Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2882 - Økofin Bilag 3
Offentligt
585802_0001.png
18. august 2008
6. kontor
J.nr. 44-154
Referat af rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008
Dagsordenspunkt 1:
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2.
halvår 2008
Rådet blev præsenteret for det franske formandskabsprogram for ECOFIN’s ar-
bejde inden for det økonomiske og finansielle område i 2. halvår 2008. Det franske
formandskab ventes særligt at prioritere følgende temaer højt:
Tiltag i relation til udviklingen i den økonomiske situation i EU, herunder i
lyset af de stigende oliepriser og klimaudfordringerne;
Opretholdelse af den finansielle stabilitet og styrke tiltroen til det finansielle
system i EU; øge den finansielle integration, og fortsætte harmoniseringen af
det finansielle tilsyn;
Sikring af en velfungerende monetær union, herunder via implementeringen
af stabilitets- og vækstpagten;
Styrkelse af EU’s indre marked, herunder især på markedet for finansielle
tjenesteydelser og på skatteområdet;
EU’s budget for 2009.
Stabilitets- og konvergensprogrammer
Dagsordenspunkt 2a:
Rådet vedtog udtalelser om Belgiens stabilitetsprogram og Polens konvergenspro-
gram. Rådet drøftede Kommissionens vurderinger af programmerne – særligt i
relation til landenes mellemfristede mål for de offentlige finanser og opfyldelsen
heraf. Der var enighed om, at medlemslandene fortsat bør gennemføre strukturelle
forbedringer og sikre den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser.
Dagsordenspunkt 2b:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. Polen
Rådet traf – på baggrund af en henstilling fra Kommissionen – beslutning (art.
104.12) om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr.
Polen. Det faktiske budgetunderskud faldt fra 3,8 pct. af BNP i 2006 til 2,0 pct. af
BNP i 2007, og dermed er budgetunderskuddet kommet under Traktatens referen-
ceværdi på 3 pct. af BNP. Det er Kommissionens vurdering, at korrektionen af
underskuddet er holdbar.
Dagsordenspunkt 2c:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. UK
ECOFIN vedtog – på baggrund af henstillinger fra Kommissionen – en rådsbe-
slutning (art. 104.6) om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i UK
samt en henstilling til UK (art. 104.7) om senest i finansåret 2009/10 at bringe
situationen med det uforholdsmæssigt store underskud til ophør. Det faktiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
budgetunderskud i 2008/09 ventes ifølge UK’s myndigheder at blive på 3,2 pct. af
BNP (3,3 pct. af BNP iflg. Kommissionen), men en planlagt finanspolitiske lem-
pelse på 0,2 pct.-enheder forventes at øge budgetunderskuddet yderligere dette år.
I rådshenstillingen er fastsat en frist til den 8. januar 2009 for UK’s myndigheder at
iværksætte virkningsfulde foranstaltninger i forhold til Rådets henstilling.
Dagsordenspunkt 3:
Udvidelse af euroområdet med Slovakiet
Der blev truffet formel beslutning om optagelse af Slovakiet i euroområdet pr. 1.
januar 2009. Optagelsen baseres på konvergensrapporterne fra Kommissionen og
ECB, som blev drøftet på ECOFIN den 3. juni 2008, og som konkluderer, at Slo-
vakiet opfylder samtlige af de såkaldte konvergenskriterier.
Rådet (ECOFIN) vedtog samtidig en forordning, som fastsætter omregningskur-
sen for slovakiske koruna over for euroen (30,1260 koruna pr. euro).
Dagsordenspunkt 4:
Oliepriser (opfølgning på DER)
Rådet drøftede – som opfølgning på Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008 –
de stigende oliepriser. ECOFIN nåede bl.a. til enighed om at analysere oliemarke-
dernes funktion, herunder at sikre større gennemsigtighed i opgørelsen af de
kommercielle olielagre.
ECOFIN ventes at vende tilbage til sagen i løbet af efteråret.
Dagsordenspunkt 5a:
International Accounting Standards Board (IASB)
ECOFIN nåede til enighed om rådskonklusioner om organisering og finansiering
af International Accounting Standards Board (IASB),
jf. vedlagte bilag.
