Europaudvalget 2008-09
2910 - konkurrenceevne Bilag 5
Offentligt
613368_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotatet sendes efterfølgende til Videnskabsudvalget
Rådsmøde (konkurrenceevne - forskningsdelen)
den 1.-2. december 2008.
Forskningsdelen:
Punkt 10:
Ljubljana-processen – vedtagelse af “Vision 2020” for Det Europæiske
Forskningsrum
2
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Punkt 11:
Fælles programlægning, samarbejde om de fælles udfordringer giver større
effekt, KOM(2008) 468.
6
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Punkt 12:
En strategisk ramme for Europas internationale samarbejde om videnskab
og teknologi, KOM(2008) 588.
12
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Punkt 13:
Kommissionens forslag til Rådets forordning (EF) om EF- rammebestem-
melser for en europæisk forskningsinfrastruktur, KOM(2008) 467. 17
- Generel indstilling
Punkt 14:
En europæisk strategi for marin og maritim havforskning,
KOM(2008) 534.
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Punkt 15:
Europæisk partnerskab for forskermobilitet – lancering af proces
- Status for arbejdet
- Information ved Kommissionen og formandskabet
20. november 2008
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
Side
08-044368
749188
1/31
22
26
Punkt 16:
Global Monitoring for Environment and Security (GMES): “We care for a
safer planet”, KOM(2008) 748.
29
- Vedtagelse af rådskonklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 10: Ljubljana-processen – vedtagelse af “Vision 2020” for Det Euro-
pæiske Forskningsrum
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Medlemsstaterne vedtog på Rådsmødet den 29.-30. maj 2008, at Europa skal ud-
vikle en fælles vision 2020 for Det Europæiske Forskningsrum (ERA) samt en ef-
fektiv forvaltning og organisering heraf. Igangsættelsen af ”Ljubljana-
processen” er således rettet mod øget forvaltning og organisering på basis af en
langsigtet vision for ERA.
Der er udarbejdet et forslag til 2020 vision for ERA. Denne første vision skal tje-
ne som input til de afgørende forberedelser til drøftelserne om en handlingsplan,
herunder en bedre organisering og styring af ERA, som vil finde sted under det
tjekkiske og svenske formandskab.
2. Baggrund
Det Europæiske Forskningrum (ERA) blev lanceret i januar 2000 som et nyt
grundlag for det europæiske forskningssamarbejde med det formål at skabe en
højere grad af koordinering og integration af nationale forsknings- og innovati-
onsaktiviteter.
I grønbogen ”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum” (KOM(2007)
161) fra april 2007 tog Kommissionen ERA op til fornyet overvejelse. Kommis-
sionen gennemførte i sommeren 2007 en åben høring over grønbogen, som også
blev drøftet på flere Rådsmøder i 2007.
Efter en national høring af relevante interessenter og forelæggelse for Folketinget
forud for Rådsmødet den 22.-23. november 2007 afgav regeringen et positions-
papir til Kommissionen med danske synspunkter på grønbogens indhold.
Vision 2020 for ERA
På det uformelle Rådsmøde (forskningsdelen) den 15.-16. april 2008 i Brdo, Slo-
venien var to emner genstand for drøftelse, henholdsvis en vision 2020 for Det
Europæiske Forskningsrum (ERA) og bedre organisering og forvaltning af ERA.
På baggrund af denne drøftelse udarbejdede det slovenske formandskab et udkast
til konklusioner, som blev vedtaget på Rådsmødet den 29.-30. maj 2008, og som
blev startskuddet for iværksættelsen af ”Ljubljana-processen”.
De tre formandskaber, henholdsvis det franske, tjekkiske og svenske har forplig-
tet hinanden på et tæt samarbejde med henblik på at muliggøre udviklingen af
”Ljubljana-processen” og sikre dens succes. I den forbindelse skal der udvikles
en første vision for ERA inden udgangen af 2008 for hurtigt at kunne fokusere
politikker og initiativer på dens realisering og efterfølgende løbende diskutere,
opdatere og uddybe visionen som led i diskussionen af forvaltning og organise-
ring af ERA.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne første vision skal tjene som input til de afgørende forberedelser til drøftel-
serne om en handlingsplan, herunder en bedre organisering og forvaltning af
ERA, som vil finde sted under det tjekkiske og evt. svenske formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
5.1. Vision 2020
”Ljubljana-processens” mål er ved udgangen af 2009 at have opnået enighed
blandt medlemsstaterne om en ny politisk forvaltning og organisering af Det Eu-
ropæiske Forskningsrum (ERA) på basis af en langsigtet strategi herfor.
Forsknings- og
Visionen 2020 indeholder følgende elementer:
ERA skal være solidt rodfæstet i samfundet og medvirke til løsning af store
samfundsmæssige udfordringer.
ERA skal bygge på et indre marked med fri bevægelighed for viden (”den
femte frihed”) med fremragende uddannelsesmuligheder og attraktive karrie-
reudsigter for forskere i EU.
ERA initiativer skal bygge på en sammenhængende tilgang til de tre sider af
videntrekanten (uddannelse, forskning og innovation).
ERA skal bygge på moderne universiteter og forskningsinstitutioner med
globalt konkurrencedygtige spydspidser og netværk, der udfører excellent
forskning og udvikling,
ERA skal sikre optimale forhold for offentlige og private aktører, herunder
SMV’er, med henblik på a) investeringer i forskning og udnyttelsen af forsk-
ningsresultater, b) adgang til forskningsinfrastruktur i verdensklasse, c) del-
tagelse i åbne og koordinerede forskningsprogrammer, d) videndeling og -
udnyttelse på tværs af sektorer og landegrænser og e) samarbejde med part-
nere uden for Europa.
Denne første vision skal tjene som input til de afgørende forberedelser til drøftel-
serne om en handlingsplan, herunder en bedre organisering og forvaltning af
ERA, som vil finde sted under det tjekkiske og evt. svenske formandskab.
5.2. Udkast til rådskonklusioner
Rådskonklusionerne fastslår betydningen af et styrket samarbejde på forsknings-
området med henblik på at sikre en bæredygtig udvikling i Europa. Det understre-
ges endvidere, at samarbejdet omkring det europæiske forskningsrum er på frivillig
basis. Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at udbrede kendskabet til
visionen til alle interessenter og samfundet som sådan med henblik på hurtigt at
kunne fokusere initiativer. Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endvidere
til at tage visionen med i overvejelserne omkring post Lissabon strategi 2010. En-
delig inviteres Kommissionen til at foreslå et begrænset antal indikatorer med hen-
blik på at monitorere fremskridt.
Innovationsstyrelsen
Side
3/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613368_0004.png
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Formandskabets udkast af 16. oktober 2008 til 2020 Vision for ERA blev sendt i
høring i EF-specialudvalget for forskning samt Det Frie Forskningsråd (DFF),
Det Strategiske Forskningsråd (DSF), Danmarks Grundforskningsfond (DG), Det
Forskningspolitiske Råd (DFR) samt Rådet for Teknologi og Innovation (RTI)
Der fremkom følgende bemærkninger:
Aalborg Universitet finder ikke, at udkastet til vision medtager en adressering af
de problemer, som EU/ERA har. Visionen skulle gøre forbindelsen mellem ex-
cellent forskning og værdikæden fra innovation til kommercialisering mere klar.
Det Frie Forskningsråd (DFF) mener, at udkastet til vision har en helt domine-
rende vægtning af strategisk forskning og derved mangler anerkendelse af vigtig-
heden af forskerinitierede initiativer. DFF advarer imod, at der foretages en for
ensidig vægtning af det strategiske perspektiv på bekostning af den forskerinitie-
rede forskning i en ambitiøs og langsigtet vision for det europæiske forsknings-
rum. Konkret fremgår det af visionen, at selv universiteterne skal geares til det
strategiske samarbejde, mens deres helt afgørende og nødvendige funktion som
rugekasse for den frie – og den strategiske – forskning ikke nævnes.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser ”Ljubljana-processen” velkommen, herunder udviklingen af en
første vision for ERA.
En dansk hovedprioritet er udviklingen af et europæisk forskningsrum, hvor vi-
den, ideer, forskere og studerende kan færdes frit. Målet er at gøre fri bevægelig-
hed for viden til ”den femte frihed” og etablere et indre marked for viden, der
skaber muligheder og fjerner barrierer for skabelsen og anvendelsen af viden og
dermed indfrielsen af Lissabon-strategien.
Regeringen finder, at princippet om fri bevægelse for viden i EU er et godt ud-
gangspunkt for en nyvurdering af, hvorledes de europæiske bestræbelser på at
udnytte viden til styrkelse af konkurrenceevnen kan intensiveres.
