Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 351
Offentligt
895003_0001.png
895003_0002.png
895003_0003.png
895003_0004.png
895003_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. september 2010

Forslag til revision af regler for tilsyn med finansielle enheder i et fi-

nansielt konglomerat – om ændring af direktiv 98/78/EF, 2002/87/EF

og 2006/48/EF – KOM (2010) 0368.

Resumé

Kommissionen foreslår tekniske tilpasninger af konglomeratdirektivetmed henblik på at sikre, at de gældende bestemmelser er klare, og ateventuelle huller i tilsynssystemet, som utilsigtet er opstået som følge afændringer af sektorspecifikke direktiver, lukkes.

1. Baggrund og indhold

Forslaget blev fremsat den 16. august 2010. Med finansielt konglomeratforstås inden for EU en koncern, der har aktiviteter inden for mindst tofinansielle sektorer, heraf mindst ét forsikringsselskab. Formålet medkonglomerattilsynet er at kontrollere de potentielle risici, der kan opståsom følge af anvendelse af samme kapital flere gange (dobbeltgearing),og koncernrisici, det vil sige risiko for afsmitning, forvaltningskomplek-sitet, koncentration og interessekonflikter, som kan opstå, når flere for-skellige finansielle tjenester kombineres.Forslaget vil primært ændre bestemmelser i direktiv om konglomerattil-synet med kreditinstitutter, forsikringsselskaber og investeringsselskaber,der er koncernforbundne, og foretage sammenhængende konsekvensret-telser i sektordirektiverne for henholdsvis kreditinstitutter og forsikring.Forslaget er baseret på artikel 53, stk. 1 i Traktaten om den europæiskeunions funktionsmåde (TEUF) og er omfattet af den almindelige lovgiv-ningsprocedure. Forslagets hovedelementer beskrives nedenfor.Tilsyn på øverst niveau med koncernerForslaget indfører begrebet "blandet finansielt holdingselskab". Dette ret-ter op på utilsigtede mangler, der er opstået i den europæiske reguleringsom følge af forskelle i definitioner i en række sektordirektiver. Da tilsy-net på konsolideret niveau eller koncernniveau i sektordirektiverne kunfinder anvendelse på finans-/forsikringsholdingselskaber, og sektorbe-stemmelserne ikke gælder blandede finansielle holdingselskaber, er deren risiko for, at et finans-/forsikringsholdingselskab, der ændrer struktur
2/5
og bliver et blandet finansielt holdingselskab, ikke vil være underlagt detkonsoliderede koncerntilsyn på det øverste moderselskabsniveau.Identifikation af et finansielt konglomeratForslaget præciserer bestemmelser om identifikation af finansielle kon-glomerater. For det første indfører forslaget, at administrationsselskabermedtages i grænseværditestene, når der foretages identifikation af et kon-glomerat. For det andet indfører forslaget en mulighed for at undtagemindre koncerner fra konglomerattilsynet, såfremt den mindste sektor ik-ke overstiger 6 mia. EUR i balancesum. For det tredje præciserer forsla-get, hvornår tværsektorielle aktiviteter anses for at være væsentlige samttilføjer krav med hensyn til eventuelle retningslinjer for anvendelse af di-spensationen for større koncerner.Forslaget muliggør at dispensere fra identifikation af et finansielt kon-glomerat, hvis en minoritetsinteresse er det afgørende element for identi-fikationen.Beregning af kapitalForslaget begrænser de mulige beregningsmetoder for kapital og bringermetoderne i konglomeratdirektivet på linje med de sektorspecifikke di-rektiver, som det supplerer.Andre forholdForslaget præciserer definitionen af relevant kompetent myndighed ogtilsynskoordinering. De nuværende bestemmelser giver plads til forskel-lige fortolkninger med hensyn til identifikationen af relevante kompetentemyndigheder. En bred fortolkning levner plads til et stort antal myndig-heder, der skal konsulteres af koordinatoren, hvilket kan være til hinderfor en effektiv koordinering.Forslaget inddrager genforsikringsselskaber i kategorien af reguleredeenheder, der kan være en del af et finansielt konglomerat.Forslaget indfører bestemmelser, der gør det muligt at udarbejde binden-de standarder inden for visse områder, fx vurdering af risikokoncentrationpå koncernniveau samt anvendelse af de forskellige tilsynsprocedurer,herunder den specifikke behandling af kapitalinteresser.FremadrettetDet er Kommissionens plan fremadrettet at gennemføre mere grundlæg-gende drøftelser om konglomerattilsynet, hvor der højst sandsynligt vilblive fokuseret på kapitalrelaterede emner. Det kan derfor ikke udeluk-kes, at der vil komme endnu en revision af direktivet i 2011.
3/5

2. Europa-Parlamentets holdning

Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet. Der foreligger endnu ikkeoplysninger om, hvornår Europa-Parlamentet forventes at udtale sig.