I konklusio-
nerne noteres bl.a. de igangsatte tiltag mhp. styrkelse af organiseringen af
IASB/IFRS.
Dagsordenspunkt 5b:
Finansiel stabilitet
ECOFIN nåede til enighed om rådskonklusioner om status for handlingsplanen
vedrørende initiativer mhp. understøttelse af den finansielle stabilitet (jf.
vedlagte
bilag).
Rådet fremhævede bl.a. vigtigheden af at sikre offentlighed i forhold til fi-
nansielle virksomheders eksponering over for risiko og eventuelle realiserede tab
som følge af den finansielle turbulens. I forhold til kreditvurderingsinstitutter an-
erkendes sektorens igangværende initiativer, men Rådet vil overveje behovet for
yderligere tiltag.
Diverse
I margin af mødet orienteredes ministrene om drøftelserne på G8 finansminister-
mødet i Osaka den 14. juni 2008 og om Middelhavstopmødet i Paris den 13. juni
2008. Formanden for eurogruppen orienterede endvidere ministrene om gruppens
møde den 7. juli 2008.
Ministrene drøftede desuden processen for udpegning af ny formand for IMFC
(International Monetary and Financial Committee).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Bilag
Rådskonklusioner vedr. IASB
"Rådet anerkender de bestræbelser, som IASCF's fondsbestyrelsesmedlemmer har
gjort for at forbedre IASCF's ledelse siden afslutningen af den seneste gennem-
gang af vedtægterne og for at styrke IASB's evne til bedre at tage hensyn til sam-
fundets interesser. Det mener, at den igangværende gennemgang af IASCF's ved-
tægter er en vigtig lejlighed til at foretage ændringer for yderligere at styrke legiti-
miteten og acceptabiliteten af de internationale regnskabsstandarder, som udarbej-
des af IASB. Den nuværende finansielle turbulens illustrerer betydningen af en
robust og legitim uafhængig proces for fastlæggelse af internationale regnskabs-
standarder, som tager hensyn til samfundets interesser og er i overensstemmelse
med målet om at sikre finansiel stabilitet.
Rådet hilser de forslag velkommen, der er fremsat i denne retning af IASCF, og
mener, at den videre reform af IASCF's og IASB's ledelse og offentlige ansvarlig-
hed bør ske efter følgende nøgleprincipper:
IASCF's offentlige ansvarlighed bør øges gennem oprettelse af et effektivt
overvågningsorgan, som bør have tilstrækkelige beføjelser til at foretage det
nødvendige tilsyn med IASCF; det bør først og fremmest sikre, at fondsbe-
styrelsesmedlemmerne udfører deres tilsynsopgave over for IASB effektivt,
spille en aktiv rolle i udvælgelsen af bestyrelsesmedlemmer og godkende de-
res endelige udvælgelse. Overvågningsorganets medlemmer bør kunne hen-
vise spørgsmål af offentlig interesse, herunder spørgsmål vedrørende finan-
siel stabilitet og tilsynskrav, samt spørgsmål om den overordnede strategi til
videre overvejelse i IASB. Overvågningsorganet bør således være i tæt kon-
takt med formanden for fondsbestyrelsen, som i henhold til IASC's vedtæg-
ter bør have ansvaret for at sikre, at alle synspunkter og spørgsmål fra repræ-
sentanter for samfundets interesser i fuldt omfang tages op af IASB's besty-
relse.
Overvågningsorganet bør bestå af relevante myndigheder med ansvar for
samfundets interesse i forbindelse med vedtagelse og godkendelse af regn-
skabsstandarder på deres respektive kompetenceområder, herunder det ver-
densomspændende organ, der repræsenterer myndigheder med ansvar for
finansiel stabilitet, eller de vigtigste myndigheder i relation til finansiel stabili-
tet. Europa-Kommissionen vil foreslå mekanismer, der sikrer, at det repræ-
senterer alle relevante europæiske institutioners og organers samt medlems-
staternes samordnede holdning.
