Europaudvalget 2008-09
2916 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453704_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
16825/08 (Presse 358)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2916. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 16.-17. december 2008
Formand
Roselyne BACHELOT- ARQUI
, Frankrigs minister for
sundhed, ungdom, sport og foreningsliv
Xavier BERTRA D,
Frankrigs arbejds-, social-, familie- og
solidaritetsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16825/08 (Presse 358)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0002.png
16-17.XII.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en fælles holdning til to forordninger om
koordinering af de sociale sikringsord-
ninger
og nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om konventionen om
søfarendes ar-
bejdsforhold.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
sundhedssikkerhed
Alzheimers sygdom
integration af personer, der er udstødt fra arbejdsmarkedet
indikatorerne vedrørende kvinder og væbnede konflikter
forening af arbejdsliv og familieliv.
Rådet havde desuden en offentlig debat om de sociale følger af den økonomiske krise.
16825/08 (Presse 358)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0003.png
16-17.XII.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................6
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
SUNDHED...........................................................................................................................................9
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser ......................................9
Europæisk tiltag vedrørende sjældne sygdomme...............................................................................10
Sundhedssikkerhed -
Rådets konklusioner
.........................................................................................10
Aldersbetingede neurodegenerative sygdomme og Alzheimers sygdom -
Rådets konklusioner.......10
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK ......................................................................................11
De sociale følger af krisen, beskæftigelsessituationen og den videre gennemførelse af den
sociale dagsorden ...............................................................................................................................11
Direktiv om tilrettelæggelse af arbejdstiden ......................................................................................13
Europæisk samarbejdsudvalg .............................................................................................................14
Konvention om søfarendes arbejdsforhold.........................................................................................15
Arbejdskraftens frie bevægelighed efter udvidelsen af Den Europæiske Union ...............................16
Koordinering af de sociale sikringsordninger ....................................................................................16
Aktiv integration af mennesker, der er udstødt fra arbejdsmarkedet -
Rådets konklusioner
.............18
Direktiv om princippet om ligebehandling ........................................................................................18
Beijinghandlingsprogrammet -
Konklusioner
....................................................................................19
Eventuelt.............................................................................................................................................19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
16825/08 (Presse 358)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.XII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Det Europæiske Retlige Netværk...........................................................................................................................24
Styrkelse af Eurojust ..............................................................................................................................................24
Schengeninformationssystemet - Budget for 2009 ................................................................................................24
EU's liste over terrorister og terrororganisationer..................................................................................................25
ØKO OMI OG FI A S
Modernisering af den generelle ordning for punktafgifter.....................................................................................25
Bekæmpelse af momssvig*....................................................................................................................................26
UDE RIGSPOLITIK
Politimission i de palæstinensiske områder ...........................................................................................................27
LA DBRUG
Ligestilling af forstligt formeringsmateriale ..........................................................................................................27
BUDGET
Finansiering af fødevarefaciliteten - Overførsel fra nødhjælpsreserven ................................................................28
E ERGI
Håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald -
Rådets resolutioner.............................................................28
HA DELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger .................................................................................................................................31
Fødevarefacilitet for udviklingslandene.................................................................................................................32
DET I DRE MARKED
Køretøjers konstruktion - Beskyttelse af fodgængere ............................................................................................33
Tekstilprodukter.....................................................................................................................................................34
Brintdrevne køretøjer - Godkendelsesregler ..........................................................................................................34
TRA SPORT
Edb-reservationssystemer ......................................................................................................................................34
Lufttrafikstyring - SESAR-programmet* ..............................................................................................................35
16825/08 (Presse 358)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.XII.2008
UDDA
ELSE
Erasmus Mundus-programmet 2009-2013.............................................................................................................36
STATISTIKKER
Aktivitetstilknyttet produktklassifikation - Erhvervsstrukturer .............................................................................36
16825/08 (Presse 358)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0006.png
16-17.XII.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Joëlle MILQUET
Laurette ONKELINX
Bulgarien:
Vassil VOÏNOV
Valeri TSEKOV
Den Tjekkiske Republik:
Michal SEDLÁČEK
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Karen JESPERSEN
Jakob Axel NIELSEN
Tyskland:
Ulla SCHMIDT
Günther HORZETZKY
Ursula VON DER LEYEN
Estland:
Maret MARIPUU
Irland:
Mary HANAFIN
Billy KELLEHER
Máire HOCTOR
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og ligestil-
lingsminister
Vicepremierminister samt social- og sundhedsminister
Viceminister for arbejds- og socialspørgsmål
Vicesundhedsminister
Statssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Beskæftigelsesminister
Velfærdsminister og minister for ligestilling
Minister for sundhed og forebyggelse
Forbundssundhedsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Arbejds- og Social-
spørgsmål
Forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og ung-
domsspørgsmål
Socialminister
Social- og familieminister
Viceminister, Erhvervs-, Handels- og Beskæftigelsesmini-
steriet, med særligt ansvar for arbejdsspørgsmål
Viceminister, Sundheds- og Børneministeriet, Social- og
Familieministeriet samt Ministeriet for Miljø, Kultur- og
Naturarv samt Lokalstyre, med særligt tværgående ansvar
for ældre
Minister for beskæftigelse og social beskyttelse
Statssekretær for sundhed og social solidaritet
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Arbejds- og indvandringsminister
Ligestillingsminister
Minister for sundhedsspørgsmål og for den selvstyrende
region Castilla-La Mancha
Asturiens industri- og beskæftigelsesminister
Arbejds-, social-, familie- og solidaritetsminister
Minister for sundhed, ungdom, sport og foreningsliv
Arbejds-, sundheds- og socialminister
Grækenland:
Fani PALLI-PETRALIA
Georgios KONSTANTOPOULOS
Spanien:
Bernat SORIA ESCOMS
Celestino CORBACHO CHAVES
Bibiana AÍDO ALMAGRO
Fernando LAMATA
Graciano TORRE
Frankrig:
Xavier BERTRAND
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Italien:
Maurizio SACCONI
16825/08 (Presse 358)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0007.png
16-17.XII.2008
Cypern:
Sotiroulla CHARALAMBOUS
Letland:
Iveta PURNE
Zanete VASARAUDZE
Litauen:
Rimantas KAIRELIS
Romalda BARANAUSKIEN
Luxembourg:
François BILTGEN
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Sundheds- og socialminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær for sundhed, Socialministeriet
Sundheds-, velfærds- og sportsminister
Forbundsminister for sociale spørgsmål og forbrugerbe-
skyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbej-
de
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Sundhedsminister
Arbejds-, Familie- og Ligestillingsminister
Statssekretær, koordinator i Afdelingen for Social Dialog,
Arbejdsret og Forbindelserne med Parlamentet, Arbejds-,
Familie- og Ligestillingsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Folkesundhed
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Melinda MEDGYASZAI
Malta:
Joe CASSAR
ederlandene:
Ab KLINK
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Christine MAREK
Polen:
Radostaw MLECZKO
Marek TWARDOWSKI
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
Ana JORGE
Rumænien:
Mariana CÂMPEANU
Denisa PĂTRAŞCU
Raed ARAFAT
Slovenien:
Ivan SVETLIK
Borut MIKLAVČIČ
Slovakiet:
Daniel KLACKO
Finland:
Liisa HYSSÄLÄ
Katariina POSKIPARTA
Sverige:
Nyamko SABUNI
Cristina HUSMARK PEHRSSON
Göran HÄGGLUND
Sven Otto LITTORIN
Det Forenede Kongerige:
Pat McFADDEN
Dawn PRIMAROLO
Jonathan SHAW
Sundhedsminister
Arbejds-, familie- og socialminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Social- og sundhedsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Integrations- og ligestillingsminister
Socialforsikringsminister
Socialminister
Arbejdsmarkedsminister
Viceminister for erhverv, virksomheder og lovgivningsre-
former
Viceminister for folkesundhed
Statssekretær for handicapspørgsmål samt minister for
Sydøstregionen
16825/08 (Presse 358)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0008.png
16-17.XII.2008
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Androulla VASSILIOU
Medlem
Medlem
Endvidere deltog
Elise WILLAME
Emilio GABAGLIO
Formand for Udvalget for Social Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
16825/08 (Presse 358)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0009.png
16-17.XII.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
SU DHED
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Rådet havde en offentlig orienterende debat om forslaget til direktiv om patientrettigheder i forbin-
delse med grænseoverskridende sundhedsydelser på grundlag af en fremskridtsrapport (16514/08)
og et spørgeskema fra formandskabet (16534/08).
