Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2895 - transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
593087_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
24. september 2008
Færdsels- og våben-
kontoret
2008-84-0505
DBJ40237
Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets an-
svarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (transport, tele-
kommunikation og energi) den 9.-10. oktober 2008.
Side:
2-11
Dagsordenspunkt 7
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om fremme af græn-
seoverskridende retshåndhævelse på
trafiksikkerhedsområdet
- Orienterende drøftelse
KOM (2008) 151
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 7: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om fremme af grænseoverskridende retshåndhævelse på tra-
fiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Forslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden i EU ved at gøre
det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædelser, uanset i hvil-
ken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået med, er indregi-
streret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebehandling af bosid-
dende og ikke-bosiddende overtrædere. Forslaget indeholder bestemmel-
ser om informationsudveksling og om fremsendelse og udformning af bø-
deforlæg. Forslaget vurderes ikke at have fornøden hjemmel i EF-
traktaten, hvorfor en nærmere vurdering af forslagets forhold til nær-
hedsprincippet ikke er relevant. Forslaget vurderes at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser af betydning. Forslaget vurderes ikke at have samfunds-
økonomiske konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegi-
velser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk
side er man overordnet set positiv over for tiltag, der kan styrke færd-
selssikkerheden. Fra dansk side kan man imidlertid ikke støtte Kommis-
sionens forslag i sin nuværende form, idet den regulering af udsendelse
og udformning af bødeforlæg på området, som forslaget lægger op til,
udgør en strafferetlig regulering, som efter dansk opfattelse ikke kan ved-
tages med hjemmel i EF-traktaten. Det forventes, at sagen vil blive be-
handlet på rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 9.-
10. oktober 2008 med henblik på en afrapportering om status samt med
henblik på en orienterende drøftelse af, hvordan man kan styrke trafik-
sikkerheden og komme videre med sagen.
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 19. marts 2007 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende
retshåndhævelse på trafiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151 endelig).
Kommissionen har anført, at baggrunden for forslaget er, at målet for
EU’s trafiksikkerhedspolitik siden 2001 har været at halvere antallet af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
trafikdræbte inden 2010. Kommissionen har i den forbindelse endvidere
anført, at håndhævelse af færdselsreglerne har vist sig at være et særdeles
effektivt middel til at mindske antallet af dræbte, men at trafikforseelser
– som sagerne står nu – ofte ikke straffes, hvis de begås med et køretøj,
der er registreret i en anden medlemsstat. Kommissionen har desuden
anført, at der er indgået en række bilaterale aftaler mellem medlemssta-
terne, men at sådanne aftaler har vist sig vanskelige at føre ud i livet.
Forslaget har på den baggrund til formål at forbedre færdselssikkerheden
i EU ved at gøre det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædel-
ser, uanset i hvilken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået
med, er indregistreret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebe-
handling af bosiddende og ikke-bosiddende overtrædere.
De indledende drøftelser af forslaget har navnlig koncentreret sig om
hjemmelsgrundlaget. Rådets Juridiske Tjeneste har i den forbindelse ud-
talt, at tjenesten ikke finder, at der er hjemmel til forslaget i EF-
traktaten. På baggrund heraf har det franske formandskab peget navnlig
på to mulige løsninger på det hjemmelsmæssige problem, som forslaget i
sin oprindelige form rejser. De seneste drøftelser om sagen har taget ud-
gangspunkt i dette oplæg fra formandskabet.
Det forventes, at sagen vil blive behandlet på rådsmødet (transport, tele-
kommunikation og energi) den 9.-10. oktober 2008 med henblik på en
afrapportering om status samt med henblik på en orienterende drøftelse
af, hvordan man kan styrke trafiksikkerheden og komme videre med sa-
gen.
2. Indhold
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til traktaten om op-
rettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71, stk. 1, litra c,
hvoraf det fremgår, at Rådet fastsætter foranstaltninger til forbedring af
transportsikkerheden.
Forslaget omfatter overtrædelser af medlemsstaternes færdselslovgivning
for så vidt angår bestemmelser om hastighed, spirituskørsel, kørsel uden
sikkerhedssele og kørsel over for rødt. Efter forslaget skal direktivet end-
videre kun finde anvendelse i tilfælde, hvor den pågældende sanktion
består af eller omfatter bøde.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget lægger op til en nærmere regulering af informationsudvekslin-
gen mellem medlemsstaterne om disse overtrædelser. Ifølge forslaget
skal denne informationsudveksling starte, når der i en medlemsstat er be-
gået en overtrædelse med et køretøj, der er registreret i en anden med-
lemsstat. Den medlemsstat, hvor overtrædelsen er begået, sender – hvis
sagen ikke straks retsforfølges og afsluttes – registreringsnummeret og
anden relevant information til de andre medlemsstater eller til bopæls-
landet, hvis dette kan identificeres, og anmoder om oplysninger om køre-
tøjets indehaver. Informationsudvekslingen mellem medlemsstaterne skal
foregå via et elektronisk net. Når det land, hvor forseelsen er begået, har
modtaget de ønskede oplysninger, sender det indehaveren af køretøjet et
bødeforlæg, der skal udformes som den standardblanket, der er optaget
som bilag til direktivforslaget. Indehaveren skal samtidig underrettes om,
at han skal udfylde en svarformular, hvis han ikke agter at betale bøden.
