Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2855 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453649_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6753/08 (Presse 46)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2855. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 29. februar 2008
Formand
Marjeta COTMAN
Sloveniens arbejds-, familie- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6753/08 (Presse 46)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0002.png
29.II.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterede drøftelse og vedtog de nøglebudskaber vedrørende beskæftigelse,
socialpolitik og ligestilling, der skal afspejles i konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmø-
de.
Rådet nåede frem til en generel indstilling til retningslinjerne for medlemsstaternes
beskæftigelses-
politikker
og til politisk enighed om Rådets henstilling for 2008 samt en resolution om
handicap-
pedes forhold
i Den Europæiske Union.
6753/08 (Presse 46)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0003.png
29.II.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE.............................................. 6
Meddelelse fra Kommissionen "Opretholdelse af forandringstempoet": Strategisk rapport om
den fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse: Igangsætning af den nye cyklus
(2008-2010)........................................................................................................................................ 10
Den fælles beskæftigelsesrapport 2007/2008 og den fælles rapport om social sikring og social
integration 2008 ................................................................................................................................. 11
Integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2008-2010): forslag til Rådets
beslutning om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker.................................... 13
Rådets henstilling om ajourføringen i 2008 af de overordnede retningslinjer for
medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførelsen af
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker ....................................................................................... 14
Kommissionens beretning om ligestilling mellem kvinder og mænd - 2008 .................................... 14
FORBEREDELSE AF DET SOCIALE TREPARTSTOPMØDE .................................................... 15
UNDERSØGELSE AF DET INDRE MARKED.............................................................................. 16
RESOLUTION OM HANDICAPPEDES FORHOLD I DEN EUROPÆISKE UNION ................. 17
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Den Demokratiske Republik Congo - Restriktive foranstaltninger ....................................................................... 19
STATISTIK
1
Ledige stillinger i Fællesskabet ............................................................................................................................. 19
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6753/08 (Presse 46)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0004.png
29.II.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier SEEUWS
Bulgarien:
Emilia Radkova MASLAROVA
Dimitar DIMITROV
Den Tjekkiske Republik:
Petr NEČAS
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Klaus BRANDNER
Estland:
Maret MARIPUU
Irland:
Billy KELLEHER
Grækenland:
Sofia KALANTZAKOU
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Gerardo CAMPS
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Vicearbejds- og socialminister
Vicepremierminister samt arbejds- og socialminister
Beskæftigelsesminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for arbejds- og social-
spørgsmål
Socialminister
Viceminister, Erhvervs-, Handels- og Beskæftigelsesmini-
steriet, med særligt ansvar for arbejdsspørgsmål
Statssekretær for beskæftigelse og social beskyttelse
Arbejds- og socialminister
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister og anden
viceformand for Rådet for regeringen i den selvstyrende
region Valencia
Arbejdsminister og minister for arbejdsmarkedsrelationer
og solidaritet
Arbejds- og socialminister
Fungerende statssekretær, Arbejdsministeriet og Ministe-
riet for social sikring
Velfærdsminister
Vicestatssekretær, Velfærdsministeriet
Social- og arbejdsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Frankrig:
Xavier BERTRAND
Italien:
Cesare DAMIANO
Cypern:
Leandros NICOLAIDES
Letland:
Iveta PURNE
Ingus ALLIKS
Litauen:
Vilija BLINKEVIČIŪTö
Luxembourg:
François BILTGEN
Ungarn:
Gábor SIMON
Malta:
Theresa CUTAJAR
6753/08 (Presse 46)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0005.png
29.II.2008
Nederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Erwin BUCHINGER
Christine MAREK
Polen:
Agnieszka CHŁOŃ-DOMIŃCZAK
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
Rumænien:
Denisa-Oana PĂTRAŞCU
Slovenien:
Marjeta COTMAN
Jana LOVŠIN
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Liisa HYSSÄLÄ
Sverige:
Sven Otto LITTORIN
Det Forenede Kongerige:
James PLASKITT
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for sociale spørgsmål og forbrugerbe-
skyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbej-
de
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Ligestillingsministe-
riet
Arbejds-. familie- og socialminister
Chef for afdelingen for internationalt samarbejde og EU-
anliggender, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Social- og sundhedsminister
Beskæftigelsesminister
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Medlem
Andre deltagere:
Emilio GABAGLIO
Elise WILLAME
Formand for Beskæftigelsesudvalget
Formand for Det Europæiske Udvalg for Social Beskyttel-
se
6753/08 (Presse 46)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0006.png
29.II.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Nøglebudskaber
Rådet havde en bred orienterende debat med henblik på at færdigbearbejde nøglebudskaber til Det
Europæiske Råds forårsmøde om beskæftigelse, socialpolitik og lige muligheder.