Et europæisk forskningsrum med fri bevægelighed for viden vil blive styrket af
stigende investeringer i menneskelige ressourcer, universiteter og forskningsin-
frastrukturer – både på nationalt og europæisk plan. Regeringen finder, at arbej-
det med en omlægning af EU’s budget skal fremskyndes med henblik på, at der
kan anvendes flere midler på fremadrettede prioriteter som forskning, uddannelse
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og innovation. Der bør ligeledes arbejdes på at udvikle mekanismer, der kan sti-
mulere til øgede private investeringer i forskning og i udviklingsarbejde.
Regeringen støtter, at en vision for udviklingen af et europæisk forskningsrum,
der bygger på en sammenhængende tilgang til de tre sider af videntrekanten (ud-
dannelse, forskning og innovation).
Regeringen hilser den fortsatte drøftelse af visionen samt organiseringen og for-
valtningen af ERA velkommen. Der bør arbejdes på at tilvejebringe en nærmere
afklaring af ”Ljubljana-processen”, herunder klarhed om det nærmere indhold og
milepæle. Regeringen vil i de kommende drøftelser arbejde for at fastholde en
simpel og effektiv struktur for organisering og forvaltning af ERA og arbejder for
at et strategisk fokus ikke tilsidesætter forskningsinstitutionernes autonomi.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning til, at Europa skal udvikle en fælles langsigtet vision for
og effektiv forvaltning og organisering af ERA. Således er der bred opbakning og
positiv vilje til at deltage i ”Ljubljana-processen”, hvor et af de første skridt er
udviklingen af en første vision for ERA inden udgangen af 2008 for hurtigt at
kunne fokusere politikker og initiativer på dens realisering og efterfølgende lø-
bende diskutere, opdatere og uddybe visionen som led i diskussionen af forvalt-
ning og organisering af ERA.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2008.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 11: Fælles programlægning, samarbejde om de fælles udfordringer
giver større effekt”, KOM(2008) 468
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Som led i etableringen af Det Europæiske Forskningsrum (ERA) har Kommissio-
nen udarbejdet en meddelelse med forslag til en proces med fokus på den offent-
ligt finansierede forskning, der kan føre til flere og bedre fælles programinitiati-
ver i EU. Dette med henblik på at få en mere effektiv udnyttelse af de offentlige
midler og at modvirke fragmentering og dobbeltarbejde i Europa. Kommissionen
lægger op til, at der udarbejdes en fælles vision for, hvordan større samfunds-
mæssige udfordringer af fælleseuropæisk interesse kan imødekommes.
Med udgangspunkt i denne vision skal der via en struktureret identifikationspro-
ces udarbejdes en række strategiske, fælleseuropæiske prioriteringer, som kan
danne grundlag for øget koordinering og samarbejde om fælles forskningspro-
grammer og prioriteringer. Disse kan enten være baseret på strategisk samar-
bejde mellem eksisterende nationale programmer eller på etableringen af nye
fælles programmer. I begge tilfælde indebærer samarbejdet en form for samfi-
nansiering, udvælgelse og implementering samt kollektiv monitorering og evalu-
ering. Medlemslandenes engagement, som er baseret på frivillighed, er her es-
sentielt for rækkevidden af indsatsen på de prioriterede forskningsområder.
2. Baggrund
Siden 2000 har det været en central målsætning i Det Europæiske Forskningsrum
at sikre koordinering og konsistens inden for nationale og regionale forsknings-
programmer og forskningsprioriteringer i spørgsmål af europæisk interesse.
I Kommissionens grønbog ”Nye perspektiver på det europæiske forskningsrum”
fra 2007 lægges der op til betydelige offentlige forskningsinvesteringer, som skal
planlægges i fællesskab på europæisk plan, og som omfatter fælles prioriteringer,
koordineret gennemførelse og fælles evaluering. På baggrund af opfølgningen på
grønbogen har Kommissionen haft drøftelser med adskillige medlemslande og
associerede lande om fælles programmer og gensidig åbning af nationale pro-
grammer.
Udbyttet af disse drøftelser har tjent som indspil til Kommissionens meddelelse
"Fælles programmering af forskningsindsatsen: Samarbejde om de fælles udfor-
dringer giver større effekt".
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
6/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
5.1. Meddelelsen
Formålet med meddelelsen er at iværksætte en strategisk og struktureret proces,
der fører til øget programkoordinering og samarbejde som udgangspunkt for flere
og bedre fælles programinitiativer i EU.
Utilstrækkeligt samarbejde og koordination har følgende konsekvenser for den
offentlige forskning i EU:
Nationale forskningsprogrammer duplikerer hinanden, og nationale pro-
grammer mangler forskningshøjde og forskningsfaglig rækkevidde
Forskelle i nationale procedurer komplicerer iværksættelse af tværgående
programmer og afholder forskere fra internationalt forskningssamarbejde
Fælles udfordringer bliver ikke i tilstrækkelig grad adresseret, data og erfa-
ringer bliver ikke i tilstrækkelig grad opsamlet og videreformidlet og interna-
tional forskermobilitet og forskeruddannelse vanskeliggøres
Udarbejdelse af en fælleseuropæisk dagsorden for strategisk forskning og ho-
risontal policy-koordinering umuliggøres.
I meddelelsen fremhæves behovet for medlemslandenes fulde engagement i pro-
cessen, idet der argumenteres for, at hvert eneste forskningsområde er unikt (målt
i forhold til investeringsniveauet og graden af international koordination), og der-
for kræver en skræddersyet tilgang til udviklingen af fælles programmer.
Fælles programmer: konceptet og dets fordele
Ideen med fælles programmer er, at der, med udgangspunkt i en fælles vision for
hvordan større samfundsmæssige udfordringer skal imødekommes, udarbejdes en
række fælleseuropæiske prioriteringer for strategisk forskning. Baseret på de
identificerede prioriteringer samt medlemslandenes frivillige og individuelle en-
gagement iværksættes fælles programmer for forskning. Disse kan enten basere
sig på strategisk samarbejde mellem eksisterende nationale programmer eller nye
fælles programmer. I begge tilfælde indebærer samarbejdet en form for samfi-
nansiering, udvælgelse og evt. udvikling af nye instrumenter, implementering og
kollektiv monitorering og evaluering.
Fælles programmer fordrer pragmatisme og fleksibilitet. Dette indebærer:
At medlemslandene er villige til at reorganisere den måde, hvorpå nationale
forskningsprogrammer udformes og implementeres, således at de i højere
grad retter sig imod fælleseuropæiske målsætninger.
At medlemslandene er i stand til at tilvejebringe de fornødne ressourcer. Det-
te indebærer imidlertid ikke, at alle medlemslande skal være (lige) involvere-
de i specifikke initiativer, idet der i meddelelsen lægges vægt på, at fælles
programmer skal baseres på frivillighed, et princip om ”variabel geometri”
og åben adgang for deltagelse.
At processen bliver realistisk, fleksibel og trinvis (operationaliserbar).
At medlemslandene definerer fælles strategiske forskningsområder og afsæt-
ter nationale midler til implementering af konkrete samarbejdsprojekter. Det-
te indebærer ikke, at der a priori skal være tale om medfinansiering fra Fæl-
lesskabets side. Omvendt udelukker det heller ikke muligheden, såfremt dette
viser sig mest hensigtsmæssigt.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
7/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fælles programmer vil have følgende fordele:
Det bliver lettere at adressere fælles, samfundsmæssige udfordringer, udvikle
fælles løsninger og tale med én stemme på den internationale arena
Høje startomkostninger (’barriers to entry’) overkommes lettere
Man undgår, at nationale forskningsprogrammer duplikerer hinanden, og na-
tionale programmer opnår større forskningsfaglig rækkevidde
Øget international konkurrence om midlerne øger projektansøgningernes kva-
litet Data og erfaringer opsamles og videreformidles, og international for-
skermobilitet og forskeruddannelse fremmes
I kraft af øget programsynlighed antages det, at koordineringen med relaterede
politikområder styrkes, og omkostningerne til administration af programmer re-
duceres. Desuden er der mulighed for øget mellemstatslig forståelse og transpa-
rens i offentlige forskningsprogrammer.
Fælles programmer: operationalisering
I meddelelsen lægger kommissionen op til en pragmatisk tilgang til etableringen
af fælles programmer inden for et begrænset antal vedtagne områder. Denne
identifikationsproces skal operationaliseres i overensstemmelse med følgende
cyklus:
1) Programdefinition: udvikling af fælles visioner der udstikker langsigtede mål-
sætninger inden for de aftalte forskningsområder.
2) Implementering: formulerede visioner skal omsættes til en strategisk forsk-
ningsdagsorden.
