Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2895 - transport, tele og energi Bilag 6
Offentligt
593587_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
121-28
EU- og Luftfartskontoret
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
[email protected]
19. september 2008
Samlenotat: Rådsmødet (transport, telekommunikation og ener-
gi) den 9. oktober 2008 – Transportdelen
Dagsordenspunkt 1: Rådskonklusioner om udviklingsfasen for SESAR ............ 2
Dagsordenspunkt 2: Ændring af forordningen om SESAR. Ny generation af det
europæiske lufttrafikstyringssystem ................................................................... 5
Dagsordenpunkt 3: Grønnere transport.............................................................. 9
Dagsordenpunkt 4: Relationer med tredjelande inden for civil luftfart -
luftfartsaftale med Libanon ............................................................................... 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Rådskonklusioner om udviklingsfasen for
SESAR
KOM (2008) 483
Nyt notat
Side 2/13
1. Baggrund og indhold
Forordningen om oprettelse af et fællesforetagende til udvikling af en
ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR) blev
vedtaget af Rådet den 27. februar 2007. SESAR projektet udgør det
teknologiske element af det fælles europæiske luftrum.
Projektet sigter mod i 2020 at give Fællesskabet et højtudviklet luft-
trafikstyringssystem, som vil muliggøre en sikker og miljøvenlig ud-
vikling indenfor lufttransporten. Udviklingen af SESAR foregår i 3 fa-
ser: en definitionsfase, en udviklingsfase og en implementeringsfase.
Et Fællesforetagende etableres for at overvåge udviklingsfasen, som
varer indtil 2013. EU og Eurocontrol er stiftende medlemmer af Fæl-
lesforetagendet, men medlemskab er også åben for offentlige og priva-
te virksomheder, herunder også fra tredjelande, som bidrager til pro-
jektet.
Fællesforetagendet skal varetage sine opgaver i udviklingsfasen i over-
ensstemmelse med en masterplan for lufttrafikstyringen (ATM-
materplanen), der blev udarbejdet i projektets definitionsfase. Rådet
skal godkende ATM-masterplanen på forslag fra Kommissionen.
I forbindelse med den snarlige iværksættelse af udviklingsfasen fore-
ligger nu et forslag til rådskonklusioner, hvori Rådet bl.a.:
gentager
at, for at kunne sikre udviklingen af en ny generation
af lufttrafikstyringssystemer i Europa, er det nødvendigt at ra-
tionalisere offentlige og private kræfter og kombinere dem i et
samlet europæisk program, SESAR
understreger
at SESAR-programmet sigter på at fastholde en
høj grad af sikkerhed, at forbedre kapaciteten og udvikle et ef-
fektivt, holdbart og miljøvenligt europæisk lufttrafiksystem,
anser
at SESAR-masterplanen, der udspringer af definitions-
fasen, skaber grundlaget for at etablere fællesforetagendets ar-
bejdsprogram, færdiggør medlemskabsaftaler og iværksætter
udviklingsfasen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0003.png
anmoder
Kommissionen om til Rådet at fremsende et forslag
til godkendelse af ATM-masterplanen på grundlag af SESAR-
masterplanen og til at foretage en vurdering heraf, og imøde-
ser Kommissionens forpligtelse til at gøre dette,
bemærker
de finansielle tilsagn givet af de stiftende medlem-
mer af Fællesforetagendet, og særligt at Fællesskabet skal bi-
drage med skønsmæssigt 700 mio EUR i perioden 2007-2013,
og at Eurocontrols Provisional Council har bekræftet at det vil
bidrage med et tilsvarende beløb,
hilser
velkommen de interessetilkendegivelser fra 15 med-
lemskandidater af Fællesforetagendet og deres bindende til-
sagn om at bidrage med mindst det samme beløb til udvik-
lingsfasen som Fællesskabet i overensstemmelse med reglerne
i artikel 12 til vedtægten for Fællesforetagendet, og understre-
ger vigtigheden af, at forhandlingerne om partnerskabsaftaler
vil være afsluttet succesfuldt ultimo 2008, som en forudsæt-
ning for at starte udviklingsaktiviterne,
opfordrer
medlemsstater til at indtage fælles holdning i inter-
nationale organisationer så som ICAO og Eurocontrol for at
holde SESAR i overensstemmelse med internationale standar-
der og for at promovere forslag til SESAR standarder med
henblik på global implementering af SESAR teknologier,
Side 3/13
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant. (Der findes ikke dansk lovgivning på området).
