Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2861 - Transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
547372_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
15. april 2008
121-25
EU- og Luftfartskontoret
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
[email protected]
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 7. april 2008
Dagsordenpunkt 1: Adgang til markedet for international godskør-
sel
Formandskabet forelagde en fælles fremskridtsrapport for de 3 forslag i vejpak-
ken (dagsordenpunkt 1-3).
Der var herefter en debat, hvor Danmark, om forslaget om adgang til markedet
for international godskørsel, fremførte sin støtte til kompromisforslaget om 3
cabotagekørsler indenfor 7 dage. Danmark fremhævede desuden sin støtte til
muligheden for cabotagekørsel i transitlande på vej tilbage til etableringslandet
samt bakkede op om, at cabotageordningen efter en tid tages op til revision
med henblik på en yderligere afregulering.
I forhold til forslaget om adgangen til vejtransporterhvervet fremførte Dan-
mark synspunktet om, at overtrædelser af dyrevelfærd i forbindelse dyretrans-
porter skal medføre fortabelse af god skik og dermed godkendelse til erhvervet.
Det fremgik af landenes indlæg, at der tegner sig generel tilslutning til forslaget
om at lade definitionen på cabotage være 3 kørsler indenfor 7 dage. For så vidt
angår forslaget om adgang til markedet for international godskørsel, tilkende-
gav en række lande, at man ønsker mulighed for cabotagekørsel i transitlande
på vej tilbage til etableringslandet. Fortalerne for dette var, udover Danmark,
primært de nordlige, sydlige og østlige medlemslande, mens de centrale tran-
sitlande var imod.
Formandskabet oplyste, at det bestræber sig på, at der kan opnås enighed om
forslagene på rådsmødet i
juni 2008.
Dagsordenpunkt 2: Adgang til vejtransporterhvervet
Dagsordenspunktet blev behandlet sammen med forslagene om Adgang til
markedet for international godskørsel og Adgang til markedet for buskørsel jf.
ovenstående.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547372_0002.png
Dagsordenpunkt 3: Adgang til markedet for buskørsel
Dagsordenspunktet blev behandlet sammen med forslagene om Adgang til
markedet for international godskørsel og Adgang til vejtransporterhvervet jf.
ovenstående.
Dagsordenpunkt 4: Et banenet med fortrinsret for godstrafik
Der var enighed om et sæt rådskonklusioner, hvor Rådet bl.a. gentager sin støt-
te til initiativer, der har til hensigt at stimulere konkurrencen i jernbanesekto-
ren.
Dagsordenpunkt 5: Civil satellitnavigationssystem Galileo
Der var enighed om generel indstilling til forordningsforslaget, der klarlægger
implementeringen af både EGNOS og Galileo programmerne, herunder admi-
nistrationen af programmerne og EU’s finansielle bidrag.
Dagsordenpunkt 6: Lufthavnsafgifter
Rådet opnåede politisk enighed om forslaget. Luxembourg kunne som det ene-
ste land ikke tilslutte sig forslaget. Forslaget har til formål at fastsætte et sæt
minimumsbestemmelser for den betaling, som lufthavne kan opkræve hos luft-
fartsselskaber. Forslaget omfatter lufthavne med over 5 mio. passagerer om
året samt den største lufthavn i hvert medlemsland. Luxembourg ville fore-
trække, at det alene er antallet af passagerer der afgør, hvilke lufthavne forsla-
get skal gøre sig gældende for.
Dagsordenpunkt 7: Adfærdskodeks for edb-reservationssystemer
Der var enighed om generel indstilling til forslaget, som medfører en betydelig
forenkling af bestemmelserne for edb-reservationssystemer i luftfartssektoren.
Med forenklingen øges konkurrencen mellem systemerne, den grundlæggende
beskyttelse mod misbrug bevares, og forbrugerne vil fortsat blive sikret objektiv
information.
Dagsordenpunkt 8: Det fælles luftrum (Single Sky)
Der var enighed om rådskonklusionerne.
Dagsordenpunkt 9: En bæredygtig fremtid for almen- og forret-
ningsflyvning
Der var enighed om rådskonklusionerne.
Side 2/2