Samtlige delegationer ønskede, at hele Domstolens retspraksis vedrørende anvendelse af princippet
om fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser på sundhedsområdet kodificeres i direktivet.
De fleste af delegationerne gik ind for at supplere forordningen om koordineringen af de sociale
sikringsordninger (1408/71) med direktivet om grænseoverskridende sundhedsydelser og undgå en
"tredje refusionsmetode".
For ikke at bringe den lige adgang til sundhedsydelser i fare anmodede ministrene om, at medlems-
staterne kan gøre anvendelse af grænseoverskridende sundhedsydelser betinget af en forhåndsgod-
kendelse eller anvende princippet om "gatekeeping", f. eks. ved den behandlende læge.
Delegationerne ønskede i øvrigt, at den medlemsstat, hvori sundhedsydelserne finder sted, skal have
ansvaret for at stille oplysninger til rådighed for patienterne om kvaliteten og sikkerheden af de
grænseoverskridende sundhedsydelser.
Samtlige delegationer mente, at det franske formandskabs kompromisforslag udgør et godt grundlag
for det fremtidige arbejde.
Kommissionens repræsentant tog imidlertid forbehold med hensyn til den tilgang, som formandska-
bet har valgt med hensyn til sundhedsydelsernes kvalitet og sikkerhed (artikel 5) og forhåndsgod-
kendelse (artikel 8).
I sine konklusioner af debatten støttede formandskabet tanken om ligevægt mellem patienternes og
medlemsstaternes rettigheder. En medlemsstats refusionspligt bør ikke overstige det niveau, der er
fastsat i dens eget system. Formandskabet identificerede desuden de udestående spørgsmål, især
forvaltningen af strømmene af indgående patienter, definitionen af sundhedsydelser og ydelsernes
kvalitet.
16825/08 (Presse 358)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0010.png
16-17.XII.2008
Europæisk tiltag vedrørende sjældne sygdomme
Rådet havde en første drøftelse af forslaget til Rådets henstilling om et europæisk tiltag vedrørende
sjældne sygdomme (15776/08).
Alle de delegationer, der tog ordet, takkede Kommissionen for dette initiativ. Flere ministre nævnte
deres nationale handlingsplaner og anmodede om, at de ressourcer og strukturer, som er forudset
deri, tages i betragtning ved vedtagelsen af henstillingen. Ministrene var enige om, at på grund af
særtrækkene ved sjældne sygdomme er det et område, hvor en europæisk indsats vil kunne have en
meget stor merværdi.
Den Europæiske Union har indledt en politik på dette område ved i 1999 at vedtage forordningen
om lægemidler til sjældne sygdomme (forordning nr. 141/2000). Parallelt med sin meddelelse
"Sjældne sygdomme: en udfordring for Europa" (15775/08), som fastlægger en samlet fællesskabs-
strategi, foreslår Kommissionen Rådet, at det i sin henstilling vedtager en fælles tilgang til sjældne
sygdomme, der bygger på eksisterende bedste praksis. Medlemsstaterne opfordres heri til at indføre
samlede strategier, der omfatter aspekterne adgang til sundhedsydelser (diagnose, behandling og
lægemidler til sjældne sygdomme), oplysning af patienterne og forskning. Henstillingen anbefaler,
at dette arbejde udføres i samarbejde med patientforeningerne. Kommissionen foreslår i øvrigt, at
der anvendes en fælles definition af sjældne sygdomme i hele Den Europæiske Union og samarbej-
des med Verdenssundhedsorganisationens (WHO) om det arbejde vedrørende kodificering af sjæld-
ne sygdomme, som den har indledt i forbindelse med den igangværende revision af den internatio-
nale sygdomsklassifikation. Medlemsstaterne opfordres endelig til at fremme ekspertisedeling gen-
nem de europæiske referencecentre.
Sundhedssikkerhed -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om sundhedssikkerhed efter at have drøftet emnet offentligt (16515/08).
Aldersbetingede neurodegenerative sygdomme og Alzheimers sygdom -
Rådets konklusioner
Efter en offentlig debat vedtog Rådet konklusioner om folkesundhedsstrategier til bekæmpelse af
aldersbetingede neurodegenerative sygdomme, navnlig Alzheimers sygdom (16516/08).
16825/08 (Presse 358)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0011.png
16-17.XII.2008
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
De sociale følger af krisen, beskæftigelsessituationen og den videre gennemførelse af den soci-
ale dagsorden
Rådet havde en offentlig orienterende debat om de sociale følger af krisen, beskæftigelsessituatio-
nen og den videre gennemførelse af den sociale dagsorden med afsæt i et spørgeskema fra formand-
skabet (16780/08).
Alle delegationerne hilste med tilfredshed Kommissionens meddelelse "En europæisk økonomisk
genopretningsplan" og fremhævede merværdien af en samordnet europæisk tilgang. For at undgå, at
den økonomiske krise udvikler sig til en social krise, slog delegationerne til lyd for foranstaltninger
til fordel for beskæftigelsessikkerhed, men uden at tilsidesætte den sociale beskyttelse og beskyttel-
sen af de mest udsatte. I den forbindelse understregede flere delegationer fordelene ved flexicurity-
strategien, som Rådet opstillede fælles principper (15497/07) for på samlingen den 5.-6. december
2007. Ministrene slog desuden til lyd for foranstaltninger til styrkelse af den sociale samhørighed.
De fleste delegationer støttede ligeledes styrkelsen af den åbne koordineringsmetode for beskyttelse
og social inddragelse. Flere delegationer fandt, at foranstaltninger på kort og lang sigt burde kombi-
neres og understregede betydningen af, at medlemsstaterne fortsætter reformerne af deres sociale
sikringssystemer.
Størstedelen af delegationerne støttede forslaget om at lette betalingerne fra Den Europæiske Soci-
alfond (ESF) og Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF). Nogle delegatio-
ner ønskede at indføre et overvågningssystem, som skal følge udviklingen på arbejdsmarkedet i EU.
En lang række medlemsstater redegjorde for de nationale foranstaltninger, de har truffet til bekæm-
pelse af den økonomiske krise, og gjorde sig til talsmænd for at bevare en balance mellem det euro-
pæiske initiativ og disse nationale foranstaltninger. Formandskabstrioen Spanien, Belgien og Un-
garn (disse lande varetager EU-formandskabet fra begyndelsen af 2010 til medio 2011) anmodede
om, at EPSCO-Rådet på sin samling den 9. marts 2009 vedtager konklusioner om beskæftigelsesaf-
snittet i den europæiske økonomiske genopretningsplan, og at denne suppleres med overvejelser om
social beskyttelse og social integration.
16825/08 (Presse 358)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0012.png
16-17.XII.2008
I sin meddelelse om en europæisk økonomisk genopretningsplan foreslog Kommissionen at forenk-
le kriterierne for støtte fra Den Europæiske Socialfond og revidere reglerne for Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen, så den kan intervenere hurtigere inden for strategiske sekto-
rer enten for at medfinansiere uddannelse og jobformidling for dem, der har mistet deres job, eller
for at holde de faglærte arbejdere på arbejdsmarkedet, som der vil være brug for, når økonomien
begynder at rette sig op igen. Kommissionen havde desuden opfordret medlemsstaterne til at over-
veje at nedsætte arbejdsgivernes sociale udgifter for de lavere indkomster for at fremme beskæfti-
gelsesevnen hos de lavt uddannede arbejdere.
Ministrenes offentlige debat var en opfølgning af udvekslingerne med arbejdsmarkedets parter om
følgerne af krisen, som fandt sted i forbindelse med det sociale trepartstopmøde den 15. oktober
2008.
Rådet godkendte også følgende udtalelser:
- udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget om den europæiske økonomiske genopretningsplan og fi-
nanskrisens følger for EU's arbejdsmarkeder (16506/08) ;
- fælles udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse og Beskæftigelsesudvalget om den nye so-
ciale dagsorden (16495/08) ;
- udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse om Kommissionens meddelelse "Et fornyet tilsagn
til et socialt og arbejdsmarkedspolitisk Europa: styrkelse af den åbne koordinationsmetode for
social sikring og social integration" (11560/08 +
15308/08).
