Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
797881_0001.png
NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
EUK, 400.A.5-0-0.
Udenrigsministeriet
Oversigt over væsentligste sager, der
ventes behandlet i Rådet (almindelige
anliggender og udenrigsanliggender) i
første halvår 2010.
Dato:
9. februar 2010
Nedenfor følger en kort beskrivelse af de væsentligste sager, der ventes behandlet i Rådet
(almindelige anliggender og udenrigsanliggender) under det spanske EU-formandskab i første
halvår 2010.
1. Almindelige anliggender
Udvidelsen
Det spanske EU-formandskab forventer at gøre fremskridt i forhandlingerne med Kroatien.
Status i forhandlingerne er, at 11 forhandlingskapitler er åbne og 17 er midlertidigt lukkede. I
forhandlingerne med Tyrkiet er 11 kapitler åbne og 1 midlertidigt lukket, mens 8 kapitler er
fastfrosset af EU pga. Tyrkiets manglende implementering af Ankara-protokollen.
Island indgav medlemsansøgning i juli 2009. Rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) anmodede på det efterfølgende møde samme måned Kommissionen om at
udarbejde en udtalelse. Som medlem af EØS og Schengen har Island allerede tilpasset en stor
del af lovgivningen til EU's acquis. Optagelsesforhandlingerne omfatter imidlertid hele EU’s
acquis, hvilket ikke må undervurderes. Kommissionens udtalelse ventes behandlet forud for
Det Europæiske Råd i marts 2010.
2. Udenrigsanliggender
Det vestlige Balkan
Det spanske formandskab ventes generelt at fortsætte bestræbelserne på at skabe fremdrift i
stabiliserings- og associeringsprocessen for landene på det vestlige Balkan. Dette indebærer på
visumområdet en status over, hvorvidt Albanien og Bosnien-Hercegovina lever op til de
tekniske forudsætninger for visumfrihed, og der vil således være basis for et forslag fra
Kommissionen om visumfrihed for de to lande, efter at den tidligere jugoslaviske republik
Makedonien, Montenegro og Serbien nu har opnået visumfri rejse til EU. Formandskabet
ventes derudover sammen med USA at videreføre Butmir-processen i Bosnien-Hercegovina for
at forsøge på at skabe grundlag for den mulige overgang fra den Høje Repræsentants Kontor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(OHR) til en styrket EU-tilstedeværelse i landet. Denne overgang er imidlertid betinget af, at
Dayton-fredsimplementeringsrådet (PIC) træffer beslutning om lukning af OHR. Endelig
forventes de næste skridt i EU-tilnærmelsesprocessen for henholdsvis Serbien og den tidligere
jugoslaviske republik Makedonien at komme op i løbet af det spanske formandskab. For
Serbiens vedkommende indebærer det dels en stillingtagen til, hvorvidt det serbiske samarbejde
med Krigsforbryderdomstolen i Haag (ICTY) muliggør iværksættelse af de nationale
ratifikationsprocedurer i EU-landene for stabiliserings- og associeringsaftalen mellem EU og
Serbien, og dels en stillingtagen til den serbiske ansøgning om medlemskab af EU. For den
tidligere jugoslaviske republik Makedonien forventes Kommissionens anbefaling af at åbne
optagelsesforhandlinger med landet at blive drøftet.
Østligt Partnerskab
Siden lanceringen i maj 2009 af det østlige Partnerskab på EU’s topmøde i Prag er arbejdet
skredet godt frem i de nyoprettede fire multilaterale platforme: demokrati, god regeringsførelse
og stabilitet; økonomisk integration og konvergens; energisikkerhed og folk-til-folk kontakter.
