Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2885+2886 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
580058_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 10. juli 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 22.-23. juli 2008
SAMLENOTAT
1. WTO/DDA ..................................................................................................................... 2
2. (Evt.) Somalia ................................................................................................................. 3
3. Forholdet til Ukraine ...................................................................................................... 6
4. Iran .................................................................................................................................. 8
5. Tchad/Centralafrikanske Republik ..............................................................................11
6. Zimbabwe ..................................................................................................................... 13
7. Det Vestlige Balkan ...................................................................................................... 15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0002.png
1. WTO/DDA
Der henvises til særskilt samlenotat for ekstraordinært rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 18. juli 2008.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0003.png
2. (Evt.) Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at understrege kravet om gennemførelsen af en inklusiv politisk proces i Somalia, samt behovet
for tiltag der kan fremme sikkerhedssituationen, herunder gennem overholdelse af den seneste fredsaftale samt ved
større FN engagement. Rådet forventes at gentage sin støtte til Sikkerhedsrådsresolution 1816 af 2. juni 2008
om bekæmpelse af pirateri og væbnet røveri til søs ud for Somalias kyst samt drøfte opfølgning blandt EU-
landene på FN-resolutionen, som Danmark var medforslagsstiller til, samt på øvrige EU-initiativer på
området.
2. Baggrund
Generelt:
Situationen i Somalia er fortsat alvorlig på alle områder. Sikkerhedsmæssigt og humanitært er
situationen dårlig i store dele af landet. Pga. sikkerhedssituationen er adgangen for humanitære
organisationer stærkt begrænset, og det humanitære arbejde foregår under store risici. I
hovedstaden Mogadishu har der i foråret været alvorlige kampe, som resulterede i et stort antal
intern fordrevne.
FN har vedtaget resolution 1744 med mandat til den Afrikanske Unions fredsstøtteoperation i
Somalia (AMISOM). Selvom det er lykkedes at få tilsagn om ca. halvdelen af den forudsete
stabiliseringsstyrke (ca. 4000 ud af planlagt 7.600), er der kun ca. 2.600 mand fra Uganda og
Burundi stationeret i Mogadishu. Udover Uganda og Burundi har Nigeria, Ghana og Malawi
tilbudt styrker til AMISOM. Finansiering af missionen, samt evt. FN overtagelse af denne efter
AMISOMs nuværende mandat udløber, er endnu ikke afklaret, men med resolution 1814 har
Sikkerhedsrådet givet principiel støtte til at planlægningen af et forøget FN engagement i
Somalia fortsættes.
Premierminister Nur Hassan Hussein fra Hawiye klanen, der blevet udnævnt i november 2007,
har vist vilje til at føre dialog med alle parter i Somalia om at finde en politisk løsning. Det har
bl.a. ført til at der den 9. juni kunne indgås en fredsaftale mellem overgangsregeringen og den
mest formaliserede oppositionsgruppe, Alliance for Reliberation of Somalia (ARS) i Djibouti.
Aftalen indebærer bl.a., at de etiopiske tropper, som i 2007 hjalp den somaliske regering med at
drive ARS og andre islamister ud af landet, skal forlade Somalia indenfor 120 dage, og der
anmodes i den forbindelse om, at tropperne erstattes af FN-ledede tropper.
