Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2893 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453687_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
13405/08 (Presse 271)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2893. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 2. oktober 2008
Formand
Xavier BERTRA D
Frankrigs arbejdsminister og minister for
arbejdsmarkedsrelationer og solidaritet
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13405/08 (Presse 271)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0002.png
2.X.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en første orienterende debat om et udkast til direktiv om gennemførelse af
princippet
om ligestilling
uden for arbejdslivet.
Rådet nåede til enighed om delvise generelle indstillinger vedrørende to udkast til forordning om
koordinering af de sociale sikringsordninger.
Rådet vedtog en afgørelse om
det europæiske år for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
(2010).
Rådet noterede sig en interimsrapport fra
flexicuritymissionen.
13405/08 (Presse 271)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0003.png
2.X.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
PRINCIPPET OM LIGEBEHANDLING........................................................................................ 6
INTERIMSRAPPORT FRA FLEXICURITYMISSIONEN ............................................................ 8
SAMARBEJDSUDVALG I FÆLLESSKABSVIRKSOMHEDER ................................................. 9
Europæisk år for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse (2010)......................................... 11
SOCIALE SIKRINGSORDNINGER – GENNEMFØRELSESFORORDNING............................ 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 13
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Makrofinansiel bistand - Montenegro og Serbien .............................................................................................16
E ERGI
Forbindelserne med Rusland............................................................................................................................16
BUDGET
EU's almindelige budget for 2009 ....................................................................................................................16
STATISTIKKER
Fællesskabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø* .............................................................................17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13405/08 (Presse 271)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0004.png
2.X.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Joëlle MILQUET
Bulgarien:
Vasil VAYNOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr NEČAS
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Ursula VON DER LEYEN
Günther HORZETZKY
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Billy KELLEHER
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og
ligestillingsminister
Viceminister for arbejds- og socialspørgsmål
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og
ligestillingsminister
Beskæftigelsesminister
Forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og
ungdomsspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Arbejds- og Socialspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Erhvervs-, Handels- og
Beskæftigelsesministeriet, med særligt ansvar for
arbejdsspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Social
Beskyttelse
Ligestillingsminister
Asturiens industri- og beskæftigelsesminister
Arbejds-, social-, familie- og solidaritetsminister
Statssekretær for arbejdsmarkeds-, sundheds- og social-
politik med ansvar for sundhed
Statssekretær, Arbejdsministeriet og Ministeriet for Social
Sikring
Velfærdsminister
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Minister for familiespørgsmål og integration samt
ligestillingsminister
Sundheds- og socialminister
Grækenland:
Sophia KALANTZAKOS
Spanien:
Bibiana AÍDO ALMAGRO
Graciano TORRE
Frankrig:
Xavier BERTRAND
Italien:
Eugenia Maria ROCCELLA
Cypern:
Georgios PAPAGEORGIOU
Letland:
Iveta PURNE
Litauen:
Rimantas KAIRELIS
Luxembourg:
François BILTGEN
Marie-Josée JACOBS
Mars DI BARTOLOMEO
13405/08 (Presse 271)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0005.png
2.X.2008
Ungarn:
Gábor SIMON
Malta:
John DALLI,
ederlandene:
Piet Hein DONNER
Østrig:
Erwin BUCHINGER
Christine MAREK
Polen:
Radoslaw MLECZKO
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
Rumænien:
Denisa-Oana PĂTRASCU
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Social- og
Arbejdsministeriet
Socialminister
Social- og arbejdsminister
Forbundsminister for sociale spørgsmål og
forbrugerminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Statssekretær, koordinator i afdelingen for social dialog,
arbejdsret og forbindelserne med parlamentet, Arbejds-,
Familie- og Ligestillingsministeriet
Arbejds-. familie- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Social- og sundhedsminister
Statssekretær under arbejdsmarkedsministeren
Statssekretær under integrations- og ligestillingsministeren
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Viceminister for arbejdsmarkedsforhold og postvæsen
Slovenien:
Marjeta COTMAN
Slovakiet:
Peter JAVORCÍC
Finland:
Liisa HYSSÄLÄ
Sverige:
Eva UDDÉN SONNEGÅRD
Christer HALLERBY
Det Forenede Kongerige:
James PLASKITT
Pat McFADDEN
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Medlem
Endvidere deltog:
Elise WILLAME
Emilio GABAGLIO
Formand for Udvalget for Social Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
13405/08 (Presse 271)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0006.png
2.X.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
PRI CIPPET OM LIGEBEHA DLI G
Rådet havde en offentlig orienterende debat om et forslag til direktiv om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering (11531/08).
