Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2861 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453654_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7805/08 (Presse 83)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2861. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 7. april 2008
Formand
Radovan �½erjav
Sloveniens transportminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7805/08 (Presse 83)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0002.png
7.IV.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende et forslag om den videre implementering af
programmerne
Egnos og Galileo,
der er et nøgleprojekt for Den Europæiske Union. Forslaget
indeholder reglerne for den videre gennemførelse af disse programmer, herunder med hensyn til
styring og Det Europæiske Fællesskabs finansielle bidrag.
Rådet havde en offentlig orienterende debat om tre forslag vedrørende
vejtransport,
nemlig adgang
til
markedet
for international
godskørsel,
udøvelse af
vejtransporterhvervet
og det internationale
marked for
buskørsel.
Rådet støttede generelt formandskabets kompromis som et godt grundlag for
det videre arbejde og opfordrede Coreper til at fortsætte gennemgangen af de uafklarede
spørgsmål, så der kan opnås politisk enighed om alle disse forslag på samlingen i Rådet (transport,
telekommunikation og energi) i juni.
Rådet nåede også til politisk enighed om et forslag om
lufthavnsafgifter.
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens meddelelse med titlen "Et
banenet med fortrinsret
for godstrafik"
og "En dagsorden for en bæredygtig fremtid for
almen- og forretningsflyvning".
Rådet vedtog desuden følgende uden debat:
• en afgørelse om et forhandlingsmandat med henblik på en
luftfartsaftale
med
Israel
• konklusioner om en første rapport om gennemførelsen af lovgivningen om det
fælles europæiske
luftrum
• et direktiv om fælles
regler for forbrugerkredit.
7805/08 (Presse 83)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0003.png
7.IV.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
VEJTRANSPORT .......................................................................................................................... 7
BANENET MED FORTRINSRET FOR GODSTRAFIK -
Rådets konklusioner...........................
10
EUROPÆISKE SATELLITNAVIGATIONSPROGRAMMER .................................................... 10
LUFTHAVNSAFGIFTER ............................................................................................................ 13
EDB-RESERVATIONSSYSTEMER ........................................................................................... 14
EN BÆREDYGTIG FREMTID FOR ALMEN- OG FORRETNINGSFLYVNING -
Rådets
konklusioner..................................................................................................................................
15
OPFYLDELSE AF KRAVENE TIL FLAGSTATER.................................................................... 15
REDERES ERSTATNINGSANSVAR OG FINANSIEL GARANTI............................................ 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Luftfartsaftale med Israel.................................................................................................................................19
Første rapport om gennemførelsen af lovgivningen om det fælles europæiske luftrum -
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................................19
Aftaler om lufttrafik med Australien og Nepal..................................................................................................19
Indlandstransport af farligt gods.......................................................................................................................20
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Belarus - Forlængelse af restriktive foranstaltninger - Erklæring fra Rådet og Kommissionen ...........................21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7805/08 (Presse 83)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Det Europæiske Forsvarsagentur......................................................................................................................22
Den Europæiske Unions Militærstab................................................................................................................22
Aftale mellem EU og Den Centralafrikanske Republik om status for de EU-ledede styrker - EUFOR
Tchad/RCA-operationen..................................................................................................................................23
ØKONOMI OG FINANS
Italien - Dieselolie og LPG, der anvendes til opvarmning - Afgifter ..................................................................23
Støtte til arbejdstagere i Malta og Portugal - Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen ..............24
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Aftale med Sydafrika om handel, udvikling og samarbejde...............................................................................24
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Jordan .....................................................25
FISKERI
Samarbejdsaftale om sværdfisk og andre arter mellem EU og Chile..................................................................25
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Elektroniske kredsløb - Korea ..................................................................................................25
FORBRUGERBESKYTTELSE
Forbrugerkreditaftaler......................................................................................................................................26
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Beskyttelse af arbejdstagere - Risici for eksponering for elektromagnetiske felter .............................................26
AKTINDSIGT
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................27
7805/08 (Presse 83)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0005.png
7.IV.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Etienne SCHOUPPE
Bulgarien:
Petar Vassilev MUTAFCHIEV
Plamen VATCHOV
Den Tjekkiske Republik:
Daniela
KOVALČÍKOVÁ
Danmark:
Carina CHRISTENSEN
Bendt BENDTSEN
Tyskland:
Mathias VON RANDOW
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Noel DEMPSEY
Grækenland:
Konstantinos HADJIDAKIS
Spanien:
Fernando PALAO
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Italien:
Andrea ANNUNZIATA
Cypern:
Nicos NICOLAIDES
Letland:
Janis MARSANS
Litauen:
Alminas MAČIULIS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Balázs FELSMANN
Malta:
Austin GARR
Nederlandene:
Camiel EURLINGS
Østrig:
Christa KRANZL
Polen:
Cezary GRABARCZYK
Statssekretær for mobilitet
Transportminister
Formand for det statslige agentur for
informationsteknologi og kommunikation
Vicetransportminister, lovgivningsafdelingen
Transportminister
Økonomi- og erhvervsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport,
Anlægsarbejder og Byudvikling
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for transport og den marine sektor
Transport- og kommunikationsminister
Generalsekretær for transport
Statssekretær med ansvar for transport
Statssekretær for transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Transportministeriet
Statssekretær, Transport- og Kommunikationsministeriet
Miljøminister og transportminister
Statssekretær, Økonomi- og Transportministeriet
Minister for kommunikation og nationale projekter
Minister for transport, offentlige arbejder og
vandforvaltning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport,
Innovation og Teknologi
Infrastrukturminister
7805/08 (Presse 83)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0006.png
7.IV.2008
Portugal:
Mario LINO
Rumænien:
Septimiu BUZASU
Slovenien:
Radovan �½ERJAV
Peter VERLIČ
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
Finland:
AnuVERHVILÄINEN
Sverige:
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Rosie WINTERTON
Minister for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
Statssekretær, Transportministeriet
Transportminister
Statssekretær, Transportministeriet
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Transportminister
Infrastrukturminister
Vicetransportminister
Kommissionen:
Jacques BARROT
Næstformand
7805/08 (Presse 83)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0007.png
7.IV.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
VEJTRANSPORT
Rådet havde en offentlig orienterende debat om tre lovgivningsforslag
1
, der tager sigte på at
modernisere, erstatte og sammenskrive bestemmelserne om vejtransporterhvervet og adgangen til
markederne for vejtransport.