3) Monitorering og evaluering: Alle relevante offentlige myndigheder skal tilret-
telægge deres programmer og finansiering på en sådan måde, at de støtter om en
sammenhængende implementering af den strategiske forskningsdagsorden.
Følgende rammebetingelser bør være opfyldt, før processen indledes:
Der skal være enighed om en række fælles principper og procedurer for peer
review (”the scientific rules of the game”).
Der skal udvikles fælles metodologier for prognoser og evaluering af nationa-
le/regionale programmer eller investeringer inden for specifikke forsknings-
områder.
Nationale eller regionale myndigheder skal definere en række fælles princip-
per for tværnational forskningsfinansiering (”the financial rules of the
game”).
Der skal etableres effektive midler til at sikre beskyttelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder (IPR) samt udbredelsen og den optimale udnyttelse af
forskningsresultater.
Fælles programmer: identifikation af fælles forskningsområder
I Kommissionens meddelelse opstilles en række kriterier, der skal være styrende
for udvælgelsen af de specifikke områder for fælles programmer:
Områderne skal dreje sig om fælleseuropæiske/ globale socioøkonomiske el-
ler miljømæssige udfordringer
Offentligt finansieret forskning skal være centralt for de pågældende områder
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Områderne skal tilføres betydelig merværdi gennem fælles programmer, dvs.
der skal være behov for offentlig finansieret forskning, der i størrelse og om-
fang ligger ud over, hvad individuelle medlemsstater kan honorere
Inden for et givent område skal fælles programmer bidrage til at overvinde
fragmentering og dobbeltarbejde inden for offentlig finansieret forskning.
Desuden skal fælles programmer bidrage til mere effektiv udnyttelse af of-
fentlige midler
Fælles programmer skal involvere centrale, offentlige initiativer inden for et
givent område, og de skal baseres på fuld opbakning og engagement fra de
deltagende medlemslande.
Kommissionen foreslår:
At Rådet inden udgangen af 2008 godkender konceptet og målsætningerne for
fælles programmer
At Rådet beder sine ministre indstille højtstående repræsentanter, der til
sommeren 2009 kan identificere og motivere specifikke områder for fælles
programmer (med udgangspunkt i specificerede kriterier og høringer af cen-
trale interessenter), idet Kommissionen tilbyder at være sekretariat herfor.
At anbefalinger, der sigter mod lancering af fælles programinitiativer inden
for de specifikke områder, som de højtstående repræsentanter har identifice-
ret, fremsættes til godkendelse i rådet inden udgangen af 2009.
At samarbejde mellem interesserede organisationer og myndigheder iværk-
sættes med henblik på at forbedre rammebetingelserne for fælles program-
mer.
At Rådet vil føre tilsyn med og monitorere fremdriften af processen mod fæl-
les programmer og - om nødvendigt - overveje yderligere tiltag for at sikre en
effektiv implementering.
5.2. Udkast til rådskonklusioner
I formandskabets første udkast til rådskonklusioner gentages nødvendigheden af
at adressere de store samfundsmæssige udfordringer via en fælleseuropæisk ind-
sats, ligesom det påpeges, at der i denne proces er behov for en ny og mere stra-
tegisk tilgang. Medlemslandenes opbakning fremhæves i den forbindelse som
central. I den henseende understreges behovet for øget samarbejde og bedre ko-
ordination mellem medlemslandene både videnskabeligt og finansielt gennem
implementeringen af fælles initiativer. I forhold til identifikationen og vurderin-
gen af de store samfundsmæssige udfordringer foreslås nedsat et midlertidigt ud-
valg bestående af højtstående repræsentanter. De identificerede forslag til ind-
satsområder vil herefter skulle forelægges Rådet til endelig udvælgelse og god-
kendelse i september 2009.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613368_0010.png
9. Høring
Sagen har i forbindelse med rådsmødet (konkurrenceevne) den 25. – 26. septem-
ber 2008 været behandlet i EF-specialudvalget for forskning samt Det Frie
Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for Teknologi og Innova-
tion. Der fremkom følgende bemærkninger:
Det Frie Forskningsråd (DFF) finder overordnet, at konceptet er meget løst be-
skrevet, og rådet anbefaler, at en egentlig stillingtagen til initiativet afventer
yderligere konkretisering, ikke mindst hvad angår spillereglerne vedrørende fi-
nansiering og beslutningsprocesser i det foreslåede samarbejde. Det er uklart,
hvorledes der vil være det fornødne incitament for potentielle deltagerlande til at
indgå i den foreslåede konstruktion, hvis der ikke er tilsagn om en vis medfinan-
siering fra Kommissionens side. For så vidt angår udvælgelsen af de fælles pro-
grammer og kriterier herfor, finder rådet, at en sådan udvælgelse bør ske på et
tværfagligt grundlag, der sikrer inddragelse af alle relevante videnskabelige om-
råder, herunder også de humanistiske og samfundsfaglige dimensioner. Hvad an-
går eventuelle fælles forskningsprogrammer i form af fælles opslag til forsk-
ningsprojekter finder DFF, at der bør stiles efter etablering af ”common pot”-
konstruktioner, dvs. at udmøntning af forskningsmidler alene sker på grundlag af
faglig kvalitet og ikke ud fra et princip om juste retour. Samtidig ønsker DFF at
understrege behovet for mere fleksible støtteformer og for enklere og mere gen-
nemsigtige ansøgningsprocedurer. Endvidere finder rådet anledning til at påpege,
hvad meddelelsen også kort berører, at en del regionalt forankrede forskningsom-
råder vil være uegnede til fælles programlægning. Endelig er DFF ikke enig i, at
fælles programlægning vil kunne bidrage til at nedbringe omkostningerne ved
programadministrationen ("reduces programme management costs".) DFF’s erfa-
ring fra engagementer i fx EUROCORES og ERA-NET viser tværtimod, at pro-
gramsamarbejder af denne type er endog særdeles ressourcekrævende.
Det Strategiske Forskningsråd (DSF) har en positiv holdning til Kommissionens
initiativ og vil gerne indgå i samarbejde i den forbindelse. Rådet lægger vægt på,
at initiativet skal ses i sammenhæng med nationale initiativer. DSF mener, at der
kan være behov for en økonomisk deltagelse i samarbejdet fra Kommissionens
side, da det vil kunne tilskynde medlemslandene til at indgå i samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan umiddelbart se det fornuftige i at løse store samfundsmæssige
udfordringer gennem en fælleseuropæisk indsats, hvor det giver mening at gå
sammen. Imidlertid lægger regeringen vægt på en tilstrækkelig bottom-up og
transparent identifikationsproces, en fleksibel og realistisk tidsplan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne har indtil nu båret præg af, at medlemslandene generelt set forholder
sig positiv til konceptet og dermed det overordnede mål om at løse store sam-
fundsmæssige udfordringer gennem en fælleseuropæisk indsats, hvor det giver
mening at gå sammen. Imidlertid har flere lande påpeget, at det er vigtigt at sikre
en tilstrækkelig bottom-up og transparent proces samt en fleksibel og realistisk
tidsplan. Hovedudfordringen består i at nå til enighed om, hvordan de strategiske
indsatsområder skal udvælges.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
10/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (Konkurrencevne) den 25.-26. september 2008.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613368_0012.png
Punkt 12: En strategisk ramme for Europas internationale samarbejde om
videnskab og teknologi, KOM(2008) 588
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
I Kommissionens meddelelse opstilles en strategisk ramme for Europas internati-
onale forsknings- og udviklings(FoU)-samarbejde. Hovedformålet med meddelel-
sen er at støtte Europas forskningskvalitet, som har en stadig større betydning for
den europæiske konkurrenceevne samt kan bidrage til en global bæredygtig ud-
vikling.
Meddelelsen lægger op til at udvide og åbne ERA for omverdenen, herunder; sik-
re sammenhæng mellem politikker og komplementaritet af programmer samt støt-
te strategisk FoU -samarbejde med tredjelande.
2. Baggrund
En styrkelse af den internationale dimension er en vigtig del af den nye indsats
for at udvikle det europæiske forskningsrum (ERA), og det er et af fem initiati-
ver
1
, der er planlagt i 2008 til opfølgning af grønbogen om det europæiske forsk-
ningsrum.
I Det Europæiske Råds konklusioner fra marts 2008
2
opfordres medlemsstaterne
og Fællesskabet hurtigt at gøre fremskridt bl.a. med hensyn til udvikling af gen-
sidige og komplementerende internationale strategier for FoU samarbejde.
