Europaudvalget 2008-09
2900 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Miljøministeriet
Skov- og Naturstyrelsen
jofvi/clj, 21. oktober 2008
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til en forordning fra Europaparlamentet og EU-rådet om forpligtel-
ser for operatører, som introducerer træ og træbaserede produkter på EU’s marked
KOM
(2008) 644/3
Præsentation ved Kommissionen
Nyt notat
Resume:
Med forslaget pålægges operatører, der introducerer træ og træprodukter på EU’s marked, en pligt
til at udvise rettidig omhu (”due dilligence”) i forhold til at sikre sig, at træet er lovligt fældet i oprin-
delseslandet. Operatørerne skal etablere sporings- og kontrolmekanismer, som med tilstrækkelig
sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt fældet. Forplig-
telsen vil alene gælde den operatør, som første gang placerer et træprodukt på EU’s marked. For-
slaget vil supplere den allerede vedtagne frivillige licensordning for import af træprodukter til EU:
dels vil den være generel og omfatte både importeret træ og EU’s eget træ, dels vil den omfatte en
bredere vifte af træ- og træbaserede træprodukter. Medlemslandene skal udpege kompetente
myndigheder, som skal administrere ordningen. Som led heri skal myndighederne godkende over-
vågningsorganisationer, som har etableret et ”due dilligence system” og som certificerer operatører
til at følge dette. Der åbnes herved mulighed for at bygge på allerede etablerede ordninger, der
tjener det formål at verificere lovligt fældet træ. Forslaget har endnu ikke været i høring, og der
udestår endnu en nøjere vurdering af en række elementer i og konsekvenser af forslaget.
1. Status
Kommissionen har den 17. okt. 2008 sendt ovennævnte forslag til Rådet og Europaparlamentet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages med kvalificeret flertal efter pro-
ceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Notat om forslaget har ikke tidligere været oversendt til Folketinget
Europaparlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget
Formandskabet har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet (land og fisk) den 27. – 28. okto-
ber 2008 med henblik på Kommissionens præsentation af forslaget.
2. Formål og indhold
Forslagets umiddelbare formål er at forhindre, at ulovligt fældet træ introduceres på EU’s marked.
Et overordnet formål med forslaget er at bane vej for en mere bæredygtig drift af verdens skove.
Ulovlig tømmerhugst bidrager således flere steder i verden til ubæredygtig drift med skovrydning
og skovødelæggelse og store afledte skadevirkninger: Offentlige kasser mister hugstafgifter og
skatter, korruption stimuleres og der opstår unfair konkurrence på træmarkedet. CO2-udslippet og
den globale opvarmning øges, og der opstår væsentlige tab af biologisk mangfoldighed. Samtidig
tilsidesættes rettigheder og hensyn til lokale og indfødte folk, som lever i afhængighed af skove.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er en udløber af EU’s såkaldte FLEGT-handlingsplan fra 2003 om skovlovshåndhævel-
se, samfundsforvaltning og handel. Det vil gennem etablering af ny, generel regulering supplere
igangværende EU-initiativer, først og fremmest den allerede vedtagne licensordning for import af
træ og træprodukter. Licensordningen indebærer, at eksport af visse typer af træ fra frivilligt med-
virkende partnerlande skal ledsages af en licens, som blåstempler, at træet er lovligt fældet i - eller
lovligt importeret til – det pågældende partnerland, før eksport fra partnerlandet til EU. Under li-
censordningen har EU afsluttet partnerskabsaftale med Ghana, og der forhandles om partnerskab
også med Cameroun, Congo, Malaysia og Indonesien. Flere andre tømmerproducerende lande
har udvist interesse. Der er endnu ingen licenser i markedet, da der først skal indgås partner-
skabsaftaler, og den fornødne administrative kapacitet opbygges i partnerlandene.
Operatørers pligt til at indføre et ”due dilligence system”
Med forslaget pålægges operatører, der introducerer træ og træprodukter på EU’s marked, en ge-
nerel forpligtelse til at udvise fornøden og rettidig omhu (”due dilligence”) i forhold til at sikre sig, at
træet i de pågældende træbaserede produkter er lovligt fældet i oprindelseslandet. Forpligtelsen
indebærer specifikt, at operatørerne skal etablere et system med sporings- og kontrolmekanismer
som med tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er
ulovligt fældet - i det følgende kaldet et ”due dilligence system”.