Rådet godkendte desuden konklusionerne fra Udvalget for Social Beskyttelse om anvendelsen af
Fællesskabets regler for sociale tjenesteydelser af almen interesse (16062/08). Derudover noterede
Rådet sig rapporten fra flexicuritymissionen (17047/1/08) og flere af Kommissionens initiativer,
nemlig:
– Kommissionens meddelelse "En europæisk økonomisk genopretningsplan" (16097/08)
– dokumentet om nye kvalifikationer til nye job: Hvordan kan arbejdsmarkedets behov for færdig-
heder forudses og opfyldes, som kommissærkollegiet vedtager den 16. december
– forslag om ændring af forordning 1081/2006 om Den Europæiske Socialfond (ESF) med henblik
på at udvide listen over omkostningstyper, der er berettigede til støtte fra ESF (16543/08).
16825/08 (Presse 358)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0013.png
16-17.XII.2008
Direktiv om tilrettelæggelse af arbejdstiden
Formandskabet orienterede ministrene om de vigtigste resultater af Europa-Parlamentets andenbe-
handling den 17. december.
Med udsigt til en forligsprocedure understregede formandskabet, at det var vigtigt, at der hurtigt
opnås enighed med Europa-Parlamentet, både af hensyn til retssikkerheden og den sociale beskyt-
telse, fordi det nuværende direktiv giver medlemsstaterne mulighed for at tillade arbejdsuger på op
til 78 timer.
Den største forskel mellem Europa-Parlamentets andenbehandling og den fælles holdning, som Rå-
det vedtog den 15. september 2008 (10597/2/08), vedrører rådighedsvagter, opt-out-muligheden og
kompenserende hvileperioder.
Med hensyn til
rådighedsvagter
skelner Rådet mellem "aktive" og "inaktive" dele af rådighedsvag-
ter. Det finder, at den inaktive del af rådighedsvagter (det tidsrum, hvori arbejdstageren er forpligtet
til at stå til rådighed på sin arbejdsplads, men ikke anmodes af arbejdsgiveren om rent faktisk at
udføre sin beskæftigelse eller sine opgaver) ikke er en del af arbejdstiden, medmindre andet følger
af national lovgivning eller, i overensstemmelse med national lovgivning og/eller praksis, af en kol-
lektiv overenskomst eller en aftale mellem arbejdsmarkedets parter.
Med hensyn til
den ugentlige arbejdstid
går Rådet ind for en standardgrænse på 48 timer pr. uge,
inklusive overarbejde og aktive rådighedsvagter, der udregnes over en referenceperiode. Medlems-
staterne kan dog beslutte at tillade en overskridelse af denne grænse
(opt-out-mulighed),
hvis de
sikrer en effektiv beskyttelse af arbejdstagernes sundhed og sikkerhed med udtrykkeligt, frit og in-
formeret samtykke fra den berørte arbejdstager. Denne mulighed skal ledsages af passende garantier
og overvåges nøje. I en betragtning henvises der til charteret om grundlæggende rettigheder, især
enhver arbejdstagers ret til en begrænsning af den maksimale arbejdstid. Det særlige loft for ar-
bejdstagere, der vælger ikke at deltage, er generelt enten på 60 timer beregnet som et gennemsnit
over en periode på tre måneder (som kan overskrides ved kollektiv overenskomst), eller maksimalt
65 timer beregnet som et gennemsnit over en periode på tre måneder (udelukkende hvis inaktive
rådighedsvagter regnes som arbejdstid, og der ikke er nogen kollektiv overenskomst).
Med hensyn til
kompenserende hvileperioder
fastsætter Rådet, at i tilfælde af, at der gøres undta-
gelser fra bestemmelserne om daglige hvileperioder, pauser, ugentlig hviletid, natarbejdets varighed
og referenceperioder, skal der ydes kompenserende hvileperioder inden for en rimelig frist, der fast-
sættes ved national lovgivning eller ved en kollektiv overenskomst eller en aftale mellem arbejds-
markedets parter.
16825/08 (Presse 358)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0014.png
16-17.XII.2008
Foreslået retsgrundlag: artikel 137, stk. 2, i traktaten: - Rådet træffer afgørelse med kvalificeret fler-
tal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet afgav
førstebehandlingsudtalelse den 11. maj 2005
(8725/05)
og Kommissionen forelagde sit ændrede
forslag den 31. maj 2005
(
9554/05).
Europæisk samarbejdsudvalg
Formandskabet orienterede Rådet om, at der ved førstebehandlingen var opnået enighed om omar-
bejdningen af direktivet om europæiske samarbejdsudvalg
(13475/08).
Det nye direktiv har til formål at erstatte og modernisere direktiv 94/45/EF af 22. september 1994
om indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og høre arbejdstagerne
1
.
De vigtigste ændringer, der er foreslået, er følgende:
indførelse af generelle principper vedrørende
den måde, hvorpå information og høring
af ar-
bejdstagerne på tværs af grænserne skal foregå, indførelse af en definition af information og
præcisering af definitionen af høring
begrænsning af
de europæiske samarbejdsudvalgs
kompetence
til emner af tværnational karak-
ter og samordning af det nationale og det tværnationale niveau for information og høring af ar-
bejdstagerne, fortrinsvis ved virksomhedsinterne aftaler
afklaring
af arbejdstagerrepræsentanternes rolle og af deres muligheder for at
uddanne sig
samt
anerkendelse af fagforeningernes rolle i forhold til arbejdstagerrepræsentanterne
afklaring
af
ansvarsområder
i forbindelse med videregivelse af oplysninger, som gør det muligt
at indlede forhandlinger, og af reglerne for forhandling af aftaler med henblik på oprettelse af
nye europæiske samarbejdsudvalg
1
EFT L 254 af 30.9.1994, s. 64. Dette direktiv er efterfølgende blevet udvidet til at omfatte
Det Forenede Kongerige ved Rådets direktiv 97/74/EF af 15. december 1997 (EFT L 10 af
16.1.1998, s. 22.) og tilpasset som følge af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse ved Rådets
direktiv 2006/109/EF af 20. november 2006 (EUT L 363 af 20.12.2006, s. 416).
14
16825/08 (Presse 358)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0015.png
16-17.XII.2008
tilpasning
af de subsidiære forskrifter, der finder anvendelse, hvis der ikke er indgået nogen
aftale, til de ændrede
behov
indførelse af en
bestemmelse om tilpasning
af de aftaler, der gælder for europæiske samar-
bejdsudvalg, hvis virksomhedens eller koncernens struktur ændres, og bibeholdelse af de gæl-
dende aftaler, hvis denne bestemmelse ikke bringes i anvendelse.
Fjorten år efter vedtagelsen af direktiv 94/45/EF findes der omkring 820 aktive europæiske samar-
bejdsudvalg, som repræsenterer 14,5 mio. arbejdstagere med det formål at informere og høre dem
på tværs af grænserne. Samarbejdsudvalgene står i centrum for udviklingen af tværnationale ar-
bejdsmarkedsrelationer og medvirker til at forene økonomiske og sociale mål i det indre marked,
navnlig gennem den afgørende rolle, de har, når det drejer sig om at foregribe ændringer og forvalte
disse på en ansvarlig måde.
Retsgrundlag: traktatens artikel 137, i henhold til hvilken Fællesskabet støtter og supplerer med-
lemsstaternes indsats på området information og høring af arbejdstagerne.
Konvention om søfarendes arbejdsforhold
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til direktiv (11588/08) om iværksættelse af den aftale,
der er indgået mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og European
Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om søfarendes arbejdsforhold, som Den
Internationale Arbejdsorganisation (ILO) vedtog i 2006.
Dette udkast til direktiv skal vedtages formelt af Rådet, når det er blevet endeligt udformet. Den nye
retsakt ændrer direktiv 1999/63 og indarbejder visse bestemmelser fra ILO-konventionen i fælles-
skabsretten. Dens primære formål er at forbedre arbejdsvilkårene for søfarende ved at fastsætte mi-
nimumsnormer for ansættelse, opholdsrum og social beskyttelse og dermed gøre det mere attraktivt
for europæiske søfarende at arbejde i søfartssektoren. Dette vil bidrage til at skabe flere og bedre
arbejdspladser.
