Europaudvalget 2008-09
2906 - økofin Bilag 1
Offentligt
607953_0001.png
Samlenotat
Rådets 2. behandling af EU's budget for 2009
1. Resume
Rådet (ECOFIN) afholder den 21. november 2008 sin anden behandling af forslaget til EU’s
budget for 2009. I forbindelse med rådsmødet afholdes et samråd med Europaparlamentet med
henblik på at undersøge mulighederne for at indgå en aftale om budgettet for 2009.
2. Baggrund
ECOFIN gennemfører den 21. november 2008 sin anden og sidste behandling af
EU's budget for 2009. Dette sker på baggrund af Europa-Parlamentets første
behandling, som fandt sted den 23. oktober 2008.
I forbindelse med Rådets anden behandling gennemføres et samråd med Parla-
mentet med henblik på at søge at indgå en samlet aftale om EU's budget for 2009.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
2009-budgettet fastlægges inden for de udgiftslofter, som blev fastlagt af det Eu-
ropæiske Råd i december 2005 og efterfølgende justeret i forbindelse med aftalen
om de finansielle perspektiver – den såkaldte Inter-institutionelle aftale – mellem
Rådet og Europa-Parlamentet i maj 2006.
I tabel 1 er givet en status for 2009-budget proceduren. Tabel 1 samt
efterfølgende tabeller indbudgetterer Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1 og
nr. 2 for 2009 samt ændringsbudgetterne 1-9
1
for 2008.
6. november 2008
7. kontor, JPE
J. Nr. 51-248
1
Ændringsforslagene 1-7 og 9 er vedtaget. Ændringsforslag nr. 8 relaterer sig til fødevarefaciliteten til udviklingslande og
indebærer forpligtelsesbevillinger for 2008 på 750 mio. euro, som foreslås indføjet under kategori 2. Finansieringen af
fødevarefaciliteten er et af udeståenderne, som vil indgå i budgetforhandlingerne for 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0002.png
2
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2009
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
2)
10.586
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
1a. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst
og beskæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af
naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed,
sikkerhed og retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som global partner
Margen til loftet
3)
5. Administration
Margen til loftet
4)
6. Kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
6)
Betalingsbevillinger, i alt
Betalingsbevillinger, pct. af
BNI
8)
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1.
1. behan-
2009
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
11.272
11.190
82
48.414
14
56.496
3.143
1.469
55
7.375
65
7.577
200
209
1
132.729
3.482
116.546
0,89
11.112
160
48.414
14
57.144
2.495
1.447
76
7.310
130
7.475
224
209
1
133.111
3.100
114.972
0,88
11.269
3
48.423
5
58.728
911
1.515
8
7.440
0
7.623
76
209
1
135.206
1.005
124.488
7)
0,95
47.256
48.428
55.565
59.639
1.618
1.523
7.072
7.440
7.202
207
129.506
120.663
0,96
7.699
210
136.211
123.858
0,95
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er
udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Ændringsforslagene 1-7 og 9 er vedtaget. Ændringsforslag nr. 8 relaterer sig til fødevarefaciliteten til udviklingslande og
indebærer forpligtelsesbevillinger for 2008 på 750 mio. euro, som foreslås indføjet under kategori 2. Finansieringen af
fødevarefaciliteten er et af udeståenderne, som vil indgå i budgetforhandlingerne for 2009.
3) Margen under udgiftskategori 4 er inkl. midler til nødhjælpsreserven (€ 244 mio.).
4) Margenen er udregnet inkl. et beløb på € 78 mio. fra personalets bidrag til pensionsordningen.
5) I de samlede forpligtelser indgår udover forpligtelserne for de enkelte kategorier forpligtelser på € 500 mio. til Global-
iseringsfonden, som finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
6) Margenen er udregnet inkl. Globaliseringsfonden (€ 500 mio.), nødhjælpsreserven (€ 244) og personalets bidrag til
pensionsordningen (€ 78 mio.).
