Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2882 - Økofin Bilag 2
Offentligt
577979_0001.png
25. juni 2008
6. kontor, MIJ
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli
2008
Dagsordenspunkt:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. UK
Resumé
ECOFIN ventes på rådsmødet den 8. juli 2008 at vedtage en rådsbeslutning under artikel
104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt en henstilling til UK
under artikel 104.7 om senest i finansåret 2009/10 at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Baggrund
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for UK blev senest igangsat i
september 2005, hvor Kommissionen i en rapport under artikel 104.3 slog fast, at
budgetunderskuddet overskred 3 pct. af BNP i finansåret 2004/05.
ECOFIN vedtog efterfølgende i januar 2006 – på baggrund af henstillinger fra
Kommissionen – en rådsbeslutning under artikel 104.6 om eksistensen af et
uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt en henstilling til UK under artikel
104.7 om senest i finansåret 2006/07 at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
ECOFIN drøftede i oktober 2006 UK’s opfølgning på henstillingen og vurderede,
at der ikke var behov for yderligere skridt i proceduren.
Kommissionen offentliggjorde i september 2007 en henstilling under artikel
104.12 om ophævelse af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store un-
derskud for UK, da Kommissionen vurderede, at UK havde bragt underskuddet
ned under 3-procentsgrænsen og også fremadrettet skønnedes at ville overholde
denne grænse. ECOFIN vedtog i oktober 2007 at ophæve proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud for UK.
I en notifikation om de offentlige finanser fra UK’s myndigheder til Kommissio-
nen fra marts 2008 forventedes det, at det offentlige budgetunderskud i UK vil nå
3,2 pct. af BNP i finansåret 2008/09 og dermed overstige referenceværdien på 3
pct. af BNP. Efterfølgende annoncerede UK den 13. maj 2008 at man vurderede,
at budgetunderskuddet – som konsekvens af planlagte lempelser i indkom-
stbeskatningen i UK i 2008/09 – vil blive større end oprindeligt angivet i notifika-
tionen fra marts 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
577979_0002.png
2
Kommissionen har således den 11. juni 2008 fremlagt rapport under artikel 104.3,
hvori det konkluderes, at det planlagte offentlige budgetunderskud i UK for fi-
nansåret 2008/09 vil overstige 3 pct. af BNP, og at den finanspolitiske lempelse i
2008/09 vil øge budgetunderskuddet med yderligere omkring 0,2 pct.-enheder i
samme år.
Det er Kommissionens vurdering, at overskridelsen af referenceværdien ikke kan
kvalificeres som exceptionel i Traktatens og Stabilitets- og Vækstpagtens forstand,
og at det uforholdsmæssigt store underskud ikke kan karakteriseres som midler-
tidigt, da overskridelsen af referenceværdien uden imødegående initiativer vil
fortsætte i finansåret 2009/10.
Indhold
ECOFIN ventes på rådsmødet den 8. juli 2008 at vedtage en rådsbeslutning under
artikel 104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt en
henstilling til UK under artikel 104.7 om senest i finansåret 2009/10 at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Tabel 1
UK’s offentlige finanser
05/06
Saldo på de offentlige finanser:
Kommissionens skøn (forårsprognose
2008)
UK’s 2008-budget
Strukturel saldo:
Kommissionens skøn (forårsprognose
2008)
UK’s 2008-budget
Offentlig gæld:
-3,1
06/07
-2,6
07/08
-2,9
08/09
-3,3
-3,2
09/10
-3,3
-2,8
-2,9
-2,6
-3,3
-2,7
-3,0
-3,1
-2,9
Kommissionens skøn (forårsprognose
2008)
UK’s 2008-budget
BNP-realvækst:
41,7
42,5
43,2
46,2
45,2
47,5
46,1
Kommissionens skøn (forårsprognose
2008)
UK’s 2008-budget
Output gap:
1,8
2,9
3,0
1,7
2,0
1,6
2,25
Kommissionens skøn (forårsprognose
2008)
UK’s 2008-budget
-0,1
0,0
0,4
-0,3
-0,6
-1,0
-0,6
Kilde: Kommissionen
Ifølge Kommissionens forårsprognose skønnes budgetunderskuddet i 2007/08 at
blive på 2,9 pct. af BNP, hvilket er 0,6 pct.-point højere end i UK’s konvergen-
sprogram fra 2006. Kommissionen vurderer, at budgetunderskuddet vil øges til
3,3 pct. af BNP i både 2008/09 og 2009/10. Den planlagte finanspolitiske lem-
pelse i 2008/09 på 0,2 pct.-enheder forventes imidlertid at øge budgetunderskud-
det i dette år til 3,5 pct. af BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forværringen af den nominelle
offentlige saldo
fra 2006/07 til 2007/08 kan over-
vejende henføres svag vækst i de offentlige indtægter, herunder som følge af
lavere end forventede indtægter fra selskabsbeskatning og lavere indtægter fra
olie- og gasudvindingsaktiviteter. I 2008/09 ventes forværringen ligeledes at være
drevet af svagere vækst i de offentlige indtægter, herunder som følge af lavere
indkomstbeskatning, reduceret virksomhedsprofitabilitet og svækkede bolig- og
aktiemarkeder.
