Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2864+2865 Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
546909_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 16. april 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 29. april 2008
SAMLENOTAT
1. Det vestlige Balkan ...................................................................................................... 2
2. Burma/Myanmar ......................................................................................................... 5
3. Irak................................................................................................................................ 7
4. Zimbabwe ..................................................................................................................... 9
5. Pakistan .......................................................................................................................11
6. Mellemøsten ............................................................................................................... 13
7. Kommissionens udkast til forhandlingsmandat for en ny rammeaftale mellem EU
og Rusland .................................................................................................................. 15
8. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP) ............................................................... 18
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0002.png
1.
Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Serbien og Kosovo samt Bosnien-Hercegovina. Der
ventes vedtaget rådskonklusioner, herunder om Kommissionens meddelelse af 5. marts 2008 om styrkelse af Det
vestlige Balkans europæiske perspektiv.
2. Baggrund
Kosovo erklærede sig selvstændigt den 17. februar 2008. På rådsmødet den 18. februar 2008,
skabtes der enighed om en fælles ramme, som overlader det til de enkelte medlemslande at
anerkende Kosovo i overensstemmelse med nationale procedurer. Danmark anerkendte
officielt den 21. februar 2008. P.t. har 18 EU-lande anerkendt Kosovo.
Regeringen i Pristina er påbegyndt arbejdet med at gennemføre Ahtisaari-planen. Som et led i
dette arbejde vedtog Kosovos parlamentariske forsamling den 9. april 2008 en forfatning, som
lever op til kravene i Ahtisaari-planen til mindretalsbeskyttelse, decentralisering m.v. Den
internationale civile repræsentant havde forinden vedtagelsen certificeret forfatningsudkastet.
Forfatningen forventes at træde i kraft medio juni.
Fra serbisk side modarbejdes Kosovos selvstændighed og ethvert samarbejde med
myndighederne i Pristina afvises. Dette har ført til daglige demonstrationer i Kosovo, især i det
nordlige Mitrovica. I forbindelse med kosovo-serbisk besættelse af en FN-retsbygning måtte
UNMIK den 17. marts 2008 gribe ind, hvilket – grundet voldsom kosovo-serbisk modstand –
førte til uroligheder, hvor KFOR måtte bistå UNMIK. Situationen i Kosovo har efter den 17.
marts 2008 overordnet set været rolig. Opbygningen af EU's politi- og retsstatsmission til
Kosovo (EULEX Kosovo) fortsætter. Der er tæt kontakt til FN om samarbejdet mellem
UNMIK og EULEX Kosovo. Med forventet ekstra beredskab vil missionen kunne nå op på
godt 2200 udsendte.
I Serbien er der udskrevet parlamentsvalg den 11. maj 2008. Et af emnerne i valgkampen er
Serbiens fremtidige forhold til EU. Stabiliserings- og associeringsaftalen med Serbien er
færdigforhandlet og vil kunne underskrives, når Serbien opfylder de betingelser, som stilles af
EU.
I Bosnien-Hercegovina blev de politiske ledere i slutningen af 2007 enige om en handlingsplan
for en politireform, som udgør de overordnede retningslinjer for mere detaljerede
forhandlinger om reformen. Lovforslagene om politireformen er under behandling i
parlamentet i Bosnien-Hercegovina. En politireform er en af de politiske betingelser, som EU
stiller for at undertegne en stabiliserings- og associeringsaftale mellem EU og Bosnien-
Hercegovina. Aftalen blev færdigforhandlet mellem Kommissionen og Bosnien-Hercegovina
den 4. december 2007, men er endnu ikke undertegnet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fredsimplementeringsrådet (PIC) besluttede på sit møde den 27. februar 2008 at lade
spørgsmålet om lukning af Den Høje Repræsentants Kontor (OHR) afhænge af Bosnien-
Hercegovinas opfyldelse af en række betingelser, bl.a. undertegnelse af SA-aftalen mellem EU
og Bosnien-Hercegovina, frem for at fastsætte et tidspunkt for lukningen.
