Europaudvalget 2008-09
2906 - økofin Bilag 1
Offentligt
607954_0001.png
Samlenotat
Kommissionens ændringsforslag nr. 10 for EU’s budget 2008
1. Resume
4. november 2008
7. kontor, JPE
J.Nr. 51-208
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 10 til EU’s budget for 2008. Kommissionen
foreslår på baggrund af en revision af skønnene for egne indtægter at opjustere disse med i alt 1.198,7
mio. euro. Samtidig foreslår Kommissionen at nedjustere budgettet på udgiftssiden for så vidt angår
betalingsbevillingerne med i alt 4.891,3 mio. euro som følge af lavere implementering i visse budgetkate-
gorier, særligt strukturfondene. Samlet giver dette en tilbageførsel til medlemslandene på i alt 6.090,0
mio. euro. Danmarks bidrag for 2008 reduceres dermed med i alt 869 mio. kr.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 10 til EU’s budget for 2008
(KOM (2008) 693 final). Forslaget forventes vedtaget på ECOFIN/budget rådsmødet
d. 21. november 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-
niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Indtægtssiden
I overensstemmelse med forordning 1150/2000 har Kommissionen revideret sit skøn
over egne indtægter for 2008. Kommissionen forudser på baggrund af denne revision:
et fald i toldindtægterne på 1,6 mia. euro
en stigning i moms- og BNI-indtægter på 1.823,7 mio. euro
en stigning i indtægter fra renter, bøder og tilbagebetalinger på 975 mio. euro
Nettoeffekten på indtægtssiden af revisionen er en stigning på 1.198,7 mio. euro. Kom-
missionen anfører dog, at yderligere revisioner af datagrundlaget for beregning af
indtægterne kan finde sted.
Udgiftssiden
I lighed med tidligere år har Kommissionen desuden gennemført et skøn over imple-
menteringen af udgiftssiden på baggrund af de hidtidige afløb i 2008. Dette afstedkom-
mer en samlet reduktion af betalingsbevillingerne for 2008 på 4.891,3 mio. euro. Der er
ingen ændring i forpligtelsesbevillingerne. Reduktionen på betalingerne fordeler sig som
følger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607954_0002.png
2
Tabel 1
Ændring i betalingsbevilling 2008, fordelt på budgetkategori
Reduktion i pct. i forhold
Reduktion i mio. euro
Kategori 1a; Konkurrenceevne for vækst
og beskæftigelse.
Færdiggørelse af virksomhedsprogram-
mer
Kategori 1b: Samhørighed
Strukturfonde
Samhørighedsfond
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer
Fiskeriaftaler
Kategori 3b: Borgerskab, frihed, sikkerhed
og retfærdighed
Folkesundhedsprogram
Institutionsopbygning efter tiltrædelse
Kategori 4; EU som global partner
Førtiltrædelsesinstrumentet
Udviklingssamarbejde (Asien)
I alt
13,6
26,7
265,6
217,6
48,0
4.891,3
8,2
28,1
3,3
16,2
9,9
4,1
50,0
4.514,7
3.099,7
1.415,0
20,7
20,7
40,3
60,1
11,1
9,2
21,0
0,0
13,2
4,1
50,0
0,5
til budget
Kommissionen forklarer reduktionerne som følger:
Kategori 1a
Den reducerede budgetlinje involverer indskud hos Den Europæiske Investeringsfond
til investeringsstøtte og garantidækning. Der har været mindre træk på betalingerne fra
disse indskud end forventet.
Kategori 1b
Betalingerne til medlemsstaterne fra struktur og samhørighedsfondene (ud over for-
skudsbetalingerne) er betingede af, at medlemsstaterne har godkendte forvaltnings- og
kontrolsystemer på plads. Kun en lille del af disse systemer er blevet indberettet mhp.
godkendelse og heraf er endnu færre blevet godkendt. Desuden venter en række store
projekter på godkendelse hos Kommissionen, før der kan foretages udbetalinger på
disse. Dette betyder, at betalingerne i 2008 for 2007-2013 programmerne nu primært
udgøres af forudbetalingerne. Betalingerne vedrørende færdiggørelsen af programmerne
for 2000-2006 er ikke berørt af reduktionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kategori 2
Fiskeriaftaler med Liberia, Sierra Leone, Tanzania, Kenya og Senegal vurderes ikke at
kunne færdigforhandles inden udgangen af 2008, hvorfor betalingsbevillingerne til disse
annulleres.
Kategori 3b
Kommissionen forventer et lavere betalingsniveau for sundhedsprogrammet 2003-2008
som følge af to forhold: dels har en stigning i de specifikke programindtægter i 2007
reduceret behovet for finansiering; dels er en del modtagere af programmidler for-
sinkede i deres projekter.
Desuden har Kommissionen suspenderet betalingerne til Bulgarien for så vidt angår
PHARE-programmer og post-tiltrædelsesstøtte til institutionsopbygning. Årsagen er
Kommissionens inddragelse af retten til at forvalte programmer for to af Bulgariens fire
implementeringsagenturer.
Kategori 4
På en række områder er kandidatlandene endnu ikke klar til at få overdraget forvaltning-
sansvaret for visse komponenter af førtiltrædelsesstøtten, hvorfor betalingsbevillingerne
herfor er reduceret. Desuden har underforbrug og utilstrækkelige kontrolsystemer på
den tidligere førtiltrædelsesstøtte til Rumænien og Bulgarien bevirket, at Kommissionen
reducerer betalingsbevillingerne på afslutningen af disse programmer.
Endelig har en række bistandsprogrammer i Asien haft et lavere forbrug end forventet.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne støtte
forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Kommissionen vurderer, at ændringsbudgettet samlet set vil nedsætte Danmarks EU-
bidrag med 116,5 mio. euro svarende til 869 mio. kr., som forventes tilbageført. Heraf
skønnes reduktionen i betalingsbevillingerne at udgøre ca. 680 mio. kr.
Dermed er Danmarks samlede bidrag for 2008 reduceret til 18,3 mia. kr.. Heri er inde-
holdt skøn for den efterregulering, der forventes som følge af effektueringen af rådsaf-
gørelsen om EU’s indtægter. Det vides ikke på nuværende tidspunkt, hvornår denne
efterregulering vil finde sted.
9. Høring
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
10. Regeringens holdning
Danmark kan støtte ændringsforslaget, som er en teknisk konsekvens af Kommis-
sionens opdaterede vurdering for så vidt angår budgetimplementeringen.
Danmark havde dog foretrukket, at det oprindelige budget fra starten i højere grad hav-
de afspejlet realistiske forventninger til betalingsniveauet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.