Underskuddet på den
strukturelle saldo
skønnes at have udgjort 3,0 pct. af BNP for
2007/08, hvilket – trods den gode økonomiske situation i UK – er en forværring
på 0,4 pct.-enheder i forhold til 2006/07. Den strukturelle saldo forventes yderlig-
ere forværret i 2008/09, hvorefter den forbedres en smule i 2009/10. UK for-
venter at det strukturelle budgetunderskud i 2008/09 og 2009/10 vil være en
smule bedre end Kommissionen skøn.
Kommissionen vurderer, at den økonomiske vækst i UK vil aftage i de kom-
mende år fra BNP-vækst omkring 3 pct. i 2006/07 og 2007/08 til 1,7 pct. i
2008/09 og 1,6 pct. i 2009/10. Væksten i UK ventes at ligge under det potentielle
niveau, og output-gab’et ventes at udvides til -1,0 pct. af potentielt BNP i
2009/10.
Rådet ventes, på baggrund af Kommissionens forventede henstilling, at vedtage
en rådshenstilling under Traktatens artikel 104.7, indeholdende følgende:
UK’s myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
budgetunderskud til ophør hurtigst muligt og senest i finansåret 2009/10;
UK’s myndigheder bør bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP på en
troværdig og holdbar måde og derfor sikre en forbedring af den strukturelle
saldo på mindst 0,5 pct. af BNP i 2009/10;
Rådet fastlægger en frist til den 8. januar 2009 (6 måneder efter henstil-
lingen), for myndighedernes iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger
i forhold til disse anbefalinger;
UK opfordres til at sikre, at budgetkonsolideringen – efter korrektionen af
det uforholdsmæssigt store underskud – fastholdes med henblik på at opnå
et mellemfristet budgetmål, der 1) sikrer en tilstrækkelig sikkerhedsmargin i
forhold til 3-procentsgrænsen, 2) fortsat sikrer en moderat gældskvote i lyset
af aldringens økonomiske og budgetmæssige effekter, og 3) – under hensyn-
tagen til 1) og 2) – sikrer et budgetmæssigt råderum, særligt i lyset af be-
hovet for offentlige investeringer.
ECOFIN træffer afgørelser vedrørende artikel 104 stk. 7 med et flertal på to tre-
djedele af sine medlemmers stemmer som vægtet i henhold til artikel 205 stk. 2,
idet stemmer afgivet af det berørte land – i dette tilfælde UK – ikke medregnes.
Hjemmelsgrundlag
Rådsbeslutninger i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
har hjemmel i Traktatens artikel 104.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbart samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedrørende rådshenstillingen til UK i forbindelse med den forrige procedure
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 20. januar 2006
forud for rådsmødet (ECOFIN) den 24. januar 2006. Ophævelsen af samme proce-
dure blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. oktober 2007
forud for rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2007.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen tager Kommissionens rapport under artikel 104.3 til efterretning og er
enig i Kommissionens vurdering af eksistensen af det uforholdsmæssigt store un-
derskud på de offentlige finanser i UK i finansåret 2008/2009.
Regeringen støtter Kommissionens henstillinger til en rådsbeslutning under artikel
104.6 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt om en
rådshenstilling under artikel 104.7 til UK om senest i finansåret 2009/10 at bringe
situationen med det uforholdsmæssigt store underskud til ophør.
Andre landes holdninger
Der ventes enighed i ECOFIN om rådsbeslutningen under artikel 104.6 om eksis-
tensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK samt om rådshenstilling til
UK under artikel 104.7.