Kommissionen fremlagde den 5. marts 2008 en meddelelse om en styrkelse af det vestlige
Balkans EU-perspektiv. Meddelelsen bekræfter det europæiske perspektiv for landene på det
vestlige Balkan og lægger op til iværksættelse af en række nye initiativer, som kan gøre det
europæiske perspektiv mere konkret for borgerne på det vestlige Balkan. Blandt disse initiativer
er støtte til udvikling af civilsamfundet, flere stipendier til studerende fra det vestlige Balkan
samt dialog med de enkelte lande på Balkan om såkaldte ”road-maps” mod visumfrihed, hvori
EU vil klargøre de betingelser, som landene skal opfylde for at bevæge sig mod visumfrihed.
Den 6. april 2008 blev der afholdt præsidentvalg i Montenegro. Siddende præsident Filip
Vujanovic opnåede genvalg i første runde med 52 % af de afgivne stemmer.
I den tidligere jugoslaviske republik Makedonien er der udskrevet valg til parlamentet. Valget vil
blive afholdt den 1. juni 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af situationen i Kosovo i lyset af den seneste udvikling, herunder
vedtagelsen af Kosovos forfatning og det videre arbejde med at gennemføre Ahtisaari-planen.
Endvidere forventes en drøftelse af status for opbygningen af EU’s politi- og retsstatsmission
EULEX Kosovo. Der ventes også en drøftelse af valget i Serbien, og udfaldets betydning for
Serbiens fremtidige relationer til EU. Endvidere ventes spørgsmålet om konkrete tiltag i lyset af
Kommissionens meddelelse om en styrkelse af det europæiske perspektiv for det vestlige
Balkan drøftet. Status for gennemførelsen af politireformen i Bosnien-Hercegovina ventes også
berørt. Der ventes vedtaget rådskonklusioner, hvor blandt andet Kommissionens meddelelse
om styrkelse af Det vestlige Balkans europæiske perspektiv ventes at blive hilst velkommen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 29. februar
2008.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0005.png
2. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at beslutte at forlænge EU’s Fælles Holdning over for Burma/Myanmar, som udløber den 30.
april 2008, med yderligere 12 måneder. EU’s Fælles Holdning forlænges hvert år. Der vil i forbindelse med
forlængelsen blive tale om tekniske justeringer og udvidelse af kredsen af personer og virksomheder omfattet af
rejserestriktioner og indefrysning af tilgodehavender indenfor rammerne af den eksisterende Fælles Holdning.
Endvidere drøftes muligheden af rådskonklusioner som sammen med forlængelsen af den Fælles Holdning skal
være med til at fastholde presset på militærregimet i Burma/Myanmar for igangsættelse af en demokratiproces og
national forsoning.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma blev iværksat i 1996. Den nuværende Fælles Holdning
fra 30. april 2007 udløber den 30. april 2008. Den Fælles Holdning omfatter målrettede
sanktioner over for militærregimet, der kan skærpes eller lempes afhængigt af fremskridt eller
tilbageskridt i situationen i Burma/Myanmar.
Som reaktion på militærregimets brutale fremfærd i efteråret over for fredelige demonstrationer
besluttede EU’s udenrigsministre på rådsmødet i oktober 2007 at stramme den Fælles Holdning
yderligere i form af skærpede sanktioner overfor militærregimet i Burma/Myanmar. Skærpelsen
omfatter såvel en stramning af eksisterende sanktioner som indførelse af nye handelssanktioner.
Samtidig vedtog EU’s udenrigsministre at øge den humanitære bistand. I lyset heraf blev
stramninger til den eksisterende fælles holdning vedtaget på rådsmødet i november 2007.
Målet med EU’s politik i forhold til Burma/Myanmar er at igangsætte en demokratiproces og
national forsoning med henblik på en fredelig løsning. Sanktioner overfor militærregimet er et
af tre elementer i EU’s politik overfor Burma/Myanmar. De to andre elementer er massiv
humanitær bistand til civilbefolkningen samt tæt dialog med de asiatiske lande om en fredelig
løsning. Samtidig har EU’s politik i forhold til Burma/Myanmar til formål at støtte FN-sporet,
herunder FN-generalsekretærens særlige udsending Gambari. Gambari har aflagt i alt 4 besøg i
Burma/Myanmar. Seneste besøg fandt sted i marts d.å. Resultaterne af Gambaris besøg har
indtil videre være sparsomme. Der er ikke p.t. planlagt nye besøg.
