydelser af generel
interesse, herunder sociale tjenesteydelser af generel interesse. Regeringen
bakker op om, at sociale tjenesteydelser af generel interesse er af fundamental
betydning for Europas sociale, økonomiske og territoriale samhørighed samt
for vækst og beskæftigelse. Ligesom SPC bakker regeringen op om
Kommissionens fortsatte bidrag til at skabe øget klarhed og information på
området, og at dette sker i fuld overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet, respekt for medlemslandenes diversitet samt i
overensstemmelse med protokollen om tjenesteydelser af generel interesse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande vil kunne støtte en fællesudtalelse fra EMCO og
SPC.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18.
januar 2008 forud for Rådsmøde (ECOFIN) den 22. januar 2008.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Udkast til rådsresolution vedrørende handicappedes
forhold i EU: Den Europæiske Handlingsplan 2008-2009
- Vedtagelse/politisk enighed
Nyt notat.
1. Resumé
Udkast til rådsresolution om mennesker med handicap lægger op til - i tråd
med FN’s konvention om mennesker med handicap – at disse grupper sikres
de samme muligheder for adgang og deltagelse i samfundet og på
arbejdsmarkedet som mennesker uden handicap. Rådsresolutionen inviterer
endvidere medlemslandene til at sikre ratificeringen og implementeringen af
FN’s konvention om mennesker med handicap.
2. Baggrund
Kommissionen har udgivet en meddelelse, KOM(2007)738, der beskriver
situationen for mennesker med handicap i EU: Den Europæiske
handlingsplan 2008-2009. Det slovenske formandskab har på denne
baggrund d. 16. januar fremsat et forslag til rådsresolution om mennesker
med handicap:
Situationen i den europæiske union for mennesker med
handicap: Den europæiske handlingsplan 2008-2009.
Udkast til rådsresolutionen om situationen for mennesker med handicap i EU
drøftes fortsat i Rådets arbejdsgruppe om sociale spørgsmål.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
5. Formål og indhold
Rådet hilser velkommen at:
Kommissionens meddelelse om situationen for mennesker med handicap
i EU: Den europæiske handlingsplan 2008-2009 adresserer mennesker
med handicap som borgere og aktive socioøkonomiske aktører.
Handlingsplanen om handicap 2006-2007 har bidraget til en udbredt
anerkendelse af, at mainstreaming er nøglen til at sætte handicap-
spørgsmål på dagsordenen, og Kommissionen har igangsat en ny
offentlig høring om anti-diskriminations tiltag.
Der er sket fremskridt i medlemslandene og EU som følge af
underskrivelsen af FN’s konvention om handicap.
Kommissionens intention om at foreslå rådsbeslutning for 2008 støtter
medlemslandene i effektivt at implementere FN’s konvention om
mennesker med handicap.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526670_0033.png
Rådet anerkender, at:
Mere end 45 millioner mennesker mellem 16 og 64 år har langvarige
helbredsproblemer og handicap, og at 16 % af den arbejdsdygtige
befolkning i EU består af mennesker med handicap, hvoraf kun 50 % har
arbejde.
Kvinder med handicap ofte er mindre uafhængige end mænd og har
dårligere adgang til uddannelse, beskæftigelse samt pleje- og
sundhedsydelser.
Rådet understreger, at:
Adgang til uddannelse af høj kvalitet, herunder også til bygninger,
transport og informationsteknologi, er af afgørende betydning for, at
mennesker med handicap kan deltage fuldt ud i samfundet og får
forbedret deres livskvalitet.
Der er brug for statistikker om handicap med henblik på at få et
overordnet billede af mennesker med handicap i EU.
Organisationer, som repræsenterer mennesker med handicap, anerkendes
af medlemslandene som havende en vigtig rådgivende rolle, når der
træffes beslutninger i relation til handicap.
Rådet inviterer medlemslandene og Kommissionen til at sikre:
1. At mennesker med handicap får opfyldt deres rettigheder til fulde ved at:
Medlemslandene ratificerer og implementerer FN’s konvention om
mennesker med handicap.