IASB skal opnå større gennemsigtighed og legitimitet i sine processer for
fastlæggelse af standarder og dagsordener, især ved mere systematiske of-
fentlige høringer om IASB's arbejdsprogram, herunder IASB-FASB-
konvergensdagsordenen og flere afprøvninger i marken. Standard Advisory
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Council's effektivitet bør øges; konsekvensanalysernes rolle som en obligato-
risk del af IASB's rettidige proces bør formaliseres, og der bør overvejes
eventuelle ændringer af IASB-medlemmernes embedsperiode, herunder en
eventuel begrænsning af embedsperioden for IASB's formand. De offentlige
myndigheders synspunkter, navnlig de myndigheder, der har ansvaret for fi-
nansiel stabilitet og forsigtighedstilsyn, bør komme passende til udtryk i
IASB's standardfastlæggelsesproces.
IASB's medlemmer bør afspejle en passende balance mellem praktisk og
teknisk ekspertise samt forskellig geografisk erfaring for at bidrage til udvik-
lingen af globale regnskabsstandarder af høj kvalitet. EU's rolle som det
største kompetenceområde, der anvender IFRS, bør afspejles tilstrækkeligt.
Rådet understreger, at det haster med at forbedre EU's evne til rettidigt og
konsekvent at bidrage til den internationale regnskabsdebat. Det hilser der-
for bestræbelserne på at styrke European Financial Reporting Advisory
Group's (EFRAG's) rolle, især i forbindelse med rettidigt forudgående input
til IASB's dagsordenfastlæggelsesproces, velkommen. EFRAG's ledelsesord-
ninger bør sikre en afbalanceret repræsentation af alle europæiske interessen-
ter. EFRAG bør indføre effektive og gennemsigtige procedurer, der sikrer,
at den arbejder i samfundets interesse og på en måde, der er i overensstem-
melse med EU's regnskabspolitik. Rådet hilser de nylige fremskridt mod en
reform af EFRAG's ledelsesstruktur i denne retning velkommen.
Rådet anmoder indtrængende alle berørte parter om at udarbejde disse ordninger
inden udgangen af 2008 og vil til den tid behandle disse spørgsmål. Realiseringen
af disse mål vil hjælpe med at sikre en passende finansiering af både IASCF og
EFRAG, som begge har stærkt brug herfor.
Rådet opfordrer Kommissionen og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til
regelmæssigt at aflægge rapport til Rådet om fremskridtene med at forbedre ledel-
sen af IASCF, IASB og EFRAG."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585802_0005.png
5
Rådskonklusioner vedr. finansiel stabilitet
"Rådet har gennemgået den seneste markedsudvikling og fremskridtene med gen-
nemførelsen af køreplanen vedrørende turbulensen på de finansielle markeder med
hensyn til markedsgennemsigtighed og kreditvurderingsinstitutternes rolle.
1. Gennemsigtighed
Rådet minder om, at omgående og fuld offentliggørelse fra banker og andre finan-
sielle institutioners side af engagementer i kriseramte aktiver og ikke-balanceførte
enheder (off-balance-sheet vehicles) og af nedskrivninger og tab er afgørende for
at genoprette tilliden til markederne. I denne forbindelse understreger Rådet, at de
kommende halvårsresultater skal være så omfattende, læselige og sammenlignelige
som muligt.
Rådet
hilser CEBS' rapporter, der blev udsendt i midten af juni 2008, om bankers
gennemsigtighed med hensyn til aktiviteter og produkter, der er berørt af
den seneste markedsturbulens, og til spørgsmål vedrørende værdiansættelsen
af komplekse og illikvide finansielle instrumenter, velkommen
noterer sig behovet for at forbedre konsekvensen i bankernes offentliggørel-
sespraksis samt i værdiansættelsen af engagementer og regnskaberne herfor
hilser rådgivningen fra CEBS velkommen
opfordrer bankerne til at gennemføre disse retningslinjer på en måde, der er
i overensstemmelse med deres engagementer og inddragelse i de aktiviteter,
der er berørt af krisen, og
opfordrer CEBS og de tilsynsførende til at overvåge denne gennemførelse
efter offentliggørelsen af bankernes halvårsresultater og aflægge rapport til
FSC/EFC og Rådet (økonomi og finans) i november.