Militærregimet annoncerede i februar d.å., at der vil blive afholdt folkeafstemning om en ny
forfatning i maj d.å., efterfulgt af flerpartivalg i 2010. Militærregimets annoncering er blevet
mødt med blandede reaktioner af det internationale samfund. Mens de asiatiske lande
overvejende har været positive, har de vestlige lande været skeptiske. De vestlige lande presser
på for at processen op til i første omgang folkeafstemningen om en ny forfatning og senere
flerpartivalget bliver så inklusiv og legitim som mulig. Det kræver bl.a., at alle politiske aktører,
herunder Aung San Suu Kyi og andre politiske fanger samt de etniske grupper, får mulighed for
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at deltage fuldt ud i processen. De vestlige lande anfører, at såfremt militærregimet i
Burma/Myanmar ikke imødekommer disse krav og andre vigtige betingelser for en åben og
demokratisk proces, vil folkeafstemningen om en ny forfatning og flerpartivalget ikke føre til
national forsoning og stabilitet i Burma/Myanmar.
3. Hjemmelsgrundlag
Art. 15 i Traktaten om den Europæiske Union.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil tage stilling til en forlængelse af den nuværende Fælles Holdning.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for, at EU – til støtte for FN sporet - anvender alle midler til fortsat at lægge
maksimalt pres på militærregimet i Burma/Myanmar for igangsættelse af en demokratiproces
og national forsoning. Såfremt der ikke snart sker fremskridt, herunder ikke mindst i
forbindelse med processen op til folkeafstemningen om en ny forfatning i maj d.å. og
flerpartivalget i 2010, vil Danmark ikke tøve med at presse på for en fornyet stramning af
sanktionerne. Samtidig arbejder Danmark for, at EU er rede til at styrke den humanitære
indsats, så befolkningen kan få øget adgang til mad, sundhed og uddannelse. Endelig arbejder
Danmark for fortsat tæt dialog med de asiatiske lande, som har størst indflydelse på regimet i
Burma/Myanmar - Kina, Indien og ASEAN-landene – om en fredelig løsning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed om at forlænge den Fælles Holdning, og der forventes også enighed om
rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. februar 2008.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0007.png
3. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Irak og af EU’s engagement i landet.
2. Baggrund
Den politiske situation i Irak er fortsat skrøbelig og præget af religiøse og etniske modsætninger
og spændinger. Der har kun været få fremskridt i forsoningsprocessen. I de første måneder af
2008 er der vedtaget lovgivning om bl.a. de-baathificering og provinsernes beføjelser, der ses
som vigtige skridt i den politiske proces. Sikkerhedssituationen i Irak er fortsat særdeles
vanskelig, men varierer betragteligt fra provins til provins og fra by til by, og der er sket
fremskridt i flere områder siden midten af 2007. Volden var ved indgangen til 2008 på det
laveste niveau siden midten af 2005. Voldsniveauet steg i marts efter nye kampe mellem irakiske
sikkerhedsstyrker og militser.
EU besluttede på rådsmødet den 19.-20. november 2007 at styrke EU’s engagement i Irak,
herunder ved at samarbejde med og understøtte FN’s rolle i Irak, identificere yderligere bidrag
til at lette den humanitære situation i Irak og i regionen, identificere og tage tiltag til yderligere
støtte på menneskerettighedsområdet og understøtte de irakiske myndigheder i at møde deres
forpligtigelser under Iraq Compact Initiative. Den irakiske premierminister Maliki ventes at
aflægge besøg i Bruxelles medio april med henblik på møder med EU’s institutioner og som led
i en styrket politisk dialog mellem EU og Irak.
