Europaudvalget 2008-09
2917 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
4. december 2008
FVM 609
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. - 19. december 2008
____________________________________________________________________
1.
Kommissionens grønbog om landbrugsprodukters kvalitet: produktstandarder,
produktionskrav og kvalitetsordninger
-
Drøftelse
KOM (2008) 641
Side 2
Forslag til Rådets forordning om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 853/2004 for så vidt angår anvendelse af antimikrobielle stoffer til at
fjerne overfladeforurening fra fjerkræslagtekroppe
- Vedtagelse
KOM (2008) 430
Side 6
Udkast til rådskonklusioner om memorandum vedrørende Frankrigs initiativ ”Import af
levnedsmidler, foder, dyr og planter: sikkerhed og overholdelse af Fællesskabets regler”
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 14
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og dertil
knyttede betingelser for visse grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for
EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger
- Politisk enighed
KOM (2008) 709
Side 19
2.
3.
4.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 18. - 19. december 2008
1.
Kommissionens grønbog om landbrugsprodukters kvalitet: produktstandarder,
produktionskrav og kvalitetsordninger
KOM (2008) 641
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 13. november 2008.
Resumé
Kommissionen har den 17. oktober 2008 fremsendt Rådet og Europa-Parlamentet en grønbog om
landbrugsprodukters kvalitet: produktstandarder, produktionskrav og kvalitetsordninger. Grønbo-
gen vil være i offentlig høring indtil 31. december 2008. Hensigten med grønbogen er at udvikle
strategier for, hvordan EU´s landbrugs- og fødevareerhverv kan bruge fødevarekvalitet som et kon-
kurrenceparameter i det globale marked.
Baggrund
Kommissionen har den 17. oktober 2008 fremsendt Rådet og Europa-Parlamentet en grønbog om
landbrugsprodukters kvalitet: produktstandarder, produktionskrav og kvalitetsordninger. Grønbogen
er fremsendt i dansk sprogversion den 21. oktober 2008.
Grønbogen vil være i offentlig høring indtil 31. december 2008.
Grønbogen forventes drøftet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. -19. december 2008.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en grønbog og ikke om forslag til egentlige retsakter. På denne baggrund er spørgs-
målet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Hensigten med grønbogen er at udvikle strategier for, hvordan EU´s landbrugs- og fødevareerhverv
kan bruge fødevarekvalitet som et konkurrenceparameter i det globale marked.
Grønbogens tese er, at der er et marked for produkter, der indeholder merværdi (added value) i form
af kvalitet, der ligger ud over grundlæggende produktionsbetingelser, der omhandler fødevaresik-
kerhed, dyrevelfærd og miljøhensyn.
I grønbogen redegøres for de 3 hovedgrupper af eksisterende kvalitetskoncepter:
1. Produktionsbetingelser og produktstandarder
1
2. Særlige EU-kvalitetsordninger
3. Private kvalitetsordninger
I den gængse danske terminologi er ”produktstandarder” det samme som handelsnormer og varestandarder. Forskellen
på handelsnormer og varestandarder er i store træk, at handelsnormer er det etablerede udtryk for standarder, der er fast-
sat i regi af EU's markedsordninger for landbrugsvarer.
1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0003.png
I Grønbogen beskrives de eksisterende instrumenter vedr. kvalitet, og der lægges op til en diskussi-
on af mulighederne for yderligere EU-initiativer til en udvikling af potentialet i disse ordninger, en-
ten i form af direkte lovgivning eller i form af udviklingen af rammebetingelserne for øget indsats
på kvalitetsområdet.
Produktionsbetingelser og produktstandarder
Ifølge grønbogen er EU's landbrugsprodukter produceret under skrappere betingelser end mange
importerede produkter. I grønbogen stilles spørgsmålet, om der bør gøres en indsats for - via en EU-
oprindelsesmærkning - at gøre opmærksom på EU´s skrappe produktionsbetingelser som et udtryk
for høj kvalitet.
Med hensyn til produktstandarder, der både omfatter obligatoriske standarder og beskyttede beteg-
nelser
2
, efterlyses holdninger om fordele og ulemper ved disse standarder, og holdninger til, hvor-
dan reglerne på dette område kan forenkles.
Særlige EU-kvalitetsordninger
Som særlige EU-kvalitetsordninger nævner grønbogen økologiordningen og ordningerne vedrøren-
de geografisk betegnelse og oprindelsesbetegnelse for landbrugsprodukter og fødevarer, og beteg-
nelser for garanterede traditionelle specialiteter. Disse ordninger har til formål at signalere over for
forbrugeren, at de pågældende produkter besidder særlige kvaliteter med hensyn til oprindelse eller
fremstillingsproces.
Med hensyn til ordningerne vedrørende geografisk betegnelse og oprindelsesbetegnelse for land-
brugsprodukter og fødevarer diskuteres i grønbogen, om der bør fastsættes yderligere kriterier for
registrering af produkter under disse ordninger, og om ordningerne også bør omfatte disse produk-
ter, når de anvendes som ingredienser i andre fødevarer.
Med hensyn til økologi efterlyses navnlig holdning til, hvordan markedet for økologiske produkter
kan udvikles.
Private kvalitetsordninger
Det anføres i grønbogen, at private kvalitetsordninger omfatter en mangfoldighed af ordninger, og
anvendelsen af disse ordninger berører en række lovgivningsområder – varernes frie bevægelighed,
konkurrenceregler, information og mærkning mv.
I grønbogen efterlyses holdninger til, om der bør udarbejdes EU-retningslinjer med det formål at
sikre en mere ensartet anvendelse af private kvalitetsordninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig, men det forventes, at Europa-Parlamentet vil afgive en ini-
tiativbetænkning om grønbogen til Kommissionen.
2
Betegnelser, der ikke er obligatoriske, men hvis de anvendes, skal særlige betingelser være opfyldt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0004.png
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Grønbogen er et oplæg til diskussion og har derfor ikke administrative eller finansielle konsekven-
ser.
Høring
Fødevarestyrelsen har senest sendt grønbogen i høring med frist for bemærkninger den 24. novem-
ber 2008. Der er ikke indkommet yderligere bemærkninger.
Notatet har været sendt i høring i §2-udvalget (landbrug) og i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Landbrugsraadet har på vegne af medlemmerne i skriftligt høringssvar den 12. november 2008
meddelt, at Kommissionens initiativ hilses velkomment, idet der ses frem til en konstruktiv drøftel-
se af rammerne for den fremtidige europæiske fødevarekvalitetspolitik. Landbrugsraadet støtter i
princippet Kommissionens målsætning om at fremme produktionen af europæiske kvalitetsfødeva-
rer og markedsføringen heraf.
Landbrugsraadet ser imidlertid også et særligt behov for at kæde drøftelserne om fødevarekvalitet
sammen med de bestræbelser, der netop pågår i regi af Generaldirektoratet for Erhvervs- og Virk-
somhedspolitik (Kommissionen) med henblik på at styrke konkurrenceevnen i den europæiske
landbrugs- og fødevaresektor.
I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at ensidig europæisk fokus på fødevarekvalitet som
værende lig med oprindelse er for snæver og uanvendelig for den samlede europæiske fødevarepro-
duktion generelt, idet den ikke forholder sig til andre væsentlige forbrugertrends/markedskrav og er
i modstrid med den generelle europæiske fødevarepolitik, som er fremtidsorienteret og bredt foku-
seret på parametre som konkurrence, innovation, ernæring, miljø og fødevaresikkerhed.
Etablering af en fælles europæisk kvalitetsmærkningsordning baseret på
”produceret i EU/ produce-
ret uden for EU”
med tilhørende logo vil umiddelbart ”bare” være endnu et mærke, som risikerer at
forsvinde i mængden, eller i værste fald forvirre forbrugerne unødigt, fremfører Landbrugsraadet.
Det er tvivlsomt om et sådant mærke vil opfattes som ”added value” af forbrugerne, og en afbalance-
ret og saglig informationskampagne om den indsats de europæiske fødevareproducenter yder, kunne
i sig selv bidrage til en bedre forståelse heraf. Landbrugsraadet har noteret sig landbrugskommissæ-
ren udtalelse om, at et mærke skal anvendes for at holde styr på kvaliteten af importerede fødevarer.
Det er i Landbrugsraadets optik EU's veterinær- og fødevarekontor (FVO), der skal have styr på kva-
liteten af importerede fødevarer, så forbrugerne trygt kan vælge varer, der måtte indeholde råvarer
produceret udenfor EU. Den opgave skal ikke løftes ved hjælp af et mærke, men via importkontrol.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0005.png
Landbrugsraadet noterer sig i den forbindelse med tilfredshed, at forslag om etablering af en generel
landespecifik obligatorisk oprindelsesmærkning er udgået af grønbogen. De gældende regler om op-
rindelsesmærkning, som fremgår af gældende generelle mærkningsdirektiv bør således bibeholdes.
Oprindelsesmærkning bør i den forbindelse alene ske på frivillig basis, da styrkelse af nationale
præferencer og fremme af varernes frie bevægelighed på det indre marked er uforenelige størrelser.
Udvikling af økologisk fødevareproduktion bør prioriteres højt i den europæiske fødevarekvalitets-
politik, bemærker Landbrugsraadet. En styrket indsats for udbredelse af økologisk produktion
fremmer både udviklingen af en ny kvalitetssektor i europæisk fødevareproduktion og bidrager
samtidig til opnåelse af fællesskabets målsætninger på natur og vandmiljøområdet. Økologiens
fremtidsmuligheder afhænger af forbrugertilliden til den økologiske produktion, og derfor er det
vigtigt, at kommissionen gennemfører aftalte initiativer i EU's Aktionsplan for økologisk fødevare-
produktion, herunder at styrke såvel kontrollen med og markedsføringen af den økologiske produk-
tionsmetode.