3. Høring
Der er ikke foretaget særskilt høring vedrørende udkastet til rådskonklusioner
om iværksættelsen af udviklingsfasen for SESAR.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Udkastet til rådskonklusioner medfører i sig selv ikke nogen statsfi-
nansielle, samfundsøkonomiske, administrative, beskyttelsesmæssige
og miljømæssige konsekvenser. Hvis der viser sig at være tale om så-
danne konsekvenser i forbindelse med godkendelsen af ATM-
Masterplanen, vil disse blive vurderet i rammenotat herom.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0004.png
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generelt positivt overfor udviklingen i SESAR-projektet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Konklusionsudkastet har været drøftet i Rådets transportarbejdsgrup-
pe ved en række møder, og der må forventes enighed om konklusio-
nerne på Rådsmødet den 9. oktober 2008.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0005.png
Dagsordenspunkt 2: Ændring af forordningen om SESAR. Ny gene-
ration af det europæiske lufttrafikstyringssystem
KOM (2008) 483
Nyt notat
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 23. juli 2008 og foreligger
i dansk sprogversion pr. 4. august 2008. Forslaget er fremsat under
henvisning til traktatens artikel 171 og skal vedtages af Rådet med kva-
lificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg, jf. traktatens artikel 172.
Forslaget har til formål at ændre forordning (EF) nr. 219/2007 om op-
rettelse af et fællesforetagende til udvikling af en ny generation af det
europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR).
Ved forordning 219/2007 oprettedes SESAR-fællesforetagendet, som
skal stå for SESAR-projektet, der udgør det teknologiske aspekt af det
fælles europæiske luftrum.
I sin begrundelse anfører Kommissionen, at SESAR-
fællesforetagendet ved forordning 219/2007 ikke fik status af et fæl-
lesskabsorgan, blandt andet fordi man på det tidspunkt ikke mente, at
et fællesskabsorgan kunne have deltagelse af private virksomheder og
organisationer. Fællesforetagendet skulle derfor følge lovgivningen i
værtslandet, Belgien, og blev derved ikke automatisk undtaget fra
moms og fik heller ikke automatisk de fordele, der følger af protokol-
len om privilegier og immunitet for EU-institutioner eller -organer.
Kommissionen anfører videre, at der efterfølgende er oprettet fælles-
foretagender med hjemmel i artikel 171 på andre områder under 7.
rammeprogram for forskning og udvikling, blandt andet CLEAN SKY,
ENIAC, IMI og ARTEMIS. Disse fællesforetagender kan sammenlig-
nes med SESAR-fællesforetagendet, idet de også udfører og forvalter
store forsknings- og udviklingsprojekter, som involverer både offentli-
ge og private enheder. I forbindelse med lovgivningen vedrørende de
seneste 4 fællesforetagender fandt man et behov for bedre at definere
et fællesforetagendes juridiske status og vedtog en ny fremgangsmåde
baseret på, at et fællesforetagende godt kan etableres som et fælles-
skabsorgan og opnå de fordele og rettigheder, der følger heraf, herun-
der moms- og skattefritagelse.
Side 5/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0006.png
Hovedformålet med dette forslag til forordning er ifølge Kommissio-
nen at sikre, at SESAR-fællesforetagendets opbygning bliver i overens-
stemmelse med ovennævnte principper.
Kommissionens foreslåede ændring af forordning (EF) nr. 217/2007
består i at indarbejde en række bestemmelser, som tilpasser SESAR-
fællesforetagendets status til de nye vilkår for fællesforetagender. De
væsentligste ændringer indebærer, at:
1.
SESAR-fællesforetagendets personale tilbydes at overgå til
EF’s personalevedtægt, som er skattemæssigt mere attraktivt
for personalet og samtidig betyder lavere udgifter til løn for
Fællesforetagendet.
Side 6/13
2. SESAR-fællesforetagendet fritages for at betale moms, hvilket,
ifølge Kommissionen, vil sikre generelle besparelser på ca. 290
mio. euro på Fællesforetagendets budget, der fordeles til fi-
nansiering af forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Derudover vil ændringen af Fællesforetagendets status medføre en
række mindre ændringer af forordningen, herunder spørgsmål om er-
statningsansvar, udnævnelse af direktør mv.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
3. Høring
Forslaget har været i høring hos følgende institutioner, virksomhe-
der og organisationer med frist til den 29. august 2008:
AOPA Danmark, DANSAM, Danish Airline Pilots Association, Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning, Københavns Lufthavne A/S, Au-
toriserede danske flyværksteder, Flyvebranchens Personaleunion, Na-
viair, Billund Lufthavn; Dansk Industri, Kongelig Dansk Aeroklub,
SAS, HTS Handel, Transport og Service, Dansk Erhverv, Dansk Flyve-
lederforening.
Der er indkommet følgende høringssvar fra DI Transport:
”DI Transport støtter formålet med Kommissionens forslag og særligt
med henvisning til det potentiale for besparelser, som de foreslåede
momsmæssige ændringer af SESAR-fællesforetagendets status fører
med sig.