EU har gradvist styrket sit engagement i Irak. Siden 2003 har EU allokeret ca. EUR 800 mio. i
fællesskabsbistand til Irak. Fællesskabsbistanden til Irak for 2007-2010 forventes at blive EUR
250 mio. Hovedelementerne i bistanden vil være grundlæggende offentlige ydelser samt
demokrati- og retsstatsstøtte. EU støtter styrkelse af retssikkerhed og respekt for
menneskerettigheder via EUJUST LEX-retsstatsmissionen. Der pågår forhandlinger om en
handels- og samarbejdsaftale (TCA).
Der afholdes Irak naboskabskonference i Kuwait den 22. april 2008 med Kuwait og Irak som
værter og med forventet deltagelse af nabolande, permanente medlemmer af FN’s
sikkerhedsråd, medlemmer af G8 samt repræsentanter for FN, EU, Den Islamiske
Konferenceorganisation og Den Arabiske Liga.
I slutningen af maj 2008 afholdes højniveaumøde i Iraq Compact Initiative (ICI) i Stockholm.
ICI blev lanceret af den irakiske regering i samarbejde med FN den 3. maj 2007 i Sharm-el-
Sheik i Egypten. Det primære formål med Iraq Compact er at fastlægge den økonomiske og
politiske ramme om udviklingen i Irak ved at fremme Iraks integration i den regionale og
globale økonomi understøttet af politiske og sikkerhedsmæssige reformer. På mødet i
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stockholm ventes deltagelse af Iraks nabolande og lande fra regionen, permanente medlemmer
af FN’s sikkerhedsråd, G8-medlemmer, større donorlande, herunder Danmark, samt FN, EU,
Den Arabiske Liga og Den Islamiske Konferenceorganisation.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse i Rådet om udviklingen i Irak og EU’s engagement i Irak.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der ventes en generel politisk drøftelse. Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man et styrket EU-engagement i Irak.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om fortsat at styrke EU’s engagement i Irak.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingsgrupperne til orientering den 16. november 2007 i
forbindelse med den særlige procedure inden Folketingets konstituering efter valget den 13.
november 2007.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0009.png
4. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forudses en drøftelse af situationen efter de afholdte lokal-, senats-, parlaments- og præsidentvalg i
Zimbabwe d. 29. marts 2008. Valgkommissionen har, i modsætning til de øvrige valg, endnu ikke
offentliggjort det officielle resultatet af præsidentvalget, og det er usikkert, om der kommer en anden valgrunde,
eller hvorledes situationen udvikler sig. Oppositionspartiet MDC har erklæret sig som vinder af præsidentvalget,
hvilket NGO-kilder bekræfter. Der foregår p.t. en række kontakter mellem ledere i regionen, og der er indkaldt
til ekstraordinært SADC-møde d. 12. april 2008.
2. Baggrund
Efter afholdelse af lokal-, senats-, parlaments- og præsidentvalget den 29. marts 2008 viste
resultaterne, at oppositionen for første gang siden Zimbabwes uafhængighed i 1980 har opnået
et flertal i parlamentet. Imidlertid har Valgkommissionen ikke offentliggjort resultatet fra
præsidentvalget. Dette styrker mistanken om, at oppositionspartiet MDC’s (Movement for
Democratic Change) kandidat Morgan Tsvangirai har vundet valget. Ifølge MDC’s egne data-
indsamlinger skulle Tsvangirai have fået 50,3% af stemmerne, hvorved det ikke er nødvendigt
med en anden valgrunde (skal kun afholdes, såfremt ingen kandidat har opnået over 50% af de
afgivne stemmer). En vurdering fra NGO-netværket Zimbabwe Election Support Network
estimerer, at Tsvangirai har fået 49,4% af stemmerne mod Mugabes 41,8%.
I de første dage efter valget var udmeldingerne fra regeringspartiet Zanu-PF sparsomme. Zanu-
PF har nu optrappet retorikken og vurderes at arbejde på enten at kræve omvalg under
henvisning til valgsvindel eller at satse på en anden valgrunde.