Medlemslandene, i bestræbelserne på at integrere mennesker med
handicap i samfundet, gør brug af en kombination af lovgivning samt
øvrige tiltag, herunder f.eks. handlingsplaner og den åbne
koordinationsmetode.
Mennesker med handicap opmuntres til at være aktive på
arbejdsmarkedet, herunder at både kvinder og mænd støttes i at kunne
leve uafhængigt af andre.
Medlemslandene fortsat støttes i de-institutionaliseringsprocessen, og at
den analytiske kapacitet både nationalt og i EU styrkes.
2. Adgang som en forudsætning for inklusion og deltagelse:
Adgang er en fundamental rettighed og nøglen til inklusion og en
bæredygtig udvikling. Mennesker med handicap bør sikres bedre adgang
til uddannelse, og børn med handicap skal kunne deltage i almindelig
uddannelse/skolegang. Strukturfondene kan bruges til at skabe
muligheder for, at mennesker med handicap kan komme i beskæftigelse
og uddannelse/træning.
Det er desuden påkrævet at udvikle europæiske standarder for adgang og
opmuntre til, at disse anvendes i offentlige udbudsregler og endvidere, at
mennesker med handicap sikres adgang til tjenesteydelser, forbrugsgoder
og transport. Inklusionen af mennesker med handicap i
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526670_0034.png
informationssamfundet bør blive fremmet i forlængelse af Riga-
deklarationen om e-inklusion.
3.:
Arbejdet med at fuldføre handlingsplanen om handicap 2004-2010 er
begyndt, og medlemslandene inviteres til at sætte sammenlignelige
nationale mål, som afspejler forpligtelsen til på europæisk niveau og i
medlemslandene fuldt ud at implementere FN’s konvention om
mennesker med handicap.
Rådet inviterer organisationer, som repræsenterer mennesker med
handicap samt øvrige relevante aktører til at gøre opmærksom på
behovene hos mennesker med handicap og til at identificere og analysere
politikmuligheder, herunder sammen med medlemslandene og
Kommissionen at deltage i implementeringen af den europæiske
handicaphandlingsplan og FN’s konvention om mennesker med
handicap.
Rådet inviterer ligeledes kommende formandskaber til at fortsætte
styrkelsen af den europæiske menneskerettighedstilgang til området for
handicap.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestillingen, erhvervslivet mv.
Hvad angår rådsresolutionen som helhed, så har punkterne - i den
udstrækning de relaterer sig til dansk handicappolitik - karakter af
formålsformuleringer, som allerede indgår i dansk handicappolitik.
At der i rådsresolutionen lægges op til, at medlemslandene sikrer ratifikation
og implementering af FN’s konvention om mennesker med handicap
forventes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser, da denne
konvention ikke indeholder nye rettigheder for mennesker med handicap og
i det væsentlige bygger på princippet om ikke-diskrimination af mennesker
med handicap.
Danmark har endnu ikke ratificeret FN´s konvention om mennesker med
handicap.
9. Høring
Udkastet til rådsresolution om mennesker med handicap har været sendt til
høring i specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold med frist den
4. februar 2008.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526670_0035.png
Kommunalt og Regionalt ansattes Internationale Samarbejde (KRIS) ser
teksten i direkte forlængelse af FN’s handicapkonvention og Europarådets
bestræbelser på at implementere konventionen i medlemslandene. KRIS
understreger et ønske om, at teksten efter vedtagelse hurtigst muligt bliver
oversat til dansk, således at den hurtigst muligt bliver tilgængelig i den -
ifølge KRIS - noget træge danske debat om ratificering og implementering
af konventionen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har en positiv holdning til rådsresolutionen om mennesker med
handicap, herunder ratifikationen af FN’s konvention om mennesker med
handicap, idet begge dele lægger vægt på, at mennesker med handicap sikres
de samme muligheder for adgang og deltagelse i samfundet og på
arbejdsmarkedet som mennesker uden handicap.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande forventes at indtage en positiv holdning overfor
rådsresolutionen, herunder ratifikationen af FN’s handicap-konvention.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådsresolutionen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
35