Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2891 - konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
590226_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. september 2008
Eksp.nr. 569054
/taf-dep
Supplerende aktuelt notat vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) den
25.-26. september 2008
9. Kommissionens meddelelse om en ”Small Business Act”.................... 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
590226_0002.png
2/6
9. Kommissionens meddelelse om en ”Small Business Act”
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg, og Regionsudvalget om
"Tænk småt først" - En "Small Business Act" for Europa, KOM
(2008) 394 endelig.
Resumé
Kommissionen har den 25. juni 2008 fremlagt en Small Business Act
(SBA) – Kommissionens initiativ til en fælles europæisk politik for små og
mellemstore virksomheder (SMV). Kommissionens initiativ fastlægger
overordnede principper for den europæiske SMV politik, der særligt fo-
kuseres på fremme af iværksætterånd, vækstiværksættere og innovative
SMV’er. Initiativet indeholder ingen forslag til konkrete retsakter, men
Kommissionen henviser indledningsvist til et sæt af lovgivningsinitiativer
af særlig betydning for SMV’er, der vil blive iværksat umiddelbart i for-
længelse heraf. Kommissionens meddelelse skal formelt tiltrædes af Rå-
det ved vedtagelse af rådskonklusioner, som forventes truffet af Konkur-
renceevnerådet og endeligt Det Europæiske Råd, begge dele i december
2008.
1.
Baggrund og indhold
På Rådsmødet den 25. september 2008 er Kommissionens meddelelse om
”Small Business Act sat på dagsordenen til drøftelse. Drøftelserne vil ta-
ge udgangspunkt i spørgsmål udarbejdet af Formandskabet.
Kommissionen fremlagde den 25. juni 2008 en Small Business Act
(SBA), som er et samlet europæisk initiativ for små og mellemstore virk-
somheder (SMV) i Europa. SBA’en blev fremlagt på dansk den 11. juli
2008.
SBA’en og en integreret SMV politik er en udløber af den nye Lissabon
strategi (2008-2010) og indre markedsstrategien, som Kommissionen
fremlagde 20. november 2007. Det Europæiske Råd i marts 2008 udtryk-
te også stærk støtte til SBA’en, der som et målrettet og samlet europæisk
initiativ skal styrke europæiske SMV’ers konkurrenceevne og vækst.
I anerkendelse af SMV’ers potentiale for vækst og innovation som afgø-
rende for EU’s fremtidige velstand, fastslår Kommissionens initiativ en-
deligt princippet om ”tænk småt først” og integrer dette i 10 grundprin-
cipper for den europæiske SMV politik, der omfatter initiativer for både
Kommissionen og medlemsstaterne.
Kommissionens initiativ fokuserer på generelt at fremme iværksætterånd,
samt på vækstiværksættere og innovative SMV’er. SBA’en har således i
sigte, at forbedre adgangen til finansiering, reducering af administrative
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
byrder, at forbedre adgangen til offentlige udbud, samt at fremme etable-
ringen af private selskaber i Europa.
SBA’en indeholder ikke konkrete initiativer til retsakter, men fastslår de
overordnede principper for den europæiske SMV politik. I SBA’en hen-
vises der til et sæt af konkrete lovgivningsinitiativer, af særlig betydning
for SMV’er; 1) Supergruppefritagelsesforordningen, 2) Statut om det eu-
ropæiske selskab, 3) forslag til ændring af direktivet om sene betalinger,
4) forslag til direktiv om reducerede momssatser, samt 5) forslag til di-
rektiv om moms fakturering. Der vil blive udarbejdet separate grundnota-
ter vedrørende disse lovgivningsinitiativer.
Forud for fremlæggelsen af SBA’en har Kommissionen foretaget en bred
konsultation af medlemsstater, virksomheder og andre interessenter. I
forbindelse med Kommissionens høring har Danmark spillet ind med 14
konkrete initiativer, hvoraf flere er reflekteret i den fremlagte SBA.
SBA’en fastlægger således følgende principper:
I
Skabelse af miljø, hvor iværksættere og familieforetagender kan trives,
og hvor iværksætterånd belønnes.
II
Sikring af at en ærlig iværksætter, der har været igennem en konkurs,
hurtigt får en ny chance.
III
Udarbejdelse af regler ud fra princippet ”tænk småt først”.
IV
Skabe forståelse for SMV’ernes behov hos de offentlige myndigheder.
V
Tilpasning af offentlige politikværkstøjer til SMV’ernes behov: gøre
det lettere for SMV’er at deltage i offentlige indkøbskontrakter og udnyt-
te statsstøttemulighederne bedre til fordel for SMV’erne.
VI
Give SMV’erne lettere adgang til finansiering og udvikle et lovgiv-
nings- og erhvervsmiljø, der fremmer rettidig betaling i forretningstrans-
aktioner.
VII
Hjælpe SMV’erne til bedre at udnytte de muligheder, som det indre
marked giver.
VIII
Fremme en opgradering af viden og kompetencer i SMV’erne sam-
men med andre former for innovation.
IX
Sætte SMV’erne i stand til at gøre miljøudfordringer til nye mulighe-
der.
