Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2884 - økofin Bilag 1
Offentligt
572281_0001.png
Kommenteret dagsorden vedr. Rådets 1. behandling af EU’s bud-
get for 2009
1. Resume
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2009. Forslaget indebærer
et niveau for forpligtelsesbevillingerne på 134,4 mia. euro, hvilket svarer til 1,04 pct. af EU’s
BNI. I forhold til budgettet for 2008 er der tale om en stigning på 3,1 pct. i løbende priser.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 116,7 mia. euro, hvilket svarer til
0,90 pct. af BNI. Der er tale om et fald i løbende priser på 3,3 pct. fra 2008 til 2009. Rådet
(ECOFIN) afholder sin 1. behandling af budgetforslaget den 17. juli 2008.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2009. For-
slaget førstebehandles af ECOFIN den 17. juli 2008. Rådets andenbehandling vil
finde sted i november.
Det foreløbige forslag til EU’s budget for 2009 er fastlagt på baggrund af aftalen
om de finansielle perspektiver – den såkaldte Interinstitutionelle aftale (IIA’en) -
og de heri indeholdte udgiftslofter (finansielle perspektiver) for perioden 2007-
2013.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2009-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2009
Budget 2008
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
Reserve vedr. globaliseringsfonden
8)
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og
retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som en global partner
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Kompensationer
2)
9. juni 2008
Loftet for
2009
Forslag for Forskel 2008- Forskel pct.
2009
2009 2008-2009
10.582
500
-196
3)
47.256
0
55.560
3.633
1.613
10
7.311
-70
5)
7.282
175
207
11.272
11.190
500
82
4)
48.414
14
57.526
2.133
1.468
55
7.440
244
6)
7.648
129
7)
209
608
0
5,5
48.428
59.639
1.158
1966
2,5
3,5
1.523
7.440
7.699
210
-145
129
366
2
-9,0
1,8
5,0
1,2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0002.png
2
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
0
130.309
2.487
120.669
9.012
0,96 pct.
136.211
123.858
0,96 pct.
1
134.395
2.638
116.736
7.444
0,90 pct.
4.086
-3.932
3,1
-3,3
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende ændringsforslag nr. 1 samt foreløbige forslag til ændringsforslag nr. 2 og 4.
3) I forbindelse med vedtagelsen af en ny profil for Galileo i 2008 blev fleksibilitetsinstrumentet taget i brug under kategori 1a. I kraft heraf
blev der tilført kategorien 196 mio. euro (2009-priser)., hvilket budgetteknisk medfører den negative margin.
4) Marginen for kategori 1a tager ikke højde for de 500 mio. euro, som er afsat til Globaliseringsfonden.
5) I forbindelse med EU’s engagement i Kosovo i 2008 blev fleksibilitetsinstrumentet taget i brug under kategori 4. I kraft heraf blev der
tilført kategorien 70 mio. euro (2009-priser)., hvilket budgetteknisk medfører den negative margin.
6) Marginen for kategori 4 inkluderer ikke de 244,0 mio. euro, der er afsat til nødhjæpsreserven.
7) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 78 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
8) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
De samlede udgiftslofter for EU i 2009, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 136,2 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 123,9 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2009 indebærer forpligtelsesbevillinger for
134,4 mia. euro, svarende til 1,04 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for
2008 er der tale om en stigning på 3,1 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsni-
veauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier,
som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en samlet mar-
gen på 2,6 mia. euro eller ca. 1,9 pct.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
116,7 mia. euro, hvilket svarer til 0,90 pct. af BNI. Der er tale om et fald i løbende
priser på 3,3 pct. fra 2008 til 2009.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2009-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra
én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om
EU’s budget for 2009 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte
udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efter-
lades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes herudover det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan de akkum-
muleres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke i sit
budgetforslag for 2009 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2009.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-
sluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 244,0 mio. euro i 2009) finansieres uden for de finansielle per-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0003.png
3
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt).