Det nye direktiv træder i kraft samtidig med konventionen, dvs. 12 måneder efter at det er blevet
ratificeret af det nødvendige antal lande. Medlemsstaterne har en frist på 12 måneder fra datoen for
ikrafttrædelse til at gennemføre det på nationalt plan.
16825/08 (Presse 358)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0016.png
16-17.XII.2008
Arbejdskraftens frie bevægelighed efter udvidelsen af Den Europæiske Union
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen, "Konsekvenserne af arbejdskraftens frie bevæge-
lighed som følge af udvidelsen af Den Europæiske Union" (16162/08). I dette dokument gør Kom-
missionen status over den første fase (1. januar 2007 - 31. december 2008) af de overgangsordnin-
ger, der er fastsat i tiltrædelsestraktaten fra 2005.
Koordinering af de sociale sikringsordninger
Rådet vedtog fælles holdninger til to udkast til forordninger om supplering af grundforordning
883/2004 om koordineringen af de sociale sikringsordninger. Den første af disse tekster er en for-
ordning om de nærmere regler til
gennemførelse
af grundforordningen (14516/08). Den anden ved-
rører indholdet af
bilagene
til grundforordningen (14518/08).
Disse to forordninger afslutter moderniseringen af EU's regler om koordinering af de nationale so-
ciale sikringsordninger, der blev indledt med vedtagelsen af forordning 883/2004. Vedtagelsen af
forordningen om gennemførelse og forordningen med bilagene er nødvendig, for at grundforord-
ningen kan træde i kraft.
Forordning 883/2004 erstatter forordning 1408/71 fra 1971 og forbedrer forsikringstagernes rettig-
heder, navnlig ved at udvide dem til at omfatte alle de traditionelle dele af den sociale sikring og
alle borgere i Europa, herunder ikke-erhvervsaktive personer; den indfører endvidere princippet om
god forvaltningsskik, idet den kræver, at de pågældende institutioner behandler anmodningerne
inden for en rimelig frist og styrker det indbyrdes samarbejde for at sikre, at procedurerne fungerer
korrekt. Formålet med denne ordning er at give EU-borgerne mulighed for at bevæge sig frit inden
for Europa og samtidig bibeholde deres sociale rettigheder og forventninger (sundhed, pensioner,
familieydelser, arbejdsløshedsbeskyttelse osv.).
I forbindelse med vedtagelsen af disse to udkast til forordninger skal Rådet træffe afgørelse med
enstemmighed og følge den fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse i juli 2008. På grundlag af denne udtalelse fore-
lagde Kommissionen i oktober ændrede forslag, som medtager de fleste af Europa-Parlamentets
ændringer. Rådets instanser har udarbejdet de fælles holdninger på dette grundlag. De fælles hold-
ninger forelægges nu Europa-Parlamentet med henblik på at nå til endelig enighed snarest muligt.
16825/08 (Presse 358)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.XII.2008
I betragtning af emnet finder disse forordninger også anvendelse på staterne i Det Europæiske Øko-
nomiske Samarbejdsområde og for Schweiz, når de er vedtaget.
Mere specifikt kan de to udkast til forordning kort resumeres således:
Forordningen om de nærmere regler til gennemførelse
af forordning 883/2004 fastlægger pro-
cedurerne for den praktiske gennemførelse af reglerne i grundforordningen for de berørte aktører
(forsikringstagere, eventuelt deres arbejdsgivere, sociale sikringsinstitutioner og medlemsstaternes
kompetente myndigheder).
Forslaget skal tydeliggøre de forskellige interessenters rettigheder og forpligtelser og forbedre og
forenkle de nuværende procedurer. Med henblik herpå lægges der også vægt på brugen af elektro-
nisk dataudveksling og et styrket samarbejde mellem de sociale sikringsinstitutioner.
Grundforordningen indeholder
bilag,
der indeholder bestemmelser om de forskellige medlemssta-
ter. Udkastet til forordning om ændring af forordning 883/2004 og fastlæggelse af indholdet i bila-
gene skal sikre, at der tages hensyn til de særlige karakteristika ved de forskellige systemer i med-
lemsstaterne.
Med henblik herpå:
-
fastsætter den indholdet af visse af disse bilag, som endnu ikke var blevet udarbejdet, da grund-
forordningen blev vedtaget, dvs. bilag II (bestemmelser i bilaterale konventioner, som fort-
sat finder anvendelse), bilag X (særlige ikke-bidragspligtige kontantydelser), og bilag XI
(særlige bestemmelser for anvendelsen af lovgivningen i visse medlemsstater)
ajourfører den visse bilag for at tage hensyn til forholdene i stater, der er blevet medlem af Den
Europæiske Union efter vedtagelsen af grundforordningen, samt til den seneste udvikling i
andre medlemsstater
-
Kommissionen forelagde oprindeligt to separate forslag til forordning for spørgsmålet om bilagene.
Efter Europa-Parlamentets udtalelse er de to forslag blevet samlet i en enkelt tekst.
16825/08 (Presse 358)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0018.png
16-17.XII.2008
Aktiv integration af mennesker, der er udstødt fra arbejdsmarkedet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om aktiv integration af mennesker, der er udstødt fra arbejdsmarkedet, i
fortsættelse af Kommissionens henstilling fra 3. oktober 2008, der fremhæver de fælles principper
herfor (15984/08). Disse fælles principper bygger på tre søjler: mindstelønsgaranti, vejledning i
forbindelse med jobsøgning og adgang til kvalitetstjenesteydelser.
Direktiv om princippet om ligebehandling
Formandskabet orienterede ministrene om, hvor langt man er nået med drøftelserne om forslaget til
direktiv om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handi-
cap, alder eller seksuel orientering (16769/1/08).
Rådets forberedende instanser har indtil nu især behandlet forbindelserne mellem Fællesskabets og
den nationale kompetence, retsgrundlaget, bestemmelserne om at bekæmpe forskelsbehandling på
grund af funktionsnedsættelse, lovlig særbehandling på grund af alder og funktionsnedsættelse samt
retssikkerhed.
Forslaget til direktiv tager sigte på at udvide beskyttelsen mod forskellige former for forskelsbe-
handling uden for arbejdsmarkedet. Med vedtagelsen af direktiv 2000/78/EF har Rådet allerede
indført et forbud mod forskelsbehandling i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv
1
på grundlag
af artikel 13 i traktaten.
Tilsvarende forbyder direktiv 2000/43/EF
2
forskelsbehandling på grundlag af race eller etnisk op-
rindelse i forbindelse med uddannelse og adgang til varer og tjenester, og direktiv 2004/113/EF
3
udvider forbuddet til også at gælde for forskelsbehandling på grundlag af køn.
1
2
3
Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hen-
syn til beskæftigelse og erhverv (EFT L 303 af 2.12.2000, s.16).
Rådets direktiv 2000/43/EF om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uan-
set race eller etnisk oprindelse (EFT L 180 af 19.7.2000, s.22).
Rådets direktiv 2004/113/EF om gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd
og kvinder i forbindelse med adgang til og levering af varer og tjenesteydelser (EFT L 373
af 21.12.2004, s.37).
18
16825/08 (Presse 358)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0019.png
16-17.XII.2008
Beijinghandlingsprogrammet -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om gennemgang af medlemsstaternes og EU-institutionernes gennemfø-
relse af Beijinghandlingsprogrammet, især indikatorer vedrørende kvinder og væbnede konflikter
(17099/08) samt om forening af arbejdsliv og familieliv (17474/08).