I Kommissionens grønbog - nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum
3
bliver det fastslået, at videnskabelige problemstillinger og spørgsmål ingen græn-
ser har, og at de bliver stadig mere globale. Globaliseringen indvirker på måden
vi producerer, deler og bruger viden. Store samfundsmæssige udfordringer, som
for eksempel klimaforandringer, fattigdom, sygdomme, og trusler mod energi-,
fødevare- og vandforsyning – som ikke standses af nationale grænser – fremhæ-
ver behovet for et effektivt globalt forskningssamarbejde for at bidrage til en bæ-
redygtig udvikling. Internationalt forskningssamarbejde, udformet på den rigtige
måde kan bidrage til stabilitet, sikkerhed og fremgang i verden.
ITER
4
er et godt eksempel på, at globale problemstillinger kan løses i fællesskab
ved, at Europa samarbejder med partnere over hele verden. Europa er endvidere
involveret i globale initiativer på andre vigtige områder – f.eks. på miljøområdet.
Men generelt er dette engagement i øjeblikket langt fra systematisk og er ofte
1
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
12/31
De øvrige vedrører bedre karrieremuligheder og øget mobilitet, offentlige forskningso r-
ganisationers forvaltning af intellektuel ejendom, fælles programmer samt fælleseuropæ i-
ske forskningsinfrastrukturer.
2
7652/08, p. 6
3
KOM (2007) 161
4
International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER) er et internationalt forskning
og udviklingsprojekt med det formål at demonstrere de videnskabelige og tekniske mu-
ligheder ved fusionsenergi. Partnerne i projektet er EU (ved EURATOM), Japan, Folke-
republikken Kina, Indien, Korea, den Russiske Føderation og USA. ITER vil blive byg-
get i Cadarache i Sydfrankrig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dårligt koordineret med medlemsstaternes engagement. Derfor mister Europa
som helhed og den enkelte medlemsstat en stor del af deres indvirkning på den
globale scene.
Det er derfor behov for, at det europæiske forskningsrum er mere åbent over for
verden, og at forskningssamarbejdet med partnerlandene styrkes og at koordine-
ringen mellem medlemslandene forbedres. På den baggrund har Kommissionen
præsenteret meddelelsen vedrørende en strategisk ramme for samarbejdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
5.1. Meddelelsen
I Kommissionens meddelelse opstilles en strategisk europæisk ramme for inter-
nationalt FoU samarbejde. Den indeholder forslag om, hvordan samarbejdsin-
strumenterne med strategiske partnere kan forbedres. Hovedmålet er at bidrage til
bæredygtig udvikling på globalt plan og fremme videnskabelig og teknologisk
topkvalitet i Europa, hvad der i stigende grad er en forudsætning for den økono-
miske konkurrenceevne, nu hvor EU's virksomheder møder voksende konkurren-
ce fra vækstøkonomierne.
Meddelelsen indeholder nogle principper, som understøtter strategien og ret-
ningslinier til aktioner samt vigtige forudsætninger for en vellykket implemente-
ring af et bæredygtigt partnerskab.
Den foreslåede strategiske ramme vil kunne bidrage til en fri bevægelighed af vi-
den – EU’s 5. frihed – på globalt plan og vil være med til at sætte Det Europæi-
ske Forskningsrum på verdenskortet.
De foreslåede aktioner under den strategiske ramme forventes at kunne:
Styrke samordningen af medlemsstaternes og EU's indsats for at styrke det
strategiske samarbejde om videnskab og teknologi og dialogen om informati-
onssamfundet med partnere i hele verden;
Skabe yderligere synergieffekter mellem de offentlige myndigheder, er-
hvervslivet og civilsamfundet, så EU's indsats på disse områder får større
slagkraft; lette adgangen til viden, ressourcer og markeder på verdensplan på-
virke den globale videnskabs- og teknologidagsorden positivt ved at samle en
kritisk masse af ressourcer og ved at fremhæve de demokratiske værdier i det
globale informationssamfund, navnlig ytringsfriheden og retten til informati-
onsadgang;
Forbedre rammebetingelserne for international forskning og fremme den eu-
ropæiske model til effektivisering af informationssamfundet;
Gøre det lettere for Europas forskere og universiteter at arbejde sammen med
de bedste forskere og udnytte den bedste forskningsinfrastruktur i verden;
Styrke den europæiske industris stilling globalt inden for elektronisk kommu-
nikation og andre avancerede teknologier.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
13/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613368_0014.png
Kerneprincipper
I meddelelsen præsenteres fem kerneprincipper, som skal være bærende for den
strategiske europæiske ramme for internationalt FoU samarbejde.
1. Udvide og åbne ERA for omverdenen
2. Sikre sammenhæng mellem politikker og komplementaritet mellem program-
mer
3. Støtte strategisk FoU-samarbejde med tredjelande
4. Udvikle Europa som en attraktiv forskningspartner
5. Skabe resultatorienterede partnerskaber om regulering af informationssamfun-
det
Samarbejde mellem det europæiske fællesskab og medlemsstaterne
Det gælder det samme for forskning som for andre politikområder – hvis med-
lemslandene og det europæiske fællesskab arbejder sammen, så kan meget mere
opnås. En mere sammenhængende brug af medlemsstaternes og fællesskabets
ressourcer til internationalt forskningssamarbejde vil bidrage til, at den nødven-
dige kritiske masse opnås. Det vil samtidig muliggøre et effektivt europæisk svar
på globale udfordringer. Endvidere vil det muliggøre en fælles europæisk stemme
i internationale fora, hvilket bidrager til en mere effektiv deltagelse fra EU’s side.
Retningslinjer til aktioner
I meddelelsen foreslås en række retningslinjer for aktioner, som bør implemente-
res på fællesskabsniveau såvel som på medlemsstatsniveau i tæt samarbejde med
tredjelandene.
1. Styrkelse af den internationale dimension af ERA
Kommissionen foreslår at forstærke den internationale dimension af ERA gen-
nem:
1. At integrere Europas nabolande i ERA
2. At støtte strategisk samarbejde med centrale tredjelande ved geografisk og te-
matisk målretning
2. Forbedre rammebetingelserne for internationalt FoU samarbejde
I meddelelsen vil Kommissionen forbedre rammebetingelserne for internationalt
FoU samarbejde gennem at stimulere og tilrettelægge for:
Flere globale forskningsinfrastrukturer, for at dele omkostninger, hvor det er
hensigtsmæssigt.
Øget forskermobilitet gennem bl.a. ’The scientific visa package’
5
og FP7 Pe-
ople Programme samt til at opbygge flere globale forskernetværk.
Mere gensidig åbenhed i de nationale forskerprogrammer på udvalgte forsk-
ningsområder samt mulighed for tredjelandes adgang til FP7, hvor sådan ad-
gang kan gives i partnerlandenes egne forskerprogrammer.
God forvaltning af intellektuel ejendom.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
14/31
5
Rådets direktiv (2005/71/EF) O.J. L 289/15 af 3. november 2005, Europa-Parlamentets
og Rådets henstilling (2005/761/EF) O.J. L 289/23 af 3. november 2005
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sikre præstandardisering ved at fokusere på problemet med indbyrdes afvi-
gende standarder, ikke mindst når det gælder IKT.
Implementering af partnerskabet
For at strategien skal implementeres på en hensigtsmæssig måde, er det vigtig, at:
Medlemslandene, Rådet og Kommissionen forpligter sig til principperne og
aktionerne i den foreslåede strategiske ramme;
Rådet udpeger den passende institutionelle sammensætning for at styre og
sikre en effektiv implementering;
Rådet monitorerer, hvordan arbejdet med at åbne ERA for omverdenen forlø-
ber;
Europa-Parlamentet bakker op om en sammenhængende ramme for internati-
onalt samarbejde om FoU og i tæt samarbejde med Kommissionen fortsat
følger op på drøftelserne af globale spørgsmål.
5.2. Rådskonklusioner
I udkastet til rådskonklusioner opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til
at indgå i et partnerskab på området for internationalt FoU-samarbejde med det
formål at implementere strategien. Dette partnerskab skal være baseret på konsul-
tationer og videndeling, som igen kan give anledning til koordinerede eller fæl-
lesinitiativer. Det er også en målsætning, at dette kan skabe grundlag for koordi-
nerede indstillinger og handlinger vis á vis tredjelande og i internationale fora på
de områder, som strategien indbefatter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Sagen har været i behandlet i EF-Specialudvalget for forskning, hvilket ikke gav
anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens initiativ velkommen og er enig i betydningen
af at styrke den internationale dimension af ERA. Et tæt samarbejde med Europas
nabolande og andre tredjelande på områder som videnskab og teknologi kan bi-
drage til stabilitet og udvikling.