Endelig finansieres globaliseringsfonden af uforbrugte midler under budgettet (via
uforbrugt margin fra det foregående budgetår og/eller annullerede forpligtelses-
bevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio. euro årligt. Fonden skal
kunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere
ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatoriske
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og Parlamen-
tet er således gensidigt forpligtet i den interinstitutionelle aftale til at indbudgettere
obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog
at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af de obligatoriske udgifter.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 11,2 mia. euro, svarende til en stigning på 608 mio. euro eller 5,7
pct. i forhold til 2008,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Forslag til budget 2009 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigel-
se
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og tekno-
logisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for trans-
port og energi
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Agenturer
Andet
Kategori 1a i alt
Reserve vedr. globaliseringsfon-
den
2)
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2008
412
6.090
1.942
997
168
270
703
10.582
500
-196
1)
9.769
Forslag for
2009
483
6.721
1.843
1.057
178
261
647
11.190
500
82
10.285
Forskel 2008-
2009 (euro)
71
631
-99
60
10
-9
-56
608
0
516
Forskel 2008-
2009 (pct.)
17,2
10,4
-5,1
6,0
5,8
-3,3
-7,9
5,5
0
5,3
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) I forbindelse med vedtagelsen af en ny profil for Galileo i 2008 blev fleksibilitetsinstrumentet taget i brug under kategori 1a. I kraft heraf
blev der tilført kategorien 196 mio. euro (2009-priser)., hvilket budgetteknisk medfører den negative margin.
2) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0004.png
4
Budgetforslaget indebærer en margen på 82 mio. euro til udgiftsloftet. Kategorien indehol-
der nøgleområderne i opnåelsen af Lissabon-strategien. Hovedparten af bevillingerne er
afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som
med en bevilling på 6.721 mio. euro i 2009 stiger med 631 mio. euro eller 10,4 pct. i forhold
til 2008. Samlet set er det i de finansielle perspektiver forudsat, at bevillingerne til forskning
stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013.
Herudover er der væsentlige stigninger i de afsatte bevillinger til programmer ved-
rørende konkurrenceevne og innovation (17,2 pct.) og livslang læring (6,0 pct.).
Der er omvendt et fald på 5,1 pct. i bevillingerne til transport og energi, der bl.a.
dækker over støtte til udbygning af transeuropæiske netværk (TEN) og udviklin-
gen af det europæiske satellitnavigationssystem Galileo. Der er i 2009 afsat 951
mio. euro til TEN, hvilket udgør et fald på 4,2 pct. Endvidere er der afsat 830
mio. euro til Galileo, hvilket isoleret set udgør et fald på 6,7 pct. i forhold til 2008.
Dette fald er i overensstemmelse med den profil for finansieringen af Galileo i
perioden 2008-13, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen af EU's budget
for 2008.
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, falder
under ét i Kommissionens budgetforslag med 3,3 pct. fra 2008 til 2009. Dette
tager dog ikke højde for ikke-budgetterede formålsbestemte indtægter. Hvis disse
medregnes har argenturerne i kategori 1a under et flere midler til rådighed i 2009
end i 2008.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 516 mio. euro
(svarende til 5,3 pct.) fra 2008 til 2009. Betalingerne til det syvende rammeprogram for
forskning stiger med 10,4 pct. fra 2008 til 2009, og betalingerne til Galileo stiger med 20,7
pct. til 362 mio. euro i 2009.
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet i forhold
til både forpligtelses- og betalingsbevillinger som udgangspunkt har det sidste ord
i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses af, at en stor
del af udgifterne i praksis vil blive fastlagt som led i konkrete flerårige program-
mer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Kategori 1b
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 48.414 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.158 mio.
euro eller 2,5 pct. i forhold til 2008,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Forslag til budget 2009 for kategori 1b Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
Budget 2008
39.101
Forslag for
2009
39.117
Forskel 2008-
2009 (euro)
16
Forskel 2008-
2009 (pct.)