Formålet med forslaget er at udvide beskyttelsen mod forskellige former for forskelsbehandling
uden for arbejdsmarkedet. Med vedtagelsen af direktiv 2000/78/EF har Rådet allerede indført et
forbud mod forskelsbehandling i forbindelse med beskæftigelse og erhverv.
Direktiv 2000/43/EF forbyder forskelsbehandling på grundlag af race eller etnisk oprindelse i
forbindelse med uddannelse og adgang til varer og tjenester, og direktiv 2004/1137/EF udvider
forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af køn.
Debatten tog afsæt i et spørgeskema fra formandskabet. Formålet med dette spørgeskema var især
at afklare medlemsstaternes ambition med hensyn til direktivet, den rækkevidde, de vil give
princippet om ligebehandling på fællesskabsplan, sammenhængen mellem en fællesskabsramme og
de nationale kompetencer og deres holdning til ligebehandling af handicappede.
Et stort antal ministre slog til lyd for et højt ambitionsniveau. Flere ministre anførte, at deres
gældende nationale lovbestemmelser var mere vidtgående end Europa-Kommissionens forslag.
Visse ministre tvivlede på, at det var nødvendigt at fastsætte fællesskabsregler på området, samtidig
med at de støttede princippet om ligebehandling.
Ministrene understregede forslagets betydning med hensyn til De Forenede Nationers konvention
om handicappedes rettigheder, som alle medlemsstaterne har undertegnet, og som er ved at blive
ratificeret af de fleste af disse
1
. Visse delegationer havde gerne set, at bestemmelserne var mere
ambitiøse med hensyn til bekæmpelse af forskelsbehandling som følge af handicap
De fleste delegationer ønskede flere detaljer om visse dele af forslaget for at sikre den retlige
sikkerhed. Et stort antal delegationer anmodede om nærmere oplysninger om de økonomiske og
finansielle følger af forslaget.
1
http://www.un.org/french/disabilities/convention/
6
13405/08 (Presse 271)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.X.2008
Med baggrund i den kompetencefordeling, der er fastsat i de gældende direktiver, præciserede
kommissionsmedlem Vladimir Špidla, at hans analyse viste, at forslaget ikke vil berøre staternes
suverænitet på de pågældende områder.
Rådet pålagde sine forberedende instanser at fortsætte arbejdet med denne sag aktivt med henblik
på at nå frem til en bedre tekst både fra et retligt synspunkt og med hensyn til tydeliggørelse af
bestemmelserne.
13405/08 (Presse 271)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0008.png
2.X.2008
I TERIMSRAPPORT FRA FLEXICURITYMISSIO E
Rådet noterede sig de foreløbige konklusioner fra flexicuritymissionen, som Kommissionen
lancerede i foråret 2008, efter at ministrene havde udvekslet synspunkter
1
.
Rådet noterede sig ligeledes, at missionen fortsætter sit arbejde i oktober og november
2
med henblik
på at forelægge sin endelige rapport for Rådet i december.
Som svar på kommissoriet fra Det Europæiske Råds møde i foråret 2007
3
og efter Kommissionens
meddelelse "Mod fælles principper for flexicurity"
4
vedtog Rådet den 5. december 2007
konklusioner om definition af de fælles principper for flexicurity (15497/07).