EU har i mange år medvirket til at udvikle særlige (handels)normer, der for en lang række land-
brugsprodukter og visse forarbejdede fødevarer indeholder produktdefinitioner, mindstekrav, pro-
duktklasser og mærkningsbestemmelser for at informere forbrugerne. EU bør fortsat spille en rolle i
bibeholdelsen og den fortsatte udvikling af relevante normer, som dels giver forbrugeren mulighed
for at træffe et oplyst valg af fødevarer, samt giver fødevareproducenterne mulighed for at indrette
fødevareproduktionen på ensartede konkurrencevilkår.
Administrative byrder medvirker ikke til at forbedre EU fødevareproduktionen på det globale føde-
varemarked. Det er således særdeles vigtigt, at ethvert kvalitetstiltag vurderes i forhold til, hvilke
byrder der lægges på fødevareproducenterne. Her er det igen vigtigt, at der sker en koordinering af
arbejdet i kommissionens forskellige tjenestegrene.
For så vidt angår det eksisterende EU-system om beskyttede geografiske betegnelser, beskyttede
oprindelsesbetegnelser samt garanti for traditionel specialitet, ønsker Landbrugsraadet her en for-
enkling og foreslår derfor, at kategorien ”traditionel specialitet” afvikles, da der stort set ikke er no-
gen registreringer. Desuden ser Landbrugsraadet ikke noget behov for, at kriterierne for at benytte
betegnelsen PGI (beskyttet geografisk betegnelse) strammes op, så linket mellem produkt og oprin-
delse tydeliggøres, da dette vil virke imod hensigten med fremmelsen af varernes frie bevægelighed
i EU.
Antallet af private og nationale ordninger for certificering af fødevarekvalitet er stigende, og detail-
handlen og fødevareproducenterne har på denne måde mulighed for at differentiere sig fra konkur-
renterne, men samtidig giver den lange række af standarder anledning til stigende økonomiske og
administrative byrder for den enkelte fødevareproducent. Der er behov for, at Kommissionen har
fokus på denne udvikling med henblik på at medvirke til, at certificerings- og kontrolbyrderne for
fødevareproducenterne integreres og reduceres. Her kunne man overveje at udarbejde nogle guide-
lines for auditering.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0006.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at grønbogen giver en god oversigt over de eksisterende ordninger vedrørende
fødevarekvalitet.
Det er generelt regeringens holdning, at der ikke er brug for yderligere lovgivning om fødevarekva-
litet, ligesom der ikke ønskes en udvidelse af anvendelsesområdet for geografiske betegnelser til
områder uden for landbrugs- og fødevareområdet. Fra dansk side ses derudover gerne en yderligere
forenkling eller afvikling af eksisterende EU-lovgivning. Det er imidlertid positivt, at offentliggø-
relse af grønbogen sætter fokus på kvalitetsfødevarer, og på vigtigheden af, at EU skaber rammerne
for private initiativer, der sigter mod at udnytte kvalitetsparametre til at promovere europæiske pro-
dukter på det globale marked.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre medlemslandes holdninger til grønbogen.
Kommissionen præsenterede under eventuelt grønbogen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27.
– 28. oktober 2008. Enkelte medlemslande udtalte sig i den forbindelse positivt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat den 13. november 2008 til Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.
Forslag til Rådets forordning om gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 for så vidt angår anvendelse af antimikro-
bielle stoffer til at fjerne overfladeforurening fra fjerkræslagtekroppe
KOM (2008) 430
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juni 2008. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget tillader på en række betingelser brugen af 4 specifikke kemiske stoffer til fjernelse af bak-
teriel forurening på slagtefjerkrækroppe. Forslaget indeholder krav til brugen og bortledningen af
rester til miljøet. Det er et krav, at fjerkrækødet skal skylles, så der ikke er rester af det anvendte
kemiske stof eller omdannelsesprodukter heraf på kødet. Desuden stilles krav om at behandlet fjer-
krækød skal mærkes med oplysning herom. Kommissionen vil efter en 2-årig anvendelsesperiode
evaluere forslaget på baggrund af en videnskabelig vurdering af de indhøstede erfaringer. Forsla-
get kan betyde en nedsættelse af beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0007.png
Baggrund
Kommissionen har den 29. oktober 2008 fremsat et forslag til Rådets forordning om gennemførel-
sesbestemmelser for Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om brug af ke-
miske midler til at fjerne overfladeforurening fra fjerkræslagtekroppe. Forslaget er oversendt til Rå-
det i en dansk version den 5. november 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordning (EF) Nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmel-
ser for animalske fødevarer, særligt artikel 3, stk. 2.
Forslaget har tidligere været til afstemning i en forskriftsprocedure i Den Stående Komité for Føde-
varekæden og Dyresundhed den 2. juni 2008, hvor der var kvalificeret flertal imod forslaget. Dan-
mark stemte imod forslaget. Kommissionen har nu forelagt sagen for Rådet og underrettet Europa-
Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal inden udløbet af fristen på tre måneder vedtage for-
slaget eller udtale sig imod det.
Forslaget forventes sat til afstemning på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18-19. december 2008.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til eksisterende fødevarelovgivning. Det er derfor
regeringens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at tillade import af fjerkrækød fra USA, som rutinemæssigt tillader be-
handling af fjerkræslagtekroppe med 4 specifikke kemiske stoffer til fjernelse af bakterieforurening.
En vedtagelse af forslaget vil samtidig betyde, at virksomheder i Fællesskabet får mulighed for at
anvende de samme 4 kemiske stoffer. Det er den enkelte virksomhed, som beslutter, om man ønsker
at anvende kemiske stoffer til fjernelse af bakterieforurening fra overfladen af fjerkræslagtekroppe.
Det behandlede fjerkrækød kan ikke betragtes som fersk fjerkrækød i henhold til de eksisterende
handelsnormer for fjerkrækød. Derfor kan forslaget først anvendes fra den dato hvor handelsnor-
merne er ændret. Kommissionen har den 12. juni fremsat forslag om en sådan ændring.
Forslaget stiller krav om, at behandlet fjerkrækød og tilberedt kød fremstillet fra sådant kød, skal
mærkes med oplysning herom.
Forslaget er ikke tidsbegrænset, men Kommissionen skal inden for to år fra anvendelsesdatoen fore-
tage en vurdering af forordningen i lyset af de videnskabelige data, der er indsamlet og om nødven-
digt foreslå ændringer.
I forhold til fødevarevirksomheder i EU vil forslaget kun tillade brugen af ét stof ad gangen og kun
på hele fjerkræslagtekroppe. Der skal foretages afskylning med vand, så der ikke er rester af det an-
vendte stof eller omdannelsesprodukter heraf på kødet. Fødevarevirksomheden skal overvåge effek-
ten af afskylningen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0008.png
Fødevarevirksomheden skal indsamle oplysninger, som skal anvendes til at belyse risikoen for ud
vikling af resistente bakterier og indvirkningen på miljøet. Det fremgår af forslaget, at Kommissio-
nen snarest vil fastsætte tekniske specifikationer for, hvilke oplysninger fødevarevirksomhederne
skal indsamle.
Forslaget indeholder krav om, at myndighederne skal forøge frekvensen af kontrolbesøg og/eller ti-
den brugt til hvert kontrolbesøg på de virksomheder, som anvender stofferne.
Forslaget indeholder bestemmelser om maksimalt tilladte mængder af klorforbindelser og fosfor-
forbindelser, som må udledes med spildevandet fra virksomheden. Myndighederne skal kræve, at
fødevarevirksomheden overvåger, at disse grænser overholdes.
Formandskabet har den 18. november 2008 fremsat et forslag til Rådets afgørelse om, at Rådet for-
kaster Kommissionens forslag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har på møde den 19. juni 2008, hvor kommissær Vassiliou redegjorde for
Kommissionens forslag, med stort flertal (526 stemmer for, 27 imod og 11 hverken for eller imod)
udtalt, at man ikke kan godkende Kommissionens forslag og henstillet til Rådet at forkaste Kom-
missionens forslag. Europa-Parlamentet understreger, at en godkendelse af de fire antimikrobielle
stoffers anvendelse til behandling af fjerkrækroppe til konsum ville være en alvorlig trussel mod de
fælles normer og standarder i EU og direkte i modstrid med fjerkræsektorens hidtidige bestræbelser
og harmoniseringer med henblik på at mindske antallet af bakterielle infektioner i EU. Parlamentet
understreger videre, at en godkendelse ville være et alvorligt slag mod og yderst skadelig for EU's
politik på området og EU's troværdighed, når det drejer sig om at håndhæve høje standarder for fø-
devaresikkerhed og –hygiejne på internationalt plan. Parlamentet henviser til, at USA allerede har
mulighed for at eksportere fjerkrækød til EU i henhold til de gældende bestemmelser, under forud-
sætning af, at fjerkrækødet ikke er blevet underkastet antimikrobiel behandling. Parlamentet henvi-
ser endvidere til, at Kommissionen erkender, at der ikke findes videnskabelige data for de miljø- og
sundhedsmæssige konsekvenser af anvendelsen af de fire stoffer, der ønskes godkendt, og henviser
til, at forsigtighedsprincippet har været fastlagt i traktaten siden 1992, og at Domstolen ved flere lej-
ligheder har præciseret, at dette princip i fællesskabsretten er et af de grundprincipper, som EU skal
følge inden for miljø- og sundhedsbeskyttelsespolitikken.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekven-
ser i Danmark, idet området er overordnet reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umid-
delbart anvendelige i Danmark.
Der vil dog være behov for at fastsætte strafbestemmelser for overtrædelse af forordningen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Skulle
danske virksomheder dog vælge at gennemføre kemisk rensning af fjerkrækød som foreskrevet i
forslaget, kan øgede omkostninger for den enkelte virksomhed til kontrol ikke udelukkes. Omfanget
af en sådan øget kontrol kan for indeværende ikke vurderes nærmere.
Fødevaresikkerhedsmæssig vurdering foretaget af EFSA.