Eventuelt
a)
Rådets folkesundhedsgruppe på højt plan vedrørende sundhedsstrategien
Oplysninger fra formandskabet under frokosten
b)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevareinformation til
forbrugerne
Oplysninger fra formandskabet om de hidtidige drøftelser (16519/08)
c)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer og om æn-
dring af forordning (EF) nr. xxx/xxxx
Oplysninger fra formandskabet om de hidtidige drøftelser (17100/08)
d)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2001/82/EF og direktiv 2001/83/EF for så vidt angår ændringer af betingelserne i
markedsføringstilladelser for lægemidler
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om organdonationers og trans-
plantationers kvalitet og sikkerhed
Oplysninger fra Kommissionen (16521/08 +
ADD1
+
ADD2)
e)
16825/08 (Presse 358)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.XII.2008
f)
Forslag til Rådets henstilling om patientsikkerhed og sundhedstjenesters kvalitet,
herunder forebyggelse og kontrol af hospitalsinfektioner
Oplysninger fra Kommissionen
g)
Kommissionens grønbog om sundhedspersonale
Oplysninger fra Kommissionen (16535/08)
h)
Oplysninger om arrangementer under det franske formandskab
i)
Tredje konference mellem parterne i WHO's rammekonvention om bekæmpel-
se af tobaksrygning
Euromed sundhed
Sundhedens Europa til gavn for patienterne
Sport og sundhed
ii)
iii)
iv)
i)
Kommissionens gruppe på højt plan vedrørende sundhedsydelser og lægebehandling
Oplysninger fra Kommissionen (14582/08)
j)
Nye forslag til lægemiddellovgivning:
1)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om regler for oplysning
af offentligheden om receptpligtige lægemidler og om ændring af direktiv
2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om reg-
ler for oplysning af offentligheden om receptpligtige lægemidler og om æn-
dring af forordning (EF) nr. 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsproce-
durer for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske
lægemidler og om oprettelse af et europæisk lægemiddelagentur
16825/08 (Presse 358)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0021.png
16-17.XII.2008
2)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om lægemiddelovervåg-
ning og om ændring af direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabs-
kodeks for humanmedicinske lægemidler og forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om lægemiddelovervågning og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for god-
kendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og
om oprettelse af et europæisk lægemiddelagentur
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forebyggelse af ind-
førelse i forsyningskæden af lægemidler, der er ulovlige på grund af falsk
identifikation, baggrund eller herkomst, og om ændring af direktiv
2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler
Meddelelse fra Kommissionen om lægemiddelsikkerhed, -innovation og -
tilgængelighed: en ny vision for lægemiddelsektoren
Forelæggelse ved Kommissionen
3)
4)
k)
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 92/79/EØF, 92/80/EØF og
95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak
Oplysninger fra Kommissionen (12583/08)
l)
Styrkelse af medlemsstaternes samarbejde om e-sundhed
Oplysninger fra den østrigske delegation (16532/08)
m)
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Oplysninger fra den tjekkiske delegation
16825/08 (Presse 358)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0022.png
16-17.XII.2008
n)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/85/CEE om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og
sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller
som ammer (13983/08)
Oplysninger fra formandskabet om de hidtidige drøftelser
o)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet direktiv om anvendelse af princippet om
ligebehandling af mænd og kvinder i selvstændige erhverv og om ophævelse af di-
rektiv 86/613/EØF (13981/08)
Oplysninger fra formandskabet om de hidtidige drøftelser
p)
Opfølgning af det forum om arbejdstagerrettigheder og økonomisk frihed, som
Kommissionen afholdt den 9. oktober 2008
Oplysninger fra formandskabet og Kommissionen
q)
EuroSkills - Evaluering og fremtidsudsigter
Oplysninger fra Kommissionen
r)
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet om de økonomiske og sociale følger af den
aftale, der er knyttet til direktiv 2005/47/EF, og som blev indgået den 27. januar 2004
mellem arbejdsmarkedets parter om visse aspekter af betingelserne for anvendelse af
mobile arbejdstagere, der udfører interoperable grænseoverskridende tjenester i jern-
banesektoren
Oplysninger fra Kommissionen
s)
Oplysninger om arrangementer under det franske formandskab:
i)
Syvende rundbordskonference om bekæmpelse af fattigdom og social udstø-
delse og mødet mellem ministrene med ansvar for fattigdomsbekæmpelse
(den 15.-16. oktober 2008 i Marseille)
http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/fr/accueil/PFUE-10_2008/PFUE-
15.10.2008/7e_table_ronde_europeenne_sur_la_pauvrete_et_l_exclusion_sociale
16825/08 (Presse 358)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0023.png
16-17.XII.2008
ii)
Forummet om sociale tjenesteydelser af almen interesse
(den 28.-29. oktober 2008 i Paris)
http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/fr/accueil/PFUE-10_2008/PFUE-
28.10.2008/deuxieme_forum_sur_les_services_sociaux_d_interet_general_en_europe
iii)
Euro-Middelhavs-konferencen mellem beskæftigelses- og arbejdsministrene (den 9.-
10. november 2008 i Marrakesh)
http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/fr/accueil/PFUE-11_2008/PFUE-
09.11.2008/premiere_conference_ministerielle_euromediterraneenne_sur_l_emploi_
et_le_travail
Konferencen om nye sociale spørgsmål i et Europa i forandring
(den 12. november 2008 i Paris)
http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/fr/accueil/PFUE-11_2008/PFUE-
12.11.2008/_nouvelles_questions_sociales_dans_l_europe_en_mutation
v)
Konferencen om ligestilling mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet og mini-
stermødet om ligestilling mellem mænd og kvinde
(den 13.-14. november 2008 i Lille)
http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/fr/accueil/PFUE-11_2008/PFUE-
13.11.2008/conference_l_egalite_professionnelle_entre_les_femmes_et_les_hommes
vi)
Konferencen om ældre i arbejde (den 23.-24. november 2008 i Le Puy-en-Velay)
http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/fr/accueil/PFUE-11_2008/PFUE-
23.11.2008/conference_sur_l_emploi_des_seniors
iv)
16825/08 (Presse 358)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0024.png
16-17.XII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Det Europæiske Retlige etværk
Rådet vedtog en afgørelse om Det Europæiske Retlige Netværk og ophævede således fælles aktion
98/428/RIA om oprettelse af dette netværk (14914/08).
Da gensidig retshjælp foregår ved direkte kontakter mellem de kompetente judicielle myndigheder,
og princippet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser i straffesager gennemføres gradvis, og
under hensyn til EU-udvidelsen i 2004 og 2007, som forstærkede disse kontakter, har det været
nødvendigt at styrke det retlige samarbejde mellem medlemsstaterne og til det formål at gøre det
muligt for Det Europæiske Retlige Netværks kontaktpunkter og Eurojust at kommunikere direkte og
mere effektivt, når som helst det er påkrævet. Det noteres, at Eurojust opretholder privilegerede
forbindelser med Det Europæiske Retlige Netværk, som bygger på samråd og komplementaritet.
Styrkelse af Eurojust
Rådet vedtog afgørelsen om styrkelse af Eurojust, som ændrer afgørelse 2002/187/RIA om oprettel-
se af Eurojust for at styrke bekæmpelsen af grov kriminalitet (14927/08).
Efter en vurdering af de erfaringer, som Eurojust har gjort, har det vist sig nødvendigt med en yder-
ligere forbedring af dets operationelle effektivitet. Med henblik herpå oprettes der en koordine-
ringsvagt i Eurojust, for at Eurojust kan være til rådighed døgnet rundt og for at sætte det i stand til
at gribe ind i hastesager. Eurojust bliver således mere operationel, mens de nationale medlemmers
status tilnærmes indbyrdes.
Schengeninformationssystemet - Budget for 2009
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, vedtog den flerårige oversigt over godkendte anlægsudgifter
for C.SIS (situationen pr. 31. december 2007) og budget for anlæg og drift heraf for 2009
(15047/08).
Bidragene fra de berørte medlemsstater samt Island, Norge og Schweiz beregnes efter den forde-
lingsnøgle, som er fastlagt i finansforordningen for C.SIS.
16825/08 (Presse 358)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0025.png
16-17.XII.2008
EU's liste over terrorister og terrororganisationer
Rådet ændrede den fælles holdning med listen over personer og enheder, der er omfattet af EU's
selvstændige ordning med specifikke foranstaltninger mod visse personer og enheder med henblik
på at bekæmpe terrorisme (fælles holdning 2008/586/FUSP om ajourføring af fælles holdning
2001/931/FUSP)
(16573/08 og
16573/08 ADD1 REV1).
Der er tilføjet tretten personer på listen og definitionen af terrorgruppen ETA er blevet udbygget.
Den fælles holdning med de tilføjede navne offentliggøres i EU-Tidende L 338 af 17. decem-
ber 2008.
