Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2864+2865 Almindelige anl. Bilag 5
Offentligt
554440_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 2. maj 2008
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
29. april 2008.
1. Det vestlige Balkan
Der blev på rådsmødet opnået enighed om at undertegne stabiliserings- og associeringsaftalen
mellem EU og Serbien. Ratifikation af stabiliserings- og associeringsaftalen vil først blive ind-
ledt, når Rådet beslutter, at Serbien fuldt ud samarbejder med krigsforbrydertribunalet for det
tidligere Jugoslavien (ICTY). Undertegnelsesceremonien med Serbien fandt sted i forlængelse
af rådsmødet.
2. Burma/Myanmar
Rådet vedtog rådskonklusioner om Burma med en klar opfordring til regimet i Burma om
straks at tage skridt til en åben og demokratisk proces i forbindelse med den kommende fol-
keafstemning om en ny forfatning og med sigte på flerpartivalget i 2010. Konkret kræves poli-
tiske modstandere, herunder Aung San Suu Kyi, løsladt straks, så de får mulighed for at delta-
ge i forfatningsprocessen. På dansk foranledning blev der i rådskonklusionerne indsat en op-
fordring til det internationale samfund om at indføre våbenembargo mod Burma. Rådet ved-
tog også en teknisk roll-over af EU’s Fælles Holdning mod Burma med endnu 12 måneder.
Under drøftelsen talte udenrigsministeren for nye, stramme sanktioner, herunder mod oliesek-
toren, såfremt regimet ikke snart tager konkrete skridt mod demokrati og national forsoning.
3. Irak
Der var på rådsmødet en kort drøftelse af Irak. Drøftelsen omhandlede bl.a. EU’s engage-
ment i Irak og det kommende ministermøde i Iraq Compact Initiative i Stockholm den 29.
maj.
4. Zimbabwe
Der blev udtrykt fortsat EU støtte til SADC’s bestræbelser på at løse krisen i Zimbabwe. Det
blev samtidig understreget, at der var behov for fortsat at holde kontakt til politiske ledere i
regionen med henblik på at sikre en stærk afrikansk indsats. Det oplystes, at resultatet fra præ-
sidentvalget ventes at foreligge fredag den 2. maj, og at SADC planlægger en trojka-delegation
til Zimbabwe for at presse Mugabe til at acceptere resultatet. Der blev vedtaget rådskonklusi-
oner, som fordømmer den tiltagende statssponsorerede vold og som opfordrer SADC og AU
til at forstærke indsatsen i relation til Zimbabwe.
5. Pakistan
EU’s relationer med Pakistan blev drøftet. Der var enighed om at styrke EU's relationer til
Pakistan, bl.a. i form af øget støtte til demokratiske institutioner, evt. med yderligere midler fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
554440_0002.png
2
fællesskabsbistanden. Der var derudover enighed om at undersøge mulighederne for at styrke
EU's handelsrelationer til Pakistan.
6. Mellemøsten
Kort drøftelse af situationen i Mellemøsten. Fokus på situationen på de vigtige områder sik-
kerhed, bilaterale forhandlinger og forholdene på jorden, herunder Gaza.
7. Kommissionens udkast til forhandlingsmandat for en ny rammeaftale mellem EU
og Rusland
Forhandlingsmandatet for en ny aftale blev ikke vedtaget, idet det ikke lykkedes at nå til enig-
hed om nogle erklæringer til rådsprotokollen. Sagen tages på dagsordenen for rådsmødet i
maj.
8. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
Den planlagte drøftelse af Den Europæiske Naboskabspolitik blev overskygget af en drøftelse
af den aktuelle situation i Georgien, herunder forværringen i det georgisk-russiske forhold.
Der var opbakning i Rådet om formandskabserklæringen, der skarpt kritiserede de russiske
tiltag i retning af at udbygge forbindelserne udbryderregionerne Abkhasien og Sydossetien.
Der var ikke enighed om aktivering af ”Incident Assessment Mission Capability” i EU (IAM)
med henblik på udsendelse af tekniske eksperter til at undersøge omstændighederne omkring
den nedskudte georgiske overvågningsdrone. Et højniveau-besøg af EU i Tbilisi vil blive gen-
nemført, eventuelt i trojkaformat. EU’s bekymringer over udviklingen i det georgisk russiske
forhold blev efterfølgende fremført overfor den russiske udenrigsminister Sergej Lavrov un-
der mødet mellem EU-udenrigsministertrojkaen og Rusland.
9. Forlængelse af suspendering af visumrestriktionerne overfor Usbekistan
Uden drøftelse forlængede Rådet suspenderingen af visumrestriktionerne overfor Usbekistan.
Restriktionerne er en del af et sanktionsregime, som EU indførte overfor Usbekistan i 2005 i
reaktion på myndighedernes grove menneskerettighedskrænkelser i håndteringen af Andijan-
urolighederne i maj 2005 og den usbekisk afvisning af EU’s og FN’s krav om en uvildig, in-
ternational undersøgelse heraf. Sanktionerne indbefatter såvel en våbenembargo som visumre-
striktioner mod myndighedspersoner, som var tilknyttet håndteringen af Andijan-
urolighederne. For at opmuntre det usbekiske styre til at forbedre menneskerettighedssituati-
onen i landet, besluttede Rådet at forlænge suspenderingen af visumrestriktionerne for en pe-
riode på seks måneder under forudsætning af, at Rådets evaluering af menneskerettighedssitu-
ationen i landet om tre måneder konkluderer, at der er sket en række konkrete forbedringer
10. Opdatering af EU’s torturretningslinjer
Det reviderede sæt retningslinjer blev vedtaget uden nærmere drøftelse.