EFSA konkluderer, at brugen af mid-
lerne ikke er fødevaresikkerhedsmæssigt betænkeligt, når behandlingen efterfølges af grundig af-
skylning med vand, så der ikke er rester af det anvendte middel eller omdannelsesprodukter. EFSA
konkluderer samtidig, at der ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag for at vurdere effekten af
midlerne, men det kan dog konkluderes, at det i bedste fald kun medfører en begrænset forbedring
af fødevaresikkerheden. Afskylning med vand alene har også en reducerende effekt, og der er derfor
behov for forskning i effekten af de kemiske midler.
EFSA påpeger endvidere, at dekontaminering ikke bør afløse god hygiejne på slagteriet og tiltag i
besætningerne.
Vurdering af risikoen for udvikling af resistens foretaget af EFSA.
EFSA konkluderer, at der
ikke er dokumentation for, at brugen af midlerne har medført udvikling af resistens. EFSA anfører
dog samtidig, at der ikke er dokumentation for, at brugen ikke på langt sigt vil medføre udvikling af
resistens. Der er således behov for forskning i risikoen for udvikling af resistens.
Det konkluderes, at der er meget begrænset viden om risikoen for udvikling af resistente bakterier
som følge af brugen af midlerne, fx salmonella. Der er behov for mere viden om brugen af midlerne
i slagterierne samt fra producenterne af midlerne om tilsætningsstoffer o.l. Det kan ikke udelukkes,
at der kan udvikles resistente bakterier, som også kan have betydning i miljøet.
Vurdering af risikoen for miljøet, inkl. arbejdere på slagterier, foretaget af videnskabelige
komitéer nedsat af Kommissionen (SCHER og SCENIHR).
Det konkluderes, at det ikke er muligt at vurdere risici forbundet med bortskaffelse af brugte opløs-
ninger af midlerne. Det kan dog konkluderes, at hvis opløsninger med klorholdige midler udledes
urenset, kan de udgøre en risiko. Hvis de udledes gennem rensningsanlæg forventes ingen risici.
Det er ikke muligt at vurdere risikoen ved udledning af omdannelsesprodukter på baggrund af eksi-
sterende viden. For fosfatholdige midler er der endnu ikke foretaget en vurdering. De øvrige midler
kan udgøre en risiko, men det kan ikke vurderes endeligt på baggrund af den eksisterende viden.
Det konkluderes, at der er en meget ringe risiko for forurening af miljøet fra rester på selve fjerkræ-
kødet.
En vedtagelse skønnes at kunne nedsætte beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der ikke er et
fyldestgørende videnskabeligt grundlag for at vurdere konsekvenserne af forslaget
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0010.png
Høring
Notatet har været sendt i høring i §2-udvalget (landbrug) og i Det Rådgivende Fødevareudvalg den
1. december 2008.
3F
meddeler, at man ikke kan støtte forslaget, idet man finder, at bekæmpelse af eventuelle syg-
domsfremkaldende bakterier bør ske så tæt ved kilden som muligt, ligesom der skal iagttages en
fornuftig hygiejne på slagterierne under slagteprocessen. 3F henviser til, at Danmark har særdeles
positive resultater fra bekæmpelse af eksempelvis salmonella.
LO
giver i skriftligt høringssvar den 3. december 2008 udtryk for, at bekæmpelse af eventuelle
sygdomsfremkaldende bakterier bør ske så tæt ved kilden som muligt, ligesom der kan iagttages en
fornuftig hygiejne på slagterierne under slagteprocessen. Fra dansk side har vi særdeles positive re-
sultater fra bekæmpelse af f.eks. salmonella, og LO kan derfor ikke støtte Kommissionens forslag.
Landbrugsraadet
har den 3. december 2008 fremsendt et nyt skriftligt høringssvar, hvor de be-
mærker, at regler om produktion af fødevarer og handel efter deres opfattelse skal bygge på viden-
skabelige vurderinger med afsæt i, hvorvidt den pågældende produktion udgør en sundhedsmæssig
risiko for forbrugerne. Der må ikke gås på kompromis med fødevaresikkerheden. Som storeksportør
har Landbrugsraadet en interesse i, at handlen med fødevarer foregår i overensstemmelse med vi-
denskabelige vurderinger med henblik på at begrænse tilfældigt handelshindrende tiltag i størst mu-
ligt omfang.
I det konkret tilfælde har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderet, at brugen
af antimikrobiel behandling ikke er fødevaresikkerhedsmæssigt betænkeligt, og den vurdering re-
spekterer Landbrugsraadet. Landbrugsraadet anerkender, at Kommissionens forslag bygger på EF-
SA’s vurdering, hvorfor Landbrugsraadet derfor bakker forslaget op, herunder også bestemmelserne
om mærkning.
Landbrugsraadet lægger i øvrigt stor vægt på, at fødevareerhvervet i Danmark har opnået særdeles
positive resultater i forhold til bekæmpelse af eksempelvis salmonella ved at bekæmpe eventuelt
sygdomsfremkaldende bakterier så tæt ved kilden, især hvad angår fjerkræ, som muligt, ligesom der
iagttages en fornuftig hygiejne på slagterierne under slagteprocessen.
Forslaget blev lagt på høringsportalen den 29. maj 2008 med høringsfrist den 4. juni 2008. Der er
den 29. maj foretaget en skriftlig høring med kort høringsfrist af Det Rådgivende Fødevareudvalgs
EU-underudvalg og § 2-udvalget.
Der er modtaget høringssvar fra Landbrugsrådet, Dansk Slagtefjerkræ, De Frie Producenter, Pro-
dan, Danske Slagterier, Forbrugerrådet, COOP og FORCE Technology SonoSteam divisionen.
Landbrugsraadet
giver udtryk for, at man er helt på linje med den skepsis, som fødevareministe-
ren har givet udtryk for. Landbrugsraadet finder, at bekæmpelse af eventuelle sygdomsfremkalden-
de bakterier bør ske så tæt ved kilden som muligt, ligesom der skal iagttages en fornuftig hygiejne
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på slagterierne under slagteprocessen. Denne tilgang har ført til særdeles positive resultater i Dan-
mark ved bekæmpelse af fx salmonella, og Landbrugsraadet kan ikke støtte Kommissionens forslag
om brug af kemiske midler til bekæmpelse af overfladeforurening.
Dansk Slagtefjerkræ
oplyser, at det på grund af den korte frist ikke har været muligt at udarbejde
en ny teknisk redegørelse. I stedet genfremsendes bemærkninger af 7. januar 2005, som blev frem-
sendt i forbindelse med det tidligere fremsatte forslag fra Kommissionen om at tillade anvendelse af
kemiske midler til fjernelse af overfladeforurening fra fjerkrækød. Dansk Slagtefjerkræ anfører, at
anvendelse af kemiske midler er i modstrid med den fremherskende indstilling hos den europæiske
forbruger, som ønsker mindst mulig brug af kemiske stoffer. Dansk Slagtefjerkræ finder, at resulta-
terne af salmonella-bekæmpelsen entydigt viser, at det er muligt gennem en indsats med forbedret
hygiejne og management i hele produktionskæden at opnå en lav forekomst af salmonella i kødet.
Vedr. campylobacter henviser Dansk Slagtefjerkræ til, at der løbende foregår forskning for at opnå
en formindskelse af forekomsten ved indsats i besætninger og ved tiltag på slagterier, der ikke inde-
bærer kemiske stoffer. Dansk Slagtefjerkræ henviser til, at der iht. EU-lovgivningen ikke må mar-
kedsføres fjerkrækød med indhold af salmonella fra 2010 – tidligst på dette tidspunkt bør man
overveje at åbne for anvendelsen af antimikrobielle stoffer. Dansk Slagtefjerkræ finder, at alle pro-
dukter, hvori der indgår fjerkrækød, som har været behandlet med kemiske stoffer, skal mærkes
med oplysning herom, og at mærkningen skal angive det anvendte stof, idet forbrugerreaktionen på
klor kan forventes at være mere negativ end på fosfat.
Dansk Slagtefjerkræ
har desuden fremsendt kopi af et brev fra Lantmännen Danpo & Rose Poul-
try dateret 31. marts 2008, hvori nævnes en række forhold, som man mener bør tages i betragtning i
forbindelse med overvejelser om evt. godkendelse af kemiske midler til fjernelse af overfladeforu-
rening. Det anføres, at kemisk behandling er en symptombehandling, men alligevel kan fjerne inci-
tamentet til at anvende jord-til-bord princippet og dermed føre til en dårligere sundhedsstatus i fjer-
kræpopulationen. En tilladelse til at anvende kemiske midler kan komplicere visionen om et forbud
mod omsætning af salmonella-positivt fjerkrækød i EU fra 2010. Det kan blive nødvendigt at an-
vende en anprisning af fjerkrækød, som ikke er behandlet med kemiske midler. Der er bekymring
for fjerkrækødets image hos forbrugerne, såfremt fjerkrækød bliver den eneste type kød, som kan
behandles med kemiske midler.
Producentforeningen
De Frie Producenter
har den grundlæggende holdning, at kyllinger skal pro-
duceres med en minimal brug af kemikalier. Foreningen finder, at en tilladelse til kemisk dekonta-
minering vil være et dødsstød mod den danske slagtekyllingeproduktion. Foreningen finder, at en
tilladelse vil være i direkte modstrid mod ønskerne fra den europæiske forbruger, som ønsker rene
fødevarer fri for kemikalier. Foreningen anfører, at danske slagtekyllingeproducenter har vist gen-
nem effektiv produktionsstyring, at salmonella og campylobacter kan fjernes ved at fokusere på hy-
giejne i produktionsleddet.