Rådet opfordrer også de internationale standardsættere til at tage hensyn til CEBS'
rapport om spørgsmål vedrørende værdiansættelse af komplekse og illikvide finan-
sielle instrumenter i deres arbejdsprogrammer. Det ser frem til CEBS' gennemgang
af anbefalingerne om bankernes offentliggørelsespraksis i 2009 inden for anven-
delsesområdet for søjle III i kapitalkravsdirektivet og af anbefalingerne om værdi-
ansættelse og regnskaber.
Rådet hilser også de initiativer velkommen, som industrien har taget for at forbed-
re gennemsigtigheden for investorer, markeder og tilsynsmyndigheder for securiti-
serede markeder. Det noterer sig tilsagnene om at udvikle retningslinjer for god
praksis for offentliggørelse af securitisering, udsende kvartalsrapporter om indu-
strimarkedsdata, supplere den med særlige oplysninger om sekundærmarkedet og
gennemføre initiativer til at forbedre informationen af investorerne. Rådet opfor-
drer Kommissionen til nøje at overvåge gennemførelsen af disse initiativer og til at
aflægge rapport til EFC og Rådet (økonomi og finans) i begyndelsen af september.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585802_0006.png
6
2. Kreditvurderingsinstitutter
Rådet mener, at det på grund af den centrale rolle, som kreditvurderinger spiller i
struktureret finansiering, samt deres rolle i forordningen om finansielle tjeneste-
ydelser i Europa er af stor betydning at tage hensyn til de betænkeligheder, der er
rejst i forbindelse med den finansielle turbulens med hensyn til kreditvurderings-
processernes gennemsigtighed, risikoen for interessekonflikter vedrørende kredit-
vurderingsinstitutternes vederlagsmodeller, ansvarsrelationer og kreditvurderinger-
nes kvalitet. Rådet støtter fuldt ud FSF's anbefalinger på dette område, især diffen-
tierede kreditvurderinger og bedre information om de strukturerede produkters
risikokarakteristika.
Rådet hilser IOSCO's revision af sin adfærdskodeks på internationalt plan vel-
kommen og CESR's og ESME's rapporter om kreditvurderingsinstitutter. Rådet
mener, at revisionerne af IOSCO's adfærdskodeks udgør en minimumsbenchmark
for de foranstaltninger, som kreditvurderingsinstitutter bør træffe for at tage hen-
syn til betænkelighederne med hensyn til deres aktiviteter på markedet for struktu-
rerede produkter. I denne forbindelse noterer Rådet sig de yderligere skridt, som
kreditvurderingsinstitutterne har taget på dette område, for i højere grad at tage
hensyn til betænkelighederne med hensyn til deres ledelse og forbedre gennemsig-
tigheden med hensyn til kreditvurderingernes værdi og begrænsninger.
Rådet er imidlertid enigt med Kommissionen i, at de nuværende initiativer ikke
fuldt ud løser udfordringerne, at der er behov for yderligere skridt, og at der kan
blive behov for lovgivningsmæssige ændringer.
Rådet støtter målet om at indføre en styrket tilsynsordning for kreditvurderingsin-
stitutter og noterer sig i denne forbindelse Kommissionens foreløbige synspunkter
samt forslagene fra CESR og ESME. Rådet støtter en forstærket europæisk tilgang
og målet om at styrke det internationale samarbejde for at sikre en streng gennem-
førelse af internationalt godkendte principper. Med henblik herpå og uden at fore-
gribe overvejelserne vedrørende den praktiske gennemførelse støtter Rådet det af
Kommissionen påtænkte princip om, at kreditvurderingsinstitutterne bør omfattes
af et EU-registreringssystem.
Rådet ser også med tilfredshed på den intensiverede konkurrence som følge af nye
aktører på markedet.
Rådet understreger, at eventuelle yderligere skridt skal tage hensyn til principperne
i IOSCO's adfærdskodeks og den videre internationale udvikling vedrørende tilsyn
med og regulering af kreditvurderingsinstitutter. Rådet ser frem til konkrete forslag
fra Kommissionen i efteråret 2008."