Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2877 - transport, tele og energi
Offentligt
1453668_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
10410/08 (Presse 165)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2877. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 12.-13. juni 2008
Formand
Andrej Vizjak,
Sloveniens økonomiminister
Mojca Kulcer Dolinar
Sloveniens minister for videregående uddannelser, videnskab
og teknologi
Radovan �½erjav
Sloveniens transportminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10410/08 (Presse 165)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0002.png
12-13.VI.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Telekommunikation
Rådet havde en offentlig udveksling af synspunkter om
revurderingen af EU’s reguleringsramme
for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og noterede sig de tre statusrapporter fra for-
mandskabet vedrørende det arbejde, der indtil nu er gjort i de forberedende organer.
Rådet vedtog konklusioner om en fælles strategi for
anvendelsen af det frekvensområde,
der frigi-
ves ved overgangen til digitalt tv, og om
midtvejsevalueringen af i2010-initiativet.
Desuden nåede Rådet frem til en generel indstilling om et forslag til forordning, der forlænger
mandatet for det
europæiske agentur for net- og informationssikkerhed
med tre år.
Transport
Rådet nåede til politisk enighed om tre forslag om
vejtransport:
adgang til
markedet for internati-
onal godskørsel,
adgang til
vejtransporterhvervet
og adgang til det internationale marked for
bus-
kørsel.
Rådet vedtog afgørelser om forhandlingsmandater vedrørende en
traktat om et transportfællesskab
med det
vestlige Balkan
og vedrørende
luftfartsaftaler
med
Australien
og
ew Zealand.
Rådet nåede også frem til en generel indstilling om et forslag vedrørende fremme af
renere og mere
energieffektive vejtransportkøretøjer.
Desuden vedtog Rådet konklusioner vedrørende
flerårige kontrakter om jernbaneinfrastrukturens
kvalitet.
10410/08 (Presse 165)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0003.png
12-13.VI.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION................................................................................................................. 7
Revurdering af EU’s reguleringsramme for elektronisk kommunikation ........................................... 7
Anvendelsen af det frekvensområde, der frigives ved overgangen til digitalt tv -
Rådets
konklusioner
....................................................................................................................................... 10
Midtvejsevaluering af i2010-initiativet -
Rådets konklusioner..........................................................
15
Det europæiske agentur for net- og informationssikkerhed............................................................... 20
TRANSPORT .................................................................................................................................... 21
Vejtransport........................................................................................................................................ 21
Teknisk kontrol med motorkøretøjer ................................................................................................. 25
Flerårige kontrakter om jernbaneinfrastrukturens kvalitet -
Rådets konklusioner.............................
26
Fremme af renere og mere energieffektive køretøjer......................................................................... 30
Transporttraktat for det vestlige Balkan............................................................................................. 31
Lufttrafikaftaler med Australien og New Zealand............................................................................. 32
EVENTUELT .................................................................................................................................... 33
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
1
Afskaffelse af forskelsbehandling med hensyn til transportpriser og transportvilkår ........................................... 35
Tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje - EU's udvidelse..................................................................... 35
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
10410/08 (Presse 165)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union - Formandskabets rapport................................................ 35
ALMI DELIGE A LIGGE DER
Ændringer af den europæiske ombudsmands statut .............................................................................................. 35
10410/08 (Presse 165)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0005.png
12-13.VI.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Etienne SCHOUPPE
Bulgarien:
Vessela Borissova GOSPODINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Daniela KOVALČÍKOVÁ
Martin TLAPA
Danmark:
Helge SANDER
Tyskland:
Wolfgang TIEFENSEE
Bernd PFAFFENBACH
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Noel DEMPSEY
Grækenland:
Konstantinos HADJIDAKIS
Spanien:
Francisco ROS PERÁN
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Luc CHATEL
Mr Eric BESSON
Erhvervsminister og minister for forenkling
Statssekretær for mobilitet
Vicetransportminister
Vicetransportminister, lovgivningsafdelingen
Viceindustri- og vicehandelsminister, EU-afdelingen
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Forbundsminister for Transport, Anlægsarbejder og Byud-
vikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Tek-
nologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for transport og maritime anliggender
Transport- og kommunikationsminister
Statssekretær for telekommunikation og for informations-
samfundet
Statssekretær med ansvar for transport
Statssekretær med ansvar for industri og forbrug; regerin-
gens talsmand
Statssekretær med ansvar for fremtidsplanlægning, evalue-
ring af de offentlige politikker og udvikling af den digitale
økonomi
Infrastruktur- og transportminister
Statssekretær for økonomisk udvikling
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Transport- og kommunikationsminister
Minister for udviklingssamarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsminister
Miljøminister og transportminister
Statssekretær for telekommunikation
Statssekretær for transport
Minister for kommunikation og nationale projekter
Italien:
Altero MATTEOLI
Paolo ROMANI
Cypern:
Nicos NICOLAIDES
Letland:
Ainārs ŠLESERS
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Louis SCHILTZ
Lucien LUX
Ungarn:
Ákos BÓNA
Lajos CSEPI
Malta:
Austin GATT
10410/08 (Presse 165)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0006.png
12-13.VI.2008
ederlandene:
Frank HEEMSKERK
Camiel EURLINGS
Østrig:
Werner FAYMANN
Polen:
Cezary GRABARCZYK
Portugal:
Pedro Nuno BARTOLO
Rumænien:
Laszlo BORBELY
Barna TÁNCZOS
Slovenien:
Radovan �½ERJAV
Andrej VIZJAK
Mojca KUCLER DOLINAR
Peter VERLIČ
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
Finland:
Suvi LINDÉN
Sverige:
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Rosie WINTERTON
Baroness VADERA
Minister for udenrigshandel
Minister for transport, offentlige arbejder og
vandforvaltning
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Infrastrukturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for udvikling, offentlige arbejder og
boligspørgsmål
Statssekretær, Transportministeriet
Transportminister
Økonomiminister
Minister for videregående uddannelser, videnskab og tek-
nologi
Statssekretær, Transportministeriet
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Kommunikationsminister
Infrastrukturminister
Vicetransportminister
Statssekretær for erhverv og konkurrenceevne
Kommissionen:
Viviane REDING
Medlem
10410/08 (Presse 165)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0007.png
12-13.VI.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
TELEKOMMU IKATIO
Revurdering af EU’s reguleringsramme for elektronisk kommunikation
Rådet havde en offentlig udveksling af synspunkter om revurderingen af EU’s reguleringsramme og
noterede sig de tre statusrapporter fra formandskabet vedrørende det arbejde, der indtil nu er udført
af de forberedende organer.
Kommissionens reformpakke vedrørende telekommunikation
1
, der blev vedtaget den 13. novem-
ber 2007, har til formål at gøre det muligt for borgerne, uanset hvor de bor, og hvor de rejser i EU,
at nyde godt af bedre og billigere kommunikationstjenester.
Med udgangspunkt i spørgsmål udarbejdet af formandskabet (9849/08) fokuserede ministrenes
drøftelse især på forslaget om bedre regulering, herunder navnlig konsistent anvendelse af regule-
ringsrammen i det indre marked og forvaltning af frekvensressourcerne inden for EU.
Drøftelserne udstak politiske retningslinjer for det videre arbejde med disse forslag, som vil blive
videreført under det kommende franske formandskab.
Direktivet om bedre regulering
Formandskabets statusrapport (10334/08) om dette forslag afspejler de fremskridt, der indtil videre
er gjort i arbejdsgruppen, og delegationernes vigtigste reaktioner.