Formandskabets optionspapir, der har dannet baggrund for de seneste
drøftelser om sagen, indeholder navnlig to modeller til løsning af de
hjemmelsmæssige indsigelser imod Kommissionens oprindelige forslag.
Den ene model består i at gennemføre forslaget inden for 3. søjle (det
politimæssige og strafferetlige samarbejde) enten som et nyt instrument
eller ved at anvende den eksisterende rådsafgørelse om Prüm.
Den anden model indebærer, at Kommissionens oprindelige forslag for-
bliver i 1. søjle, men tilføjes en supplerende bestemmelse, der forpligter
medlemsstaterne til at forbyde ”kørsel med hastigheder, der bringer
færdselssikkerheden i fare, kørsel under en sådan påvirkning af alkohol,
at færdselssikkerheden bringes i fare, kørsel uden anvendelse af sikker-
hedsseler, og kørsel over for rødt lys”.
Bestemmelsen forpligter endvidere medlemsstaterne til at indføre effekti-
ve, proportionale og afskrækkende sanktioner for overtrædelser af de
pågældende regler.
Den statusrapport, som formandskabet forventes at præsentere for Rå-
det, er endnu ikke fremlagt, ligesom der endnu ikke er fremlagt et oplæg
til Rådets drøftelse. Det præcise indhold heraf kendes derfor ikke.
3. Europa-Parlamentet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag til direktiv er med det foreslåede hjemmelsgrund-
lag underlagt fælles beslutningstagen, og Europa-Parlamentet skal i
henhold til EF-Traktatens artikel 251 høres. Der foreligger endnu ikke
en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Gældende dansk ret
Ved lov nr. 479 af 17. juni 2008 er der bl.a. foretaget en ændring af lov
om registrering af køretøjer. Lovændringen har til formål at gennemføre
Prümafgørelsen, der for så vidt angår motorkøretøjer indebærer, at der
gives medlemsstaterne online-adgang til oplysningerne i hinandens køre-
tøjsregistre.
De gældende danske regler om udstedelse af bødeforlæg i forbindelse
med de overtrædelser af færdselsloven, der er omfattet af direktivforsla-
get, følger af den almindelige regel i retsplejelovens § 832 og – hvis fra-
kendelse af førerretten eller kørselsforbud tillige kommer på tale – særli-
ge regler i færdselslovens §§ 119 a og 119 b.
Af retsplejelovens § 832, stk. 1, følger bl.a., at anklagemyndigheden i
sager om lovovertrædelser, der ikke skønnes at ville medføre højere straf
end bøde, i et bødeforlæg kan tilkendegive sigtede, at sagen kan afgøres
uden retssag, hvis sigtede erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklæ-
rer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en i bødeforlæg-
get angivet bøde.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 832, stk. 2, at lovens § 834,
stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om indholdet af anklageskrift finder tilsva-
rende anvendelse på bødeforlæg.
Retsplejelovens § 832, stk. 4, bemyndiger desuden justitsministeren til at
fastsætte regler om, at bødeforlæg ved nærmere angivne overtrædelser af
færdselsloven kan gives af en polititjenestemand i umiddelbar forbindel-
se med lovovertrædelsen, hvis lovovertrædelsen kan afgøres efter faste
bødesatser med en bøde på ikke over 3.000 kr.
5. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser
5.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, i
hvert fald i det omfang, at forslaget skal forstås således, at der nationalt
skal indføres regler, hvorved modtageren af det bødeforlæg, som der med
forslaget lægges op til at indføre, forpligtes til at udfylde en svarformu-
lar, hvis den pågældende ikke agter at betale bøden.
5.2 Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betyd-
ning. Vurderingen er imidlertid forbundet med en vis usikkerhed, da det,
som forslaget er udformet, ikke står klart, hvilke nærmere krav der vil
blive stillet til den elektroniske informationsudveksling, som forslaget
lægger op til.
5.3 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
6. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, byretspræsidenterne og
dommeren på Bornholm, Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Danske
Motorcyklisters Råd (DMC), Den Danske Dommerforening, Det Krimi-
nalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Forenede Danske Motorejere (FDM), For-
eningen af Offentlige Anklagere, Foreningen Liv og Trafik, Landsfor-
eningen af beskikkede Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Insti-
tut for Transport (DTU), MC-Touring Club, Politiforbundet, Rigsadvo-
katen, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Transportministeriet og Uden-
rigsministeriet.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra præsidenterne for Østre
og Vestre Landsret, byretspræsidenterne og dommeren på Bornholm, der
alle har meddelt, at forslaget ikke giver dem anledning til at fremkomme
med bemærkninger.
Justitsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra Det Kriminal-
præventive Råd, Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten, der ikke har be-
mærkninger til forslaget. Rigsadvokaten har dog noteret sig, at forslaget
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
efter Justitsministeriets opfattelse rejser spørgsmål af hjemmelsmæssig
karakter.