Fælles europæiske initiativer på dette område vil kunne bidrage til at styrke Eu-
ropas tiltrækningskraft i forhold til dygtige forskere fra tredjelande og samtidig
bidrage til opnåelsen af Lissabon-målsætningerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt set bred opbakning til Kommissionens initiativ.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
16/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 13: Forslag til Rådets forordning (EF) om EF-
rammebestemmelser for en europæisk forskningsinfrastruktur, KOM(2008)
467
- Generel indstilling
1. Resumé
Ifølge Kommissionen er en af de store vanskeligheder ved at etablere ny, europæ-
isk forskningsinfrastruktur, ud over ressourceknaphed og komplekse tekniske og
organisatoriske spørgsmål, mangel på egnede retlige rammer for egentlige part-
nerskaber mellem parter fra forskellige lande. Kommissionens rammeforord-
ningsforslag til etablering af europæiske forskningsinfrastrukturkonsortier
(ERIC) har derfor til hensigt at give et fælles retsgrundlag, der hviler på EF-
traktatens artikel 171. Den fastsætter hovedtrækkene ved europæiske forsknings-
infrastrukturer og klare procedurer for, hvordan den lovgivende myndighed tilde-
ler denne status.
Forsknings- og
En ERIC skal anses for at være en juridisk person med fuld rets- og handleevne
og anerkendt i alle medlemsstaterne. I forbindelse med momsdirektivet og direk-
tiverne om punktafgifter og offentlige indkøb betragtes en ERIC desuden som et
internationalt organ eller organisation. Derfor er den fritaget for betaling af
moms og punktafgifter, og dens indkøbsprocedurer er ikke omfattet af direktivet
om offentlige indkøb.
2. Baggrund
Forskningsinfrastruktur spiller en stigende rolle for udvikling af viden og tekno-
logi. Eksempelvis er observationscentre for miljøforskning, databaser inden for
samfundsvidenskaber, billeddannelsessystemer og renrum til nanoelektronik, be-
strålingsanlæg til materialeforskning og supercomputere helt nødvendige redska-
ber til udvikling af viden. Da den kan samle en "kritisk masse" af personer og in-
vesteringer, kan den medvirke til den økonomiske udvikling på nationalt plan,
regionalt plan og EU-plan.
I takt med, at forskningens grænser udvikler og udvider sig og den teknologiske
udvikling skrider fremad, bliver forskningsinfrastrukturen stadig mere kompleks
og bekostelig, ofte i en sådan grad, at den er uden for en enkelt forskningsgrup-
pes, regions, nations eller endda et kontinents rækkevidde. Det erkendte man på
rådsmøderne om konkurrenceevne den 1.-3. juli 2004 og 25.-26. november 2004,
og nåede til enighed om, at der som led i den videre udbygning af ERA var behov
for at styrke konkurrencebaseret forskning, forebygge opsplitning og arbejde
sammen om forskningsinfrastruktur. Rådet lagde vægt på, at der måtte lægges en
europæisk strategi for forskningsinfrastruktur, og gav Det Europæiske Strategifo-
rum for Forskningsinfrastrukturer, ESFRI, til opgave at udarbejde en strategisk
plan for Europas næste generation af forskningsinfrastrukturer. I oktober 2006
udsendte ESFRI den første europæiske køreplan for forskningsinfrastrukturer no-
gen sinde. Den rummede 35 nøgleprojekter af europæisk interesse, som der skal
arbejdes på i de næste 10-20 år. Udfordringen nu er at få gennemført disse pro-
jekter.
Innovationsstyrelsen
Side
17/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet (konkurrenceevne) pegede igen den 30. maj 2008 på behovet for opbyg-
ning af forskningsinfrastrukturer på europæisk plan, bl.a. med udgangspunkt i en
effektiv koordinering og egnede retlige rammer.
Ifølge Kommissionen er en af de store vanskeligheder ved at etablere ny europæ-
isk forskningsinfrastruktur, ud over ressourceknaphed og komplekse tekniske og
organisatoriske spørgsmål, mangel på egnede retlige rammer for egentlige part-
nerskaber mellem parter fra forskellige lande.
Forenkling
Kommissionen finder, at forslaget indebærer en forenkling af de administrative
procedurer for de offentlige myndigheder på EU- og medlemsstatsplan. Med en
optimering af de EU-retlige rammer vil Rådet give mulighed for hurtigere og me-
re effektiv behandling af forslag om etablering af nye europæiske forskningsin-
frastrukturer, idet der med forordningen kun vil være ét retsgrundlag i stedet for
flere nationale retsgrundlag.
Forsknings- og
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
ESFRI har for nylig ladet udføre arbejde, der viser, at de eksisterende oprettelses-
former i henhold til national ret (f.eks. det franske "société civile", det tyske
"Gesellschaft mit beschränkter Haftung" (GmbH), det britiske "limited liability
company" (Ltd) og det nederlandske "stichting" (fond)) ikke tilgodeser sådanne
nye forskningsinfrastrukturers behov. En undersøgelse af de eksisterende opret-
telsesformer i henhold til folkeretten og EU-retten (f.eks. internationa-
le/mellemstatslige organisationer og europæiske økonomiske firmagrupper) fører
til samme resultat. ESFRI har således påvist, at der er behov for en særlig EU-
retlig ramme for etablering af europæiske forskningsinfrastrukturer, hvor flere
medlemsstater er involveret.
Det foreliggende forslag er derfor udformet således, at det bliver lettere for
medlemsstater og lande, der er associeret EU's rammeprogram for forskning og
udvikling, at etablere og drive forskningsanlæg af europæisk interesse i fælles-
skab. Det skulle komplettere de fremskridt, der er gjort siden 2004, især via ES-
FRI. Dette initiativ er forberedt ved, at der er gennemført en meget bredt dæk-
kende høring, herunder en ekspertanalyse og høring af interesseparter.
Kommissionen finder, at en forordning for europæiske forskningsinfrastrukturer
vil supplere de øvrige EU-initiativer, der er sat i gang inden for ERA, herunder
meddelelsen om fælles programlægning. Den supplerer også Det Europæiske In-
stitut for Innovation og Teknologi (EIT), som skal oprette viden- og innovations-
fællesskaber (VIF) og dermed samle de bedste ressourcer fra højere uddannelser,
forskning og erhvervsliv i partnerskaber.
3. Hjemmelsgrundlag
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 171 i traktaten om oprettelse af Det Euro-
pæiske Fællesskab. Af artikel 171 fremgår det, at Fællesskabet kan oprette fæl-
lesforetagender eller enhver anden struktur, der er nødvendig for korrekt gennem-
førelse af programmerne for forskning, teknologisk udvikling og demonstration i
Fællesskabet.
Innovationsstyrelsen
Side
18/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af artikel 172 fremgår det, at Rådet vedtager med kvalificeret flertal på forslag af
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og
Sociale Udvalg i artikel 171 omhandlende bestemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet finder anvendelse, da for-
slaget ikke hører ind under Fællesskabets enekompetence. Kommissionens vurde-
ring begrundes således:
Et EF-tiltag er kun berettiget, hvis også nærhedsprincippet er overholdt. Det for-
udsætter to ting. For det første er det vigtigt at være sikker på, at målene for den
foreslåede handling ikke i tilstrækkelig grad kan nås af medlemsstaterne inden
for deres nationale forfatningssystemer (nødvendighedskontrol). Der er fremlagt
tre forslag til, hvordan man kan oprette retlige rammer for europæiske forsk-
ningsinfrastrukturer: 1) koordinering på europæisk plan med henblik på etable-
ring af en bedste praksis; 2) oprettelse af fællesforetagender; 3) opstilling af en
specifik retlig ramme på EU-plan. Fællesskabet er i den bedste position til at føre
disse muligheder ud i livet, på grundlag af artikel 165 i første tilfælde, og på
grundlag af artikel 171 i de to andre tilfælde.
For det andet må man overveje, om og hvordan målene bedre kan nås ved en
handling fra Fællesskabets side (kontrol for europæisk merværdi). Den logiske
begrundelse for en europæisk handling ligger i problemets tværnationale karakter
(etablering af retlige rammer mellem flere medlemsstater). Der er mulighed for
andre løsninger, f.eks. indgåelse af mellemstatslige aftaler, men de administrative
og juridiske procedurer, der typisk skal følges i henhold til sådanne mellemstats-
lige ordninger, anses for at være for langvarige, vanskelige og tunge.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Proportionalitetsprincippet
Forordningsforslaget er kort og overlader det til deltagerne i europæiske forsk-
ningsinfrastrukturer, dvs. medlemsstater, tredjelande og mellemstatslige organi-
sationer, at fastlægge den pågældende infrastrukturs interne organisation. Gæl-
dende ret bliver hovedsagelig den nationale lovgivning i det land, hvor det ved-
tægtsmæssige hjemsted ligger eller driften finder sted.