Dette forslag fra Kommissionen har til formål at ændre reguleringsrammen for elektronisk kommu-
nikation, så den bliver mere effektiv, så der bliver brug for færre administrative ressourcer for at
gennemføre den økonomiske regulering, og så adgangen til radiofrekvenser bliver enklere og mere
effektiv.
1
Den indeholder følgende retsakter:
-
et forslag til direktiv om bedre regulering, der ændrer direktiv 2002/21/EF (rammedi-
rektiv), 2002/19/EF (adgangsdirektivet) og 2002/20/EF (direktiv om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester) (15379/07);
-
et forslag til direktiv om borgernes rettigheder, der ændrer direktiv 2002/22/EF (for-
syningspligtdirektivet), direktiv 2002/58/EF (direktiv om personoplysninger) og for-
ordning (EF) nr. 2006/2004 om forbrugerbeskyttelsessamarbejde (15387/07);
-
et forslag til forordning om oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet
for Elektronisk Kommunikation (15408/07).
7
10410/08 (Presse 165)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0008.png
12-13.VI.2008
Under drøftelserne i Rådets organer støttede delegationerne en række af de formål, der er anført i
dette forslag, som f.eks. at der er behov for at sikre en konsistent anvendelse i medlemsstaterne af
reguleringsrammen for elektronisk kommunikation og for at sikre fleksibel og effektiv udnyttelse af
frekvensressourcerne. De havde imidlertid visse betænkeligheder med hensyn til de foreslåede for-
anstaltninger for at nå disse mål, med hensyn til de procedurer, der er foreslået med henblik på har-
monisering, og med hensyn til detaljeringsgraden af denne harmonisering. Medlemsstaterne frygter
desuden, at forslagene kan forrykke den nuværende balance mellem proportionalitet og subsidiari-
tet, og at en række af forslagene vil øge den administrative byrde i betragtelig grad.
Statusrapporten fastslår også, hvilke centrale spørgsmål der skal drøftes yderligere, navnlig: fre-
kvensressourcer, artikel 7-procedurer og afhjælpende foranstaltninger samt spørgsmål i forbindelse
med gennemførelsen.
Direktivet om borgernes rettigheder
Formandskabets statusrapport om forslaget til et direktiv om borgernes rettigheder foreligger i
10336/08.
Under behandlingen af forslaget i arbejdsgruppen støttede delegationerne i princippet Kommissio-
nens initiativ, idet de var enige om, at Kommissionens forslag til ændringer generelt går i den rigti-
ge retning og vedrører vigtige spørgsmål. De store linjer i forslaget, nemlig at sikre, at forbrugerret-
tigheder fortsat er i fokus i lovgivningspolitikken for sektoren, blev støttet bredt, både med hensyn
til forsyningspligtdirektivet og e-databeskyttelsesdirektivet.
Medlemsstaterne understregede imidlertid, at det er nødvendigt omhyggeligt at gennemgå forslage-
ne for at opretholde en passende balance mellem proportionalitet og subsidiaritet samt undgå unød-
vendige byrder for både nationale tilsynsmyndigheder og berørte virksomheder, samtidig med at
konkurrencen og slutbrugernes fordele sikres.
Desuden fremgår det af statusrapporten, hvilke centrale spørgsmål der stadig er uafklarede. Hvad
angår forsyningspligtdirektivet drejer det sig om følgende spørgsmål: udbud af fastnetadgang og
udbud af telefonitjenester, bestemmelser om kontrakter, tjenestekvalitet samt bestemmelser om
alarmopkald. Hvad angår e-databeskyttelsesdirektivet er der navnlig behov for yderligere drøftelser
af databehandlingssikkerhed og af spørgsmålet om gennemførelse og håndhævelse.
10410/08 (Presse 165)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0009.png
12-13.VI.2008
Oprettelse af den europæiske markedsmyndighed for elektronisk kommunikation
Formandskabets fremskridtsrapport om de hidtidige drøftelser af dette forslag foreligger i
10337/08.
Drøftelserne af dette forslag i Rådets organer viste, at næsten alle medlemsstater var imod oprettel-
sen af en ny markedsmyndighed som foreslået af Kommissionen.
Under frokosten drøftede ministrene også spørgsmålet om oprettelse af en ny markedsmyndighed.
Formandskabet sammenfattede drøftelsen således:
"der var bred enighed blandt flertallet af medlemsstaterne om, at der er behov for at få det indre
marked for elektronisk kommunikation til at fungere mere konsistent
der er behov for forhåndstilslutning til det nye organs mål og opgaver, inden dets retlige struktur
fastlægges
det nye organ skal fungere efter principperne om effektivitet, gennemsigtighed, uafhængighed
og ekspertise
oprettelsen af det nye organ har ingen indvirkning på eksistensen af Det Europæiske Agentur for
Net- og Informationssikkerhed
det nye organs opgaver omfatter ikke frekvensforvaltningsspørgsmål
med hensyn til mål og opgaver skal det nye organ fokusere på spørgsmål vedrørende økonomisk
regulering.
Debatten viste også, at der er mange forbehold med hensyn til oprettelsen af et nyt organ som et
fællesskabsorgan, og at der er bred støtte blandt medlemsstaterne til tanken om, at den eksisterende
Gruppe af Europæiske Tilsynsmyndigheder bør styrkes."
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelser om alle disse forslag til retsakter kan forventes
vedtaget i september 2008.
10410/08 (Presse 165)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0010.png
12-13.VI.2008
Anvendelsen af det frekvensområde, der frigives ved overgangen til digitalt tv -
Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
Kommissionens meddelelse: At drage fuld nytte af digitaliseringsdividenden i Europa: en
fælles strategi for anvendelsen af det frekvensområde, der frigives ved overgangen til digi-
talt tv
1
;
2.
ERINDRER OM
a)
Rådets konklusioner af 1. december 2005 om hurtigere overgang fra analog til digital
radio-/tv-spredning
2
formandskabets konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd fra december 2006,
hvori det navnlig hedder, at det er blandt de umiddelbare prioriteter at udvikle fre-
kvensallokeringsmodeller, der opfylder alle mål, hurtigt at fremme avancerede mo-
biltjenester og så vidt muligt at fastlægge en koordineret tilgang for brugen af fre-
kvenskapacitet, der bliver ledig som følge af overgangen til digital teknologi
3
Rådets konklusioner af 6.-8. juni 2007 om "i2010 – Årsrapport om informationssam-
fundet, 2007"
4
Rådets konklusioner af 1. oktober 2007 om Kommissionens meddelelse om ITU's
verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2007 (WRC-07)
5
;
b)
c)
d)
3.
NOTERER SIG
a)
Frekvensudvalgets udtalelse af 14. februar 2007 om frekvenspolitiske følger i EU af
digitaliseringsdividenden
6
1
2
3
4
5
6
Dok. 15365/07.
Dok. 14636/1/05 REV 1 (Presse 303).
Doc. 16879/1/06 REV1(punkt 30, p. 14).
Dok. 10456/07 (Presse 133).
Dok. 13066/07 (Presse 203).
http://rspg.ec.europa.eu/doc/documents/opinions/rspg07_161_final_op_digdiv.pdf.
10
10410/08 (Presse 165)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0011.png
12-13.VI.2008
b)
Frekvensudvalgets udtalelse af 19. november 2004 om frekvensrelaterede spørgsmål
i forbindelse med overgangen til digital radio-/tv-spredning
1
CEPT's rapporter som svar på Kommissionens mandater vedrørende digitaliserings-
dividenden i henhold til frekvenspolitikbeslutningen;
c)
4.
