Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2872 - Økofin Bilag 6
Offentligt
571159_0001.png
5. juni 2008
Referat af rådsmødet (ECOFIN) den 3. juni 2008
Dagsordenspunkt 1:
Ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud for Italien, Portugal, Tjekkiet og Slovakiet
ECOFIN traf beslutninger under Traktatens artikel 104.12 om ophævelse af procedu-
ren for uforholdsmæssigt store underskud for fire lande: Italien, Portugal, Tjekkiet og
Slovakiet. Alle fire lande havde i 2007 et offentligt budgetunderskud på under 3 pct. af
BNP. ECOFIN opfordrede samtidig landene til at sikre en tilstrækkelig konsolidering
mod de mellemfristede målsætninger for de offentlige finanser (MTO) i overensstem-
melse med ECOFIN’s anbefalinger og Stabilitets- og Vækstpagten.
Dagsordenspunkt 2:
EMU@10: 10 år med ØMU’en
ECOFIN drøftede i anledning af tiåret for de formelle beslutninger om indførelsen af
den fælles valuta, euroen, en meddelelse fra Kommissionen om ØMU’ens første ti
leveår. Af meddelelsen fremgår det at euroen har været en stor succes og bl.a. bidraget
til makroøkonomisk stabilitet i euroområdet, men også at euroområdet – lige som de
øvrige EU-lande – står over for en række udfordringer i de kommende år. Kommissi-
onen ventes i løbet af efteråret at fremlægge konkrete initiativer til yderligere styrkelser
af ØMU’en.
Dagsordenspunkt 3:
Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter 2008
ECOFIN drøftede Kommissionens og ECB’s rapporter vedrørende konvergenssitua-
tionen i ti lande uden for euroområdet: Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Sverige, Tjekkiet og Ungarn. Det er Kommissionens og ECB’s
vurdering, at Slovakiet – som følge af at ECOFIN ophævede landets procedure for
uforholdsmæssigt store underskud, jf. ovenfor – opfylder alle konvergenskriterier for
deltagelse i euroen. Kommissionen har således fremsat forslag om optagelse af Slova-
kiet i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009.
ECOFIN ventes formelt at træffe beslutning om Slovakiets optagelse i eurosamarbej-
des på mødet den 8. juli, efter høring i Europa-Parlamentet og i Rådet i dets sammen-
sætning af stats- og regeringschefer.
Dagsordenspunkt 4:
Forberedelse af DER: Fødevarepriser
ECOFIN havde – som led i forberedelsen DER den 19.-20. juni 2008 – en drøftelse af
stigningen i fødevarepriser. De stigende fødevarepriser er et globalt fænomen, og
ECOFIN pegede på de bagvedliggende faktorer på efterspørgselssiden (stigende efter-
spørgsel især i ”emerging markets” og produktion af biobrændsler) og udbudssiden
(højere oliepriser og vejrbetinget nedgang i høstudbytte). I relation til de stigende olie-
priser understregede ECOFIN bl.a. behovet for energieffektivitet og holdbar produk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
tion af biobrændstoffer, og ministrene bekræftede den fælles Manchesteraftale fra
2005 om ikke at reagere på stigende energipriser med forvridende finanspolitiske tiltag.
Dagsordenspunkt 5a:
Clearing og afvikling
ECOFIN nåede til enighed om rådskonklusioner vedrørende clearing og afvikling af
værdipapirer (jf.
vedlagte bilag).
I rådskonklusionerne gives en status for de igangværende
initiativer, og konklusionerne indeholder konkrete opfordringer til yderligere fremdrift
og tiltag, således at målet om en effektiv infrastruktur på det europæiske værdipapir-
marked opnås.
Dagsordenspunkt 5b:
Solvens II
Formandskabet præsenterede ECOFIN for en fremskridtsrapport vedr. Kommissionens
forslag til direktiv om adgang til udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed
(Solvens II). Kommissionens lægger med forslaget op til en revision af de gældende
regler for beregning af kapitalkrav i forsikringsselskaber mhp. at sikre at forsikringssel-
skaberne kan overholde de påtagne forpligtelser overfor forbrugerne, understøtte den
finansielle stabilitet i medlemslandene, ensarte reglerne på det indre marked samt øge
de europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne internationalt.
