Europaudvalget 2008-09
2896+2897 - almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
596054_0001.png
6. Moldova
KOM (2008) 0259
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelserne ventes at ville omfatte mulighederne for et udbygget samarbejde mellem EU og Moldova inden for
naboskabspolitikken. EU er klar til at tilbyde Moldova en ny ambitiøs aftale, som indeholder målet om en
frihandelsaftale. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Moldova oplevede i 1990’erne en økonomisk nedtur, hvormed landet i dag har status af
Europas fattigste land. Efter et samlet fald på 70% af BNP siden uafhængigheden har den
moldoviske økonomi i dette årti atter udvist positive vækstrater. Moldovas eksport begrænser
sig fortrinsvist til landbrugsvarer, og landet er stadigt overvejende økonomisk integreret med de
øvrige SNG-landene, specielt Rusland.
I 1998 trådte en Partnerskabs- og Samarbejdsaftale med EU i kraft, berørende primært
økonomi/handel og politisk dialog. I 2005 intensiveredes EU’s samarbejde med Moldova
gennem vedtagelsen af en handlingsplan over tre år under EU’s naboskabspolitik. Efter
handlingsplanens udløb i 2008 blev det besluttet at forlænge den eksisterende plan med
foreløbigt et år grundet manglende opfyldelse fra moldovisk side. Moldova har startet en række
initiativer for at forbedre retsstaten, menneskerettighederne og de demokratiske rettigheder i
landet, men der udestår en lang række udfordringer, herunder i forhold til mediemanipulation
og menneskehandel og korruption i den offentlige sektor såvel som i domstolsvæsenet.
Som led i EU’s generelt øgede fokus på de østlige nabolande har Moldova ønsket at få et så
konkret tilsagn som muligt om, hvad landet kan forvente af EU. Ukraine og Georgien er
allerede blevet tilbudt uddybede aftaler med henblik på at knytte dem tættere til EU: en
associeringsaftale for Ukraine og en frihandelsaftale for Georgien. Moldova ønsker at blive
tilbudt lignende aftaler. Hidtil har dette været forhindret af Moldovas manglende resultater i de
interne reformer, hvorfor samarbejdet med Moldova ikke er nået så langt. EU er i den
forbindelse også klar til at øge sine bestræbelser på at bidrage til en løsning på konflikten
omkring udbryderrepublikken Transnistrien.
Moldova har reelt ikke kontrol med Transnistrien (ca. 580.000 indbyggere) i den østlige del af
Moldova, som ønsker løsrivelse. EU har udstationeret en grænsemonitoreringsmission
(EUBAM) til grænsen mellem Moldova(/Transniestrien) og Ukraine med henblik på at
begrænse smugleri fra Transnistrien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU er rede til at udbygge sine relationer til Moldova inden for naboskabspolitikken gennem en
aftale, der går videre end den aktuelle partnerskabs- og samarbejdsaftale. Målsætningen er en
frihandelszone mellem EU og Moldova med henblik på at imødekomme Moldovas ønske om
en tættere tilknytning til EU. EU’s tilgang er meritbaseret, hvormed en tilnærmelse er afhængig
af Moldovas interne reformtempo. Her tænkes særligt på styrkelsen af retsstaten samt
Moldovas forpligtelser på menneskerettigheds- og demokratiområdet. EU vil navnlig lægge
vægt på en forbedret demokratisk afholdelse af parlaments- og præsidentvalget i Moldova næste
forår.
EU er samtidig rede til at styrke sit engagement i løsningen af Transnistrien-konflikten med en
klar understregning af støtten til Moldovas suverænitet og territorielle integritet. Det
eksisterende 5+2-forhandlingsformat (Moldova og Transnistrien som parter med OSCE,
Rusland og Ukraine som mæglere + EU og USA som observatører
)
forbliver den bedste
mulighed for at sikre gennemsigtighed og legitimitet i bestræbelserne for en bæredygtig løsning.
Det gælder nu om, at parterne kommer til at samarbejde om tillidsskabende foranstaltninger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have andre konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der stor vægt på, at EU udbygger forholdet til de østlige naboskabslande
baseret på merit, således også for Moldova.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes opbakning til en udbygning af relationerne mellem Moldova og EU samt til
formandskabets håndtering af sagen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.