Den mængde oplysninger, en europæisk forskningsinfrastruktur og deltagerne
skal forelægge for Kommissionen, er reduceret til det minimum, som Kommissi-
onen har brug for til at kontrollere, at rammeforordningens bestemmelser er
overholdt.
Forslaget vurderes derfor i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
6. Formål og indhold
Kommissionens foreslåede rammeforordning har konkret til hensigt at supplere
nationale og mellemstatslige ordninger og vil give et fælles retsgrundlag, der hvi-
ler på EF-traktatens artikel 171. Den fastsætter hovedtrækkene ved europæiske
forskningsinfrastrukturer og klare procedurer for, hvordan den lovgivende myn-
dighed tildeler denne status.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
19/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af præamblen til forordningsforslaget fremgår det, at et europæisk forskningsin-
frastrukturkonsortium (herefter ERIC) ikke skal betragtes som et EF-organ, men
som en retlig enhed, som Fællesskabet ikke nødvendigvis er med i, og hvortil
Fællesskabet kun i begrænset omfang yder finansielle bidrag. De interesserede
medlemsstater skal således selv eller sammen med andre kvalificerede enheder
fastlægge deres behov for etablering af forskningsinfrastruktur baseret på deres
forskning og teknologiske udvikling og de krav, som Fællesskabet stiller.
Af forordningsforslaget fremgår det, at en ERIC oprettes ved en afgørelse, som
Kommissionen vedtager på grundlag af gennemførelsesbeføjelser, Rådet har til-
delt den (EF-traktatens artikel 202). Kommissionens afgørelse vedtages efter an-
søgning fra dem, der ønsker at grundlægge en ERI. Afgørelsen om oprettelse af
en ERI vedtages efter rådgivningsproceduren.
Endvidere fremgår det, at en ERIC skal anses for at være en juridisk person med
fuld rets- og handleevne og anerkendt i alle medlemsstaterne. I forbindelse med
momsdirektivet og direktiverne om punktafgifter og offentlige indkøb betragtes
en ERIC desuden som et internationalt organ eller organisation. Den er derfor fri-
taget for betaling af moms og punktafgifter, og dens indkøbsprocedurer er ikke
omfattet af direktivet om offentlige indkøb. Desuden opfordres medlemsstater,
som deltager i en ERIC, til at træffe alle fornødne foranstaltninger til i videst mu-
ligt omfang også at fritage sådanne ERIC’er for andre skatter.
Det fremgår også, at en ERIC skal have et vedtægtsmæssigt hjemsted på en
ERIC-deltagers territorium, som enten kan være en medlemsstat eller et land, der
er associeret et EF-program for forskning, teknologisk udvikling og demonstrati-
on. En ERIC skal have mindst tre medlemsstater som deltagende medlemmer.
Samtidig kan associerede lande, tredjelande og mellemstatslige organisationer
deltage. Yderligere medlemsstater kan når som helst opnå status som deltagere i
en ERIC på rimelige betingelser. Desuden skal de deltagende medlemsstater til-
sammen besidde flertallet af stemmerettigheder i deltagerforsamlingen. En ERIC
bygger på det princip, at deltagerne i fællesskab bidrager til virkeliggørelsen af
ERIC'ens målsætninger, i første række etablering og drift af en forskningsinfra-
struktur af europæisk betydning. Dens interne struktur er meget fleksibel, idet
deltagerne i vedtægterne kan fastlægge deres rettigheder og forpligtelser, de sty-
rende organer og deres kompetence og andre interne anliggender.
Samtidig fremgår det, at deltagernes finansielle ansvar for en ERIC's gæld er
principielt begrænset til deres respektive bidrag, men der er i vedtægterne mulig-
hed for at træffe andre arrangementer. Gældende ret er EF-retten, lovgivningen i
den stat, det vedtægtsmæssige hjemsted ligger i, eller, i visse sikkerhedsmæssige
og tekniske forhold, lovgivningen i den stat, hvor driften foregår. Vedtægterne og
gennemførelsesbestemmelserne dertil skal være i overensstemmelse med gæl-
dende ret. Endvidere forholder forordningen sig også til afvikling og insolvens
for en ERIC.
Endelig fremgår det, at Kommissionen sørger for den overordnede styring af de
nye retlige rammer og overvåger, at ERIC'erne følger bestemmelserne i forord-
ningen. Medlemsstaterne træffer de fornødne bestemmelser til at sikre, at forord-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
20/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningen anvendes effektivt. Fem år efter vedtagelsen foretager Kommissionen ved
hjælp af en ekspertgruppe en evaluering af rammelovgivningen og aflægger rap-
port herom til Europa-Parlamentet og Rådet.
7. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
8. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende dansk
ret.
9. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
10. Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning velkommen. Det er rege-
ringens umiddelbare vurdering, at etablering af en fælles juridisk ramme vil bi-
drage til en forenkling og tidsbesparelse ved etableringen af nye forskningsinfra-
strukturer. Imidlertid finder regeringen, at henvisninger til moms- og afgiftsfrita-
gelse for en ERIC bør udgå fra forordningsteksten.
12. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er fra flere landes side rejst spørgsmål om, hvilken rolle Kommissionen skal
have i ansøgningsprocessen, ligesom flere lande har ønsket at bestemmelserne
om moms- og afgiftsfritagelse udelades af forordningen.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
21/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 14: En europæisk strategi for marin og maritim havforskning,
KOM(2008) 534
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
I oktober 2007 fremlagde Kommissionen sine visioner om en integreret EU-
havpolitik sammen med en detaljeret handlingsplan, der omfatter et ambitiøst ar-
bejdsprogram for de kommende år. Udarbejdelsen af en europæisk havforsk-
ningsstrategi for det marine og maritime område indgår som et konkret initiativ i
EU-havpolitikken.
2. Baggrund
I oktober 2007 fremlagde Kommissionen sine visioner om en integreret EU-
havpolitik sammen med en detaljeret handlingsplan, der omfatter et ambitiøst ar-
bejdsprogram for de kommende år.
Forsknings- og
EU-havpolitikken er blevet udformet med henblik på at skabe vækst, beskæfti-
gelse og bæredygtighed, og den knytter sig til EU’s overordnede strategi for en
modernisering af Europa, der skal være klar til den globaliserede verden. Såvel
EU-havpolitikken som handlingsplanen bygger på en omfattende offentlig hø-
ring, som har vist, at de interesserede parter kraftigt støtter Kommissionens ini-
tiativ.
Forskellige havrelaterede aktiviteter og politikker er hidtil stort set blevet gen-
nemført på sektorbasis. En integreret havpolitik vil betyde, at politikken skal ud-
arbejdes, og beslutninger skal træffes på en anden måde i de maritime sektorer -
under fuld overholdelse af nærhedsprincippet. Den vil sætte de relevante myn-
digheder i stand til at analysere samspillet mellem de forskellige sektorer og poli-
tikområder og tage hensyn til dem på alle niveauer, så der kan udvikles fælles
redskaber til, at man kan udnytte synergier og undgå konflikter.
Den nye politik vil bygge på Europas styrke inden for havforskning, teknologi og
innovation. Den vil være forankret i Lissabon-dagsordenen for flere og bedre job
og vækst og i EU's generelle forpligtelse til at sikre, at økonomisk udvikling ikke
sker på bekostning af den miljømæssige bæredygtighed.
Kommissionens EU-havpolitik og den ledsagende handlingsplan indeholder en
række konkrete initiativer, der skal iværksættes i Kommissionens mandatperiode.
Foranstaltningerne omfatter et bredt spektrum af emner fra søtransport til de øv-
rige maritime erhvervs konkurrenceevne, beskæftigelse, forskning, fiskeri og be-
skyttelse af havmiljøet. Et af disse initiativer er udarbejdelsen af en europæisk
havforskningsstrategi for det marine og maritime område.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Innovationsstyrelsen
Side
22/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
5.1. Meddelelsen
Formålet med Kommissionens meddelelse er at udstikke rammerne for en euro-
pæisk marin og maritim havforskningsstrategi.
I meddelelsen lægges der vægt på, at strategien indeholder konkrete mål og me-
kanismer, der sigter mod øget effektivitet og kvalitet inden for den marine og ma-
ritime forskning, og at dette sker gennem effektiv integration og samling af viden
og ressourcer på tværs af sektorer og fagområder.
På dette grundlag formuleres de to overordnede formål med strategien således:
1. Adressere samarbejdet gennem øget fokus på:
Kapacitetsopbygning (infrastruktur, uddannelse m.v.)
Integration af marine og maritime forskningsområder
Synergi mellem medlemsstater, regioner og industrielle sektorer
Internationalt forskningssamarbejde med lande uden for EU.