0,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0005.png
5
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samar-
bejde
- Teknisk assistance
Samhørighedsfonden
Kategori 1b i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
29.208
8.592
1.214
86
8.155
47.256
0
40.552
29.723
8.111
1.199
85
9.297
48.414
14,1
34.914
515
-482
-15
-2
1.142
1.158
-5.637
1,8
-5,6
-1,3
-1,8
14,0
2,5
-13,9
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. Derfor er de foreslåede forpligtelsesbevillinger i
Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle perspektiver,
hvorfor margenen for kategori 1b typisk er 0. I budgetforslaget for 2009 er der
dog afsat en margin til teknisk assistance på 14,1 mio. euro.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 34.914 mio. euro, hvilket
svarer til et fald på 5.637 mio. euro eller 13,9 pct. fra 2008 til 2009. I følge Kom-
missionen afspejler dette fald bl.a., at betalingerne i 2008 fsva. programperioden
2007-2013 udgjordes af fastlagte relativt høje forudbetalinger i henhold til aftalen
om de finansielle perspektiver, mens betalingerne i 2009 er baseret på skøn for
programimplementering. Traditionelt indebærer denne overgang et fald i betalin-
gerne. Samtidig udestår der i 2009 relativt få betalinger for programperioden 2000-
2006 sammenlignet med 2008.
Hovedparten (ca. 65 pct.) af betalingsbevillingerne i 2009 vil således hidrøre fra
programmerne 2007-2013, mens resten vedrører programmerne 2000-2006, hvor
der kan ske betalinger frem til 2009.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, knytter Parlamentets indflydelse sig dog i praksis til fastlæggelsen af
niveauet for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Budgetforslaget indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på 57.526 mio. euro,
svarende til en stigning på 1.966 mio. euro. Den samlede margen er på 2.113 mio.
euro,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Forslag til budget 2009 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Markedsudgifter, direkte støtte
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø
Agenturer
Andet
Budget 2008
41.006
13.303
930
267
39
14
Forslag for
2009
42.860
13.402
930
288
40
6
Forskel 2008-
2009 (euro)
1.854
98
0
21
1
-8
Forskel 2008-
2009 (pct.)
4,5
0,7
0,0
7,8
3,3
-57,6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0006.png
6
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
55.560
3.633
53.238
57.526
2.113
54.835
1.966
1.597
3,5
3,0
Ca. 75 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører markedsudgifterne og den direkte
støtte, mens landdistriktsstøtte med ca. 23 pct. af de samlede bevillinger udgør
den anden større udgiftspost.
For så vidt angår markedsudgifterne og den direkte støtte, er der en stigning i for-
pligtelsesbevillingerne på 1.854 mio. euro (4,5 pct.) fra 2008 til 2009 opgjort i lø-
bende priser. Den samlede stigning på 1.854 mio. euro skyldes overvejende to
forhold:
1.
Indfasningen af de nye medlemsstater betyder en stigning i den direkte støt-
te på 743 mio. euro.
2.
Et fald i de såkaldte formålsbestemte indtægter på 1.202 mio. euro sammen-
lignet med 2008, der betyder et øget finansieringsbehov på det tilsvarende
beløb. De formålsbestemte indtægter omfatter dels indtægter til EU-
budgettet via finansielle genopretninger som følge af forsømmelighed eller
uregelmæssigheder og dels indtægter i form af producentafgifter eksempel-
vis ved overskridelse af mælkekvoten (den såkaldte superafgift)
1
.
For så vidt angår markedsudgifterne budgetterer Kommissionen med et fald på
569 mio. euro (14,2 pct.) Faldet i udgifterne skal dels tilskrives indfasning af re-
former og dels de høje verdensmarkedspriser.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også
indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margin på
ca. 2,0 mia. euro. Det kan dermed konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt
at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin (degressivitet) i 2009.
Sektorreformerne af EU’s landbrugspolitik betyder, at den direkte støtte fortsat
stiger som andel af den samlede landbrugsstøtte, mens markedsordningerne falder
som andel af den samlede støtte. Den direkte støtte udgør i det foreløbige budget-
forslag ca. 91 pct. af udgifterne til søjle I (markedsudgifter og direkte støtte) i den
fælles landbrugspolitik. Der er tale om en stigning på ca. 1 pct.point i forhold til
budgettet for 2008. Som følge af reformerne vil en øget del af denne støtte blive
udbetalt som afkoblet støtte, det vil sige uafhængigt af landmandens produktions-
beslutning. Den afkoblede støtte udgør 83 pct. af de direkte betalinger i budget-
forslaget for 2009 svarende til en stigning på 0,4 pct.point i forhold til 2008.