Debatten var især baseret på følgende dokumenter:
Kommissionens meddelelse "Strategisk rapport om den fornyede Lissabonstrategi for vækst og
beskæftigelse: Igangsætning af den nye cyklus (2008-2010) - "Opretholdelse af forandringstem-
poet"" (16714/07)
udkastet til fælles beskæftigelsesrapport 2007/2008
(5984/07)
udkastet til fælles rapport om social sikring og social integration 2008
(6214/07)
forslaget til Rådets beslutning om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker,
på grundlag af de integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2008-2010)
Kommissionens henstilling med henblik på Rådets henstilling om ajourføringen i 2008 af de
brede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemfø-
relsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
(5985/08)
Kommissionens beretning om ligestilling mellem kvinder og mænd - 2008 (5710/08).
Ved afslutningen af debatten vedtog Rådet følgende nøglebudskaber og besluttede at forelægge dem
på Det Europæiske Råds forårsmøde som EPSCO-Rådets bidrag:
"EPSCO-Rådet forelægger følgende nøglebudskaber med henblik på Det Europæiske Råds forårs-
møde:
Den nye Lissaboncyklus
Vurderingen af medlemsstaternes fremskridt ved hjælp af aftalte indikatorer og statistikker af god
kvalitet er en væsentlig del af Lissabonstrategien, og der skal tages hensyn til landespecifikke
karakteristika ved evalueringen af de resultater, hver enkelt medlemsstat og EU som helhed har op-
nået.
Den europæiske beskæftigelsesstrategi giver resultater, men de er fortsat uensartede og opfylder
stadig ikke målene. På baggrund af de vedvarende udfordringer på beskæftigelsesområdet og de nu-
værende usikre økonomiske udsigter er det af afgørende betydning at fastholde momentum med
henblik på yderligere strukturreformer, som kombineret med en vækstorienteret makroøkonomisk
ramme yderligere skulle fremme flere og bedre job og styrke den sociale sammenhængskraft.
6753/08 (Presse 46)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.II.2008
De integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse bør derfor være karakteriseret ved stabili-
tet, så der kan fokuseres på gennemførelsen af politikkerne, navnlig som svar på de landespecifikke
henstillinger. Rådets samtidige vedtagelse af den fælles rapport om social sikring og social integra-
tion viser klart komplementariteten med den åbne koordinationsmetode. Hvis de sociale aspekter af
Lissabonstrategien skal gøres mere synlige, kræver det dog, at den økonomiske politik, beskæftigel-
sespolitikken og social- og arbejdsmarkedspolitikken integreres i højere grad.
Ejerskab er nøglen til succes. Der bør især på nationalt plan gøres en ekstra indsats for at styrke ar-
bejdsmarkedspartnernes og andre relevante interessenters aktive engagement for at fremme reform-
dagsordenen.
Indsatsen på fællesskabsplan bør supplere og støtte de nationale politikker. EPSCO-Rådet godken-
der derfor i det store og hele Fællesskabets Lissabonprogram og navnlig, at nødvendigheden af at
investere i mennesker og modernisere arbejdsmarkederne prioriteres; programmets foranstaltninger
bør undersøges efter de relevante procedurer.
Prioritering af indsatsen for flere og bedre job
På grundlag af det prioriterede område
investering i mennesker og modernisering af arbejds-
markederne
fremhæver Rådet nødvendigheden af en indsats på følgende områder.
Medlemsstaterne bør udvikle og gennemføre effektive
flexicuritytilgange
i overensstemmelse med
de aftalte fælles principper. Flexicuritymissionen bør bidrage hertil. Rådet understreger vigtigheden
af at styrke gensidige læringsprogrammer for at sikre, at medlemsstaterne drager nytte af hinandens
erfaringer. De illustrerende tilgange er en nyttig reference i den forbindelse.
EU's arbejdsmarked bør tilpasse sig skiftende globale tendenser. Investering i menneskelig kapital
som led i en livscyklustilgang til arbejde er afgørende for, at kreativitet og innovation kan udnyttes
fuldt ud. Ved at
foregribe kvalifikationsbehovene
bør der gøres en større indsats for at sikre, at
arbejdskraften omfordeles i retning af mere produktive job, hvor den europæiske økonomi har en
komparativ fordel. Gennemførelsen af strategien "nye kvalifikationer til nye job" er vigtig i den
henseende. Det er nødvendigt at overveje, hvilken indvirkning EU's klimapolitik har på beskæfti-
gelsen og muligheden for at skabe "grønne job".