Den seneste ajourføring af listen er fra den 15. juli 2008. Der findes flere oplysninger på:
http://consilium.europa.eu/uedocs/cmsUpload/080715_combat terrorism_EN.pdf
ØKO OMI OG FI A S
Modernisering af den generelle ordning for punktafgifter
Rådet vedtog et direktiv om omarbejdning og modernisering af EU's nuværende ordning for punkt-
afgifter
1
for bedre at bekæmpe punktafgiftssvig
(15787/08).
Direktivet gør det muligt at indføre et edb-baseret kontrolsystem, idet procedurerne i forbindelse
med punktafgifter gøres enklere og mere effektive uden at forringe kvaliteten af kontrollerne på
området, og de nuværende bestemmelser om varebevægelser tilpasses procedurerne i forbindelse
med det edb-baserede system, som blev fastsat i en beslutning fra 2003.
Dette edb-baserede system vil give et enklere, papirløst miljø for de handlende og vil gøre det lette-
re for myndighederne at foretage mere integrerede og hurtigere kontroller.
1
Direktiv
92/12/EØF om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og om-
sætning heraf samt om kontrol hermed.
16825/08 (Presse 358)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0026.png
16-17.XII.2008
I henhold til beslutningen fra 2003
1
skal medlemsstaterne og Kommissionen indføre dette system i
første halvår af 2009; det var derfor nødvendigt at vedtage direktivet inden udgangen af 2008, så det
edb-baserede system kan tages i brug den 1. april 2010.
Bekæmpelse af momssvig*
Rådet vedtog et direktiv og en forordning, der tager sigte på at styrke bekæmpelsen af momssvig
(merværdiafgift) (16242/08 og 16243/08).
De nye retsakter skal sikre, at oplysninger om grænseoverskridende transaktioner indsamles og ud-
veksles hurtigere mellem medlemsstaterne, for at svig og især "momskarruseller" hurtigere kan op-
dages.
Bekæmpelse af momssvig er overordentlig vigtig for både EU og de nationale budgetter. Denne
form for svig koster hvert år medlemsstaterne milliarder af euro. Den har ofte form af kredsløb, de
såkaldte momskarruseller, i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner.
I november 2006 nåede Rådet til enighed om at fastlægge en strategi for på EU-plan at supplere den
indsats, der gøres på nationalt plan for at bekæmpe momssvig. I juni 2007 anmodede Rådet Kom-
missionen om at forelægge forslag til lovgivningsmæssige foranstaltninger for at styrke momssy-
stemet og besluttede at give disse foranstaltninger høj prioritet.
Vedtagelsen af direktivet og forordningen udgør et første svar på denne anmodning. De to retsakter
fastsætter en kortere frist for operatørerne til momsangivelse af deres transaktioner og en kortere
frist for overførsel af disse oplysninger mellem medlemsstaterne.
For at undgå, at den administrative byrde på virksomhederne bliver for tung, tager Rådets beslut-
ninger dog især sigte på vareleverancer, som er den vigtigste kilde til "momskarruseller".
1
Beslutning
nr. 1152/2003/EF af 16. juni 2003 om edb-mæssig registrering og kontrol af punktaf-
giftspligtige varers bevægelser.
16825/08 (Presse 358)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0027.png
16-17.XII.2008
Ifølge Rådets tekster gælder således følgende:
– fra den 1. januar 2010 skal transaktioner generelt momsdeklareres hver måned
– medlemsstaterne kan dog give tilladelse til, at erhvervsdrivende med grænseoverskridende vare-
leverancer, som ikke overstiger 50 000 EUR før moms pr. kvartal ( 100 000 EUR indtil den
31. december 2011), samt alle tjenesteleverandører fortsætter med at indgive oversigter kvartals-
vis
– Kommissionen evaluerer inden den 30. juni 2011 de nye bestemmelsers konsekvenser for med-
lemsstaternes kapacitet til at bekæmpe svig.
UDE RIGSPOLITIK
Politimission i de palæstinensiske områder
Rådet vedtog en fælles aktion om EU's politimission i de palæstinensiske områder, der ændrer den
nuværende fælles aktion og forlænger den med to år (15402/08).
LA DBRUG
Ligestilling af forstligt formeringsmateriale
Rådet vedtog en beslutning om ligestilling af forstligt formeringsmateriale produceret i tredjelande
(16152/08). Den nye retsakt fastsætter de betingelser, som skal være opfyldt, når forstligt forme-
ringsmateriale af kategorierne "lokalitetsbestemt" og "udvalgt" produceret i Canada, Kroatien,
Norge, Serbien, Schweiz, Tyrkiet og USA importeres til Fællesskabet.
16825/08 (Presse 358)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0028.png
16-17.XII.2008
BUDGET
Finansiering af fødevarefaciliteten - Overførsel fra nødhjælpsreserven
Rådet afgav desuden en positiv udtalelse om et forslag til bevillingsoverførsel (16462/08). Denne
overførsel går ud på at overføre et beløb på 262 mio. EUR fra reserven til nødhjælp til den nye bud-
getartikel "Hurtig reaktion på stigninger i fødevarepriserne i udviklingslande" inden for Fællesska-
bets budget for 2008. Af dette beløb kommer 240 mio. EUR fra den forhøjelse af reserven til nød-
hjælp, der er vedtaget efter ændringen af den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og for-
svarlig økonomisk forvaltning fra maj 2006.
E ERGI
Håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald -
Rådets resolutioner
Rådet for Den Europæiske Union vedtog følgende resolution:
"Rådet for Den Europæiske Union,
DER ERINDRER OM Rådets resolution af 19. december 1994 om håndtering af radioaktivt affald
(94/C 379/01),
DER TAGER Ad hoc-gruppen vedrørende Nuklear Sikkerheds arbejde, dens slutrapport (dok.
15475/2/06) og anbefalinger om sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald I
BETRAGTNING,
DER ERINDRER OM Det Europæiske Råds konklusioner fra marts 2007, som fremhæver, at det er
nødvendigt stadig at forbedre håndteringen af radioaktivt affald i EU, og i den forbindelse tilskyn-
der dels til fortsat FoU på dette område gennem Euratomrammeprogrammet for forskning og udvik-
ling, dels til nedsættelse af en gruppe på højt plan vedrørende nuklear sikkerhed og håndtering af
radioaktivt affald
1
,
DER TAGER I BETRAGTNING, at alle medlemsstater producerer radioaktivt affald både i forbin-
delse med kernekraft og i forbindelse med industrielle, medicinske eller forskningsrelaterede aktivi-
teter,
1
Kommissionens afgørelse 2007/530/Euratom af 17. juli 2007 om nedsættelse af en europæ-
isk gruppe på højt plan om nuklear sikkerhed og affaldshåndtering (EUT L 195 af
27.7.2007, s. 44).
28
16825/08 (Presse 358)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0029.png
16-17.XII.2008
DER ERINDRER OM Rådets konklusioner om nuklear sikkerhed og sikker håndtering af brugt
nukleart brændsel og radioaktivt affald fra maj 2007 (dok. 8784/2/07), særlig del B.II.4, som til-
skynder "hver enkelt EU-medlemsstat (...) til at etablere og løbende opdatere et nationalt program
for sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald",
NOTERER SIG Kommissionens sjette rapport om status for forvaltningen af radioaktivt affald og
brugt nukleart brændsel i Den Europæiske Union (KOM(2008) 542); MENER, at rapportens oplys-
ninger om mængderne og metoderne til håndtering af radioaktivt affald og brugt brændsel i med-
lemsstaterne kan anvendes som grundlag for arbejdet i gruppen på højt plan,
ER SIG BEVIDST, at Europas befolkning ifølge europæiske meningsmålinger (f.eks. Special Euro-
barometer-undersøgelse nr. 297 fra juni 2008), forventer, at de nationale og europæiske myndighe-
der garanterer dem en sikker og gennemsigtig håndtering af radioaktivt affald og brugt brændsel i
Den Europæiske Union,
FREMHÆVER, at Europa-Parlamentet i sin nylige beslutning om Euratomtraktatens 50 år
1
"bekla-
ger, at der ikke findes nogen lovgivning med harmoniserede regler ... om nuklear sikkerhed, håndte-
ring af radioaktivt affald ..."; FREMHÆVER ligeledes, at Europa-Parlamentet i sin beslutning om
konventionelle energikilder og energiteknologi
2
"opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til
omsider at gøre fremskridt i forhold til spørgsmålet om slutdeponering",
NOTERER SIG, at Det Europæiske Kerneenergiforum har givet udtryk for tilsvarende bekymringer
og har nedsat en arbejdsgruppe herom,
HILSER DET VELKOMMEN, at medlemsstaternes eksperter i Ad hoc-gruppen vedrørende Nukle-
ar Sikkerhed (WPNS) siden 2000 i fællesskab har fundet veje til at gøre fremskridt med en sikker
håndtering af radioaktivt affald og brugt brændsel; ERINDRER OM, at gruppen på højt plan, der
blev nedsat i 2007, bl.a. har fået til opgave at finde en fælles tilgang på dette område og i den for-
bindelse har nedsat en arbejdsgruppe,
1
2
Europa-Parlamentets beslutning af 10. maj 2007 om evaluering af Euratom - 50 års europæ-
isk nuklear politik (2006/2230 (INI)).
