Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 524
Offentligt
887717_0001.png
887717_0002.png
887717_0003.png
887717_0004.png
887717_0005.png
887717_0006.png
887717_0007.png
MILJØstyrelsenMiljøteknologiRevideret grundnotat til Folketingets Europaudvalg
2. september 2010J. nr. MST-147-00010MST/san
Kommissionens forslag til beslutning om revision af miljømærkekriterier for tildeling af EU-miljømærket, Blomsten, for produktgruppenmaskinopvaskemidler (vaskemidler til opva-skemaskiner).Ny forelæggelse. Ændret notatÆndringer i nærværende notat i forhold til grundnotat af 28. maj 2010 er markeret med en streg ivenstre margin.ResumeKommissionen har fremsendt forslag om reviderede miljømærkekriterier for produktgruppen maskin-opvaskemidler. Forslaget er udarbejdet af en arbejdsgruppe, ledet af Danmark. Der er tale om 4. ge-neration af miljømærkekriterier.Produktgruppen indeholder kriterier for indhold af farlige og giftige stoffer, især i forhold til vandmiljø-et. Blomstmærkede maskinopvaskemidler må ikke indeholde fosfat, og en række parfumer er ude-lukket pga. deres sensibiliserende effekt, og der stilles krav til produktets evne til at vaske rent.Produktgruppens kriterier blev ikke, som først planlagt, sat til afstemning d. 3. juni 2010 af Kommis-sionen. Kommissionen har den 16. august 2010 fremsendt et nyt og revideret forslag til skriftlig af-stemning d. 13. september 2010.Blomstens forordning udelukker brugen af kemiske stoffer, der er miljøfarlige, men Kommissionen fo-reslår med det reviderede forslag at tillade brugen af konserveringsmidler, der kan klassificeres sommiljøfarlige. Kommissionen argumenterer ikke for, hvorfor de mest miljøfarlige konserveringsmidlermå anvendes i et miljømærket produkt.Kommissionen foreslår endvidere med forslaget at tillade brugen af ftalater i emballage til miljømær-ket maskinopvaskemiddel, såfremt et ftalat ikke er klassificeret som CMR-stof (kræftfremkaldende,mutagent eller reproduktionstoksisk), og har gennemgået en risikovurdering. Konkret betyder det, attre ftalater (DNOP, DINP og DIDP), der var udelukket af i det hidtidige forslag til afstemning, nu er til-ladte at anvende i emballage.Kriterierne skal revideres efter fire år.Kommissionen har valgt at sende de reviderede kriterier til skriftlig afstemning i henhold til forskrift-procedure med kontrol.Regeringen kan støtte forslaget, idet regeringen dog lægger afgørende vægt på, at brugen af miljø-farlige konserveringsmidler i miljømærkede maskinopvaskemidler ikke tillades.1.StatusKommissionen har den 18. maj 16. august 2010 fremsendt ovennævnte reviderede forslag. For-slaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Nærværende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU’s miljømærke tilmaskinopvaskemidler.Det er 4. generation af miljømærkekriterier, og der er i øjeblikket 20 licensertil miljømærkede maskinopvaskemidler i EU, heraf 4 i Danmark.
