Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2872 - Økofin
Offentligt
1453663_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
10014/08 (Presse 152)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2872. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 3. juni 2008
Formand
Andrej BAJUK
Sloveniens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10014/08 (Presse 152)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0002.png
3.VI.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog afgørelser om afslutning af de
procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud,
det indledte i 2004 og 2005 for
Den Tjekkiske Republik, Italien, Portugal og
Slovakiet,
efter at disse lande har bragt deres offentlige underskud ned under 3,0% af B P, der er
referenceværdien i EU's stabilitets- og vækstpagt.
Hvor der for tre år siden var et flertal af medlemsstaterne, der var underlagt proceduren i forbin-
delse med uforholdsmæssigt store underskud, er der som følge af disse afgørelser nu kun to proce-
durer, der er åbne. år Italien og Portugal nedbringer deres underskud, er der ingen af euroområ-
dets 15 medlemsstater, der har uforholdsmæssigt store underskud.
I
Slovakiets
tilfælde er afslutningen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store under-
skud en nødvendig forudsætning for, at landet kan
indføre euroen den 1. januar 2009,
som
Kommissionen har foreslået. Rådet evaluerede de fremskridt, Slovakiet har gjort med henblik på
opfyldelsen af konvergenskriterierne.
Forslaget vil blive forelagt stats- og regeringscheferne til drøftelse på en samling i Rådet i tilknyt-
ning til mødet i Det Europæiske Råd den 21.-22. juni.
Rådet vedtog konklusioner om
clearing og afvikling af handel med værdipapirer
og om
skadelig
skattekonkurrence.
10014/08 (Presse 152)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0003.png
3.VI.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD –
AFSLUTNING AF FIRE PROCEDURER ......................................................................................... 6
Den Tjekkiske Republik, Italien, Portugal og Slovakiet...................................................................... 6
DEN ØKONOMISKE OG MONETÆRE UNION ............................................................................. 7
KONVERGENSBERETNINGER....................................................................................................... 8
UDVIKLINGEN I FØDEVAREPRISERNE ...................................................................................... 9
VÆRDIPAPIRER – CLEARING OG AFVIKLING -
Rådets konklusioner
.................................... 10
FORSIKRING – FORSIKRINGSSELSKABERS SOLVENS ......................................................... 11
BANKER – INDSKUDSGARANTIORDNINGER ......................................................................... 12
MOMSBEHANDLING AF FORSIKRINGSTJENESTER OG ANDRE FINANSIELLE
TJENESTER ...................................................................................................................................... 13
DEN GENERELLE ORDNING FOR PUNKTAFGIFTER.............................................................. 14
SKADELIG SKATTEKONKURRENCE – ADFÆRDSKODEKS -
Rådets konklusioner..............
15
EVENTUELT .................................................................................................................................... 16
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 17
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
BESKAT I G
Portugal - Punktafgift for øl fra Madeira............................................................................................................... 18
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
1
Konventionen om fødevarehjælp........................................................................................................................... 18
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
10014/08 (Presse 152)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0004.png
3.VI.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Thomas MIROW
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Carlos BASTARRECHE SAGÜES
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Nicholas EMILIOU
Letland:
Atis SLAKTERIS
Litauen:
Valentinas MILTIENIS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien
Varujan VOSGANIAN
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Fast Repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Fast Repræsentant
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Fast Repræsentant
Finansminister
Vicefinansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
Økonomi- og finansminister
10014/08 (Presse 152)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0005.png
3.VI.2008
Slovenien:
Andrei BAJUK
�½iga LAVRIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Yvette COOPER
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Chief secretary, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Lucas PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
10014/08 (Presse 152)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0006.png
3.VI.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
PROCEDURE I FORBI DELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE U DERSKUD –
AFSLUT I G AF FIRE PROCEDURER
Den Tjekkiske Republik, Italien, Portugal og Slovakiet
Rådet vedtog afgørelser i henhold til artikel 104, stk. 12, i traktaten om ophævelse af afgørelser, det
traf i 2004 og 2005 i henhold til artikel 104, stk. 6, om forekomsten af et uforholdsmæssigt stort
offentligt underskud i Den Tjekkiske Republik, Italien, Portugal og Slovakiet
(dok.
9590/08,
9587/08, 9588/08
+
9589/08).
Dette sker, efter at alle fire lande har bragt deres offentlige underskud ned under 3,0% af BNP, der
er referenceværdien i traktaten.