ANERKENDER
a)
betydningen af i2010-initiativet, der indgår i den fornyede Lissabonstrategi, som fo-
kuserer på betydningen af informations- og kommunikationsteknologiens (ikt) cen-
trale rolle som drivkraft for vækst og innovation
at eksisterende radio- og tv-tjenester efter overgangen til digital radio- og tv-
transmission kan ydes i et fuldt digitalt miljø ved at anvende et frekvensbånd, der er
mindre end det, der hidtil blev brugt til analogt tv i UHF-båndet. Generelt betegnes
denne frekvensgevinst "digitaliseringsdividenden"
princippet om at sikre fleksibilitet i anvendelsen af digitaliseringsdividenden uanset
restriktioner, der er nødvendige for at undgå skadelig interferens eller for at fremme
mål af almen interesse såsom stor tilgængelighed for tjenesten eller mediepluralisme
og kulturel og sproglig mangfoldighed
at ud over udvidelsen af tjenester er det et potentiale ved digitaliseringsdividenden at
støtte opfyldelsen af Lissabonmålene ved bl.a. at øge bredbåndsadgangens tilgænge-
lighed for borgere og økonomiske aktører på hele EU's område og tage fat på den di-
gitale kløft i forbindelse med udbuddet af ikt-tjenester, og navnlig, når det er hen-
sigtsmæssigt, at levere ydelser til underprivilegerede og afsides liggende områder el-
ler landdistrikter
at ITU-Genève-aftalen
2
(RRC-06) og slutakterne fra den verdensomspændende ra-
diokommunikationskonference i 2007 (WRC-07) til omorganiseringen af UHF-
båndet giver grundlaget for den internationale ramme, inden for hvilken frekvensres-
sourcekoordinationen for digitaliseringsdividenden kan foregå
b)
c)
d)
e)
1
2
http://rspg.groups.eu.int/doc/documents/opinions/rspg04_55_op_dig_switch.pdf.
KOM(2005) 461 "Frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmissi-
on set i sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i
2006 (RRC-06)".
11
10410/08 (Presse 165)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
f)
de mulige fordele ved en koordineret EU-tilgang til allokering af digitaliseringsdivi-
denden til andre elektroniske kommunikationstjenester end radio- og tv-tjenester,
idet der tages hensyn til subsidiaritetsprincippet og EU's og medlemsstaternes mål af
almen interesse såsom kulturel mangfoldighed og mediepluralisme samt individuelle
nationale situationer og tidsplaner for overgangen
at planerne for overgangen i mange medlemsstater enten er vidt fremskredne eller
ved at blive gennemført, mens overgangen allerede har fundet sted i nogle få med-
lemsstater;
g)
5.
UNDERSTREGER
a)
behovet for at anvende digitaliseringsdividenden bedst muligt under hensyn til alle
potentielle sociale, kulturelle og økonomiske fordele, idet der også tages hensyn til
de forskellige nationale omstændigheder i medlemsstaterne
den potentielle brug af digitaliseringsdividenden som en mulighed for at udvide ra-
dio- og tv-tjenesterne og samtidig give f.eks. en bedre billede- og lydkvalitet samt
indføre nye kommunikationstjenester som trådløs bredbåndskommunikation, yderli-
gere jordbaserede radio- og tv-tjenester og mobile multimedietjenester
medlemsstaternes reelle ret til at fastsætte mængden af frekvenser fra digitaliserings-
dividenden, der skal anvendes til at opfylde mål af almen interesse i overensstem-
melse med fællesskabslovgivningen, herunder radio- og tv-tjenester
behovet for et tæt samarbejde mellem medlemsstater i forbindelse med koordinering
af brugen af radiofrekvenser i EU for at gøre mere effektiv brug af disse og undgå
skadelig grænseoverskridende interferens mellem medlemsstater og mellem med-
lemsstater og tredjelande
de mulige fordele ved at udpege dele af UHF-båndene til ikke-obligatorisk brug af
uni- og bidirektionale netværk med henblik på at opnå mere effektiv frekvensanven-
delse; for at fremme fremkomsten af innovative og vellykkede nationale eller græn-
seoverskridende tjenester bør der tages hensyn til det radiointerferenspotentiale, der
følger af, at der findes både uni- og bidirektionale netværk i samme bånd samt eksi-
sterende godkendelser
b)
c)
d)
e)
10410/08 (Presse 165)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
f)
de mulige fordele ved tæt samarbejde mellem medlemsstaterne i forbindelse med ko-
ordinering af brugen af radiofrekvenser i EU med hensyn til stordriftsfordele
fordelene ved at sikre fleksibilitet i brugen af digitaliseringsdividenden med undta-
gelse af tjenesterne af almen interesse, herunder dem, der vedrører kulturel og sprog-
lig mangfoldighed og mediepluralisme, idet der tages hensyn til restriktioner, der er
nødvendige for at undgå skadelig interferens og sikre effektiv frekvensanvendelse
behovet for at tage hensyn til forskellige situationer med hensyn til nuværende fre-
kvensanvendelser i UHF-båndet i forskellige medlemsstater samt forskelle i nationa-
le planer med hensyn til overgangen til digitalt tv, når frekvensanvendelsen i UHF-
båndet koordineres
det ønskværdige i, at medlemsstaterne frigiver deres digitaliseringsdividende så hur-
tigt som muligt efter overgangen afhængig af nationale overgangsdatoer, hvorved de
giver europæiske borgere og forbrugere mulighed for at drage fordel af udbredelsen
af nye, innovative og konkurrencedygtige tjenester;
g)
h)
i)
6.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
a)
aktivt at deltage i debatten og hjælpe med at definere de delte mål og elementerne til
tæt samarbejde mellem medlemsstaterne i forbindelse med koordinering af brugen af
radiofrekvenser i UHF-båndet
at arbejde sammen om at udpege de relevante dele af UHF-båndene, der kan stilles til
rådighed for tjenester, der anvender henholdsvis uni- og bidirektionale netværk på
ikke-eksklusive, ikke-obligatoriske vilkår uden at foregribe efterfølgende aftaler mel-
lem medlemsstater
at lette frekvensressourcekoordinationen på tværs af grænserne baseret på resultater-
ne af RRC 06 og WRC 07
at anvende UHF-radiofrekvenser i overensstemmelse med de bestemmelser, der er
vedtaget på ITU-niveau (RRC 06, WRC 07);
b)
c)
d)
10410/08 (Presse 165)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
7.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
a)
at indlede de undersøgelser og høringer, der er nødvendige for at definere et sam-
menhængende grundlag for koordineringen af frekvensanvendelser på ikke-
eksklusive, ikke-obligatoriske vilkår, bl.a. ved at inddrage de tekniske aspekter, om-
kostningsanalyse og de socioøkonomiske virkninger af forskellige muligheder og re-
guleringsvilkårene for frekvensadgang
at lette en bred og åben undersøgelse, der inddrager alle berørte parter, for at udpege
prioriteter og muligheder i forbindelse med et tæt samarbejde mellem medlemssta-
terne i forbindelse med koordinering af brugen af radiofrekvenser i UHF-båndet på
linje med resultaterne af WRC 07
at anerkende tidligere råd fra både RSPG og CEPT om, at harmonisering af et UHF-
underfrekvensbånd til mobilkommunikation er mulig, forudsat at det er på ikke-
obligatoriske vilkår
at støtte og bistå medlemsstaterne i processen med at få et tæt samarbejde mellem
medlemsstaterne i forbindelse med koordinering af brugen af radiofrekvenser og
drage fuld nytte af digitaliseringsdividenden
at støtte og bistå medlemsstaterne i at undgå skadelig grænseoverskridende interfe-
rens, når det er nødvendigt, uden at tilsidesætte eksisterende organer
at aflægge rapport til Rådet i december 2008 om resultaterne af denne proces og om
eventuelle yderlige påkrævede foranstaltninger."
b)
c)
d)
e)
f)
10410/08 (Presse 165)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
Midtvejsevaluering af i2010-initiativet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
a)
Kommissionens meddelelse af 17. april 2008 med titlen "Forberedelser til den digita-
le fremtid i Europa: Midtvejsevaluering af i2010-initiativet";
2.