For så vidt angår landdistriktsstøtten, sker der en stigning i forpligtelsesbevillin-
gerne på 0,7 pct. fra 2008 til 2009, således at der i alt afsættes 13.402 mio. euro i
1
De formålsbestemte indtægter er bestemt til genanvendelse inden for den fælles landbrugspolitik. Udnyttes de formålsbe-
stemte indtægter ikke i det pågældende budgetår overføres de til det efterfølgende budgetår. Fra 2007-budgettet overførtes
således 1.138 mio. euro som følge af uforbrugte formålsbestemte indtægter til 2008, hvorved de samlede formålsbestemte
indtægter for budgetåret 2008 blev på 1.937 mio. euro. De formålsbestemte indtægter for 2009 er budgetteret til 735 mio.
euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0007.png
7
2009. Dette beløb svarer til det beløb, som blev aftalt i forbindelse med aftalen
om de finansielle perspektiver 2007-2013.
Med hensyn til fiskeriområdet er de afsatte forpligtelsesbevillinger i 2009 stort set
identiske med de afsatte midler i 2008, mens betallingsbevillingerne stiger.
Endeligt bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de tre agenturer, (bl.a. Det Eu-
ropæiske Miljøagentur og Fiskerikontrolagenturet) som finansieres under kategori
2 under ét stiger med 3,3 pct. fra 2008 til 2009.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Ka-
tegori 3a vedrører frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b
vedrører borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogram-
mer, kulturprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3,
som set under et får et bevillingsløft fra 2008 til 2009.
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.468 mio. euro i
2009, hvilket er et fald på 144 mio. euro i forhold til niveauet i 2008,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Forslag til budget 2009 for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Fundamentale rettigheder og retfær-
dighed
- Sikkerhed og sikring af friheder
- Solidaritet og varetagelse af migrati-
onsstrømninger
- Agenturer
- Andet
3b. Borgerskab
- Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
- Media 2008
- Kultur
- Unge
- Europa for borgerne
- Instrument vedr. civil beskyttelse
- Information om europæisk politik mv.
- Den europæiske Solidaritetsfond
- Agenturer
- Andet
Kategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger I alt
Budget 2008
730
79
68
393
125
65
883
72
104
47
122
31
21
94
260
103
29
1.612
10
1.509
Forslag for
2009
839
79
90
458
129
83
629
75
108
52
122
28
19
90
-
119
14
1.468
55
1.266
Forskel 2008-
2009 (euro)
109
0
22
65
4
18
-254
4
4
5
0
-3
-2
-4
-
16
-14
-144
-243
Forskel 2008-
2009 (pct.)
15,0
0,2
31,9
16,6
3,5
27,6
-28,8
4,9
3,8
11,0
0,1
-9,5
-7,2
-3,8
-
15,8
-50,1
-9,0
-16,1
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 109 mio. euro, mens
der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på 254 mio. euro fra
2008 til 2009. Samlet set sker der således et fald i forpligtelsesbevillingerne i kate-
gori 3 på ca. 144 mio. euro eller 9,0 pct. Med hensyn til betalingsbevillingerne
falder disse samlet med 243 mio. euro fra 2008 til 2009, svarende til et fald på 16,1
pct. De anførte fald kan dog henføres til budgettekniske forhold, jf. nedenfor.
Kategori 3a
Generelt indeholdt aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-13 en meget
betydelig opprioritering af RIA-området, hvilket er afspejlet i stigningen fra 2008
til 2009.
For hovedområdet ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger” stiger
bevillingerne fra 2008 til 2009 med 17 pct. Under dette hovedområde er der i
2009 tilført ekstra 39 mio. kr. til Schengen Informationssystemet (SISII), idet fær-
digudviklingen af SISII har taget længere tid end forventet.
