Europaudvalget 2008-09
2907 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekom-
munikation og energi) den 27. november 2008
Dagsordenens punkt 3
Revurdering af EU’s reguleringsramme for elektroniske kommunikationsnet
og -tjeneste
a)
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for
elektroniske kommunikationsnet og tjenester, direktiv 2002/19/EF om
adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og til-
hørende faciliteter og direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroni-
ske kommunikationsnet og –tjenester
KOM (2007) 697
Politisk enighed
b)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindel-
se med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv
2002/58/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af pri-
vatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor og forordning
(EF) nr. 2006/2004 om forbruger-beskyttelsessamarbejde
KOM (2007) 698
Politisk enighed
c)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommuni-
kation
KOM (2007) 699
Politisk enighed
Formandskabet understregede, at det var vigtigt at nå til en politisk aftale om te-
ledirektivpakken, og at dette ville have særlig signalværdi på grund af den finan-
sielle krise. Der ville både være gevinster for forbrugerne og erhvervslivet. For-
mandskabet understregede også, at det var afgørende at nå til politisk enighed nu
for at kunne nå til en endelig aftale med Europa-Parlamentet i løbet af foråret og
inden valget til Europa-Parlamentet i juni 2009. Formandskabet fandt, at dette var
muligt i lyset af institutionernes grundlæggende enighed om målsætningerne,
men det blev ligeledes understreget, at der var behov for kompromisvilje fra alle
sider.
Kommissionen takkede formandskabet for den store og konstruktive arbejdsind-
sats. Kommissionen kunne tilslutte sig arbejdet med forsyningspligtdirektivet og
databeskyttelsesdirektivet. Kommissionen kunne ikke støtte kompromisforslage-
ne om ramme-, adgangs- og tilladelsesdirektiverne og den europæiske telemyn-
dighed. Derfor tog Kommissionen forbehold for disse.
4. december 2008
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
26769388
Sagsbehandler
Peter H. Pedersen
Telefon
E-post
3545 0219
[email protected]
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen havde fremsat reviderede forslag, som var en syntese af Rådets og
Parlamentets tekster. Af tidsmæssige årsager havde det været vanskeligt at koor-
dinere tilstrækkeligt med Rådet. Kommissionen opfordrede til at iværksætte den
videre proces hurtigst muligt og at holde det indledende trialog-møde inden jul
med henblik på at nå en endelig politisk løsning i foråret.
Fra medlemslandene var der overordnet set opbakning til formandskabets kom-
promistekst, om end en række medlemslande fremførte ønsker om forbedring af
teksten på specifikke områder, som man håbede at få imødekommet i de kom-
mende trialog-forhandlinger.
Fra dansk side blev der givet udtryk for, at man ikke var tilfreds med formulerin-
gerne om Kommissionens vetoret og betydningen heraf for det indre marked i
den foreliggende tekst. Danmark erklærede endvidere sin fulde støtte til Europa-
Parlamentets ændringsforslag 138 til rammedirektivet, som var blevet vedtaget
med et overvældende flertal i Europa-Parlamentet. Fra dansk side blev det under-
streget, at hensynet til ytringsfriheden og brugernes rettigheder på nettet var helt
fundamentale. Danmark meddelte afslutningsvist, at man ikke ville stille sig i ve-
jen for vedtagelse af politisk enighed om pakken på nuværende tidspunkt.
En gruppe lande kunne ikke acceptere, hvad man opfattede som manglende har-
moniseringsbestræbelser og afgørende problemer med forbedringen af det indre
marked. Et medlemsland havde vanskeligheder med teksten om infrastrukturin-
vesteringer i rammedirektivet. På dette grundlag fremlagde formandskabet min-
dre justeringer af kompromisteksten, som kunne samle støtte fra alle delegatio-
ner.
Der blev opnået politisk enighed.
Dagsordenens punkt 4
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forord-
ning (EF)717/2007 om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Fællesskabet og
af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kom-
munikationsnet og –tjenester
KOM (2008) 580
– Generel indstilling
Formandskabet introducerede forslaget og oplyste, at man var enig med Europa-
Parlamentet om en hurtig proces. Kommissionen konstaterede, at der var opnået
bred enighed på kort tid, og at man var på rette vej.