Pirateri:
I forlængelse af sine tidligere tilkendegivelser om støtte til internationale bestræbelser på
bekæmpelse af pirateri og væbnet røveri til søs ud for Somalias kyst udtrykte Rådet i sine
seneste konklusioner af 16. juni d.å. tilfredshed med den enstemmige vedtagelse den 2. juni af
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sikkerhedsrådsresolution 1816 om bekæmpelse af pirateri og væbnet røveri til søs ud for
Somalias kyst. Rådet anmodede endvidere Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen om
bl.a. at undersøge, hvorledes man bedst kunne bidrage til gennemførelsen af
Sikkerhedsrådsresolutionen. Danmark var medforslagsstiller til resolutionen, som
-
opfordrer lande, hvis flådefartøjer og militærfly opererer i området, til at optrappe
indsatsen mod pirateri,
-
opfordrer lande med interesse i sikker besejling af farvandene ud for Somalia til at
koordinere og øge deres bestræbelser på at bekæmpe pirateri,
-
de kommende 6 måneder giver stater, hvis fartøjer opererer i området, lov til – efter
notificering af den somaliske regering og FN’s generalsekretær – at trænge ind i somalisk
territorialfarvand og anvende magtmidler i bekæmpelsen af pirateri og væbnet røveri til
søs, samt
-
opfordrer alle berørte stater til at samarbejde om fastlæggelse af jurisdiktion,
efterforskning og retsforfølgelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Somalia og at gentage sin støtte til Sikkerhedsrådsresolution
1816 med henvisning til sine seneste rådskonklusioner. Rådet forventes endvidere muligvis at
drøfte opfølgning blandt EU-landene på resolutionen samt på øvrige EU-initiativer på området.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet fokusere på at sikre, at EU fastholder kravet om
gennemførelsen af en inklusiv politisk proces, samt arbejde for tiltag der kan fremme
sikkerhedssituationen, herunder gennem overholdelse af fredsaftalen indgået den 9. juni samt
gennem opfordring til større FN engagement.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen vil endvidere arbejde for, at Rådet gentager sin støtte til Sikkerhedsrådsresolution
1816 samt drøfter opfølgning blandt EU-landene på resolutionen. Dette vil være i
overensstemmelse med indsatsen i FN’s Søfartsorganisation (IMO) imod pirateri, hvor
Danmark leder revisionsarbejdet af IMO’s vejledninger til skibsfarten og medlemsstaternes
forvaltninger. Danmark vil inden for rammerne af det danske forsvarsforbehold støtte EU-
initiativer på området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande forventes ligeledes at udtrykke støtte til Sikkerhedsrådsresolutionen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2008.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0006.png
3. Forholdet til Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede det kommende topmøde med Ukraine.
2. Baggrund
Rådet ventes at fastlægge EU’s holdning til emnerne på det næste topmøde mellem EU og
Ukraine, der afholdes 9. september 2008. Der ventes ikke vedtaget rådskonklusioner. Et
væsentligt emne i Rådet bliver udsigterne for fremdrift i forhandlingerne om en ny rammeaftale
med Ukraine, der blev indledt i marts 2007. Aftalen skal afløse den gældende Partnerskabs- og
Samarbejdsaftale. Forhandlingerne omfatter en omfattende frihandelsaftale, som er blevet
mulig, efter at Ukraine har opnået medlemskab i Verdenshandelsorganisationen, WTO. Som
led i frihandelsaftalen tilbyder EU Ukraine lettere markedsadgang og inddragelse i det indre
marked gennem regelharmonisering (overtagelse af EU-acquis’et).
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at fastlægge EU’s linje til topmødet med Ukraines præsident. Der er allerede under
forhandlingerne om den nye rammeaftale opnået enighed på en lang række områder, herunder
om samarbejde vedr. miljø, uddannelse, retlige og indre anliggender mv. På topmødet lægges op
til en drøftelse af udestående spørgsmål bl.a. samarbejde om energi og energieffektivisering
samt politiske problemer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelses-
niveauet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et tættere samarbejde mellem EU og Ukraine omfattende økonomisk inte-
gration og politisk samarbejde. Regeringen lægger vægt på, at samarbejdet med Ukraine støtter
fremdriften i landets økonomiske og politiske reformer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred tilslutning i EU-kredsen til formandskabets og Kommissionens oplæg til EU-
holdninger på det kommende topmøde.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0008.png
4. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-
23. juli 2008. Ny tekst er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram, herunder EU’s
implementering af FN-sikkerhedsrådsresolution 1803.
2. Baggrund
En ny FN-sikkerhedsrådsresolution 1803 vedrørende Iran blev vedtaget den 3. marts 2008.