2Forslaget skal til skriftlig afstemning d. 3.-4. juni 13. september 2010 i Kommissionens forskriftudvalgfor Blomsten.Forskriftudvalget træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol beskrevet i art. 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16, stk.2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kom-missionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Op-nås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underret-ter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kom-missionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtalerRådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, efterat Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2.Formål og indholdNærværende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU’s miljømærke til ma-skinopvaskemidler.Kommissionen foreslår, at kriterierne gælder i fire otte år inden ny revision.Formålet med kriterierne er at fremme vaskemidler:der er mindre belastende for vandmiljøethar et reduceret indhold af farlige stofferog hvis vaskeevne er blevet testet.Produktgruppen omfatter vaskemidler til opvaskemaskiner (pulver, flydende eller f.eks. tabletter) tilbrug i almindelige opvaskemaskiner i husholdninger, og til brug i opvaskemaskiner brugt professi-onelt, men af samme størrelse som opvaskemaskiner i husholdninger.Som noget nyt er afspændingsmiddel omfattet af produktgruppen.Kriterier til beskyttelse af miljøetFølgende parametre reguleres især i kriterierne: kemikalieforbrug (max mængde), kritisk fortyn-dingsvolumen (påvirkning af vandmiljøet), nedbrydelighed af de kemiske stoffer, emballage og for-brugerinformation.Dettotale kemikalieforbrugreguleres for at fremme kompakte maskinopvaskemidler.Kritisk fortyndingsvolumen.På baggrund af de indgående stoffers giftighed over for vandmiljøet(akvatisk økotoksitet) udregnes produktets kritiske fortyndingsvolumen (påvirkning af vandmiljøet).Det kritiske fortyndingsvolumen samler således bl.a. giftighed og nedbrydelighed i en og sammeværdi, og gør det muligt at sammenligne to produkters miljøpåvirkning.Nedbrydelighed.Der stilles krav til de indgående stoffers nedbrydelighed, således at der tilladessmå mængder (4-6% afhængig af type af vaskemiddel) af stoffer der ikke er nedbrydelige i vand-miljøet under aerobe forhold (ilt til stede) eller anaerobe forhold (ilt ikke til stede, typisk i bundsedi-menter).Iflg. EU lovgivningen skal alle vaskeaktive stoffer (tensider) være nedbrydelige under aerobe for-hold, men dette kriterium omfatter også nedbrydelig af øvrige organiske stoffer i produktet, undersåvel aerobe og anaerobe forhold.Regulerede stoffer og blandinger.Kriterierne tillader ikke brugen af fosfater, alkyl phenol ethoxy-later (APEO’er) og afledte stoffer heraf, nitro- og polycykliske muskolier, EDTA og NTA.
3Som en konsekvens af den reviderede forordning for EU-Blomsten (nr. 66/2010) stilles der nu enrække basiskrav således, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der er klassificereteller bliver klassificeret som giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske i ka-tegorierne I-III (CMR I-III), sensibiliserende eller miljøfarlige. Desuden udelukkes stoffer, der i EU'sREACH lovgivnings artikel 57, defineres somsærligt problematiske stoffer(SVHC). Koncentrati-onsgrænsen er 0,010%.Kommissionen har mulighed for at afvige fra disse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt,at erstatte stofferne, og Kommissionens forslag afviger på følgende områder og tillader brugen af:Tensider,der er klassificeret som meget giftige for vandmiljøet (R50) må anvendes. Tensider erde vaskeaktive stoffer i vaskemidler, og virker ved at emulgere/opløse fedt, så det kan opblandes ivaskevandet. Samme virkning har tensider også på levende celler, der i høj grad består af fedt.Det er blevet vurderet, at så længe et R50-klassificeret tensid ikke samtidig er klassificeret somhavende langvarig effekt i vandmiljøet (R53), så vil tensidet blive nedbrudt hurtigt. Den faktiskemængde af R50 klassificerede tensider reguleres i øvrigt også af parameteren ”Kritisk