Ministrene blev opfordret til at give deres principielle tilslutning til udkastet til formandskabets
kompromispakke (7852/08) om de vigtigste elementer i to af de tre forslag.
Rådet støttede generelt formandskabets kompromis som et godt grundlag for det videre arbejde med
disse forslag og opfordrede Coreper til at fortsætte gennemgangen af de uafklarede spørgsmål, så
der kan opnås politisk enighed om alle disse forslag på samlingen i Rådet (transport,
telekommunikation og energi) i juni. Formandskabets kompromis fokuserer især på to centrale
spørgsmål, cabotagekørsel og nationale elektroniske registre.
Kommissionen forelagde disse forslag i maj 2007 med henblik på at begrænse
konkurrenceforvridning og forbedre transportvirksomhedernes overholdelse af sociallovgivningen
og færdselssikkerhedsreglerne. Med henblik på yderligere integration af vejtransportmarkedet
foreslås det ikke blot at strømline reglerne og kontrolordningerne for cabotagekørsel, men også at
indføre ensartede og håndhævelige bestemmelser om adgang til transporterhvervet
- adgang til markedet for international godskørsel
Formålet med forslaget til forordning om adgang til markedet for international godskørsel er at
forenkle og yderligere harmonisere de nuværende regler ved at konsolidere og sammenskrive
forordning nr. 881/92 og nr. 3118/93 om adgang til vejtransportmarkedet.
1
Forslag til forordning om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel
(omarbejdning) (
10092/2/07
)
- Forslag til forordning om fælles regler for betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet
(
10114/1/07
)
- Forslag til forordning om fælles regler for adgang til markedet for buskørsel (
10102/2/07)
.
7
7805/08 (Presse 83)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
Under drøftelserne i Rådets organer har alle delegationer givet udtryk for deres principielle støtte til
Kommissionens forslag. Efter gruppens arbejde er nogle bestemmelser i Kommissionens forslag
blevet tilpasset, således at der kunne opnås konsensus om de fleste dele af forordningsudkastet.
Disse ændringer vedrører navnlig: anvendelsesområde og definitioner, format for
fællesskabstilladelsen, de bekræftede kopier og førerattesten, gensidig bistand og sanktioner samt
en liste over sikkerhedselementer for at undgå manipulation og forfalskning af dokumenterne
vedrørende fællesskabstilladelsen og førerattesten.
Et flertal af delegationerne støttede formandskabets kompromis om cabotagekørsel. Dette
kompromis følger Kommissionens forslag, der giver mulighed for inden for syv dage efter en
international transport at udføre op til tre cabotagekørsler. Kommissionen vil desuden blive
anmodet om i en rapport at vurdere, om fremskridtene med harmoniseringen af visse regler
(håndhævelse og beskatning) giver mulighed for en yderligere åbning af de nationale
transportmarkeder, herunder cabotagekørsel. En række delegationer anmodede endvidere om, at det
overvejes, om det er muligt at medtage yderligere cabotageoperationer på tilbagerejsen, hvis
køretøjet tager den korteste vej.
- vejtransporterhvervet
Udkastet til forordning om adgang til vejtransporterhvervet skal rette op på en række mangler, der
er blevet påpeget i Kommissionens konsekvensvurdering og i den offentlige høring, og skal erstatte
direktiv 96/26/EF.
Delegationerne var i princippet enige i målene i Kommissionens forslag om at revidere de
nuværende regler om adgang til markedet for vejtransport for at gøre reglerne klarere og nemmere
at håndhæve og for bedre at regulere den nuværende ordning.
7805/08 (Presse 83)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
Et flertal af delegationerne støttede formandskabets kompromis om dette forslag, der navnlig
omfatter spørgsmålet om nationale elektroniske registre. Formandskabet foreslog følgende:
-
medlemsstaterne skal indføre et nationalt register 18 måneder efter forordningens
ikrafttrædelse
disse registre vil blive forbundet med hinanden senest den 31. december 2012
grove overtrædelser skal optages i registret fra den 1. januar 2015.
-
-
Andre elementer i kompromisset vedrører navnlig følgende: genstand og anvendelsesområde,
transportleder, behandling og registrering af ansøgere samt kontrol.
- adgang til det internationale marked for buskørsel
Udkastet til forordning har til formål at revidere og konsolidere den gældende lovgivningsramme
(forordning nr. 684/92 og nr. 12/98) ved at gøre anvendelsesområdet klarere, forenkle procedurerne
og indføre et ensartet format for fællesskabstilladelsen og de bekræftede kopier.
Alle delegationerne hilste Kommissionens forslag velkommen og var enige i, at de gældende regler
skal forenkles og yderligere harmoniseres ved at fjerne den juridiske usikkerhed, reducere de
administrative byrder og forbedre informationsudvekslingen.
Den tekniske gennemgang af dette forslag fortsætter i gruppen. Da delegationerne imidlertid har
peget på spørgsmål af samme type i dette forslag som i de første to forslag, var de enige om, at de
løsninger, der findes for de relevante artikler i forslaget om markedsadgang og forslaget om
transporterhvervet, eventuelt også skal finde anvendelse på forslaget om buskørsel.