For de nærmere enkeltheder, se pressemeddelelse nr.
10127/08.
Hvor der i maj 2005 var et flertal af medlemsstaterne, der var underlagt proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud, er der som følge af disse afgørelser nu kun to procedurer,
der er åbne. Når Italien og Portugal nedbringer deres underskud, er der ingen af euroområdets
15 medlemsstater, der har uforholdsmæssigt store underskud.
I Slovakiets tilfælde er afslutningen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store under-
skud en nødvendig forudsætning for, at landet kan indføre euroen den 1. januar 2009, som Kommis-
sionen har foreslået (jf. side 8).
10014/08 (Presse 152)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0007.png
3.VI.2008
DE ØKO OMISKE OG MO ETÆRE U IO
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af en meddelelse med titlen "ØMU@10:
resulta-
ter og udfordringer efter 10 år med Den Økonomiske og Monetære Union"
(dok. 9385/08).
Rådet
havde en udveksling af synspunkter.
Det godkendte teksten til en skrivelse, der sammenfatter Rådets drøftelser, og som formanden for
Rådet skal sende til formanden for Det Europæiske Råd.
Den 2. maj 1998 traf Europas ledere den historiske beslutning at indføre euroen, EU's fælles valuta.
Den Europæiske Centralbank blev oprettet i juni 1998, og euroområdet er siden blevet udvidet fra
11 til 15 lande. Ti år senere er euroen en bragende succes, selv om Kommissionen mener, at der er
nogle af de oprindelige forventninger, der ikke er blevet indfriet.
I sin meddelelse fremhæver Kommissionen en række udfordringer for den økonomiske og monetæ-
re union.
Rådet noterede sig Kommissionens synspunkter og besluttede at fortsætte arbejdet i de kommende
måneder.
10014/08 (Presse 152)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0008.png
3.VI.2008
KO VERGE SBERET I GER
Rådet udvekslede synspunkter om beretningerne fra Kommissionen og Den Europæiske Central-
bank om de ti ikke-euro-medlemsstater med dispensation
1
, og så på, hvordan de har opfyldt EU's
konvergenskriterier og deres forpligtelser med hensyn til Den Økonomiske og Monetære Union
(dok. 9384/08
og
9117/08);
Det noterede sig også Kommissionens fremlæggelse af et forslag til Rådets afgørelse med henblik
på Slovakiets deltagelse i euroområdet fra den 1. januar 2009.
For så vidt angår forslaget om Slovakiet godkendte Rådet teksten til en skrivelse, der skal sendes til
stats- og regeringscheferne med henblik på deres drøftelse på en samling i Rådet i tilknytning til Det
Europæiske Råds møde den 19.-20. juni. Det forventes, at der træffes en afgørelse på Rådets sam-
ling den 8. juli.
Femten af EU's 27 medlemsstater anvender nu euroen som deres valuta: Belgien, Cypern, Tyskland,
Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Østrig,
Portugal, Slovenien og Finland. Eurosedler og -mønter blev indført i 12 af disse lande den 1. janu-
ar 2002, i Slovenien den 1. januar 2007 og i Cypern og Malta den 1. januar 2008.
1
Dvs. Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen,
Rumænien, Slovakiet og Sverige. (Danmark og Det Forenede Kongerige har ikke udtrykt
ønske om at indføre euroen.)
8
10014/08 (Presse 152)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0009.png
3.VI.2008
UDVIKLI GE I FØDEVAREPRISER E
Rådet udvekslede synspunkter om den seneste stigning i fødevarepriserne med henblik på yderlige-
re drøftelser i Det Europæiske Råd på mødet den 19.-20. juni.
Det godkendte teksten til en skrivelse, der sammenfatter dets drøftelser, og som skal sendes til for-
manden for Det Europæiske Råd.
Det Europæiske Råd vil vurdere de stigende fødevarepriser og drøfte de politiske virkninger, herun-
der mulige følger for den fælles landbrugspolitik, udviklingspolitikken, handelspolitikken og kli-
maændringer.
Verdensøkonomien har oplevet en markant stigning i fødevarepriserne i de seneste år. Efter tredive
år med faldende globale fødevarepriser målt realt er tendensen vendt siden 2006, selv om dagens
fødevarepriser målt realt stadig i gennemsnit er lavere end i 1980'erne. Priserne i Europa for hvede
og mejeriprodukter steg med henholdsvis 96% og 30% fra september 2006 til februar 2008. Virk-
ningen på inflationen varierer fra en medlemsstat til en anden.
