Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2883 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
30. juni 2008
FVM 555
____________________________________________________________________
REVIDERET SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008
____________________________________________________________________
8.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2015/2006, og (EF) nr.
40/2008 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fi-
skebestande
- Politisk enighed/ vedtagelse
KOM (2008) 377
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
576827_0002.png
8.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2015/2006, og
(EF) nr. 40/2008 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betingel-
ser for visse fiskebestande
KOM (2008) 377
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juni 2008.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget indeholder mindre ændringer til den generelle TAC/kvoteforordning (TAC = Total Allo-
wable Catches; samlede tilladte fangstmængder) samt TAC/kvoteforordningen for dybhavsarter.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2015/2006 og (EF) nr. 40/2008 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for
visse fiskebestande. Forslaget er oversendt til Rådet den 24. juni 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, særlig
artikel 20.
Forslaget er sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008 med henblik
på politisk enighed/ vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset.
Formål og indhold
Forslaget indeholder ændringer til den generelle TAC/kvoteforordning med henblik på at imple-
mentere fiskeriaftalen mellem EU og Island samt nogle mindre ændringer af EU’s 3. landsaftaler.
Desuden indeholder forslaget en ændring af TAC/kvoteforordningen for dybhavsarter i forhold til at
præcisere definitionen af fangstområdet for arten orange savbug.
Ændringerne til den generelle TAC/kvoteforordning vedrører:
implementering af fiskeriaftalen mellem EU og Island, som giver EU’s fiskere ret til at fiske
3.000 tons rødfisk i islandsk farvand i 2008 mod at give Island fiskerimuligheder efter lodde
i grønlandsk farvand
implementering af en aftale for fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) om forvalt-
ningen af rødfisk i Irmingerhavet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
576827_0003.png
implementering af en aftale mellem EU og Grønland vedr. EU’s fiskerimuligheder for rød-
fisk i grønlandsk farvand i 2008
en forpligtelse for alle medlemslande, som råder over en kvote for torsk i Nordsøen til at
gennemføre redskabsforsøg i 2008 med henblik på at reducere omfanget af discard af torsk
som følge af en aftale mellem EU og Norge.
Desuden indeholder forslaget en korrektion af den mængde blåhvilling, som norske fartøjer har ret
til at fiske i EU-farvand, samt en præcisering af, at kvoten for skader og rokke i Nordsøen kun må
tages som bifangst.
Endelig kan det ikke udelukkes, at et kompromisforslag vil kunne indeholde en forhøjelse af TAC
for torsk i Det Keltiske Hav på grundlag af ny videnskabelig rådgivning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser.
Høring
§ 5-udvalget er blevet hørt i skriftlig høring, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man positiv over for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget vil kunne opnå kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3