Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2868 - Uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
555775_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Udkast til samlenotat til møde i Rådet (uddannelse og ungdom)
den 22. maj 2008
Uddannelse:
6. Udkast til konklusioner om flersproglighed -
-
Rådskonklusioner
KOM (2005) 596.
7. Udkast til konklusioner om voksenlæring
-
Rådskonklusioner
KOM dokument foreligger ikke.
8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om at gøre
2009 til europæisk år for kreativitet og innovation
-
Generel enighed
KOM (2001) 678.
9. Udkast til Rådets og repræsentanter for regeringer i medlemslan-
des konklusioner om promovering af kreativitet og innovation
gennem uddannelse
-
Udveksling af synspunkter / Rådskonklusioner
KOM (2001) 678.
Ungdom:
10. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes rege-
ringer, forsamlet i Rådets resolution om unge med færre mulig-
heders deltagelse i samfundslivet.
-
Udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådsresoluti-
on(offentlig debat)
KOM (2007) 498.
5. maj 2008
Sags nr.:
082.747.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0002.png
2
UDDANNELSE
Pkt. 6 Udkast til konklusioner om flersproglighed
- vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig debat)
1. Resumé
Formålet med konklusionerne er at fremme europæisk samarbejde om flersproglighed
gennem brug af den åbne koordinationsmetode samt udveksling af god praksis og
erfaringer. Medlemslandene opfordres bl.a. til at tage passende skridt til at skabe
effektiv sprogundervisning og støtte sproglæring i et livslangt perspektiv – herunder
gøre eksisterende ressourcer og infrastruktur bedre tilgængelige. Konklusionerne invite-
rer Kommissionen til – inden udgangen af 2008 – at komme med et forslag til en
sammenhængende politisk ramme for flersproglighed, hvor der tages højde for indivi-
ders og institutioners sproglige behov.
2. Baggrund.
Formandskabet ønsker at Rådet vedtager konklusioner om flersproglig-
hed. De kan ses som et input til Kommissionens kommende – inden
udgangen af 2008 – forslag til en sammenhængende politisk ramme for
flersproglighed.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med konklusionerne er at fremme europæisk samarbejde inden
for flersproglighed. Konklusionerne understreger bl.a.:
At flersproglig politik dækker både økonomiske, sociale og kul-
turelle aspekter af sprog i et perspektiv af livslang læring.
At Europas sproglige mangfoldighed skal bevares og ligheden
mellem EU sprogene skal respekteres.
At kendskab til sprog bidrager til personlig og kulturel berigelse
og er en grundlæggende færdighed, som europæiske borgere har
behov for, for at spille en aktiv rolle i det europæiske vidensam-
fund, og samtidig fremmer mobilitet og social integration og
sammenhæng.
Medlemslandene – med støtte af Kommissionen – inviteres bl.a. til:
At fremme europæisk samarbejde inden for flersproglighed gen-
nem passende brug af den åbne koordinationsmetode herunder
udveksling af god praksis og erfaringer.
At tage passende skridt til at skabe effektiv sprogundervisning og
støtte sproglæring i et livslangt perspektiv – herunder gøre eksi-
sterende ressourcer og infrastruktur bedre tilgængelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0003.png
3
At promovere læringen af nationale sprog i andre medlemslande
– herunder gennem brug af IT – og opfordre til at lære mindre
udbredte EU sprog og ikke-europæiske sprog.
At bruge eksisterende redskaber, som f.eks. Europarådets euro-
pæiske Sprog-portfolio, til at dokumentere sprogkundskaber.
At opfordre til at fremme sproglæring for folk med specielle be-
hov, som et middel til at bidrage til deres sociale inklusion, bedre
karrieremuligheder og velfærd.
At samarbejde med internationale organisation, som arbejder
med flersproglighed f.eks. UNESCO og Europarådet.
Konklusionerne inviterer Kommissionen til – inden udgangen af 2008 –
at komme med et forslag til en sammenhængende politisk ramme for
flersproglighed, hvor der tages højde for individers og institutioners
sproglige behov.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. maj 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Danske Erhvervsskoler (DE) fandt det problematisk, at der fx på aka-
demiuddannelsen (finans) ikke findes engelskundervisning.