Fødevareprisstigningerne skyldes primært faktorer uden for EU. De omfatter øget global efterspørg-
sel, der hovedsagelig skyldes højere indkomster i nye økonomier såsom Kina og Indien, hvilket
bidrager til virkningerne af global befolkningstilvækst. Højere olie- og energipriser presser landbru-
gernes inputpriser i vejret og medfører større udgifter til transport og forarbejdning af fødevarerne,
mens fremstillingen af biobrændstoffer betyder, at afgrøder, der tidligere blev brugt til fødevarer, nu
bruges til brændstoffer. Midlertidige faktorer på udbudssiden har også bidraget til tendensen.
Rådet udtrykte bekymring over den fortsatte kraftige stigning i oliepriserne og drøftede, hvordan
man kan tackle dens sociale og økonomiske virkninger. Det understregede nødvendigheden af at
fremme energieffektiviteten og alternative energikilder, gøre oliemarkederne mere gennemsigtige,
fremme konkurrencen på energimarkederne og styrke dialogen med de olieproducerende lande.
Det bekræftede den enighed, der blev opnået blandt ministrene på et uformelt møde i Manchester i
september 2005, om, at forvrængende finanspolitiske og andre politiske interventioner bør undgås,
da de forhindrer de økonomiske aktører i at foretage de nødvendige justeringer. Foranstaltninger,
der kan anses for at afbøde virkningen af højere oliepriser for de fattigere dele af befolkningen, bør
fortsat være kortsigtede og målrettede og bør undgå forvrængende virkninger.
Rådet tilskyndede Kommissionen til at se nærmere på udviklingen på de råvarerelaterede markeder
og overveje en politisk respons, der tager sigte på at begrænse prisudsvingene.
10014/08 (Presse 152)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0010.png
3.VI.2008
VÆRDIPAPIRER – CLEARI G OG AFVIKLI G -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om clearing og afvikling af handel med værdipapirer i forlængelse af
ministrenes drøftelser på et uformelt møde i den 4. - 5. april 2008 i Brdo, i nærheden af Llubljana.
Konklusionerne gennemgår fremskridt i forbindelse med fire særskilte initiativer, der er på vej i
henhold til en toårig tidsplan, som Rådet fastlagde i november 2006; de tager sigte på en tackling af
fragmenteringen af de europæiske efterhandelsindustrier for værdipapirer:
En adfærdskodeks for clearing og afvikling, der fremmes af Kommissionen og gennemføres af
industrien.
"Target2-Securities"-projektet for afvikling med centralbankpenge for værdipapirtransaktioner i
euro, der er foreslået af Den Europæiske Centralbank og de nationale centralbanker i euroområ-
det.
Fjernelse af tekniske hindringer for integration af værdipapirmarkedet som omhandlet i den så-
kaldte Giovanninirapporten
1
, som der fortsat arbejdes med i Kommissionens rådgivende grupper.
Afslutning af arbejdet med sikkerhed og soliditet ved efterhandelsordninger på grundlag af tidli-
gere udkast til normer for clearing og afvikling udarbejdet af Det Europæiske System af Central-
banker (ESCB) and Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR).
Rådets konklusioner findes i dok.
9720/08.
1
Giovanninigruppen, der blev nedsat i 1996 og ledes af Alberto Giovannini (formand for
Unifortune Asset Management SGR), rådgiver Kommissionen om ineffektivitet på EU's fi-
nansielle markeder og om foranstaltninger til at forbedre markedsintegration. Gruppen har
udarbejdet to rapporter om clearing og afvikling i november 2001 og april 2003.
10014/08 (Presse 152)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0011.png
3.VI.2008
FORSIKRI G – FORSIKRI GSSELSKABERS SOLVE S
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med et forslag til direktiv om nye solvensregler for
forsikringsselskaber ("Solvens II"), på grundlag af en rapport fra formandskabet
(dok.
9673/1/08
REV 1).
Forslaget har til formål at skabe en ny ramme for fællesskabsregulering og -tilsyn i forsikringssek-
toren. Det bliver også en lejlighed til at omarbejde 13 forsikringsdirektiver til én retsakt. Det har til
formål at sikre yderligere integration af EU's forsikringsmarked, øge beskyttelsen af forsikringsta-
gere og begunstigede, forbedre EU's forsikringsselskabers og genforsikringsselskabers konkurren-
ceevne og fremme bedre regulering af forsikringssektoren.