Formålet med missionen er at lette en dialog mellem europæiske og nationale aktører med henblik
på en konkret undersøgelse af, hvordan de fælles principper kan udmøntes i praksis i de enkelte
medlemsstater, idet situationen ofte er meget forskellig fra medlemsstat til medlemsstat.
1
2
3
4
Spanien, Finland, Polen, Sverige og Frankrig har allerede modtaget besøg af missionen. Den
Tjekkiske Republik har oplyst, at der afholdes en konference om emnet den 25.-26. marts i
Prag.
Især konsultationer med Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg, Regionsudvalget og arbejdsmarkedets parter.
" Det Europæiske Råd ser frem til drøftelsen om Kommissionens meddelelse om flexicurity,
der skulle kunne bidrage til udarbejdelsen af en række løsningsmuligheder for flexicurity, så
der kan findes det rigtige policy mix, der er skræddersyet til arbejdsmarkedets behov,
herunder øget arbejdsmarkedsdeltagelse."
(dok. 7224/07, punkt 18).
Dok. 10255/07.
8
13405/08 (Presse 271)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0009.png
2.X.2008
SAMARBEJDSUDVALG I FÆLLESSKABSVIRKSOMHEDER
Rådet noterede sig situationen i drøftelserne om omarbejdningen af direktivet om europæiske
samarbejdsudvalg
(13475/08).
Rådet hilste med tilfredshed den fælles udtalelse fra de europæiske arbejdsmarkedsparter om dette
udkast til direktiv, som blev sendt til formandskabet sidst på sommeren, og tog udtalelsen til
efterretning.
Rådet gav Socialgruppen og De Faste Repræsentanters Komité mandat til at fortsætte arbejdet med
at nå til eventuel enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Formålet med direktivet er at erstatte og ajourføre direktiv 94/45/EF af 22. september 1994 om
indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og høre arbejdstagerne
1
.
De vigtigste ændringer, som Kommissionen har foreslået, vedrører:
indførelse af generelle principper vedrørende
den måde, hvorpå information og høring
af
arbejdstagerne på tværs af grænserne skal foregå, indførelse af en definition af information og
præcisering af definitionen af høring
begrænsning af
de europæiske samarbejdsudvalgs
kompetence
til emner af tværnational
karakter og samordning af det nationale og det tværnationale niveau for information og høring af
arbejdstagerne, fortrinsvis ved virksomhedsinterne aftaler
1
EFT L 254 af 30.9.1994, s. 64. Dette direktiv er efterfølgende blevet udvidet til at omfatte
Det Forenede Kongerige ved Rådets direktiv 97/74/EF af 15. december 1997 (EFT L 10 af
16.1.1998, s. 22.) og tilpasset som følge af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse ved Rådets
direktiv 2006/109/EF af 20. november 2006 (EUT L 363 af 20.12.2006, s. 416).
9
13405/08 (Presse 271)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.X.2008
afklaring
af arbejdstagerrepræsentanternes rolle og af deres muligheder for at
uddanne sig
samt
anerkendelse af fagforeningernes rolle i forhold til arbejdstagerrepræsentanterne.
afklaring
af
ansvarsområder
i forbindelse med videregivelse af oplysninger, som gør det
muligt at indlede forhandlinger, og af regler for forhandling af aftaler med henblik på oprettelse
af nye europæiske samarbejdsudvalg
tilpasning
af de subsidiære forskrifter, der finder anvendelse, hvis der ikke er indgået nogen
aftale, til de ændrede
behov
indførelse af en
klausul om tilpasning
af aftalerne om europæiske samarbejdsudvalg i tilfælde
af ændringer i virksomhedens eller koncernens struktur og, hvis denne klausul ikke anvendes,
videreførelse af de gældende aftaler.