Europa-Parlamentets beslutning af 24. oktober 2007 om konventionelle energikilder og
energiteknologi (2007/2091(INI)).
29
16825/08 (Presse 358)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0030.png
16-17.XII.2008
HILSER DET i den sammenhæng og i lyset af det, Atomgruppen i Rådet for Den Europæiske Uni-
on har fået forelagt, VELKOMMEN, at der er gjort hurtige fremskridt i den relevante arbejdsgruppe
under gruppen på højt plan,
KONSTATERER, navnlig på grundlag af arbejdet i gruppen på højt plan, at EU's medlemsstater er
enige om følgende principper:
i)
den enkelte medlemsstat har ansvaret for sin egen politik vedrørende håndtering af brugt
brændsel og radioaktivt affald. Denne politik bør respektere de grundlæggende principper, der
er udviklet i IAEA's regi, for så vidt angår såvel nuklear sikkerhed som håndtering af radioak-
tivt affald
1
. Det er vigtigt, at medlemsstaterne til stadighed forsøger at gøre fremskridt inden
for håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald, så der konstant kan garanteres et højt
sikkerhedsniveau
det er vigtigt, at hver medlemsstat indfører en national plan for håndtering af brugt brændsel
og radioaktivt affald. Sådanne planer bør have et langsigtet perspektiv, omfatte alle former for
radioaktivt affald og beskrive alle faser af gennemførelsen. De bør som minimum indeholde
en opgørelse over radioaktivt affald og brugt brændsel på landets område samt de fremtidige
perspektiver, gennemgå eksisterende løsninger, fastlægge FoU-strategier med henblik på for-
bedringer af de eksisterende løsninger eller udvikling af nye løsninger, opstille en tidsplan for
iværksættelsen af disse løsninger, vurdere deres omkostninger og finansieringsmuligheder, be-
skrive den lovgivningsmæssige ramme og beslutningsprocedurerne i forbindelse med iværk-
sættelsen af nye løsninger samt fastlægge ansvarsområderne. Planerne skal gøres tilgængelige
for offentligheden og regelmæssigt underkastes fornyet gennemgang og om nødvendigt revi-
deres
politikker vedrørende håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald bør baseres på viden-
skabelige og teknologiske fremskridt og iværksættes med gennemsigtige procedurer, der gør
det muligt at informere offentligheden korrekt og inddrage den i beslutningstagningen (navn-
lig i forbindelse med etablering af oplagringslokaliteter)
med henblik på at forbedre politikkerne i de enkelte medlemsstater og i EU generelt er det
nødvendigt at udnytte resultaterne af peer-review-mekanismen i den fælles konvention om
sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald i IAEA-regi bedre
ii)
iii)
iv)
1
Safety Series No. 111-F,
Principles of Radioactive Waste Management,
IAEA, Wien, 1995.
30
16825/08 (Presse 358)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0031.png
16-17.XII.2008
v)
peer-review-mekanismen er, hvad enten den anvendes som led i gennemgange af den fælles
konvention, i gruppen på højt plan eller i et hvilket som helst andet regi, et udmærket middel
til at bygge videre på de indhøstede erfaringer, se på, hvordan de nationale politikker gennem-
føres, og identificere bedste praksis med henblik på konstant at forbedre sikkerheden inden
for håndtering af radioaktivt affald og brugt brændsel i Den Europæiske Union. Peer-review
gør det navnlig muligt at få kendskab til de forskellige nationale planer for håndtering af ra-
dioaktivt affald og brugt brændsel og om nødvendigt foretage revisioner, idet der kan drages
nytte af de udvekslinger af synspunkter, de giver anledning til, og tages hensyn til de be-
mærkninger, de øvrige parter har fremsat,
TILSKYNDER derfor og på baggrund af de opnåede fremskridt gruppen på højt plan til at fortsætte
arbejdet på dette område med særlig vægt på, hvordan principperne kan gennemføres i praksis;
UNDERSTREGER, at sikker håndtering af radioaktivt affald og brugt brændsel er et vigtigt
spørgsmål, som kræver gruppen på højt plans fulde opmærksomhed,
FINDER på baggrund af medlemsstaternes sammenfaldende synspunkter om ovennævnte overord-
nede principper, at ethvert europæisk initiativ vedrørende håndtering af radioaktivt affald og brugt
brændsel bør bygge på disse principper,
OPFORDRER desuden medlemsstaterne og Kommissionen til at tage hensyn til disse overordnede
principper, når de iværksætter eller udformer deres politik for håndtering af affald og brugt brænd-
sel.
HA DELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger
- Polyethylenterephthalat - Indien
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning nr. 193/2007 om indførelse af en en-
delig udligningstold på importen af polyethylenterephthalat med oprindelse i Indien og ændring af
Rådets forordning nr. 192/2007 om indførelse af en endelig antidumpingtold på import af visse ty-
per polyethylenterephthalat med oprindelse i bl.a. Indien (15943/08).
- Svejsede rør af jern og ulegeret stål
Rådet vedtog en forordning
(16092/08)
om indførelse af en endelig antidumpingtold på import af
visse svejsede rør af jern og ulegeret stål
16825/08 (Presse 358)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0032.png
16-17.XII.2008
med oprindelse i Belarus, Folkerepublikken Kina og Rusland efter en procedure i henhold til arti-
kel 5 i forordning (EF) nr. 384/96,
med oprindelse i Thailand efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i samme for-
ordning,
med oprindelse i Ukraine efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, og en interim-
sundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 3, i samme forordning,
og om afslutning af procedurerne i relation til import af samme vare med oprindelse i Bosnien-
Hercegovina og Tyrkiet.
Fødevarefacilitet for udviklingslandene
Rådet vedtog en forordning om etablering af en facilitet med henblik på hurtig reaktion på de kraf-
tigt stigende fødevarepriser i udviklingslandene, efter at der er opnået enighed med Europa-
Parlamentet under førstebehandlingen (16732/08
+
ADD1).
Denne fødevarefacilitet råder over et
beløb på 1 mia. EUR for perioden 2008-2010 og tager sigte på at tilskynde til et øget udbud fra
landbrugssektoren i mållandene og -regionerne, afbøde de negative virkninger for lokalbefolknin-
gen af de store udsving i fødevarepriserne og styrke produktionskapaciteterne.
Med henblik på at nå disse mål vil EU støtte
foranstaltninger til at forbedre adgangen til rå- og hjælpestoffer samt tjenesteydelser, herunder
gødningsstoffer og såsæd
sikkerhedsnetforanstaltninger, der sigter mod at opretholde eller forbedre landbrugets produkti-
onskapacitet og mod at imødekomme de mest sårbare befolkningers behov for basale fødevarer,
andre foranstaltninger af begrænset omfang, som tager sigte på at øge produktionen med ud-
gangspunkt i landets behov: mikrokredit, investering, udstyr, infrastruktur og oplagring, samt er-
hvervsuddannelse og støtte til faggrupper i landbrugssektoren.
Støtten, som skal dække perioden mellem nødhjælp og mellem- til langfristet udviklingssamarbej-
de, vil blive koncentreret om højt prioriterede mållande, der udvælges på grundlag af det sæt krite-
rier, der findes i forordningen, og i samarbejde med andre donorer og andre udviklingspartnere.
16825/08 (Presse 358)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0033.png
16-17.XII.2008
Kommissionen forelægger inden den 1. maj 2009 en overordnet plan med en liste over de tredjelan-
de, der er omfattet af forordningen, og de aktører, der deltager i gennemførelsen af foranstaltninger-
ne.