Såvel den Afrikanske Union som SADC har haft valgobservatør-missioner i Zimbabwe under
valget. Ud over udmeldinger fra missionerne om især forløbet under valgdagen (som forløb
relativt roligt) har det været småt med offentlige udmeldinger fra afrikansk side. Der
rapporteres imidlertid i kulissen om en lang række løbende kontakter mellem ledere i regionen,
herunder især mellem præsident Mbeki og Tanzanias præsident Kikwete, som varetager
formandskabet for AU. Ifølge sydafrikanske medier skulle SADC have bedt Mbeki om,
sammen med Zambias fhv. præsident Kenneth Kaunda og Mozambiques fhv. præsident
Joachim Chissano, at være på stand-by, såfremt der skulle opstå problemer med Mugabe/Zanu-
PF’s accept af stemmeoptællingen. I forbindelse med Morgan Tsangirais besøg i Sydafrika d. 8.-
9. april 2008 udtalte ANC-leder Jacob Zuma, at Zimbabwe er et internationalt problem, og at
valgresultatet burde have været annonceret for længe siden. SADC-landene mødes d 12. april
2008 ekstraordinært for at drøfte udviklingen i Zimbabwe. Zambia varetager p.t.
formandskabet for SADC og har tidligere stillet sig kritisk over for Præsident Mugabe og hans
politik.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU har i erklæring af 7. april 2008 opfordret til, at valgkommissionen offentliggør resultatet fra
præsidentvalget. Ellers har EU holdt igen med offentlige udtalelser, idet man har fundet, at det
internationale pres især skal komme fra afrikanske lande.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af udsigterne for det kommende valg i Zimbabwe.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ingen konsekvenser for statsfinanserne.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Zimbabwe efter valget den 29. marts 2008 med
fokus på afrikanske bestræbelser på at løse krisen i Zimbabwe.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU-kredsen generel bekymring i forhold til udviklingen og valgafviklingen i Zimbabwe.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 29. februar
2008.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0011.png
5. Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Pakistan, herunder EU’s muligheder for fortsat at understøtte en
demokratisk udvikling i Pakistan. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Valget i Pakistan blev afviklet den 18. februar 2008 med tilstedeværelse af EU’s
valgobservatørmission, der bidrog væsentligt til et under omstændighederne succesfuldt valg.
Valgets troværdighed afspejledes i valgresultatet, der gav en klar sejr til afdøde Benazir Bhutto’s
parti, PPP, der fik 87 mandater ud af 272 mulige. Nawaz Sharif’s parti, PML-N blev nummer to
med 67 mandater. Præsident Musharraf og hans parti PML-Q gik kraftigt tilbage. De islamiske
partier fik ligeledes et dårligt valg.
Den nye regering ledet af premierminister Yusaf Raza Gillani (PPP) blev taget i ed af præsident
Musharraf den 31. marts. Som sin første handling lovede Gillani at genindsætte de af Musharraf
afsatte dommere, idet han understregede respekten for domstolenes uafhængighed som
bærende i et demokratisk retssamfund. Regeringen står nu over for store udfordringer, ikke
mindst på det økonomiske område. Gillani har understreget behovet for en ambitiøs,
hurtigtvirkende og bæredygtig plan til udvikling af det pakistanske samfund, samtidig med at
han har udpeget krigen mod terror og ekstremisme som regeringens topprioritet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Situationen i Pakistan forventes drøftet på rådsmødet i lyset af valget, regeringsdannelsen og
det fremtidige samarbejde mellem EU og Pakistan. Med EU’s succesrige valgobservation og
den nye regering tegner der sig en oplagt mulighed for fra EU’s side at drøfte,
hvad EU fremadrettet kan gøre for at understøtte en fortsat demokratisk udvikling i Pakistan,
herunder i forhold til at bidrage til mere demokratiske institutioner og dæmme op for
radikaliseringen ikke mindst i stammeområderne. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Parlamentsvalget og den efterfølgende udramatiske regeringsdannelse er et vigtigt skridt i den
rigtige retning for Pakistans demokratiske udvikling. Danmark vil gennem EU arbejde for en
fortsat forbedring af demokratiske forhold i Pakistan og styrkede relationer mellem EU og
Pakistan. Pakistans fortsatte demokratiske udvikling og stabilitet er vigtig også for nabolandet
Afghanistan og for regionen som helhed. Danmark forventer at kunne støtte rådskonklusioner
om en fortsat rolle for EU i forhold til at understøtte en demokratisk udvikling i Pakistan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande forventes at støtte en fortsat rolle for EU i arbejdet for at understøtte en
demokratisk udvikling i Pakistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 29. februar
2008.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0013.png
6. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling, herunder EU's rolle og bidrag
til fredsprocessen.