7) Europa-Parlamentets forslag overstiger loftet for betalingsbevillinger som følge af en række specifikke forslag under
kategori 4, jf. s. 12.
8) Udregnet på baggrund af Kommissionens BNI-skøn for 2008 og 2009 i KOM (2008)152.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra
én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om
EU’s budget for 2009 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal eft-
erlades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes herudover det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan de akku-
muleres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke i sit
budgetforslag for 2009 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2009.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere
besluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 244,0 mio. euro i 2009) finansieres uden for de finansielle per-
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt).
Endelig finansieres globaliseringsfonden af uforbrugte midler under budgettet (via
uforbrugt margin fra det foregående budgetår og/eller annullerede for-
pligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio. euro årligt.
Fonden skal kunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af
arbejdstagere ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatoriske
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og Parlamen-
tet er således gensidigt forpligtet i den interinstitutionelle aftale til at indbudgettere
obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog
at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af de obligatoriske udgifter.
Kommissionens budgetforslag
De samlede udgiftslofter for EU i 2009, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 136,2 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 123,9 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2009 indebærer forpligtelsesbevillinger for
132,7 mia. euro, svarende til 1,01 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for
2008 er der tale om en stigning på 2,5 pct. i løbende priser. Forslaget til udg-
iftsniveauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kate-
gorier, som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en sam-
let margen på 3,5 mia. euro eller ca. 2,6 pct. Ca. 1 mia. af denne margin stammer
fra de reduktioner, Kommissionen har foretaget på budgettet for landbrugs-
budgettet i kategori 2 i forbindelse med ændringsskrivelse 2. Reduktionerne er et
resultat af en teknisk opdatering af de faktorer (priser, valutakurser, produk-
tionsmængder, anvendelse af direkte støtte), der ligger til grund for beregningerne
af landbrugsbudgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
116,5 mia. euro, hvilket svarer til 0,89 pct. af BNI. Der er tale om et fald i løbende
priser på 3,4 pct. fra 2008 til 2009.
Rådets 1. behandling
Rådets 1. behandling blev gennemført inden Kommissionen korrigerede sit budg-
etforslag i ændringsskrivelserne 1 og 2. I forhold til Kommissionens reviderede
forslag er der således tale om en lille stigning i forpligtelsesbevillingerne i Rådets 1.
behandling. Dette skyldes dog, som nævnt ovenfor, tekniske forhold. Det må
således forventes, at Rådets 2. behandling vil indebærer forpligtelsesbevillinger,
som er under Kommissionens forslag.
Med hensyn til betalingsbevillingerne er disse væsentlig lavere i Rådets 1. behan-
dling, hvilket primært skyldes, at Rådet vurderer, at Kommissionen overvurderer
den reelle absorberingskapacitet.
Europa-parlamentets 1. behandling
Både i forhold til Kommissionens forslag og Rådets 1. behandling indebærer Parla-
mentets 1. behandling en betydelig stigning i både forpligtelsesbevillingerne og be-
talingsbevillingerne. Især betalingsbevillingerne hæves markant med knapt 10 mia. eu-
ro. Dette må dog ses som et led i forhandlingerne om budgettet og vil næppe være det
endelige niveau.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter
nøglepolitikområder i Lissabon-strategien, herunder uddannelse og for-
skning, energi og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter
strukturfondene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses dog
af, at en stor del af udgifterne i praksis bliver fastlagt som led i konkrete flerårige
programmer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
I henhold til den inter-institutionelle aftale kan budgetmyndigheden justere
budgetteringen med indtil +/- 5 pct. fra referencebeløbet for det konkrete pro-
gram set over hele dets løbetid (afvigelser herudover kræver, at nye og dokumen-
terbare forhold mv. gør sig gældende).
Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0005.png
5
Tabel 2. Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
10.586
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
midler fra tidligere budgetår.
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1.