Området sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder stiger også markant med
ca. 32 pct. fra 2008 til 2009. Dette område omfatter bl.a. et særprogram om be-
skyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme, samt et særprogram
om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
Endeligt omfatter kategori 3a en række agenturer, bl.a. Eurojust og Frontex, som
set under ét får et løft på 3,5 pct. i forhold til 2008, eksklusiv formålsbestemte
indtægter.
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-
telse.
Den umiddelbare reduktion af bevillingerne under kategori 3b skyldes primært, at
der endnu ikke er budgetteret med udmøntning af midler fra Solidaritetsfonden. I
2008 er der i alt udmøntet 260 mio. euro fra. Solidaritetsfonden. Dertil kommer
udfasning af overgangsfaciliteten vedr. Bulgarien og Rumænien. Korrigeres der
for dette, stiger forpligtelsesbevillingerne med 1 pct. og betalingerne med 0,7 pct. i
forhold til 2008.
For så vidt angår sundhed og forbrugerbeskyttelse øges forpligtelsesbevillingerne
med næsten 5 pct. i forhold til 2008.
Agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fødvaresikkerhedsmyndighed
og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol, får samlet set et
løft i forpligtelsesbevillingerne på 15,8 pct. fra 2008 til 2009.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
7.440 mio. euro. I forhold til 2008 er der tale om en stigning på 129 mio. euro
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0009.png
9
svarende til ca. 1,8 pct.,
jf. tabel 6.
Betalingsbevillingerne i budgetforslaget falder
med ca. 533 mio. euro, svarende til et fald på 6,6 pct. fra 2008 til 2009, der imid-
lertid skal ses i forhold til en tilsvarende stigning i betalingerne fra 2007 til 2008.
Tabel 6. Forslag til budget 2009 for kategori 4 EU som global partner
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk naboskab og partnerskab (EN-
PI)
Udviklingssamarbejde (DCI)
Instrument vedr. industrialiserede lande
Demokrati og menneskerettigheder
Instrument for nuklear sikkerhed
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP)
EU's lånegarantier
Nødhjælpsreserven
Agenturer
Andet
Kategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2008
1.440
1.563
2.253
25
147
73
181
751
152
285
-
239
18
184
7.311
-70
1)
8.113
Forslag for
2009
1.480
1.481
2.365
25
152
74
258
777
99
243
92
244
15
134
7.440
244
7.580
Forskel 2008-
2009 (Euro)
40
-82
112
0
5
1
77
26
-53
-42
92
5
-3
-50
129
-533
Forskel 2008-
2009 (pct.)
2,8
-5,2
5,0
1,3
2,4
2,0
42,9
3,4
-34,9
-14,8
-
2,0
-17,9
-27,0
1,8
-6,6
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) I forbindelse med EU’s engagement i Kosovo i 2008 blev fleksibilitet blev fleksibilitetsinstrumentet taget i brug under kategori 4. I kraft
heraf blev der tilført kategorien 70 mio. euro (2009-priser)., hvilket budgetteknisk medfører den negative margin.
Kommissionens budgetforslag for 2009 indebærer en margen på 244 mio. euro til
det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver. Margenen skal ses i lyset af, at
Kommissionen i budgetforslaget anfører, at den forventer at fremsætte et æn-
dringsforslag, som indebærer yderligere bevillinger til EU's engagement i Mellem-
østen og Kosovo. Dertil kommer, at Kommissionen i forslaget nævner, at det kan
blive nødvendigt at afsætte yderligere midler til fødevarehjælp til udviklingslande-
ne som følge af de stigende fødevarepriser
I aftalen om de finansielle perspektiver er forudsat en samlet stigning i bevillin-
gerne til kategori 4 på 29 pct. fra 2007 til 2013.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Forpligtel-
sesbevillingerne vedr. udviklingssamarbejde stiger med 5,0 pct. fra 2008 til 2009,
hvilket følger aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-2013. Samlet set er
der i aftalen forudsat en bevillingsstigning på 25 pct. fra 2007 til 2013.