2. Baggrund
Fredsprocessen blev genstartet med Annapoliskonferencen i november 2007 i USA. Målet er at
nå til enighed om en aftale mellem Israel og PA inden årets udgang. EU fremlagde i forbindelse
med konferencen en handlingsplan for EU’s engagement i fredsprocessen. I planen peges på en
række indsatsområder, som EU vil forfølge i sammenhæng med fremdrift i fredsprocessen.
Der peges på støtte til palæstinensisk statsdannelse (politiindsats, institutionsopbygning og god
regeringsførelse, økonomisk vækst og told/handel), støtte i en overgangsperiode (til PA’s
budget, reformer og humanitær hjælp) samt støtte til konfliktløsning (indsats rettet mod
Østjerusalem, flygtninge og sikkerhedsarrangementer).
Siden sidste rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10. - 11. marts
2008 har Israel for så vidt angår bosættelser fortsat byggeaktiviteten i og rundt om
Østjerusalem, og situation i og omkring Gaza er fortsat kritisk, herunder humanitært og
sikkerhedsmæssigt.
Fra amerikansk side har man fortsat bestræbelserne på at fremme fredsforhandlingerne mellem
parterne. Henholdsvis vicepræsident Cheney og udenrigsminister Rice har været i regionen
inden for den seneste tid, senest Rice fra 29. – 31. marts 2008. Derudover er der kontakter
mellem Hamas og Fatah for at fremme palæstinensisk enighed, ligesom Egypten spiller en aktiv
rolle i forhold til at finde løsninger, bl.a. i forhold til Gaza.
I forbindelse med præsident Bush’ planlagte besøg i Israel i maj 2008 i anledning af 60-året for
staten Israels oprettelse forventes afholdt et møde om fremdriften i fredsprocessen. Der
planlægges endvidere afholdt en konference i Berlin i juni 2008 med det formål at rejse markant
og bedre koordineret (EU)-støtte til den bløde del af sikkerhedssektoren (politi- og
retsområdet) i de palæstinensiske selvstyreområder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte fremdriften i den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste
udvikling. Fokus ventes at være på situationen på jorden, fremdriften i selve forhandlingerne og
kommende møder i regionen, den planlagte konference i Berlin i juni 2008 samt EU's rolle og
bidrag til fredsprocessen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem israelerne og palæstinenserne. Regeringen bakker derfor fuldt op om opfølgningen på
Annapolis-mødet samt EU-handlingsplanen. Fra dansk side vil man aktivt bidrage til det
forestående møde i Berlin i juni 2008.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være politisk enighed blandt medlemslandene om det fortsatte behov for en
markant EU-indsats i forbindelse med fredsprocessen i Mellemøsten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 29. februar
2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0015.png
7. Kommissionens udkast til forhandlingsmandat for en ny rammeaftale mellem EU og
Rusland
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forhandlingsmandat for en ny rammeaftale om samarbejde mellem EU og
Rusland til afløsning af Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen fra 1997. Mandatet lægger op til en modernisering
og udvidelse af den gældende aftale under hensyntagen til de senere års udvikling og ambitionerne for udvidet
samarbejde, som bl.a. udtrykt i handlingsplanen for de fire fælles rum.
2. Baggrund
Grundlaget for samarbejdet mellem EU og Rusland er Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen,
som blev underskrevet i 1994 og trådte i kraft den 1. december 1997. Denne aftale har kunnet
opsiges fra 1. december 2007, men der er opnået politisk enighed om, at ingen af parterne vil
benytte denne mulighed, før en ny aftale er indgået.
