Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2857 - økofin
Offentligt
1453651_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7192/08 (Presse 61)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2857. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 4. marts 2008
Formand
Andrej BAJUK
Sloveniens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7192/08 (Presse 61)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0002.png
4.III.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte en rapport om
finansiel stabilitet
på baggrund af den senere tids ustabilitet på de
finansielle markeder, samt dette års ajourføring af EU's overordnede
retningslinjer for de
økonomiske politikker
og
landespecifikke henstillinger
om de økonomiske politikker og
beskæftigelsespolitikkerne.
Begge dokumenter vil blive forelagt på Det Europæiske Råds forårsmøde den 13.-14 marts i
Bruxelles, hvor
statsejede investeringsfonde
også vil blive drøftet.
Rådet vurderede anden række af de opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer,
som
medlemsstaterne havde fremlagt (efter at elleve programmer var blev vurderet i februar).
Det vedtog også en forordning, der ajourfører de regler om
flysikkerhed,
der blev vedtaget i 2002.
7192/08 (Presse 61)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0003.png
4.III.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER ................................................................. 6
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 7
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og landespecifikke henstillinger .............. 7
Finansiel stabilitet ........................................................................................................................... 7
Statsejede investeringsfonde ........................................................................................................... 9
EU-BUDGETTET ........................................................................................................................ 10
Rådets prioriteter for 2009-budgettet -
Rådets konklusioner
.......................................................... 10
BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG............................................................................................. 16
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Sikkerhed inden for civil luftfart* ....................................................................................................................18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7192/08 (Presse 61)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0004.png
4.III.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Peter STEINBRÜCK
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Brian COWEN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Tommaso PADOA SCHIOPPA
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Irēna KRŪMANE
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Alfred CAMILLERI
Nederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien
Alice BITU
Vicepremierminister og finansminister og minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Fast repræsentant
Tánaiste (vicepremierminister) og finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
Statssekretær, Økonomi- og Finansministeriet
7192/08 (Presse 61)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0005.png
4.III.2008
Slovenien:
Andrej BAJUK
�½iga LAVRIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Yvette COOPER
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Chief Secretary, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
László KÓVACS
Charlie MCCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
7192/08 (Presse 61)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0006.png
4.III.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Rådet vedtog udtalelser om en række af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer,
nemlig:
stabilitetsprogrammer forelagt af Cypern og Malta, der er de første, der forelægges efter
disse landes indførelse af euroen som deres valuta den 1. januar
opdaterede stabilitetsprogrammer fremlagt af Østrig, Grækenland, Irland, Portugal,
Slovenien og Spanien
opdaterede konvergensprogrammer fremlagt af Bulgarien, Den Tjekkiske Republik,
Danmark, Estland, Letland og Litauen.
Rådet har allerede vedtaget udtalelser om en første række bestående af 11 programmer på
samlingen den 12. februar. Kun Belgien og Polen er endnu ikke blevet vurderet i forbindelse med
gennemgangen i år.
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer.
Programmerne skal omfatte medlemsstaternes mellemfristede budgetmål, hovedantagelserne
vedrørende den forventede økonomiske udvikling og vigtige økonomiske variabler, en beskrivelse
af budgetforanstaltninger og andre økonomisk-politiske foranstaltninger og en analyse af, hvordan
ændringer i antagelser vil påvirke budget- og gældsstillingen.
Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke forudsætningerne for
prisstabilitet og vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Rådets udtalelser foreligger i følgende dokumenter:
Østrig (6522/08), Bulgarien (7048/08), Portugal (7050/08), Cypern (7052/08), Estland (7053/08),
Letland (7054/08), Den Tjekkiske Republik (7055/08), Malta (7056/08), Grækenland (7057/08),
Spanien (7062/08), Slovenien (7115/08), Irland (7116/08), Danmark (7117/08) og Litauen
(7118/08).