Det bemærkes desuden, at der under Udviklingsinstrumentet i budgetforslaget er
afsat ekstra 10 mio. euro i 2009 til bekæmpelse af klimaforandringer og fremme af
vedvarende energi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0010.png
10
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 243 mio.
euro i 2009. Sammenlignet med budgettet i 2008 på 285 mio. euro er der tale om
et fald på ca. 15 pct., hvilket skyldes, at FUSP’en i forhold til aftalen om de finan-
sielle perspektiver fik en ekstratilførsel på 85 mio. euro i 2008 til at afholde om-
kostninger i forbindelse med missionen i Kosovo. Ses der bort fra denne ekstratil-
førsel er der tale om en reel stigning i bevillinger til FUSP’en på 21,5 pct.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøtte, støtte til indu-
strialiserede lande, humanitær hjælp, EU’s lånegarantier og stabilitetsinstrumentet,
som er designet til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et
stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånega-
rantifonden.
Udgiftskategori 5. Administration
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 7.648 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 5,0
pct. i forhold til 2008,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Forslag til budget 2009 for kategori 5 Administration
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Andre EU institutioner
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2008
3.409
2.674
1.055
144
7.282
175
7.282
Forslag for
2009
3.561
2.803
1.135
149
7.648
129
7.648
Forskel 2008-
2009 (Euro)
152
129
80
4
366
366
Forskel 2008-
2009 (pct.)
4,5
4,8
7,6
3,0
5,0
5,0
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalingsbevillinger-
ne. Institutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstigningerne med
henvisning til en udvidelse af personale og bygningsmasse som følge af de seneste
to udvidelser, IT-udgifter samt stigende udgifter til sikkerhed.
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter. Det bemærkes, at der ikke i budgetforslaget er afsat ekstra midler til evt.
udgifter afledt af ikraftræden af Lissabon-traktaten, herunder oprettelsen af Den
fælles udenrigstjeneste og den faste formand for Rådet. Evt. udgifter til dette for-
ventes fremsat i et selvstændigt ændringsforslag til budgetforslaget.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med opta-
gelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestrakten med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0011.png
11
disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til hensigt at forbedre de to lan-
des nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at
forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen.
Der afsættes i alt en forpligtelsesbevilling på 209 mio. euro, som modsvares af en
tilsvarende betalingsbevilling,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Forslag til budget 2009 for kategori 6 Kompensationer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kategori 6 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2008
207
0
207
Forslag for
2009
209
1
209
Forskel 2008-
2009 (Euro)
2
2
Forskel 2008-
2009 (pct.)
1,2
1,2
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke fastlagt sin holdning. Kommissionens bud-
getforslag vil – i lighed med processen i Rådet - gennemgå en første og en anden
behandling i Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens forløbige forslag til EU’s
budget for 2009, vil blive opført på Forslag til finanslov for 2009.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af budgetforslaget vil ifølge Kommissionen medføre et dansk EU-
bidrag på ca. 18,1 mia. kr. i 2009. Denne beregning tager højde for øget dansk
betaling i 2009 i størrelsesordenen 0,5 mia. kr. som følge af nye rabatter efter ved-
tagelsen af rådsafgørelsen om unionens egne indtægter den 16. april 2007.
Kommissionens budgetforslag for 2008 indebar en dansk betaling på 17,9 mia. kr.
(2008-priser). Reelt kan den danske betaling for 2008 dog som udgangspunkt for-
ventes at blive lidt større. Det skyldes, at der vil komme en efterregulering vedr.
2008, idet de nye rabatter, der blev aftalt i forbindelse med aftalen om de finan-
sielle perspektiver 2007-2013, først kan træde i kraft efter ratifikation af rådsafgø-
relsen om egne indtægter i de enkelte lande. På det foreliggende grundlag skønnes
denne efterregulering vedr. 2008 at udgøre ca. 0,5 mia. kr., således at det samlede
danske 2008-bidrag udgør 18,4 mia. kr. Det vides ikke på nuværende tidspunkt,
hvornår denne efterregulering vil finde sted.