Samarbejdet mellem EU og Rusland har udviklet sig betydeligt siden 1994, og der er derfor
hensigtsmæssigt at indgå en ny aftale, der moderniserer og udvider grundlaget for samarbejdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Aftalen er hjelmet i Traktatens artikel 310 sammenholdt med art. 300(2) og 300(3) samt Eura-
tom art. 101(2). Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed. De dele af aftalen, som får hjem-
mel i Traktatens afsnit IV, er omfattet af Danmarks særlige stilling, jfr. protokollen herom.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det er hensigten, at en ny aftale skal udgøre det juridiske grundlag for alle forbindelser mellem
EU og Rusland. Den skal således omfatte samarbejde over et bredt felt og bl.a. lægge et juridisk
grundlag, der vil styrke arbejdet på at gennemføre handlingsplanerne for de ”fire fælles rum”,
hvorom der blev enighed på topmødet EU-Rusland i maj 2005 (økonomisk rum; rum for ret-
færdighed, frihed og sikkerhed; ekstern sikkerhed; forskning og uddannelse inkl. kultur). Aftalen
vil nævne muligheden af indgåelse af specifikke sektoraftaler baseret på principper og mål fast-
langt i hovedaftalen. Aftalen skal bygge på respekt for demokratiske principper og menne-
skerettigheder.
På det
økonomiske område
er målet en gradvis fjernelse af hindringer for handel og inve-
steringer bl.a. gennem tilnærmelse af love og regler. EU ønsker indsat specifikke regler om
etablering og drift af virksomheder. Der forudses indsat bestemmelse om, at målet er senere
indgåelse af en såkaldt ”dyb frihandelsaftale” (WTO+ aftale). Klimahensyn skal indarbejdes.
energiområdet
ønsker EU, at centrale principper fra energichartertraktaten indskrives i
den nye aftale. EU vil fortsat arbejde for russisk ratifikation af energichartertraktaten og af-
slutning af forhandlingerne om dens transitprotokol. Energisamarbejdet skal baseres på
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
transparente og ikke-diskriminerende betingelser i overensstemmelse med markedsprincip-
per.
Under
retslige og indre anliggender
søges et samarbejde om migration og asyl, effektiv
grænseforvaltning, gennemførelse af allerede undertegnede aftaler om visumlettelse og til-
bagetagelse. Der søges øget samarbejde om bekæmpelse af organiseret kriminalitet, menne-
skesmugling, hvidvask, narkosmugling og finansiering af terrorisme. EU vil arbejde for
fremme af retsstatsprincipper i Rusland.
Der sigtes på udvidet politisk dialog og samarbejde om
udenrigs- og sikkerhedspolitik
med fokus på regionale problemer, masseødelæggelsesvåben, nedrustning, konfliktforebyg-
gelse og krisestyring samt bekæmpelse af terrorisme.
Under
forskning og uddannelse inkl. kultur
ønsker EU samarbejde om anvendelse af
parternes intellektuelle ressourcer for at styrke vækst og konkurrenceevne bl.a. gennem op-
stilling af fælles forskningsdagsordner og bedre koordinering. Der ønskes mere udveksling
på området uddannelse, ungdom og kultur bl.a. til støtte for udvikling af civilsamfundet.
Aftalen skal indeholde bestemmelser om finansiering, hvor det er relevant, via EU-instrumenter
og relevante russiske instrumenter.
Forslaget indeholder bestemmelser om
institutioner,
der i det væsentlige følger bestemmel-
serne i den nuværende aftale:
- Topmøder mellem Det Europæiske Råds formand, Kommissionens formand og Rus-
lands præsident
- Permanent Partnerskabsråd på ministerniveau mellem såvel udenrigs- som relevante fag-
ministre
- Komité af højtstående tjenestemænd med koordinerende rolle
- Arbejdsgrupper og koordinerende organer
- Parlamentarisk udvalg af medlemmer af Europa-Parlamentet og Dumaen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal afgive samstemmende udtalelse til udkastet til aftalen, når det til sin tid
foreligger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret. Aftalen vil tage højde for Danmarks, UK’s og Irlands særstil-
ling for de dele af aftalen, hvor det er relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet.