Europa-Parlamentet forventes at afgive førstebehandlingsudtalelse om alle tre forslag i løbet af
foråret.
7805/08 (Presse 83)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0010.png
7.IV.2008
BANENET MED FORTRINSRET FOR GODSTRAFIK -
Rådets konklusioner
Rådet konklusioner findes i dok.
7553/08.
EUROPÆISKE SATELLITNAVIGATIONSPROGRAMMER
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende et ændret forslag til en forordning om den
videre gennemførelse af de europæiske satellitnavigationsprogrammer (Egnos
2
og Galileo
3
), som er
et nøgleprojekt for Den Europæiske Union.
Den vedtagne tekst (8046/08) er et resultat af arbejdet i Rådets organer og formandskabets
uformelle forhandlinger med Europa-Parlamentet. Parlamentet vil vedtage sin
førstebehandlingsudtalelse på dette grundlag under mødeperioden i april eller maj. Dette ændrede
forslag udgør retsgrundlaget for den budgetmæssige gennemførelse af programmerne under den
nuværende finansielle ramme 2007-2013. Det bør derfor færdigbehandles hurtigst muligt og
vedtages af de to institutioner som led i den fælles beslutningsprocedure.
Forordningsudkastet afspejler de principper, der opstilles i Rådets konklusioner om iværksættelsen
af de europæiske globale satellitnavigationsprogrammer, der blev vedtaget på samlingen i Rådet
(transport, telekommunikation og energi) den 30. november 2007
(jf. pressemeddelelse
15891/07,
s. 22).
Det fastlægger bestemmelserne om den videre gennemførelse af programmerne, herunder
med hensyn til styring og Det Europæiske Fællesskabs finansielle bidrag.
2
3
Egnossystemet (den europæiske geostationære navigations-overlay-tjeneste) er en
infrastruktur, der overvåger og korrigerer signaler udsendt af eksisterende globale
satellitnavigationssystemer (det amerikanske GPS-system og det russiske Glonasssystem).
Systemet omfatter jordstationer og en række transpondere, der installeres i geostationære
satellitter.
Når Galileosystemet er blevet fuldt udbygget, vil det bestå af 30 satellitter og jordstationer,
der giver oplysning om, hvor brugere i forskellige sektorer befinder sig. Systemet stiller fem
navigationstjenester til rådighed: den åbne tjeneste, den livskritiske tjeneste, den
forretningsmæssige tjeneste, den statsregulerede tjeneste og eftersøgnings- og
redningstjenesten. Galileoprogrammet består af en definitionsfase (afsluttet i 2001), en
udviklings- og valideringsfase (forventes afsluttet i 2010), en etablerings- og
ibrugtagningsfase (forventes at løbe fra 2008 til 2013) og en driftsfase. Systemet forventes at
være driftsklart senest i 2013.
10
7805/08 (Presse 83)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
På grund af markante ændringer i løbet af programmets gyldighedsperiode indeholder
forordningsudkastet en række ændringer til Kommissionens oprindelige forslag, der navnlig tager
hensyn til, at koncessionsplanen for etablerings- og ibrugtagningsfasen er opgivet. De største
ændringer er følgende:
-
-
Det Europæiske Fællesskab påtager sig ansvaret for etablering og ibrugtagning af systemet
det nødvendige budget til finansiering af de to programmer i perioden 1. januar 2007 til
31. december 2013 er sat til 3,4 mia. EUR
Egnosprogrammet er medtaget i forordningen som et af de to hovedelementer i den
europæiske politik for satellitnavigation, og Egnossystemet bør erklæres driftsklart snarest
muligt
den offentlige styring af programmet styrkes af en klar ansvarsfordeling mellem Det
Europæiske Fællesskab (repræsenteret ved Kommissionen), tilsynsmyndigheden for det
europæiske GNSS og Den Europæiske Rumorganisation, og ved at gøre Kommissionen
ansvarlig for forvaltningen af programmet.
-
-
Yderligere ændringer i den tekst, som ministrene er nået til enighed om, er resultatet af
forhandlingerne med Europa-Parlamentet. De vedrører navnlig følgende spørgsmål:
-
den rolle, tilsynsmyndigheden for det europæiske GNSS skal have - Tilsynsmyndigheden vil
varetage sikkerhedsgodkendelsen af systemet og driften af Galileos sikkerhedscenter og
bidrage til forberedelsen af systemernes markedsføring. Tilsynsmyndigheden vil desuden
også kunne udføre andre opgaver, som Kommissionen pålægger den, navnlig fremme af
applikationer og tjenester og sikring af, at systemernes komponenter er certificeret
7805/08 (Presse 83)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
-
Det Interinstitutionelle Galileopanel - På baggrund af de europæiske GNSS-programmers
betydning, unikke karakter og kompleksitet blev Europa-Parlamentet, Rådet og Europa-
Kommissionen enige om at mødes i Det Interinstitutionelle Galileopanel, der navnlig vil
følge de fremskridt, der gøres med gennemførelsen af programmerne, og hvis vigtigste
formål er at sikre en omfattende udveksling af oplysninger. Det Interinstitutionelle
Galileopanel vil bestå af tre repræsentanter fra Rådet, tre fra Europa-Parlamentet og én
repræsentant fra Kommissionen og vil i princippet mødes fire gange årligt
komitologispørgsmål - Som led i udvalgsproceduren, navnlig forskriftsproceduren med
kontrol, nåede institutionerne til enighed om en afbalanceret løsning, som indebærer større
inddragelse af Europa-Parlamentet.