fortyndings-volumen” (se ovenfor). Tensider, klassificeret som R50, er også tilladt at anvende i de nuværendekriterier.Enzymer og katalysatorer (til koldtvandsvaskemidler) undtages fra kravet, der udelukker stoffermed sensibiliserende effekt, idet disse typisk er klassificeret som sensibiliserende. Endelig undta-ges parfumer, der er klassificeret som R52-53 (skadelig for vandmiljøet, kan forårsage uønskedelangtidsvirkninger i vandmiljøet).For parfumer gælder det særligt, at der ikke må anvendes parfumer (uanset deres klassificering),der skaldeklarerespå produktet ifølge EU's forordning om vaske- og rengøringsmidler (nr.648/2004). Koncentrationsgrænsen i miljømærkekriterierne er 0,010%.Anvendte konserveringsmidler til konservering af produktet skal overholde de generelle krav somandre ingredienser (beskrevet underregulerede stoffer og blandinger,ovenfor), og indgår i bereg-ningen af det kritiske fortyndingsvolumen.Konserveringsmidler i produktet undtages af forslagets krav om miljøfarlighed, idet konserverings-midler, der er klassificeret som miljøfarlige (med R-sætningerne R50-53 eller R51-53) gerne måanvendes i koncentrationer over 0,010%.Biocidaktivstoffer med henblik på at opnå en desinficerende (antimikrobiel) virkning af vaskemidleter ikke tilladt at anvende i produktet, med undtagelse af biocidaktivstof(fer), der er opført i bilag I A(lavrisiko biocidprodukter) i Biociddirektivet (98/8/EF), og som er blevet godkendt specifikt til brug ivaskemidler.Emballage.Kravene gælder kun primæremballagen (den emballage som varen sælges til forbru-geren i). Emballagens vægt i forhold til indhold skal overholde krav der sikre så lidt emballagefor-brug som muligt. Anvendes der over 80% genbrugsmateriale til emballage er emballagen undtagetfra ovenstående krav.Plastikemballage må ikke indeholde de ftalater, der er udelukket i EU's legetøjsdirektiv. Det er ftala-terne: DEHP, BBP, DBP, DNOP, DINP og DIDP.Plastikemballage må kun indeholde risikovurderede ftalater, som ikke er klassificeret som CMRstoffer. Det betyder, at emballage kun må indeholde ftalaterne DINP, DNOP og DIDP og at de fireklassificerede ftalater DEHP, BBP, DBP og DIBP ikke må anvendes i emballagen.Kriterier for vaskeevne.Vaskemidlerne skal opfylde kravene i EU-miljømærkets test for vaskeev-ne. Dette sikrer at produktet som minimum har en vaskeevne som er på linje med gennemsnittet af
4markedet. Den optimale vasketemperatur, der ikke må overgå 55 graders celsius, skal fremgå afproduktet.Kriterier for information til forbrugerne.Produktemballagerne skal indeholde en række oplys-ninger til forbrugeren om miljøvenlig adfærd i forbindelse med brug af opvaskemaskine, herunderogså korrekt dosering.3.Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort herfor. Da forslaget ligger indenfor gældende fællesskabslovgiv-ning, vurderes det, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4.Forslagets konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenserMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Økonomiske konsekvenserMiljømærkeordningen er frivillig, hvorfor forslaget ikke forventes at medføre konsekvenser for stat, regioner,kommuner eller erhvervsliv.Miljømæssige konsekvenserKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste del af markedet i EU. Dogvil beskyttelsesniveauet blive sænket for så vidt angår muligheden for at bruge miljøfarlige konserveringsmidler imiljømærkede maskinopvaskemidler.5.HøringRammenotat om Kommissionens forslag af 16. august 2010 har været sendt i høring i Miljøspeci-aludvalget med frist for kommentarer til 31. august.Det er ikke indkommet bemærkninger fra høringsparterne.Kommissionens forslag af 18. maj 2010 har været sendt til orientering i Danmarks Miljømærke-nævn fra 19. maj 2010.Rammenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for Miljø med frist til onsdag den 26. maj2010 kl. 12.Der er indkommet høringssvar fra Det Økologiske Råd (DØR), der overordnet finder, at det ikke ernok at kriterierne er miljømæssigt ”fornuftige kompromisser”og praktisk anvendelige, men at detogså er meget vigtigt at