Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
851787_0001.png
Notat
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Udvikling og status for ITER forskningsprojektet
Folketingets Europaudvalg har stillet følgende spørgsmål 74 (EUU alm del):
"Ministeren bedes, som lovet på Europaudvalgets møde d. 21. maj 2010, oplyse
om indhold, dato og rækkevidde af det oprindelige mandat afgivet af Europaud-
valget på ITER, samt om ministeren mener, et nyt mandat er påkrævet mhp. de
kommende beslutninger i styrelsesrådet og om finansieringen. Endvide-
re bedes ministeren redegøre for den videre proces for forhandlingerne
om kompromisforslaget i Rådet (i henholdsvis konkurrence og ØKOFIN)."
Svar:
Den europæiske forskning i kontrolleret termonuklear fusion foregår under Eu-
ratom-traktaten og er organiseret under de europæiske rammeprogrammer for
forskning og udvikling. Europæisk fusionsforskning er koordineret i et samlet
program. En væsentlig del af forskningen har hidtil været udført på det fælles
forsøgsanlæg JET (Joint European Torus) i England. EU har besluttet at gå videre
med næste fase gennem deltagelse i det internationale samarbejde om bygning af
et nyt forsøgsanlæg – kaldet ITER (International Thermonuclear Experimental
Reactor) – sammen med Rusland, Kina, Japan, Sydkorea, USA og Indien.
Formålet med ITER er at påvise, at det er videnskabeligt og teknologisk muligt at
udnytte fusionsenergi til fredelige formål og skabe en sikker og bæredygtig ener-
gikilde i fremtiden. Visionen er at nå frem til en emissionsfri energiproduktion i
stor skala fra en i praksis uudtømmelig energikilde med begrænsede og håndter-
bare miljøpåvirkninger.
Udvikling af en fusionsenergibaseret energiproduktion har desuden et væsentligt
sikkerhedspolitisk og forsyningspolitisk aspekt, idet brændslet udgøres af deute-
rium, som kan udvindes af vand, og tritium, som kan fremstilles af lithium. Beg-
ge stoffer er relativt tilgængelige globalt set. Begge disse aspekter er set med
danske øjne af stor betydning.
Industriens udbytte af ITER vil både være i form af leverance- og serviceordrer,
og i form af teknologiudvikling via udfordrende kontraktopgaver. Dansk industri
vil kunne bidrage til ITER på adskillige områder, såsom effektelektronik, instru-
mentering, materialeteknologi, magnetteknologi, robotteknologi, bearbejdning,
software, design, konstruktion, udviklingsarbejde, ingeniørarbejde, infrastruktur
m.m. Omfanget og karakteren af videnskabelig og teknologisk spin-off i form af
ny viden, nye produkter og nye processer kan i sagens natur ikke fastlægges.
21. maj 2010
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsbehandler
John Isaksen
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
3392 9716
Sagsnr.
Dok nr.
Side
1375492
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
851787_0002.png
1. Om indhold, dato og rækkevidde af forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg
Regeringen har forelagt sagen vedrørende det 7. rammeprogram for Folketingets
Europaudvalg to gange med henblik på forhandlingsoplæg, nemlig 25. november
2005 og 24. maj 2006. ITER forskningsprojektet har været behandlet som en del
af 7. rammeprogram. På det første møde den 25. november 2005 blev der givet
forhandlingsoplæg vedrørende indholdet af det 7. rammeprogram med undtagelse
af budgettet, da man afventede forhandlinger om de finansielle perspektiver. På
det andet møde den 24. maj 2006 blev der givet forhandlingsoplæg på budgettet.
Indholdet i de to forelæggelser var følgende:
Møde i Folketingets Europaudvalg den 25. november 2005
For så vidt angår Euratom-rammeprogrammet indeholdt samlenotatet følgende
beskrivelse:
Ministeriet for Videnskab
”Denne del af rammeprogrammet dækker de nukleare aktiviteter vedrørende
forskning, teknologisk udvikling, internationalt samarbejde, formidling og nyt-
tiggørelse samt uddannelse.
Kommissionen foreslår, at beslutningen om et flerårigt rammeprogram for nukle-
are forsknings- og uddannelsesaktiviteter tager udgangspunkt i seks artikler.
I artikel 1 foreslås et femårigt rammeprogram for forskning og uddannelse på det
nukleare område, for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2011.
I artikel 2 nævnes mål og forskningsaktiviteter. Aktiviteterne er specificeret i to
særprogrammer, dels fusionsenergiforskning og nuklear fission og strålingsbe-
skyttelse, dels Det Fælles Forskningscenters nukleare aktiviteter.
I artikel 3 foreslås et budget for perioden 2007-2011 på 3.092 mio. EUR. Forde-
lingen på de tre delaktiviteter er: Forskning i fusionsenergi: 2.159 mio. EUR,
Nuklear fission og strålingsbeskyttelse: 394 mio. EUR og Det Fælles Forsknings-
centers aktiviteter på det nukleare område: 539 mio. EUR. Regler for Fællesska-
bets finansielle deltagelse er anført i bilag II.
I artikel 4 henvises der til, at de aktiviteter, der finansieres under rammepro-
grammet, skal overholde forordninger, der har til hensigt at beskytte Fællesska-
bets finansielle interesser.