Handelsskolernes Lærerforening (HL) støttede DE’s bemærkninger, at
selv på gymnasialt niveau er fremmedsprogsindlæring under pres.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt papiret fornuftigt og tilkende-
gav, at erfaringsudveksling med andre lande er vigtig.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) ønskede en nærmere
definition af ”fremmedsprog”: 27 EU landes sprog og/eller fx tyrkisk og
urdo? Endvidere byggede fremmedsprogsindlæringen i PISA-
undersøgelsen kun på skriftlig udtryksfærdighed, hvorimod hele det kog-
nitive område (mundtlig sprogfærdighed) manglede at blive undersøgt.
Frie Grundskolers Fællesråd (FGF) ville vide, om de oprindelige minori-
tetssprog, så som baskisk og katalonisk også var omfattet?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0004.png
4
Dette bekræftede Undervisningsministeriet da konklusionerne sigter
mod at fremme flersproglighed generelt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Rådets udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Pkt. 7. Udkast til konklusioner om voksenuddannelse
- vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig debat)
1. Resumé
Konklusionerne understreger at voksenuddannelse kan give økonomiske og sociale
fordele, som bedre beskæftigelse, adgang til bedre kvalitetsjobs, mere ansvarlige borgere,
øget offentlig deltagelse, og samtidig give individuelle fordele, som bedre personlig udfol-
delse, forbedret sundhed og øget selvværd. Konklusionerne opstiller eksempler på tiltag,
som kan fremme voksenuddannelse, og som medlemslandene og Kommissionen kan
adressere efter behov - bl.a. udvekslingen af god praksis, anerkendelse af uddannelse,
identificere og fjerne barrierer for voksenuddannelse og inddragelse af alle interessenter.
2. Baggrund.
Konklusionerne anerkender at voksenuddannelse kan spille en nøglerolle
i opnåelsen af Lissabon målene gennem at skabe social samhørighed, at
give borgerne de nødvendige færdigheder til at finde nye jobs og at hjæl-
pe Europa til bedre at respondere på globaliseringsudfordringer. Herun-
der bl.a. at:
Højne færdighedsniveauet for det stadig signifikante antal af arbej-
dere med få færdigheder i lyset af den teknologiske udvikling og
fremtidige behov for færdigheder og dermed bidrage til at for-
bedre økonomien
Adressere problemet med de mange, som forlader uddannelsessy-
stemet tidligt, ved at give voksne uden kvalifikationer en anden
chance inden for områder som f.eks. basale læse- og talfærdighe-
der, IT kundskaber og sprog.
Bekæmpe social eksklusion, som bunder i bl.a. lave niveauer af
grundlæggende uddannelse, arbejdsløshed og landlig isolation,
samtidig med at sætte større fokus – i lyset af demografiske og
migrations tendenser - på behovet for livslang læring for ældre
arbejdere og migranter.
Sikre kvalitet og effektivt inden for voksenuddannelse med målet at
øge deltagelsen, især blandt dårligt stillede grupper, og tiltrække
tilstrækkelige offentlige og private investeringer til området, og
opfordre den private sektor til at se voksenlæring, som en nøgle-
komponent i udviklingen af arbejdspladsen og virksomheden.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionerne understreger at voksenuddannelse kan give økonomiske
og sociale fordele, som bedre beskæftigelse, adgang til bedre kvalitets-
jobs, mere ansvarlige borgere og øget offentlig deltagelse, men også indi-
viduelle fordele som bedre personlig udfoldelse, forbedret sundhed og
øget selvværd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Derfor bør voksenuddannelse bl.a. gives større fokus inden for det nati-
onale niveau, som del af en samlet indsats for at udvikle en kultur for
livslang læring. Samtidig bør der anlægges en integreret tilgang, som in-
volverer alle interessenter inklusiv de sociale parter og NGO’er.
Konklusionerne opstiller i annekset tiltag som medlemslande og Kom-
missionen kan adressere efter behov. Medlemslandene opfordres bl.a. til:
At promovere og støtte udvekslingen af god praksis, gensidig
læring og udviklingen af fælles projekter mellem landene og in-
teressenter
At identificere og fjerne barrierer for voksenuddannelse, og
etablere efterspørgselsorienteret voksenuddannelse – inklusiv e-
læring.
At opfordre uddannelsesinstitutioner til at række mere ud til
voksne, som har brug for uddannelse, samt udvikle partnerska-
ber med erhvervslivet for at motivere arbejdsgivere til at organi-
sere, og beskæftigede til at deltage i, voksenuddannelse på ar-
bejdspladsen.
At arbejde hen imod målet om at skabe adgang til og øge delta-
gelsen i voksenuddannelse for alle borgere, specielt dem, som
har forladt grundlæggende uddannelse tidligt og ønsker en an-
den chance, dem med specielle behov og dem med utilstrække-
lige basale færdigheder eller lavt uddannelsesniveau, med det
mål at engagere dem i at opgradere deres kvalifikationer.
