Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 43
Offentligt
862597_0001.png
Europaudvalget, Erhvervsudvalget og Kulturudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
7. februar 2015
Grønbog om de kulturelle og kreative industriers potentiale
Sammenfatning
Kommissionen har fremlagt en grønbog, som lægger op til debat om,
hvordan man kan få frigjort potentialet i Europas kulturelle og kreative
industrier.
Grønbogen fremhæver den kreative sektors og kultursektorens afgø-
rende rolle som drivkraft for økonomisk vækst i Europa. I den forbin-
delse understreges det, at der er et kernebehov for at forbedre adgan-
gen til finansiering, især for små virksomheder, hvis sektoren skal
blomstre og bidrage til bæredygtig og inklusiv vækst.
Fristen for bemærkninger til grønbogen er
den 30. juli 2010.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862597_0002.png
Kommissionen fremlagde den 28. april 2010 sin grønbog om ”frigørelse af de
kulturelle og kreative industriers potentiale”
1
. Med grønbogen lægger Kom-
missionen op til en bred offentlig høring blandt aktører og interesseorganisati-
oner om den kreative sektors og kultursektorens rolle som drivkraft for øko-
nomisk vækst i Europa.
Fristen for bemærkninger til grønbogen er
den 30. juli 2010.
I grønbogen tager Kommissionen udgangspunkt i, at samfundsudviklingen har
bevæget sig væk fra det traditionelle industrisamfund, ikke mindst som følge
af udviklingen af nye teknologier og globaliseringen. I denne proces har de
kreative miljøer vundet frem, og det er i stigende grad de immaterielle værdi-
er, der bestemmer de materielle værdier. I et samfundsøkonomisk perspektiv
er de kreative miljøer med andre ord et område med et højt vækstpotentiale.
Kommissionen understreger i den forbindelse, at de kulturelle og kreative
industrier beskæftiger mere end 5 millioner mennesker i EU, og at de udgør
en drivkraft for europæiske byers og regioners konkurrenceevne og sociale
samhørighed. Sektoren bidrager med 2,6 % af EU's BNP – hvilket er mere,
end hvad mange fremstillingsindustrier gør. De kulturelle og kreative industrier
vokser også hurtigere end de fleste områder i økonomien.
Definitioner
"Kulturelle
industrier"
omfatter bl.a. - ud over de traditionelle kultursekto-
rer (scenekunst, billedkunst, kulturarv – inklusive den offentlige sektor)
film, dvd og video, tv og radio, videospil, nye medier, musik, bøger og
presse.
"Kreative
industrier"
omfatter arkitektur og design, såvel som grafisk
design, modedesign eller reklamevirksomhed.
Ikke desto mindre står de kulturelle og kreative industrier over for en række
udfordringer og der vurderes at være et stort uudnyttet potentiale for vækst og
beskæftigelse.
1
KOM(2010) 183.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge Kommissionen er de vigtigste drivkræfter for yderligere udvikling af de
kulturelle og kreative industrier kulturel
mangfoldighed, globalisering
og
digitalisering.
Digitalisering og globalisering er i gang med at åbne op for nye markedsmu-
ligheder, især for de små virksomheder. Men disse virksomheder står meget
ofte over for forhindringer, når de vil udnytte deres fulde potentiale.
Kommissionen peger i den forbindelse på, at teknologi og adgang til bred-
båndsinfrastruktur i landdistrikter og byer åbner op for nye muligheder, så
skabere kan producere og distribuere deres værker til et bredere publikum og
til en lavere pris uafhængigt af fysiske og geografiske forhold.
Ifølge grønbogen er der især behov for at forbedre adgangen til finansiering,
især for små virksomheder, hvis sektoren skal bidrage til bæredygtighed og
vækst.
Hvad foreslår Kommissionen?
For at de kulturelle og kreative industrier bedst muligt kan udnytte de mulig-
heder, som er et resultat af disse drivkræfter, er udfordringen derfor ifølge
Kommissionen at:
-
øge
kapaciteten til at eksperimentere, innovere og lykkes som
iværksætter
og sørge for
lettere adgang til finansiering
og den ret-
te kombination af færdigheder
hjælpe de kulturelle og kreative industrier
med at udvikle sig i de-
res lokale og regionale miljøer som en startplatform for en stærkere
global tilstedeværelse, herunder gennem øget udveksling og mobili-
tet, og
bevæge sig mod en
kreativ økonomi
ved at katalysere de kulturelle
og kreative industriers afsmittende virkninger over på en bred vifte af
økonomiske og sociale kontekster.
-
-
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862597_0004.png
Grønbogen opfordrer bl.a. til at overveje følgende spørgsmål:
-
Hvordan kan vi lette adgangen til finansiering for små virk-
somheder og mikrovirksomheder, hvis eneste aktiv er deres
kreativitet?
-
Hvordan kan EU hjælpe med at sikre den rette kombination af
kreative og ledelsesmæssige færdigheder i disse sektorer?
-
Hvordan kan vi fremme mere innovation og eksperimentering,
herunder større brug af informations- og kommunikations-
teknologi?
Med venlig hilsen
Anders Nymark (3638)
Thomas Fich (3611)
4/4