6. Moldova
KOM (2008) 0259
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelserne ventes at ville omfatte mulighederne for et udbygget samarbejde mellem EU og Moldova inden for
naboskabspolitikken. EU er klar til at tilbyde Moldova en ny ambitiøs aftale, som indeholder målet om en
frihandelsaftale. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Moldova oplevede i 1990’erne en økonomisk nedtur, hvormed landet i dag har status af
Europas fattigste land. Efter et samlet fald på 70% af BNP siden uafhængigheden har den
moldoviske økonomi i dette årti atter udvist positive vækstrater. Moldovas eksport begrænser
sig fortrinsvist til landbrugsvarer, og landet er stadigt overvejende økonomisk integreret med de
øvrige SNG-landene, specielt Rusland.
I 1998 trådte en Partnerskabs- og Samarbejdsaftale med EU i kraft, berørende primært
økonomi/handel og politisk dialog. I 2005 intensiveredes EU’s samarbejde med Moldova
gennem vedtagelsen af en handlingsplan over tre år under EU’s naboskabspolitik. Efter
handlingsplanens udløb i 2008 blev det besluttet at forlænge den eksisterende plan med
foreløbigt et år grundet manglende opfyldelse fra moldovisk side. Moldova har startet en række
initiativer for at forbedre retsstaten, menneskerettighederne og de demokratiske rettigheder i
landet, men der udestår en lang række udfordringer, herunder i forhold til mediemanipulation
og menneskehandel og korruption i den offentlige sektor såvel som i domstolsvæsenet.
Som led i EU’s generelt øgede fokus på de østlige nabolande har Moldova ønsket at få et så
konkret tilsagn som muligt om, hvad landet kan forvente af EU. Ukraine og Georgien er
allerede blevet tilbudt uddybede aftaler med henblik på at knytte dem tættere til EU: en
associeringsaftale for Ukraine og en frihandelsaftale for Georgien. Moldova ønsker at blive
tilbudt lignende aftaler. Hidtil har dette været forhindret af Moldovas manglende resultater i de
interne reformer, hvorfor samarbejdet med Moldova ikke er nået så langt. EU er i den
forbindelse også klar til at øge sine bestræbelser på at bidrage til en løsning på konflikten
omkring udbryderrepublikken Transnistrien.
Moldova har reelt ikke kontrol med Transnistrien (ca. 580.000 indbyggere) i den østlige del af
Moldova, som ønsker løsrivelse. EU har udstationeret en grænsemonitoreringsmission
(EUBAM) til grænsen mellem Moldova(/Transniestrien) og Ukraine med henblik på at
begrænse smugleri fra Transnistrien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.