Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 519
Offentligt
886479_0001.png
J.nr. 001-01956
Den 3. september 2010
Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøministeriets om-
råde i andet halvår af 2010.
A. Prioriterede miljøtemaer
På miljøministeriets område vil det belgiske formandskab prioritere biodi-
versitet, bæredygtig forvaltning af naturressourcer og bedre miljøregule-
rings-/miljøforvaltningsinstrumenter, herunder håndtering af miljø- og sund-
hed.
biodiversitetsområdet
planlægger det belgiske formandskab at vedtage
rådskonklusioner på Rådsmøde (miljø) den 14. oktober om EU’s deltagelse i
den 10. partskonference under biodiversitetskonference (CBD) i Nagoya,
Japan (18.-29. oktober 2010) – herunder EU´s indspil til en international
post-2010 handlingsplan for beskyttelse af biodiversiteten. Herudover ventes
det, at emnet også vil blive sat på dagsordnen på Rådsmøde (miljø) i decem-
ber til enten vedtagelse af Rådskonklusioner eller en politisk diskussion med
dels et budskab om resultatet af partskonferencen, dels Rådets reaktion på
Kommissionens meddelelse om den kommende EU-biodiversitetsstrategi,
der formentlig fremlægges i december 2010.
Samtidig sætter det belgiske formandskab fokus på
bæredygtig forvaltning
af naturressourcer.
Emnet blev diskuteret på det uformelle miljøminister-
møde i juli måned, og det belgiske formandskab planlægger vedtagelse af
Rådskonklusioner til december.
Med hensyn til
bedre miljøregulerings-/miljøforvaltningsinstrumenter
ønsker det belgiske formandskab en generel diskussion af miljøregulering,
hvor implementering, internationale miljøforanstaltninger samt opfølgning
på 6. miljøhandlingsprogram – et 7. miljøhandlingsprogram – vil være de
grundlæggende elementer. Også her planlægger det belgiske formandskab at
vedtage Rådskonklusioner til december.
B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det belgisike
formandskab
1. Omarbejdning af direktiver om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(WEEE-direktivet) og om begrænsning af visse farlige stoffer i elektriske
og elektroniske produkter (RoHS-direktivet)
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886479_0002.png
Det belgiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af begge forslag.
Formandskabet sigter mod en 1. læsningsaftale, men har i øvrigt sat begge
forslag på dagsordenen til politisk enighed på rådsmødet (miljø) i oktober.
De to forslag hænger sammen, idet de har overlappende formål og i et vist
omgang fælles anvendelsesområde.
Formålet med omarbejdning af
WEEE-direktivet
er at sikre en mere effek-
tiv gennemførelse af direktivet, skærpe direktivets miljøeffekter og reducere
de erhvervsadministrative omkostninger/byrder.
Danmark støtter formålet med omarbejdningen og lægger særlig vægt på at
fastholde de elementer der skærper beskyttelsesniveauet, mens de øvrige
medlemsstater i deres første udmeldinger angiver, at det foreslåede indsam-
lingsmål er urealistisk højt. Danmark lægger - i lighed med en række andre
medlemsstater - vægt på at producentbegrebet defineres på nationalt niveau.
Desuden lægger Danmark særlig vægt på at man fastlægger direktivets an-
vendelsesområde gennem mere entydige og omfattende definitioner og fyl-
destgørende beskrivelse af undtagelser i selve WEEE-direktivet frem for
Kommissionens forslag om bindende produktlister i et bilag til RoHS-
direktivet.
Formålet med omarbejdning af
RoHS-direktivet
er, at harmonisere og ud-
vide anvendelsesområdet og fremme håndhævelsen af direktivet.
I lighed med et stort flertal af de øvrige medlemsstater støtter Danmark ud-
videlse af anvendelsesområdet med to produktkategorier, og lægger – sam-
men med et stort flertal - vægt på, at anvendelsesområdet bliver ”åbent”,
således at al elektronisk og elektrisk udstyr som udgangspunkt vil være om-
fattet af direktivet. Der er dog uenighed om hvilke overordnede kategorier af
elektronisk og elektrisk udstyr, som bør være udenfor anvendelsesområdet
(fx transportudstyr og store industrimaskiner). Danmark finder det også væ-
sentligt, at vurdering af nye stoffer bør ske i et selvstændigt RoHS-spor, hvor
der tages højde for miljøkonsekvenserne af affaldsbehandlingen. Derimod
står Danmark alene med ønsket om at flere stoffer medtages i reguleringen.