At promovere udviklingen af livslang uddannelsesvejledning,
individuelle færdighedsanalyser og personlig karrierevejledning
At overveje – fra et cost/benefit perspektiv – bidraget fra vok-
senuddannelse til social samhørighed og økonomisk udvikling.
At fremme udviklingen af metoder og værktøj, som er nødven-
dige for at måle nøglekompetencer og færdigheder – inklusiv
dem, som er opnået uden for det formelle uddannelsessystem –
og have dem defineret og valideret i begreber som uddannelses-
resultat, og investere i promoveringen af validerings og aner-
kendelsesprocedurer.
At fremme den aktive deltagelse af de sociale parter og andre
interessenter, inklusiv NGO’er, i at sikre høj uddannelseskvali-
tet, som er skræddersyet efter behovet hos de forskellige kate-
gorier af voksne med uddannelsesbehov.
At overveje – efter resultaterne af implementeringen af de op-
stillede behov – fremtidige mulige aktioner udover 2010 i relati-
on til opfølgning på arbejdsprogrammet Uddannelse 2010
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0007.png
7
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. maj 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
DA fandt papiret fornuftigt, men var betænkelige, hvis det blev brugt til
at forskyde byrdefordelingen fra offentlig til privat. DA ønskede ikke
umiddelbart at medvirke til en yderligere finansiering af voksenuddannel-
se.
Landsorganisationen i Danmark (LO) fandt det svært at være uenig i
papirets overordnede målsætninger, som de kunne støtte. De mente at
annekset listede mange interessante forslag til tiltag. De spurgte til
Kommissionens næste initiativer inden for området?
Undervisningsministeriet oplyste, at der pt. ikke foreligger nogle konkre-
te nye initiativer fra Kommissionen. Konklusionerne var nærmest at be-
tragte som et idékatalog, som landene kunne benytte efter behov og øn-
sker. Undervisningsministeriet vil vende tilbage til EU-specialudvalget
når der foreligger nye initiativer fra Kommissionen.
FTF ønskede en bredere indgang end blot fokus på voksne med få
kundskaber – der bør tages lignende initiativer for andre grupper. Dette
synspunkt støttede Professionshøjskolernes Rektorkollegium (PR) og
Danske Universiteter (DU).
DE henviste til side 5, 3. bullit, hvor uddannelsesinstitutionerne opfor-
dres til at række ud til nye målgrupper med særlige behov. DE savnede
en yderligere opfordring til, at erhvervslivet skulle medvirke til fx at skaf-
fe voksenpraktikpladser.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) så gerne den informelle og ufor-
melle læring anerkendt, således at personer med disse kompetencer også
kunne søge ind på fx et bachelor studium.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Rådets udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Pkt. 8 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om at
gøre 2009 til europæisk år for kreativitet og innovation
- Generel enighed (offentlig debat)
1. Resumé
Det overordnede mål med forslaget er at gøre 2009 til europæisk år for kreativitet og
innovation. Hensigten er at støtte medlemslandenes indsats for at fremme kreativitet,
gennem livslang læring, som en drivkraft for innovation, og som en nøglefaktor for
udviklingen af kompetencer både personlige, beskæftigelsesorienterede, entreprenørrela-
terede og sociale. Derudover er kreativitet, innovation og entreprenørskab vigtige for
økonomisk vækst og beskæftigelse.
2. Baggrund.
På initiativ af kommissær Ján Figel har Kommissionen foreslået at gøre
2009 til europæisk år for kreativitet og innovation.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget er artikel 149 og 150 i traktaten.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det overordnede mål med forslaget er at støtte medlemslandenes indsats
for at fremme kreativitet, gennem livslang læring, som en drivkraft for
innovation, og som en nøglefaktor for udviklingen af kompetencer både
personlige, beskæftigelsesorienterede, entreprenørrelaterede og sociale.
De specifikke mål er bl.a. følgende faktorer, som kan bidrage til at
fremme kreativitet og skabe kapacitet for innovation:
Skabe miljøer som fremmer og understøtter:
o
innovation, fleksibilitet og tilpasningsevne i en hurtigt
forandrende verden
o
kreativ management af forskellighed
o
alle former for innovation inklusiv social og entrepre-
nørmæssig innovation
Højne bevidstheden af at kreativitet, innovation og entreprenør-
skab er vigtige for personlig udvikling, økonomisk vækst og be-
skæftigelse
Skabe tættere links mellem kunstlivet, erhvervslivet og uddannel-
sesinstitutioner.
