Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 26
Offentligt
EuropaudvalgetEU-KonsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere8. marts 2010
EU-strategi for en intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst fremmod år 2020
SammenfatningEuropa-Kommissionen har fremlagt et forslag til en ny EU-strategi foren bæredygtig økonomisk vækst og beskæftigelse som afløser for Lis-sabonstrategien, der udløber i 2010.Den nye strategi satser bl.a. på færre og mere fokuserede mål. Og såstrammes der op på styringen af strategien, der forankres i Det Euro-pæiske Råd.Med planen opstiller Kommissionen fem overordnede mål for, hvor EUskal være i år 2020.Endelig lægger planen op til, at medlemsstaterne skal skræddersy må-lene for EU2020-strategien til deres særlige økonomiske og beskæfti-gelsesmæssige udgangspunkt.
1/7
Europa i 2020Europa-Kommissionen fremlagde den 3. marts 2010 sit forslag til EU’s strate-gi for en bæredygtig økonomisk vækst og beskæftigelse. Strategien skal fåEU-landenes økonomi tilbage på sporet, så de bliver bedre rustet til at klare1den globale konkurrence frem mod år 2020 .Strategien afløser EU’s nuværende strategi for vækst og beskæftigelse –Lissabonstrategien, der udløber i 2010.Den nye EU2020-strategi satser bl.a. på færre og mere fokuserede mål. Også strammes der op på styringen af strategien, der forankres i Det Europæi-ske Råd.Kommissionens forslag skal drøftes første gang af EU-landenes stats- ogregeringschefer på forårstopmødet den 25.-26. marts, men ventes ikke ende-lig vedtaget før på topmødet i juni. For yderligere information om tidsplanhenvises til bilag 1.Kommissionen opstiller fem overordnede mål for, hvor EU skal være i år2020.----75 pct. af befolkningen mellem 20 og 64 år skal være i beskæftigelse3 pct. af EU’s BNP skal investeres i forskning og udviklingEU’s 20/20/20 klima- og energimål skal nåsAndelen af unge, som forlader skolen tidligt skal være under 10 pct.,og mindst 40 pct. af den unge generation skal have en videregåendeuddannelseDer skal være 20 millioner færre mennesker i EU, som er ramt af fat-tigdom
-
På grund af EU-landenes meget forskellige økonomiske situation, foreslårKommissionen, at de skalomsætte målene til egne nationale mål,somskræddersys til deres særlige økonomiske og beskæftigelsesmæssige ud-gangspunkt gennem konkrete nationale reformprogrammer.I. Intelligent, bæredygtig og inklusiv vækstFormålet med EU2020-planen er at sætte gang i væksten på en måde, sommodsvarer de udfordringer, EU står overfor. Som Kommissionens formand,José Manuel Barrosso, udtrykte det i forbindelse med præsentationen af pla-nen: ”Europa lider af et vækstunderskud, som bringer vores fremtid i fare. Vi
1
Kommissionens meddelelse er offentliggjort i Kom(2010)2020 den 3. marts 2010.
2/7
er nødt til at opbygge en ny økonomisk model baseret på viden, kulstoffattigøkonomi og høj beskæftigelse”.Væksten skal med andre ord væreintelligent, bæredygtig og inklusiv.BOKS 1: FlagskibsinitiativerIntelligent vækst-Omlægning af forskning og udvikling samt innovationspolitikken,såder fokuseres på de store udfordringer, samtidig med at der bygges broover kløften mellem videnskaben og markedet, så forskning fører til resul-tater.-Øget mobilitet blandt studerende og unge fagfolk,så man kan højnesåvel kvalitet som resultater på EU's højere uddannelsesinstitutioner oggøre dem mere attraktive på internationalt plan. Bl.a. bør ledige stillinger imedlemsstaterne i højere grad kunne søges overalt i Europa, og er-hvervskvalifikationer og erfaring bør anerkendes reelt.-En indsats for at nå frem til de bæredygtige økonomiske og sociale forde-le, der er forbundet medet digitalt indre marked,hvor alle europæeresenest i 2013 har adgang til højhastighedsinternet.Bæredygtig vækst-Støtte overgangen til en ressourceeffektiv og kulstoffattig økonomi,hvor EU fastholder sine 2020-mål for energiproduktion, energieffektivitetog energiforbrug.-erhvervspolitik for grøn vækst– gennem fremme af iværksætteri ogudvikling af nye kvalifikationer.Inklusiv vækst-Reformer af arbejdsmarkedernemed det formål at øge beskæftigelsenog sikre bæredygtige sociale modeller i tiden, hvor de store årgange gårpå pension.-Sikring af den økonomiske, sociale og geografiske samhørighedvedat hjælpe de fattige og socialt udstødte og gøre det muligt for dem at spil-le en aktiv rolle i samfundet.