7192/08 (Presse 61)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0007.png
4.III.2008
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og landespecifikke henstillinger
Rådet godkendte rapporter, der skal forelægges på Det Europæiske Råds forårsmøde (den 13.-
14. marts) om:
EU's overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG) for perioden 2008-
2010/2011, der skal indgå i de integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse
en ajourføring for 2008 af EU's landespecifikke integrerede henstillinger om de
økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne.
Når Det Europæiske Råd har godkendt retningslinjerne og henstillingerne, vil de blive vedtaget af
Rådet uden yderligere drøftelser.
De nye BEPG er uændrede i forhold til retningslinjerne for perioden 2005-2007; kun de forklarende
tekster er ajourført. Teksten foreligger i dokument
6728/1/08.
De landespecifikke integrerede henstillinger foreligger i dokument
7275/08).
Finansiel stabilitet
Rådet drøftede situationen på de finansielle markeder og fremskridtene med hensyn til finansiel
stabilitet med henblik på yderligere drøftelser på Det Europæiske Råds forårsmøde (den 13.-14
marts).
7192/08 (Presse 61)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
Det godkendte en interimsrapport om dette emne, som skal forelægges for Det Europæiske Råd,
med en vurdering af det igangværende arbejde vedrørende stabilitet på de finansielle markeder på
baggrund af den vedvarende periode med ustabilitet på de globale finansielle markeder, der har
varet siden august sidste år (6784/08).
Det noterede sig også Kommissionens forelæggelse af en meddelelse, hvori det foreslås, at Det
Europæiske Råd godkender principper, som kan lede EU både internt og i internationale fora, samt
en række foranstaltninger, som skal iværksættes (6930/08).
Ifølge Rådets interimsrapport forventes væksten i EU's økonomi at afdæmpes i år, selv om
omfanget af afmatningen formentlig bliver begrænset i Europa på grund af et stærkt grundlag, og
fordi der ikke er betydelige makroøkonomiske og finansielle ubalancer.
I en prognose, Kommissionen for nylig har udsendt, er vækstudsigterne for 2008 justeret ned til
1,8% af bruttonationalproduktet (BNP) for euroområdet og 2% af BNP for EU som helhed. Mange
af de nedadgående risici, der blev udpeget i Kommissionens efterårsprognose, er blevet til
virkelighed, herunder en betydelig stigning i oliepriserne og en styrkelse af kursen på euro.
I den nuværende kontekst, hedder det i Rådets rapport, bør de økonomiske og finansielle politikker
tage sigte på at sikre makroøkonomisk stabilitet og føre strukturreformerne videre.
På samlingen den 9. oktober 2007 vedtog Rådet konklusioner om en række initiativer, der skal
iværksættes til imødegåelse af de svagheder, der er konstateret i det finansielle system. Det drejer
sig om foranstaltninger af både forskriftsmæssig og anden art, der tager sigte på fire hovedmål:
forbedret gennemsigtighed af markedet, navnlig hvad angår bankers eksponering i
forbindelse med securitisering og ikke-balanceførte poster
bedre værdiansættelsesstandarder, der navnlig skal imødegå problemer med
værdiansættelse af illikvide aktiver
styrkelse af EU's tilsynsrammer for banksektoren, f.eks. med hensyn til behandling af stor
eksponering, bankers eksponering over for securitisering samt styring af
likviditetsrisikoen, og
en nærmere undersøgelse af bl.a. kreditvurderingsinstitutternes rolle.
7192/08 (Presse 61)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
Statsejede investeringsfonde
Rådet drøftede spørgsmål i forbindelse med statsejede investeringsfonde med henblik på yderligere
drøftelser på Det Europæiske Råds forårsmøde (den 13.-14 marts).
Det noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse, hvori det foreslås, at der opstilles
en adfærdskodeks på internationalt plan for at sikre større gennemsigtighed, forudsigelighed og
ansvarlighed hos statsejede investeringsfonde; denne kodeks skal omfatte de lande, der investerer i
sådanne fonde
(6944/08).