En række flagskibsinitiativer vil blive lanceret i løbet af det spanske formandskab. Muligheden
for yderligere fremskridt i det Østlige Partnerskab vil i høj grad afhænge partnerlandenes vilje
og evne til at engagere sig i reformarbejdet. Med præsidentvalget overstået i Ukraine er der håb
om, at der kan skabes en tilstrækkelig politisk stabilitet, så der kan komme ny intensitet i
reformprocessen. Under valgkampen og den finansielle krise har reformprocessen i nogen grad
været trængt i baggrunden. Moldova valgte i 2009 en ny europæiskorienteret regering, og i 2010
vil der være mulighed for at afprøve, om Moldova kan indhente noget af det forsømte i
forbindelserne til EU. Hviderusland har grebet muligheden for samarbejde med EU i Østlige
Partnerskab, og indsatsen for at skabe dynamik i forholdet vil fortsat blive søgt styrket.
Georgien er stadig politisk mærket af krigen i 2008, og EU vil derfor bidrage til en stabilisering
af landet gennem tilstedeværelsen af EUMM-observatørerne. EU vil arbejde for, at parterne i
konflikten tager skridt til, at de to udbryderrepublikker ikke isoleres helt fra Georgien, men at
der kan skabes en form for samarbejde over de-facto grænserne.
Mellemøsten
Fredsprocessen i Mellemøsten, herunder relancering af fredsforhandlingerne i alle spor,
situationen på jorden både på Vestbredden og i Gaza, støtte til de Palæstinensiske
Selvstyremyndigheders institutionsopbygningsproces, Køreplansforpligtelser, samt EU’s
samarbejde med den nye amerikanske administration og det øvrige internationale samfund, vil
fortsat løbende blive behandlet i Rådet. EU vil aktivt støtte bestræbelser på at opnå en samlet
fred i Mellemøsten baseret på to-statsløsningen og overveje, hvordan implementeringen af en
fredsaftale kan støttes af EU. Formandskabets befatning med fredsprocessen vil især ske
gennem aktiv deltagelse i Mellemøstkvartettens arbejde. Udviklingen i Syrien forventes at
påkalde sig betydelig opmærksomhed i Rådet, herunder en mulig syrisk underskrivelse af EU-
Syrien associeringsaftalen under det spanske formandskab. I forhold til Libanon forventes
Rådets fokus fortsat at være at bidrage til stabilisering af Libanon og gennemførelsen af
Sikkerhedsrådets resolution 1701(2006) i opfølgning på valget samt indsættelsen af en ny
regering i Libanon i 2009. Udviklingen i Yemen og EU’s støtte til et stabilt, demokratisk og
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
velstående Yemen forventes at blive et emne, der i højere grad end tidligere vil blive fulgt tæt af
Rådet. Endvidere forventes der i Rådet drøftelser af en ny handlingsplan for samarbejdet
mellem Israel og EU, samt øvrige fremskridt i EU’s bilaterale forhold til Middelhavslandene.
Iran
Udviklingen i Iran efter præsidentvalget i 2009, styrets brutale fremfærd overfor oppositionen
og sagen om Irans atomprogram, herunder EU’s bidrag til iransk efterlevelse af sine
forpligtelser over for FN’s Sikkerhedsråd og Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA),
forventes at blive et dominerende tema i Rådet under spansk formandskab. FN’s Sikkerhedsråd
har tidligere ved en række Sikkerhedsrådsresolutioner vedtaget sanktioner målrettet mod Irans
atom- og missilprogram. De fem permanente medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd samt Tyskland
(EU3+3) har forsøgt at få genoptaget forhandlingerne med Iran i et forsøg på at finde en
diplomatisk løsning på sagen. EU har i opfølgning på afsløringen af de udeklarerede hemmelige
berigelsesanlæg i Qom opfordret Iran til at efterleve sine internationale forpligtelser i henhold
til resolutioner fra FN’s sikkerhedsråd og IAEA. Samtidig fastholdes, at EU i overensstemmelse
med tosporstilgangen på den ene side er fast besluttet på at arbejde på en diplomatisk løsning
på spørgsmålet om Irans atomprogram, og på den anden side er rede til at støtte en indsats i
FN’s sikkerhedsråd. Obama-administrationen har signaleret ønske om et direkte engagement
med Iran og erklæret, at man er parat til at sidde med ved bordet under forhandlinger mellem
EU3+3 og Iran. Samtidig har man gjort klart, at man vil arbejde for betydelige stramninger af
FN-sanktionsregimet, hvis engagementet slår fejl, og Iran ikke viser vilje til at gå konstruktivt
ind i forhandlingerne. FN’s sikkerhedsråd ventes i foråret at påbegynde drøftelser om
eventuelle sanktioner over for Iran. Den bredere drøftelse af forhold omkring Iran, herunder
menneskerettighedssituationen og Irans regionale rolle, ventes samtidig intensiveret. EU ser
med stigende bekymring på menneskerettighedssituationen i Iran.