ECOFIN ventes at vende tilbage til sagen på et senere tidspunkt.
Dagsordenspunkt 5c:
Indskydergarantiordninger
ECOFIN havde en drøftelse af de såkaldte indskydergarantiordninger. Det eksisterende
direktiv vedr. indskydergarantiordninger giver medlemsstaterne vide rammer til at ud-
vikle ordningerne, hvilket har medført store forskelle i indskydergarantiordninger i
EU. Kommissionens ventes til efteråret at fremlægge en rapport mhp. tilpasning af
direktivet, hvorefter ECOFIN ventes at vende tilbage til sagen.
Dagsordenspunkt 6a:
Moms på finansielle tjenesteydelser og forsikringstjene-
steydelser
Formandskabet fremlagde en fremskridtsrapport med status for arbejdet med Kom-
missionens direktivforslag om moms på finansielle tjenesteydelser og forsikringstjene-
steydelser. Der er fortsat væsentlige uafklarede spørgsmål, og ECOFIN ventes at ven-
de tilbage til sagen på et senere tidspunkt.
Dagsordenspunkt 6b:
Punktafgifter: Forslag til direktiv om den generelle ord-
ning om punktafgift
Formandskabet gav ECOFIN en status for arbejdet med et nyt generelt punktafgifts-
direktiv til afløsning af det gældende ”cirkulationsdirektiv”. Direktivforslaget indehol-
der regler om varebevægelser over EU-grænserne og ind i og ud af EU af varer omfat-
tet af de harmoniserede punktafgifter. ECOFIN opfordrede det kommende franske
formandskab til at arbejde videre med forslaget i 2. halvår 2008.
Dagsordenspunkt 6c:
Rapport om adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
ECOFIN fik præsenteret en rapport fra adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskat-
ning og nåede til enighed om rådskonklusioner herom (jf.
vedlagte bilag).
I rapporten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
redegør gruppen bl.a. for om EU-landene overholder aftalen om at afvikle skadelige
skatteordninger og ikke at indføre nye ordninger, der kan skade andre lande. Gruppen
har desuden drøftet dens fremtidige arbejde.
Diverse
I margin af mødet drøftede ministrene udviklingen på de finansielle markeder, og for-
manden for eurogruppen orienterede ministrene om gruppens møde den 2. juni 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
571159_0004.png
4
Bilag
Rådskonklusioner vedr. clearing og afvikling
"The Council RECALLS its Conclusions of 9 October 2007
1
, whereby it noted that
"the reality of a single European securities market is not compatible with a fragmented
European post-trading sector. Achieving competitive, efficient and safe pan-European
post trading arrangements is becoming more and more critical"; and further stressed
that "the various ongoing initiatives should proceed in a coherent manner, not in isola-
tion".
On the basis of the third Progress report presented in March by the European Com-
mission – “Improving the Efficiency, Integration and Safety and Soundness of Cross-
border Post-trading Arrangements in Europe” – and following the exchange of views
at the Informal meeting of Finance Ministers and Central Bank Governors in Brdo,
the Council WELCOMES continued progress in certain key areas while stressing the
need for continued efforts to ensure timely, proper and full implementation of the
ongoing initiatives.