produkter, der skal sælges ved hjælp af Blomsten reelt kan markedsføres.Herunder særligt i forhold til hvad produktet i hvert fald ikke indeholder, da det i høj grad er væ-sentligt for forbrugernes præferencer på markedet. DØR mener ikke, at Kommissionens kriterieud-kast tager tilstrækkelig hensyn til dette forhold, da der mangler modet til klart at sige fra overforspecifikke ingredienser, og dermed give forbrugerne et klart valg, der også kan kommunikeres.DØR finder overordnet, at miljømærkede vaskemidler ikke må kunne tilsættes nanoingrediensersom fx nano-sølv. Efter DØR’s vurdering er der betydelige usikkerhedsmomenter vednano-materialer, der reelt ikke reguleres, hvilket i særdeleshed gør det nødvendigt at sikre, at de
5ikke findes i miljømærkede produkter. DØR er opmærksomme på den indirekte regulering, der lig-ger i forslaget, men den giver ikke forbrugerne nogen reel sikkerhed og vil ikke nødvendigvis for-hindre at der fremover kan bruges fx nano-sølv i miljømærkede vaskemidler.Fsva. tensider finder DØR grundlæggende, at det er tåbeligt at tillade stoffer, der ikke har ændretkarakter og som tidligere var forbudt som fx LAS, men at det er fornuftigt at kigge på nedbrydelig-heden af alle ingredienser i produktet, men tensider i miljømærkede produkter bør være nedbryde-lige både under aerobe og anaerobe forhold og må ikke være klassificeret som R50.Fsva. parfumestoffer kan DØR varmt tilslutte sig den foreslåede position ifht. parfumestoffer ogfastholdelsen af basiskravene til miljømærkede produkter på dette område.Arbejdstilsynet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Erhvervs- og Byggestyrelsen har meddelt, atman ingen bemærkninger har.Herudover er der ikke indkommet høringssvar.6.ForhandlingssituationenRevisionen af kriterierne har været ledet af det danske miljømærkesekretariat, MiljømærkningDanmark. Særlige vigtige diskussioner har været:- Værdien af detkritiske fortyndingsvolumenfor et miljømærket vaskemiddel. Der er tale om enberegnet/teoretisk påvirkning af vandmiljøet, der gør det muligt at sammenligne forskellige produk-ters miljøpåvirkning. De fastsatte værdier er strammet i forhold til gældende kriterier, og er fundetud fra forskellige produkter på det europæiske marked. En markedsundersøgelse viser, at de nor-diske produkter typisk klarer værdien, mens de sydeuropæiske produkter har meget svært ved atoverholde kravet.-Nedbrydelighed af ingredienser.Som noget nyt er der indført krav til nedbrydelighed af alle ty-per af ingredienser, således at der tillades en mindre mængde ingredienser (4-6% af produktet),der ikke er hhv. nedbrydelige under aerobe (iltrige) eller anaerobe (iltfrie) forhold i vandmiljøet. Degældende kriterier har kun haft krav om, at de vaskeaktive stoffer (tensider) skal være nedbrydeli-ge under anaerobe forhold. I Kommissionens forslag er dette krav nu fraveget til fordel for et nyt oggenerelt krav om reduktion af alle stoffer i vaskemidlet, der ikke er nedbrydelige under både aero-be eller anaerobe forhold.Konkret betyder det, at tensider som LAS (lineær alkylbenzen sulphonater) nu tillades. For ti år si-den var der stor debat om brugen af LAS, og miljømærkekriterierne har i en årrække udelukket deikke-anaerobt nedbrydelige tensider som LAS. Med ændringen af kriterierne omfattes i endnu hø-jere grad alle ikke-anaerobt nedbrydelige stoffer i et miljømærket vaskepulver, herunder parfumer,kompleksdannere, farve, optisk hvidt mm. Markedsundersøgelsen viser, at generelt kan de nordi-ske produkter overholde dette kriterium, mens sydeuropæiske lande har flere produkter, der skalændres.I forhold til diskussionen om tekstilvaskemidler, så er diskussionen af mindre vigtigt karakter i ma-skinopvaskemidler, fordi mængden af tensider, der generelt anvendes i opvaskemaskiner er relativlavt.-Regulerede stoffer.Fosfat er udelukket efter ønske fra en lang række lande, idet landene selvhar eller ønsker at regulere fosfat i rengørings- og vaskemidler.Der har været diskussion om parfumer overhovedet skulle tillades i et miljømærket produkt. Isærsydeuropæiske lande har fremført, at parfumefri produkter (næsten) ikke findes i disse lande, og atder er et markedskrav om parfumeret produkter. Kravet er nu endt med, at de særligt sensibilise-rende (allergene) parfumestoffer (indtil nu 26), der iflg. gældende lovgivning skal deklareres på