Fjorten år efter vedtagelsen af direktiv 94/45/EF findes der omkring 820 aktive europæiske
samarbejdsudvalg, som repræsenterer 14,5 mio. arbejdstagere med det formål at informere og høre
dem på tværs af grænserne. Samarbejdsudvalgene står i centrum for udviklingen af tværnationale
arbejdsmarkedsrelationer og medvirker til at forene økonomiske og sociale mål i det indre marked,
navnlig gennem den afgørende rolle, de har, når det drejer sig om at foregribe ændringer og forvalte
disse på en ansvarlig måde.
Retsgrundlag: traktatens artikel 137, i henhold til hvilken Fællesskabet støtter og supplerer
medlemsstaternes indsats på området information og høring af arbejdstagerne.
13405/08 (Presse 271)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0011.png
2.X.2008
Europæisk år for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse (2010)
Rådet vedtog formelt og med enstemmighed en afgørelse om at udnævne 2010 til europæisk år for
bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
(dok.
16600/07).
Formålet med det europæiske år for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse er følgende
anerkendelse af fattiges og socialt udstødtes grundlæggende ret til at leve værdigt og deltage
fuldt ud i samfundslivet
forbedring af offentlighedens engagement i politikker og foranstaltninger for social integration
fremme af et samfund præget af større samhørighed
bekræftelse af EU's stærke politiske engagement i bekæmpelsen af fattigdom og social
udstødelse.
Foranstaltningerne til opfyldelse af disse mål vedrører især møder og arrangementer, oplysnings-,
pr- og uddannelseskampagner, samt gennemførelse af undersøgelser og udarbejdelse af rapporter.
Foranstaltninger på fællesskabsplan kan støttes med op til 80%, foranstaltninger på nationalt,
regionalt eller lokalt plan kan samfinansieres over Den Europæiske Unions almindelige budget med
op til 50% af de samlede støtteberettigede omkostninger.
Den vedtagne afgørelse opererer med en finansieringsramme på 17 mio. EUR til foranstaltningerne
i fællesskabsbudgettet.
Formanden for Rådet erindrede om, at 2010 falder sammen med udløbet af Lissabonstrategien.
Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed ved førstebehandlingen i juni 2008.
13405/08 (Presse 271)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0012.png
2.X.2008
SOCIALE SIKRI GSORD I GER – GE
EMFØRELSESFORORD I G
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling vedrørende teksten i afsnit III, kapitel II og III, og
afsnit V i forslaget til forordning om gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004
1
(dok.
13365/08
et
13366/08)
om koordinering af de sociale sikringsordninger.
I overensstemmelse med den strategi, der også blev benyttet ved vedtagelsen af forordning (EF)
nr. 883/2004, blev det besluttet, at Rådet skulle give sin tilslutning til et kapitel ad gangen.
Rådet noterede sig, at de opnåede fremskridt gør det muligt at sigte mod vedtagelse af en fælles
holdning i december.
Forordning (EF) nr. 883/2004 var første etape i en proces, der tog sigte på at modernisere og
forenkle EU's regler om koordinering af de nationale sociale sikringsordninger. Formålet med disse
regler var at give EU-borgerne mulighed for at bevæge sig frit inden for EU og samtidig bibeholde
deres sociale rettigheder og forventninger (sundhed, pensioner, arbejdsløshedsbeskyttelse osv.).
Denne proces skal afsluttes med vedtagelsen af en gennemførelsesforordning
2
og et forslag hertil er
nu til behandling. Forordningen skal erstatte forordning (EØF) nr. 574/72
3
med bestemmelser, der
skal styrke samarbejdet mellem de nationale institutioner og forbedre metoderne til udveksling af
oplysninger.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse blev vedtaget den 9. juli 2008.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 42 og 308 – Rådet træffer afgørelse med enstemmighed;
den fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anvendelse.
1
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger, EUT L 166 af 30.4.2004; berigtigelse: EUT L 200 af 7.6.2004.
Jf. artikel 89 i forordning (EF) nr. 883/2004.
EFT L 74 af 27.3.1972. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 647/2005, EFT L 117 af
4.5.2005.