Justitsministeriet har desuden modtaget høringssvar fra FDM, Institut
for Transport (DTU), Landsforeningen af beskikkede advokater og Rådet
for Større Færdselssikkerhed.
FDM anfører, at foreningen kan tilslutte sig behovet for at forbedre
færdselssikkerheden i EU. Foreningen anfører endvidere bl.a., at for-
eningen er enig i, at den grænseoverskridende retshåndhævelse skal for-
beholdes de alvorligste forseelser, og at foreningen finder det væsentligt,
at man prioriterer beskyttelsen af persondata højt i forbindelse med de
foreslåede nødvendige dataudvekslinger. Foreningen finder det endvide-
re væsentligt, at man, som foreslået, sikrer, at en bødetilkendegivelse
meddeles modtageren på det officielle sprog i bopælsstaten, og at der
sikres ensartethed i procedure og opbygning af tilkendegivelsen.
Institut for Transport (DTU) anfører, at instituttet grundlæggende mener,
at det er en god ide at forbedre trafiksikkerheden i EU ved hjælp af
grænseoverskridende retshåndhævelse. Instituttet påpeger imidlertid og-
så, at der efter instituttets opfattelse er en række uafklarede problemer i
forbindelse med forslaget.
Landsforeningen af beskikkede advokater anfører, at den del af forslaget,
der vedrører udfyldelsen af en svarformular, kan være i strid med for-
buddet mod selvinkriminering i artikel 6 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention og med retsplejelovens § 752, stk. 1. Landsforeningen
kan på den baggrund ikke anbefale, at Danmark støtter forslaget på det
foreliggende grundlag.
7. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at målsætningerne med forslaget ikke i til-
strækkeligt omfang kan opfyldes af medlemsstaterne hver især, og at
målsætningerne bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, hvorfor Fæl-
lesskabet kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiari-
tetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. Kommissionen har i den forbindel-
se anført, at der kun med et EU-instrument – gennem udveksling af rele-
vant information via et elektronisk system – kan gennemføres konse-
kvent og effektiv EU-dækkende retsforfølgning af færdselsforseelser på
tværs af grænserne.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Da forslaget imidlertid fra dansk side vurderes ikke at have fornøden
hjemmel i EF-Traktaten, jf. nedenfor under pkt. 9, findes en nærmere
vurdering af forslagets forhold til nærhedsprincippet ikke at være rele-
vant.
8. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til direktivforslaget.
9. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positiv over for tiltag, der kan styrke
færdselssikkerheden.
Fra dansk side kan Kommissionens forslag imidlertid ikke støttes i sin
nuværende form, idet forslaget bestemmelser om udsendelse og udform-
ning af bødeforlæg på området, som forslaget lægger op til, udgør en
strafferetlig regulering, som efter dansk opfattelse ikke kan vedtages med
hjemmel i EF-Traktaten.
Det følger således af EF-domstolens praksis, jf. sagerne C-176/03 og C-
440/05, at straffelovgivningen og reglerne om behandlingen af straffesa-
ger principielt ikke hører under det overstatslige samarbejde efter EF-
Traktaten. Hvis det er nødvendigt for at sikre den fulde effektivitet af
fællesskabsretlige regler, kan der dog i disse fastsættes bestemmelser, der
forpligter medlemsstaterne til at fastsætte strafferetlige sanktioner for
overtrædelser af reglerne.
Allerede fordi, de færdselslovsbestemmelser, som direktivforslaget om-
handler (på nær anvendelse af sikkerhedsseler), ikke er fællesskabsretlige
– fællesskabslovgiver har ikke fastsat regler om hastighed, spirituskørsel
og kørsel over for rødt lys – må forslaget efter EF-Domstolens praksis
anses for at savne hjemmel i traktaten.
Det fremgår af udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste, at tjenesten har
samme opfattelse af hjemmelsspørgsmålet som Danmark.
Med hensyn til de to centrale modeller, som der navnlig er peget på som
mulige løsninger af det hjemmelsmæssige problem med forslaget, be-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mærkes, at man fra dansk side kan støtte, at der arbejdes videre med sa-
gen inden for 3. søjle enten ved at anvende den eksisterende Prümafgø-
relse eller gennem et nyt 3. søjle instrument.
Det foreliggende forslag til en 1. søjle løsning, hvorefter der tilføjes en
supplerende bestemmelse, der forpligter medlemsstaterne til at forbyde
de handlinger i trafikken, som direktivforslaget omfatter, uden reelt at
harmonisere national lovgivning, vil derimod næppe efter dansk opfattel-
se løse sagens hjemmelsmæssige problem.
10. Forelæggelse for Juridisk Specialudvalg
Sagen har senest været drøftet på et møde i Juridisk Specialudvalg den
17. juli 2008.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Et grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 6.
juni 2008.
12. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg og Folketin-
gets Trafikudvalg. Disse udvalg vil ligeledes – ud over Folketingets Eu-
ropaudvalg – modtage samlenotatet.
9