1. behan-
2009
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
11.272
11.190
82
604
5,7
11.112
160
526
5,0
11.269
3
683
6,5
-78
79
-0,7
9.769
10.285
516
5,3
9.814
105
1,1
0,7
11.384
1.615
16,5
-471
1.099
-4,6
10,7
Anm: Globaliseringsfonden hører under kategori 1a, men er ikke inkluderet her. Fonden finansieres med uforbrugte
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag indebærer en stigning på 604 mio. euro i forhold til
2008, svarende til 5,7 pct. Kategorien indeholder nøgleområderne i opnåelsen af Lis-
sabon-strategien. Hovedparten af bevillingerne er afsat til forskning og teknologisk
udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som med en bevilling på 6.721
mio. euro i 2009 stiger med 631 mio. euro eller 10,4 pct. i forhold til 2008. Samlet set
er det i de finansielle perspektiver forudsat, at bevillingerne til forskning stiger med i
alt 75 pct. fra 2007 til 2013.
Rådets første behandling
I forhold til Kommissionens forslag indebærer Rådets første behandling fra den
17. juli 2008 en reduktion af de samlede forpligtelser med 78 mio. euro, mens
betalingerne reduceres med 471 mio. euro.
I forhold til 2008 indebærer Rådets første behandling af 2009-budgettet en stign-
ing på ca. 5,0 pct. i forpligtelserne og en stigning på ca. 1,1 pct. i betalingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0006.png
6
Europa-parlamentets første behandling
Parlamentet har i sin første behandling foretaget en opjustering af forpligtelsesbe-
villingerne med 157 mio. euro i forhold til Rådets første behandling og 79 mio.
euro i forhold til Kommissionens forslag. Betalingsbevillingerne er opjusteret med
1.570 mio. euro i forhold til Rådets første behandling og 1.099 mio. euro i forhold
til Kommissionens forslag
I forhold til 2008 indebærer Parlamentets første behandling af 2009-budgettet en
stigning på ca. 6,5 pct. i forpligtelserne og en stigning på ca. 10,7 pct. i betalin-
gerne.
Kategori 1b
I henhold til den inter-institutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste udgiftskategorier.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, jf. tabel 3 nedenfor, knytter Parlamentets indflydelse sig i den årlige
budgetprocedure i praksis til fastlæggelsen af niveauet for betalingsbevillingerne. I
budgetforslaget for 2009 er der dog afsat en margin til teknisk assistance på € 14
mio.
Tabel 3. Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse
(strukturfonde)
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
47.256
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1.
1. behan-
2009
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
48.428
48.414
14
1.158
2,5
48.414
14
1.158
2,5
48.423
5
1.167
2,5
0
9
0
40.539
34.914
-5.625
-13,9
34.664
-5.875
-14,5
0
39.006
-1.533
-3,8
-250
4.092
-0,7
11,7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0007.png
7
Kommissionens forslag
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 34.914 mio. euro, hvilket
svarer til et fald på 5.625 mio. euro eller 13,9 pct. fra 2008 til 2009. I følge Kom-
missionen afspejler dette fald bl.a., at betalingerne i 2008 fsva. programperioden
2007-2013 udgjordes af fastlagte forudbetalinger i henhold til aftalen om de finan-
sielle perspektiver, mens betalingerne i 2009 er baseret på skøn for pro-
gramimplementering. Samtidig udestår der i 2009 relativt få betalinger for pro-
gramperioden 2000-2006 sammenlignet med 2008. Traditionelt indebærer denne
overgang et fald i betalingerne.
Rådets første behandling
Rådet vedtog ved sin første behandling en mindre nedjustering af betalingsbe-
villingerne på 250 mio. euro (-0,7 pct.) i forhold til Kommissionens forslag.