12
13405/08 (Presse 271)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0013.png
2.X.2008
EVE TUELT
a)
Situationsrapport om udviklingen af et elektronisk
informationsudvekslingssystem i forbindelse med anvendelse af forordning (EF)
nr. 883/2004 om koordineringen af de sociale sikringsordninger
Orientering fra Kommissionen (på anmodning af den ungarske
delegation med støtte fra den belgiske delegation)
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om de fremskridt, der er gjort med EESSI-systemet
(Electronic Exchange of Social Security Information), der skal muliggøre elektronisk fremsendelse
af alle data om sociale sikringsordninger mellem medlemsstaternes myndigheder med ansvar for
social sikring (dok.
13492/08).
Ordningen skal erstatte de mange hundrede papirformularer, der anvendes for øjeblikket (over
2000, hvis man tæller alle sprogudgaver med), og dermed afslutte forenklingen og moderniseringen
af koordineringen af de sociale sikringsordninger på fællesskabsplan
1
.
Ordningen bygger på en struktur, der består af kontaktpunkter i medlemsstaterne, der sikrer
fremsendelsen af data mellem disses kompetente myndigheder på grundlag af den model, der
allerede findes på toldområdet.
b)
Europæisk topmøde om romaerne (den 16. september 2008 i Bruxelles)
Orientering fra Kommissionen
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om det første EU-topmøde om romaerne, der blev
afholdt den 16. september 2008 i Bruxelles
(dok.
13487/08),
og visse delegationers bemærkninger.
Det Europæiske Råd i Bruxelles den 14. december 2007 rejste spørgsmålet om romaernes
situation
2
, og Kommissionen besvarede denne anmodning med en rapport
3
, der blev vedtaget inden
for rammerne af den nye sociale dagsorden, og som "påviser, at der findes effektive virkemidler i
form af lovgivning, finansielle instrumenter og politikkoordineringsmekanismer, og at de anvendes
i stigende grad, men samtidig også at der fortsat er lang vej igen med hensyn til at gøre dem
effektive."
4
.
1
2
3
4
Dette punkt hænger direkte sammen med kapitel V i udkastet til forordning om
gennemførelse af forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger,
med hensyn til hvilket Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling på samme samling.
16616/1/07 REV 1.
11530/08 ADD 1 + COR 1.
11530/08.
13
13405/08 (Presse 271)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0014.png
2.X.2008
Romabefolkningen i Europa, som udgør mellem 10 og 12 millioner, er fortsat genstand for
forskelsbehandling og social udstødelse, selv om der udfoldes bestræbelser på at integrere dem, og
Kommissionen har derfor appelleret til Den Europæiske Unions og medlemsstaternes fælles ansvar
med henblik på at løse dette problem. Den planlægger at aflægge rapport til Det Europæiske Råd i
december.
c)
Status over forhandlingerne om direktiverne vedrørende migration
Forslag til Rådets direktiv om indrejse- og opholdsbetingelser for
tredjelandsstatsborgere med henblik på højt kvalificeret beskæftigelse
("blåt kort")
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om sanktioner over
for arbejdsgivere, der beskæftiger tredjelandsstatsborgere med ulovligt
ophold, med særlig henblik på aspekterne vedrørende beskæftigelses- og
arbejdsmarkedspolitikken
Orientering fra formandskabet
Rådet noterede sig formandskabets orientering om to direktivforslag, som det har prioriteret under
sin formandskabsperiode, og visse delegationers bemærkninger.
På samlingen i Rådet den 25. september 2008
1
(retlige og indre anliggender) blev der gjort
fremskridt med hensyn til de to tekster. Hvad angår forslaget til direktiv om "sanktioner", fortsætter
formandskabet målsætningen om at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet i form af en
trilog.
d)
EU-topmøde om ligestilling
Orientering fra formandskabet
Rådet noterede sig formandskabets orientering om EU-topmødet om ligestilling den 29.-30. sep-
tember 2008.