Udvikle kreativitet og innovation gennem ikke-formelle og ufor-
melle ungdomsaktiviteter
Redskaberne er bl.a. konference, debatter, oplysningskampagner, udveks-
ling af god praksis og analyser på både nationalt og europæisk niveau.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0009.png
9
Sagen er i fællesbeslutningstagen med Europa-Parlamentet efter proce-
duren i traktatens artikel 251. Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt
sig, men forventes at være positivt indstillet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
Der er ikke afsat EU midler, men der kan søges midler inden for andre
EU programmer efter gældende regler.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. maj 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) fandt papiret fint, og ønskede en ka-
pacitetsudvikling i den informelle og uformelle sektor, gerne koblet på
”frivillighedsåret 2011”.
DLI mente, at de sidste års fokus på PISA resultater og basale færdighe-
der har fjernet blikket fra at skabe en ny struktur for den innovative og
kreative skole.
DA syntes, at PISA er et ganske glimrende redskab, og understregede at
fokus på basale færdigheder ikke i sig selv forhindrer fokus på kreativitet
og innovation.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Pkt. 9 Udkast til Rådets og repræsentanter for regeringer i med-
lemslandes konklusioner om promovering af kreativitet og innova-
tion gennem uddannelse
- Udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig
debat)
1. Resumé
Formålet med konklusionerne er at anvende uddannelse – inden for et perspektiv af
livslang læring - til at fremme kreativitet og innovation. Konklusionerne understreger
at kreativitet er hovedårsagen til innovation, som er anerkendt som hovedkraften bag
økonomisk vækst og velstand, og som en nøgle til sociale forbedringer. Derudover er
innovation et essentielt værktøj til at bekæmpe globale udfordringer som f.eks. klima-
forandringer, sundhed og bæredygtig udvikling. Ministrene skal udveksle synspunkter
om emnet på rådsmødet 22. maj 2008.
2. Baggrund
Formandskaber ønsker at sætte fokus på uddannelses rolle inden for
kreativitet og innovation. Der er et direkte link til pkt. 10 forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets beslutning om at gøre 2009 til europæisk år
for kreativitet og innovation.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med konklusionerne er at anvende uddannelse – inden for et
perspektiv af livslang læring - til at fremme kreativitet og innovation.
Konklusionerne understreger at kreativitet er hovedårsagen til innovati-
on, som er anerkendt som hovedkraften bag økonomisk vækst og vel-
stand, og som en nøgle til sociale forbedringer. Derudover er innovation
et essentielt værktøj til at bekæmpe globale udfordringer som f.eks. kli-
maforandringer, sundhed og bæredygtig udvikling.
Uddannelse spiller en afgørende rolle for udviklingen af kreativitet og
innovation. Uddannelsessystemer bør både udvikle specifik viden og
færdigheder samt generiske kapaciteter, som er forbundet med kreativitet
herunder bl.a. nysgerrighed, intuition, eksperimentering og entreprenør-
skab.
Medlemslandene opfordres bl.a. til at:
Overveje hvordan der kan skabes større synergi mellem på den
ene side viden og færdigheder og på den anden side kreativitet,
og hvordan man bedst fremmer, monitorerer og måler innovati-
ve og kreative evner på alle uddannelsesniveauer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0011.png
11
Opfordre lærere til at udvikle deres professionelle rolle som for-
midlere af læring og kreativitet, og støtte institutioner, som ud-
danner lærere, så de er i stand til at tilpasse sig nye krav til lærer-
professionen, f.eks. ved at fremme læringscentrerede tilgange og
innovative læringsmiljøer.
Fremme en læringskultur gennem udviklingen af bredere læ-
ringsmiljøer, som involverer partnerskaber med civilsamfundet,
erhvervslivet, uddannelsesområdet og andre interessenter.
Kommissionen og medlemslande opfordres bl.a. til at udveksle god
praksis og samarbejde med internationale organisationer som f.eks. Eu-
roparådet, Unesco og OECD.
Formandskabet har udarbejdet spørgsmål til brug for ministrenes ud-
veksling af synspunkter om konklusionerne på rådsmødet 22. maj. Mini-
strene kan dog frit tale om emnet ud fra personlige præferencer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. maj 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
DUF fandt det vigtigt at anerkende uformel læring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Rådets udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Pkt. 10: Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådets resolution om unge med færre mu-
ligheders deltagelse i samfundslivet.
- Udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådsresolution (offentlig
debat)
1. Resumé
Formandskabet ønsker at høre medlemsstaternes syn på mulighederne for at styrke
unge med færre muligheders deltagelse i samfundslivet og derefter at vedtage en Rådsre-
solution om emnet.
2. Baggrund.
Det slovenske formandskab ønsker at sætte fokus på implementering af
Ungdomspagten for 2005 særligt på området ”lige muligheder for alle
unge, specielt unge med færre muligheder.” Bestræbelserne ligger i for-
længelse af det tyske og portugisiske formandskabs indsats under den
fælles overskrift ”social og erhvervsmæssig integration af alle unge.”
Formandskabet henleder endvidere opmærksomheden på, at dette ind-
satsområde også er fremhævet i Kommissionens meddelelse af 5. sep-
tember 2007 med titlen” Fremme af unges fulde deltagelse i uddannelse,
beskæftigelse og i samfundslivet generelt.”
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at høre medlemsstaternes synspunkter på
spørgsmålet om, hvad der kan gøres for unge, hvis muligheder er ringere
end andres. Og det uanset om forskellene skyldes socio-økonomiske,
kønsmæssige, geografiske omstændigheder eller et fysisk eller psykisk
handicap. Formandskabet finder det ekstra vigtigt, at disse grupper ikke
bliver tabt i dens strukturerede dialog med de unge, og at de får bedre
muligheder for at udnytte deres potentiale til gavn for en bæredygtig ud-
vikling af civilsamfundene i Europa.
Formandskabet opfordrer på denne baggrund medlemsstaterne til sam-
men med Kommissionen at tage særlige hensyn til unge med færre mu-
ligheder i en række sammenhænge, først og fremmest ved at:
give dem høj prioritet ved implementeringen af Lissabon-
strategien og Den Europæiske Ungdomspagt og ved udformnin-
gen af nationale ”flexicurity-”strategier
fremme kønsmæssig ligestilling og mulighederne for en sund livs-
stil
forbedre beskæftigelsesmulighederne og den sociale integration
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0013.png
13
forbedre deres adgang til IT, medier og information om sam-
fundsforhold på både lokalt og regionalt niveau inden for den
åbne koordinationsmetode
øge samarbejdet med ungdomsorganisationerne for derved at
inddrage dem bedre i den strukturerede dialog med de unge ge-
nerelt
udbrede kendskabet til deres socio-økonomiske problemer og
disses løsning
i medlemsstaterne at søge at udvikle strategier på alle niveauer
med det formål at skabe bedre muligheder for de unges integrati-
on i samfundet og dermed mindske risikoen for, at de bliver so-
cialt udstødt
sørge for EU-støtte til aktiviteterne via EU-programmerne og
strukturfondene, herunder til ungdomsarbejdere og –ledere, bl.a.
via bedre anerkendelse af deres færdigheder
udvikle, hvor det er relevant, bedre vejledningssystemer for unge
med henblik på at øge deres muligheder for at finde beskæftigelse
identificere og søge at overvinde hindringer for de unges delta-
gelse i samfundslivet på både lokalt og nationalt niveau og her-
under støtte de unges egne bestræbelser for at blive bedre til at
deltage
overveje mulige støtteaktioner på europæisk plan, baseret på ud-
veksling af god praksis på området mellem medlemsstaterne
lade formålene med denne Resolution indgå i arbejdet med at
opstille prioriteter for det fremtidige samarbejde på ungdomsom-
rådet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde i EU-specialudvalget for uddan-
nelse og ungdom den 5. maj 2008.
Der fremkom følgende synspunkter:
DLI opfordrede kraftigt til udveksling af erfaringer om god praksis samt
forskning på området.
Undervisningsministeriet svarede hertil, at man forud havde konsulteret
specialundervisnings – samt børne- og ungeområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555775_0014.png
14
HL og DSF støttede initiativet om erfaringsudveksling.
DE henviste til s. 12, pkt. 3: ”udbrede kendskabet til deres socio-
økonomiske problemer og disses løsning” og nævnte, at erhvervsskoler-
ne havde visse strukturelle problemer med at hjælpe de unge inden de
dropper ud, da de ofte mangler informationer om de unge. DE mente
man kunne trække på erfaringer fra USA, hvor myndigheder arbejder
tættere sammen.
FTF henviste til lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige be-
hov. FTF mente det var problematisk, at loven endnu ikke var blevet
implementeret, til trods for at Folketinget havde vedtaget den for over et
år siden.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Rådets udkast til resolution.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.