6produkterne ikke må være i et miljømærket maskinopvaskevaskemiddel. Derudover er det ikke til-ladt at anvende andre parfumer, der er klassificerede som sensibiliserende ved indånding (R42) el-ler ved hudkontakt (R43).Arbejdsgruppen har diskuteret tilsætning af biocidaktivstoffer med henblik på at kunne opnå endesinficerende (antimikrobiel) virkning af vaskemidlet. Det kunne f.eks. være nanosølv eller lignen-de for at give en desinficerende virkning i produktet. Der er sparsomme oplysninger om brugen.Kommissionens forslag tillader brugen af lavrisikobiocidprodukter, jf. Biociddirektivet. Det er danskholdning, at biocidprodukter, med aktiv stoffer, skal begrænses mest muligt i forbrugerprodukter.Forslaget forventes ikke at få nogen betydning de første mange år, men Danmark arbejder fortsatfor, at miljømærkede produkter indeholder biocidprodukter af nogen art.Kommissionens reviderede forslag giver ikke mulighed for at anvende et miljømærket maskinop-vaskemiddel som desinficerende eller antimikrobiel, og vaskemidlet må heller ikke anprises at ha-ve en sådan virkning.Der må anvendes konserveringsmidler, alene med henblik på at konservere selve produktet. Detteer relevant ved flydende vaskemiddelprodukter. Konserveringsmidlerne skal overholde de generel-le miljøkrav, men Kommissionen åbner for muligheden af at anvende konserveringsmidler, der erklassificeret som miljøfarlige.-Emballage.En del lande har ønsket pvc-fri emballage, og mange producenter har tilkendegivet,at de ikke anvender pvc i emballagen. Kommissionen har ikke fundet det rimeligt at udelukke pvcsom materiale. Til gengæld er alle typisk anvendte ftalater ikke tilladte at bruge.Kommissionen fremfører i sit nye reviderede forslag, at der skal være et (videnskabeligt) grundlagfor at udelukke et stof eller stofgruppe. Derfor er tre ftalater, der er risikovurderet og ikke er klassi-ficeret, nu tilladte at anvende i emballagen til miljømærket maskinopvaskemiddel.7.Dansk holdningRegering støtter forslaget, idet regeringen finder det relevant at kriterierne er blevet strammet,f.eks. kravet til kritisk fortyndingsvolumen, indholdet af ikke-nedbrydelige stoffer og udelukkelsen afen række kendte problematiske parfumer, og vil lægge vægt på at disse krav ikke svækkes.Særligt vigtigt må fremhæves de basiskrav som er en konsekvens af Blomstens reviderede forord-ning (66/2010). Disse krav har ikke været en del af de deciderede forhandlinger i arbejdsgruppen,da Blomstens forordning først trådte i kraft 19. februar 2010. Fremover må der til miljømærkedeprodukter/artikler ikke tilsættes stoffer, der bl.a. kan klassificeres som giftige, CMR kategori I-III ogmiljøfarlige. Samtidig udelukkes stoffer, der i henhold til EU's kemikalielovgivning, REACH (artikel57), kan defineres somsærligt problematiske stoffer(SVHC’er). Kommissionen har mulighed for atafvige fra disse regler og gør det også i disse kriterier, som omtalt i afsnittet Formål og indhold.Danmark var med til at indføre disse basiskrav som grundstammen i miljømærkekriterierne frem-over. Danmark var også kritisk overfor Kommissionens mulighed for at afvige fra basiskravet, ogmener at sådanne afvigelser skal reserveres til de tilfælde, hvor det ikke er teknisk muligt at substi-tuere et givent stof, og hvor stoffet er vigtigt for produktets funktion.Danmark lægger afgørende vægt på, at der ikke kommer Kommissionsafvigelser i forhold til Blom-stens forordning med hensyn til CMR-stoffer. Danmark lægger endvidere vægt på, at begrænseyderligere Kommissionenafvigelser i forhold til forordningen. Danmark kan acceptere de foreslåedeafvigelser for enzymer og katalysatorer, idet disse er vigtige for vaskemidlets funktion, idet enzy-mer gør det muligt at lave kompakte og effektive vaskemidler og katalysatorer er nødvendige for atenzymerne også virker i koldvandsprodukter.