Europa-Parlamentet godkendte forordningen den 4. december 2008.
DET I DRE MARKED
Køretøjers konstruktion - Beskyttelse af fodgængere
Rådet vedtog en forordning, der skal styrke sikkerheds- og beskyttelsesforanstaltningerne for fod-
gængere og andre bløde trafikanter ved ulykker med køretøjer
(3651/08).
Formålet med forordningen er at fastlægge supplerende krav til konstruktion af motorkøretøjer og
systemer til frontal beskyttelse for at reducere antallet af kvæstelser og disses omfang hos fodgæn-
gere og andre bløde trafikanter, der rammes af køretøjer, og for at forebygge sådanne kollisioner.
Den indfører ligeledes bestemmelser om obligatorisk montering af bremseassistentsystemer i nye
motorkøretøjer.
En undersøgelse foretaget af Kommissionen viser, at beskyttelsen af fodgængere kan forbedres be-
tydeligt ved en kombination af passive og aktive foranstaltninger, som giver et højere beskyttelses-
niveau end de tidligere bestemmelser. Især viser undersøgelsen, at det aktive sikkerhedssystem
"bremseassistent", kombineret med ændringer af kravene til passiv sikkerhed i betydelig grad vil
øge beskyttelsesniveauet for fodgængere.
Med det stigende antal tunge køretøjer i byområderne finder forordningens bestemmelser ikke ude-
lukkende anvendelse på køretøjer med en totalmasse på højst 2 500 kg, men også, efter en over-
gangsperiode, på køretøjer, der overstiger denne grænse.
Denne forordning er en af de særlige retsakter, som vedrører Fællesskabets typegodkendelsesproce-
dure for køretøjer i henhold til direktiv 2007/46/EF om etablering af en ramme for godkendelse af
motorkøretøjer og systemer og tekniske komponenter dertil
(EUT L 263 af 9.10.2007).
16825/08 (Presse 358)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0034.png
16-17.XII.2008
Tekstilprodukter
Rådet godkendte af klarhedshensyn omarbejdningen af direktiv 96/74/EF om betegnelser for teks-
tilprodukter
1
, da det er blevet ændret væsentligt ved flere lejligheder
(3650/08).
Dette direktiv har siden 1996 garanteret harmoniseringen i EU af betegnelserne for tekstilfibre og
angivelserne på etiketter og mærker og i dokumenter, som ledsager tekstilprodukterne.
Brintdrevne køretøjer - Godkendelsesregler
Rådet vedtog en forordning med det formål at medtage brintdrevne køretøjer i reglerne for godken-
delse af motorkøretøjers konstruktion
(3674/08).
Brint betragtes som et rent drivmiddel til køretøjer og som fremtidens drivmiddel på vejen hen imod
en forureningsfri økonomi baseret på genbrug af råstoffer og på vedvarende energikilder, fordi
brintdrevne køretøjer hverken udleder kulbaserede forurenende stoffer eller drivhusgasser. Anven-
delsen af denne fremdriftsteknologi udgør en lovende energibærer.
Forordningen fastsætter overgangsperioder for at give bilfabrikanterne tilstrækkelig lange frister.
TRA SPORT
Edb-reservationssystemer
Rådet vedtog en forordning om en adfærdskodeks for edb-reservationssystemer (3675/08).
Adfærdskodeksen for edb-reservationssystemer blev indført i 1989 (forordning nr. 2299/89) på et
tidspunkt, hvor hovedparten af reservationerne inden for luftfarten foregik ved hjælp af edb-
reservationssystemer, hvoraf de fleste var ejet og kontrolleret af luftfartsselskaber.
1
EFT L 32 af 3.2.1997, s. 38.
34
16825/08 (Presse 358)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0035.png
16-17.XII.2008
Forordningen tager sigte på at forenkle den nuværende adfærdskodeks og øge konkurrencen mellem
leverandører af edb-reservationssystemer. Samtidig skal de grundlæggende beskyttelsesforanstalt-
ninger mod potentielt misbrug af konkurrencemæssig stilling bevares for at sikre forbrugerne neu-
trale oplysninger. Forslaget sikrer endvidere, at jernbanetjenester, der er integreret i edb-
reservationssystemer inden for luftfarten, ikke forskelsbehandles i sådanne systemer.
På grund af den betydelige udvikling, der har været på markedet, herunder indførelsen af alternative
reservationskanaler (luftfartsselskabernes websteder og deres call-centre osv.), er det nødvendigt at
tilpasse adfærdskodeksen til de nuværende markedsforhold for at undgå at hæmme konkurrencen og
for at bidrage til rimelige distributionsomkostninger.
Forordningen ophæver Rådets forordning (EØF) nr. 2299/89.
Lufttrafikstyring - SESAR-programmet*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 219/2007 om oprettelse af et fælles-
foretagende til udvikling af en ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR)
(14103/08,
14103/08 COR1,
16756/08 ADD1).
Forordningen ændres for at præcisere fællesforetagendet SESAR's retlige status, så det får samme
status som de andre fællesforetagender, der for nylig er nedsat inden for rammerne af de fælles tek-
nologiinitiativer såsom Clean Sky eller Artemis. Med henblik herpå er følgende bestemmelser med-
taget i forordningen: anerkendelse af fællesforetagendet SESAR som fællesskabsorgan, anvendelse
af ansættelsesvilkårene for de midlertidigt ansatte i Fællesskaberne på dets personale, anvendelse af
protokollen vedrørende De Europæiske Fællesskabers privilegier og immuniteter på fællesforeta-
gendet, dets personale og administrerende direktør osv.
SESAR-programmet (Single European Sky Air Traffic Management Research) har til formål at
modernisere lufttrafikstyringen i Europa og inden 2020 at forsyne Fællesskabet med en effektiv
kontrolinfrastruktur, der vil gøre det muligt at udvikle en sikker og miljøvenlig lufttrafik. SESAR
udgør det teknologiske og industrielle aspekt af det fælles europæiske luftrum. Det består af tre fa-
ser: definitionsfasen (2005-2008), der har gjort det muligt at udarbejde SESAR-masterplanen for
indførelsen af det kommende trafikstyringssystem, udviklingsfasen (2008-2013), der vil blive over-
våget af fællesforetagendet, og implementeringsfasen (2014-2020).
16825/08 (Presse 358)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453704_0036.png
16-17.XII.2008
UDDA
ELSE
Erasmus Mundus-programmet 2009-2013
Rådet vedtog en afgørelse om oprettelse af et handlingsprogram, der skal højne kvaliteten af de vi-
deregående uddannelser og fremme den mellemfolkelige forståelse gennem samarbejde med tredje-
lande (Erasmus Mundus 2009-2013)
(3702/08).
Det nye program, som er en fortsættelse af det forudgående Erasmus Mundus-program for 2004-
2008, indfører forbedringer som f.eks. en udvidelse af programmet til at omfatte ph.d.-niveauet,
større integrering af tredjelandenes videregående uddannelsesinstitutioner og tilvejebringelse af
flere økonomiske midler til de europæiske deltagere.
Programmet skal ligeledes tiltrække de bedste studerende fra tredjelande i kraft af kvaliteten af de
udbudte uddannelser, kvaliteten af modtagelsesfaciliteterne og en stipendieordning, der er konkur-
rencedygtig på internationalt plan.
Afgørelsen fastsætter for en periode på fem år et budget på 500 mio. EUR til udvikling af Erasmus
Mundus samt et supplerende beløb på 460 mio. EUR, der skal finansieres over eksisterende instru-
menter på EU-området for eksternt samarbejde.
Der findes flere oplysninger om Erasmus Mundus på følgende adresse:
http://ec.europa.eu/education/programmes/mundus/index_en.html
STATISTIKKER
Aktivitetstilknyttet produktklassifikation - Erhvervsstrukturer
Rådet besluttede ikke at gå imod Kommissionens vedtagelse af en forordning om gennemførelse af
forordning nr. 295/2008 for så vidt angår de datarækker, der skal udarbejdes til statistikken over
erhvervsstrukturer, og de nødvendige tilpasninger efter revisionen af den statistiske aktivitetstil-
knyttede produktklassifikation.
16825/08 (Presse 358)
36
DA