Irak
Under det spanske formandskab vil EU udvikle forbindelserne til Irak og styrke den politiske
dialog, herunder i forbindelse med højniveaubesøg, hvor bl.a. menneskerettigheder vil indgå.
EU vil fortsat være en del af de multilaterale og regionale strukturer om Irak og arbejde tæt
sammen med FN i Irak. Det irakiske parlamentsvalg forventes afholdt den 7. marts 2010 og vil
forhåbentlig bringe Irak endnu et stort skridt videre i landets demokratiske udvikling. EU
bakker op om valghandlingen med valgobservatører og anden støtte. EU og Irak nåede i
december 2009 til enighed om en Handels- og Samarbejdsaftale, Trade Cooperation Agreement
(TCA). Ratifikation af aftalen ventes iværksat under det spanske formandskab. EU’s
fællesskabsstøtte til genopbygning med vægt på kapacitetsopbygning af irakiske institutioner og
til humanitær hjælp vil fortsætte. Mandatet for EU’s retsstatsmission EUJUST LEX er
forlænget frem til udgangen af juni 2010, og en pilotfase med aktiviteter i Irak vil fortsætte
under det spanske formandskab og danne basis for en beslutning om missionens aktiviteter
efter juni 2010.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
CSDP
Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESFP/ESDP) har med Lissabon-traktatens
ikrafttræden ændret navn til den Fælles Sikkerheds- og Forsvarspolitik (FSFP/CSDP).
I det første halvår af 2010 vil der blive fokuseret på at skabe klarhed over, hvorledes CSDP’en
vil fungere under den nye traktat.
I forlængelse af EU’s andre indsatser i og omkring Somalia arbejdes der på en eventuel militær
CSDP-mission med det formål at uddanne den somaliske hær. Missionen, som vi fra dansk side
ikke vil kunne deltage i på grund af forsvarsforbeholdet, vil sandsynligvis bestå af godt 100
trænere plus støtteelementer og tilsigte at træne cirka 2.000 mand fra den somaliske hær.
Missionen vil forventeligt have base i et naboland.
EU vil endvidere fortsætte sit engagement over for det afghanske politi og retsvæsen, blandt
andet gennem EU’s politimission i Afghanistan, der blev iværksat i juni 2007. Arbejdet vil
fortsat ske under ledelse af den danske politikommissær Kai Vittrup og udgøre et centralt
bidrag i forhold til indsatsen for kapacitetsopbygning i Afghanistan.
Yderligere pågår der overvejelser om, hvorledes EU kan bidrage til at bedre situationen på
Haiti.
Transatlantiske relationer
Det spanske EU-formandskab ventes at lægge vægt på at søge at styrke det strategiske
EU/USA-partnerskab, særligt indenfor centrale multilaterale spørgsmål som klima, energi og
den økonomiske krise. Man vil bl.a. søge at videreudvikle det transatlantiske samarbejde
gennem det ny-etablerede Transatlantiske Energiråd samt i forhold til spørgsmål om
handelsbarrierer og økonomisk samarbejde i det Transatlantiske Økonomiske Råd
(TEC). Derudover vil EU/USA-samarbejdet også omhandle bl.a. udviklingspolitik, sundhed og
”cyber security”. På det udenrigs- og sikkerhedspolitiske område forventes aktuelle sager af
fælles interesse at ligge højt på den transatlantiske dagsorden.