7Danmark vil arbejde for, at afvigelsen for parfumer (R52-53 klassificerede) fjernes, idet det erdansk opfattelse, at parfumer ikke er vigtige for vaskemidlets funktion, der er at vaske rent, og ikkeafgive duft.Danmark har udtrykt betænkelighed ved at fravige kravet om tensiders anaerobe nedbrydelighed.Der har været et stort pres i arbejdsgruppen, og Kommissionen har ikke ønsket at opretholde dettekrav. Til gengæld må det konstateres, at det generelle krav om nedbrydelighed (under såvel aero-be som anaerobe forhold) af alle indgående stoffer i miljømærket maskinopvaskevaskemidler, vilhave en større positiv miljøeffekt.Danmark vil stadigvæk arbejde for, at der indarbejdes strammere krav til de ikke-anaerobt nedbry-delige tensider, ved f.eks. at fastsætte en selvstændig koncentrationsgrænse for tensiderne.Kommissionens forslag tillader brugen af lavrisikobiocidprodukter, jf. Biociddirektivet.Det er regeringens holdning, at brugen af konserveringsmidler skal begrænses mest muligt i mil-jømærkede forbrugerprodukter. Kommissionens reviderede forslag vil medføre brug af miljøfarligekonserveringsmidler i koncentrationer over 0,010%. Forslaget forventes ikke at få nogen betydningde første mange år, men Danmark arbejder fortsat for, at indholdet af konserveringsmidler af no-gen art begrænses i miljømærkede produkter, og vil i forhold til Kommissionens reviderede forslaglægge afgørende vægt på, at miljøfarlige konserveringsmidler – klassificeret som R50-53 ellerR51-53 – ikke må indgå i et miljømærket produkt (i koncentration over 0,010%). Idet Kommissio-nen heller ikke argumenterer for at anvende miljøfarlige konserveringsmidler, mener regeringen til-lige, at Blomstens forordning om EU miljømærket ikke er opfyldt.De gældende kriterier for maskinopvaskemidler tillader ikke brugen af disse stoffer, hvilket viser, atmiljøfarlige konserveringsmidler kan substitueres med mindre miljøbelastende konserveringsmid-ler.Det er dansk holdning, at PVC og ftalater skal begrænses mest muligt i miljømærkede produkter,og at emballage ikke må indeholde pvc og ftalater. Danmark er derfor uenig med Kommissionen,når den tillader brugen af visse ftalater, og Danmark vil arbejde for, at PVC og ftalater generelt ikkemå anvendes i miljømærkede produkter, og emballage hertil.Blomstens kriterier er sammenlignelige med det Nordiske miljømærke, Svanens kriterier. Svanenbegrænser også indholdet af farlige og giftige stoffer, herunder også parfumer. Svanen stiller, somBlomsten, krav til indholdet af aerobe og anaerobe stoffer, men har dertil også en maksimum-grænse for indholdet af ikke-anaerobt nedbrydelige tensider (ca. 0,1%).Kommissionen angiver i sit reviderede endelige forslag, at kriterierne til miljømærkede maskinop-vaskemidler skal gælde i fire otte år fra vedtagelsen. Danmark vil gerne høre Kommissionens ar-gumenter for en så lang periode før revision, da miljømærkekriterier normalt revideres indenfor 5år. Danmark vil arbejde for at kriterierne skal revideres indenfor 5 år.