-
Kommissionen vil hvert år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelsen
af programmerne. Der gennemføres en midtvejsundersøgelse af programmerne i 2010. Denne vil
navnlig omfatte en gennemgang af udgifter, risici og forventelige indtægter fra de tjenester, som
Galileo tilbyder.
Kommissionen opfordres til i forbindelse med sin midtvejsundersøgelse at forelægge et passende
forslag til den finansielle programmering, som starter i 2014, om de offentlige midler, der er
nødvendige for driftsfasen. I den forbindelse vil Kommissionen undersøge fordele og ulemper ved
den private sektors deltagelse i driften af systemet.
7805/08 (Presse 83)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0013.png
7.IV.2008
LUFTHAVNSAFGIFTER
Rådet nåede under en offentlig forhandling til politisk enighed (8017/08) om et forslag til direktiv
om lufthavnsafgifter.
Rådet vil derfor vedtage sin fælles holdning på en kommende samling, når teksten er endeligt
udformet, og sende den til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Formålet med Kommissionens forslag (5887/07), der blev forelagt i januar 2007, er at opstille en
række grundlæggende principper, som lufthavnsoperatørerne skal overholde, når de fastsætter
lufthavnsafgifter. Det sigter mod en omdefinering af forholdet mellem lufthavnsoperatører og
lufthavnsbrugere, idet det lægger op til fuld åbenhed, samråd med brugerne og anvendelse af
princippet om ikke-diskrimination ved beregningen af de afgifter, der opkræves hos brugerne.
Desuden tilsigter det oprettelse af en stærk uafhængig national myndighed, der kan mægle og
bilægge tvister, så de hurtigt kan løses.
Rådets organer arbejdede med afsæt i den generelle indstilling, som Rådet (transport,
telekommunikation og energi) nåede frem til på samlingen den 29.-30. november 2007, og de
ændringer, som Europa-Parlamentets vedtog i forbindelse med førstebehandlingen i januar 2008
(5260/08). For lettere at nå til enighed med Parlamentet ved andenbehandlingen indeholder teksten
til den politiske enighed de ændringer fra Parlamentet, som alle delegationerne kan acceptere.
Allerede i forbindelse med den generelle indstilling vedtog Rådet en række ændringer af teksten til
Kommissionens forslag for at skabe større klarhed, men også for at imødekomme medlemsstaternes
betænkeligheder. Den vigtigste ændring vedrører direktivets anvendelsesområde. Kommissionen
foreslog oprindelig at medtage alle lufthavne med en årlig trafik på mere end 1 mio. passagerer.
Rådet forhøjede denne tærskel til 5 mio., og direktivet vil også finde anvendelse på den største
lufthavn i hver medlemsstat.
7805/08 (Presse 83)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0014.png
7.IV.2008
EDB-RESERVATIONSSYSTEMER
Rådet nåede under en offentlig forhandling frem til en generel indstilling vedrørende et forslag til
forordning om en adfærdskodeks for edb-reservationssystemer (7047/08).
Adfærdskodeksen for edb-reservationssystemer blev indført i 1989 (forordning nr. 2299/89) på et
tidspunkt, hvor hovedparten af reservationerne inden for luftfarten foregik ved hjælp af edb-
reservationssystemer, og de fleste edb-reservationssystemer var ejet og kontrolleret af
luftfartsselskaber.
På grund af den betydelige udvikling, der har været på markedet, herunder indførelsen af alternative
reservationskanaler (luftfartsselskabernes websteder og deres call-centre osv.) , er det nødvendigt at
tilpasse adfærdskodeksen til de nuværende markedsforhold for at undgå at hæmme konkurrencen og
for at bidrage til rimelige distributionsomkostninger. Ifølge Kommissionen reserveres ca. 40% af
alle flybilletter i EU via alternative kanaler, og ca. 60% reserveres via rejsebureauer og edb-
reservationssystemer.
Forordningsudkastet, som Kommissionen forelagde i november 2007 (14526/07), tager sigte på at
forenkle adfærdskodeksen og øge konkurrencen mellem leverandører af edb-reservationssystemer.
Samtidig skal de grundlæggende beskyttelsesforanstaltninger mod potentielt misbrug af
konkurrencemæssig stilling bevares for at sikre forbrugerne neutrale oplysninger. Forslaget sikrere
endvidere, at jernbanetjenester, der er integreret i edb-reservationssystemer inden for luftfarten, ikke
forskelsbehandles i sådanne systemer.
Den tekst, som Rådet er nået til enighed om, ændrer ikke substansen i Kommissionens forslag. De
ændringer, Rådet har foretaget, forbedrer og præciserer Kommissionens forslag, navnlig vedrørende
bestemmelserne om gældende regler for primære skærmpræsentationer.
Forslaget træder i stedet for forordning nr. 2299/89, som ændret ved forordning nr. 3089/93 og
nr. 323/99.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i juli eller september 2008.
7805/08 (Presse 83)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0015.png
7.IV.2008
EN BÆREDYGTIG FREMTID FOR ALMEN- OG FORRETNINGSFLYVNING -
Rådets
konklusioner
Rådets konklusioner findes i
7668/08, COR 1.
OPFYLDELSE AF KRAVENE TIL FLAGSTATER
Rådet havde en offentlig orienterende debat om et forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til
flagstater.
Kommissionen sendte sit forslag (6843/06) til Rådet i februar 2006 som en del af tredje
søfartspakke bestående af syv lovgivningsforslag, der skal styrke søtransportsikkerheden i Europa
4
.
Rådet har allerede vedtaget seks afgørelser om politisk enighed på grundlag af fem af forslagene.
De tilknyttede holdninger vil snarest blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik på at nå til
enighed om at sikre, at deres gennemførelse påbegyndes snarest muligt.