Konkret indebærer resolutionen yderligere restriktioner (rejseforbud og værdiindefrysning) for
en gruppe personer med tilknytning til Irans atom- og missilprogram samt øget eksportkontrol
og -forbud i forhold til en række primært dual-use produkter. Herudover indeholder
resolutionen krav om særlig årvågenhed og tilbageholdenhed ved udstedelse af
eksportkreditgarantier, opfordring til inspektion af iranske fly og skibe fra hhv. Iran Air Cargo
og Iran Shipping Line, der kan formodes at fragte materiale med relation til atomprogrammet,
samt særlig årvågenhed og tilbageholdenhed overfor transaktioner til/fra iranske banker og
disses filialer, særligt Bank Melli og Bank Saderat. Den 23. juni 2008 vedtog medlemslandene en
udvidelse af EU’s sanktionsliste, der går videre end resolution 1803. Der forhandles fortsat om,
hvordan de øvrige elementer i resolution 1803 skal implementeres, herunder hvordan kravet
om særlig årvågenhed på transportområdet og det finansielle område skal gennemføres.
Rådet har vedtaget et antal retsakter vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til
implementering af FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner 1737 og 1747. Med vedtagelsen den 6. juni
2007 af den EU-forordning, som skal sikre implementering af Sikkerhedsrådsresolution 1747,
er alle sanktioner mod Iran indeholdt i resolution 1737 og 1747 trådt i kraft.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-,
oparbejdnings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen
indførte sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og
rejserestriktioner) efter FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod
iranske aktiviteter til udvikling af fremførelsesmidler til atomvåben.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007,
indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod køb af
våben fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og
regeringer og internationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra
ny finansiel bistand og långivning til den iranske regering.
Manglende efterlevelse kan ifølge
resolution 1747 føre til vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan
verificere, at Iran har suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0009.png
sanktionerne, med henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan
afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og
Sikkerhedsrådets krav.
IAEA’s generaldirektør Mohamed ElBaradei offentliggjorde den 26. maj i år sin tredje rapport
om status for implementeringen handlingsplanen aftalt mellem IAEA og Iran i august sidste år.
ElBaradei vil fremlægge rapporten under IAEA’s Styrelsesrådsmøde den 2.-6. juni 2008.
Rapporten er noget hårdere i tonen end de foregående rapporter. Rapporten konkluderer, at
det iranske atomprogram er ”genstand for alvorlig bekymring”, og at Iran fortsat skylder IAEA
forklaringer på en række spørgsmål bl.a. vedrørende programmets eventuelle militære
dimensioner. Rapporten peger også på, at Iran har taget nye, mere effektive centrifuger i brug
uden at orientere Agenturet. ElBaradei opfordrer Iran til hurtigst muligt at implementere alle
nødvendige foranstaltninger, der kan skabe tillid til, at det iranske atomprogram udelukkende
har fredelige formål.
På vegne af de fem permanente medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd og Tyskland (EU3+3
kredsen) præsenterede EU’s Høje Repræsentant, Javier Solana, medio juni i Teheran en
revideret forhandlingspakke, der mere præcist end forhandlingspakken fra juni 2006 definerer
modydelserne ved iransk suspension af berigelsesaktiviteter, bl.a. brændselsleverancer til et civilt
atomprogram. Forudsætningen for indledning af forhandlinger er fortsat, at Iran suspenderer
sine uranberigelsesaktiviteter. Iran har reageret med nogen interesse på forhandlingsudspillet,
men fra iransk side afviser man fortsat at indlede forhandlinger, såfremt suspensions-kravet
opretholdes.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram, herunder
EU’s implementering af FN-sikkerhedsrådsresolution 1803.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0010.png
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens målsætning i atomsagen er en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Regeringen støtter en effektiv EU- implementering af
Sikkerhedsrådsresolution 1803 og er rede til at støtte selvstændige EU-foranstaltninger med
henblik på at støtte FN-processen, sætte kraft bag forhandlingssporet og opretholde presset
over for Iran.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes samme holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2008.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0011.png
5. Tchad/Centralafrikanske Republik
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Tchad/Den Centralafrikanske Republik ventes at fokusere på den kommende
midtvejsevaluering af den militære ESDP-operation (EUFOR Tchad/RCA), der blev iværksat i januar
2008. Midtvejsevalueringen vil danne basis for en drøftelse i FN’s Sikkerhedsråd i september 2008, hvor man
vil behandle spørgsmålet om en mulig FN-opfølgning af operationen, når EU’s nuværende mandat udløber den
15. marts 2009. Danmark deltager ikke i operationen som følge af forsvarsforbeholdet.