2. Forordningsforslag om biocider
Det belgiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne og sigter efter en
politisk enighed om forslaget på Rådsmødet (miljø) i december selvom, der
stadig er et stykke vej hertil.
Danmark støtter hovedformålet med Kommissionens oprindelige forslag om
en effektivisering og forenkling af godkendelsesprocedurerne, men kun hvor
det kan gøres uden at sænke beskyttelsesniveauet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De områder, hvor der er størst uenighed er vedrørende regler om unionsgod-
kendelse (anvendelsesområde og beslutningsprocedure), godkendelse og
definition af lavrisikoprodukter, håndtering af behandlede materialer og ar-
tikler samt gebyrsystemer.
3.
GMO´er
En meddelelse samt et forordningsforslag fra Kommissionen om mulighed
for nationale forbud/begrænsninger vedrørende dyrkning af godkendte
GMO´er blev vedtaget den 13. juli 2010 og forventes præsenteret på Råds-
mødet (miljø) i oktober 2010. Også Rådet (landbrug og fiskeri) vil blive ori-
enteret om Kommissions pakke først på efteråret. Forslaget indebærer en
ændring af udsætningsdirektivet og er ledsaget af en omfortolkning af de
gældende sameksistensregler for med øjeblikkelig virkning at give medlems-
staterne større selvbestemmelse med hensyn til GMO´er.
Endvidere ventes en politiske drøftelse samt evt. vedtagelse af rådskonklusi-
oner på Rådsmøde (miljø) i december 2010 som opfølgning på rådskonklu-
sionerne fra december 2008, hvor Rådet bad Kommissionen komme med et
udspil vedrørende bl.a. socio-økonomiske aspekter.
C. Øvrige sager
1. Jordrammedirektivet
Jordrammedirektivet
er en opfølgning på Kommissionens temastrategi for
jord. Forhandlingerne om jordrammedirektivet har haft en vanskelig gang i
Rådet under portugisisk, fransk, tjekkisk og senest under spansk formand-
skab.
Miljøkommisær Potocnik og formandskabet fører bilaterale samtaler om
forslaget med det blokerende mindretal (Frankrig, Tyskland, Østrig, UK,
Nederlandene og Malta). Det forventes ikke, at sagen behandles politisk un-
der belgisk formandskab, da Kommissionen næppe vil acceptere fundamen-
tale ændringer til det seneste kompromisforslag udarbejdet af det tidligere
tjekkiske formandskab.
2. Ændring af direktiv om foranstaltninger mod emission af forure-
nende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i
mobile ikke- vejgående maskiner (97/68/EF)
Kommissionen vedtog den 7. juli et forslag om ændring af direktiv
97/36/EF for så vidt angår bestemmelserne for motorer, der markedsfø-
res under fleksibilitetsordningen.
Forslaget omhandler, at andelen af motorer til anvendelse i ikke-vejgående
maskiner, der kan markedsføres under fleksibilitetsordningen i hver enkelt
motorkategori, øges fra 20 til 50 procent af det årlige salg af udstyr, som
fabrikanterne af oprindeligt materiel har, og det maksimale antal motorer,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der kan markedsføres under den fleksible ordning, kan som et valgfrit alter-
nativ justeres i overgangsperioden mellem trin III A og trin III B-
emmissionsgrænseværdier. Ordningen udvides samtidig til at omfatte moto-
rer bestemt til fremdrift af motorvogne og lokomotiver, hvorved fabrikanter-
ne af oprindeligt materiel får mulighed for at markedsføre et begrænset antal
motorer under fleksibilitetsordningen. Foranstaltningerne udløber den 31.
december 2013.
Det forventes ikke umiddelbart, at det belgiske formandskab vil behandle
forslaget politisk.
3. EU’s deltagelse i internationale møder
Hertil forventes vedtagelse af et antal mandater til forberedelse af EU’s del-
tagelse i internationale møder. Det drejer sig om bl.a.
o
ABS-regimet (adgang til genetiske ressourcer og udbyttedeling) un-
der Biodiversitetskonventionen
o
Basel-konventionen om transport af farligt affald
o
Revision af Gøteborgprotokollen om grænseoverskrivende luftforu-
rening
o
Et internationalt juridisk bindende instrument om kviksølv
4