Kommissionen fremlægger syv såkaldteflagskibsinitiativer,som skal væremed til at fremme en vækst i EU, som er netop intelligent, bæredygtig og in-klusiv. For hvert enkelt flagskibsinitiativ er der fastsat et overordnet mål samten række mere konkrete forslag til handlinger fra både EU’s og medlemssta-ternes side. Målene med flagskibsinitiativerne er gengivet i boksen ovenfor,mens oversigten over forslagene til konkrete initiativer kan ses i Kommissio-nens meddelelse.
3/7
II. Strammere styring af strategienLissabonstrategien er blevet kritiseret for at have for svag en styringsstruktur.Kommissionen lægger derfor med sit forslag op til en strammere styring afden nye strategi for vækst og beskæftigelse.Det skal ske dels gennem entematisk styring,dels gennem en merefokuse-ret landeovervågning:1)Den tematiske styringskal sikre, at EU og medlemsstaterne fokuserer påstrategiens fem overordnede mål.Redskaberne til at realisere målene er de syv flagskibsinitiativer, der somnævnt kræver handling af såvel EU som medlemsstaterne. Medlemsstaterneskal afrapportere om fremskridt og eventuelle barrierer for vækst gennemtilpassedenationale 2020-reformprogrammer.På EU-niveau har Rådet ansvar for overvågning og evaluering og kan frem-sætte henstillinger i forbindelse med f.eks. fastsættelsen af EU’s overordnedeøkonomiske retningslinjer (TEUF art. 121, stk. 2) eller beskæftigelsesretnings-linjerne (TEUF art. 148)2)Den fokuserede landeovervågningskal bistå hver enkelt medlemsstatmed at definere og gennemføre ”exitstrategier” med henblik på bl.a. at sikreen tilbagevenden til makroøkonomisk stabilitet, bæredygtig vækst og sundeoffentlige finanser.Medlemsstaterne afrapporterer om fremskridt og barrierer gennem deresnationalestabilitets og konvergensprogrammer.På EU-niveau vedtages hen-stillinger på det fiskale område inden for rammerne af stabilitets- og vækst-pagten samt om makroøkonomiske ubalancer og barrierer for vækst i forbin-delse med vedtagelsen af EU’s overordnede økonomiske retningslinjer (TEUFart. 121, stk. 2).Endelig foreslår Kommissionen, at EU-landenes afrapportering vedrørendeEU-2020-strategienog EU’sStabilitets- og vækstpagtgennemføres samtidighvert år i oktober, så man sikrer en bedre sammenhæng mellem de to instru-menter, og at det er de samme reformmål, der forfølges.Hvem gør hvad?Gennemførelsen af EU2020-strategien kommer til at foregå i et tæt samarbej-de mellem EU’s institutioner og medlemsstaterne.