Der bør lægges særlig vægt på ikke-erhvervsaktive og mennesker med en marginal placering på ar-
bejdsmarkedet for at tackle segmentering, fremme
rummelige arbejdsmarkeder
og undgå, at no-
gen sakker agterud. Arbejdsmarkedspolitikkerne bør kombineres med en strategi for aktiv inklusion
med henblik på at bekæmpe fattigdom. Det bør ved hjælp af passende incitamenter tilstræbes at gø-
re arbejde mere attraktivt end overførselsindkomster. En velafbalanceret strategi kan bestå i indivi-
duelt tilrettelagte foranstaltninger, passende mindsteløn eller målrettede nedsættelser af skatten på
arbejde. Der bør gøres mere for at skabe muligheder for de lavtuddannede og for at støtte overgan-
gen til bedre job.
6753/08 (Presse 46)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.II.2008
Forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen for ældre arbejdstagere, unge, udenlandsk fødte og handi-
cappede er af stor betydning, hvis det skal lykkes Europa at inddrage mennesker uden for arbejds-
markedet og dæmme op for virkningerne af en aldrende befolkning. Der bør tages mere effektivt
hensyn til ligestillingsaspektet i medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker.
Beskæftigelsesmulig-
hederne for unge
er et presserende spørgsmål. Den forskelligartede situation for unge tyder på, at
gensidig læring kan bruges som grundlag for og incitament til politikker til fremme af beskæftigel-
sesmulighederne for unge. Reduktion af skolefrafald og forbedring af overgangen mellem uddan-
nelse og beskæftigelse er fortsat af største betydning. Bedre muligheder for at komme ind på ar-
bejdsmarkedet er nødvendige og hænger sammen med en bedre matchningsproces.
Den Europæiske Union bør i højere grad lette geografisk og erhvervsmæssig
mobilitet. Mulighe-
den for at overføre sociale rettigheder
bør også overvejes i fremtiden.
Økonomisk integration
kan spille en rolle i forbindelse med tacklingen af arbejdsmarkedets behov
og kan bidrage til at mindske manglen på kvalifikationer. EPSCO-Rådet finder derfor, at det er
nødvendigt at tage beskæftigelsen af tredjelandsborgere og den sociale virkning af deres migration
op i forbindelse med Kommissionens forslag om en fælles indvandringspolitik.
EPSCO-Rådet ser frem til Kommissionens forslag om en fornyet
social dagsorden
senest i midten
af 2008, der bør indeholde en vision for og konkrete foranstaltninger til tackling af de arbejdsmæs-
sige og sociale udfordringer, EU står over for, ved at anvende alle de instrumenter og redskaber,
som er til rådighed på fællesskabsplan. Den sociale dagsorden bør spille en nøglerolle for styrkelsen
af den sociale dimension af Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse og af
det indre marked
med henblik på bedre at kæde princippet om fri bevægelighed sammen med sociale standarder og
arbejdstagernes rettigheder.
Styrkelse af den sociale sammenhængskraft og modernisering af den sociale beskyttelse
De fælles sociale mål
er fortsat gyldige. På den baggrund understreger Rådet følgende behov for
handling:
Det er afgørende for en bæredygtig udvikling i Europa, at man forebygger og bekæmper fattig-
dom og social udstødelse og moderniserer den sociale beskyttelse ved at kombinere både social
tilstrækkelighed og økonomisk bæredygtighed inden for rammerne af sunde finanspolitikker. Po-
litiksammenhænge og -koordination, herunder integration af ligestillingsaspektet og solidaritet
mellem og inden for generationerne, er afgørende for forbedringen af den sociale sammen-
hængskraft og for virkeliggørelsen af målet om fuld inklusion af de mest sårbare i samfundet.
Foranstaltninger til aktiv inklusion, der kombinerer passende finansiel støtte, understøttende tje-
nester og muligheder for kvalitetsjob med øgede incitamenter til at arbejde, bidrager til at fjerne
hindringerne for deltagelse i arbejdsmarkedet og i samfundet og skal fortsættes.
6753/08 (Presse 46)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.II.2008
19 mio. børn i EU lever i risiko for fattigdom. Det er nødvendigt at sikre lige muligheder for alle
og øge bestræbelserne på, at alle børn får bedre uddannelsesresultater, for at hindre, at fattigdom
og udstødelse går i arv til næste generation. De medlemsstater, der har opnået de bedste resulta-
ter, målretter deres indsats mod de dårligst stillede børn inden for rammerne af en bredere gene-
rel tilgang. En evidensbaseret analyse af de vigtigste årsager til fattigdom og udstødelse i hver
medlemsstat vil have en løftestangseffekt på
bestræbelserne på at bekæmpe fattigdom
- blandt
børn og generelt. I den forbindelse kan nationale kvantitative mål være medvirkende til at få af-
gørende indflydelse på udryddelsen af fattigdom. Denne indflydelse kan styrkes yderligere ved
regelmæssig overvågning af politikkernes virkning og effektivitet og, om nødvendigt, ved styr-
kelse af den statistiske kapacitet. En vedvarende indsats vil være nødvendig i den næste cyklus af
Lissabonstrategien og efterfølgende.