Prodan (producentforeningen til Danpo A/S)
er imod Kommissionens forslag om dekontamine-
ring af fjerkræ. Det fremføres, at forslaget vil underminere det meget store arbejde der gøres for at
mindske uønskede eller sygdomsfremkaldende mikroorganismer på kyllinger.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0012.png
Danske Slagterier
anfører, at begrænsninger og regler vedr. handel skal bygge på videnskabelige
principper med udgangspunkt i WTOs regelsæt. Danske Slagterier anfører, at Danmark som nette-
eksportør bør have en overordnet interesse i, at principperne for handel baseres på videnskabeligt
grundlag. Danske Slagterier anfører, at man ikke ønsker at gå på kompromis med fødevaresikker-
heden, og er trygge ved, at Kommissionens forslag bygger på EFSAs vurdering. Man bakker derfor
op om, at Kommissionens forslag bygger på videnskabeligt grundlag. Man finder det væsentligt at
bemærke, at den i forslaget beskrevne overfladebehandling er anvendt med gode erfaringer i USA,
inkl. kontrollen heraf.
Forbrugerrådet
kan ikke støtte forslaget. Forbrugerrådet foretrækker at der sker tiltag mod bakte-
rier langt tidligere i processen, dvs. allerede mens kyllingerne lever, så bakterierne holdes nede fra
jord-til-bord. Forbrugerrådet henviser til den danske salmonellahandlingsplan, som griber ind i alle
led af produktionen, lige fra avl over varmebehandling af foder, til desinfektion af hele stalden, efter
kyllingerne er sendt til slagtning, og inden et nyt hold kyllinger ankommer. Denne plan har været
effektiv og har ført til en meget lav salmonellaforekomst i dansk kyllingekød og æg.
Forbrugerrådet
medsender desuden kopi af brev fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC,
Copa Cogeca (de europæiske landbrugsorganisationer) og EEB (de europæiske miljøorganisatio-
ner). Forbrugerrådet støtter holdningen i brevet. Det fremgår af udtalelsen, at organisationerne er
meget bekymrede over Kommissionens intentioner om at tillade import fra USA af kemisk behand-
let fjerkrækød, da brugen af disse midler er stærkt kontroversiel hos europæiske forbrugere, land-
mænd og miljøorganisationer, som ikke anser anvendelsen for nødvendig, hvis der tages de nød-
vendige hygiejniske forholdsregler fra jord-til-bord. I brevet henvises til undersøgelser offentlig-
gjort i USA i januar 2007 i Consumers Report, hvor det fremgår, at antallet af fødevarebårne syg-
domstilfælde i USA forårsaget af salmonella og campylobacter er stort set uændret fra 2001 til 2007
uanset indførelsen af kemisk behandling af fjerkrækød. Desuden viser rapporten, at der er stor og
stigende forekomst af salmonella og campylobacter i fjerkræflokke i USA. Det nævnes i brevet, at
den europæiske jord-til-bord strategi har medført et fald i fund af salmonella i fjerkrækød. Endelige
henvises i brevet til TACD, Transatlantic Consumer Dialogue, som er et samarbejde mellem 65 for-
brugerorganisationer i USA og EU, og som er imod at åbne det europæiske marked for fjerkrækød
behandlet med kemiske midler. Forbrugergrupperne er også bekymrede for risikoen for skade på
vandmiljøet og for risikoen for udvikling af antibiotikaresistens.
Forbrugerrådet
gentager deres holdning i høringssvar fremsendt den 3. december 2008.
COOP
finder det særdeles problematisk, såfremt kemisk dekontaminering af fjerkrækroppe tillades
i EU. COOP er af den grundlæggende opfattelse, at indsatsen mod patogener skal fokusere på at
minimere smittetrykket ved kilden. COOP frygter, at uanset kravet om afskylning med vand, kan
der være rester af reaktionsprodukter fra de anvendte kemiske midler i kødet. Hvis man ønsker at
behandle inficerede råvarer, bør det ske ved varmebehandling eller fysiske teknikker, fx frysning,
dampning, ultralydsbehandling eller højtrykskonservering. Alternativt kan anvendes fødevareingre-
dienser som enzymer eller fermenteringskulturer til at hæmme eller dræbe patogener. COOP har
den klare opfattelse, at forbrugerne vil være meget skeptiske overfor kemisk dekontaminering og vil
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sidestille det med bestråling. Endelig bemærker COOP, at de foreslåede kemiske behandlinger ikke
vil fjerne patogener, men blot reducere antallet, mens baggrundsfloraen af harmløse bakterier vil
blive reduceret og ikke efterfølgende kunne holde antallet af patogener nede.
FORCE Technology SonoSteam divisionen
(dansk rådgivningsfirma) anfører, at behandlingen
ikke har den ønskede effekt. I USA, New Zealand og Canada, hvor behandlingen anvendes, har be-
handlingen ikke nedsat eller forebygget spredning af salmonella eller campylobacter. Da udbredel-
sen af antibiotikaresistente bakterier er højt i nogle af de lande, der anvender kemisk dekontamine-
ring, og da behandlingen ikke fjerner bakterierne, er der risiko for spredning af resistente bakterier
også til europæiske forbrugere. Der kan være risiko for en for forbrugerne uacceptabel ændring af
kyllingernes udseende. Det nævnes, at specielt klordioxid og surt natriumklorit (som er nogle af de
foreslåede stoffer) medfører risiko for dampe af frit klor i slagterierne. Det nævnes endvidere, at der
stilles krav til udledning af rester fra slagterierne i EU. Tilsvarende gælder ikke nødvendigvis i tred-
jelande, hvor virksomhederne derfor vil få en konkurrencemæssig fordel. Endelig nævnes, at der i
EU foregår udvikling af alternative metoder, og at denne metodeudvikling vil kunne blive vanskeli-
gere, såfremt kemisk dekontaminering bliver tilladt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
I Danmark er der traditionelt ikke benyttet kemiske midler i bekæmpelsen af sygdomsfremkaldende
bakterier som salmonella og campylobacter i kød. Der er i tæt samarbejde med branchen udviklet
strategier og handlingsplaner, der sigter mod at nedbringe og om muligt helt udrydde bakterierne i
besætningerne og på slagterierne uden brug af kemisk dekontaminering. Grundlæggende bør man
fastholde princippet i EU lovgivningen om, at man fjerner problemerne ved kilden i stedet for ke-
misk efterbehandling. Dvs. at landmændene f.eks. er opmærksomme på at bekæmpe bakterier i be-
sætningerne, og at slagterierne opretholder en god hygiejne under slagteprocessen.
Det er muligt, at brugen af kemiske midler kan anvendes i indsatsen mod de sygdomsfremkaldende
bakterier. En forudsætning er, at midlerne ikke har nogen negativ sundhedsmæssig effekt, og at der
er en solid og fyldestgørende dokumentation for det.
Det er den videnskabelige vurdering, at der er behov for yderligere forskning i konsekvenserne og
effekten af brugen af kemiske midler.
Fra dansk side tillægges det generelt stor betydning, at handelsrestriktioner på fødevareområdet er
baseret på videnskabeligt grundlag.
Det kan ikke udelukkes, at sagen vil kunne få konsekvenser for det fremtidige transatlantiske øko-
nomiske samarbejde, herunder i særdeleshed for det Transatlantiske Økonomiske Råd (TEC). Han-
delsmæssige hensyn bør på det foreliggende grundlag ikke have fortrin for den videnskabelige vur-
dering.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0014.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i april og maj 2008 har et stort antal medlemsstater, heriblandt
Danmark, tilkendegivet, at kemikalier ikke bør anvendes ved fremstilling af fødevarer. Det vil un-
derminere den indsats som europæiske fjerkræproducenter har gjort i mange år med at bekæmpe
bakterieproblemerne i produktionen og ved håndteringen på slagterierne, hvis det alligevel bliver
tilladt at anvende kemisk dekontaminering til allersidst på slagteriet.
Det er endvidere blevet påpeget af nye medlemsstater, at mange af de investeringer, der er blevet
gjort i avanceret teknologi i forhold til at sikre hygiejneforholdene i forbindelse med fjerkræproduk-
tionen vil være overflødig, hvis kemisk dekontaminering ender med at blive tilladt.
I forhold til risikoen for udvikling af bl.a. resistente bakterier og betydningen for miljøet, mener fle-
re medlemsstater endvidere, at det foreliggende videnskabelige grundlag for en beslutning ikke er
tilstrækkeligt.
Der forventes ikke at være kvalificeret flertal for forslaget ved en afstemning på rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 18.-19. december 2008.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2008 forud for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 15. juli 2008, jf. samlenotat oversendt den 26. juni 2008.
Notat og grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. maj 2008.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3.
Udkast til rådskonklusioner om memorandum vedrørende Frankrigs initiativ
”Import af levnedsmidler, foder, dyr og planter: sikkerhed og overholdelse af
Fællesskabets regler”
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. november 2008.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Frankrig har udsendt et ”memorandum om import af levnedsmidler, foder, dyr og planter: sikker-
hed og overholdelse af Fællesskabets regler”. Memorandumet tager udgangspunkt i, at der i EU er
konstateret forskellig kontrolpraksis mellem medlemsstaterne, manglende central koordinering af
skærpet kontrol samt ufuldstændig harmonisering af analysemetoder. Endvidere bliver der ikke ge-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0015.png
nerelt for fødevarer af vegetabilsk oprindelse krævet systematisk kontrol ved den første ankomst til
EU. Betydningen for beskyttelsesniveauet kan ikke vurderes, idet der alene er tale om overvejelser
om EU´s fremtidige importregler. Formandskabet lægger op til, at der skal vedtages rådskonklusi-
oner om det franske memorandum.
Baggrund
Det franske formandskab har udsendt et ”memorandum om import af levnedsmidler, foder, dyr og
planter: sikkerhed og overholdelse af Fællesskabets regler.”
Formandskabet ønsker, at memorandumet skal udmønte sig i rådskonklusioner, og der er udarbejdet
et udkast til rådskonklusioner, der forventes vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-19.
december 2008.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingta-
gen til et konkret forslag fra Kommissionen.
Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner er baseret på et fransk memorandum, som tager ud-
gangspunkt i, at der i EU er konstateret forskellig kontrolpraksis mellem medlemsstaterne, mang-
lende central koordinering af skærpet kontrol samt ufuldstændig harmonisering af analysemetoder.
Endvidere peges der på, at der ikke generelt for fødevarer af vegetabilsk oprindelse bliver krævet
systematisk kontrol ved den første ankomst til EU. (Bortset fra visse højrisikogrupper). Der bliver
også peget på kontrolsvigt, som kan betyde en risiko i forbindelse med privatimporterede produkter,
og der peges på, at der findes regler i EU, som gør produktionen dyrere for EU-producenter end
konkurrenter fra 3. lande. Der nævnes bestemmelser som begrænser anvendelsen af diverse stoffer
og restkoncentrationer heraf, samt dyrevelfærdsbestemmelser. Sådanne andre legitime faktorer og
andre kollektive præferencer i EU bør der efter fransk opfattelse tages højde for, således at konkur-
renceulemperne for EU afhjælpes, f.eks. ved mærkning og information om EU-produkters særlige
kvaliteter.
Formandskabet foreslår på den baggrund:
1. Forbedring af EU´s importkontrol og definition af et nyt strategisk EU system for importkontrol,
som dækker alle plante- og animalske produkter, herunder især fødevarer. Dette omfatter også, at
Den systematiske grænsekontrol udvides fra at gælde animalske fødevarer til at gælde alle
fødevarer.
anvendelsen af sporingssystemerne for dyr og animalske produkter (TRACES) og planter
(EUROPHYT) bør tilskyndes politisk og finansielt både i hver medlemsstat og i Kommissi-
onen.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0016.png
Frankrig konkret foreslår, at der bliver skabt en udbygget central database, som kan bruges
til at tilrettelægge og prioritere den fremtidige kontrol af fødevarer, foder, dyr, og planter i
EU.
der sker et bedre samarbejde og koordination mellem toldmyndighederne i medlemsstaterne
og de faglige myndigheder. I Danmark, f.eks. Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen,
der sker en opprioritering af EU´s internationale samarbejde og bistand til tredjelande inden
for området.
2. En gennemgribende analyse af sundhedsmæssige og plantesundhedsmæssige risici ved importe-
rede produkter. F.eks. ved at opgradere risikovurderingsarbejdet gennem Den Europæiske Fødeva-
reautoritet, EFSA´s kvalitetssikring af risikovurderinger.
På foder- og plantesundhedsområdet lægger det franske memorandum endvidere op til en generel
styrkelse af kontrollen af importer ved grænsen. I forhold til animalske biprodukter, der ikke er be-
stemt til konsum, bliver det også foreslået, at der generelt skal ske officiel kontrol på EU´s ydre
grænse. Endvidere bliver det foreslået at udføre flere FVO-inspektioner (Food and Veterinary Offi-
ce (EU´s auditorgan)) indenfor planteområdet i tredjelande.
3. At konkurrenceforvridning for så vidt angår andre legitime faktorer og kollektive præferencer
bliver dokumenteret og imødegået, således at EU kan fastholde sine generelt høje standarder på
f.eks. miljø og dyrevelfærd i forhold til producenter i tredjelande, hvor miljømæssige og etiske hen-
syn spiller en mindre fremtrædende rolle i fødevareproduktionen.
Det fremlagte udkast til rådskonklusioner afspejler disse synspunkter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
Gældende dansk ret (evt.)
Import af levende dyr, animalske fødevarer og avlsmateriale og animalske nonfood produkter samt
hø og halm og øvrige planter og planteprodukter er reguleret af følgende lovgivning:
Lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr.
Bekendtgørelse nr. 774 af 29. august 2001 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende
dyr.
Lov nr. 526 af 24. juni 2005 om fødevarer.
Bekendtgørelse nr. 830 af 13. august 2008 om veterinærkontrol ved indførsel af animalske fø-
devarer.
Bekendtgørelse nr. 270 af 6. april 2000 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af avlsmateria-
le og animalske nonfood produkter, m.v.
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig
kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresund-
heds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0017.png
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige be-
stemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum.
Lov om planteskadegørere jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 med de ændringer, der
følger af § 2 i lov nr. 404 af 1. juni 2005 og § 72 i lov nr. 538 af 8. juni 2006
Bekendtgørelse nr. 100 af 17. februar 2005 om indførsel af planter og planteprodukter m.m.,
Bekendtgørelse nr. 1035 af 17. december 1997 om indførsel og om flytning af planteskadegøre-
re m.m. til brug ved forsøg, forskning og planteforædling,
Konsekvenser
Betydningen for beskyttelsesniveauet kan ikke vurderes, idet der alene er tale om rådskonklusioner.
Der kan ikke på det nuværende grundlag angives en vurdering af lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser af rådskonklusionerne vedrørende det franske me-
morandum.
Høring
På møde i §2-udvalget (landbrug) den 3. november 2008 oplyste Landbrugsraadet, at man anså ens-
artede konkurrencevilkår som et selvstændigt mål. Idet Danmark eksporterer meget, skal det und-
gås, at forslaget medfører tekniske handelshindringer. Endvidere bør forslaget afbalanceres i WTO-
sammenhæng samt gennem bilaterale møder. Landbrugsraadet vil afvente nærmere konkretisering
af forslagene.
DI Fødevarer bemærkede, at forslaget umiddelbart virkede positivt, men at man skulle være op-
mærksom på, at forslaget kan medføre elementer af protektionisme.
Landbrugsraadet har endvidere i skriftligt høringssvar den 4. november 2008 fremført følgende:
I forbindelse med vedtagelse af EU’s hygiejnepakke (forordningerne 852/2004, 853/2004 og
882/2004) blev det pålagt Kommissionen at udarbejde en revision af reglerne baseret på de erfa-
ringer man har gjort sig siden reglernes ikrafttræden i 2006 og på den baggrund fremsætte even-
tuelle forslag til nye/ ændrede regler. Landbrugsraadet afventer derfor dette arbejde, men finder
ikke et påtrængende behov for nye eller ændrede regler.
Landbrugsraadet finder det uklart, hvad de foreslåede forhold vil komme til at omfatte. På vegne
af Mejeriforeningen påpeges det derfor, at det ikke er hensigtsmæssigt, hvis analyseprøver/ va-
reprøver fra tredjelande og returvarer fra tredjelande også omfattes af de omtalte importregler.
Disse to kategorier er i forvejen underlagt skrappe regler, som gerne ses lempet. Mejeriforenin-
gen er ikke af den opfattelse, at indførsel af analyseprøver/ vareprøver og returprøver er almin-
delig import. Returvarer er eksempelvis ofte produceret i EU, og specielt for analyseprøver/ va-
reprøver gælder det, at prøverne ikke er til fri omsætning og meget sjældent til konsum.
I forhold til punktet om ensartet kontrolpraksis mener Landbrugsraadet, at der løbende er behov
for at se på kontroludøvelsen i de enkelte medlemslande, ikke mindst i forhold til omkostnings-
niveauet, med henblik på at skabe ensartede konkurrencevilkår.
Regeringens foreløbige generelle holdning
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0018.png
Den er dansk holdning, at beskyttelsesniveauet skal sikres for alle produkter, inklusiv importerede
produkter. Den danske regering er åben for en drøftelse af mulige forbedringer af EU´s importkon-
trolregime, men deler ikke i udgangspunktet den franske opfattelse af, at det nuværende importsy-
stem ikke i almindelighed fungerer tilfredsstillende.
Regeringens principielle holdning er, at ansvaret for markedsføring af fødevarer og foder er virk-
somhedernes, og her konkret importørernes, ansvar. Det skitserede kontrolsystem med risikoføde-
varer af ikke-animalsk oprindelse og foder bliver ikke forbedret ved at blive flyttet til EU´s ydre
grænse.
Det generelle danske synspunkt er, at EU skal være meget varsom med at indføre systemer, som EU
ikke ønsker at se efterlignet i tredjelande. Det er således ikke i dansk interesse at introducere væ-
sentligt udvidet grænsekontrol, som kan være både ressourcekrævende og blive generende for sam-
handlen, og som ikke øger sikkerheden. Regeringen er opmærksom på, at forskelle mellem EU-
lovgivning og 3. landes krav til produktionen kan medføre højere produktionsomkostninger, men
regeringen lægger vægt på, at sådanne problemer søges løst inden for de globale handelsregulerin-
ger, og ikke ved særlige EU-foranstaltninger, som af 3. lande opfattes som diskriminerende og
eventuelt WTO-stridige.
Regeringen vil således være opmærksom på, at eventuelle ændringer i importkontrolsystemet og
øvrige EU-bestemmelser skal være afbalancerede, ikke diskriminerende og respektere de internati-
onale aftaler på området.
Regeringen vil arbejde for at ovenstående betragtninger i videst muligt omfang afspejles i konklusi-
onerne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været en positiv drøftelse af det franske memorandum, og der forventes tilslutning til de nu
gennemarbejdede konklusioner, hvor der er taget højde for en række medlemsstaters synspunkter.
Kommissionen har vedrørende kontrolspørgsmålene understreget, at man må have øje for ressour-
ceforbruget, og at ansvaret ligger hos importørerne og ikke myndighederne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om sagen ved samlenotat af 6. november 2008 forud
for rådsmødet den 19.-20. november 2008
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0019.png
4.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og
dertil knyttede betingelser for visse grupper af fiskebestande gældende for EF-
farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbe-
grænsninger
KOM (2008) 709
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om fastsættelse af de samlede tilladte
fangstmængder (TAC) og kvoter for visse fiskebestande samt betingelser for disse fangstmængder
for 2009 (TAC/kvoteforslaget). Forslaget omfatter dels EU-bestande, herunder Svalbard, dels be-
stande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for
2009 og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemslandene (kvoter), samt fastsætte visse midler-
tidige tekniske foranstaltninger og kontrolforanstaltninger for fiskeriet i 2009. Forslaget omfatter
en implementering af en kW-dageordning som fiskeriindsatsregulering i Nordsøen, Skagerrak og
den østlige del af Den Engelske Kanal, Kattegat, farvandet vest for Skotland og Det Irske Hav med
henblik på regulering af fiskeriindsatsen efter torsk, tunge og rødspætte i forskellige fiskerier. KW-
dagesystemet afløser den hidtidige havdageordning i området.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 709 af 7. november 2008 fremsendt forslag til Rådets forord-
ning om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse grupper
af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af
fangstbegrænsninger. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. november 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bære-
dygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, særlig artikel 20, og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18.-19. de-
cember 2008 med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence, hvorfor
nærhedsprincippet ikke finder anvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles
fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.