Det skal ses i sammenhæng med, at omkostningerne til udvikling af
SESAR dækkes ligeligt af Fællesskabet (700 mio. euro), af den euro-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0007.png
pæiske organisation for luftfartssikkerhed EUROCONTROL (700 mio.
euro) og af erhvervslivet (700 mio. kr.), samt det forhold, at EURO-
CONTROL's primære indtægtsgrundlag kommer fra de europæiske
luftfartsselskaber.
DI Transport lægger endvidere vægt på, at udviklingen af det fremtidi-
ge europæiske lufttrafikstyringssystem, SESAR, sker i tæt samarbejde
og koordinering med udviklingen af det fremtidige amerikanske luft-
trafikstyringssystem, NextGen. De størst mulige synergieffekter af de
to systemer vil være af væsentlig betydning for en effektiv afvikling af
den fremtidige flytrafik til gavn for luftfartsselskaber og passagerer.”
Side 7/13
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og
miljømæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Tilpasningen af regelsættet for SESAR-fællesforetagendet vil have be-
tydelige positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Besparelserne,
som følge af den nye status for SESAR-fællesforetagendet, gør det mu-
ligt at koncentrere og optimere brugen af fællesskabsmidler til forsk-
ning, udvikling og valideringsaktiviteter til gavn for hele fællesskabet,
hvilket er et af SESAR’s mål.
Kommissionen vurderer, at der vil kunne spares 290 mio. EUR ved, at
SESAR-fællesforetagendet slipper for at betale moms på varer og tje-
nesteydelser som EU-organ, svarende til 41 % af Fællesskabets samle-
de skønnede bidrag til SESAR’s udviklingsfase.
SESAR-fællesforetagendets personale vil overgå fra belgiske ansættel-
sesvilkår til EU’s personalevedtægt, hvilket også vil få en positiv virk-
ning for personalet og fællesforetagendets administrative omkostnin-
ger. Således vil eksempelvis den gennemsnitlige årlige lønudgift redu-
ceres fra 253.305,85 EUR til 105.562,28 EUR.
Forslaget medfører i sig selv ingen statsfinansielle, administrative,
miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet
er overholdt. De foreslåede ændringer skal således alene bringe
SESAR-fællesforetagendets status i overensstemmelse med den status,
de fire seneste fælleforetagender har. Der ændres således ikke ved fæl-
lesforetagendets formål og opgaver. Da SESAR-fællesforetagendets
aktuelle status er reguleret ved fællesskabslovgivning, jf. den eksiste-
rende forordning 219/2007, kan en ændring heraf i sagens natur kun
ske ved ny fællesskabslovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0008.png
Side 8/13
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet overfor Kommissionens
forslag, idet ændring af SESAR-fællesforetagendets opbygning vil
medføre betydelige skatte- og lønmæssige besparelser, som i stedet
kan anvendes til forskning og udvikling.
Regeringen finder det i øvrigt hensigtsmæssigt, at SESAR-
fællesforetagendets status bringes i overensstemmelse med den status
de øvrige fælleforetagender har, således at der sikres en sammenhæn-
gende fremgangsmåde for så vidt angår oprettelsen af fællesforeta-
gender i medfør af traktatens artikel 171.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Rådets transportarbejdsgruppe ved en række mø-
der, og der må forventes enighed om teksten på Rådsmødet den 9. oktober
2008.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til traktatens artikel 172. Der forelig-
ger endnu ikke en udtalelse.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0009.png
Dagsordenpunkt 3: Grønnere transport
KOM(2008) 433
Nyt notat
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er en del af Kommissionens pakke om "Grønnere Trans-
port" fra den 8. juli 2008.
I meddelelsen fremhæver Kommissionen den centrale rolle for vores livskvali-
tet og EU’s konkurrenceevne, som trafikal mobilitet betyder. Men mobilitet har
også negative virkninger og medfører dermed omkostninger for samfundet.
I sin 2006 midtvejsevaluering af hvidbogen om EU’s transportpolitik fra 2001
pegede Kommissionen på, at det for at realisere bæredygtig mobilitet ville være
nødvendigt at bruge en bred vifte af politiske virkemidler - fra økonomiske in-
strumenter og regulerende foranstaltninger til infrastrukturinvesteringer og ny
teknologi.
På denne baggrund opstiller Kommissionen en række initaitivforslag, herun-
der:
En meddelelse om internalisering af transportsektorens eksterne om-
kostninger,
et forslag til revision af det gældende direktiv om afgifter på tungegods-
køretøjer for benyttelse af infrastrukturer og
en meddelelse, der tager sigte på at mindske jernbanestøjen fra eksiste-
rende jernbanevogne.