Modernisering af pensionssystemerne
kan fremme
aktiv aldring
ved at øge beskæftigelseseg-
netheden, begrænse adgangen til førtidspensionsordninger, øge fleksibiliteten i forbindelse med
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og styrke incitamenterne til at arbejde. Dette skal ledsages
af bestræbelser på at åbne arbejdsmarkedet for ældre arbejdstagere og af passende beskyttelse af
dem, for hvem arbejde ikke er en mulighed, f.eks. på grund af svære handicap eller omsorgsfor-
pligtelser. De pensionsreformer, der gennemføres i dag, vil få virkning årtier frem, og der kræ-
ves derfor
regelmæssig overvågning
af deres indvirkning på fremtidige pensioners tilstrække-
lighed og bæredygtighed. Der er behov for øget opmærksomhed om forskellige spørgsmål i til-
knytning til forskellige ordninger, for at borgerne kan træffe informerede valg.
Socialpolitikker har stor betydning for sundhed, og sundhed er en vigtig determinant for chancen
for et bedre liv. Der er behov for en indsats for at mindske vedvarende uligheder på sundhedsom-
rådet. Der er behov for
en strategi med inddragelse af sundhedsaspektet i alle politikker;
den
sociale beskyttelse bør sikre adgang for alle til forebyggelse, kvalitetssundhedstjenester og lang-
tidspleje, også for dem, der er vanskeligst at nå. Da demografiske og samfundsmæssige foran-
dringer skaber øgede behov for langtidspleje af høj kvalitet, ligger der fortsat en udfordring i at
skabe adgang for alle, forbedre koordineringen af plejen og sikre støtte til uformelle plejere.
Medlemsstaterne skal finde den rette balance mellem offentligt og privat ansvar og formel og
uformel pleje."
6753/08 (Presse 46)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0010.png
29.II.2008
Meddelelse fra Kommissionen "Opretholdelse af forandringstempoet": Strategisk rapport om
den fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse: Igangsætning af den nye cyklus
(2008-2010)
Kommissionen forelagde sin årlige statusrapport, der er et vigtigt grundlag for hele Rådets forbere-
delse af Det Europæiske Råds forårsmøde
(16714/07 + ADD 1).
Rapporten viser tydeligt, at Lissabonstrategien fortsat gennemføres ujævnt i medlemsstaterne, f.eks.
på områderne pensionsreform og understøttelsessystemer og med hensyn til fremme af livslang læ-
ring.
Rapporten sætter derfor fokus på foranstaltninger, som der fortsat er behov for på de fire prioritere-
de områder,
investering i mennesker
og
modernisering
af arbejdsmarkederne, frigørelse af forret-
ningsmulighederne, navnlig hos
SMV'er,
investeringer i
viden
og
innovation,
og reaktion på
ud-
fordringer
i forbindelse med
energi
og
klimaændringer.
Der er i den forbindelse blevet identificeret en række eksempler på nye, ambitiøse aktioner, som
f.eks. at bringe antallet af elever, der forlader skolen i utide, ned, give Europa en ny "femte frihed",
sikre fri bevægelighed af viden, udbrede højhastighedsinternettet for at stimulere til innovation,
vedtage en lov om små virksomheder i Europa, styrke uddannelses-, forsknings- og innovationstre-
kanten og forbedre energieffektiviteten i vores bygninger mærkbart .
6753/08 (Presse 46)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0011.png
29.II.2008
Den fælles beskæftigelsesrapport 2007/2008 og den fælles rapport om social sikring og social
integration 2008
Rådet vedtog de fælles rapporter for 2007-2008 fra Kommissionen og Rådet om beskæftigelse og
om social sikring og social integration og besluttede at forelægge dem på Det Europæiske Råds for-
årsmøde.
De to rapporter gør status over de fremskridt, der er gjort, og ser på, hvad der stadig skal gøres for
at nå målene for Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse.
Det er meningen, at den fælles
beskæftigelsesrapport
(5984/08
+ COR 1)
skal bidrage til Det Euro-
pæiske Råds konklusioner, som beskæftigelsesdelen af 2008-retningslinjerne vil blive baseret på
1
.
Den vurderer den beskæftigelsespolitiske del af de nationale reformprogrammer og kommer ind på
følgende spørgsmål:
Fremskridtene i gennemførelsen af målene for den europæiske beskæftigelsesstrategi
fuld beskæftigelse
kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen
social og territorial samhørighed.