Der var udbredt støtte til det foreliggende forslag. Fra dansk side blev der udtrykt
støtte til Kommissionens initiativ, selvom prislofterne for sms- og datatjenester
kunne være lavere. Danmarks største anke mod forslaget var, at Kommissionens
forslag ikke indeholdt et slutbrugerprisloft for datatjenester. I stedet indeholdt
forslaget en dyr og kompliceret advarselsmekanisme, som efter dansk opfattelse
ikke løste det reelle problem, nemlig alt for høje priser for datatjenester. Hermed
risikerede man i stedet at afholde forbrugerne fra at anvende tjenesterne. En
gruppe lande havde sympati for de danske synspunkter, men kunne acceptere
kompromisset i håb om en hurtig aftale.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En anden gruppe lande udtrykte principiel modstand i forhold til at regulere et
marked i udvikling på en så indgribende måde, da forslaget efter deres opfattelse
ville påvirke den nationale prisdannelse negativt.
Den generelle indstilling blev vedtaget.
Dagsordenens punkt 5
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om anden periodiske ny-
vurdering af forsyningspligtens omfang i forbindelse med elektroniske kom-
munikationsnet og -tjenester i medfør af artikel 15 i direktiv 2002/22/EF
KOM (2008) 572
– Forelæggelse ved Kommissionen /Udveksling af synspunkter
Kommissionen lagde i sin præsentation af meddelelsen vægt på, at ikke alle hav-
de adgang til hurtige bredbåndsforbindelser i landdistrikterne. Derfor var der be-
hov for at overveje, hvordan man kunne give befolkningen i disse områder ad-
gang. Samtidig måtte man notere sig de mange igangværende initiativer og mu-
ligheder, f.eks. via frekvensinfrastrukturen.
Generelt fandt delegationerne det relevant at iværksætte en debat om emnet – de
fleste lagde vægt på, at tiden var løbet fra den eksisterende forsyningspligt. Bred-
bånd måtte nu betragtes som en basal tjeneste, som alle skulle have adgang til,
bl.a. i lyset af e-sundhed og digital forvaltning.
Flere delegationer, heriblandt Danmark, understregede i den forbindelse, at ud-
bredelsen burde ske på markedsvilkår, mens andre så en bredere vifte af mulig-
heder i de tilfælde, hvor markedet ikke kunne levere adgang, eksempelvis stats-
støtte som supplement til en markedsbaseret tilgang.
Kommissionen vurderede, at der var bred enighed om, at bredbånd var en essen-
tiel tjeneste, som alle skulle have adgang til. På den ene side skulle man ikke
hæmme markedets investeringer i fremtidens teknologi, og på den anden side var
der ikke kommercielt grundlag for udbredelse af bredbånd i visse områder. Der-
for måtte man afdække, hvilke muligheder, der kunne tages i brug på fælles-
skabsniveau. Spørgsmålet var, om forsyningspligten fortsat var det rigtige værk-
tøj, og hvordan strukturfonde og landdistriktsmidler kunne bidrage til udbredel-
sen af bredbånd. Kommissionen så frem til den kommende debat.
Formanden konkluderede afslutningsvist, at der syntes at være enighed om, at al-
le skulle have adgang til bredbånd. Markedsudviklingen skulle først og fremmest
være drevet af konkurrence, samtidig med at der skulle tages hensyn til nationale
forskelle. Der skulle findes en hensigtsmæssig balance mellem det nationale ni-
veau og EU. Forsyningspligten kunne være en løsning, suppleret med flere andre
metoder, og man skulle holde sig potentialet med frekvensanvendelse for øje.
IT- og Telestyrelsen
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenens punkt 6
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om fremtidige net og inter-
nettet
KOM(2008) 594 endelig
– Vedtagelse af Rådets konklusioner
Formanden introducerede kort punktet og betonede vigtigheden af emnet. Den
kommende handlingsplan blev hilst velkommen. Kommissionen delte forman-
dens betoning af emnet, navnlig behovet for at beskytte vores netværk i fremti-
den.
Formanden fremlagde efter ønske fra et medlemsland forslag til en mindre æn-
dring af de foreslåede konklusioner vedrørende henvisningen til IPV6-
handlingsplanen.
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
IT- og Telestyrelsen
Side
4/4