ERINDRER OM
a)
Rådets konklusioner af 1. december 2005 "i2010 – Et europæisk informationssam-
fund som middel til vækst og beskæftigelse", herunder konklusionerne om e-adgang
ministererklæringen fra Riga af 11. juni 2006 om e-inklusion
Rådets konklusioner fra juni 2007 "i2010 – Årsrapport om informationssamfundet,
2007", hvori Kommissionen blev opfordret til at udvikle politikker vedrørende de
fremtidige tendenser, navnlig med hensyn til fremtiden for internettet og andre net,
det indre marked og brugerperspektivet
ministererklæringen fra Lissabon af 19. september 2007 om e-forvaltning
konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde i marts 2008, hvor medlemssta-
terne opfordres til at bestræbe sig på at give alle skoler adgang til højhastighedsinter-
net senest i 2010 og opstille ambitiøse nationale mål for husstandsadgang til dette net
som led i deres nationale reformprogrammer;
b)
c)
d)
e)
3.
ANERKENDER
a)
den strategiske betydning af ikt i EU's politikker for vækst og beskæftigelse, som for
nylig er blevet fremhævet i vurderingen af Lissabonstrategien, undersøgelsen af det
indre marked, gennemførelsen af handlingsplanen for innovation, støtteprogrammet
for informations- og kommunikationsteknologipolitik og gennemgangen af forbru-
gerlovgivningen
10410/08 (Presse 165)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
b)
de fremskridt, der er gjort i retning af en internetøkonomi og de betydelige resultater,
der er opnået med gennemførelsen af omfattende informationssamfundspolitikker
både i medlemsstaterne til støtte for strukturreformer af de nationale økonomier og
på EU-plan for at skabe konvergens, styrke forskning og innovation, forbedre tilrå-
dighedsstillelsen af offentlige tjenesteydelser og gøre informationssamfundet mere
inklusivt;
4.
UNDERSTREGER
a)
at det er nødvendigt at udvikle europæiske informationssamfundspolitikker, som for-
bedrer konkurrenceevnen og mindsker præstationskløften for således at modvirke
opsplitning i Europa på områder som forskning og innovation, udvikling af bred-
bånd, digital alfabetisme, tilrådighedsstillelse af interoperable offentlige tjenester og
udbredelse af ikt i erhvervslivet med særlig fokus på SMV'erne
at det er nødvendigt at indkredse de tendenser og hindringer, der opstår i udviklingen
hen imod et allestedsnærværende informationssamfund, og vurdere, hvilke udfor-
dringer de stiller de nuværende politikker over for
at fremme af markedsstyrede investeringer og innovation på ikt-området og et indre
marked for informationssamfundet og medierne, herunder ved hjælp af en gennem-
gang af regelsættet for elektronisk kommunikation, fortsat er et af hovedmålene for
i2010-initiativet
at det indre marked gør det nødvendigt at fremme fri bevægelighed for viden og in-
novation, den femte frihed, og bl.a. tilskynde til åben adgang til viden og åben inno-
vation ved at fjerne de barrierer, der hindrer EU i at videreudvikle og udnytte ikt på
fælleseuropæisk plan
at ikt kan spille en rolle med hensyn til at udfylde større kløfter på det indre marked,
strømline procedurerne og mindske borgernes og erhvervslivets administrative byr-
der, især gennem e-forvaltning, inddragelse i informationssamfundet og grænseover-
skridende og fælleseuropæisk interoperabilitet mellem de offentlige tjenester, idet
der løbende satses på at fastlægge og opnå en større udbredelse af åbne tekniske
standarder og offentligt tilgængelige specifikationer
at ikt er en vigtig drivkraft for innovation, og dets rolle i den forbindelse vil yderlige-
re kunne forbedre de eksisterende lead market-initiativer vedrørende e-sundhed,
prækommercielle offentlige indkøb, anvendelse af ikt i indsatsen vedrørende klima-
ændringer og energieffektivitet eller fremme af e-infrastrukturernes rolle i det globa-
le forskningsmiljø
b)
c)
d)
e)
f)
10410/08 (Presse 165)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
g)
at det er nødvendigt med beskyttelse af privatlivets fred og data i forbindelse med in-
novative ikt-produkter og -tjenester (f.eks. RFID) for at skabe større bevidsthed, til-
tro og tillid hos brugerne for at fremme og opnå bred accept og anvendelse
at det er nødvendigt at udvikle passende foranstaltninger til at forbedre e-
færdighederne og udbredelsen af ikt som et bidrag til innovationskraft, produktivitet
og beskæftigelsesegnethed og for bedre at kunne sætte ind over for de globale udfor-
dringer
at det europæiske i2010-initiativ vedrørende integration i informationssamfundet (e-
inddragelse) udgør en strategisk ramme for bestræbelserne på effektivt at inddrage
grupper, der er i fare for at blive udelukket, og forbedre livskvaliteten gennem brug
af ikt, og sætte ind over for større udfordringer i EU, såsom befolkningens stigende
alder, beskæftigelse og lige muligheder
at det er nødvendigt med en langsigtet dagsorden for at imødekomme brugernes for-
ventninger og bekymringer med hensyn til interoperabilitet, anvendelse af og adgang
til tjenester via internettet, ophavsretsbeskyttet og brugerskabt indhold, indholdets
kvalitet, oplysningernes korrekthed, beskyttelsen af fortrolige oplysninger og privat-
livets fred og beskyttelsen af mindreårige
at det er vigtigt, at befolkningen har bredbåndsdækning for at kunne blive inddraget i
informationssamfundet
at det er strategisk vigtigt, at der udvikles fastnet- og mobilbredbåndsnet med meget
høj hastighed. Denne udvikling er en forudsætning for Europas konkurrenceevne,
disruptiv innovation og næste generation af tjenester;
h)
i)
j)
k)
l)
5.
