Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2895 - transport, tele og energi Bilag 7
Offentligt
593650_0001.png
29. september 2008
JI og CDM kreditters andele af reduktionsindsatsen i EU's klima- og ener-
gipakke i 20 % reduktionsscenariet.
Nærværende notat gennemgår først regeringens beregninger for andelen af JI- og CDM kre-
ditter, som har dannet grundlag for regeringens forhandlingsposition. Herefter præsenteres de
beregninger af kreditandelen, som EU-Kommissionen har offentliggjort den 25. september
2008. Endelig forklares forskellene i resultater og beregningsmetoder.
Regeringens beregninger
EU Kommissionens forslag til revision af kvotedirektivet og forslaget om byrdefordeling
udenfor de kvotebelagte sektorer indeholder en række bestemmelser, der til sammen definerer
adgangen til JI og CDM kreditter. Tabel 1 nedenfor skitserer, hvor stor en andel de
juridisk
maksimalt
mulige kreditkøb udgør af hhv. EU's og Danmarks reduktionsforpligtelser fordelt
på hhv. kvotesektoren og sektorerne udenfor kvote. Beregningsforudsætningerne er resumeret
i et særskilt afsnit nedenfor.
Tabel 1: Regeringens beregning af JI og CDM kreditters andele af reduktionsindsatsen i
Kommissionens forslag til EU's klima- og energipakke 2013-20 (3 pct. scenariet)
Andel i %
EU-27, juridisk
max. kreditkøb
Danmark, juridisk
max. kreditkøb
Kvotesektoren
29 %
34 %
Ikke-kvote sektorer
53 %
27 %
I alt for 2013-20
36 %
30 %
Business-as-usual er sat lig emissionerne i 2005, idet det forudsættes, at der også uden klima-
og energipakken vil være en klimapolitik i EU, der holder emissionerne konstante. Dette er en
konservativ antagelse, da drivhusgasemissionerne historisk set er steget i takt med den øko-
nomiske vækst. Hvis man tog højde herfor ville procentsatserne anført i tabellen falde.
Som det fremgår af tabellen er Danmarks adgang til kreditter i de ikke-kvoteomfattede sekto-
rer noget lavere end for EU under ét. Det skyldes, at alle lande iflg. Kommissionens forslag
har samme adgang til at købe kreditter for disse sektorer – svarende til 3 % af deres 2005
emissioner årligt. Det gælder uanset, at visse lande får lov til at øge deres emissioner med op
til 20 %, mens Danmark skal skære ned med 20 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593650_0002.png
Som anført ovenfor er det forudsat, at alle kreditindkøbs-rettigheder udnyttes maksimalt,
selvom mange lande – herunder Danmark - næppe vil kunne bruge deres rettigheder til kre-
ditkøb udenfor kvote. I begyndelsen af perioden forventes de faktiske emissioner i en del lan-
de at ligge under de maksimalt tilladte. Da uudnyttede kreditkøbsrettigheder udenfor kvote
iflg. Kommissionens forslag ikke kan overføres fra år til år, giver det ikke mening af udnytte
købsrettighederne de første år for lande, hvis emissioner ligger under deres maksimale loft.
Denne forudsætning tenderer derfor mod at overestimere kreditandelen for ikke-kvote. I slut-
ningen af perioden, hvor den samlede EU-27 reduktion er på 10 %, vil der være stor efter-
spørgsel efter kreditter, mens det tilladte loft vil være konstant på 3 % af 2005-emissionerne. I
2020 vil kreditandelen derfor blive temmelig lav – ca. 24 %.
En række lande har udtrykt ønske om øget kreditadgang. Fra dansk side er der særlig interesse
for modeller, hvor lande med høje reduktionsforpligtelser får større mulighed for at anvende
kreditter i deres målopfyldelse. Én mulighed er, at lande med en reduktionsforpligtelse over
EU gennemsnittet på 10 % får adgang til at købe ekstra kreditter. Ekstra-tildelingen gradueres
efter, hvor meget landenes reduktionsforpligtigelse udenfor kvote overstiger 10 % jf. formlen
i fodnoten til tabel 2. Som bestilt af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg indikerer ta-
bel 2 effekten af én mulig version heraf - hvor Danmark og andre lande med en reduktions-
forpligtigelse på 20 % således får et kreditloft på maksimalt 5 %%, mens lande med redukti-
onsforpligtelser på mellem 11% og 19% får kreditlofter på 3,2% til 4,8%.