With regard to the implementation of the Code of conduct, the Council:
WELCOMES the entry into force on 1 January 2008 of the last phase of the
Code, related to the unbundling of services and accounting, and the positive re-
sults achieved so far, particularly on price transparency although price compara-
bility should still be enhanced, and EMPHASISES that more progress is needed
on effective unbundling of services and accounting separation, as well as on ac-
cess and interoperability based on sound business cases;
EXPECTS the private sector to fully implement the Code, and STRESSES the
need to ensure that the benefits of the Code are also transmitted to the retail-
side of the chain;
RECOGNISES that public authorities may contribute to the swift and full im-
plementation of the Code, including by pursuing an active competition policy in
this area;
In respect of TARGET 2-Securities, the Council:
WELCOMES the ECB's continued policy of wide stakeholders' consultation
and transparency;
NOTES that the ECB has so far broadly met the conditions set by ECOFIN in
February 2007 for its continued political support;
INVITES the ECB to take particularly into account the following aspects when
the Eurosystem decides on whether to further proceed with the T2S project:
1
Doc 13313/07 EF 57 ECOFIN 365.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
571159_0005.png
5
All opportunities to trim down the foreseen level of end-to-end costs, to
the benefit of end-users, should continue to be explored by the ECB and
the concerned CSDs, recalling in that respect the Conclusions adopted by
the Council on 27 February 2007
2
;
The ECB should further explore the advantages and disadvantages of es-
tablishing a separate legal entity to further ensure responsiveness to market
needs and limit potential conflicts of interest;
The ECB should continue to adequately involve all relevant stakeholders
in the progress of the project;
NOTES that it is important for the possible continuation of the project on a
sound and cost-efficient basis that:
i. The risks of cost and time slippage be robustly minimised for
the sake of end-users;
ii. Interested CSDs take a clear and unambiguous position on T2S
in consultation with their participants and with issuers; and
iii. The Eurosystem makes a clear offer in the shortest possible
timeframe to interested participants.
Concerning the removal of the barriers identified in the "Giovannini Reports", the
Council:
WELCOMES the timeframe for the removal of the Giovannini barriers pre-
sented by the Commission in this Third Progress report;
Concerning the outstanding private sector barriers, WELCOMES the progress
made so far, and the forthcoming establishment of the CESAME II group
chaired by the Commission and LOOKS FORWARD to its contribution to
complete this agenda;
Concerning the public technical, legal and fiscal barriers, NOTES the Commis-
sion's intention to adopt a Recommendation on withholding tax procedures by
early 2009 and to take into account the need to both simplify and improve
overall tax efficiency; LOOKS FORWARD to the advice of the Legal Certainty
Group scheduled for July 2008 and INVITES the Commission to follow up ex-
peditiously by coming forward with concrete proposals to address the relevant
legal barriers; as a matter of priority, INVITES the Commission, in coopera-
tion with CESR, to ensure that market participants and infrastructures are able
to rely on, and to fully exercise, the rights granted to them by MiFID in relation
to post-trading aspects and more generally to propose a way forward by early
2009 for those barriers where it finds current actions are insufficient.
2
Doc. 6497/07 EF 18 ECOFIN 73.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
In respect of the safety and soundness of the post-trading infrastructure, the Council:
AGREES that the work started with the former ESCB/CESR draft "Standards
for Securities Clearing and Settlement in the EU" should be completed, respect-
ing the following principles:
o
o
The adopted text should take the form of non-binding Recommendations
solely addressed to public authorities;
Its scope should include ICSDs, and exclude custodians - whilst CEBS is
invited to further review, in cooperation with CESR, the coverage of risks
borne by custodians, taking into account that some CSDs/ICSDs/ CCPs
are also subject to the CRD, so as to ensure a level playing field while
avoiding inconsistencies in the treatment of custodians and double regula-
tion by end 2008;
On credit and liquidity risk controls, the text to be adopted should replace
former draft standard 9 by Recommendation 9 of the CPSS-IOSCO Rec-
ommendations for securities settlement systems of 2001.
o
AGREES that, while the approach set out in the previous paragraph is a practi-
cal way forward, the FSC should assess the impact of its implementation on en-
hancing the level playing field, investor protection and prudential safety by mid
2010.
INVITES the ESCB and CESR to adapt and finalise the draft by autumn 2008,
and the FSC to monitor progress to ensure that there are no remaining gaps to
be addressed and to reassess the situation by end 2008."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Rådskonklusioner vedr. adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
"With regard to the Code of Conduct, the Council:
welcomes the progress achieved by the Code of Conduct Group (Business Tax-
ation) as set out in its report (doc. 9633/08 FISC 56).
asks the Group to continue monitoring standstill and the implementation of
rollback and report to the Council before the end of the French Presidency.
underlines the importance of agreement on the future work programme and,
building on the work of the Group, will return to the outstanding issues under
the French Presidency."