Statsejede investeringsfonde er statsejede investeringsinstrumenter finansieret af aktiver i
udenlandsk valuta; man vurderer, at de forvalter aktiver, der andrager 1 500-2 500 mia. USD, hvor
det for få år siden drejede sig om nogle hundrede milliarder. Mere end tredive lande har oprettet
statsejede investeringsfonde siden begyndelsen af 1950'erne, og de fleste er oprettet inden for de
seneste otte år; de største fonde sponsoreres af Kina, Kuwait, Norge, Saudi-Arabien, Singapore og
De Forenede Arabiske Emirater.
Delegationerne var enige om, at statsejede investeringsfonde spiller en vigtig og positiv rolle på de
globale kapitalmarkeder. Men den vækst i midler under deres forvaltning, der er sket i den seneste
tid, rejser spørgsmål med hensyn til styring og gennemsigtighed, som må løses for at sikre, at
investeringsklimaet fortsat vil være åbent, sikkert og forudsigeligt.
Delegationerne var enige om, at EU må udforme en fælles holdning for dermed at sikre, at
medlemsstaternes fælles mål bliver opfyldt gennem drøftelser i internationale fora. Navnlig bør
tilsagn om, at forvaltningen af statsejede investeringsfonde ikke underlægges politiske
myndigheder, være et centralt element i alle aftaler på globalt plan. Og hvis de internationale
forhandlinger ikke udvikler sig tilfredsstillende, må der overvejes yderligere foranstaltninger på
EU-plan.
7192/08 (Presse 61)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0010.png
4.III.2008
EU-BUDGETTET
Rådets prioriteter for 2009-budgettet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet er af den opfattelse, at budgetproceduren for 2009, den tredje inden for den finansielle
ramme for 2007-2013, vil spille en afgørende rolle med hensyn til videreførelse og udvikling
af Den Europæiske Unions mål og prioriteter, eftersom langt størstedelen af programmerne og
foranstaltningerne formentlig vil være fuldt operationelle. Den Europæiske Union står over
for den udfordring at skulle sikre kontinuiteten og sammenhængen i foranstaltningerne og
samtidig føre fremadskuende politikker for at tilpasse sig en omverden i hastig forandring.
Det er Rådets opfattelse, at det er væsentligt for en smidig afvikling af budgetproceduren, at
udarbejdelsen af budgettet præges af et godt samarbejdsklima, og det understreger, at det er
vigtigt fortsat at styrke det gode samarbejde mellem budgetmyndighedens to parter og
Kommission i 2009.
Rådet bekræfter atter, at den interinstitutionelle aftale (IIA) om budgetdisciplin og forsvarlig
økonomisk forvaltning af 17. maj 2006 er grundlaget for udarbejdelsen af 2009-budgettet, og
at den skal anvendes fuldt ud.
I den forbindelse understreger det, at den flerårige finansielle ramme, som revideret den
18. december 2007, skal overholdes nøje. Udgifterne skal holdes strengt inden for de grænser,
rammen fastsætter, og der skal opretholdes tilstrækkelige marginer under alle lofterne for de
forskellige udgiftsområder, bortset fra underområde 1b, med henblik på forsvarlig økonomisk
forvaltning og navnlig imødegåelse af uforudsete omstændigheder.
2.
3.
7192/08 (Presse 61)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
4.
Rådet erindrer om betydningen af at opretholde en samlet budgetdisciplin samt overholde
princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning, og understreger, at dette indebærer, at der for
EU-budgettet bør gælde samme grad af budgetmæssig tilbageholdenhed, som
medlemsstaterne udøver i deres egne nationale budgetter. I den forbindelse mener Rådet, at
budgettet for 2009 bør stille tilstrækkelige midler i et berettiget omfang til rådighed med
henblik på en effektiv gennemførelse og udvikling af EU's forskellige politikker under
hensyntagen til, at de er flerårige. Rådet opfordrer indtrængende Kommissionen til sammen
med det foreløbige budgetforslag at fremlægge de underliggende antagelser, som tallene for
hvert udgiftsområde eller underområde er baseret på.