Gennemførelse af de prioriterede tiltag
– få flere personer i beskæftigelse og fastholde dem på arbejdsmarkedet, øge udbuddet af
arbejdskraft og modernisere de sociale sikringsordninger
– forbedre arbejdstagernes og virksomhedernes omstillingsevne
– øge investeringerne i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og kvalifikationer.
1
Under overskriften "beskæftigelse" fastsættes det i traktatens artikel 125, at medlemsstaterne og Fællesskabet
skal arbejde på at udvikle en samordnet strategi for beskæftigelse, og det fastsættes også, hvilke mål der skal
nås. Den fælles beskæftigelsesrapport, henstillingerne til medlemsstaterne og de årlige beskæftigelsesretnings-
linjer er alle en del af den europæiske beskæftigelsesstrategi (EBS), der blev lanceret på Det Europæiske Råds
møde i november 1997 i Luxembourg. Den årlige EBS-procedure er fastlagt i traktatens artikel 128: Det Euro-
pæiske Råd skal hvert år på grundlag af en
fælles årsrapport fra Rådet og Kommissionen
overveje beskæftigel-
sessituationen i Fællesskabet og vedtage konklusioner herom. På grundlag af disse konklusioner fastlægger
Rådet hvert år
retningslinjer,
som medlemsstaterne skal tage hensyn til i deres egne beskæftigelsespolitikker.
Medlemsstaterne skal forelægge Rådet og Kommissionen
årlige nationale reformprogrammer
om de vigtigste
foranstaltninger, der er truffet på baggrund af disse retningslinjer. På grundlag af disse programmer foretager
Rådet hvert år en gennemgang af gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, og det kan ret-
te
henstillinger
til medlemsstaterne. På grundlag af resultaterne af denne gennemgang skal Rådet og Kommis-
sionen endvidere forelægge Det Europæiske Råd en
fælles årsrapport
om beskæftigelsessituationen i Fælles-
skabet. EBS er siden 1997 blevet styrket af de initiativer, der er blevet taget på Det Europæiske Råds forårs-
møder. Inden for rammerne af den treårige cyklus har EBS for øjeblikket tre generelle mål: fuld beskæftigelse,
kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen samt et rummeligt arbejdsmarked.
6753/08 (Presse 46)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0012.png
29.II.2008
Prioritering af indsatsen for flere og bedre job
Den fælles rapport om
social sikring
og
social integration
(6214/08
+ COR 1)
omfatter politikker-
ne for social integration, pensioner, sundhed og langtidspleje. Den ser på vekselvirkningen mellem
den åbne koordinationsmetode
1
og Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse på disse områder
og tegner omridsene af den åbne koordinationsmetodes fremtidige udvikling.
Mens den fælles rapport fra sidste år undersøgte den første række af nationale strategirapporter un-
der denne koordinationsmetode, indeholder den fælles rapport for 2008 en udvidet analyse af ud-
valgte temaer, der sammenfatter de indhøstede erfaringer. Den behandler følgende emner:
Vekselvirkninger mellem den åbne koordinationsmetode og Lissabonstrategien for vækst og be-
skæftigelse:
Indsats for at mindske fattigdom blandt børn
Tilskyndelse til at blive længere på arbejdsmarkedet
Sikring af privatfinansierede pensionsordninger
Udjævning af uligheder på sundhedsområdet
Øget adgang til langtidspleje.
Udviklingen fremover med hensyn til den åbne koordinationsmetode
Den fælles rapport bekræfter, at de fælles sociale mål, som blev vedtaget i 2006, fortsat er gyldige
2
,
og understreger betydningen af en gensidigt støttende vekselvirkning mellem de sociale og økono-
miske politikker. Den anfører, at der er opnået enighed om at forbedre arbejdsmetoderne, navnlig i
form af en mere kontekst- og procesorienteret tilgang, bedre anvendelse af alle til rådighed stående
instrumenter, permanent inddragelse af aktører og forbedret formidling af resultater.
1
2
Den åbne koordinationsmetode, som blev indført af Det Europæiske Råd i Lissabon i 2000, giver en fleksibel
ramme omkring den politiske koordination mellem medlemsstaterne uden juridiske bindinger. Den vedrører
områder, der henhører under medlemsstaternes kompetence, og omfatter fælles mål og indikatorer, nationale
strategiske rapporter og fælles evaluering af strategierne i samarbejde med Europa-Kommissionen.