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en tilstræk-
kelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kri-
tisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddannelse højt fra
dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger, så det undgås,
at der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål.
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver en
høj prioritet for EU.
Støtte at der afsættes midler til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP), som følger den betydelige stigning forudsat i aftalen om de finan-
sielle perspektiver.
Lægger vægt på, at der om nødvendigt inden for den foreslåede margen i
kategori 4 sikres rum til at finansiere evt. yderligere behov indenfor FUSP-
misioner, særligt i Kosovo og Palæstina.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s ad-
ministrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftska-
tegorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Forhandlingssituationen
ECOFIN opnåede den 4. marts 2008 enighed om Rådets prioriteter for 2009-
budgettet. Der lægges betydelig vægt på budgetdisciplin, som det også sker i med-
lemslandene. Således skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig
margen i hver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvi-
sende og realistisk budgettering, hvilket ses som udtryk for god finansforvaltning.
Omprioritering og omfordeling understreges også som et væsentligt instrument til
at sikre opfyldelsen af aktuelle og fremtidige behov.
Vedr. både forpligtelses- og betalingsbevillingerne understreges i Rådets priorite-
ter, at disse skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorp-
tionskapacitet samt tidligere budgetgennemførelse.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder
på 2009-budgettet:
Kategori 1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse.
Rådet vedtog ikke på ECOFIN
konkrete prioriteter for denne kategori. En række medlemslandene har dog frem-
ført synspunkter om, at der skal sikres en tilstrækkelig margen til nye prioriterin-
ger. Der er fra dansk side fremført, at forskning og uddannelse er væsentlige dan-
ske prioriteter, hvorfor en større margen og reducerede forpligtelsesbevillinger så
vidt muligt skal friholde disse områder.
Kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse. Strukturfonde:
Rådet understreger betyd-
ningen af, at Kommissionen i samarbejde med medlemslandene fortsat arbejder for at
opstille realistiske og præcise betalingsniveauer under strukturfondene. Endvidere un-
derstreger Rådet vigtigheden af, at Kommissionen sikrer, at bestemmelserne på områ-
det fremstår klare og utvetydige. Der er generelt anerkendelse af, at implementeringen
af strukturfondsmidlerne er forbedret, men en række af de traditionelt budgetrestrikti-
ve lande finder dog, at en yderligere reduktion af betalingsbevillingerne vil være velbe-
grundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0014.png
14
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer.
Som i tidligere år lægges der vægt på, at
Kommissionen foretager et realistisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsord-
ninger, herunder særligt at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillin-
ger til landdistriktsstøtte. En række lande, inkl. Danmark, finder at der er grundlag
for en nedjustering af de af Kommissionen foreslåede bevillinger. Omvendt har
en række andre lande afvist reduktioner.
Kategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Rådet har ikke vedtaget speci-
fikke prioriteter for dette område. Det vurderes dog, at der er et generelt ønske i
hovedparten af medlemslandene om begrænsede øgede margener, som bl.a. kan
tilvejebringes ved reduktioner i merudgifterne til agenturer.
Kategori 4. EU som global partner:
Rådet understreger, at det er meget afgørende at
sikre en tilstrækkelig margen indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil
være i stand til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kri-
ser. Bevillingerne til FUSP (den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik) skal være i
overensstemmelse med IIA’en. En række lande har efterspurgt yderligere informa-
tion med henblik på at kunne vurdere, hvorvidt der er sikret tilstrækkelige marge-
ner i Kommissionens forslag. Dette også set i lyset af, at Kommissionen selv har
annonceret, at der sandsynligvis vil blive behov for yderligere midler til Kosovo,
Palæstina og muligvis fødevarebistand.
Kategori 5. Administration:
Rådet understreger behovet for, at der løbende sker ef-
fektiviseringer, som det også sker i medlemslandene. I den forbindelse gentages
vigtigheden af, at alle institutioner fremlægger dækkende analyser af institutioner-
nes administrative ressourcer med henblik på at skabe et klart overblik over de
administrative udgifter. I lyset af de stigende administrationsudgifter i Kommissi-
onens forslag forventes, der bred opbakning til en kritisk linje.
