Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
Notat
Modtager(e):
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi samt
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Oplæg til danske prioriteter for videreudviklingen af EU's rammeprogram
for forskning
13. januar 2010
Videnskabsministeriet har i efteråret 2009 været i dialog med de danske interes-
senter til EU’s 7. rammeprogram for forskning. Dels ved seminarer i henholdsvis
København og Bryssel, dels gennem indkaldelse af skriftlige indspil. Formålet
var at skabe et grundlag for fastlæggelse af danske prioriteter for
viderudviklingen af rammeprogrammet.
Dialogen har taget udgangspunkt i følgende syv emner:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Rammeprogrammet og store samfundsmæssige udfordringer
Erhvervslivets deltagelse i rammeprogrammet
Administration og forenkling af rammeprogrammet
Det europæiske samarbejde om forskningsinfrastruktur
Det Europæiske Forskningsråd
Forskermobilitet og forskerkarriereudvikling
EU’s fællesskabsinstrumenter
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Dok nr.
1190604
På baggrund af de indhentede erfaringer, budskaber og ideer er der udarbejdet et
inspirationskatalog med brugernes hovedbudskaber om videreudviklingen af
rammeprogrammet. På baggrund af dette katalog er der udvalgt en række priori-
teter for det fremadrettede danske arbejde med udviklingen af EU’s rammepro-
gram for forskning. Disse prioriteter er beskrevet på de følgende sider.
Det næste rammeprogram forventes iværksat ved indgangen til 2014, da det
nuværende rammeprogram udløber ultimo 2013. Der lægges med dette 8.
rammeprogram op til at ”nytænke” rammeprogrammet, og diskussionen herom
vil således være et helt centralt emne på den forskningspolitiske dagsorden frem
mod 2014. Det første forslag til det 8. rammeprogram vil efter al sandsynlighed
blive fremlagt op til det danske EU-formandskab i foråret 2012.
Det videre arbejde vil i 2010 fokusere på midtvejsevalueringen af det nuværende
7. rammeprogram. Med afsæt heri vil der komme en politisk diskussion om større
eller mindre ændringer i det 7. rammeprograms resterende udmøntningsperiode.
Midtvejsevalueringen forventes dog samtidig at få væsentlig betydning for
diskussionerne om det 8. rammeprogram.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Rammeprogrammet og store samfundsmæssige udfordringer
Det svenske EU-formandskab har i den såkaldte ”Lund-deklaration” lagt op til, at
EU-landene i højere grad skal gå sammen om at løse de store samfundsmæssige
udfordringer fremadrettet, ikke mindst ved hjælp af rammeprogrammet for forsk-
ning.
Dette fokus på store samfundsmæssige udfordringer er tillige afspejlet i rådskon-
klusioner vedtaget på konkurrenceevnerådsmødet 3. december 2009. De omhand-
ler retningslinjer for fremtidige prioriteter for europæisk forskning og forsk-
ningsbaseret innovation med henblik på den ny EU 2020 strategi for vækst og job
(post 2010 Lissabon-strategien). Et særligt fokus omhandler, hvorledes Europa på
tilstrækkelig vis kan respondere på vor tids store samfundsmæssige udfordringer
gennem forskning og innovation.
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
at EU og medlemslandene fokuserer indsatsen indenfor forskning og ud-
vikling på at vende store globale udfordringer til vækstområder.
at EU indretter rammeprogrammet for forskning til at løse store globale
udfordringer frem for at opbygge det omkring enkeltstående tematiske
områder (fx energi eller transport), som det har været hidtil.
at tværfaglighed indgår som et helt centralt element i adresseringen af
store samfundsmæssige udfordringer som en metode til at finde bedre
løsninger på komplekse problemstillinger.
at innovations- og forskningsområdet skal hænge bedre sammen gennem
en langt tydeligere og tættere sammenhæng mellem EU’s
innovationsprogram (CIP) og rammeprogrammet for forskning.