Kommissionens forslag tager sigte på at sikre, at medlemsstaterne opfylder de forpligtelser, som
påhviler dem som flagstater ifølge IMO-konventionerne vedrørende søfartssikkerhed og
forebyggelse af forurening forårsaget af skibe. Med henblik herpå søger forslaget at gøre dele af
IMO-koden for gennemførelse af retligt bindende IMO-instrumenter ("flagstatskoden") samt IMO-
medlemsstaternes frivillige auditordning obligatoriske.
4
Pakken indeholder følgende syv forslag:
- et forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater (6843/06)
- et forslag til direktiv om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører
inspektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed
(omarbejdning) (
5912/06)
- et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et
trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet (
5171/06
)
- et forslag til direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og 2002/59/EF (
6436/06
)
- et forslag til direktiv om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti (
5907/06
)
- et forslag til direktiv om havnestatskontrol (
5632/06
)
- et forslag til forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under
passagertransport ad søvejen og indre vandveje (
6827/06
).
15
7805/08 (Presse 83)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0016.png
7.IV.2008
Rådet noterede sig fremskridtsrapporten fra Rådets organer (7630/08).
Under den orienterende debat understregede samtlige medlemsstater den betydning, de tillægger en
forbedring af søfartssikkerheden og forebyggelsen af forurening forårsaget af skibe. De mente, at
opfyldelsen af de dertil knyttede flagstatskrav var væsentligt for at nå dette mål, og at især IMO-
flagstatskoden og IMO-medlemsstaternes frivillige auditordning er passende midler dertil.
Medlemsstaterne bekræftede på ny, at de vil træffe de nødvendige foranstaltninger til at gennemføre
de internationale konventioner for således at sikre lige vilkår for søfartsforvaltningerne i
medlemsstaterne og fremhævede betydningen af at udveksle bedste praksis med dette for øje.
Ministrene understregede desuden behovet for lige vilkår på verdensplan med hensyn til, hvorledes
flagstaterne opfylder deres internationale forpligtelser og således bidrager til at forbedre
søfartssikkerheden, beskytte havmiljøet og fjerne substandard-skibe.
De fleste ministre udtalte, at det pågældende lovgivningsforslag efter deres opfattelse ikke er den
bedste måde til at nå ovennævnte mål. Formandskabet konkluderede derfor, at Kommissionens
forslag på nuværende tidspunkt ikke støttes af et kvalificeret flertal af medlemsstaterne. Forslaget
ligger fortsat på bordet, men det slovenske formandskab fandt ikke, at der er tilstrækkelig politisk
støtte til, at det kan arbejde med det oprindelige forslag inden for en nær fremtid.
7805/08 (Presse 83)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0017.png
7.IV.2008
REDERES ERSTATNINGSANSVAR OG FINANSIEL GARANTI
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til direktiv om rederes erstatningsansvar og om
finansiel garanti. Dette forslag er en del af tredje søfartssikkerhedspakke (jf. ovenfor).
Formålet med direktivudkastet, som foreslået af Kommissionen, er på fællesskabsplan at indføre en
ordning for rederes erstatningsansvar baseret på konventionen fra 1996 om begrænsning af ansvaret
for søretlige krav (LLMC 1996) og at indføre en obligatorisk forsikringsordning. Med henblik herpå
foreslog Kommissionen som første skridt, at alle medlemsstater bliver kontraherende parter i
nævnte konvention, og at disse regler indarbejdes i fællesskabsretten. Som andet skridt vil
Kommissionen på basis af et mandat fra Rådet føre forhandlinger i Den Internationale
Søfartsorganisations (IMO) regi om revision af tærsklen for, hvornår redere mister retten til at
begrænse deres ansvar.
Ministrene gennemgik en fremskridtsrapport (7632/08) om forløbet af drøftelserne om dette
lovgivningsforslag.
Under debatten bekræftede Rådet på ny sit stærke ønske om at træffe de nødvendige
foranstaltninger for at styrke søfartssikkerheden. Rådet erindrede også om, at det allerede er nået til
politisk enighed om seks forslag på grundlag af fem kommissionsforslag i den tredje søfartspakke,
og at de tilknyttede fælles holdninger snarest vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet med
henblik på hurtigt at nå til enighed og påbegynde gennemførelsen snarest muligt.
Af debatten fremgik det, at lovgivningsforslaget ikke støttes af et stort flertal af medlemsstaterne.
Ministrene tilsluttede sig ganske vist ovenstående målsætning som foreslået af Kommissionen, men
fandt ikke, at det foreslåede direktiv vil være det mest hensigtsmæssige middel til at nå dette mål.
Medlemsstaterne udtalte, at der bør findes en løsning på internationalt IMO-plan og ikke gennem
det foreslåede kommissionsdirektiv om erstatningsansvar.
I lyset af ovenstående gav et flertal af medlemsstaterne tilsagn om at tage de nødvendige skridt til at
ratificere og fuldt ud gennemføre konventionen om begrænsning af ansvaret for søretlige krav,
1996, og andre hermed forbundne internationale konventioner med henblik på at forebygge skader
mod en tredjepart forvoldt af skibe og med henblik på effektivt at kunne imødekomme de interesser,
som ofrene for ulykker har.
Formandskabet konkluderede, at dette forslag ikke får støtte fra det fornødne kvalificerede flertal,
og at medlemsstaterne i stedet på ny bekræftede deres vilje til at undersøge alle mulige løsninger
med henblik på at nå de ovenfor skitserede mål.
