Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 504
Offentligt
880272_0001.png
880272_0002.png
880272_0003.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
OPDATERET GRUNDNOTATEU kommissionens forhandlingsmandat i forbindelse med OECD-forhandlinger om en international aftale om forbud mod subsidier tilskibsbygningResuméInden for rammerne af OECD har man i en årrække forsøgt at nå tilenighed om en international aftale om overholdelse af normale konkur-rencevilkår i skibsbygningsindustrien. Seneste forsøg på at nå en aftaleforliste i 2005, hvorefter forhandlingerne blev midlertidigt afbrudt. I lysetaf den økonomiske krise har OECD’s arbejdsgruppe om skibsbygningimidlertid truffet en principiel beslutning om at genoptage forhandlinger-ne. Formålet med en OECD-aftale om skibsbygning er at opnå lige oggennemsigtige konkurrencevilkår i den globale skibsbygningsindustri. EUKommissionen forhandler på vegne af medlemsstaterne.1.Baggrund og indhold
Skibsbygningsindustrien har traditionelt været præget af overkapacitet og lavepriser på detglobale marked, som bl.a. tilskrives anvendelsen af konkur-
renceforvridende statsstøtte. Inden for rammerne af OECD har man i enårrække forsøgt at nå til enighed om en international aftale om overhol-delse af normale konkurrencevilkår i skibsbygningsindustrien. Senesteforsøg på at nå en aftale forliste i 2005, hvorefter forhandlingerne blevmidlertidigt afbrudt. I lyset af den økonomiske krise, der har ramt skibs-bygningsindustrien hårdt, lykkedes det i april 2010 at opnå principielenighed i OECD om at genoptage forhandlingerne. Formålet med enOECD-aftale vil være at opnå lige og gennemsigtige konkurrencevilkår iskibsbygningsindustrien.Hovedelementerne i en kommende aftale ventes at være:1) Et generelt forbud mod subsidier, som dog evt. tillader visse for-mer for støtte under kontrollerede forhold.2) En mekanisme, der fastsætter vilkårene for prisfastsættelsen pånybygning af skibe, herunder at priserne skal være omkostnings-bestemte.3) Sanktionsmuligheder, såfremt reglerne overtrædes.
2/3
Kommissionen forhandler på vegne af EU medlemsstaterne i OECD påbaggrund af TEUF artikel 207 om bestemmelser vedr. den fælles han-delspolitik. EU Kommissionens forhandlingsmandat lægger vægt på atsikre en aftale, der skaber gennemsigtighed i markedet og modvirker for-anstaltninger, der skaber ulige konkurrencevilkår. Det understreges, at enaftale skal indeholde en prismekanisme, ligesom det fremhæves, at en af-tale skal indeholde passende sanktionsmuligheder. Mandatet fastslår, atEU Kommissionen vil sikre en balanceret udfasning af eksisterende støt-teordninger, samt at en evt. aftale ikke bør træde i kraft før alle væsentli-ge skibsbygningslande har tilsluttet sig aftalen.2.Europa-Parlamentets holdningEuropa-Parlamentet har ikke tidligere været inddraget i sagen. Europa-Parlamentet ventes at blive inddraget i forbindelse med godkendelse af enevt. aftale om forbud mod subsidier til skibsbygning.3.NærhedsprincippetKommissionen har ikke taget stilling til nærhedsprincippet i sagen. Daskibsbygningsmarkedet er globalt, finder regeringen, at internationale han-delspolitiske regler om forbud mod subsidiering er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.4.Gældende dansk retIkke relevant.5.HøringKommissionens forhandlingsmandat har været i høring i Specialudvalgetfor Konkurrenceevne og Vækst med høringsfrist den 21. juni 2010.Der er modtaget høringssvar fra Danske Maritime og Danmarks Rederifor-ening. Danske Maritime støtter grundlæggende genoptagelsen af OECD-forhandlingerne. Danske Maritime fremhæver, at en aftale om lige og gen-nemsigtige konkurrencevilkår for skibsbygning vil være til gavn for denomfattende danske maritime underleverandørindustri, da nationale støtte-foranstaltninger til skibsværfter typisk er til ugunst for leverandører af mari-timt udstyr fra andre lande, herunder Danmark. Danske Maritime finder, atet ønske om fra EU’s side om at fastholde interne EU-ordninger vedr. ek-sempelvis fiskeripolitik eller innovationsstøtte til skibsbygning ikke bør stå ivejen for en evt. OECD-aftale om skibsbygning. Danske Maritime fore-trækker, at en evt. OECD-aftale indeholder en prismekanisme, men EU børikke på forhånd afvise en aftale uden et sådant instrument. Endelig menerDanske Maritime, at en evt. aftale bør omfatte alle væsentlige skibsbyg-ningslande, inkl. Kina, før den træder i kraft. Danmarks Rederiforening kantilslutte sig Kommissionens forhandlingsmandat. Med henvisning til man-datets formulering om, at Kommissionen vil sikre en balanceret udfasningaf eksisterende støtteforanstaltninger, understreger Danmarks Rederifor-ening dog, at foreningen ønsker en relativ kort udfasningsordning af eksiste-rende subsidier.
3/3
6.Andre landes holdningerDer er generel opbakning til genoptagelsen af OECD-forhandlingerne i EU-kredsen samt til Kommissionens forhandlingsmandat.7.Foreløbig dansk holdningDanmark støtter generelt lige og gennemsigtige konkurrencevilkår i skibs-bygningsindustrien, herunder at der sker en udfasning af eksisterende stats-støtteordninger, samt at der indføres et generelt forbud mod statsstøtte tilskibsbygning. Det er i dansk interesse, at priserne ikke holdes nede via støt-teforanstaltninger. Regeringen er derfor positiv over for, at OECD-forhandlingerne om en international aftale om forbud mod subsidier tilskibsbygning genoptages. På den baggrund støtter regeringen Kommissio-nens forhandlingsmandat. Regeringen finder dog, at det bør fremgå afKommissionens forhandlingsmandat, at alle væsentlige skibsbygningslandeskal have tilsluttet sig en evt. aftale på samme vilkår, før aftalen træder ikraft.8.Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenserEn evt. OECD-aftale om forbud om subsidier til skibsbygning ventes ikkeat få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.9.Samfundsøkonomiske konsekvenserEn evt. OECD-aftale om forbud mod subsidier til skibsbygning ventes athave positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet den vil bidrage til atskabe lige og gennemsigtige konkurrencevilkår for skibsbygningsindustrienog for den maritime underleverandør industri.10. Administrative konsekvenser for erhvervslivetEn evt. OECD-aftale om forbud mod subsidier til skibsbygning ventes ikkeat få administrative konsekvenser for erhvervslivet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om evt. genopta-gelse af OECD-forhandlingerne den 24. juni 2009.