I forhold til Canada vil der også være fokus på forhandlingerne om en samlet økonomisk aftale
mellem EU og Canada. De næste EU/USA-topmøde, TEC-møde samt EU/Canada-topmøde
forventes at finde sted i maj 2010.
Afghanistan og Pakistan
EU vil fortsat være aktivt engageret i Afghanistan og Pakistan og fortsætte gennemførelsen af
planerne for en styrket EU-indsats i regionen. Handlingsplanerne blev vedtaget af Rådet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. oktober 2009 og endosseret af
Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2009 for at skabe en mere sammenhængende og
samordnet tilgang til EU's indsats i Afghanistan og Pakistan. En første afrapportering i forhold
til implementering af handlingsplanerne ventes under spansk formandskab i april 2010. EU vil
ligeledes engagere sig i forhold til den afghanske regering og bistå landet med at tage de
- 4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udfordringer op, som det står overfor, herunder sikkerhed, regeringsførelse og
korruptionsbekæmpelse, økonomisk udvikling, fred og forsoning samt regionalt samarbejde. I
Pakistan vil EU have fokus på udvikling af retsstatsområdet, støtte til gennemførelse af
strategien for genopbygning i det nordvestlige Pakistan (Malakand-strategien), støtte til
Pakistans energisektor samt styrke handel og politisk dialog. Det andet EU-Pakistan-topmøde
finder sted den 21. april 2010.
Asien
EU holder i foråret 2010 topmøder med Pakistan og Japan som led i den strategiske dialog med
disse lande. Der forventes afholdt EU-ASEAN udenrigsministermøde i første halvdel af 2010.
I forhold til Kina vil EU fortsætte bestræbelserne på at udvide de økonomiske forbindelser og
styrke de politiske kontakter. Menneskerettighedsdialogen vil fortsat være en væsentlig del af
forbindelserne til Kina. EU vil tillige fortsætte med at overvåge udviklingen på Den Koreanske
Halvø med det formål at fremme stabiliteten. Når den nye rammeaftale er trådt i kraft, vil EU
arbejde for at opgradere forbindelserne til Sydkorea til et strategisk partnerskab.
EU må forventes fortsat at være aktivt engageret i at fremme en løsning for demokrati og
national forsoning i Burma. Som led i et fortsat engagement har EU taget et første skridt til at
undersøge regimets interesse i dialog med EU om synlige fremskridt mod en demokratisk
løsning i Burma. Som led i øget dialog overvejes også at gennemføre en EU trojka mission til
Burma i første halvdel af 2010. EU’s politik i forhold til Burma er fastlagt i en Fælles Holdning,
som udløber i april 2010 og vil skulle forlænges.
Afrika
Udviklingen i Vestafrika vil være en prioritet for det spanske formandskab, hvor der bl.a. vil
være fokus på migration. I Guinea-bugten har kombination af dårlig regeringsførelse,
korruption, omfattende narkokriminalitet og våbenhandel skabt en skrøbelig
sikkerhedssituation, som landene selv mangler midlerne til at rette op på. Det
sikkerhedsmæssige problem har potentiale til at sprede sig udover regionen med store
økonomiske, sociale og politiske konsekvenser til følge. Det spanske formandskab har allerede
nu annonceret et EU-initiativ for Guinea-bugten, der skal tilføre EU-midler til landene i
regionen mhp. stabilisering. Initiativet vil blive præsenteret på et Afrika-direktørmøde i Madrid i
januar 2010.
Ligeledes i Vestafrika vil formandskabet bakke tydeligt op om EU’s prioritering og
opmærksomhed om udviklingen i Sahara-Sahel bæltet (herunder Mauretanien, nordlige Mali og
Niger), hvor de nationale administrationer kun er svagt repræsenteret i ørkenområderne, og
hvor de enorme grænsestrækninger oftest er ubevogtede. I dette område er der sket en stigning
i smuglerhandel med kokain, cannabis, våben og mennesker. Dette kombineres med
terroraktiviteter i Mahgreb-landene samt spredte terrorangreb og flere bortførelser i Sahel-
landene.