Siden sidste fremskridtsrapport, der blev forelagt for Rådet i december, er antallet af bestemmelser,
som der stadig skal arbejdes meget med, blevet reduceret betydeligt, og formandskabet har indledt
kontakter med repræsentanter fra Europa-Parlamentet.
Tilsynet med forsikringsgrupper, der opererer i flere medlemsstater, har navnlig givet anledning til
drøftelser i betragtning af kommissionsforslagets innovative karakter i forbindelse med dette
spørgsmål, de forskellige omstændigheder i medlemsstaterne og forskellige holdninger til, hvordan
man kan sikre beskyttelsen af forsikringstagerne. Andre spørgsmål, hvor der stadig pågår drøftelser,
vedrører behandlingen af equity risk, minimumskapitalkrav, overskudskapital og kapitalinteresser.
10014/08 (Presse 152)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0012.png
3.VI.2008
BA KER – I DSKUDSGARA TIORD I GER
Rådet havde en orienterende debat om, hvordan indskudsgarantiordningerne fungerer, og hvilken
rolle de spiller for sikringen af finansiel stabilitet, navnlig med hensyn til bankverdenen..
Kommissionen forventes at forelægge en rapport om spørgsmålet i september, der vil danne grund-
laget for en mere målrettet orienterende debat senere på året.
Indskudsgarantiordninger hjælper til at forebygge panikreaktioner hos indskyderne i tilfælde af, at
en bank får vanskeligheder eller mister offentlig tillid. Forum for Finansiel Stabilitet, et internatio-
nalt forum af centralbanker, tilsynsmyndigheder, nationale ministerier og internationale finansielle
institutioner, har anbefalet en revision af indskudsgarantiordningerne i lyset af de vanskeligheder,
banksektoren har oplevet for nylig. På EU-niveau er det centrale politiske spørgsmål, om der er
grund til at udvikle fælles principper og/eller styrke regelsættet.
I henhold til direktiv 94/19/EEC skal medlemsstaterne sikre, at der findes en eller flere indskudsga-
rantiordninger, der kan betale indskyderne mindst op til 20 000 euro tilbage inden for tre måneder,
hvis en bank ikke kan betale indskuddet tilbage. Udgiften til finansiering af ordningen afholdes af
bankerne selv, selv om direktivet ikke harmoniserer finansieringsmetoderne.
Direktivet overlader det til medlemsstaterne at gennemføre reglerne, så ordningerne er meget for-
skellige i de forskellige EU-lande. De vigtigste forskelle vedrører fordelingen af roller mellem of-
fentlige myndigheder og den private sektor, udløsning af udbetalinger, typer af indskud, der dæk-
kes, det beskyttelsesniveau, der tilbydes kunderne og finansieringen af ordningerne.
10014/08 (Presse 152)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0013.png
3.VI.2008
MOMSBEHA DLI G AF FORSIKRI GSTJE ESTER OG A DRE FI A SIELLE
TJE ESTER
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om et forslag til direktiv om momsbe-
handling af forsikringstjenester og andre finansielle tjenester (dok.
9929/08).
Det opfordrede det kommende formandskab til at bygge på de fremskridt, der er gjort, og aflægge
rapport for Rådet inden årets udgang.
Forslaget tager sigte på at afklare og ajourføre de definitioner og regler, der gælder for forsikrings-
tjenester og finansielle tjenester - der er fritaget fra moms - og således forbedre retssikkerheden for
markedsdeltagerne og skattemyndighederne, mindske den administrative byrde og reducere om-
kostningseffekten af skjult moms for udbydere af sådanne tjenester. De eksisterende definitioner
blev fastlagt i 1970'erne og har medført, at medlemsstaterne har foretaget en uensartet fortolkning.
Hensigten er, at forslaget skal ændre direktiv 2006/112/EC om den fælles momsordning. Det hæn-
ger snævert sammen med et forslag til forordning om gennemførelsesbestemmelser for direktiv
2006/112/EF for så vidt angår forsikringstjenester og andre finansielle tjenester.
10014/08 (Presse 152)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0014.png
3.VI.2008
DE GE ERELLE ORD I G FOR PU KTAFGIFTER
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om et forslag til direktiv om den generel-
le ordning for punktafgifter (dok.
9928/08).