For at optimere foranstaltningerne er det yderst vigtigt for Den Europæiske Union at opnå den
bedst mulige anvendelse af midlerne. Forpligtelses- og betalingsbevillinger bør fastsættes, så
de afspejler reelle og veldefinerede behov, og lofterne i den finansielle ramme overholdes
fuldt ud. Endvidere bør der tages hensyn til den historiske trend i gennemførelsen i
forbindelse med vurderingen af absorptionskapaciteten inden for alle sektorpolitikker og
ressourceallokeringen. Det vil være vigtigt at overvåge gennemførelsen og effektiviteten af
nye programmer og foranstaltninger. Desuden understreger Rådet betydningen af
omprioritering og real-lokering som et vigtigt værktøj for budgetfleksibilitet, der skal give
budgetmyndigheden mulighed for at tilpasse bevillingerne på en realistisk måde.
Rådet anerkender Kommissionens fremskridt med hensyn til at udarbejde bedre prognoser og
opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at fortsætte deres bestræbelser. I den
forbindelse gør Rådet opmærksom på, at mens medlemsstaterne fremlægger overslag inden
for rammerne af den delte forvaltning, der er så nøjagtige som mulige, har Kommissionen
fortsat det endelige ansvar for at sikre, at de bevillinger, som medtages i det foreløbige
budgetforslag, afspejler de reelle behov og den reelle gennemførelseskapacitet.
Rådet understreger atter, at en stram styring af betalingsbevillingerne er af stor betydning.
Rådet noterer sig også med stor bekymring omfanget af uindfriede forpligtelser og finder, at
forholdet mellem niveauerne af henholdsvis forpligtelses- og betalingsbevillingerne bør
afvejes nøje i relation til absorptionskapaciteten. Rådet opfordrer alle de involverede aktører
til at gøre deres yderste for at undgå overvurderinger.
5.
6.
7.
7192/08 (Presse 61)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
8.
Rådet anerkender de fremskridt, Kommissionen har gjort med udarbejdelsen af overslagene til
det foreløbige budgetforslag, og opfordrer den til at fortsætte bestræbelserne på i videst muligt
omfang at mindske forskellen mellem det foreløbige budgetforslag og budgetresultatet som
illustreret i bilaget. Det understreger, at det foreløbige budgetforslag er udgangspunktet for
budgetproceduren og derfor skal slå tonen an for en realistisk budgettering. Det er vigtigt med
et præcist foreløbigt budgetforslag kombineret med konstant overvågning og forbedring af
budgetgennemførelsen for at undgå den betydelige underudnyttelse af midlerne, der tidligere
fandt sted, og for at give medlemsstaterne mulighed for nøjagtigt at forudse størrelsen af deres
bidrag til EU's budget. Desuden vil det betyde, at brug af korrigerende budgetredskaber såsom
ændringsbudgetter ville blive begrænset mest muligt, og dermed vil man undgå uventede
følgevirkninger for de nationale budgetter.
I den forbindelse noterer Rådet sig med tilfredshed, at Kommissionens "varslingssystem
vedrørende budgetprognoser" fungerer bedre og bedre, og dette giver mulighed for at tilpasse
bevillingsniveauet på en mere realistisk og stringent måde. Det forventer, at denne positive
tendens vil blive endnu tydeligere under budgetproceduren for 2009, og opfordrer
Kommissionen til fortsat at forbedre sine metoder til overvågning af udgifterne. Rådet
forventer, at oplysningerne fra varslingssystemet vedrørende budgetprognoser vil foreligge
tilstrækkelig tidligt til, at de kan anvendes effektivt på alle stadier i budgetproceduren.
Rådet minder om, at formålet med den aktivitetsbaserede budgetlægning er at matche de
menneskelige og finansielle ressourcer med de politiske prioriteter, men påpeger samtidig, at
aktivitetsredegørelser af høj kvalitet og rettidige finansielle oplysninger om udgiftsforslag er
af afgørende betydning for, at budgetmyndigheden kan fastlægge, bekræfte eller ændre
budgetprioriteter. Det noterer sig, at den aktivitetsbaserede budgetlægning har været nyttig
ved vurderingen af EU's foranstaltninger i 2008, og det forventer yderligere forbedringer i
2009, især med hensyn til resultatindikatorer og menneskelige ressourcer, så disse kan gøre
mere nytte og få større indvirkning på budgettet. Rådet understreger derfor, at det er rede til at
fortsætte den grundige gennemgang af en række aktivitetsredegørelser under
budgetproceduren for 2009.