Danmarks samhandel med Rusland er i god fremgang. Erhvervsorganisationerne vurderer dog,
at potentialet er langt større. Specielt mindre og mellemstore danske virksomheder har vanske-
ligt ved at håndtere tekniske og administrative handelshindringer på russisk side. I det omfang,
det lykkes EU at forhandle en aftale, der leder til nedbrydning af væsentlige handelshindringer
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bl.a. gennem regelharmonisering (og senere en frihandelsaftale), vil det blive muligt for flere
danske virksomheder at eksportere og evt. investere i Rusland.
9. Høring
Handels- og investeringsafsnittene i udkastet til forhandlingsmandatet har været til høring i
Handelspolitisk Specialudvalg, hvilket ikke gav anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt indgåelse af en aftale om samarbejde med Rusland på områder af
fælles interesse på grundlag af respekt for demokratiske principper og menneskerettigheder. I
lyset af udviklingen i samarbejdet mellem EU og Rusland er der behov for at indgå en udvidet
rammeaftale som afløser for den eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftale ikke mindst for
at lette vilkårene for virksomheder, der handler med eller investerer i Rusland. Aftalen ses gerne
suppleret med en WTO+ frihandelsaftale, når Rusland har opnået medlemskab i WTO og har
opfyldt de betingelser, som Rusland i den forbindelse har påtaget sig bilateralt over for EU.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes opnået enighed om mandatet, således at forhandlinger med Rusland kan påbegyn-
des i løbet af første halvår 2008. Mandatet var klar til vedtagelse i november 2006 men blev
udsat, idet et medlemsland ønskede at afvente løsning af visse bilaterale udeståender, inden man
ville bemyndige Kommissionen til at iværksætte forhandlingerne om en ny rammeaftale.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. november
2006.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
546909_0018.png
8. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
KOM (2008) 0164.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes at orientere om gennemførelsen af Den Europæiske Naboskabspolitik i 2007.
2. Baggrund
Som et led i den løbende gennemførelse af Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP) er der i
april blevet foretaget en struktureret gennemgang af samtlige landehandlingsplaner samt af de
regionale indsatser. Punktet er på dagsordenen i forlængelse af de rådskonklusioner om den
fortsatte styrkelse af ENP’en, der blev vedtaget på Rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 18. februar 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Punktet er på Kommissionens initiativ sat på dagsordenen under punktet eventuelt, idet
Kommissionen har ønsket at give Rådet en horisontal gennemgang af erfaringerne med
gennemførelsen af ENP’en med fokus på generelle udviklingstræk udmøntet i rapporten. Det
ventes, at Kommissionen vil fremhæve, at handlingsplanerne overordnet set har været nyttige i
bestræbelserne på at konkretisere det gensidigt forpligtende samarbejde mellem EU og ENP-
landene. Handlingsplanerne er relativt specifikke, indeholder tidsplaner og er fokuserede på
konkrete indsatser, hvilket har bidraget til at strukturere samarbejdet. Erfaringerne fra den
første generation af handlingsplaner peger således på, at fremtidige planer i endnu højere grad
vil skulle gøres landespecifikke. Kommissionen har samtidig noteret, at handlingsplanernes
brede tilgang og det relativt store antal indsatsområder de omfatter, bør bevares i de kommende
generationer af handlingsplaner, idet dette reflekterer bredden i interessefællesskabet mellem
EU og ENP-landene. Kommissionen vil på baggrund af erfaringerne opsamlet i rapporten
lægge op til, at ENP’en videreudvikles og uddybes, at den merit-baserede og lande-
differentierede tilgang styrkes, samt at der indledes et endnu dybere samarbejde med de lande
der har vist vilje og evne hertil.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen betragter Naboskabspolitikken som et centralt element i EU’s udenrigspolitik.
Kommissionens gennemgang af de enkelte landehandlingsplaner og de regionale indsatser, der
nu er foretaget, vurderes som nyttig i forhold til at sætte fokus på resultater og udfordringer i
ENP’en. Regeringen støtter, at samarbejdet med nabolandene bør bygges op omkring en
individuel og merit-baseret tilgang og vil hilse det velkomment, at kommende generationer af
handlingsplanerne udarbejdes i overensstemmelse hermed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilfredshed med den foretagne gennemgang af handlingsplanerne
og enighed i rapportens hovedkonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. februar 2008.
19