HILSER DET VELKOMMEN, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
a)
at udvikle den langsigtede dagsorden for informationssamfunds- og mediepolitikken
med særlig fokus på opnåelsen af et fuldt funktionsdygtigt indre marked og e-
inddragelse, brugernes behov og deres roller i det allestedsnærværende informations-
samfund og øget viden om ikt og dets anvendelse
at foretage en vurdering af det samlede bidrag fra ikt til moderniseringen af de euro-
pæiske økonomier og samfund, EU's præstationer i internetøkonomien og dets parat-
hed til at imødegå fremtidens udfordringer
at videreudvikle tingenes internet gennem passende initiativer;
b)
c)
10410/08 (Presse 165)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
6.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
a)
at befordre de nødvendige foranstaltninger for at skabe passende vilkår og indkredse
de politiske udfordringer i samarbejde med medlemsstaterne for at sikre, at den frem-
tidige udvikling inden for internettet og andre net fortsat er til gavn for økonomien,
forbedrer EU's konkurrenceevne og opfylder brugernes behov
i god tid inden Det Europæiske Råds forårsmøde 2009 at melde tilbage om sin vurde-
ring af det samlede bidrag fra ikt til moderniseringen af de europæiske økonomier og
samfund, EU's præstationer i internetøkonomien og dets parathed til at imødegå
fremtidens udfordringer
at den i efteråret 2009 i samråd med medlemsstaterne iværksætter en gennemgang af
i2010-handlingsplanen for at forberede de kommende politikker, afgørelser og ind-
satser vedrørende informationssamfundet, så de fremtidige mål under Lissabonstra-
tegien kan nås
at den i samråd med medlemsstaterne opstiller et bredbåndsresultatindeks, som skal
offentliggøres sammen med de registrerede værdier vedrørende indikatorer for dets
enkeltdele, med henblik på at sammenligne bredbåndsudviklingen i medlemsstaterne
og deres tilbøjelighed til yderligere at udbrede avancerede tjenester og de fordele, der
følger af deres anvendelse;
b)
c)
d)
7.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
a)
at forstærke deres bestræbelser på at øge bidraget fra ikt til de økonomiske struktur-
reformer som led i de nationale reformplaner i forbindelse med Lissabonstrategien
for vækst og beskæftigelse
at bidrage til at gøre forskellene i informationssamfundets udvikling i hele EU min-
dre ved at fremme markedsstyrede investeringer, navnlig ved hurtigt at gennemføre
relevante nationale programmer, der tager sigte på at øge bredbåndsdækningen og
multiplatformadgangen, og sætte yderligere skub i ikt-forskning og -udvikling og
udbredelsen af ikt, hvor det er hensigtsmæssigt under anvendelse af EU's struktur-
fonde, i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen
at stimulere ikt-forskningen for at lukke kløften i forhold til de vigtigste konkurre-
rende regioner verden over og bidrage til bedre integrerede og mere effektive innova-
tionsordninger
b)
c)
10410/08 (Presse 165)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
d)
at skabe passende vilkår for etablering af infrastrukturer til adgang med meget høje
hastigheder (fastnet og mobil), som er af strategisk betydning for den europæiske
konkurrenceevne
at udstikke ambitiøse mål for bredbåndsdækningen på nationalt plan, så der ved at
øge konkurrencen kan opnås en gennemsnitlig bredbåndsdækning i EU på 30% mod
de 20%, der var nået i 2007, og en national dækning på mindst 15% senest i 2010
at gennemføre en strategi for e-inddragelse, der gør det muligt at opfylde Rigaerklæ-
ringens mål og tilsagn
at fremme vedtagelsen af IPv6 og det strategiske behov for at udvikle og vedtage
sensorbaserede net, herunder net, der bygger på RFID
at fastholde dynamikken i gennemførelsen af e-forvaltning for således at forbedre le-
vering af tjenester, mindske forvaltningsbyrden for erhvervslivet og borgerne samt
øge deltagelsen;
e)
f)
g)
h)
8.
OPFORDRER ALLE BERØRTE PARTER TIL
a)
at udvikle og fremme brugervenlige produkter og tjenester med henblik på bedre til-
gængelighed
at udvikle innovative og interoperable ikt-applikationer, standardisering og øget påli-
delighed og sikkerhed for at maksimere fordelene ved ikt for erhvervslivets produk-
tivitet
at finde frem til nye erhvervsmodeller og innovative teknologiske løsninger, som kan
fremme konkurrenceevnen og øge forbrugernes tillid til anvendelsen af ikt-produkter
og -tjenester."
b)
c)
10410/08 (Presse 165)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0020.png
12-13.VI.2008
Det europæiske agentur for net- og informationssikkerhed
Rådet nåede frem til en generel indstilling om et forslag til forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 460/2004 om oprettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed (ENISA)
for så vidt angår agenturets fortsatte beståen (10338/08).
Ministrene nåede til enighed om at forlænge ENISA's mandat med tre år. Denne periode skal give
mulighed for yderligere drøftelser om ENISA og for at overveje den generelle retning for EU's be-
stræbelser hen imod øget net- og informationssikkerhed. Kommissionen blev opfordret til at bidrage
til disse drøftelser.
ENISA blev oprettet i 2004 for en begrænset periode, og dets mandat udløber i marts 2009. I de-
cember 2007 foreslog Kommissionen at forlænge ENISA med to år (16840/07).
ENISA blev oprettet med det formål at øge EU's, EU-medlemsstaternes og erhvervslivets kapacitet
til at forebygge, håndtere og reagere på større net- og informationssikkerhedsrisici. Med henblik på
at opfylde dette formål fungerer det som et ekspertisecenter for net- og informationssikkerhed, og
det fremmer samarbejde mellem den offentlige og den private sektor.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse kan forventes vedtaget i juni.
10410/08 (Presse 165)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0021.png
12-13.VI.2008
TRA SPORT
Vejtransport
Under en offentlig forhandling nåede Rådet med kvalificeret flertal
1
til politisk enighed om tre for-
slag til retsakter,
2
der har til formål at modernisere, erstatte og sammenskrive bestemmelserne om
vejtransporterhvervet og adgangen til markederne for vejtransport.
Ministrene blev opfordret til at nå til enighed om formandskabets kompromistekst
(10159/08),
der
søger at løse de væsentligste udestående politiske spørgsmål i forbindelse med denne lovgivnings-
pakke, navnlig cabotagekørsel og oprettelse af nationale elektroniske registre.
Kommissionen forelagde disse forslag i maj 2007 med henblik på at begrænse konkurrenceforvrid-
ning og forbedre transportvirksomhedernes overholdelse af sociallovgivningen og reglerne om tra-
fiksikkerhed.
Adgang til markedet for international godskørsel
Formålet med forslaget til forordning om fælles regler for adgang til markedet for international
godskørsel er at forenkle og yderligere harmonisere de nuværende regler ved at konsolidere og
sammenskrive forordning nr. 881/92 og nr. 3118/93 samt direktiv 2006/94/EF om adgang til vej-
transportmarkedet.
Hovedformålet med dette forslag er at undgå juridisk usikkerhed for Fællesskabets transportvirk-
somheder og tilpasse lovgivningen til markedsbehovene.
1
2
Den østrigske delegation gav udtryk for, at den ville stemme imod. Den tjekkiske, italienske
og portugisiske delegation ville undlade at stemme.
- Forslag til forordning om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel
(omarbejdning)
(10092/2/07);
-
Forslag til forordning om fælles regler for betingelser for udøvelse af vejtransporter-
hvervet
(10114/1/07);
-
Forslag til forordning om fælles regler for adgang til markedet for buskørsel
(10102/2/07).
21
10410/08 (Presse 165)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
Rådets organer har navnlig drøftet cabotagekørsel. Ministrene nåede til enighed om følgende kom-
promis med hensyn til dette spørgsmål:
der gives mulighed for tre cabotagekørsler inden for syv dage efter en international kørsel. Disse
kørsler kan også udføres i de medlemsstater, der passeres i transit, forudsat de er begrænset til én
kørsel inden for tre dage pr. medlemsstat
for at undgå en eventuel kraftig forstyrrelse af et nationalt marked vil visse nugældende beskyt-
telsesbestemmelser blive genindsat i teksten, hvorved medlemsstaterne får mulighed for at indfø-
re beskyttelsesforanstaltninger i tilfælde af alvorlige forstyrrelser af det nationale transportmar-
ked
der indføjes bestemmelser, der understreger den midlertidige karakter af cabotagekørsel, som
ikke bør medføre markedsforstyrrelser
der indføjes en bestemmelse om rapportering, som pålægger Kommissionen, at den i sin rapport
med vurdering af muligheden for en yderligere åbning af de nationale transportmarkeder lader
indgå en evaluering af den kontrolordning, der påtænkes i dette forslag
Kommissionens evalueringsrapport vil blive forelagt i 2013.