Europa-parlamentets første behandling
Parlamentet har i sin første behandling foretaget en betydelig opjustering ag be-
talingsbevillingerne til strukturfondene med ca. 4,3 mia. euro i forhold til Rådets
første behandling og ca. 4,1 mia. euro i forhold til Kommissionens forslag.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Ca. 3/4 af bevillingerne i kategori 2 vedrører den fælles landbrugspolitik (marked-
sordningerne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtten udgør ca. 1/5 af de
samlede bevillinger. I tabel 4 gives en status for bevillingsniveauet i kategori 2.
Tabel 4. Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer (landbrug)
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
1)
55.565
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Kommissionens
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1. Parlamentets
2009
+ ÆS 1 & 2
1)
behandling 1. behandling
59.639
56.496
3.143
57.144
2.495
58.728
911
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
53.241
931
1,7
1.579
2,8
3.163
5,7
648
2.232
1,1
54.457
1.216
54.338
1.097
4,0
56.667
3.426
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0008.png
8
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
2,3
2,1
6,4
-119
2.210
-0,2
4,1
1) indeholder Kommissionens forslag til finansiering af fødevarefaciliteten til udviklingskande, hvor
forpligtelsesbevillingerne i 2008 udgør 750 mio. euro. og i 2009 250 mio. euro. Tilsvarende er
betalingsbevillingerne i 2009 i Kommissionens forslag øget med 900 mio. euro som følge af for-
slaget om en fødevarefacilitet.
Kommissionens forslag
Kommissionen præsenterede d. 28. oktober 2008 ændringsskrivelse 2 (ÆS 2) til
Kommissionens budgetforslag for 2009.
Heri opdaterer Kommissionen de tal, som ligger til grund for overslaget for udg-
ifterne i udgiftskategori 2., herunder nye oplysninger om priser, kurser, produk-
tionsmængder, udbetaling af direkte støtte, samt indarbejdning af forslag stillet
siden præsentationen af Kommissionens oprindelige budgetforslag.
Opdateringen medfører en reduktion i forpligtelser på 1.280 mio. euro og en re-
duktion i betalingsforpligtelserne på 1.279 mio. euro i forhold til Kommissionens
oprindelige budgetforslag for 2009. Disse reduktioner modgås dog delvist af
Kommissionens forslag om at finansiere fødevarefaciliteten til udviklingslandene
under denne kategori, jf. nedenfor. Således bliver nettoeffekten af Kommis-
sionens ændringsskrivelse et fald i forpligtelser på ca. 1 mia. euro og et fald i be-
talinger på små 400 mio. euro.
To forhold bør særligt fremhæves i Kommissionens ændringsskrivelse:
Fødevarehjælp til de dårligst stillede i Fællesskabet. Her foreslår Kommis-
sionen budgettet øget fra 315 mio. euro til 500 mio. euro. Dette sker dels på
baggrund af et øget behov særligt i de nye medlemsstater, dels som følge af
Kommissionens forslag til ændring af forordningen. Forslaget vil åbne for
adgang til at opkøbe fødevarer frit fra markedet, hvor programmet hidtil har
været lagt an på at fødevarerne opkøbes fra interventionslagre, der imidler-
tid nu er ved at være nedbragt.
Fødevarefacilitet til udviklingslandene på baggrund af de stigende fødevare-
priser. Kommissionen har foreslået, at denne facilitet finansieres af ufor-
brugte midler fra kategori 2. Det drejer sig for 2009 om 250 mio. euro i for-
pligtelsesbevillinger og 900 mio. euro i betalingsbevillinger. Desuden er
endnu ikke vedtagne forpligtelsesbevillinger på 750 mio. euro inkluderet i
budgettet for 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0009.png
9
Rådets første behandling
Rådet foretog ved sin første behandling en reduktion i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag på både forpligtelser og betalinger.
Kommissionens ændringsskrivelse 2, fremsat efter Rådets første behandling,
medfører imidlertid, at Rådets første behandling sammenholdt med Kommis-
sionens reviderede budgetforslag giver indtryk af, at Rådet foreslår en stigning i
forpligtelserne og kun en mindre reduktion i betalinger.