Det opfordrede det kommende formandskab til at bygge videre på de fremskridt, der er gjort, så
direktivet kan vedtages rettidigt, og et nyt system til kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægel-
ser kan komme i gang snarest muligt.
Forslaget skal udgøre retsgrundlaget for et moderniseret system til kontrol af varebevægelser, der
omfatter en elektronisk meddelelse som erstatning for det papirbaserede ledsagedokument, der i
øjeblikket udgør det grundlæggende kontrolinstrument for punktafgiftspligtige varers bevægelser
inden for Fællesskabet.
10014/08 (Presse 152)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0015.png
3.VI.2008
SKADELIG SKATTEKO KURRE CE – ADFÆRDSKODEKS -
Rådets konklusioner
Rådet noterede sig en rapport fra en arbejdsgruppe, der på grundlag af en adfærdskodeks arbejder
med at eliminere situationer med skadelig skattekonkurrence i EU.
Rapporten sammenfatter gruppens arbejde siden årets begyndelse.
Adfærdskodeksen, der omfatter erhvervsbeskatning, vedrører de foranstaltninger, der indvirker eller
kan indvirke betydeligt på virksomhedernes lokalisering i Fællesskabet. Den såkaldte Gruppe ved-
rørende Adfærdskodeksen er ansvarlig for at evaluere
rollback af skattemæssige foranstaltninger, der anses for at være skadelige (hvor gunstige
skattemæssige forhold i en medlemsstat tiltrækker virksomheder fra andre medlemsstater);
overvågning af medlemsstaternes tilsagn om ikke at indføre nye skadelige foranstaltninger
("standstill").
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen:
hilser Rådet med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (er-
hvervsbeskatning) har gjort, jf. gruppens rapport (dok. 9633/08 FISC 56)
anmoder Rådet gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af roll-
back og aflægge rapport til Rådet inden afslutningen af det franske formandskab
understreger Rådet betydningen af enighed om det kommende arbejdsprogram og vil på grund-
lag af gruppens arbejde vende tilbage til de udstående spørgsmål under det franske formand-
skab."
10014/08 (Presse 152)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0016.png
3.VI.2008
EVE TUELT
Tilsynsudvalgenes arbejdsprogrammer
Formanden for Rådet meddelte, at han har underskrevet en skrivelse stilet til hvert af EU’s tilsyns-
udvalg – Det Europæiske Banktilsynsudvalg, Det Europæiske Tilsynsudvalg for Forsikrings- og
Arbejdsmarkedspensionsordninger og Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg – efter fremlæggel-
sen af deres arbejdsprogrammer for 2008.
10014/08 (Presse 152)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0017.png
3.VI.2008
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 2. juni i Frankfurt i
anledning af Den Europæiske Centralbanks tiårs fødselsdag.
EIB's Styrelsesråds årsmøde
Ministrene mødtes i deres egenskab af medlemmer af Den Europæiske Investeringsbanks Styrelses-
råd til EIB's Styrelsesråds årsmøde.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene udviklingen på de finansielle markeder og fik en debriefing om
Eurogruppens møde den 2. juni.
10014/08 (Presse 152)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453663_0018.png
3.VI.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
BESKAT I G
Portugal - Punktafgift for øl fra Madeira
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Portugal til at anvende en punktafgiftssats for øl
produceret i Madeira, der ligger under den normale nationale punktafgiftssats
(7748/08).
Reduktionen vil gælde i tilfælde, hvor et bryggeris produktion ikke overstiger 300 000 hl pr. år (den
reducerede afgiftssats for så vidt angår produktion ud over 200 000 hl gælder, hvis produktionen
alene forbruges i Madeira).
Beslutningen skal opveje ulemperne for bryggerierne på Madeira som følge af deres afsides belig-
genhed, manglen på geografisk sammenhæng og de lokale markeders begrænsede størrelse
Bemyndigelsen gives for en periode på seks år.
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
Konventionen om fødevarehjælp
Rådet godkendte den holdning, Fællesskabet skal indtage i FN's komité for Fødevarehjælp, til støtte
for en forlængelse af FN's konvention om fødevarehjælp i ét år indtil den 30. juni 2009.
Konventionen om fødevarehjælp fra 1999 ville normalt udløbe i slutningen af juni.
I henhold til konventionen er EU og andre donorer forpligtet til at levere en fast mængde fødevare-
hjælp, hovedsagelig korn, navnlig til de mindst udviklede lande.
10014/08 (Presse 152)
18
DA