Formål og indhold
Forslaget omfatter dels EU-fiskebestande, herunder bestande ved Svalbard, dels bestande, der for-
valtes i fællesskab med tredjelande.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0020.png
Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2009 og fordele EU’s rådighedsmængder til med-
lemslandene. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger, visse tekniske foranstalt-
ninger og kontrolforanstaltninger for fiskeriet for 2009.
Forslaget omfatter implementeringen af et kW-dage system i Nordsøen, Skagerrak og den østlige
del af Den Engelske Kanal, Kattegat, farvandet vest for Skotland og Det Irske Hav med henblik på
regulering af fiskeriindsatsen efter torsk, tunge og rødspætte i forskellige fiskerier. KW-
dagesystemet afløser den hidtidige havdageordning i området som følge af, at man på rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 18.-20. november 2008 opnåede politisk enighed om en ny flerårig plan
for torsk for disse områder.
Aftaler med tredjelande:
Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU har indgået for 2009 med en række tredjelande,
herunder Norge, Færøerne og Grønland samt fordeler de kvoter, som blev vedtaget bl.a. på årsmø-
derne i NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisatio-
nen for fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav og ICCAT (Den Internationale Kommission for Be-
varelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet), IATTC (Den Inter-amerikanske Kommission for
Tropisk Tunfisk) og CCAMLR (Konventionen om bevarelse af de marine levende ressourcer i Ant-
arktis) m.fl.
EU-Norge
EU og Norge indgår to årlige aftaler. En om Skagerrak og en om øvrige områder i Nordatlanten.
Der er blandt andet aftalt fælles forvaltning i Nordsøen og Skagerrak for torsk, kuller, hvilling, sej,
rødspætte, sild samt makrel. Ved de årlige konsultationer aftales TAC’er for det kommende år for
disse bestande, bl.a. ud fra fælles vedtagne forvaltningsplaner. Aftalen indebærer også en
afbalanceret udveksling af fiskerimuligheder for bestande, der ikke forvaltes i fællesskab, herunder
arktisk torsk, arktisk kuller, blåhvilling, rejer, havtaske, jomfruhummer, tobis, brisling m.fl.
Konsultationerne med Norge finder sted ved tre forhandlingsrunder, i år henholdsvis den 4.-7.
november, den 24.-28. november og den 8.-9.- og evt. 10. december 2008.
Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte og sild af betydning for Danmark. Ligeså
er fiskeriet efter havtaske og jomfruhummer i norsk farvand, hvor Danmark har tæt på 100 % af
EU’s kvote.
Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat i
2009:
Art
Torsk
i Nordsøen
og Skagerrak
Rådgivning
I forhold til forsigtighedsprincippet
er anbefalingen fra ICES en 0-TAC.
ICES har nu vurderet EU’s forslag til
TAC i 2008 (i
tons)
22.152 tons i
Nordsøen og
3.165 i Ska-
DK andel af EU's
kvote
20 % i Nordsøen
og 83 % i Skager-
rak
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0021.png
Art
Rådgivning
ændret genopretningsplan for torske-
bestandene til at kunne føre til en
genopretning af torskebestandene.
Hvis forslaget følges kan TAC’en
forøges med 15 % i 2009. ICES har
ikke hermed taget stilling til, om for-
slaget er i overensstemmelse med
forsigtighedsprincippet.
44.863 tons
ICES vurderer, at den fælles forvalt-
ningsplan er i overensstemmelse med
forsigtighedsprincippet, og anbefaler
en reduktion af TAC på 9 %.
126.000 tons
Ved at følge rådgivningen, der er i
overensstemmelse med forvaltnings-
planen, kan TAC’en for 2009 sættes
til 126.000 tons, hvilket er en reduk-
tion på 7 % i forhold til TAC for
2008.
11.000 tons
ICES anbefaler en reduktion af TAC
i Nordsøen på knap 40 % til 11.000
tons, heraf 5.900 tons til konsum.
I Skagerrak/Kattegat er rådgivningen
en uændret TAC på 1.050 tons i
2009.
55.370 tons
I forhold til sidste års bestandsvurde-
ring er bestanden blevet opjusteret.
Ændringen skyldes hovedsageligt, at
togter viser en øgning i bestanden i
den vestlige Nordsø, mens bestanden
i den østlige del forbliver lav. ICES
anbefaler en forøgelse af TAC med
13%.
9.400 tons
ICES rådgivning baserer sig således
på data fra 2006 og 2007 og giver
den samme TAC rådgivning (9.400
TAC i 2008 (i
tons)
gerrak
DK andel af EU's
kvote
Kuller
i Nordsøen
og Skagerrak
49.300
7 % i NS / 84 % i
Skagerrak
Mørksej
i Nord-
søen og Skager-
rak/Kattegat
135.900
9%
Hvilling
i Nordsø-
en
17.850
13 %
Hvilling
i Skager-
rak / Kattegat
1.050
90 %
Rødspætte
i
Nordsøen
49.000
20 %
Rødspætte
i Ska-
gerrak
9.350
79 %
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0022.png
Art
Rådgivning
t.) for 2009 som for 2008.
433.000 – 656.000 tons
Ovennævnte TAC-interval gælder
for hele det nordøstlige Atlanterhav.
ICES-rådgivningen siger, at bestan-
den er på et højt niveau, men at der
er foregået et væsentligt overfiskeri i
sydlige områder og af Island i for-
hold til den fastsatte TAC for 2008
på 456.000 tons. Den eksisterende
forvaltningsplan skal revideres.
15.000 tons
ICES-rådgivningen siger, at bestan-
den er på et stabilt og rimelig højt
niveau. En samlet TAC for IIIa og
IVa(øst) foreslås til at være uændret
15.000 tons.
180.000 tons
ICES anser ikke længere den eksiste-
rende forvaltningsplan som bæredyg-
tig på lang sigt. Pba. en evaluering af
nye fangstregler anbefaler ICES, at
sildefangsterne i Nordsøen i 2009 for
konsumfiskeriet skal være mindre
end 171.000 tons og i industrifiskeri-
et mindre end 7.900 tons.
22.800 tons
På grund af den stærkt faldende re-
kruttering og uden en vedtaget for-
valtningsplan og fastsatte grænsere-
ferencepunkter anbefaler ICES en
betydelig reduktion af fiskeritrykket i
2009. Fiskeritrykket skal derfor ligge
under F
MSY
(0,25), hvilket vil svare
til fangster på mindre 22.800 tons i
2009 i Skagerrak/Kattegat.
52.000 tons
Brislinge-TAC’en har været på et
næsten uforandret niveau i en årræk-
ke. ICES finder ikke anledning til at
ændre på denne rådgivning.
TAC i 2008 (i
tons)
48.566 /
456.000 (glo-
bal TAC)
DK andel af EU's
kvote
57 %
Makrel
i Nordsø-
en og Skagerrak /
Kattegat
Rejer
i Skagerrak
11.620 i IIIa
65 %
Sild
i Nordsøen
220.033 (inkl.
bifangster)
Variabel andel af
konsumkvoten / 96
% af bifangstkvo-
ten
Sild
i Skagerrak /
Kattegat
63.143 (inkl.
bifangster)
48 % af konsum-
kvoten og 85 % af
bifangstkvoten.
Brisling
i Skager-
rak / Kattegat
52.000
72 %
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0023.png
EU-Færøerne
Der afholdes konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimuligheder for 2009
den 9.-10. december 2008. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne giver bl.a. Danmark
fiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.
Makrel
Kyststaterne EU, Norge og Færøerne enedes den 31. oktober 2008 om at fastsætte en reference-
TAC for makrel i 2009 på 511.287 tons, hvor EU i tillæg hertil har fastsat TAC’en for den sydlige
komponent på 35.829 tons. Efterfølgende er der i regi af Kommissionen for Fiskeriet i det
Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) fastsat en kvote for makrel i internationalt farvand på 57.884
tons. Norge og Færøerne forventes endelig at fastsætte en unilateral kvote for en nordlig komponent
på samlet 15.000 tons. Samlet set er der tale om en stigning i fiskerimulighederne i forhold til 2008
på 36 pct. For de danske makrelkvoter vil dette indebære en stigning på ca. 17,6 pct., da Danmark i
2008 opnåede en særlig tildeling af makrel for at kunne råde over i alt 25.000 t, der udgør den
særlige danske makrelprioritet.
Blåhvilling
Kyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne fastsatte den 11. november 2008 en TAC for
blåhvilling for 2009 på 590.000 tons svarende til en reduktion på 53 pct. i forhold til 2008. Efter-
følgende er der i regi af Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) fastsat
en kvote for Rusland og Grønland i internationalt farvand på i alt 63.194 tons. Der blev i NEAFC
opnået enighed om langsigtede foranstaltninger baseret på en 35 pct.’s reduktion af fiskeridødelig-
heden i 2009 og 2010, hvorefter målet for fiskeridødeligheden forventes at være nået, og TAC’en
kan fastsættes i overensstemmelse med målet for fiskeridødeligheden i en forvaltningsplan fra 2011.
Desuden blev det bilateralt mellem EU og Norge fastsat, at de respektive parter kunne fiske 68 % af
deres kvote i hinandens farvande.