Europa-parlamentets første behandling
Parlamentet har i sin første behandling hævet forpligtelsesbevillingerne og be-
talingsbevillingerne i forhold til Rådets første behandling med henholdsvis 1.584
mio. euro og 2.329 mio. euro. Disse stigninger er dels udtryk for Parlamentets
ønske om at retablere Kommissionens oprindelige og højere budgetforslag, dels
ønske om et øget budget til landdistriktsstøtte og klimatiltag på miljøområdet. Det
skal bemærkes, at Kommissionens anden ændringsskrivelse ikke forelå ved Parla-
mentets første behandling.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budgettet for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrører
frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b vedrører
borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kul-
turprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3, som set
under et får et bevillingsløft fra 2008 til 2009. I tabel 5 er givet en status for kate-
gori 3
Tabel 5. Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
1.618
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1.
1. behan-
2009
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
1.523
1.468
55
-150
-9,3
1.447
76
-171
-10,6
1.515
8
-103
-6,4
-21
47
-1,4
1.515
1.266
-249
-16,4
1.208
-307
-20,3
-58
3,2
1.364
-151
-10,0
98
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0010.png
10
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
-4,6
7,7
1) I sit forslag til ændringsbudget nr. 1, 3 og 7 til det almindelige budget for 2008 har Kommissionen øget både for-
pligtelser og betalinger i kategori 3 med samlet 273 mio. euro, som følge af en udmøntning af EU’s Solidaritetsfond.
Denne effekt er indbudgetteret ovenfor.
Kommissionens budgetforslag
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.468 mio. euro i
2009, hvilket er et fald på 150 mio. euro i forhold til niveauet i 2008,
jf. tabel 5.
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med godt 100 mio. euro,
mens der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på ca. 250 mio.
euro fra 2008 til 2009. Samlet set sker der således et fald i forpligtelsesbe-
villingerne i kategori 3 på ca. 150 mio. euro eller 9,0 pct. Med hensyn til betalings-
bevillingerne falder disse samlet med 249 mio. euro fra 2008 til 2009, svarende til
et fald på 16 pct. De anførte fald kan dog henføres til budgettekniske forhold,
herunder udmøntningen af Solidaritetsfonden, som for 2008 foreløbig udgør 273
mio. euro.
Rådets første behandling
Rådet foretog i sin første behandling en marginal tilpasning af bevillingerne under
kategori 3 på ca. 21 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. Justeringen
skete især i forhold til en række agenturer, hvis bevillinger steg markant i Kom-
missionens budgetforslag.
Europa-parlamentets første løsning
I forhold til Rådets første behandling indeholder Parlamentets første behandling
stigning i bevillingsniveauet på henholdsvis 68 mio. euro i forpligtelsesbevillinger
og 156 mio. euro i betalingsbevillinger. Parlamentet retablerer dermed Kommis-
sionens forslag for kategori 3 og foreslår derudover en stigning på godt 3 pct. for
forpligtelsesbevillingerne og små 8 pct. for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af Den Eu-
ropæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget.
I tabel 6 er givet en status for bevillingerne til kategori 4.
Tabel 6. Status for kategori 4: EU som global partner
Budget
2008
+ ÆB 1-
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1. 1. behan-
2009 + ÆS 1, 2 & 3 behandling dling
(Mio. euro, årets priser)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0011.png
11
9
Forpligtelsesbevillinger
Margen
1)
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
1) Nødhjælpsreserven (€ 239,2 mio. i 2008 og
244 mio. i 2009) hører under kategori 4 og indgår i margenen.
Nødhjælpsreserven kan i henhold til den inter-institutionelle aftale udmøntes selvom dette medfører en overskridelse
af loftet for kategori 4. Budgettet for 2008 indeholder desuden 70 mio. euro som er udmøntet fra fleksibilitetsinstru-
mentet.