Der forventes en drøftelse mellem det kommende franske formandskab, der vare-
tager budget 2009 processen, Kommissionen og Parlamentet forud for ECO-
FIN’s 1. behandling den 17. juli. Mulighederne for en aftale med Parlamentet vil
her blive afsøgt. Egentlige forhandlinger om EU’s budget for 2009 forventes dog i
lighed med tidligere år først indledt til efteråret. Det bemærkes, at der i den for-
bindelse eventuelt også vil skulle finde en afklaring sted af de budgetmæssige kon-
sekvenser af ikrafttræden af Lissabon-traktaten.
12. Indstilling
Det indstilles, at Danmark henholder sig til ovenstående danske holdning.
Sagen skønnes, at skulle forelægges for Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg.
13. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 29. februar 2008 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2009-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 4. marts
2008. Forud for mødet i ECOFIN den 14. maj 2008 blev Folketingets Europaud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
valg den 9. maj 2008 orienteret om, at Kommissionen på mødet ville offentliggøre
og præsentere sit forslag til EU’s budget for 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2009 i hen-
hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-
gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2008-budget og det foreløbige
budgetforslag for 2009 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end en ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori 5,
administration, idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennem-
førelse af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering
fordelt på politiske områder, jf. tabel 1 nedenfor, ikke for de enkelte politiske om-
råder sammenlignes direkte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategori-
er, som i øvrigt er anvendt i notatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572281_0017.png
17
Tabel 1 Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2009
Budget 2008
Total
bevilling
397
597
78
11 483
54 073
2 807
402
4 048
1 493
361
1 015
61
36 626
125
1 335
207
684
785
3 974
78
1 317
1 093
770
75
Antal
personer
582
1 046
815
849
1 122
1 154
699
2 101
1 184
2 691
371
564
743
541
604
1 022
871
571
3 755
600
2 279
910
259
424
Forslag for 2009
Total
bevilling
435
632
90
11 186
56 165
2 704
420
4 650
1 501
377
1 007
65
37 888
131
1 388
206
611
899
3 974
81
1 376
1 038
797
77
Antal per-
soner
586
976
863
860
1 128
1 173
722
1 951
1 208
2 712
384
582
735
558
587
1 012
890
596
3 846
607
2 336
916
261
429
Forskel 2008-2009
Total
bevilling i
Antal per-
pct
soner
9,7 %
5,9 %
15,2 %
-2,6 %
3,9 %
-3,7 %
4,3 %
14,9 %
0,5 %
4,3 %
-0,7 %
6,5 %
3,5 %
5,5 %
4%
-0,1 %
-10,6 %
14,5 %
0,0 %
3,6 %
4,5%
-5,1 %
3,5 %
3,7 %
4
-70
48
11
6
19
23
-150
24
21
13
18
-8
17
-26
-10
19
25
91
7
57
6
2
5
Politiske områder
1. Økonomiske og
finansielle anliggender
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og
sociale anliggender
5. Landbrug and land-
distriktsudvikling
6. Energi og transport
7. Miljø
8. Forskning
9. Infor-
mationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime
anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og
toldunion
15. Uddannelse og
kultur
16. Presse og kommu-
nikation
17. Helbreds- og for-
brugerbeskyttelse
18. Retlige og indre
anliggender
19. Eksterne an-
liggender
20. Handel
21. Udvikling og relati-
oner til AVS-landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af
svig
25. Kommissionens
politikkoordination og
juridiske rådgivning
26. Administration
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner
Samlet total
178
969
275
10
127
1 085
368
739
127 635
2 674
130 309
1 517
3 463
634
109
812
3 804
36 096
36 096
188
985
278
12
134
1 160
389
744
131 592
2 803
134 395
1 526
3 473
667
112
808
3 847
36 342
36 342
5,8 %
1,6 %
1,4 %
16,7 %
6,1 %
7,0 %
5,6 %
0,7 %
3,1 %
3,1%
9
10
33
3
-4
43
246
246
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18