Side 9/13
På baggrund af meddelelsen foreligger der et udkast til rådskonklusioner, hvor
Rådet bl.a.:
Hilser meddelelserne i den grønne transportpakke velkommen.
Bifalder Kommissionens overordnede tilgang til internalisering af eks-
terne omkostninger i alle transportformer.
Understreger betydningen af en ambitiøs forsknings- og innovationspo-
litik, der dækker alle transportformer med henblik på at reagere på ud-
fordringerne vedrørende mobilitet i byer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0010.png
Hilser Kommissionens annoncering af en handlingsplan vedr. intelli-
gente transportsystemer på veje og en handlingsplan vedr. mobilitet i
byer velkommen.
Hilser de optioner, som Kommissionen har foreslået i sin meddelelse
om internalisering af eksterne omkostninger med henblik på at inddra-
ge eksternaliteter velkommen, dvs. differentierede afgifter i relation til
støj, luftforurening og trængsel.
Hilser forslaget til ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer velkommen som et
vigtigt skridt fremad.
Hilser en tidsplan frem til 2013 for at fastsætte implementeringen af
strategien for internalisering af eksterne omkostninger velkommen.
Side 10/13
2. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne medfører ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3. Høring
Der er ikke foretaget en separat høring om rådskonklusionerne.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau
Meddelelsen og udkastet til rådskonklusioner medfører i sig selv ikke nogen
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative, beskyttelsesmæssige og
miljømæssige konsekvenser.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor, at Kommissionen sætter grøn transport på dags-
ordenen i bestræbelser på at forbedre transportsektorens klima- og miljøud-
fordringer.
Regeringen finder samtidig – i lyset af de bestræbelser, der allerede pågår in-
ternationalt vedrørende reduktion af luftforurening og CO-2-udledning fra
skibe – at tiden ikke er inde til yderligere og konkurrerende regionale tiltag
vedrørende internalisering af skibsfartens eksterne omkostninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0011.png
Regeringen noterer sig endvidere, at Kommissionens meddelelse og udkastet
til rådskonklusioner indeholder meget detaljerede ideer, som medlemslandene
ikke er enige i og/eller ikke har modtaget endnu. Regeringen må derfor afvente
videre stillingtagen, indtil konkrete forslag foreligger.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse har været drøftet i Rådets transportarbejdsgruppe
den 5. september 2008 med henblik på udarbejdelse af forslag til rådskonklu-
sioner til rådsmødet den 8. oktober 2008.
Et flertal af landene ønskede at detaljeringsniveauet i udkastet til rådskonklu-
sioner generelt nedtones.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0012.png
Dagsordenpunkt 4: Relationer med tredjelande inden for civil luft-
fart - luftfartsaftale med Libanon
KOM-nr. foreligger ikke
Nyt notat
Side 12/13
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har foreslået, at den bemyndiges til at indlede forhandlinger
med Libanon om indgåelse af en samlet aftale på luftfartsområdet – efter
samme model, som aftalen tidligere indgået med Marokko, og som Kommissi-
onen tidligere har fået mandat til at forhandle om med Jordan og Israel.
Der er tidligere indgået en såkaldt horisontal luftfartsaftale med Libanon,
hvorved samtlige medlemslandes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler med
Libanon under ét er gjort overensstemmende med Traktaten, særligt hvad an-
går muligheden for indsættelse af EU-luftfartsselskaber frem for nationale luft-
fartsselskaber på ruter mellem EU-lande og Libanon. Med forslaget ønsker
Kommissionen nu at gå et skridt videre, idet hovedformålet skal være en mar-
kedsåbning mellem EU og Libanon med harmoniserede vilkår så vidt muligt på
grundlag af EU's bestemmelser herfor. Man forudser en aftale med indbyggede
faser og overgangsregler, og aftalen vil gradvis erstatte medlemslandenes eksi-
sterende bilaterale luftfartsaftaler med Libanon. Under forhandlingerne skal
Kommissionen have bistand fra et særligt udvalg udpeget af Rådet og regel-
mæssigt rapportere til Rådet om forhandlingernes gang.
2. Gældende dansk ret
Luftfartsrelationerne mellem Danmark og Libanon reguleres i henhold til luft-
fartsloven samt den bilaterale luftfartsaftale med Libanon.
3. Høring
Ikke relevant.
4. Forslagets konsekvenser
Der må forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser af en liberalise-
ring af luftfartsrelationerne mellem EU og Libanon.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593587_0013.png
Side 13/13
Den danske regering er positivt indstillet over for forslaget.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at ville give Kommissionen mandat til at indlede
forhandlinger med Libanon.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.