Fælles mål: http://ec.europa.eu/employment_social/spsi/common_objectives_en.htm
6753/08 (Presse 46)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0013.png
29.II.2008
Integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2008-2010): forslag til Rådets beslut-
ning om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende en beslutning om retningslinjer for medlems-
staternes beskæftigelsespolitikker inden for rammerne af integrerede retningslinjer for vækst og be-
skæftigelse (6752/08). Rådet vil vende tilbage til beskæftigelsesretningslinjerne, når Europa-
Parlamentet har afgivet udtalelse (forventes i maj).
De tidligere integrerede retningslinjer, herunder både retningslinjerne for beskæftigelsen og de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker, blev vedtaget som en samlet pakke
1
, hvor
den europæiske beskæftigelsesstrategi er det vigtigste middel til gennemførelse af beskæftigelses-
og arbejdsmarkedsmålsætningerne i Lissabonstrategien.
Udkastet til retningslinjerne for beskæftigelsen - som er en del af de integrerede retningslinjer for
2008-2010 - ser således ud:
Retningslinjer for beskæftigelsen:
17.
At gennemføre beskæftigelsespolitikker, der sigter mod fuld beskæftigelse, bedre kvalitet og
produktivitet i arbejdet og styrket social og territorial samhørighed.
At fremme en livsforløbstilgang til arbejde
At sikre rummelige arbejdsmarkeder, gøre det mere attraktivt at arbejde og sikre, at det for
jobsøgende, herunder dårligt stillede og ikke-erhvervsaktive, betaler sig at arbejde
At forbedre matchningen af arbejdsmarkedsbehovene
At skabe større fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og begrænse seg-
menteringen af arbejdsmarkedet, samtidig med at arbejdsmarkedsparternes roller respekteres
At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling af arbejdskraftomkostninger og lønfastsæt-
telsesmekanismer
At øge og forbedre investeringer i menneskelig kapital
At tilpasse uddannelsessystemerne til nye kompetencekrav.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
1
EUT L 205 af 6.8.2005, s. 21 (Retningslinjerne for beskæftigelse) og s. 28 (De overordnede
retningslinjer for den økonomiske politik).
13
6753/08 (Presse 46)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0014.png
29.II.2008
Rådets henstilling om ajourføringen i 2008 af de overordnede retningslinjer for medlemssta-
ternes og Fællesskabets økonomiske politikker og gennemførelsen af medlemsstaternes be-
skæftigelsespolitikker
Rådet nåede til politisk enighed om Rådets henstilling 2008 (6775/08) med henblik på formel ved-
tagelse på en kommende samling i Rådet, efter at Det Europæiske Råd har godkendt den.
Ifølge henstillingen skal medlemsstaterne træffe foranstaltninger på grundlag af de retningslinjer,
der er anført i bilaget, og rapportere om opfølgningen i deres næste programmer inden for rammer-
ne af den fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse.
Der er planlagt nogle specifikke foranstaltninger for medlemsstaterne i euroområdet.
Den 11. december 2007 forelagde Kommissionen ovennævnte henstilling med henblik på Rådets
henstilling, som for så vidt angår de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik er base-
ret på traktatens artikel 99, stk. 2, og for så vidt angår medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker på
artikel 128, stk. 4.
I overensstemmelse med de integrerede retningslinjer omfatter henstillingen som i 2007 i en og
samme tekst elementer, der i tidligere år har været omfattet af særskilte instrumenter baseret på de
to forskellige artikler i traktaten.
Kommissionens beretning om ligestilling mellem kvinder og mænd - 2008
Kommissionen har forelagt sin årlige beretning om ligestilling mellem kvinder og mænd (5710/08)
som ønsket af Det Europæiske Råds forårsmøde 2003
1
.
I rapporten anerkendes de kvantitative fremskridt, der er gjort, men det understreges, at der skal gø-
res en indsats for at styrke det kvalitative aspekt af ligestillingen. Den anbefaler, at opmærksomhe-
den i 2008 koncentreres om:
at skabe flere og bedre job til kvinder med henblik på fremme deres økonomiske uafhængighed
at integrere et kønsaspekt i alle aspekter af kvalitet i arbejdet
at videreudvikle såvel udbuddet som kvaliteten af de tjenesteydelser, der skaber mulighed for at
forene arbejdsliv og privatliv både for mænd og kvinder
at udrydde fastlåste kønsrollemønstre i uddannelsesforløb, beskæftigelse og medier
at udvikle redskaber til konsekvensanalyse af politikkerne ud fra et kønsperspektiv.
1
Fremlagt af Kommissionen som ønsket af Det Europæiske Råd i marts 2003 (jf. 8410/03, punkt 47).
6753/08 (Presse 46)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0015.png
29.II.2008
FORBEREDELSE AF DET SOCIALE TREPARTSTOPMØDE
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde udvekslede Rådet synspunkter om
bl.a. forberedelsen af det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der finder sted den
13. marts i Bruxelles forud for Det Europæiske Råds forårsmøde.