X
Tilskynde SMV’erne til at udnytte væksten i markederne og støtte dem
i dette arbejde.
SBA’en bliver endeligt forankret som den europæiske politik for små og
mellemstore virksomheder ved vedtagelse af rådskonklusioner af hen-
holdsvis Konkurrenceevnerådet og Det Europæiske Råd, som finder sted
i december 2008. På Rådsmødet den 25. september 2008 skal meddelel-
sen formelt drøftes blandt medlemsstaterne og på baggrund heraf vil der
blive udarbejdet rådskonklusioner, der skal behandles i arbejdsgruppen
med henblik på vedtagelse på decemberrådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
590226_0004.png
4/6
2.
Europa-Parlamentets holdning
SBA’en indeholder ingen konkrete forslag til retsakter og sendes derfor
alene som en meddelelse til Europa-Parlamentet, der ikke er kommet med
en samlet udtalelse om det fremlagte initiativ.
3.
Nærhedsprincippet
Da den fremlagte Small Business Act ikke indeholder forslag til konkrete
retsakter, er det ikke relevant at drøfte nærhedsprincippet her. Som oven-
for nævnt, omtaler Kommissionen en række fremtidige initiativer for bå-
de Kommissionen og medlemsstaterne. Nærhedsprincippet vil således
blive vurderet i forbindelse med fremlæggelsen af disse konkrete initiati-
ver.
4.
Gældende dansk ret
Da der ikke er tale om en retsakt har meddelelsen ikke umiddelbart lov-
givningsmæssige konsekvenser i Danmark.
5.
Høring
Kommissionens meddelelse er sendt i høring i Specialudvalget for Konkur-
renceevne og vækst med høringsfrist den 18. august 2008.
Håndværksrådet [HR]: Er positive overfor Kommissionens forslag, som de
finder at indeholde mange gode og relevante tiltag, der er nødvendige hvis
erhvervsmiljøet for SMV’er i EU skal afgørende forbedres. Særligt Kom-
missionens initiativer indenfor rammerne af bedre regulering fremhæves,
samt SMV’ers adgang til standarder og standardiseringsarbejdet. Endvide-
re støtter HR Kommissionens fokus på bedre muligheder for generations-
skifte. HR efterlyser imidlertid flere initiativer i Kommissionens forslag,
herunder initiativer til en bedre adgang for SMV’er til offentlige udbud med
henvisning til en forhøjelse af tærskelværdieren, samt bedre muligheder for
udveksling af lærlinge over grænserne. I det hele taget finder HR, at Kom-
missionens forslag baseres på gammelkendte initiativer. HR understreger
behovet for at gøre Kommissionens forslag bindende for både EU instituti-
oner og medlemsstaterne.
Dansk Byggeri [DB]: Har bemærkninger til de enkelte principper i Kom-
missionens forslag. DB støtter op om Kommissionens forslag om hurtig og
effektiv konkursbehandling og mulighed for en frisk start, men påpeger
samtidig at dette ikke skal være rettet mod iværksættere med mange konkur-
ser bag sig. DB understreger at der skal være fokus på rammevilkår til gavn
for alle virksomheder og at fokus på ”tænk-småt-først-princippet” ikke må
underminere dette mål. DB er endvidere imod særlige undtagelsesbestem-
melser for SMV’er. Endvidere støtter DB Kommissionens initiativ om, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
590226_0005.png
5/6
forbedre SMV’ers adgang til standardisering og påpeger at dette bl.a. skal
ske ved at standardiseringsorganerne ændrer deres forretningsmodel.
6.
Andre landes holdninger
Iblandt de øvrige medlemsstater udtrykkes generel støtte til SBA’en og til-
fredshed med Kommissionens initiativ om at styrke de europæiske SMV’er.
Et flertal af medlemsstater efterlyser dog en nærmere plan for implemente-
ring af SBA’ens principper.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen hilser Kommissionens initiativ velkomment og er generelt posi-
tiv over SBA’ens indhold, der reflekterer flere danske prioriteter. Således
fokuserer SBA’en bl.a. på kobling mellem SBA’en og de overordnede EU
mål om bedre regulering, bedre adgang til offentlige udbud, bedre adgang
til og beskyttelse af IPR, samt fokus på finansiering.
Regeringen mener ligesom et flertal af medlemsstater, at initiativet snarest
bør følges op af konkrete handlinger for implementering af principperne.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Selve meddelelsen om SBA indeholder ikke forslag til konkrete retsakter og
medfører som sådan hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse medfører ikke direkte samfundsøkonomiske
konsekvenser, men principperne og konkrete direktivforslag forventes at
have en positiv effekt på SMV’er.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
EU’s overordnede mål om reduktion af administrative byrder adresseres i
SBA med særligt fokus på at lette byrderne for SMV’er. Det er ikke muligt
ud fra de overordnede principper at fastslå de administrative konsekvenser
for erhvervslivet, hvilket beror på de konkrete forslag.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blev orienteret om Kommissio-
nens initiativ i forbindelse med afgivelse af dansk høringssvar, som er
sendt til udvalget til orientering den 22. april 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/6
Grundnotat om Kommissionens meddelelse om en Small Business Act er
oversendt til Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. august
2008.