Efter drøftelser i Rådets forberedende organer blev visse bestemmelser i Kommissionens forslag
tilpasset med det formål at opnå konsensus om de fleste dele af udkastet til forordning. Disse æn-
dringer vedrører især:
anvendelsesområde og definitioner, såsom definitionen af "alvorlig overtrædelse af fællesskabs-
lovgivningen om vejtransport"
et forenklet og standardiseret format for fællesskabstilladelsen, de bekræftede kopier og førerat-
testen
perioderne for fællesskabstilladelsens gyldighed og for kontrol af opfyldelse
kapitlet om gensidig bistand og sanktioner, dvs. etableringsmedlemsstatens og værtsmedlemssta-
tens fastsættelse af sanktioner for overtrædelser
en liste over sikkerhedselementer for at undgå manipulation og forfalskning af fællesskabstilla-
delsen og førerattesten
10410/08 (Presse 165)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
Vejtransporterhvervet
Udkastet til forordning om adgang til vejtransporterhvervet skal rette op på en række mangler, der
er blevet påpeget i Kommissionens konsekvensvurdering og i den offentlige høring, og skal erstatte
direktiv 96/26/EF.
Rådet var enigt i de formål og principper, der ligger til grund for dette forslag, navnlig indførelse af
ensartede og håndhævelige bestemmelser om adgang til transporterhvervet.
Ministrene nåede til enighed om følgende kompromis med hensyn til etablering af nationale elek-
troniske registre:
senest den 1. juni 2009 skal Kommissionen udstede retningslinjer for registerets struktur
medlemsstaterne skal oprette et nationalt register 24 måneder efter ikrafttrædelsesdatoen for
denne forordning
senest den 31. december 2012 skal disse registre være forbundet
alvorlige overtrædelser skal optages i det nationale register fra og med 2016, hvorimod de alvor-
ligste overtrædelser skal registreres straks fra det nationale registers oprettelse
alle ovennævnte datoer og tidsfrister kan ændres ved hjælp af udvalgsproceduren
Kommissionen skal i sin toårsrapport foretage en gennemgang af, hvordan de nationale elektro-
niske registre fungerer, og hvilke elementer de omfatter.
For at nå til en samlet konsensus om dette lovgivningsforslag foretog Rådet desuden ændringer i
forhold til Kommissionens oprindelige tekst på følgende punkter:
emne, anvendelsesområde og definitioner
krav og betingelser for arbejdet som transportleder
fritagelse fra prøven for transportledere
10410/08 (Presse 165)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
indførelse af et risikobaseret kontrolsystem
gensidig anerkendelse af attester og andre dokumenter
listen over de alvorligste overtrædelser.
Adgang til det internationale marked for buskørsel
Udkastet til forordning om fælles regler for adgang til markedet for international buskørsel har til
formål at revidere og konsolidere den gældende lovgivningsramme (forordning nr. 684/92 og
nr. 12/98) ved at gøre anvendelsesområdet klarere, forenkle procedurerne og indføre et standardise-
ret format for fællesskabstilladelsen og de bekræftede kopier.
Alle medlemsstaterne hilste Kommissionens forslag velkommen og var enige i, at de gældende reg-
ler skal forenkles og yderligere harmoniseres ved at fjerne den juridiske usikkerhed, reducere de
administrative byrder og forbedre informationsudvekslingen.
Rådets forberedende organer tilpassede visse bestemmelser i forhold til Kommissionen oprindelige
forslag, så der kunne opnås en samlet konsensus med hensyn til udkastet til forordning. Denne kon-
sensus vedrører navnlig:
anvendelsesområde og definitioner, såsom definitionerne af "international befordring" og
"cabotagekørsel"
et forenklet og standardiseret format for fællesskabstilladelsen og bekræftede kopier, herunder en
liste over sikkerhedselementer for at undgå manipulation og forfalskning
markedsadgang
spørgsmål i forbindelse med gennemførelse.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse i maj om forslaget vedrørende adgang til
markedet for international godskørsel og om forslaget vedrørende adgang til vejtransporterhvervet
og i juni om forslaget vedrørende det internationale marked for buskørsel.
10410/08 (Presse 165)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0025.png
12-13.VI.2008
Teknisk kontrol med motorkøretøjer
Rådet nåede frem til en generel indstilling om et forslag til direktiv om teknisk kontrol med motor-
køretøjer og påhængskøretøjer dertil, der tager sigte på at kodificere det gældende direktiv
96/96/EF
1
. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Det nugældende direktiv harmoniserer reglerne for teknisk kontrol, forhindrer konkurrenceforvrid-
ning mellem transportvirksomhederne og garanterer, at køretøjerne er færdselssikkerhedsmæssigt
tilfredsstillende justeret og vedligeholdt.
Forslaget til direktiv kodificerer og tilpasser gældende lovgivning til den nye forskriftsprocedure
med kontrol
2
i forbindelse med generelle foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-
væsentlige bestemmelser i en basisretsakt, der er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure.
Rådet besluttede også, at der i forslaget til direktiv indarbejdes en dom, som Domstolen for nylig
har afsagt om etablering af et såkaldt afledt retsgrundlag. Alle ændringer er af teknisk art og har til
formål at gøre fællesskabslovgivningen mere læsevenlig.
1
2
EFT L 46, af 17.2.1997, s. 1. Senest ændret ved forordning 1882/2003 (EUT L 284, af
31.10.2003, s. 1).