Deltagerne vil få mulighed for at fremsætte bemærkninger til to centrale emner, der skal drøftes af
Det Europæiske Råd, dvs. den nye cyklus i Lissabonstrategien og klima- og energipakken.
Arbejdsmarkedets parter vil desuden blive anmodet om at fremlægge planer for opfølgningen af den
fælles analyse af de europæiske arbejdsmarkeder, som de fremlagde for nogle måneder siden.
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der blev indført ved afgørelse
2003/174/EF
1
, skal sikre vedvarende social dialog mellem Rådet, Kommissionen og arbejdsmarke-
dets parter på højeste niveau.
Trioen (for tiden det slovenske og det kommende franske og tjekkiske formandskab) bestående af
stats- og regeringscheferne og beskæftigelsesministrene, Kommissionens formand, José Manuel
Barroso, kommissæren med ansvar for sociale anliggender og arbejdsmarkedsforhold, Vladimir
Špidla, og arbejdsmarkedsparternes delegationer mødes hvert år før Det Europæiske Råds forårs-
møde for at se nærmere på elementerne i den relancerede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigel-
se.
1
EUT L 70 af 14.3.2003, s. 31.
6753/08 (Presse 46)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0016.png
29.II.2008
UNDERSØGELSE AF DET INDRE MARKED
Rådet tilsluttede sig den fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social beskyt-
telse om Kommissionens meddelelse om undersøgelsen af det indre marked (6768/08),
Det blev anset for væsentligt, at de to udvalg ser nøje på Kommissionens undersøgelsespakke, som
indeholder meddelelser om:
Et indre marked for Europa i det 21. århundrede
Tjenesteydelser af almen interesse, herunder sociale tjenesteydelser af almen interesse
Muligheder, adgang og solidaritet: en ny social vision for det 21. århundredes Europa.
Den fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse lægger særlig
vægt på to vigtige mål:
Undersøgelsen af det indre marked bør suppleres med en styrket social dagsorden inden medio
2008, som opstiller et arbejdsprogram med brug af alle instrumenter, der er til rådighed på fæl-
lesskabsplan, og som giver mulighed for at integrere de beskæftigelsesmæssige og sociale mål i
alle EU-politikker
Det er vigtigt at erkende, at forholdene er forskellige i medlemsstaterne, og at det tilkommer de
offentlige myndigheder på det relevante niveau at træffe afgørelse vedrørende arten og omfanget
af sociale tjenesteydelser af almen interesse. De offentlige myndigheder, tjenesteyderne, bruger-
ne og civilsamfundet har et udtalt ønske om øget retssikkerhed med hensyn til anvendelse af fæl-
lesskabsretten i forhold til disse sociale tjenesteydelser af almen interesse.
I december 2007 gennemførte Rådet en vigtig orienterende debat om dette spørgsmål (jf.
presse-
meddelelse 16139/07).
6753/08 (Presse 46)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0017.png
29.II.2008
RESOLUTION OM HANDICAPPEDES FORHOLD I DEN EUROPÆISKE UNION
Rådet nåede til politisk enighed om en resolution om handicappedes forhold i Den Europæiske Uni-
on (6769/08).
Denne resolution, som er et juridisk ikke-bindende instrument, forholder sig til Kommissionens
meddelelse om spørgsmålet, som fastsætter prioriteterne for 2008-2009 inden for rammerne af den
europæiske handlingsplan vedrørende handicap (2003-2010). Den opfordrer medlemsstaterne og
Kommissionen til at sikre, at:
at handicappede i fuldt omfang nyder godt af deres menneskerettigheder
at handicappede har bedre adgang til beskæftigelse, uddannelse og erhvervsuddannelse, alminde-
lige varer, tjenesteydelser og infrastruktur så vel som informations- og kommunikationsteknolo-
gier, som er en forudsætning for deres uafhængighed, integration og deltagelse.
For at nå disse mål opfordrer Rådet til forskellige foranstaltninger, herunder:
– indgåelse, ratificering og gennemførelse af De Forenede Nationers konvention om handicappe-
des rettigheder
1
, som Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater undertegnede i 2007
– videreudvikling af et omfattende policy mix af alle egnede instrumenter for både at afskaffe for-
skelsbehandling og inddrage handicappede i samfundet
– tilskyndelse til gradvis at erstatte plejeinstitutioner med fællesskabsbaserede alternativer, hvor
det er relevant
– påbegyndelse af en fremtidig europæisk handicapstrategi med henblik på en vellykket gennemfø-
relse af den nuværende handlingsplan
– opretholdelse af en dialog med alle interessenter.