2. Erhvervslivets deltagelse i rammeprogrammet
Det 7. rammeprogram har som mål at mindst 15 % af EU-tilskuddet fra det stør-
ste af delprogrammerne (”Samarbejde”) skal gå til små og mellemstore virksom-
heder. Det har indtil nu ikke været muligt at leve op til dette mål.
Den nedadgående trend med faldende erhvervsdeltagelse synes fortsat i det 7.
rammeprogram. Rammeprogrammet har dermed ikke medvirket til at fremme eu-
ropæisk konkurrenceevne i det tiltænkte omfang.
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
et øget offentlig-privat forskningssamarbejde, herunder inddragelsen af
små- og mellemstore virksomheder.
øget fleksibilitet i forhold til hvordan små- og mellemstore virksomheder
kan tilknyttes et forskningsprojekt.
en højere grad af målorientering frem for procesorientering, så der fra
EU’s side fokuseres mere på at nå de forskningsmæssige mål end på at de-
finere rammerne for, hvordan det skal ske.
mulighed for flere industriinitierede forskningssamarbejder.
3. Administration og forenkling af rammeprogrammet
En væsentlig og vedholdende kritik af rammeprogrammet er, at Europa-
Kommissionens sagsbehandling er bureaukratisk, uigennemskuelig og langsom-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
melig. Slutevalueringen af 6. rammeprogram understregede også behovet for en
grundig gennemgang af Kommissionens administrative praksis på dette område.
Rammeprogrammets kompleksitet, herunder også de administrative procedurer,
er i 7. rammeprogram blevet yderligere skærpet med en knopskydning af nye ini-
tiativer med særlige regler.
Europa-Kommissionen har annonceret, at de i 2010 vil offentliggøre en medde-
lelse vedrørende mulighederne for en forenkling af rammeprogrammet. Mulighe-
derne for forenkling blev endvidere drøftet på konkurrenceevne-rådsmødet 3. de-
cember 2009.
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
at opretholde det kontinuerlige fokus på effektivisering og simplificering
af FP7 for blandt andet at reducere de administrative byrder.
at Europa-kommissionen frem for at iværksætte mange nye tiltag fokuse-
rer på at gennemføre de allerede iværksatte tiltag ved bl.a. at øge den
administrative gennemsigtighed og serviceniveauet for brugerne.
at EU og medlemslandene ved udviklingen af de fremtidige prioriteter i
videst mulige omfang inddrager erfaringerne fra de eksisterende instru-
menter og strukturer, og bestandigt holder sig for øje ikke at gøre det eu-
ropæiske forskningslandskab unødigt kompliceret.
4. Det europæiske samarbejde om forskningsinfrastruktur
Det 7. rammeprogram støtter inden for forskningsinfrastruktur kun netværksakti-
viteter og transnational adgang til eksisterende faciliteter. 3,4 procent af ramme-
programmets midler er afsat til infrastrukturdelen.
Det Europæiske Strategiforum for Forskningsinfrastruktur (ESFRI) har gennem
udarbejdelsen af en ”roadmap” peget på etablering eller udbygning af en række
forskningsinfrastrukturer af særlig europæisk interesse.
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
at forskningsinfrastruktur prioriteres højere i kommende rammepro-
grammer end i det nuværende 7. rammeprogram.
at rammeprogrammet også vil omfatte støtte til konstruktion af infra-
strukturer af paneuropæisk interesse, bl.a. for at realisere projekter fra
ESFRI’s roadmap.
at forskningsinfrastrukturprogrammet skal være med til at løfte mobilitet
og uddannelse, da forskningsinfrastrukturer er gode ”lærepladser”.
5. Det Europæiske Forskningsråd
Det Europæiske Forskningsråd (ERC) blev etableret i forbindelse med det 7.
rammeprogram efter bl.a. dansk initiativ. ERC har således også været en dansk
mærkesag, siden ideen blev født. ERC er tildelt ca. 15 % af midlerne i det 7.
rammeprogram.