7.072
7.440
7.375
65
303
4,3
7.310
130
238
3,4
-65
7.440
0
368
5,2
65
-0,9
0,9
8.113
7.759
-354
-4,4
7.187
-926
-11,4
-572
8.157
44
0,5
398
-7,4
5,1
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
7.375 mio. euro. I forhold til 2008 er der tale om en stigning på 303 mio. euro
svarende til ca. 4,3 pct.,
jf. tabel 6.
Betalingsbevillingerne i budgetforslaget falder
med ca. 354 mio. euro, svarende til et fald på 4,4 pct. fra 2008 til 2009, der imid-
lertid skal ses i forhold til en tilsvarende stigning i betalingerne fra 2007 til 2008.
Med ændringsskrivelse 1 lægger Kommissionen op til at tilføre yderligere forplig-
telsesbevillinger på 139 mio. euro til det palæstinensiske selvstyre og 40 mio. euro
til Kosovo, i alt 179 mio. euro. Yderligere lægges der op til at tilføre det
palæstinensiske selvstyre 180 mio. euro i betalingsbevillinger.
Kommissionens budgetforslag for 2009 indebærer en margen på 65 mio. euro til
det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver. Margenen skal ses i lyset af, at
Kommissionen i budgetforslaget anfører, at det kan blive nødvendigt at afsætte
yderligere midler til fødevarehjælp til udviklingslandene som følge af de stigende
fødevarepriser.
I aftalen om de finansielle perspektiver er forudsat en samlet stigning i
bevillingerne til kategori 4 på 29 pct. fra 2007 til 2013.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Det
bemærkes desuden, at der under Udviklingsinstrumentet i budgetforslaget er afsat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
ekstra 10 mio. euro i 2009 til bekæmpelse af klimaforandringer og fremme af
vedvarende energi.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 243 mio.
euro i 2009. Sammenlignet med budgettet i 2008 på 285 mio. euro er der tale om
et fald på ca. 15 pct., hvilket skyldes, at FUSP’en i forhold til aftalen om de finan-
sielle perspektiver fik en ekstratilførsel på 85 mio. euro i 2008 til at afholde om-
kostninger i forbindelse med missionen i Kosovo. Ses der bort fra denne
ekstratilførsel er der tale om en reel stigning i bevillinger til FUSP’en på 21,5 pct.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøtte, støtte til indus-
trialiserede lande, humanitær hjælp, EU’s lånegarantier og stabilitetsinstrumentet,
som er designet til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et
stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til
lånegarantifonden.
Rådets første behandling
Rådets første behandling indebar en stigning i forpligtelserne på 114 mio. euro ift.
Kommissionens oprindelige forslag. Stigningen skyldes øgede tilførsler til det
palæstinensiske selvstyre og Kosovo på henholdsvis 100 og 60 mio. euro, dog
delvist modsvaret af reduktioner andetsteds på i alt 46. mio. euro. Imidlertid har
Kommissionen efter Rådets første behandling med Ændringsskrivelse 1 som
nævnt lagt op at kategori 4 tilføres yderligere 179 mio. euro i forpligtelsesbevillin-
ger, hvorfor Rådet i sin første behandling opererer med et en samlet forpligtigel-
sesbevilling der er 65 mio. euro lavere end Kommissionens nuværende forslag.
Rådet reducerede betalingsbevillingerne med 392 mio. euro ift. Kommissionens
oprindelige forslag ved ikke at acceptere, at nødhjælpsreserven på 244 mio. euro
på forhånd blev opført som betalingsbevilling, og ved at nedskære en række andre
budgetposter. Da Kommissionen med Ændringsskrivelse 1 har lagt op til at hæve
betalingsbevillingerne med 180 mio. euro, er der nu en forskel på 572 mio. euro.