Atlanto-skandisk sild
Kyststaterne Norge, Island, Rusland, EU og Færøerne enedes om en samlet TAC for atlanto-
skandisk sild i 2009 på 1.643.000 tons svarende til en stigning på 8 pct. i forhold til 2008. Desuden
er den adgangsaftale, der blev indgået for 2007 og 2008 videreført i 2009, således at EU’s fiskere
har adgang til at fiske 90 % af EU’s kvote i norsk farvand.
EU-bestande:
Tobis
Kommissionen foreslår en regulering af tobisfiskeriet i 2009 som i 2008, hvor TAC’en ikke fastsæt-
tes fra årets begyndelse, men på baggrund af resultaterne af et moniteringsfiskeri der tidligst må på-
begyndes den 1. april og skal afsluttes senest den 6. maj 2009. Den samlede fiskeriindsats under
moniteringsfiskeriet skal fastsættes på basis af den samlede fiskeriindsats, som er anvendt i 2008 (i
2008 blev den samlede fiskeriindsats i moniteringsfiskeriet fastsat på basis af den samlede fiskeri-
indsats i 2007) og skal fordeles blandt medlemsstaterne i overensstemmelse med kvoteallokeringen
af denne TAC.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0024.png
På grundlag af moniteringsfiskeriet samt udtalelser fra ICES (Det internationale Havunder-
søgelsesråd) og STECF (Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri) vedrø-
rende størrelsen af 2008-tilvæksten af tobis skal Kommissionen i konsultation med Norge så hurtigt
som muligt træffe beslutning om TAC’en og fiskeriindsatsen for resten af året. TAC’en kan maksi-
malt fastsættes til 400.000 t, og den fastsættes efter en glidende skala for vurdering af forholdet
mellem TAC og fangstudbytte pr. trawltime under moniteringen. Kommercielt fiskeri efter tobis i
perioden 1. august til 31. december 2009 vil være forbudt. Der foreslås en fortsat lukning for tobis-
fiskeri i et område ud for den skotske østkyst.
Torsk i Kattegat
Kommissionen foreslår en reduktion af TAC med 25 pct. fra 673 t til 505 t. Det betyder en redukti-
on i den danske kvote fra 415 t til 312 t. Bestanden er ifølge ICES på et meget lavt niveau, vurde-
ringer af fiskeridødeligheden indikerer ingen væsentlig reduktion i fiskeridødeligheden de seneste
fem år og rekrutteringen er gradvist reduceret siden 1970 og har i de seneste år været den laveste.
ICES anbefaler en 0-TAC, hvilket STECF er enig i.
Tunge i Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Kommissionen foreslår en reduktion i TAC med 25 pct. fra 940 t til 705 t for at opnå en fiskeridø-
delighed svarende til F
msy
. Det betyder en reduktion i den danske kvote fra 788 t til 592 t. Kommis-
sionen kategoriserer bestanden som en bestand, der udnyttes i overensstemmelse med maksimalt
bæredygtigt udbytte og vurderer, at TAC bør fastsættes således, at fiskeridødeligheden vil skabe det
højeste udbytte på lang sigt, dog inden for en maksimal udsvingsgrænse i TAC på +/- 25 pct. ICES
har anbefalet, at fiskeridødeligheden i 2009 fastholdes under Fpa (en fiskeridødelighed fastsat i
henhold til forsigtighedsprincippet) svarende til fangster under 800 t, hvilket STECF er enig i. Råd-
givningen vedrører imidlertid alene Skagerrak og Kattegat.
Tunge i Nordsøen
Kommissionen foreslår en stigning i TAC med 7 pct. fra 12.800 t til 13.700 t i henhold til den i EU
vedtagne flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen
3
. ICES vurderer, at EU’s flerårige plan
foreløbigt kan accepteres som beskyttelse for tunge og kan anvendes som basis for forvaltning af
bestanden på kort sigt, hvorfor ICES anbefaler at følge planen. STECF støtter, at planen følges.
Sperling
Kommissionen foreslår en TAC på 26.500 t for EU-farvande, som kan revideres af Kommissionen i
en forvaltningskomitéprocedure, når der foreligger ny rådgivning. I 2008 var TAC’en ved årets be-
gyndelse fastsat til 36.500 t for EU-farvande. Efter ny rådgivning er TAC’en fastsat til 110.000 t
(Dette indebærer en dansk kvote på 109.898 t) betinget af, at fiskeriet stoppes, når de afsatte bi-
fangstmængder af kuller og hvilling er opbrugt. ICES har anbefalet en samlet TAC for 2009 på un-
der 35.000 t. I forbindelse med fastsættelsen af en TAC for sperling er der behov for at afsætte
mængder til industribifangster af kuller og hvilling i sperlingfiskeriet.
3
Rådets forordning (EF) nr. 676/2007 af 11. juni 2007 om en flerårig plan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nord-
søen.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Brisling i Nordsøen
Kommissionen foreslår en TAC på 170.000 t (svarende til dette års endelige TAC efter ny rådgiv-
ning). TAC’en kan som i 2008 revideres af Kommissionen i en forvaltningskomitéprocedure, når
der foreligger ny rådgivning.
Jomfruhummer
Kommissionen foreslår en reduktion i TAC for jomfruhummer i Nordsøen på 10 pct. fra 26.144 t.
til 23.609 t. Den danske kvote reduceres fra 1.368 t til 1.235 t. ICES anbefaler, at man ikke forøger
fiskeriindsatsen, og at fangsterne begrænses til gennemsnittet for 2006-2007. STECF er enig heri.
Kommissionen foreslår en uændret TAC på 5.170 t for jomfruhummer i Skagerrak/ Kattegat. Den
danske kvote er på 3.800 t. På grund af datausikkerhed er ICES ikke i stand til at forudberegne
fangster, men vurderer, at der ikke er tegn på nedgang i bestanden, hvorfor det nuværende niveau
for udnyttelse og indsats vurderes som bæredygtigt.
Lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Kommissionen foreslår en reduktion i TAC på 15 pct. fra 100 t til 85 t. Det indebærer en reduktion i
den danske kvote fra 57 t til 49 t. Kommissionen kategoriserer bestanden som en bestand, hvor be-
standssituationen ikke er nøjagtig kendt og STECF rådgiver om et passende fangstniveau.
Hestemakrel
For hestemakrel foreslås der en opdeling i nye forvaltningsområder for hestemakrel, hvilket inde-
bærer en opsplitning af Nordsøen. Kommissionens hensigt er, at forvaltningsområderne er i bedre
overensstemmelse med ICES rådgivning. Forslaget indebærer, at der vil være en reduktion af TAC
for hestemakrel fra 39.303 t i det tidligere område IIa og IV af EF-farvande til 29.980 t i det nye
område IVb, IVc og VIId. Der vil være en stigning i TAC på 6 pct. fra 170.000 t i det tidligere om-
råde IV, VII, VIIIa, VIIIb, VIIId og VIIIe samt EU-farvande i Vb samt internationale farvande i XII
og XIV til 180.000 i EU-farvande i IIa og IVa, VI, VIIa-c og VIIe-k, VIII, EU-farvande i Vb og in-
ternationale farvande i XII og XIV.
TAC’er i øvrigt
For sildehaj foreslås der en 0 TAC. ICES anfører, at som følge af bestandssituationen bør målrettet
fiskeri efter sildehaj ikke tillades og bifangst bør begrænses – landinger bør ikke tillades.
For pighaj er Skagerrak, Kattegat og Østersøen som noget nyt tilføjet forvaltningsområdet for Nord-
søen (Der har ikke hidtil været fastsat TAC for pighaj for Skagerrak, Kattegat og Østersøen).
TAC’en for hele området foreslås fastsat til 0.
Der oprettes et nyt forvaltningsområde for rokker i Skagerrak, Kattegat og Østersøen. TAC’en er
foreslået fastsat til 52 t. Den danske kvote er foreslået fastsat til 43 t.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0026.png
For både pighaj og skade gælder det, at fangster af disse arter ikke må beholdes om bord og skal
straks sættes ud uskadt i det omfang, det er praktisk muligt. Fiskerne opfordres til at udvikle og an-
vende metoder og udstyr, der muliggør hurtig og sikker udsætning af sådanne arter.
For en række fladfisk i Nordsøen – pighvar og slethvar, ising og skrubbe, rødtunge og skærising fo-
reslår Kommissionen en reduktion i TAC på 10 pct. i tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen råd-
givning fra ICES/STECF.
KW-dageordningen i bilag IIA
Den hidtidige havdageordning erstattes af en kW-dageordning som fiskeriindsatsregulering i bilag
IIA. Det skal ses i sammenhæng med, at der blev opnået politisk enighed om en ny flerårig plan for
torsk i bl.a. Nordsøen og Skagerrak/Kattegat. Bilag IIA skal implementere ordningen. Bilag IIA
komplementeres af nationale gennemførelsesbestemmelser.
KW-dage vil blive fordelt på forskellige geografiske områder og redskabskategorier for hver med-
lemsstat. Den nye kW-dageordning sætter et loft for hvor meget fiskeriindsats, der må anvendes un-
der de forskellige redskabskategorier. Ordningen træder i kraft 1. februar 2009.
I det første år, defineres for hver forvaltningsenhed et loft for fiskerindsatsen baseret på den gen-
nemsnitlige indsats enten i årene 2004-2006 eller i årene 2005-2007 efter medlemsstaternes eget
valg. Fra dansk side vil man anvende referenceperioden 2004-2006. Efterfølgende fastsættes ud-
gangspunktet for fiskeridødeligheden til at være lig med den maksimale tilladte fiskeriindsats året
før. Indsatsgrupperne omfatter redskabskategorierne i de geografiske områder, for hvilke der gælder
en årlig tilpasning af den maksimale tilladte fiskeriindsats.
Den samlede kapacitet i kW for hvert område må ikke overstige kapaciteten for de fartøjer, der i
2006 eller 2007 fiskede med et reguleret redskab i det pågældende geografiske område. Medlems-
staterne kan vælge hvilket af de to år, der skal være loft for kapaciteten.