Forskriftsproceduren med kontrol blev indført ved afgørelse 2006/512/EF, som ændrede
Rådets afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gen-
nemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
25
10410/08 (Presse 165)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
Flerårige kontrakter om jernbaneinfrastrukturens kvalitet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1)
som henviser til:
den fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse og den reviderede strategi for bære-
dygtig udvikling
Kommissionens meddelelse: "Hold Europa i bevægelse - Bæredygtig mobilitet på vores konti-
nent - Midtvejsevaluering af Europa-Kommissionens hvidbog fra 2001 om transportpolitikken"
direktiv 2001/14/EF om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for
brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering, særlig artikel 6
Kommissionens rapport om gennemførelsen af den første jernbanepakke
meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om overvågning af udviklingen
på det europæiske jernbanemarked, og
2)
som tager følgende i betragtning:
jernbanetransport har et stort potentiale for at bidrage til udviklingen af bæredygtig transport i
Europa
en sikker, effektiv, pålidelig og rettidig jernbanetransport er afhængig af, at der på nationalt og
europæisk plan eksisterer en velfungerende og interoperabel jernbaneinfrastruktur
der kan blive brug for betydelige investeringer for at opnå en jernbaneinfrastruktur med tilstræk-
kelig kapacitet og af tilstrækkelig høj kvalitet, det tilkommer medlemsstaterne at træffe afgørelse
om finansieringens art og omfang, og de offentlige finanser skal anvendes effektivt
10410/08 (Presse 165)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
der er konstateret et behov for at fastlægge klare, gennemsigtige forbindelser mellem medlems-
staterne og infrastrukturforvalterne og holde spørgsmål, der vedrører langsigtede infrastrukturre-
laterede investeringer, adskilt fra forvaltning af jernbaneinfrastruktur
tilvejebringelse af jernbaneinfrastruktur er et delt ansvar inden for medlemsstaterne, som regel
mellem de nationale regeringer, der ejer infrastrukturen, og infrastrukturforvalterne
jernbaneinfrastrukturen er et naturligt monopol og finansieres i vid udstrækning af medlemssta-
terne, også fordi den er meget kapitalintensiv, så investeringerne først er tjent ind efter mange års
anvendelse
der er åben adgang til jernbaneinfrastrukturen for alle potentielle brugere på en retfærdig og
ikke-diskriminerende måde, og der betales et passende beløb for adgangen til denne infrastruktur
i henhold til fællesskabsbestemmelserne (direktiv 2001/14/EF)
jernbaneinfrastrukturen er opbygget på grundlag af hidtidige efterspørgselsmønstre, men der bør
ved fastlæggelsen af udviklings- og vedligeholdelsesbehovene tages fuldt hensyn til brugernes
fremtidige behov,
3)
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse "Flerårige kontrakter om jernbaneinfrastruk-
turens kvalitet";
BEKRÆFTER, at det støtter initiativer, der tager sigte på at tilvejebringe bedre jernbanein-
frastruktur gennem passende planlægning og gennemførelse af vedligeholdelse, fornyelse
og opgradering;
ERKENDER, at det er vigtigt for at forbedre infrastrukturens kvalitet at etablere langsigte-
de nationale strategiske transportrammer, der omfatter alle transportformer, således at in-
frastrukturforvalterne og medlemsstaterne kan sikre, at deres forretningsplaner er i over-
ensstemmelse med finansieringen;
FREMHÆVER, at det er nødvendigt at udvikle det europæiske jernbanenet under behørig
hensyntagen til den nuværende og fremtidige efterspørgsel efter person- og godstransport-
tjenester, der bør være afgørende for infrastrukturens kvalitetsniveau og banenettets om-
fang;
4)
5)
6)
10410/08 (Presse 165)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
7)
UNDERSTREGER, at den forventede stigning i jernbanetransportmængden ikke kun vil
kræve ny infrastruktur og fjernelse af fysiske flaskehalse, men også en optimeret anvendel-
se og vedligeholdelse af den eksisterende infrastruktur;
GIVER UDTRYK FOR, at det er bekymret over det misforhold mellem finansieringen og
vedligeholdelsesbehovet, der findes i nogle dele af EU, og at det er nødvendigt at undgå et
voksende vedligeholdelsesefterslæb, der kan medføre alt for høje infrastrukturafgifter;
FREMHÆVER nødvendigheden af forvaltningsmæssigt uafhængige og efterspørgselsori-
enterede infrastrukturforvaltere for at tiltrække flere brugere og dermed skabe yderligere
omsætning, hvilket alt sammen fører til en bedre udnyttelse af den kapacitet, der er til rå-
dighed, og forbedrer infrastrukturforvalternes økonomiske situation;
MINDER OM, at flerårige kontrakter ikke er obligatoriske, og at medlemsstaterne bør
vælge mellem sådanne aftaler og passende reguleringsforanstaltninger for at sikre, at arti-
kel 6 i direktiv 2001/14/EF overholdes;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE til, under hensyn til deres konkrete omstændighe-
der, at overveje at indgå aftaler med infrastrukturforvalterne med henblik på:
a)
at sikre, at infrastrukturforvalternes finansiering og opgaver giver mulighed for
sammenhæng mellem resultatspecifikationer, der bl.a. omfatter infrastrukturens påli-
delighed og kapacitet, og statsfinansieringen samt adgangsafgifternes niveau under
behørig hensyntagen til infrastrukturens sikkerhed og kvalitet
at øge infrastrukturforvalternes incitament til at nedbringe omkostningerne ved tilve-
jebringelsen af infrastruktur og dermed også afgifterne for brug heraf. Desuden kan
sådanne aftaler:
belønne de infrastrukturforvaltere, der leverer bedre præstationer end planlagt med
hensyn til infrastrukturens kvalitet, det samlede driftsresultat og trafikmængden
om nødvendigt udpege et organ, der skal overvåge gennemførelsen af de flerårlige
aftaler, eller på anden måde fastsætte procedurer, der sikrer gennemførelsen af de
flerårlige aftaler
8)
9)
10)
11)
b)
c)
d)
10410/08 (Presse 165)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
e)
fastsætte konfliktløsningsprocedurer, der kan omfatte sanktioner i tilfælde af mang-
lende overholdelse
etablere gunstige rammer for optimering af omkostningerne, f.eks. kan infrastruktur-
forvalterne, hvis det er hensigtsmæssigt og praktisk, overdrage dele af arbejdet til
kontrahenter på flerårig basis;
f)
12)
OPFORDRER infrastrukturforvalterne til at intensivere deres bestræbelser på at tilveje-
bringe jernbaneinfrastruktur af høj kvalitet i overensstemmelse med kundernes behov ved:
a)
regelmæssigt at overvåge og måle infrastrukturens tilstand samt underrette de rele-
vante myndigheder herom
at offentliggøre en række centrale præstationsindikatorer, som f.eks. præstationsindi-
katorerne for kapacitet, kvalitet, effektivitet og pålidelighed i forbindelse med tilve-
jebringelse af infrastruktur, sat i forhold til kvaliteten af jernbanetransporttjenesterne
i god tid at oplyse om forestående vedligeholdelsesarbejder og andre kapacitetsbe-
grænsninger, særlig ved de internationale transportkorridorer
at koordinere vedligeholdelsesarbejderne ved transportkorridorerne med henblik på
en velfungerende styring og drift af jernbanetrafikken og investeringsplanlægningen,
så der opstår færrest mulige forstyrrelser
fuldt ud at udnytte incitamentspotentialet i afgiftsordningen for at minimere forstyr-
relserne;
b)
c)
d)
e)
13)
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
regelmæssigt at overvåge gennemførelsen af flerårige aftaler og fremskridtene i anvendelsen
heraf, eventuelt inden for rammerne af ordningen for overvågning af jernbanemarkedet. I den
forbindelse bemærkes følgende:
der bør udvikles et format for benchmarking af infrastrukturtjenester i nært samarbejde
med medlemsstaterne, infrastrukturforvalterne og overvågningsorganerne, herunder of-
fentliggørelse af de centrale præstationsindikatorer
medlemsstaterne eller eventuelle overvågningsorganer bør høres med henblik på ajour-
føring af bedste praksis vedrørende en optimal overvågnings- og konfliktløsningsproce-
dure
at udarbejde foranstaltninger, der fremmer en effektiv og konsekvent anvendelse af bedste prak-
sis på dette område."
10410/08 (Presse 165)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0030.png
12-13.VI.2008
Fremme af renere og mere energieffektive køretøjer
Rådet nåede frem til en generel indstilling om et forslag til direktiv om fremme af renere og mere
energieffektive vejtransportkøretøjer (10724/08). Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet første-
behandlingsudtalelse.
Dette forslag blev forelagt Rådet i januar 2008
(5113/08).
Det har til formål at fremme renere og
mere energieffektive køretøjer og forbedre transportsektorens bidrag til gennemførelse af EU's mil-
jø-, klima- og energipolitikker. Direktivet forpligter myndighederne og operatører, der udfører of-
fentlig passagerbefordring til at tage hensyn til energiforbruget, emissionen af CO2 og emissioner af
andre forurenende stoffer, når de indkøber køretøjer.
Rådets forberedende organer foretog flere ændringer af Kommissionens forslag, navnlig blev an-
vendelsesområdet omdefineret, og der blev indført et krav til myndighederne og operatørerne om at
tage hensyn til energi- og miljøbelastninger, når de indkøber køretøjer, men samtidig blev der åbnet
mulighed for at opfylde dette krav på flere forskellige måder.