Europa-parlamentets første behandling
Europaparlamentet støttede ved første behandling Kommissionens forslag
inklusiv Ændringsforslag 1. Derudover fremsattes forslag om at udnytte loftet for
forpligtelsesbevillinger fuldt ud (hvilket betyder yderligere 65 mio. euro til kategori
4) samt, på baggrund af eventuel tilslutning fra Rådets side, at overskride loftet
med 390 mio. euro. De 390 mio. euro vil skulle bruges til den globale fødevarefa-
cilitet (250 mio. euro), det palæstinensiske selvstyre (80 mio. euro), Kosovo (40
mio. euro) og Afghanistan (20 mio. euro). Derudover foreslås 139 mio. euro i
betalingsbevillinger til Georgien placeret i en reserve indtil en donorkonference er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0013.png
13
afsluttet. Dette forudsætter dog enighed med Rådet, hvorfor Parlamentet
budgetteknisk ikke har opført dette på det egentlige budgetforslag.
Udgiftskategori 5. Administration
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter. Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalings-
bevillingerne. Institutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstign-
ingerne med henvisning til en forøgelse af personale og bygningsmasse som følge
af de seneste to udvidelser af EU, IT-udgifter samt stigende udgifter til sikkerhed.
I tabel 7 er givet en status for bevillingerne til kategori 5.
Tabel 7. Status for kategori 5: Administration
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
2)
7.202
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2009-forslag
Ændring ift. Kommis-
sionens 2009-forslag, pct.
Kommissionens
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1. Parlamentets
2009
+ ÆS 1 & 2
behandling 1. behandling
7.699
7.577
200
375
5,2
7.475
224
273
3,8
7.623
76
421
5,8
-102
46
-1,3
7.280
7.655
377
5,2
7.553
275
3,8
0,6
7.701
423
5,8
-102
46
-1,3
0,6
Kommissionens budgetforslag
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 7.577 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 5,2
pct. i forhold til 2008,
jf. tabel 7.
Rådets første behandling
Rådet reducerede ved sin første behandling bevillingerne til administration med
102 mio. euro. Reduktionen var bl.a. begrundet i forudsætninger om effektivis-
eringsgevinster i institutionerne og forbedret institutionelt samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607953_0014.png
14
Europa-parlamentets første behandling
Parlamentets første behandling retablerede bevillingerne i kategori 5. Herudover
placeres en række midler som en reserve indtil Kommissionen har svaret på en
række spørgsmål fra Parlamentet.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med
optagelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestraktaten
med disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til hensigt at forbedre de to
landes nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at
forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen.
Der afsættes i alt en forpligtelsesbevilling på 209 mio. euro, som modsvares af en
tilsvarende betalingsbevilling,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Status for kategori 6: Kompensationer
Budget
2008
+ ÆB 1-
9
2)
207
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2008
Ændring ift. 2008, pct.
Kommissionens
Loftet for forslag for 2009 Rådets 1. Parlamentets
2009
+ ÆS 1 & 2
behandling 1. behandling
210
209
1
2
1,0
209
1
2
1,0
209
2
1,0
209
1
2
1,0
209
2
1,0
207
209
2
1,0
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Indholdet af Europa-parlamentets første behandling er refereret ovenfor.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens foreløbige forslag til EU’s
budget for 2009, vil blive opført på Forslag til finanslov for 2009.
8. Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens budgetforslag inklusive ændringsskrivelserne vil medføre et
dansk EU-bidrag på ca. 18,4 mia. kr. i 2009. Rådets første behandling vil medføre
et dansk EU-bidrag på ca. 18,2 mia. kr. i 2009. Europa-Parlamentets første be-
handling vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 19,5 mia. kr. i 2009. Ovenstående
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
estimater inkluderer et skøn for effekten af den nye rådsafgørelse om EU's
indtægter.
Budgettet for 2008 inklusive ændringsbudgetterne 1-9 indebærer en dansk betaling
på 19,2 mia. kr. (2008-priser). Heri er indeholdt overslag (ca. 500 mio. kr.) over
den efterregulering, der forventes som følge af effektueringen af rådsafgørelsen
om EU’s indtægter. Det vides ikke på nuværende tidspunkt, hvornår denne
efterregulering vil finde sted.