7805/08 (Presse 83)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
EVENTUELT
Resultaterne af samlingen i Rådet (miljø) den 3. marts 2008
Formandskabet orienterede Rådet om de spørgsmål med direkte relation til transport, navnlig
lovgivningspakken om klima og energi, CO
2
-emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer,
Euro VI-emissionsnormer for lastbiler og emissioner fra søtransport, som Rådet (miljø) behandlede
på samlingen den 3. marts 2008.
Jf. pressemeddelelse 6847/08.
Scanning af containere
Efter anmodning fra den franske delegation noterede Rådet sig Kommissionens oplysninger om
USA's krav om scanning af containere med USA som bestemmelsesland.
Uformelt transportministermøde (5.-6. maj 2008 i Brdo)
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om det uformelle transportministermøde om et
bæredygtigt transportsystem - en fremtidig udfordring, der afholdes den 5.-6. maj 2008 i Brdo.
7805/08 (Presse 83)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0019.png
7.IV.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Luftfartsaftale med Israel
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Israel om en samlet luftfartsaftale.
Kommissionen anmodede om dette mandat i november 2007 som led i oprettelsen af et fælles
luftfartsområde med EU's naboer i øst og syd senest i 2010. Aftalen vil åbne mulighed for gradvis
markedsåbning og en høj grad af forskriftsmæssig konvergens på områderne luftfartssikkerhed og
-sikring, lufttrafikstyring, konkurrence, statsstøtte, miljø- og forbrugerbeskyttelse samt forskning.
Første rapport om gennemførelsen af lovgivningen om det fælles europæiske luftrum -
Rådets
konklusioner
Rådets konklusioner findes i dok.
7355/08.
Aftaler om lufttrafik med Australien og Nepal
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftaler om
lufttrafik med Australien og Nepal.
Aftalerne er et resultat af Kommissionens forhandlinger under et mandat givet af Rådet i juni 2003
med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilaterale luftfartsaftaler i overensstemmelse
med fællesskabslovgivningen.
7805/08 (Presse 83)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0020.png
7.IV.2008
Indlandstransport af farligt gods
Rådet vedtog en fælles holdning til et forslag til direktiv om indlandstransport af farligt gods
(6920/3/08
+
ADD1).
Forslaget tager sigte på at sikre ensartet anvendelse af sikkerhedsregler og et
højt sikkerhedsniveau for nationale og internationale transporter.
Den fælles holdning vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Kommissionen forelagde forslaget for Rådet i december 2006 (5080/07). Direktivudkastet opdaterer
de gældende fire direktiver
1
og to kommissionsafgørelser om transport af farligt gods, idet det
samler dem i en enkelt retsakt og udvider EU-reglernes anvendelsesområde til ikke bare at omfatte
vej- og jernbanetransport, men også transport ad indre vandveje. Forslaget indfører de eksisterende
regler om international transport i fællesskabsretten og udvider endvidere anvendelsen af de
internationale regler, så de også gælder for indenlandsk transport.
Den tekst, som Rådet nåede til enighed om, omfatter nogle ændringer i forhold til Kommissionens
forslag:
-
den fritager medlemsstater, der ikke har noget jernbanesystem, for forpligtelsen til at omsætte
og implementere dette direktiv for så vidt angår jernbanetransport
den giver også medlemsstater, der ikke har nogen indre vandveje, eller hvis indre vandveje
ikke er forbundet med indre vandveje i andre medlemsstater, mulighed for ikke at anvende
direktivet for så vidt angår transport af farligt gods ad indre vandvej
den fastsætter endvidere en overgangsperiode på op til to år for anvendelsen af
bestemmelserne i dette direktiv for så vidt angår indre vandveje for at sikre tilstrækkelig tid til
at tilpasse de nationale bestemmelser, indføre retlige rammer og uddanne personale
-
-
1
- direktiv 94/55/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport
af farligt gods ad vej
- direktiv 96/49/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
jernbanebefordring af farligt gods
- direktiv 96/35/EF om udpegelse af og faglige kvalifikationer for sikkerhedsrådgivere for
transport med jernbane eller ad vej eller indre vandveje af farligt gods
- direktiv 2000/18/EF om minimumseksamenskravene for sikkerhedsrådgivere i forbindelse
med transport af farligt gods med jernbane eller ad vej eller indre vandveje.
20
7805/08 (Presse 83)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0021.png
7.IV.2008
-
direktivet vil yderligere øge sikkerheden ved transport af farligt gods via alle tre
indlandstransportformer, støtte miljøbeskyttelsen og lette transporten af farligt gods og
fremme det indre marked for transportørerne ved at harmonisere transportbetingelserne. Det
er et godt eksempel på forenkling af lovgivningen og på bedre regulering.
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Belarus - Forlængelse af restriktive foranstaltninger - Erklæring fra Rådet og Kommissionen
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse med endnu et år, indtil den 10. april 2009, af
indrejserestriktionerne og indefrysningen af finansielle aktiver over for visse embedsmænd fra
Belarus som følge af situationen i landet.
Foranstaltningerne, der er baseret på de oprindelige foranstaltninger, der blev indført i 2004, blev
truffet over for personer, der var ansvarlige for svindelen i forbindelse med valget og
folkeafstemningen i oktober 2004, overtrædelserne af de internationale standarder for afholdelse af
valg i forbindelse med valget i marts 2006 og indgrebene mod civilsamfundet og den demokratiske
opposition. Listen over de personer, der er omfattet af de restriktive foranstaltninger, er uændret.
Listen kan revideres når som helst på grundlag af de fastsatte revisionskriterier og i lyset af
forholdene på stedet.
Rådet og Kommissionen vedtog følgende fælles erklæring:
"Rådet og Kommissionen hilser det velkommen, at fem af de seks internationalt anerkendte
politiske fanger i Belarus er blevet løsladt.