2. Frembringe nye styringsmekanismer, der - i overensstemmelse med de vejle-
dende principper for Ljubljana-processen - sigter mod et ”Forum” baseret på fort-
løbende dialog mellem forskere, industrisektorer, beslutningstagere og den øvrige
offentlighed samt opnåelse af konsensus mellem alle involverede parter.
Kommissionens rolle i implementeringen af strategien vil være, at:
Udnytte alle instrumenter, herunder EU’s 7. rammeprogram for forskning,
som middel til at opnå strategiens mål.
Fremme en koordineret indsats mellem de medlemsstater, der bidrager til at
opfylde strategiens mål.
Føre tilsyn med implementeringen af og den fortløbende tilpasning til strate-
gien i samarbejde med medlemsstaterne og de marine og maritime forsk-
ningsmiljøer.
Kommissionen indstiller på dette grundlag:
At Rådet godkender de foreslåede metoder til at adressere den systemkom-
pleksitet, der omgiver vores verdenshave og farvande.
At Rådet godkender de foreslåede mekanismer til marin og maritim styring
(governance)
At Rådet forpligter sig til at implementere strategiens oplæg til handlinger in-
den for deres respektive ansvarsområder.
Kommissionen vil monitorere implementeringen af strategien og tilvejebringe pe-
riodiske rapporter om fremdriften i denne proces. Den første rapport vil foreligge
senest i 2012.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
23/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613368_0024.png
5.2. Rådskonklusioner
I formandsskabets udkast til rådskonklusioner gentages behovet for øget integra-
tion og samarbejde, og behovet for bedre koordination mellem nationale og fæl-
leseuropæiske initiativer pointeres.
Medlemsstaterne opfordres til at koordinere deres nationale tilgange til det mari-
ne og maritime forskningsområde. Idet vigtigheden af infrastruktur i verdensklas-
se understreges, opfordres medlemsstaterne til at vurdere mulighederne for en
yderligere sammenlægning af ressourcer for at bidrage til udviklingen af infra-
struktur i verdensklasse med det formål at underbygge de marine og maritime vi-
denskaber i Europa.
Endvidere hilses Kommissionens intention om at etablere et forum velkommen.
Forummet skal have til opgave at give strategisk rådgivning, som kan bruges til
at definere forskningspolitikker og til at fremme integration og synergier mellem
nationale forskningsprogrammer.
Konklusionerne fastslår endvidere, at Kommissionen forventes at fremsætte for-
slag i 2009 om, at BONUS
6
(Joint Baltic Sea Research Programme) skal imple-
menteres som et artikel 169 program under 7. rammeprogram.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Sagen har været i behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at det marine og maritime forskningsområde tages op
på europæisk plan. Det er vigtigt for regeringen, at der fokuseres på klima- og
miljømæssige aspekter ved den marine og maritime forskning. Samtidig er det i
denne henseende vigtigt, at nationale strategier og indsatser koordineres med de
øvrige medlemslande, idet problemstillinger relateret til det marine og maritime
per definition er grænseoverskridende. Regeringen støtter, at der arbejdes for, at
Kommissionen snarest muligt fremsætter forslag til BONUS-programmet under
Traktatens artikel 169.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
24/31
6
BONUS er et Østersøsamarbejde, der har til formål at skab et samarbejdsprogrammel-
lem forskningsfinansierende institutioner og organisationer i EU-landene omkring Øster-
søen samt Rusland og Det Internationale Havundersøgelsesråd
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt set bred opbakning til Kommissionens initiativ.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
25/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 15: Europæisk partnerskab for forskermobilitet – lancering af proces
- Status for arbejdet
- Information ved Kommissionen og formandskabet
1. Resumé
På rådsmødet i september 2008 støttede forskningsministrene op om Kommissio-
nens forslag om at udvikle et handlingsorienteret partnerskab mellem medlems-
landene og Kommissionen for at sikre, at de nødvendige forskere er til rådighed i
Europa.
Der var enighed om, at der er behov for en afbalanceret strategi til sikring af, at
forskere i hele EU får mulighed for at få den rette uddannelse og spændende kar-
rierer, og at hindringerne for deres mobilitet fjernes. Partnerskabet skal således
sikre tilslutning til mål og aktioner, som vurderes af afgørende betydning for i
fællesskab at få sat skub i en række målrettede prioriterede aktioner på udvalgte
nøgleområder.
Det er Kommissionens hensigt, at partnerskabet bør forpligte sig til at opnå hur-
tige, målelige fremskridt med henblik på: a) systematisk at åbne adgangen til an-
sættelse, således at en åben, gennemsigtig og konkurrencebaseret rekruttering
sikres på tværs af institutioner, sektorer samt landegrænser, b) imødekomme mo-
bile forskeres behov for social sikring og supplerende pensioner, c) tilbyde at-
traktive ansættelses- og arbejdsvilkår og d) styrke forskeres uddannelse, kvalifi-
kationer og erfaringer.
Medlemslandene bør i den henseende udarbejde sammenhængende, nationale
handlingsplaner inden udgangen af 2009, som fastsætter konkrete mål og aktio-
ner. Hvert lands handlingsplan forventes imidlertid at have fokus på forskellige
og varierende aspekter af partnerskabets fælles målsætninger som følge af med-
lemslandenes forskellige udgangspunkter.
2. Baggrund
Behovet for tilstrækkelige menneskelige ressourcer til FoU blev allerede identifi-
ceret som en central udfordring ved lanceringen af Lissabon-strategien i 2000,
hvilket løbende er blevet bekræftet og senest på det Europæiske Råds forårsmøde
2008.
Initiativet er en konkret opfølgning på Kommissionens grønbog ”Nye
perspekti-
ver på det europæiske forskningsrum”
fra 2007. Med grønbogen iværksatte
Kommissionen en bred offentlig debat om, hvordan der kan opnås et mere åbent,
konkurrencepræget og attraktivt europæisk forskningsrum. Et antal fokusområder
er blevet identificeret, hvor effektive aktioner, der iværksættes omkring fælles
mål på grundlag af et partnerskab mellem medlemsstaterne og Fællesskabet, vil
medføre betydelige gevinster for det europæiske forskningssystem og bidrage til
at skabe en ”femte frihed” til det indre marked – fri bevægelighed for viden.
Blandt fokusområderne er gennemførelsen af et fælles arbejdsmarked for forske-
re, der skal sikre, at det nødvendige antal forskere er til rådighed, hvilket skal bi-
drage til at Europa kan opfylde den fornyede Lissabon-strategi for vækst og be-
skæftigelse.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
26/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen og medlemslandene har påbegyndt forberedelserne til et nyt, styr-
ket partnerskab med det formål at skabe bedre uddannelse, karrieremuligheder og
mobilitet for forskere.
Formålet med Kommissionens meddelelse
”Bedre karrieremuligheder og øget
mobilitet: et europæisk partnerskab for forskere”
fra maj 2008 er at udvikle et
handlingsorienteret partnerskab mellem medlemslandene og Kommissionen for at
sikre, at de nødvendige forskere er til rådighed i Europa. Som de centrale skabere
af ny viden og drivkraften bag overførslen og udnyttelsen heraf er forskere abso-
lut nødvendige for at kunne skabe en konkurrencedygtig, videnbaseret EU-
økonomi. For at kunne konkurrere globalt og opfylde Lissabon-strategiens mål-
sætninger skal Europa kunne uddanne, fastholde og tiltrække de bedste forsk-
ningstalenter. I den henseende er det af afgørende betydning at fjerne hindringer-
ne for den frie bevægelighed for viden især ved at gøre arbejdsmarkedet for eu-
ropæiske forskere mere åbent og konkurrencepræget og skabe bedre karriere-
strukturer, gennemsigtighed og familievenlighed. Omfanget af udfordringen vil
for Europa blive yderligere forstærket som følge af små ungdomsårgange og sto-
re årgange tæt på pensionsalderen.
Partnerskabet vil konkret skulle sikre, at forskere i hele EU får mulighed for at få
den rette uddannelse og spændende karrierer, og at hindringerne for deres mobili-
tet fjernes. Partnerskabet har således til hensigt at skabe tilslutning til mål og ak-
tioner, som vurderes af afgørende betydning for i fællesskab at få sat skub i en
række målrettede prioriterede aktioner på udvalgte nøgleområder, og som således
vil kunne skabe mærkbare fremskridt i indsatsen for at gøre Europa mere attrak-
tivt. Kommissionen har i den forbindelse identificeret følgende fire nøgleområ-
der:
Systematisk at åbne adgangen til ansættelse, således at en åben, gennemsigtig
og konkurrencebaseret rekruttering sikres på tværs af institutioner, sektorer
samt landegrænser
Imødekomme mobile forskeres behov for social sikring og supplerende pen-
sioner
Tilbyde attraktive ansættelses- og arbejdsvilkår
Styrke forskeres uddannelse, kvalifikationer og erfaringer.