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet. Kommissionen vurderer, at målsætningerne med forslaget ik-ke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene og derfor bedrekan gennemføres på EU-plan. Det er kun i kraft af en EU-lovgivning, atdet er muligt at sikre, at finansielle konglomerater, der opererer i flerelande, er underlagt samme krav og tilsyn. I dette tilfælde sikrer forslaget,at de gældende bestemmelser er klare, og at eventuelle huller i tilsynssy-stemet, som utilsigtet er opstået som følge af tidligere ændringer i sektor-specifikke direktiver, lukkes. Der er endvidere tale om et direktivforslag,der baseres på de gældende direktiver på området.Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.

4. Gældende dansk ret

Direktivforslagets område er reguleret i lov om finansiel virksomhed medtilhørende bekendtgørelser.

5. Høring

Forslaget er sendt til høring hos EU specialudvalget for den finansiellesektor med frist den 20. september 2010.Finansrådet finder, at direktivforslaget ikke giver anledning til ændringeri lov om finansiel virksomhed, for så vidt angår metoden for opgørelse afsolvensen i finansielle konglomerater under dansk tilsyn. Finansrådet fin-der det vigtigt med en bekræftelse heraf.Forsikring & Pension kan tilslutte sig indstillingen om, at Danmark gene-relt støtter Kommissionens forslag til ændring af konglomeratdirektivet.Dansk Aktionærforening støtter Kommissionens forslag, men finder, atundtagelsesmuligheden for mindre koncerner ikke må anvendes automa-tisk men kun efter en konkret vurdering og beslutning.

6. Andre landes holdninger

Formandskabet indledte forhandlinger af forslaget den 14. september2010. Formandskabet stræber efter en hurtig behandling af forslaget. Ved
4/5
samme lejlighed udtrykte andre lande generelt glæde ved fremskridtene iforslaget.

7. Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side støttes ændringsdirektivet, hvis formål i første omgang erat rette op på de tekniske problemer, der viste sig efter gennemførelsen afdet første direktiv på området.

8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Lov om finansiel virksomhed skal tilpasses. Det oprindelige konglome-ratdirektiv blev gennemført på en måde, så der skete færrest mulige æn-dringer i de eksisterende koncernregler. Dette indebar, at de supplerenderegler, som blev indsat i lov om finansiel virksomhed, fandt anvendelsepå alle finansielle koncerner. Det forventes, at denne gennemførelsesme-tode foretrækkes, således at gennemførelsen af dette direktiv kun vil kræ-ve mindre tilpasninger af lov om finansiel virksomhed.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre de statsfinansiellekonsekvenser af forslaget. Det vil formentligt have begrænsede konse-kvenser i Danmark.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Der er tale om tekniske rettelser, der primært kan gøre tilsynet mere ef-fektivt. Herudover vil der i tilsynsopgaven blive sat øget fokus på kon-cerntoppen af et finansielt konglomerat. Ændringerne indebærer ligeledesen forbedret værktøjskasse for tilsynsmyndighederne til at opdage ek-sempelvis koncentrationer og interessekonflikter i et finansielt konglome-rat.EU-Kommissionen vurderer, at disse forbedringer vil kunne bidrage posi-tivt til den finansielle stabilitet.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Direktivet er kun relevant for finansielle enheder, der indgår i et finansieltkonglomerat. I Danmark er to finanskoncerner pt. omfattet af konglome-rattilsynet. Det er for tidligt at sige, om direktivet vil ændre herpå.EU-kommissionen vurderer, at forslaget vil gøre konglomerattilsynet me-re effektivt og dermed styrke konkurrenceevnen for finansielle konglo-merater i EU.På baggrund af EU-kommissionens konsekvensanalyse forventes følgen-de effekter af forslaget:
5/5
Mindre finansielle konglomerater undtages fra det supplerende tilsyn,hvilket vurderes at give en omkostningsbesparelse for de ca. 10 sel-skaber, der undtages. Selskaberne har i alt omkring EUR 69 mia. i ak-tiver.Større bank-drevne konglomerater med flere hundrede licenser, der eraktive i begge sektorer, vil derimod få øget omkostningerne, idet devil blive omfattet af konglomerattilsynet. Selskaberne har i alt om-kring EUR 9.000 mia. i aktiver.Finansielle koncerner, der inkluderer asset management, vil ligeledesblive omfattet af konglomerattilsynet og dermed få øgede omkostnin-ger. Det er en konsekvens af den nye definition af finansielle kon-glomerater. Omkostningerne vurderes dog at være relativt begrænse-de.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.