- 5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det sydlige Afrika vil formandskabet skulle prioritere videreførelse af den politiske dialog med
Zimbabwe og evt. genoptagelse af udviklingssamarbejdet. Heri vil skulle indgå overvejelser om
regionens mulighed for at understøtte landets reformproces.
Det spanske formandskab forventes endvidere at prioritere indsatsen i forhold til Afrikas Horn
(Somalia og Sudan). I Somalia vil fokus fortsat være på støtte til regeringen (TFG), herunder
støtte til forbedring af sikkerhedssituationen, eventuel CSDP, implementering af bistand og
indsatsen for bekæmpelse af pirateri. I Sudan vil formandskabets fokus være på implementering
af Nord-Syd fredsaftalen (CPA), samt det forestående parlaments- og præsidentvalg i april
2010, herunder beslutning om eventuel udsendelse af en EU valgobservatørmission.
Endelig vil formandskabet prioritere fremdriften i samarbejdet mellem Afrika og EU indenfor
rammerne af Afrika-EU strategien frem mod det næste EU-Afrika topmøde i november 2010.
Latinamerika
Spanien har nære relationer til Latinamerika og Caribien og forventes at prioritere udviklingen
af forbindelserne mellem EU og denne region. Der vil blive afholdt en række topmøder med
regionens lande, bl.a. topmødet med de Latinamerikanske og Caribiske lande i maj 2010 med
temaet ”Innovation og teknologi for bæredygtig udvikling og social inklusion”. Der vil desuden
i maj 2010 blive afholdt topmøder med Andin-fællesskabet, de centralamerikanske lande,
MERCOSUR, Cariforum, Chile og Mexico. Arbejdet med opfølgningen på de strategiske
partnerskaber med tilhørende handlingsplaner med Brasilien og Mexico vil blive fortsat.
FN-topmøde om 2015-målene
Det spanske EU-formandskab planlægger at få fastlagt en endelig fælles EU-position til FN-
topmødet om 2015-målene ved Det Europæiske Råds møde i juni 2010. Topmødet finder sted i
forbindelse med åbningen af FN’s generalforsamling den 20.- 22. september 2010 og er et
statusmøde 10 år efter vedtagelsen af 2015-målene. Fokus vil være accelerering af fremskridt
mod opnåelsen af samtlige 2015-mål inden måldatoen i 2015. Det spanske formandskab vil
arbejde for, at der bliver lagt vægt på at imødegå de negative følger af den finansielle og
økonomiske krise og på fødevaresikkerhed, global sundhed og ligestilling.
Doha-runden og protektionisme
Som et udfald af den syvende ordinære ministerkonference i Genève ultimo 2009 og som
nævnt i erklæringen fra G20-mødet i Pittsburgh forventes WTO medlemmerne i marts 2010 at
drøfte status for Doha-runden. En afslutning af Doha-runden vil være den bedste forsikring
imod protektionisme.
WTO og EU vil fortsætte deres overvågning af protektionistiske tiltag. Det ligger fint i tråd
med regeringens indsats med at kortlægge og nedbryde handels- og investeringsbarrierer, der er
igangsat i forbindelse med implementeringen af regeringens offensive handelspolitiske strategi.
- 6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
797881_0007.png
3. Den forventede udvikling i EU’s væsentligste forhandlinger med tredjelande
Det forventes, at forhandlingerne med Rusland om en ny generel EU-Rusland samarbejdsaftale
fortsættes, men ikke vil kunne afsluttes under det spanske EU-formandskab. Forhandlingerne
blev indledt i juli 2008, men suspenderet i oktober samme år på grund af krigen i Georgien.
Forhandlingerne er endnu ikke nået særligt langt. Dog har de russiske repræsentanter i
forbindelse med de seneste forhandlingsrunder udvist øget engagement og forhandlingsvilje. På
handelsområdet vil EU fortsat søge klarhed over, hvilke konsekvenser etableringen af
toldunionen mellem Rusland, Hviderusland og Kasakhstan vil få for de fremtidige
handelsrelationer med Rusland og for Ruslands forhandlinger om WTO-medlemskab. På
energiområdet vil EU bl.a. søge at få indarbejdet principperne i energi-charteret i den nye aftale.