Forpligtelsen til at etablere et ”due dilligence system” vil alene gælde den operatør, som første
gang placerer et træprodukt på EU’s marked.
Forpligtelsen vil gælde både for træ, der importeres til EU, og træ, der fældes og handles i EU.
”Due dilligence systemet” skal sikre adgang til følgende informationer om det træ og de træproduk-
ter, som en operatør introducerer på EU’s marked:
-
-
-
-
-
en beskrivelse af produktet
landet, træet er fældet i
volumen og/eller vægt
navn og adresse på underleverandør (hvor relevant/muligt)
oplysning om overholdelse af relevant lovgivning i oprindelsesland
Systemet skal endvidere indeholde en procedure for risikovurdering og muliggøre kontrol.
Mere detaljerede kravspecifikationer for ”due dilligencesystemet” skal fastlægges af Kommissionen
efter en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol). Det gælder bla. og især kriterier for
bedømmelse af risikoen for, at ulovligt fældet tømmer introduceres på EU’s marked.
Omfattede produkter
Forslaget omfatter en bred vifte af træ- og træbaserede træprodukter, herunder kævler, groft til-
dannet træ samt finer og krydsfiner (som licensordningen) og derudover tillige papir- og papirmas-
se, træbaserede møbler, præfabrikerede bygninger, brænde, flis og savsmuld, spånplader, fiber-
plader, træ-rammer, paller og kasser mv.
Træ og træprodukter, der er omfattet af og opfylder handelsbetingelserne i CITES-reguleringen
eller den frivillige FLEGT-licensordning skal efter forslaget anses som værende lovligt produceret.
Forslaget vil derfor ikke for disse produkter etablere yderligere krav.
Kommissionen kan justere listen af omfattede produkter. Den justerede liste skal godkendes efter
en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Godkendelse af overvågningsorganisationer
Medlemslandenes kompetente myndighed skal godkende overvågningsorganisationer, som har
etableret et ”due dilligence system” og som certificerer operatører til at følge dette. Vilkår for god-
kendelse er bla. at operatørerne skal være forpligtet til at følge systemet, og at der skal være en
overvågningsmekanisme samt procedurer for opfølgning i tilfælde af konstaterede mangler.
Medlemslandene skal indenfor tre måneder tage stilling til ansøgninger om godkendelse af over-
vågningsorganisationer; de skal foretage lejlighedsvis kontrol af at de opfylder betingelserne for
godkendelse og de skal tilbagetrække godkendelse i tilfælde af manglende opfyldelse. Kommissi-
onen skal inden for to måneder notificeres af de kompetente myndigheder om beslutninger om
tildeling, afvisning og tilbagetrækning af godkendelser.
Mere detaljerede bestemmelser for godkendelsesprocedurerne skal fastlægges af Kommissionen
efter en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol).
Kommissionen skal offentliggøre en liste over godkendte overvågningsorganisationer og sikre en
jævnlig opdatering.
Kontrol og rapportering
Medlemslandenes kompetente myndighed skal kontrollere, at operatører har etableret og følger et
”due dilligence system” som beskrevet ovenfor. Operatørerne skal assistere myndigheden med at
foretage kontrol. Myndigheden kan pålægge operatøren at foretage fornødne justeringer.
Myndigheden skal rapportere om hvert kontrolbesøg, herunder med en beskrivelse af de pålagte
justeringer. Rapporter skal gemmes i mindst 10 år og et sammendrag af rapporten skal gøres of-
fentligt tilgængelig i overensstemmelse med reglerne for offentlig adgang til miljøinformation.
Straf
Medlemsstaterne skal fastlægge bestemmelser for straf og sikre at strafudmålingen for overtræ-
delse af reglerne er effektiv, proportional og har afskrækkende effekt.
Administration og samarbejde
Hvert medlemsland skal udpege en eller flere kompetente myndigheder med ansvar for implemen-
tering af forordningen. De kompetente myndigheder i medlemslandene skal samarbejde med hin-
anden og med Kommissionen samt med myndigheder i tredjelande. Kommissionen assisteres af
komiteen for træhandel.