9. Høringer
Sagen har været i høring i Specialudvalget for EU’s budget d. 3. november 2008.
10. Regeringens holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en til-
strækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en
kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddannelse højt fra
dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og sam-
hørighedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger, så det undgås,
at der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang. Særlig opmærksom-
hed knytter sig til Kommissionens forslag om at øge bevillingen til fødevarehjælp
til de dårligst stillede i Fællesskabet fra 315 mio. euro til 500 mio. euro. Danmark
er generelt i mod denne budgetforøgelse, da man anser fødevarehjælp for at være
socialpolitik og dermed et nationalt anliggende. Vedrørende fødevarefaciliteten til
udviklingslandene (som Kommissionen har foreslået finansieret under kategori 2)
vil Danmark af ordensmæssige hensyn foretrække, at faciliteten placeres under
kategori 4, da den vedrører indsats i tredjelande, men kan acceptere at den place-
res under kategori 2, hvis der viser sig et kvalificeret flertal for en sådan løsning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et
råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfa-
ringer særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til
uforudsete udgifter. Med hensyn til Europaparlamentets forslag om at overskride
loftet fastsat i de finansielle perspektiver, er det dansk holdning, at dette loft ikke
bør overskrides.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål.
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver en
høj prioritet for EU.
Støtte at der afsættes midler til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP), som følger den betydelige stigning forudsat i aftalen om de finansi-
elle perspektiver.
Lægge vægt på, at der om nødvendigt inden for den foreslåede margen i
kategori 4 sikres rum til at finansiere evt. yderligere behov inden for FUSP-
missioner, særligt i Afghanistan, Kosovo og Palæstina.
Såfremt fødevarefaciliteten til tredjelande bliver placeret i kategori 4 vil det kunne
blive vanskeligt at holde det samlede budget inden for den samlede ramme i de
finansielle perspektiver. I denne situation kan man fra dansk side støtte en løsning
der involverer flere finansieringsformer, herunder omprioriteringer inden for EU’s
budget, samt anvendelse af nødhjælpsreserven og fleksibilitetsinstrumentet. Fi-
nansieringen kan desuden finde sted over årene 2008-2010.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s ad-
ministrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder
også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udg-
iftskategorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede an-
søgere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Forhandlingssituationen
Europa-Parlamentets 1. behandling adskiller sig på en række områder markant fra
Rådets 1. behandling. Generelt ønsker Parlamentet afsat væsentlige højere
bevillinger både til forpligtelser og betalinger.
De meget foreløbige meldinger tyder på, at Rådet ved sin anden behandling i vidt
omfang vil tage udgangspunkt i sin egen første behandling suppleret med Kom-
missionens ændringsskrivelser.
Centralt i forhandlingerne med Parlamentet må Rådet derfor især forventes at
fokusere på følgende:
Fastsættelsen af et realistisk niveau for betalingsbevillingerne, som tager
højde for absorberingskapaciteten i medlemslandene.
En finansiering af fødevarefaciliteten, som ikke indebærer en genåbning af
de finansielle perspektiver. I den forbindelse vil anvendelse af fleksi-
bilitetsinstrumentet og nødhjælpsreserven kunne komme på tale.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 29. februar 2008 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2009-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 4. marts
2008. Forud for mødet i ECOFIN den 14. maj 2008 blev Folketingets Eu-
ropaudvalg den 9. maj 2008 orienteret om, at Kommissionen på mødet ville of-
fentliggøre og præsentere sit forslag til EU’s budget for 2009. Folketingets Eu-
ropaudvalg fik forelagt sagen til forhandlingsoplæg forud for ECOFINs første
behandling d. 17. juli 2008. Referat fra Rådsmødet blev fremsendt til Eu-
ropaudvalget efter ECOFINs første behandling.