2. Baggrund
EU iværksatte på Rådsmødet den 28.-29. januar 2008 formelt udsendelsen af en militær ESDP-
operation til Tchad og Den Centralafrikanske Republik (CAR) med ca. 3.700 mand, der har til
formål at forbedre sikkerheden i området omkring fire flygtningelejre langs grænsen til Sudan
og understøtte indsættelsen af en civil FN-ledet politimission i flygtningelejrene. 17 EU-lande
bidrager til operationen, hvoraf Frankrig stiller med det største bidrag, mens andre centrale
bidragsydere bl.a. omfatter Irland, Østrig, Polen og Sverige. På Rådsmødet den 26.-27. maj
redegjorde den irske operationschef, generalløjtnant Patrick Nash, for de væsentlige fremskridt
operationen har gjort, og EU’s tilstedeværelse vurderes generelt at have haft en positiv
betydning for sikkerheden omkring lejrene.
Grundlaget for operationen er FN’s Sikkerhedsråds Resolution 1778 (2007). Resolutionen
indeholder en bestemmelse om, at EU og FN inden for en periode på seks måneder fra
opnåelsen af indledende operativ kapacitet (opnået 15. marts 2008) skal foretage en evaluering
af behovene med henblik på opfølgningsordningerne, herunder en eventuel FN-operation.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelsen af EUFOR Tchad/RCA på det kommende Rådsmøde ventes at fokusere på
arbejdet med midtvejsevaluering af operationen. Denne evaluering ventes at danne grundlag for
en EU-FN drøftelse i september 2008 om en mulig FN-opfølgning af operationen, når EU’s
mandat udløber i marts 2009.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
På grund af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i EU-foranstaltninger, der har
indvirkning på forsvarsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være bred opbakning blandt medlemslandene til operationen i Tchad/CAR.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2008.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0013.png
6. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Zimbabwe efter 2. runde af præsidentvalget den 27. juni samt AU-
topmødet d. 30. juni – 1. juli 2008. Mulighederne for at lægge pres på AU og SADC for at fastholde og forøge
engagementet i forhold til Zimbabwe forventes drøftet. Herudover forventes en drøftelse og eventuel beslutning om
stramninger af EU’s sanktioner over for Zimbabwe.
2. Baggrund
2. runde af præsidentvalget i Zimbabwe blev afholdt d. 27. juni 2008. Dette til trods for Morgan
Tsvangirais beslutning d. 22. juni om at trække sig fra valget og til trods for flere opfordringer
til regimet i Harare, fra bl.a. SADC, om at udskyde valget. Ikke overraskende vandt Mugabe
ifølge de officielle resultater en overbevisende sejr med mere end 90 % af de afgivne stemmer
og en valgdeltagelse på over 40 %. Udtalelser fra de tre afrikanske observatør-missioner, AU,
SADC og det pan-afrikanske parlament har alle med varierende styrke erklæret, at valget ikke
overholdt gældende afrikanske standarder.
På AU-topmødet d.30. juni – 1.juli i Sharm el Sheikh blev vedtaget en resolution, som lægger
op til en fortsættelse af SADC mæglingsprocessen; til at processen skal føre til dannelsen af en
national samlingsregering (med inddragelse af Morgan Tsvangirai) samt til, at SADC etablerer
en fast tilstedeværelse i Zimbabwe med henblik på at følge mæglingsbestræbelserne.
AU-resolutionen indeholder mange positive elementer i forhold til tidligere afrikansk praksis i
lignende situationer. Det er dog klart, at SADC og AU må levere hurtige resultater i forhold til
Zimbabwe, hvis ikke deres indsats skal ses som fodslæbende. Mugabe kan i løbet af de
kommende uger ventes at foretage diverse skinmanøvrer, der skal give det internationale
samfund, og ikke mindst regionen, indtryk af, at han er villig til at indgå i en dialog med den
politiske opposition. Måske vil medlemmer af oppositionen blive tilbudt poster i regeringen.
Dermed håber Mugabe, at presset på regimet udvandes. Morgan Tsvangirai har senest udtrykt
sig i positive vendinger om dannelsen af en samlingsregering.