Medlemslandene skal pr. 30. april hvert andet år sende en rapport til Kommissionen om ordnin-
gens gennemførelse og administration de to foregående år. På basis heraf udarbejder Kommissio-
nen hvert andet år en rapport herom til Europaparlamentet og Rådet.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europarlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at ulovlig tømmerhugst overvejende er et problem i lande uden for EU,
men at der for at sikre overholdelse af internationale handelsforpligtelser er behov for et instru-
ment, som er ikke diskriminerende og som dermed også omfatter træ fældet i EU. Samtidig er der
behov for at sikre, at instrumentet er proportionalt i forhold til problemets (ringe) omfang i EU, såle-
des at træbranchen ikke pålægges unødige administrative byrder. Kommissionen finder, at det
fremsatte forslag sikre en fornuftig balance, og at en fællesskabsindsats med harmoniserede krav
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vil være administrativt mindre byrdefuld for branchen og sikre bedre konkurrence end nationale
tiltag – og samtidig være væsentlig mere effektfuld. Regeringen kan tilslutte dig denne vurdering
og finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes umiddelbart at have den største og mest positive miljøeffekt i de lande, som
har størst problemer med ulovlig tømmerhugst, herunder bla. mange tropiske lande og Rusland.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der er tale om en forordning vil forslaget være bindende i sin helhed og have umiddelbar rets-
virkning i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
I Danmark vil ordningen pålægge en række operatører på træmarkedet at stramme op i deres spo-
rings- og kontrolprocedurer (for at kunne leve op til ”due dilligence systemet”). Det medfører øgede
administrative byrder og øgede omkostninger. Samtidig vil ordningen afstedkomme en mere fair og
lige konkurrence på træmarkedet, hvor operatører der har en god sporingskontrol og godt styr på
træets lovlige oprindelse, ikke i samme grad som hidtil vil kunne underbydes af operatører, der har
mindre godt styr på det.
De(n) kompetente myndighed(er) i Danmark vil skulle sikres kapacitet til at administrere ordningen,
hvilket vil være udgiftskrævende.
Der udestår endnu en nøjere vurdering af de samlede erhvervsøkonomiske, administrative og
statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
6. Høring
Forslaget har endnu ikke været udsendt i dansk høring.
7. Forhandlingssituationen
Flere lande har ligesom Danmark på forskellig måde presset på for at få Kommissionen til at frem-
sætte et forslag til yderligere regulering for forbud imod handel med ulovligt fældet træ. Det gælder
bla. Tyskland, Belgien, UK og Nederlandene. Det konkrete forslag har endnu ikke været drøftet.
Det er derfor endnu uvist, hvordan det bliver modtaget.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har i årevis haft kamp mod ulovlig tømmerhugst og relateret handel som en prioriteret
mærkesag, både i den hjemlige offentlige indkøbspolitik, i EU og i internationale skovforhandlinger.
Danmark har i EU gennem længere tid særligt betonet behovet for at se på mulighederne for yder-
ligere generel regulering, som kan supplere den frivillige licensordning for import af træ. Det gjorde
Danmark bl.a. i en erklæring sammen med Belgien og Tyskland, da licensordningen blev vedtaget
i 2005. Danmark har i Rådet flere gange gentaget dette, senest under rådsmøder (landbrug og
fiskeri) i december 2007 og september 2008. Både den nuværende miljøminister og tidligere mil-
jøministre har tillige understreget behovet for en effektiv EU-indsats i breve til de ansvarlige kom-
missærer, senest med miljøminister Troels Lund Poulsens fællesbrev sammen med kolleger fra
Nederlandene og Belgien i juli 2008.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 2006 afviste et flertal i Folketinget beslutningsforslag B17 om forbud mod import og salg af illegalt
træ. Samtidig opfordrede Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg i enighed daværende miljømi-
nister Connie Hedegård til at arbejde for at fremskynde tilvejebringelsen af grundlaget for en nær-
mere vurdering af, om tømmer er fældet lovligt eller ulovligt i oprindelseslandet, og – når dette
grundlag foreligger – at arbejde for et forbud mod ulovligt fældet tømmer. Miljøminister Troels Lund
Poulsen oplyste i en redegørelse til folketingets Miljø og Planlægningsudvalg i februar 2008, at en
sådan regulering hellere skulle etableres i EU-regi (frem for nationalt regi), idet en EU-regulering
ville have langt større effekt.
Den umiddelbare vurdering er, at Danmark bør støtte den principielle tilgang i forslaget, idet der
samtidig er en række forhold, der bør undersøges nøjere, før en konsolideret dansk holdning kan
tilvejebringes.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt for Folketinget.
5