Tabel 2: Regeringens beregning af JI og CDM kreditters andele af reduktionsindsatsen i
EU's klima- og energipakke 2013-20 med kreditadgang differentieret efter reduktionsfor-
pligtelse
1
Andel i %
EU-27, juridisk max.
kreditkøb
Danmark, juridisk
max. kreditkøb
1
Lande
Kvotesektoren
29 %
34 %
Ikke-kvote sekto-
rer
1
67 %
45 %
I alt for 2013-20
40 %
39 %
med reduktionsforpligtelse større end den gennemsnitlige EU reduktion på 10 % udenfor kvote får ad-
gang til 0,2 % højere kreditkøb for hver procentpoint reduktionsforpligtelsen overstiger 10 % - for Danmark i alt
5 % (= 3 % +(20-10)*0,2 %)
Beregningsforudsætninger
Det er nødvendigt at fastlægge en række forudsætninger for at kunne foretage en beregning af
kreditandelene. De vigtigste forudsætninger er:
Kreditandelen er defineret som tilladte kreditkøb divideret med reduktionsindsatsen.
Kreditandelene beregnes for perioden 2013-20, da det er denne periode de nye retsakter
vedrører. For
kvotesektoren
antages, at den samlede, tilladte mængde JI & CDM-kreditter
(Iflg. Kommissionens forslag = hele den juridisk maksimalt tilladte mængde for EU-27 i
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593650_0003.png
perioden 2008-12) fordeles ligeligt over årene i perioden 2008-20. Kreditmængden for
2013 er derfor lig 8/13- dele af den samlede kreditmængde tilladt for perioden 2008-12.
Reduktionsindsatsen beregnes som forskellen mellem et Business-as-usual (BaU) forløb
og de af Kommissionen foreslåede maksimums-emissioner i hvert år i perioden 2013-20.
Business-as-usual er sat lig emissionerne i 2005.
For
kvotesektoren
er antaget, at den danske kvotesektor skal reducere på samme måde
som hele EU's kvotesektor efter 2013 – med 1,74 % årligt i forhold til gennemsnittet af
det godkendte kvoteloft for 2008-12 selvom der ikke vil være nogen særskilt reduktions-
forpligtelse for danske kvotevirksomheder efter 2013 pga. det fælles EU-kvotekloft.
Der er korrigeret for foreslåede flytninger af virksomheder fra ikke-kvote til den kvoteom-
fattede sektor pga. udvidelse af kvotedirektivets område og omvendt som følge af forven-
tet brug af opt-out reglerne.
For
ikke-kvote
er der adgang til at handle med kredit-indkøbs-rettigheder fra andre lande
med overskud heraf. For EU-27 betyder intern handel ikke noget for den juridisk maksi-
male kreditandel, men for individuelle lande kan det få kreditandelen til at stige eller fal-
de. Der foreligger ikke nogen konkrete planer for sådanne indkøb, hvorfor disse er sat til 0
for Danmark i beregningerne.
For emissionerne i
ikke-kvote
er der regnet med en samlet EU reduktion i 2020 på 10 % af
2005 emissionerne svarende til de officielle udmeldinger fra Kommissionen
For
ikke-kvote
er der regnet med, at reduktionsindsatsen starter fra 1/1 2013.
Kommissionens beregning af kreditandele
EU-kommissionen har efter mange anmodninger endeligt offentliggjort dens beregninger for
andelene af JI- og CDM-kreditter d. 25. september 2008. Metode og forudsætninger i disse
beregninger afviger en del fra regeringens, og følgelig er resultaterne også forskellige. Kom-
missionens resultater er resumeret i tabel 3.
Tabel 3: EU Kommissionens beregning af JI og CDM kreditters andele af reduktionsind-
satsen i EU's klima- og energipakke 2008/13 – 2020 (3. pct. scenariet)
Andel i %
EU-27, juridisk
max. Kreditkøb
Kvotesektoren
2008-20
45 %
Ikke-kvote sektorer
2013-20
65,7 %
Kommissionen har ikke beregnet noget tal for JI- og CDM-kreditters samlede andel af reduk-
tionsindsatsen for alle sektorer. Det skyldes formentligt, at Kommissionens beregninger rela-
terer sig til forskellige tidsperioder, hvorfor et sådant gennemsnit vil give ringe mening.
