Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 34
Offentligt
744136_0001.png
744136_0002.png
744136_0003.png
KemikalierJ.nr. MST-604-00059Ref. BEAND/Kirst

GRUNDNOTAT

Til Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om kos-metiske midler med henblik på tilpasning af den tekniske udvikling af bilag IIog bilag III.

1. Status

Kommissionen sendte den 6. oktober 2009 ovennævnte forslag til med-lemsstaterne.Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter(kosmetikdirektivet).Forslaget er nu sat til afstemning den 22. oktober 2009 ved forskriftsproce-dure (1999/468/EF art. 5) på et møde i den stående komite for kosmetiskeprodukter. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet.Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rå-det og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeretflertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalifi-ceret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionenudstede direktivet.

2. Formål og indhold

Det er for øjeblikket forbudt at anvende stoffet verbena (LippiacitriodoraKunth.) i kosmetiske midler, idet det er opført i bilag II1til direktiv76/768/EØF under løbenummer 450. Forbuddet mod stoffet blev indført påbasis af en udtalelse af maj 2000 fra Den Videnskabelige Komité for Kos-metiske Produkter og andre Forbrugsvarer end Levnedsmidler (SCCNFP),De anbefalede et forbud mod æteriske olier og deres derivater af verbena(LippiacitriodoraKunth.), når de anvendes som duftbestanddel på grundlagaf stoffets sensibiliserende potentiale.
1
Liste over stoffer, som ikke må indgå i kosmetiske produkter som bestanddele i disse.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
SCCNFP konkluderede imidlertid senere i en udtalelse afgivet i 2001, at renverbena-essens fremstillet afLippia citriodoraKunth, det vil sige et oprensetudtræk, kan anvendes uden risiko, såfremt indholdet i det færdige kosmeti-ske middel er mindre end 0,2 %. Kommissionen foreslår derfor, at ren ver-bena-essens (LippiacitriodoraKunth.) opføres i del 1 i bilag III2til direktiv76/768/EØF med en begrænsning på 0,2 %. Ligeledes foreslår Kommissio-nen, at løbeummer 450 i bilag II ændres for at præcisere, at det er forbudtat anvende andre æteriske olier af verbena (LippiacitriodoraKunth.) ogderes derivater end den rene essens, når de anvendes som duftbestanddel.Ved Kommissionens direktiv 2008/42/EF af 3. april 2008 om ændring afRådets direktiv 76/768/EØF om kosmetiske midler med henblik på tilpas-ning af bilag II og III blev en række allylestere indeholdende allylalkohol somurenhed optaget i del 1 i bilag III til direktiv 76/768/EØF. Stoffet "allyl phe-nethyl ether" kan ligeledes indeholde allylalkohol som urenhed. For dettestof anbefalede SCCNFP i en udtalelse fra 2000 en maksimumsgrænse på0,1 % allylalkohol som urenhed. På grundlag af SCCNFP's udtalelse og afkonsekvenshensyn foreslår Kommissionen, at stoffet "allyl phenethyl ether"optages i del 1 i bilag III til direktiv 76/768/EØF med en begrænsning på 0,1%.Bestemmelserne om stofgruppen "terpene terpenoids sinpine" findes forøjeblikket under løbenummer 130 i del 1 i bilag III til direktiv 76/768/EØF.Ordet "sinpine" er imidlertid et handelsnavn og bør derfor udgå af beskrivel-sen af den pågældende stofgruppe. Kommissionen foreslår derfor at ændredirektiv 76/768/EØF i overensstemmelse hermed.

3. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i alleredegældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres iDanmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Reglerne skal efter forsla-get være gennemført i dansk ret senest 6 måneder efter vedtagelsen afdirektivet.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.Forslaget er primært rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, ogDanmark har kun få produktionsvirksomheder.Beskyttelsesniveau:Forslaget vil ikke have effekt på beskyttelsesniveauet.
2
Liste over stoffer, som må anvendes i kosmetiske produkter i overensstemmelse med defastsatte begrænsninger og betingelser
2

5. Høring

Forslaget har været sendt i kort høring i Miljøspecialudvalget med frist til 14.oktober 2009.DI bemærkede, at organisationen ikke har kommentarer til forslaget.

6. Forhandlingssituationen

Kommissionen præsenterede forslaget på et arbejdsgruppemøde d. 13.februar 2009 og har efterfølgende haft forslaget i offentlig høring. Den of-fentlige høring medførte ingen ændringer i Kommissionens forslag.Kommissionen præsenterede efter den offentlige høring forslaget for med-lemslandende ved skriftlig fremsendelse d. 6. oktober 2009. Forslag er sattil afstemning den 22. oktober 2009. Det forventes, at der vil være kvalifice-ret flertal for forslaget.

7. Dansk holdning

Efter Danmarks overbevisning redegør dette forslag for nogle uklarheder,der har været i lovgivningen. Med forslaget præciseres disse uklarheder ogden videnskabelige komites vurderinger anvendes og indføres i lovgivnin-gen således, at der skabes klarhed over den rette regulering af stofferne.Derfor støtter Danmark forslaget.
3