Desuden bør Den Europæiske Unions institutioner fortsat sikre ligebehandling af jobansøgere og
yderligere forbedre adgangsforholdene for handicappede i deres egne bygninger.
1
http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml
6753/08 (Presse 46)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0018.png
29.II.2008
EVENTUELT
(a)
Arbejdsprogram for Beskæftigelsesudvalget 2008 - Mundtlig orientering fra
formandskabet
Arbejdsprogram for Udvalget for Social Beskyttelse 2008 - Mundtlig oriente-
ring fra formandskabet
(b)
Rådet noterede sig arbejdsprogrammet for Beskæftigelsesudvalget 2008 og arbejdsprogrammet for
Udvalget for Social Beskyttelse 2008, som blev forelagt af de respektive formænd, Emilio GA-
BAGLIO og Elise WILLAME.
(c)
Flexicuritymission (taskforce) - Orientering ved Kommissionen
Kommissionen forelagde Flexicuritymissionen for Rådet (6793/08).
Den 5. december vedtog Rådet de fælles principper om flexicurity. Rådet opfordrede Kommissio-
nen til at igangsætte et offentligt initiativ herom og til at holde Rådet fuldt orienteret om sine tiltag i
denne forbindelse (jf. pressemeddelelse
16639/07).
Kommissionen har nedsat Flexicuritymissionen sammen med det slovenske og det franske for-
mandskab med henblik på at sikre, at de fælles principper om flexicurity integreres fuldt ud i fælles-
skabsprocesserne.
Missionen har to mandater:
– at bistå medlemsstaterne med i samarbejde med alle relevante interessenter at fremme ejerskabet
til og synligheden af de fælles principper om flexicurity på nationalt og regionalt plan
– at overveje, hvordan flexicurity lettere kan integreres i processerne og redskaberne i Lissa-
bonstrategiens cyklus for 2008-2010 og i den europæiske beskæftigelsesstrategi, og navnlig i
gennemførelsen af de integrerede retningslinjer.
Missionen aflægger rapport til Rådet inden udgangen af 2008.
(d)
Sprogordning for Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og
Kvinder - Anmodning fra den spanske delegation
Rådet noterede sig kommissær Vladimir ŠPIDLAs redegørelse som svar på den spanske delegations
betænkeligheder, som blev støttet af den italienske, tyske, græske, franske, cypriotiske og portugisi-
ske delegation, med hensyn til sprogordningen for bestyrelsen for Det Europæiske Institut for Lige-
stilling mellem Mænd og Kvinder (6770/08), og den litauiske delegations betænkeligheder med
hensyn til proceduren for udnævnelse af den første direktør for dette institut.
6753/08 (Presse 46)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453649_0019.png
29.II.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Den Demokratiske Republik Congo - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om ændring af fælles holdning 2005/440/FUSP om restriktive for-
anstaltninger over for Den Demokratiske Republik Congo med henblik på i givet fald at tilpasse den
på baggrund af afgørelser truffet af De Forenede Nationers Sikkerhedsråd (6726/08).
De foranstaltninger over for DRC, der indføres med fælles holdning 2005/440/FUSP, forlænges og-
så til den 31. marts 2008, jf. FN's Sikkerhedsråds resolution 1799 (2008).
Efter vedtagelsen af FN’s Sikkerhedsråds resolution 1596(2005) i april 2005 vedtog Rådet fælles
holdning 2005/440/FUSP til gennemførelse af resolutionen gennem indførelse af en våbenembargo
samt et visumforbud for at forhindre indrejse i eller transit inden for EU og indefrysning af midler
og økonomiske ressourcer, gældende for personer eller enheder, der overtræder våbenembargoen.
Resolution 1596 er siden blevet ændret ved resolution 1649(2005), 1698(2006), 1771(2007) og
1799(2008), og fælles holdning 2005/440/FUSP er blevet tilpasset i overensstemmelse hermed.
STATISTIK
Ledige stillinger i Fællesskabet
Rådet vedtog en forordning om bestemmelserne for regelmæssig udarbejdelse af statistikker over
ledige stillinger i Fællesskabet til støtte for EU's beslutningsprocedure vedrørende arbejdsmarkeds-
politik (3668/07)). Forordningen blev vedtaget ved førstebehandlingen, idet Europa-Parlamentets
ændringer blev godkendt.
Formålet med forordningen er at forbedre overvågning og analyse af omfanget af og strukturen i
efterspørgslen efter arbejdskraft i EU og kortlægge manglen på arbejdskraft, flaskehalse og ulige-
vægt opdelt efter regioner, økonomiske aktiviteter og erhverv.
6753/08 (Presse 46)
19
DA