De europæiske forskningsministre understregede på rådsmødet i september 2008,
at der er behov for et styrket samarbejde og bedre koordination på europæisk ni-
veau med henblik på at forbedre arbejdsvilkårene for forskere i Europa og styrke
deres mobilitet. Der var således opbakning til Kommissionens partnerskabsmo-
del, og medlemslandene bør inden udgangen af 2009 udarbejde sammenhængen-
de, nationale handlingsplaner, som fastsætter konkrete mål og aktioner.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
27/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvert lands handlingsplaner forventes at have fokus på forskellige og varierende
aspekter af partnerskabets fælles målsætninger som følge af medlemslandenes
forskellige udgangspunkter. I udarbejdelsen af de nationale handlingsplaner, bør
hvert land inddrage de relevante og berørte nationale aktører. Der lægges i særlig
grad vægt på en balanceret tilgang, hvorved universiteternes autonomi respekte-
res.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Sagen behandles i EF-Specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at initiativer, der har til hensigt at uddanne, fastholde og til-
trække tilstrækkelige menneskelige ressourcer i en forskerkarriere og nedbryde
barrierer i forhold til forskeres uhindrede mobilitet, skal understøttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (Konkurrenceevne – forskningsdelen) den 25.-26. september 2008.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
28/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 16: Global Monitoring for Environment and Security (GMES): “We
care for a safer planet”, KOM(2008) 748.
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Natur- og menneskeskabte katastrofer i Europa og globalt samt øgede sikker-
hedsmæssige behov har styrket ønsket om forbedrede Europæiske overvågnings-
systemer.
Formålet med GMES er at tilvejebringe vedvarende, pålidelige og rettidige data
og tjenester relateret til miljø og sikkerhed med et omfang, der sikrer Europa mu-
ligheden for selvstændigt at vurdere og håndtere sit politiske ansvar.
Kommissionens strategi er at implementere GMES i faser, der så vidt muligt udnyt-
ter allerede eksisterende infrastrukturer.
Forsknings- og
Indeværende Meddelelse tager afsæt i rådsresolutionen ”Taking forward the Eu-
ropean Space Policy” vedtaget på rådsmødet den 26. september 2008. Meddelel-
sen skal forberede overgangen til den præ-operationelle fase i 2011, som skal fi-
nansieres både af forskningsmidler og andre offentlige budgetter.
Kommissionen vil til næste år foreslå oprettelsen af et nyt EU jordobservations-
program tilegnet den operationelle finansiering af GMES. Meddelelsen skitserer en
fremtidig partnerskabs-model, som går ud på at inddrage medlemslandene og pan-
europæiske institutioner i både styringen og finansieringen af GMES.
2. Baggrund
I erkendelse af den geo-strategiske betydning af at have selvstændig rådighed
over information om miljø og sikkerhed gav EU topmødet i Gøteborg i juni 2001
et politisk mandat til Kommissionen til i 2008 at have en selvstændig operationel
Europæisk kapacitet, så Europa kan blive selvforsynende med information om
miljø- og sikkerhedsmæssige forhold i og uden for Europa. Dette miljøovervåg-
ningsinitiativ blev navngivet "Global Monitoring for Environment and Security"
– GMES, hvor "sikkerhed” er relateret til såvel "miljø" som naturlige og menne-
skeskabte katastrofer i Europa, Amerika, Asien og Afrika. Initiativet er et direkte
svar på politikernes stadig stærkere ønske om at sikre adgang til informationer
om miljø og sikkerhed i global, regional og lokal målestok uden at miste af-
hængighed på de berørte politikområder. I rådsresolutionen ”Taking Forward the
European Space Policy” vedtaget på rådsmødet den 26. september 2008, blev
Kommissionen opfordret til at foreslå nogle retningslinier for den fremtidige sty-
ring og finansiering af GMES inden årets udgang.
Indeværende Meddelelse er Kommissionens var på denne opfordring og handler
om at fastsætte nogle principper for finansiering og styring af GMES på lang sigt.
Formålet med Meddelelsen er
”to establish a basis for further discussions and
consolidation of the political consensus among the various partners involved in
order to proceed with the implementation at a later stage”.
Det understreges, at GMES er et system, der skal opfylde offentlige behov, og så-
ledes må forventes fortrinsvist at blive finansieret af offentlige midler.
Innovationsstyrelsen
Side
29/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613368_0030.png
Det er ikke muligt for Kommissionen at udvikle GMES til dets fulde kapacitet
alene, hvorfor idéen om ”partnerskaber” introduceres. Partnerne er Kommissio-
nen selv, medlemslandene og paneuropæiske institutioner, der bidrager til gen-
nemførelsen af GMES. Partnerne forventes at bidrage til både styringen og finan-
sieringen af GMES fra 2014, hvor systemet forventes at kunne udbyde de første
tjenester i fuld skala.
Finansiering
Der opereres med tre forskellige finansieringsstadier af GMES:
Et ”Demonstration stage” – den nuværende fase - hvorunder GMES som
et rent udviklingsprojekt finansieres med forskningsmidler fra EU’s 7.
rammeprogram og fra relevante programmer i den Europæiske Rumorga-
nisation (ESA).
Et ”Pre-operational stage”, hvor de første såkaldte ”fast track” tjenester
inden for hav, land, atmosfære og katastrofeberedskab er modne til så
småt starte udbydning af konkrete tjenester, og man sigter mod en fase
fra 2011 – 2013, hvor GMES skal finansieres både af forskningsmidler
og offentlige midler uden for forskningsbudgettet. Vedrørende sidst-
nævnte, vil Kommissionen til næste år foreslå oprettelsen af et jordobser-
vationsprogram tilegnet den præ-operationelle drift af GMES uden om
forskningsbudgettet. Det anføres ikke i hvilket regi dette skal gøres.
Et ”Operational stage” fra 2014, hvor ”fast track” tjenesterne vil være
klar til fuld operationalisering. Samtidig skal der naturligvis sikres forsk-
ningsmidler til den videre udvikling af nye tjenester mv.
Meddelelsen indeholder ikke noget overslag over de forventede omkostninger i
den præ-operationelle og operationelle fase. Det er heller ikke beskrevet, hvad
der præcist forventes af medlemsstaterne under de anførte ”cost-sharing princi-
ples”. Der ligger formentlig en forventning om, at medlemslandene på sigt stiller
data fra deres in-situ infrastrukturer til rådighed for GMES tjenesterne, men mo-
dellen og præmisserne herfor er ikke beskrevet.
Styring (governance)
Det er stadig Kommissionen, der i fremtiden skal være ansvarlig for den
overordnede ledelse og koordinering af GMES. Kommissionen skal assisteres
af et ”Partners Board” og en ”Programme Committee” vedrørende udmønt-
ningen af Kommissionens jordobservationsprogram for GMES samt koordi-
neringen af bidragene fra de forskellige partnere. Dertil kommer et antal råd-
givende komitéer såsom et ”Security Board” og et ”User Forum”.
Det forudses, at medlemslandenes deltagelse i styringen af GMES vil ske via
”Partners Board”, der dog vil være begrænset til de medlemslande, der bidra-
get til GMES med infrastruktur.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
30/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
De vigtigste punkter i det foreliggende udkast til rådskonklusioner er som følger:
GMES er et civilt system under civil kontrol og skal udformes på basis af
civile behov.
Der er behov for at etablere et EU program udenfor forskningsbudgettet,
der kan finansiere driften af GMES tjenesterne i den præ-operationelle og
operationelle fase. Kommissionen vil komme med forslag til, hvordan
dette kan realiseres i løbet af 2009 med henblik på vedtagelse i 2010.
GMES skal implementeres som et partnerskab mellem EU og medlems-
landene ifølge gængse regler og instrumenter.
Partnerskabet skal bygge på frivillighed.
Medlemslandene skal garanteres behørig indflydelse i styringsstrukturen.
Medlemslandene skal sikres åben og lige gavn af GMES tjenesterne.
Kommissionen skal i løbet af 2009 sammen med medlemslandene kon-
kretisere finansieringsmodellen for GMES både op til og efter 2013.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Meddelelsen samt udkast til rådskonklusioner er sendt i høring i EF-
specialudvalget for forskning.
10. Regeringens holdning
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner. De udgør et konstruk-
tivt grundlag for de videre drøftelser om den konkrete implementering af GMES.
Det er noteret, at der lægges op til at bringe brugerne af GMES i fokus, hvilket er
helt i overensstemmelse med dansk holdning.
11. Forhandlingssituationen
Meddelelsen og det foreliggende udkast til rådskonklusioner har bred opbakning
blandt medlemsstaterne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
31/31