9.
10.
7192/08 (Presse 61)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
11.
Med hensyn til visse spørgsmål vedrørende sektorerne peger Rådet på følgende elementer, der
er væsentlige for udarbejdelsen af 2009-budgettet:
Med hensyn til konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse lægger Rådet meget stor vægt
på korrekt gennemførelse af de forskellige programmer og foranstaltninger inden for loftet
for dette underområde, som revideret i 2007.
Rådet gentager sig opfordring til Kommissionen til sammen med medlemsstaterne at
fortsætte bestræbelserne på at fastlægge et realistisk og nøjagtigt betalingsniveau for
strukturpolitikkerne. Rådet anmoder Kommissionen om at sikre en forenklet og operationel
anvendelse af reglerne ved hjælp af anvisninger og retningslinjer, der er letforståelige og
relevante samt i overensstemmelse med de sektorspecifikke bestemmelser, så
programmerne for 2007-2013 kan gennemføres effektivt og fuldt ud. I den forbindelse
beder det Kommissionen om fortsat at anspore og fremme dette ved løbende at give
medlemsstaterne råd og vejledning via alle relevante kanaler og værktøjer.
Med hensyn til udgifterne til den fælles landbrugspolitik opfordres Kommissionen til
allerede i sit foreløbige budgetforslag og efterfølgende i sin ændringsskrivelse at forelægge
realistiske og klart afgrænsede prognoser under hensyntagen til ikke blot den tidligere
gennemførelse og den forudsigelige markedsprisudvikling på europæisk og internationalt
plan, men også det meget stramme udgiftsloft for 2009. Opmærksomheden bør især rettes
mod at sikre, at betalingsbevillingerne for udgifter vedrørende udvikling af landdistrikterne
er nøjagtige.
Med hensyn til unionsborgerskab samt frihed, sikkerhed og retfærdighed minder Rådet om,
at det er vigtigt at allokere tilstrækkelige ressourcer til EU's indvandringspolitik.
Med hensyn til de eksterne aktioner er Rådet - på baggrund af de nuværende og kommende
udfordringer både hvad angår økonomi og stabilitet - af den faste overbevisning, at Den
Europæiske Unions rolle som global aktør atter skal slås fast, og at der bør være
tilstrækkelige midler på budgettet for 2009 til at matche EU's ambitioner. I den forbindelse
understreger Rådet, at en tilstrækkelig margen inden for loftet for udgiftsområde 4 er af
afgørende betydning for Den Europæiske Union, for at den kan imødegå uventede behov
og kriser på den mest effektive, fleksible og hurtige måde.
7192/08 (Presse 61)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
Rådet gør i den forbindelse opmærksom på, at den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
spiller en stadig større rolle og fortsat har behov for passende finansiering; det påpeger
derfor, at bevillingsniveauet skal være i overensstemmelse med bestemmelser og beløb i
IIA, idet man skal se på de årlige beløb, der indgik i den finansielle programmering, da IIA
blev vedtaget.
Hvad angår administrative udgifter minder Rådet om det fælles mål at reducere
bureaukratiet på linje med medlemsstaternes beslutning om at optimere anvendelsen af
ressourcer og opnå en gevinst. Rådet agter fortsat at overvåge og forbedre EU-institutio-
nernes effektivitet med henblik på at forbedre den administrative effektivitet og
understreger den centrale betydning af omlægning og omorganisering. Det forventer
derfor, at alle institutioner på forhånd forelægger alle nødvendige oplysninger - herunder
de yderligere oplysninger, der blev anmodet om i sidste års konklusioner - med henblik på
at opnå et klart, konsolideret overblik over de administrative udgifter, så
budgetmyndigheden kan vurdere situationen og træffe velbegrundede afgørelser om
allokering og udnyttelse af ressourcerne.