Som det vil fremgå, ligger Kommissionens tal for kreditandelene over regeringens tal. For-
skellene skyldes nedenstående forskelle i metode og forudsætninger:
1. Både for
kvotesektoren
og
ikke-kvotebelagte
sektorer anvender Kommissionen nu andre
tal for 2005 emissionerne, end de tal Kommissionen meldte ud i foråret. Regeringen har
baseret sig på de oprindelige tal. Forskellene mellem Kommissionens oprindelige og nyli-
ge tal fremgår af tabel 4:
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593650_0004.png
Tabel 4: Kommissionens tal for 2005-emissioner
Kvotesektoren
Forårets tal
2.209.335.587
Tal 25. september
2.176.850.000
Ikke-kvotebelagte sektorer
2.961.679.813
2.935.000.000
2. Kommissionen regner med en samlet reduktion i 2013-20
for ikke-kvotebelagte
sektorer
på 9,1 % - og ikke de 10 %, der hidtil har været den officielle udmelding som regeringen
har baseret sine beregninger på.
3. Kommissionen forudsætter at reduktionsindsatsen for de
ikke-kvotebelagte
sektorer er 0 i
2013 – dvs. den starter 1/1 2014, mens regeringen har forudsat, at reduktionsindsatsen
starter 1.1.2013, der er starten på forpligtelsesperioden.
4. For
kvotesektoren
regner Kommissionen for perioden 2008 – 2020, hvor regeringen ikke
har medregnet tal for perioden 2008 – 12. Til grund for regeringens beregninger ligger pe-
rioden 2013 – 20, som er den periode, de nye retsakter vil gælde for.
5. Kommissionen har tilsyneladende ikke indregnet, at flere sektorer og gasser ifølge æn-
dringsforslaget til kvotedirektivet skal inkluderes under kvotesystemet fra 2013, og at dis-
se emissioner derfor ikke længere findes under ikke-kvotebelagte sektorer. Tilsvarende
har Kommissionen ikke regnet med, at de nye bestemmelser om mulighed for at undtage
visse virksomheder fra kvotedirektivet vil blive anvendt. Regeringen har omvendt foreta-
get korrektioner for forventede flytninger mellem kvote og ikke-kvote, idet Kommissio-
nens estimater over størrelsen af disse bevægelser er lagt til grund.
Ligheder mellem regeringens og Kommissionens beregninger
Der er dog også en række ligheder mellem Kommissionens og regeringens måder at regne på:
1. Både regeringen og Kommissionen sætter Business-as-usual lig 2005-emissionerne, selv-
om dette overestimerer kreditandelene.
2. Regnemetoderne er – bortset fra de ovennævnte forskelle – reelt ens. Begge metoder be-
regner reduktionsindsats på grundlæggende samme måde, og regeringen kommer til præ-
cis samme resultater, hvis Kommissionens forudsætninger lægges til grund.
Danmarks kreditandel i den ikke-kvotebelagte sektor ved forskellige beregningsforud-
sætninger
Der er foretaget en alternativ beregning af Danmarks kreditandele ved brug af Kommissio-
nens forudsætninger. Beregningerne er præsenteret i tabel 5:
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593650_0005.png
Tabel 5: Sammenligning af Danmarks kreditandele ved brug af regeringens og Kommissi-
onens metode
Ikke-kvote
Kvote
I alt
3 % kreditloft
Differentieret kre-
ditloft, DK 5 % år-
ligt
(3% kreditloft)
Diff. kreditloft,
DK 5 %
Regeringens
metode
Kommissionens
metode
27 %
30 %
45 %
50 %
34 %
43 %
30 %
n.a.
39 %
n.a.
Det skal understreges, at Kommissionens metode regner for forskellige perioder for kvote
(2008-20) og ikke-kvote (2013-20), hvilket gør, at der ikke meningsfuldt kan beregnes et gen-
nemsnit i form af et I alt tal
Side 5/5