ERC blev evalueret i foråret 2009 og det konstateredes her, at ERC i højere grad,
end det kunne forventes, har haft succes med at tiltrække de bedste forskere.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
at Det Europæiske Forskningsråd videreføres med den samme selvstæn-
dige status og integritet som i 7. rammeprogram.
at opretholde principperne om forskerinitierede projekter og excellence
som styrende for Det Europæiske Forskningsråds uddelinger og således
ikke målrette forskningsrådets midler mod eksempelvis store globale ud-
fordringer.
at øge Det Europæiske Forskningsråds andel af budgettet.
6. Forskermobilitet og forskerkarriereudvikling
I 7. rammeprogram er et af de fire delprogrammer målrettet forskermobilitet og
er dermed kulminationen på den tiltagende rolle, området har været tillagt over
de forrige rammeprogrammer. Det betyder omvendt også, at forskermobilitet er
isoleret til særlige karriereudviklingsaktioner, herunder i særdeleshed de såkaldte
”Marie Curie”-aktioner, frem for at være indarbejdet i det øvrige rammeprogram.
Forsknings- og
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
at det tiltagende fokus på forskermobilitet og forskerkarriereudvikling
forsættes og at der fortsat vil være et selvstændigt og særligt program for
området.
at forskermobilitet, meritering og forskerkarriereudvikling bør udvides
fra et europæisk fokuseret perspektiv til et mere åbent, globalt perspektiv.
at der indgår trænings- og mobilitetsstipendier i større satsninger, såvel
som der bør udvikles særlige mobilitets- og karriereudviklingsinitiativer i
tæt tilknytning til større europæiske infrastrukturer.
7. EU’s fællesskabsinstrumenter
Indenfor rammerne af både 6., men i høj grad 7. rammeprogram for forskning, er
der blevet iværksat flere store instrumenter til at gennemføre særlige indsatser.
Det drejer sig eksempelvis om de omfangsrige fælles teknologiinitiativer (JTI)
med fællesskabsbidrag på over 7 milliarder kroner.
Initiativerne udspringer af rammeprogrammet, men har i mange tilfælde regler og
procedurer der afviger fra rammeprogrammets regelsæt.
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:
at rammeprogrammet ikke gøres yderligere komplekst og uigennemskue-
lig som følge af yderligere instrumenter med særskilte regelsæt.
større klarhed og strømligning af vilkårene for deltagelse i forhold til
rammeprogrammet i øvrigt.
at man gør brug af erfaringerne med de kendte instrumenter i forbindelse
med etableringen af nye initiativer, både indenfor og udenfor rammepro-
grammet
Innovationsstyrelsen
Side
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
784435_0005.png
Forventet tidslinje for processen frem mod det 8. rammeprogram
Det næste rammeprogram forventes iværksat ved indgangen til 2014, da det
nuværende rammeprogram udløber ultimo 2013. Der lægges med dette 8.
rammeprogram (FP8) op til at ”nytænke” rammeprogrammet, og diskussionen
herom vil således være et helt centralt emne på den forskningspolitiske dagsorden
frem mod 2014.
Det første forslag til det 8. rammeprogram vil efter al sandsynlighed blive
fremlagt op til det danske EU-formandskab i foråret 2012.
Februar/marts 2010
Arbejdet i ekspertgruppen bag midtvejsevalueringen
iværksættes
Resultatet af delevalueringerne af de tematiske områ-
der i 7. rammeprogram (fx transport) foreligger
Forsknings- og
Juli 2010
3. kvartal 2010 (planlagt
til oktober)
Forår 2011
Kommissionen offentliggør midtvejsevalueringen af
7. rammeprogram
Kommissionen præsenterer ”Financial perspectives
reflection paper”
Kommissionen præsenterer “FP8 reflection paper”
Første uofficielle udkast til FP8 (forv.)
Kommissionens første udkast til FP8 (forv.)
Forslag til de finansielle perspektiver
Dansk formandskab for EU
Diskussion af udkast til FP8
Beslutning om FP8
Beslutning om EIT
Afsluttende diskussion om de finansielle perspektiver
FP8 forventes iværksat
Innovationsstyrelsen
Side
5/5
Sommer 2011
2. halvår 2011 /
primo 2012
2012
Januar - juni 2012
2013
1. januar 2014