Rådet er bekymret over udviklingen i pensionsbevillingerne og virkningen heraf på
administrationsudgifterne fremover. Det opfordrer derfor Kommissionen til forud for det
foreløbige budgetforslag at fremlægge et ajourført overslag over Fællesskabernes årlige
pen-sionsudgifter mindst frem til 2013.
Med hensyn til gennemførelsesagenturer henviser Rådet til den fælles erklæring, der blev
vedtaget af budgetmyndigheden den 13. juli 2007, og bekræfter, at det agter nøje at
overvåge etableringen og gennemførelsen af disse, og det erindrer om, at den endelige
afgørelse om personalet fortsat skal træffes af budgetmyndigheden.
For så vidt angår Den Europæiske Unions decentrale agenturer understreger Rådet atter
betydningen af nøje kontrol med finansieringen heraf med henblik på at tilgodese de
faktiske behov og undgå overbudgettering. I den forbindelse minder Rådet om
budgetmyndighedens fælles erklæringer om Fællesskabets agenturer, der blev vedtaget i
forbindelse med 2008-budgetproceduren, og det opfordrer Kommissionen og agenturerne
til at opfylde kravene heri. Det forventer, at Kommissionen forelægger en samlet oversigt i
god tid med henblik på det foreløbige budgetforslag for 2009.
7192/08 (Presse 61)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.III.2008
Rådet minder om, at der skal foretages en grundig cost-benefit-analyse, inden der oprettes
nye agenturer, og at de revisionsbestemmelser, der er fastsat i de forordninger, der gælder
for dem, skal overholdes. Rådet noterer sig med interesse, at Kommissionen agter at
forelægge en meddelelse om reguleringsorganer, og forventer, at meddelelsen vil blive
forelagt inden for en tidsfrist, der er i overensstemmelse med budgetproceduren.
Hvad angår formålsbestemte indtægter er det Rådets faste overbevisning, at øget
gennemsigtighed på budgetområdet er et led i en forsvarlig økonomisk forvaltning af EU's
midler. Det minder om den fælles erklæring om formålsbestemte indtægter, der blev
vedtaget i forbindelse med budgetproceduren for 2008, og opfordrer alle institutioner samt
agenturer og andre organer til at forelægge alle de ønskede oplysninger regelmæssigt og i
god tid inden det foreløbige budgetforslag for 2009. Det udtrykker også tilfredshed med
Kommissionens tilsagn om at medtage formålsbestemte indtægter i varslingssystemet
vedrørende budgetprognoser.
Rådet gentager, at det lægger stor vægt på rekrutteringsprocessen i forbindelse med
udvidelsen, særlig på nuværende tidspunkt, hvor overgangsperioden er ved at være forbi.
Det minder om, at det i overensstemmelse med den fælles erklæring, der blev vedtaget
under budgetproceduren for 2008, "agter fortsat at føre nøje tilsyn med den igangværende
rekrutteringsproces", og det opfordrer alle institutionerne til at tage de nødvendige skridt til
afslutte denne proces uden forsinkelser.
12.
Rådet erindrer om, at budgettet er et at de vigtigste redskaber til at sikre, at Den
Europæiske Union står til regnskab over for sine borgere; det er ligeledes fuldt bevidst om,
at nøjagtig og ansvarlig anvendelse af EU's midler er et af de vigtigste midler til at styrke
EU-borgernes tillid. Det tillægger derfor disse retningslinjer meget stor betydning og
forventer, at der tages fuldt hensyn til dem allerede i det foreløbige budgetforslag for 2009.
Disse retningslinjer vil blive sendt til Europa-Parlamentet og Kommissionen."
7192/08 (Presse 61)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0016.png
4.III.2008
BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG
Rådet drøftede et udkast til konklusioner om bekæmpelse af momssvig på grundlag af en
meddelelse fra Kommissionen (6859/08
+ ADD 1).