4/7
På EU-niveau fårDet Europæiske Råden ledende rolle. Udover at have detoverordnede ansvar for gennemførelsen af strategien, skal Det EuropæiskeRåd også fokusere på særlige temaer såsom forskning og innovation.De enkelteRådfår også en vigtig rolle inden for deres egne områder i forbin-delse med både gennemførelsen af målene i EU2020-strategien og for over-vågningen og evalueringen af medlemsstaternes fremskridt.Kommissionenfår selv en central rolle, idet Kommissionen skal udarbejdeårlige fremskridtsrapporter om, hvordan det går med at nå EU2020-målene.Kommissionen skal også vurdere landerapporterne og stabilitets- og konver-gensrapporterne fra de 27 medlemsstater. Som led i denne evaluering kan2Kommissionen fremlægge forslag til henstillinger eller advarsler til landene .Endelig foreslår Kommissionen, atEuropa-Parlamentetfår en nøglerolle istrategien i sin egenskab som EU-lovgiver, men også som bindeled til borger-ne ogde nationale parlamenter.F.eks. foreslår Kommissionen, at repræsentanter fra Europa-Parlamentet ogde nationale parlamenter en gang om året drøfter EU2020-strategien på etfælles møde, så man kan sende eventuelle fælles synspunkter til Det Euro-pæiske Råds forårstopmøde i marts.Det kunne ifølge Kommissionen ske på det årlige ”Fælles parlamentariskemøde”, der normalt finder sted i Europa-Parlamentet i årets første måneder.Endelig lægger Kommissionen op til, at der påmedlemsstatsniveausker eninddragelse af alle nationale, regionale og lokale myndigheder samtnationaleparlamenter,arbejdsmarkedets parter og andre interesseorganisationer iforbindelse med udarbejdelsen og gennemførelsen af de nationale reformpro-grammer.Udvekslingen af bedste praksis, fastsættelsen af benchmarks og opbygningenaf netværkssamarbejde vil ifølge Kommissionen være nyttigt i forhold til atskabe ejerskab for den fælles strategi for vækst og beskæftigelse.Med venlig hilsen
Morten KnudsenTlf. 3695
2
Det kan enten ske som led i Kommissionens udtalelser om landenes stabilitets- eller konver-gensprogrammer (forordning 1466/97) eller via de henstillinger, som Kommissionen kan frem-sætte om de overordnede økonomiske retningslinjer i EU (TEUF art. 121, stk. 2) eller retnings-linjerne for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker (TEUF art. 148)
5/7
Bilag 1: Tidsplan for behandling af EU2020-strategi 2010-20122010Europa-KommissionenForslag til EUU2020 – overordnet tilgangDet Europæiske Råds forårstopmøde i marts 2010Aftale om overordnede tilgang og valg af EU’s hovedmålEuropa-KommissionenForslag til EUU2020 – integrerede retningslinjerEuropa-ParlamentetDebat om strategi og udtalelse om integrerede retningslinjerRådsformationerUdvikle nøgleparametre (EU/nationale mål, flagskibsinitiativer og integrerede retningslinjerDet Europæiske Råd I juni 2010Vedtagelse af EU2020-strategi, validering af EU og nationale mål samt godkendelse af de integrerede retningslinjerEuropa-KommissionenOperationelle retningslinjer for de næste skridt I EUU2020Det Europæiske Råd efterårstopmøde I oktober 2010I dybden diskussioner af de udvalgte tematiske emner som forskning og udvikling samt innovationMedlemsstaterStabilitets og konvergensprogrammer og Nationale Reformprogrammer i oktober2011Europa-KommissionenÅrsrapport til Det Europæiske Råds forårstopmøde, udtalelse om stabilitets- og konvergensprogrammer samt for-slag til henstillingerRådetEvaluering af Kommissionens forslag til henstillingerEuropa-ParlamentetPlenardebat og vedtagelse af resolutionDet Europæiske Råds forårstopmøde i martsEvaluering af fremskridt og godkendelse af landespeifickke henstillinger
6/7
Medlemsstaterne, Europa-Kommissionen og RådetOpfølgning på henstillinger, gennemførelse af reformer og afrapportering.2012Samme procedure med særlig focus på overvågning af fremskridt
7/7