Rådet og Kommissionen påpeger på ny, at de mener, at en betingelsesløs løsladelse af alle politiske
fanger af EU vil blive opfattet som et konkret skridt frem mod en efterlevelse fra Belarus' side af
centrale europæiske værdier som demokrati, menneskerettigheder og retsstatsprincippet. Noget
sådant ville åbne mulighed for en revision af de gældende restriktive foranstaltninger over for visse
embedsmænd i Belarus og sætte EU i stand til gradvis at genoptage forbindelserne med Belarus,
efterhånden som landet tager yderligere skridt i denne retning.
7805/08 (Presse 83)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0022.png
7.IV.2008
Rådet og Kommissionen noterer ligeledes i den forbindelse, at det er af særlig betydning, at det
kommende parlamentsvalg forløber i overensstemmelse med internationale valgstandarder, hvilket
vil være en lejlighed til at vurdere situationen i Belarus og til eventuelt at træffe positive
foranstaltninger.
Rådet og Kommissionen erindrer om, at Rådets fælles holdning 2006/276/FUSP løbende revideres,
og at den kan ændres i lyset af den politiske udvikling i Belarus. En løsladelse af alle politiske
fanger og gennemførelsen af parlamentsvalget i september 2008 vil være en specifik lejlighed til at
foretage en sådan revision."
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Det Europæiske Forsvarsagentur
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring af fælles aktion 2004/551/FUSP om oprettelse af Det
Europæiske Forsvarsagentur (15859/1/07).
Ændringerne vedrører oprettelsen af stillingen som anden stedfortræder for den daglige leder og
revisionsklausulen, hvorefter der senest den 30. juni 2010 skal forelægges styringskomitéen en ny
rapport om gennemførelsen af den fælles aktion.
Den Europæiske Unions Militærstab
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af Rådets afgørelse nr. 2001/80/FUSP af den 22. januar 2001
om oprettelse af Den Europæiske Unions Militærstab (7235/08).
Ændringerne tager især hensyn til EU's Militærstabs evne til at planlægge EU-ledede operationer på
strategisk niveau, som Rådet havde anmodet om i maj 2007.
7805/08 (Presse 83)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0023.png
7.IV.2008
Aftale mellem EU og Den Centralafrikanske Republik om status for de EU-ledede styrker -
EUFOR Tchad/RCA-operationen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af aftaler med Den Centralafrikanske
Republik, der skal lette deployeringen og transitten i dette land for EU-ledede styrker, der deltager i
EUFOR Tchad/RCA-operationen (5472/08).
I september 2007 vedtog FN's Sikkerhedsråd resolution 1778 (2007) om etablering af en
flerdimensional tilstedeværelse i Den Centralafrikanske Republik og Tchad, herunder en FN-
mission (MINURCAT), og om bemyndigelse af EU til i en periode på 12 måneder at gennemføre
en operation i disse lande til støtte for FN's mission. I resolutionen opfordres Tchads og Den
Centralafrikanske Republiks regeringer og EU også til at indgå aftaler om styrkernes status.
I januar 2008 lancerede EU en militær overgangsoperation i det østlige Tchad og den nordøstlige
del af Den Centralafrikanske Republik, EUFOR Tchad/RCA".
Flere oplysninger findes på:
www.consilium.europa.eu/eufor-tchad-rca
ØKONOMI OG FINANS
Italien - Dieselolie og LPG, der anvendes til opvarmning - Afgifter
Rådet vedtog en beslutning om at bemyndige Italien til fortsat at anvende reducerede afgiftssatser
for dieselolie og LPG (flydende gas), der anvendes til opvarmning i visse områder med høje
fyringsudgifter (7521/08).
7805/08 (Presse 83)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0024.png
7.IV.2008
Som en undtagelse fra EU's fælles regler om beskatning giver beslutningen Italien mulighed for
indtil den 31. december 2012 at anvende reducerede afgiftssatser for dieselolie og LPG for delvis at
opveje meget høje varmeudgifter for indbyggerne i visse geografiske områder.
Støtte til arbejdstagere i Malta og Portugal - Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
Rådet vedtog en afgørelse om tildeling af 3,1 mio. EUR til støtte til afskedigelser i tekstilsektoren i
Malta og i automobilindustrien i Portugal som følge af lukningen af produktionsaktiviteter (6777/08
og
6849/08).
Afgørelsen, der skal bekræftes af Europa-Parlamentet, vil yde finansiel støtte fra
Globaliseringsfonden til afskedigede arbejdstagere, som er ramt af konsekvenserne af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdens handelsmønstre, med det formål at hjælpe dem
med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
I Maltas tilfælde vil et beløb på 681 207 EUR blive tildelt som følge af afskedigelser i to
tekstilvirksomheder.
I Portugals tilfælde vil et beløb på 2,4 mio. EUR blive tildelt som følge af afskedigelser i tre
virksomheder, der producerer motorkøretøjer.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Aftale med Sydafrika om handel, udvikling og samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale med Sydafrika om ændring af aftalen om
handel, udvikling og samarbejde (7437/08).
7805/08 (Presse 83)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0025.png
7.IV.2008
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Jordan
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde med Jordan.
FISKERI
Samarbejdsaftale om sværdfisk og andre arter mellem EU og Chile
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Chile om et regelsæt for fiskerisamarbejde om sværdfisk og andre arter af fælles interesse i det
sydlige Stillehav.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Elektroniske kredsløb - Korea
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af udligningstolden på importen af visse elektroniske
mikrokredsløb, såkaldte DRAMs (Dynamic Random Access Memories), med oprindelse i
Republikken Korea (7471/08).