Medlemsstaterne skal fastlægge metoder og kriterier for fordelingen af indsatsen på fartøjer, f.eks.
hvor der tages højde for fiskeripraksis, der reducerer discard og påvirkningen af unge fisk, deltagel-
se i ordninger med henblik på at undgå unødige bifangster af torsk og miljøvenlige fiskemetoder.
Den nye flerårige plan for torsk indbærer, at fiskeriindsatsen i Kattegat og Nordsøen/Skagerrak i
2009 skal reduceres med 25 %.
Tekniske bestemmelser og kontrolbestemmelser
I 2006, 2007 og 2008 har der været mulighed for at gennemføre forsøg med elektrisk bomtrawl.
Kommissionen foreslår for 2009 en videreførelse af forsøget under samme betingelser som i 2007
og 2008, dvs. bl.a. betingelser om, at der højst må anvendes 15V, at højst 5 pct. af en medlemsstats
bomtrawlsflåde må tillades brug af elektricitet, og området er begrænset til syd for 56ºN.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0027.png
En bestemmelse om reduktion af discard af torsk i Nordsøen videreføres fra 2008. Det indebærer, at
medlemsstater, der er i besiddelse af en torskekvote, skal i 2009 gennemføre forsøg af tekniske for-
anstaltninger for trukne redskaber med henblik på at reducere antallet af torsk, der smides ud igen,
til højst 10 pct. Medlemsstaterne skal gøre resultaterne af de pågældende forsøg tilgængelige for
Kommissionen senest den 31. december 2009.
Andre bestemmelser
Bestemmelserne i kapitel III om fangstbegrænsninger m.v. for tredjelandsfiskerfartøjer, kapitel IV
om fiskeritilladelser til EU-fartøjer og kapitel V om fiskeritilladelser til tredjelandsfiskerfartøjer let-
tere justeret med henblik på at tage højde for den nye forordning om fiskeritilladelser, jf. Rådets
forordning (EF) nr. 1006/2008 af 29. september 2008 om tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri
uden for EF-farvande og tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande, om ændring af forordning
(EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 1627/94 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 3317/94.
Der indsættes derudover en bestemmelse om, at fiskeriindsatsen, målt i kW-dage til havs, for fartø-
jer med dybhavsfiskeritilladelse reduceres fra 75 pct. i 2008 af den pågældende medlemsstats fiske-
riindsats i 2003 til 65 pct. i 2009.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have statsfinansielle konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har både på kort og på lang sigt direkte erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. For så vidt angår TAC’erne for 2009 er der for bestande af væsentlig betydning for Dan-
mark både bestande, hvor TAC’erne stiger, herunder f.eks. torsk i Nordsøen og Skagerrak, rødspæt-
te i Nordsøen, makrel og atlanto-skandisk sild, samt TAC’er, som reduceres, herunder torsk i Katte-
gat og sild i Nordsøen og i Skagerrak. Samlet set for Danmark er vurderingen på kort sigt, at Kom-
missionens forslag vil få meget begrænsede eller ingen negative konsekvenser i erhvervets fiskeri-
muligheder. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid bl.a. afhænge af den samtidige
udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ikke mindst brændstof, og fiskerimønstre. Det
også er klart, at for den enkelte fisker kan situationen se anderledes ud og indebære enten stigninger
eller fald i fiskerimulighederne afhængigt af den enkelte fiskers fiskeri. På længere sigt forventes
fastsættelsen af fiskerimulighederne i 2009 at medføre en positiv bestandsudvikling og dermed alt
andet lige samlet set kunne medføre en forbedret indtjening for erhvervet.
Høring
Forslaget blev drøftet på møde i §5-udvalget (fiskeri) den 2. december 2008.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
620225_0028.png
Danmarks Fiskeriforening bemærkede, at TAC for tunge i Skagerrak/Kattegat/Østersøen burde for-
blive uændret med henvisning til, at en reduktion var ubegrundet. Endvidere fandt foreningen, at
den generelle reduktion af TAC på 10 % for en række fladfisk i Nordsøen var uforståelig, og
TAC’erne for disse bestande burde ligeledes opretholdes på deres nuværende niveau. Med hensyn
til lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen anførte Danmarks Fiskeriforening, at der udelukkende var
tale om et bifangstfiskeri, så yderligere reduktion af TAC’en medførte blot yderligere discard. For
så vidt angår pighaj var der ifølge Danmarks Fiskeriforening heller ikke tale om et direkte fiskeri,
og man fandt derfor, det ville blive vanskeligt at håndtere en 0-TAC. I relation til sperling var
Danmarks Fiskeriforenings opfattelse, at selvom modellen for TAC-fastsættelse med en revision ef-
ter ny rådgivning i løbet af året på ingen måde er optimal, var det nødvendigt at følge den eksiste-
rende model også i 2009.
Kattegat
Danmarks Fiskeriforening henviste generelt til sin ved tidligere møder i udvalget fremførte store
modstand mod det dansk/svenske initiativ til lukkede områder i Kattegat. Det blev bemærket, at
man forudsatte, at initiativet indebar, at den regel, som i år havde fundet anvendelse om, at én hav-
dag talte for 2�½ havdag i februar, marts og april i Kattegat ville bortfalde. Danmarks Fiskerifor-
ening anførte endvidere, at man var bekymret for præcedensskabelse i relation til etablering af luk-
kede områder, og at man ønskede at vurdere de specifikt udpegede områder nærmere.
Greenpeace udtrykte støtte til det dansk/svenske initiativ, selvom man fra foreningens side gerne
havde set, at de etablerede lukkede områder havde været større.
KW-dage
Danmarks Fiskeriforening udtrykte generel bekymring for en fortsat reduktion af fiskeriindsatsen,
idet man frygtede, at store fortsatte indsatsreduktioner kunne medføre yderligere flådereduktion.
Forhandlinger mellem EU og Norge
For så vidt angår TAC for torsk i Nordsøen/Skagerrak og foranstaltninger til reduktion af discard
fandt Danmarks Fiskeriforening, at der ikke burde træffes hastige beslutninger om nye redskaber.
Danmarks Fiskeriforening ønskede ikke en forhøjelse ud over 15%, hvis det skulle modsvares af
yderligere foranstaltninger til reduktion af discard
Med hensyn til tobis fandt Danmarks Fiskeriforening, at der burde fastsættes en foreløbig TAC fra
årets begyndelse. Der burde endvidere lægges endvidere lægges en mængde tobis til TAC’en, som
afspejlede fangster i Skagerrak. Danmarks Fiskeriforening fandt, at der ikke burde fastsættes både
en TAC og et indsatsloft. Hvis der skulle fastsættes et indsatsloft, burde det fastsættes på et rimeligt
niveau.
Regeringens foreløbige generelle holdning
TAC/kvoter
Regeringen forventer generelt at kunne støtte de forventede resultaterne af Norgesforhandlingerne.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Torskebestanden i Kattegat er på et meget lavt niveau på trods af mange års kvotenedskæringer.
Regeringen finder derfor, at der er behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at vende udviklin-
gen og undgå et kollaps af bestanden, og at dette bedst gennemføres af Danmark og Sverige i fæl-
lesskab. Erfaringerne i Kattegat viser, at gentagne kvotereduktioner ikke medfører en genopretning
af torskebestanden, og Regeringen ser derfor ikke dette som vejen frem. Danske og svenske viden-
skabelige eksperter har anbefalet at beskytte torsken i de områder, hvor den gyder, og hvor den er
mest koncentreret. Regeringen vil derfor i samarbejde med Sverige indføre særlige restriktioner for
torskefiskeriet i Kattegat med virkning fra 1. januar 2009. Heri indgår følgende hovedelementer:
1. Indførelse af områdemæssige begrænsninger af torskefiskeriet i udvalgte områder og i løbet
af gydeperioden
2. Nedsættelse af en arbejdsgruppe til udvikling af mere selektive redskaber
3. En styrkelse af kontrolsamarbejdet
Med hensyn til ovennævnte punkt 1 indebærer forslaget følgende områdemæssige begrænsninger i
Kattegat (sydøstlig del) og den nordlige del af Øresund.
a.
Sæsonlukning:
Dette område af Kattegat (og nordlig del af Øresund) vil blive lukket
i tre måneder i torskens gydeperiode. Det vil være muligt at anvende redskaber, der
ikke fanger torsk. Kun rekreativt fiskeri, der ikke er målrettet torsk, vil være tilladt.
b.
Lukket område:
I den nordlige del af det område, der er identificeret som torskens
væsentligste gydeområde, vil alle former for fisker, med undtagelse af hummertej-
ner, være forbudt i perioden 1. januar til 31. marts. Den øvrige del af året vil det væ-
re muligt at anvende redskaber, der ikke fanger torsk, lige som rekreativt fiskeri, der
ikke er målrettet torsk, vil være tilladt.
c.
Permanent lukket område:
I den sydlige del af det område, der er identificeret som
torskens væsentligste gydeområde, vil alle former for fiskeri være forbudt året rundt.
Vedrørende tobis støtter Regeringen en model svarende til dette års, hvor den endelige TAC og fi-
skeriindsats fastlægges efter en moniteringsperiode, idet man dog på sigt arbejder for en løsning,
hvor TAC kan fastsættes fra årets begyndelse.
Med hensyn til TAC-fastsættelse for sperling finder Regeringen, at der er behov for at etablere en
flerårig model med en konstant TAC, som vil kunne skabe en bedre planlægning af fiskeriet.
For så vidt angår nye forvaltningsområder i forbindelse med TAC-fastsættelse, arbejder Regeringen
for løsninger, som sikrer opretholdelse af relativ stabilitet.
KW-dageordningen
Regeringen støtter implementeringen af kW-dagemodellen i overensstemmelse med den nye fler-
årige plan for torsk i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages på rådsmødet i december 2008.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
30