Anvendelsesområdet for forslaget til direktiv er blevet ændret for at opnå sammenhæng med direk-
tiv 2004/17/EF og 2004/18/EF om offentlige indkøb og forordning (EF) 1370/2007 om offentlig
personbefordring.
Kommissionen foreslog, at myndighederne og operatørerne i forbindelse med indkøb af køretøjer
anvender en enkelt harmoniseret metode til beregning af levetidsomkostningerne uden at stille yder-
ligere krav med hensyn til det indkøbte køretøjs energi- og miljøbelastning.
I den tekst, som Rådet er nået til enighed om, er der krav om, at myndighederne og operatørerne
tager hensyn til energi- og miljøbelastninger ved indkøb af vejtransportkøretøjer - herunder som
minimum energiforbrug, emissioner af CO2 og emissioner af forurenende stoffer - og der gives to
valgmuligheder med hensyn til opfyldelse af dette krav. Disse valgmuligheder er: fastsættelse af
tekniske specifikationer for energi- og miljøpræstationerne i den dokumentation, der ligger til grund
for indkøb af vejtransportkøretøjer, eller inddragelse af energi- og miljøbelastningerne i indkøbsbe-
slutningen. I tilfælde, hvor der anvendes en indkøbsprocedure, skal dette gøres ved at anvende disse
belastninger som tildelingskriterier, og i tilfælde, hvor disse belastninger værdisættes, så de kan
indgå i indkøbsbeslutningen, skal der anvendes en harmoniseret metode som fastsat i dette forslag
til direktiv.
En sådan fleksibilitet med hensyn til valgmuligheder vil betyde, at de indkøbende myndigheder og
operatørerne bedre kan tage hensyn til lokale miljøforhold og prioriteter.
Medlemsstaterne har to år fra direktivets ikrafttræden til at gennemføre direktivets bestemmelser.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i juli 2008.
10410/08 (Presse 165)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
Transporttraktat for det vestlige Balkan
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
traktat om oprettelse af et transportfællesskab med det vestlige Balkan.
Traktaten om oprettelse af et transportfællesskab med det vestlige Balkan indgår i en strategi, der
skal styrke de europæiske udsigter for landene i det vestlige Balkan. Denne traktat tilsigter i første
omgang at fremme samarbejdet på transportområdet mellem staterne i regionen.
På længere sigt er det hensigten med traktaten at øge integrationen mellem transportsystemerne i
regionen samt integrationen med EU's transportsystemer. Den skal også give operatører og investo-
rer i transportsektoren retssikkerhed og dermed stimulere investering og økonomisk udvikling.
10410/08 (Presse 165)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
Lufttrafikaftaler med Australien og ew Zealand
Rådet vedtog to afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
samlet lufttrafikaftale med henholdsvis Australien og New Zealand.
Kommissionen anmodede om disse mandater i 2005. Disse aftaler vil betyde økonomiske fordele
for luftfartsselskaberne, lufthavnene, passagererne, turistsektoren og samfundsøkonomien som så-
dan i EU og i de to lande. Desuden vil de indebære en gensidig markedsåbning inden for rammer,
som sikrer loyal konkurrence og høje standarder for luftfartssikkerhed og miljøbeskyttelse.
10410/08 (Presse 165)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0033.png
12-13.VI.2008
EVE TUELT
Mobile satellittjenester
Rådet noterede sig formandskabets orientering om et forslag til beslutning om udvælgelse af og ud-
stedelse af tilladelser til systemer, som leverer mobile satellittjenester
(10472/08).
Rådet er nået til enighed med Europa-Parlamentet om dette forslag ved førstebehandlingen. Efter at
jurist-lingvisterne har gennemgået teksten, vil den blive vedtaget sidst i denne måned.
Iværksættelse af internetprotokol version 6 i Europa
Kommissionen forelagde Rådet sin meddelelse "Videreudvikling af internettet - Handlingsplan for
iværksættelsen af internetprotokol version 6 (IPv6) i Europa"
(10185/08).
Målet for denne handlingsplan er at tilskynde til bred indførelse af den næste version af internetpro-
tokollen (IPv6).
Indikatorer for bredbåndsadgang til internettet
Rådet blev orienteret af den portugisiske delegation om indikatorer for bredbåndsadgang til inter-
nettet
(10544/08).
Prisen på SMV og data-roaming
Rådet blev orienteret af den nederlandske delegation om priserne på sms- og data-roaming.
Færdiggørelsen af den funktionelle luftrumsblok mellem Irland og Det Forenede Kongerige
Rådet blev orienteret af den irske og den britiske delegation om færdiggørelsen af den funktionelle
luftrumsblok mellem Irland og Det Forenede Kongerige.
10410/08 (Presse 165)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.VI.2008
edbringelse af CO2-emissionerne fra lette køretøjer
Rådet blev orienteret af formandskabet om det hidtidige forløb af drøftelserne om forslaget til for-
ordning om fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers emissioner som led i Fællesska-
bets integrerede tilgang til nedbringelse af CO2-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøre-
tøjer (9850/08).
Det første ASEM-ministermøde om transportsamarbejde
Rådet blev orienteret af den litauiske delegation om Litauens tilbud om at være vært for det første
ASEM-ministermøde om transportsamarbejde, der skal afholdes i oktober 2009 i Vilnius
(10530/1/08).
Det uformelle ministermøde (transport)
Rådet blev orienteret af formandskabet om resultaterne af det uformelle ministermøde (transport),
der blev afholdt den 6. maj 2008 i Brdo (10514/08).
Transportkonference om det vestlige Balkan
Rådet blev orienteret af formandskabet om resultaterne af den transportkonference om det vestlige
Balkan med titlen "Den Europæiske Union og Sydøsteuropa: En fælles vision for forbindelsen mel-
lem mennesker", der blev afholdt den 7. maj 2008 i Beograd (10516/08).
10410/08 (Presse 165)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453668_0035.png
12-13.VI.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Afskaffelse af forskelsbehandling med hensyn til transportpriser og transportvilkår
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 11 vedrørende afskaffelse af forskelsbe-
handling med hensyn til transportpriser og transportvilkår, udfærdiget i henhold til artikel 79 i trak-
taten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab
(7653/08).
For at reducere virksomhedernes administrative byrder forenkles forordning nr. 11 ved fjernelse af
forældede og unødvendige krav, bl.a. kravet om opbevarelse på papir af visse oplysninger, som på
grund af den tekniske udvikling nu foreligger i transportvirksomhedernes regnskabssystemer.
Tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje - EU's udvidelse
Rådet vedtog et direktiv om tilpasning af direktiv 2006/87/EF hvad angår tekniske forskrifter for
fartøjer på indre vandveje på grund af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU i januar 2007
(9129/08).
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union - Formandskabets rapport
Rådet vedtog formandskabets rapport i henhold til artikel 14 i Rådets fælles aktion 2007/805/FUSP
om udnævnelse af Den Europæiske Unions særlige repræsentant (EUSR) ved Den Afrikanske
Union.
Rapporten fokuserer på oprettelsen af kontoret for EUSR ved Den Afrikanske Union i den første
mandatperiode samt på kontorets videre opbygning og struktur til udløbet af mandatperioden den
31. december 2008.
ALMI DELIGE A LIGGE DER
Ændringer af den europæiske ombudsmands statut
Rådet vedtog sin holdning til ændringerne af den europæiske ombudsmands statut, så Europa-
Parlamentet kan godkende sin endelige betænkning og beslutningen om ændring af statutten
(10424/08+COR
1, COR 2).
10410/08 (Presse 165)
35
DA