7805/08 (Presse 83)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0026.png
7.IV.2008
FORBRUGERBESKYTTELSE
Forbrugerkreditaftaler
Rådet vedtog et direktiv om fælles regler for forbrugerkredit med det formål at harmonisere visse
aspekter af love og administrative bestemmelser om forbrugerkredit i det indre marked (3603/08
og
7633/08 ADD 1
+
ADD 2).
Den nederlandske delegation stemte imod, og den belgiske, græske og
luxembourgske delegation afholdt sig fra at stemme.
Direktivet vil dække privatlån på mellem 200 og 75 000 EUR, der skal tilbagebetales efter mere end
en måned. Det vil ikke finde anvendelse på realkreditlån og købekort med henstand med betalingen.
Direktivet træder i kraft efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende, og
medlemsstaterne har to år til at indarbejde de nye regler i deres nationale lovgivning. Det finder
anvendelse fra 2010.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse 7993/08.
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Beskyttelse af arbejdstagere - Risici for eksponering for elektromagnetiske felter
Rådet vedtog et direktiv om forlængelse af fristen for gennemførelse af direktiv 2004/40/EF om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for
risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter)
(3611/08).
Fristen for gennemførelsen af direktiv 2004/40/EF i EU-medlemsstaternes nationale lovgivning vil
blive forlænget til den 30. april 2012, således at man kan vurdere nye videnskabelige undersøgelser
af virkningerne af grænseværdierne for eksponering.
7805/08 (Presse 83)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0027.png
7.IV.2008
Forlængelsen kan også åbne mulighed for, at direktivets bestemmelser kan ajourføres på baggrund
af de seneste videnskabelige resultater om sundhedsvirkningerne af elektromagnetisk stråling, som
ikke forelå, da direktivet blev vedtaget.
AKTINDSIGT
Rådet vedtog:
svaret på genfremsat begæring 04/c/01/08 fra David CRONIN, idet den finske og den
svenske delegation stemte imod (6650/08)
svaret på genfremsat begæring 05/c/01/08 (7196/08)
svaret på genfremsat begæring 06/c/01/08, idet den danske og den svenske delegation
stemte imod (7203/08).
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse for den resterende del af mandatperioden, der udløber
den 25. januar 2010:
a)
som medlemmer:
Marianne FÜGL, Vizebürgermeisterin, Marktgemeinde Traisen,
Erwin MOHR, Bürgermeister, Marktgemeinde Wolfurt,
Linda GILLHAM, Member of Runnymede Borough Council,
7805/08 (Presse 83)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
Dave WILCOX, Member of Derbyshire County Council,
Iain MALCOLM, Member of South Tyneside Council (ændret mandat),
Doris ANSARI, Member of Cornwall County Council,
Christine CHAPMAN, Member of the National Assembly of Wales,
Keith BROWN, Member of the Scottish Parliament,
Irene OLDFATHER, Member of the Scottish Parliament,
Adam JARUBAS, marszałek województwa świętokrzyskiego,
Lech JAWORSKI, radny m.st. Warszawy,
Marek NAWARA, marszałek województwa małopolskiego (ændret mandat),
Jacek PROTAS, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego,
Józef SEBESTA, marszałek województwa opolskiego,
Stanisław SZWABSKI, przewodniczący Rady Miasta Gdyni,
Krzysztof SZYMAŃSKI, marszałek województwa lubuskiego,
Marek TRAMŚ, radny powiatu polkowickiego (ændret mandat),
Ludwik WĘGRZYN, radny powiatu bocheńskiego (ændret mandat),
7805/08 (Presse 83)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.IV.2008
Tadeusz WRONA, prezydent Częstochowy (ændret mandat),
Dirk VAN MECHELEN, Flemish Minister for Finance and the Budget and Town and
Country Planning,
R. KRUISINGA, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland (ændret mandat);
som suppleanter
Mihai Dan GROZA, local counsellor and acting mayor of the municipality of Oradea,
Johannes PEINSTEINER, Bürgermeister, Marktgemeinde St. Wolfgang,
Markus LINHART, Bürgermeister der Stadt Bregenz,
Kathy POLLARD, Member of Suffolk County Council,
Doreen HUDDART, Member of Newcastle-upon-Tyne City Council,
Feryat DEMIRCI, Member of London Borough of Hackney,
Cindy HUGHES, Member of Darlington Borough Council,
Nerys EVANS, Member of the National Assembly of Wales,
Allison McINNES, Member of the Scottish Parliament,
Ted BROCKLEBANK, Member of the Scottish Parliament,
Adam BANASZAK, radny Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
b)
7805/08 (Presse 83)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453654_0030.png
7.IV.2008
Jan BRONŚ, burmistrz Oleśnicy,
Lech DYMARSKI, przewodniczący Sejmiku Województwa Wielkopolskiego,
Jan DZIUBIŃSKI, prezydent Tarnobrzega,
Robert GODEK, starosta powiatu strzyŜowskiego,
Michał KARALUS, radny powiatu pleszewskiego (ændret mandat),
Marzena KEMPIŃSKA, radna powiatu świeckiego (ændret mandat),
Józef KOTYŚ, radny Sejmiku Województwa Opolskiego,
Tadeusz KOWALCZYK, przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego,
Andrzej MATUSIEWICZ, przewdoniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego,
Norbert OBRYCKI, marszałek województwa zachodniopomorskiego,
Ewa PANASIUK, radna Sejmiku Województwa Lubelskiego,
Czesław SOBIERAJSKI, radny Sejmiku Województwa Śląskiego,
Robert SOSZYŃSKI, przewodniczący Sejmiku Wojweództwa Mazowieckiego,
Tadeusz TRUSKOLASKI, prezydent Białegostoku,
H. DIJKSMA, gedeputeerde van de provincie Flevoland (ændret mandat).
7805/08 (Presse 83)
30
DA