Den svenske delegation meddelte Rådet, at næste topmøde afholdes i november 2009 i Stockholm.
1
Jf. pressemeddelelse 12923/08.
14
13405/08 (Presse 271)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.X.2008
I fortsættelse af det første topmøde om ligestilling, som det tyske formandskab afholdt i 2007,
organiserede det franske formandskab og Kommissionen det andet topmøde om ligestilling den 29.-
30. september 2008 i Paris. På dette topmøde havde de vigtigste aktører lejlighed til at udveksle
synspunkter om en effektiv anvendelse af princippet om ikke-forskelsbehandling i Den Europæiske
Union. Det var også en anledning til at analysere resultaterne af det europæiske år for lige
muligheder for alle (2007).
e)
Socialt trepartstopmøde
Orientering fra formandskabet
Emnet for næste sociale trepartstopmøde, der finder sted den 15. oktober 2008 i Bruxelles, vil være
klimaændringernes indvirkning på beskæftigelsen og den sociale sammenhængskraft.
13405/08 (Presse 271)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0016.png
2.X.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Makrofinansiel bistand - Montenegro og Serbien
Rådet vedtog en afgørelse om Montenegros særskilte hæftelse og om forholdsmæssig nedsættelse af
Serbiens hæftelse med hensyn til de langfristede lån, som Fællesskabet har ydet Statsunionen
Serbien og Montenegro (tidligere Forbundsrepublikken Jugoslavien), for at tage hensyn til, at
statsunionen blev delt i to selvstændige stater i juni 2006
(12913/08).
E ERGI
Forbindelserne med Rusland
Rådet godkendte et udkast til kommenteret dagsorden til tredje møde i Det Permanente Partner-
skabsråd EU-Rusland om energi, der finder sted den 8. oktober 2008 i Paris.
Mødet er led i de regelmæssige møder mellem EU og Rusland med henblik på at styrke samarbejdet
på energiområdet.
BUDGET
EU's almindelige budget for 2009
Rådet vedtog en afgørelse om ændringsskrivelse nr. 1 til det foreløbige budgetforslag for 2009
(13297/08),
der vedrører udgifterne på EU's almindelige budget og omfatter følgende elementer:
en supplerende bevilling til et beløb på 40 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger til at understøtte
stabilitet og udvikling i Kosovo
en supplerende bevilling til et beløb på 139 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger og 180 mio. EUR
i betalingsbevillinger til at støtte Den Palæstinensiske Myndighed
oprettelse af en ny budgetartikel vedrørende konsulært samarbejde
13405/08 (Presse 271)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453687_0017.png
2.X.2008
tilpasninger i tilknytning til mandatet for Forvaltningsorganet for Undervisning, Audiovisuelle
Medier og Kultur
frigivelse af bevillingerne under reserven i det foreløbige forslag til 2009-budgettet efter
forlængelsen af mandatet for Folkesundhedsprogrammet og Forvaltningsorganet for Det
Transeuropæiske Transportnet
Rådet pålagde endvidere formandskabet at sende budgetdokumenterne til Europa-Parlamentet.
STATISTIKKER
Fællesskabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø*
Rådet vedtog en fælles holdning og begrundelsen herfor under førstebehandlingen med henblik på
vedtagelse af forordningen om fællesskabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø i
overensstemmelse med traktatens artikel 251 (9815/08,
9815/08 ADD 1, 13371/08 ADD1).
Forslaget til forordning tager sigte på at fastlægge rammerne for systematisk udarbejdelse af
fællesskabsstatistikker på de ovennævnte to områder.
Statistikkerne skal udformes som et sæt harmoniserede og fælles data og udarbejdet inden for
rammerne af det europæiske statistiske system (dvs. Eurostat sammen med de nationale statistiske
kontorer og alle andre nationale myndigheder, der har ansvar for levering af officielle statistikker på
disse områder). Forordningen bygger på EF-traktatens artikel 285, stk. 1.
13405/08 (Presse 271)
17
DA