Det besluttede at behandle spørgsmålet igen på en kommende samling med henblik på at vedtage
konklusionerne.
BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING
Rådet blev orienteret af Kommissionen om de fremskridt, den havde gjort under sine kontakter med
visse tredjelande og territorier med hensyn til eventuel vedtagelse af rentebeskatningsregler, der
svarer til EU's regler.
Det drøftede dette spørgsmål samt anvendelsen indenfor EU af direktiv 2003/48/EF om beskatning
af indtægter fra opsparing.
Rådet gav igen udtryk for, at det er besluttet på at udbygge og forbedre det netværk af aftaler om
beskatning af indtægter fra opsparing, der er indgået af EU og medlemsstaterne, og det gav udtryk
for sin støtte til Kommissionens bestræbelser for at indgå sådanne aftaler med en yderligere gruppe
af tredjelande.
Det opfordrede også Kommissionen til at fremskynde udarbejdelsen af en rapport om
gennemførelsen af direktiv 2003/48/EF fra direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 og have den klar
i maj.
Rentebeskatningsregler finder på nuværende tidspunkt anvendelse i EU i henhold til direktiv
2003/48/EF samt i fem europæiske tredjelande (Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og
Schweiz) og i 10 afhængige eller associerede territorier (Anguilla, De Britiske Jomfruøer,
Caymanøerne, Montserrat, Turks- og Caicosøerne, Aruba, De Nederlandske Antiller, Guernsey,
Jersey og Isle of Man) i henhold til aftaler om beskatning af indtægter fra opsparing.
I de konklusioner, der blev vedtaget i oktober 2006, anmodede Rådet Kommissionen om at indlede
sonderende drøftelser med Hongkong, Macao og Singapore.
Dette er første gang, Kommissionen har rapporteret tilbage om sine kontakter med dem.
7192/08 (Presse 61)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0017.png
4.III.2008
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 3. marts.
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation på baggrund af foreløbige
økonomiske prognoser fra Kommissionen med særligt fokus på udviklingen i råvarepriserne.
Formanden for Eurogruppen aflagde rapport om Eurogruppens møde den 3. marts.
Ministrene var enige om, at medlemsstaterne hver uge skal indberette oplysninger om deres olie-
lagre.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene spørgsmål vedrørende Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling med henblik på bankens årsmøde den 18.-19. maj i Kiev.
7192/08 (Presse 61)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453651_0018.png
4.III.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Sikkerhed inden for civil luftfart*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal
1
en forordning om fælles bestemmelser om sikkerhed inden
for civil luftfart, i overensstemmelse med en fælles tekst, som der var opnået enighed om med
Europa-Parlamentet under Parlamentets og Rådets forligsprocedure (3601/08,
6406/08 ADD1,
6406/08 ADD1 COR1).
Denne forordning skal på grundlag af de indvundne erfaringer afløse forordning (EF)
nr. 2320/2002, der blev vedtaget efter terrorangrebene den 11. september 2001, og som har været i
kraft siden januar 2003.
I den nye forordning fastlægges der fælles regler og grundlæggende fælles normer for
luftfartssikkerheden, og der indføres mekanismer for kontrol med, at de overholdes. For at forbedre
sikkerheden bliver de nugældende regler præciseret, forenklet og yderligere harmoniseret. Med
denne forordning tilvejebringes desuden grundlaget for en ensartet fortolkning af bilag 17 til
Chicago-konventionen fra 1944 angående international civil luftfart.
De grundlæggende fælles normer, der fastlægges ved forordningen, vedrører navnlig: sikkerhed i
lufthavne, flysikkerhed, passagerer og håndbagage, indskrevet bagage, fragt og post, forsyninger til
flyvningen og leverancer til lufthavnen, sikkerhedsforanstaltninger under flyvningen, ansættelse og
uddannelse af personale og kategorier af genstande, der kan forbydes.
Flere oplysninger i pressemeddelelse 5082/08.
1
Den britiske delegation undlod at stemme, og den danske og den luxembourgske delegation
stemte imod.
18
7192/08 (Presse 61)
DA