I FN arbejdes p.t. på et udkast til Sikkerhedsråds-resolution, hvor der for første gang indgår
sprogbrug om sanktioner. Der lægges således op til et forbud mod eksport af militær-udstyr; til
et visum-forbud samt til indefrysning af økonomiske aktiver. Det er uklart, hvornår teksten
formelt præsenteres, men med truslen om sanktioner søges nyt pres lagt på regimet.
EU udtrykte i erklæring af 4. juli dyb skuffelse over, at befolkningen i Zimbabwe ikke havde
været i stand til at stemme frit i 2. runde af præsidentvalget. Herudover slås fast, at en
samlingsregering må respektere befolkningen vilje og SADC og præsident Mbeki opfordres til
at øge deres indsats for at fremme processen. Det tilkendegives herudover, at resultatet af
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
valget den 27. juni ikke kan accepteres, og at EU er parat til snarest at undersøge muligheden
for sanktioner mod dem, som står bag volden i Zimbabwe.
EU’s sanktioner mod Zimbabwe fra 2002 omfatter, som de foreslåede FN-sanktioner, forbud
mod eksport af militær-udstyr samt visum-forbud og indefrysning af økonomiske aktiver i
forhold til Mugabe og kredsen omkring ham (p.t. 125 personer). Hertil kommer de såkaldte
Cotonou-sanktioner (art. 96), hvorefter EU’s bistand til Zimbabwe gives udenom regeringen og
primært består af humanitær bistand.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af situationen i Zimbabwe efter 2. runde af præsidentvalget den 27. juni 2008,
herunder indførelse af en stramning af EU-sanktionerne over for Zimbabwe..
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ingen konsekvenser for statsfinanserne.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intensiverede diplomatiske kontakter med AU og SADC for at engagere sig
yderligere i Zimbabwe, herunder øget presset på Mugabe og hans regime. Regeringen støtter en
stramning af sanktionerne over for Zimbabwes magtelite.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes i EU-kredsen at være enighed om at fortsætte de diplomatiske kontakter til AU
og SADC. Det forventes også at kunne opnås enighed om en stramning af EU-sanktionerne
over for Zimbabwe.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580058_0015.png
7. Det Vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Serbien og Kosovo. Der ventes vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Der blev afholdt parlamentsvalg i Serbien den 11. maj 2008. Den 7. juli godkendte det serbiske
parlament den nye regeringskoalition, som består af de reformvenlige partier med siddende
præsident Tadics parti (DS) i spidsen. Den nye premierminister bliver den tidligere
finansminister Mirko Cvetkovic.
Stabiliserings- og associeringsaftalen med Serbien blev undertegnet på Rådsmødet den 29. april
2008. Ikrafttræden af aftalen afventer dog en beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder
fuldt ud med Krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien (ICTY).
Regeringen i Pristina er påbegyndt arbejdet med at gennemføre Ahtisaari-planen. Kosovos nye
forfatning trådte i kraft den 15. juni. Forfatningen lever op til kravene i Ahtisaari-planen til
mindretalsbeskyttelse, decentralisering m.v. Fra serbisk side modarbejdes Kosovos
selvstændighed fortsat og ethvert samarbejde med myndighederne i Pristina afvises.
Opbygningen af EU’s politi- og retsstatsmission til Kosovo (EULEX Kosovo) fortsætter. FN’s
generalsekretær Ban har instrueret UNMIK om at påbegynde omstrukturering, hvilket også
indebærer overdragelse af udstyr og bygninger til EULEX.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af situationen i Serbien efter udnævnelsen af den nye, reformvenlige
regering. Endvidere forventes en statusdrøftelse af situationen i Kosovo i lyset af den seneste
udvikling, herunder ikrafttræden af Kosovos forfatning og det videre arbejde med at
gennemføre Ahtisaari-planen. Endvidere forventes en drøftelse af status for opbygningen af
EU’s politi- og retsstatsmission EULEX Kosovo.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er det positivt, at der er dannet en reformvenlig regering i Serbien. Fra dansk
side støtter man den fortsatte deployering af EULEX.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2008.
16