Fra EU’s side lægges der vægt på, at associationsaftalen kommer til at indeholde bestemmelser
om menneskerettigheder og demokratiske rettigheder.
I det østlige Partnerskabs bilaterale spor forudses forhandlingerne om en associeringsaftale
mellem EU og Moldova påbegyndt i januar 2010. Kommissionen har i december 2009 fremlagt
udkast til forhandlingsmandat til associeringsaftaler med de tre lande i Sydkaukasus: Armenien,
Aserbajdsjan og Georgien. Der forventes ny fremdrift i forhandlingerne om en
associeringsaftale med Ukraine efter præsidentvalget i januar 2010, og der er stadig et vist håb
om, at en aftale vil kunne blive færdigforhandlet i løbet af 2010. I forhold til Hviderusland
ventes EU at fortsætte bestræbelserne på øget engagement med landet og en skridtvis
forbedring af bl.a. demokrati- og menneskerettighedssituationen.
Det spanske formandskab forventes at afholde et topmøde med Marokko den 7. marts 2010,
og der forventes drøftelse af udvidelse af ’avanceret status’. Forhandlingerne om en EU-Libyen
rammeaftale skrider frem, men forventes ikke færdigforhandlet i første halvår 2010. Egypten
har anmodet om en styrkelse af samarbejdsrelationerne mellem EU og Egypten.
Forhandlinger om en partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og henholdsvis, Indien,
Vietnam, Thailand, Brunei og Filippinerne må forventes at fortsætte i første halvdel af 2010.
Forhandlinger om en PCA med Kina forventes fortsat. En rammeaftale med Sydkorea, til
erstatning for den eksisterende samarbejdsaftale fra 1997 forventes underskrevet.
Spanien har ambitioner om under sit EU-formandskab at få afsluttet forhandlingerne om en
associeringsaftale med de centralamerikanske lande og flerparts-handelsaftalen med Andin-
landene, i første omgang Colombia og Peru. Genoptagelsen af forhandlingerne med de
centralamerikanske lande vil dog afhænge af en endelig løsning på krisen i Honduras. Ligeledes
ønsker Spanien at få genoptaget Mercosur-forhandlingerne.
På det udviklingspolitiske område forventes EU’s forhandlinger om økonomiske
partnerskabsaftaler (EPA) med udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-
landene) at blive fortsat.
- 7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forhandlingerne mellem EU og AVS-landene om revision af Cotonou-aftalen om
udviklingssamarbejdet mellem EU og AVS-landene forventes ligeledes fortsat.
Frihandelsaftaler mv.
Der stiles efter en vedtagelse af forhandlingerne med Sydkorea om en frihandelsaftale i løbet af
2010. En sådan aftale vil være EU’s første frihandelsaftale med et asiatisk land. Forhandlingerne
med Indien fortsætter, mens forhandlinger med Singapore som første land i ASEAN-gruppen
forventes igangsat.
Det er en prioritet i det transatlantiske forhold at styrke de økonomiske forbindelser til Canada.
Forhandlingerne med Canada om en økonomisk partnerskabsaftale med EU, som startede i
2009, vil blive fortsat i 2010 med to runder forudset under spansk formandskab. I forbindelse
med den økonomiske partnerskabsaftale har Kommissionen lagt op til en revidering af
EU/Canada-rammeaftalen fra 1976. Der pågår drøftelser om timingen og indholdet af en
eventuelt revideret rammeaftale, samt om hvorledes den skal kobles til den økonomiske
partnerskabsaftale.
Herudover forventes der fortsatte drøftelser i forbindelse med udarbejdelse af bilaterale
frihandelsaftaler med Ukraine, GCC (Golfstaterne), Euromed, Libyen, Irak som supplement til
en ny multilateral WTO-aftale, hvis afslutning fortsat vil have førsteprioritet.
Udenrigsministeriet, den 9. februar 2010
- 8-