Ifølge artikel 5 skal alle aktiviteter udført under Euratom-programmet overholde
grundlæggende etiske principper.
Kommissionen skal ifølge artikel 6 senest i 2010 med bistand fra eksterne ek-
sperter gennemføre en midtvejsevaluering af rammeprogrammet og dets særpro-
grammer. Desuden skal Kommissionen efter rammeprogrammets afslutning gen-
nemføre en ekstern evaluering ved hjælp af uafhængige eksperter om program-
mets rationale, gennemførelse og resultater. Kommissionen skal meddele konklu-
sionerne, ledsaget af dens bemærkninger, til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
Teknologi og Udvikling
Side
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forskning i fusionsenergi
Formålet med samarbejdet om fusionsenergiforskning er at udvikle videnbasen
inden for fusionsenergi og realisere ITER (International Thermonuclear Experi-
mental Reactor) som vigtige skridt hen imod skabelsen af prototypereaktorer.
Forskningsindsatsen vil omfatte:
Virkeliggørelse af ITER
Forskning og udvikling til forberedelse af ITER’s drift
Teknologiaktiviteter som forberedelse til DEMO
Langsigtede forsknings- og udviklingsaktiviteter
Personale og uddannelse
Infrastrukturer
Nuklear fission og strålingsbeskyttelse
Formålet med samarbejdet er at skabe en videnskabelig og teknologisk basis for
sikker håndtering af radioaktivt affald, fremme sikker og mere ressourceeffektiv
og konkurrencedygtig udnyttelse af nuklearenergi samt sikre et robust og socialt
acceptabelt system for beskyttelse af mennesker og miljø mod effekterne af ioni-
seret stråling. Forskningsindsatsen vil omfatte:
Håndtering af radioaktivt affald
Reaktorsystemer
Strålingsbeskyttelse
Infrastrukturer
Personale og uddannelse
Det Fælles Forskningscenters nukleare aktiviteter
Formålet med Det Fælles Forskningscenters nukleare aktiviteter er at stille viden-
skabelig og teknisk støtte til rådighed for politikudvikling på det nukleare område
samtidig med at sikre stabilitet i støtten til implementeringen af eksisterende poli-
tikker og tilpasning til ændring i den politiske efterspørgsel. Forskningsaktivite-
terne vil omfatte:
Håndtering af radioaktivt affald og miljøpåvirkning
Nuklear sikkerhed
Nuklear sikkerhedskontrol
Instrumenter
Instrumenter inden for fusionsenergiforskning
På grund af fusionsenergiforskningens særlige karakter kræver implementeringen
af aktiviteterne på dette område særlige foranstaltninger baseret på procedurer
beskrevet under:
Associeringskontrakter mellem Kommissionen, medlemslandene eller
fuldt associerede tredjelande ellen enheder inden for medlemslandene el-
ler fuldt associerede tredjelande, som varetager gennemførelse af en del
af EU’s forskningsprogram for fusionsenergi.
Den europæiske fusionsudviklingsaftale (EFDA).
Det fælles europæiske foretagende for ITER.
Internationale aftaler mellem Euratom og tredjelande inden for fusions-
energiforskning, især ITER-aftalen.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Andre multinationale aftaler indgået mellem Fællesskabet og associerede
organisationer, især aftalen om udveksling af medarbejdere.
Omkostningsdelingsaktioner med henblik på at fremme fusionsenergi-
forskning med enheder i medlemslandene og lande associeret med Eura-
tom-rammeprogrammet.
Udover de ovennævnte instrumenter vil der kunne blive igangsat følgende andre
aktiviteter: udvikling af menneskelige ressourcer, stipendier, integrerede infra-
struktur initiativer og specifikke støtteaktioner.
Instrumenter på andre områder
Euratom-rammeprogrammets aktiviteter på andre områder end fusionsenergi fi-
nansieres gemme en række finansieringsordninger. I de enkelte særprogrammer,
arbejdsprogrammer og forslagsindkaldelser vil det være anført, hvilke typer fi-
nansieringsordninger der finder anvendelse, hvem der kan deltage, samt hvilke
aktivitetstyper der kan ydes støtte til.
Der er tale om følgende finansieringsordninger (jf. beskrivelse af finansierings-
ordninger under rammeprogrammet for forskning, teknologisk udvikling og de-
monstration):
Samarbejdsprojekter
Ekspertisenet
Samordning og støtte
Tiltag til fremme og udvikling af menneskelige ressourcer og mobilitet.”
Regeringen havde følgende holdning vedrørende Euratom-rammeprogrammet:
”Danmark kan acceptere, at der af formelle grunde gennemføres et femårigt pro-
gram med en planlagt forlængelse på to år, så beslutning om rammeprogrammerne
træffes samtidigt.
Kommissionen foreslår et samlet budget på 3.092 mio. EUR. Danmark vil arbejde
for, at det samlede budget begrænses mest muligt, idet vi respekterer de indgåede
aftaler om gennemførelsen af ITER.
De samlede aktiviteter inden for fusion skal tilrettelægges med udgangspunkt i de
nye internationale forpligtelser i forhold til ITER. Der vil derfor være behov for en
revurdering af støtten til de nationale støtteprogrammer og andre aktiviteter på fu-
sionsområdet, så det sikres, at de samlede investeringer i fusion udnyttes optimalt i
forhold den samlede målsætning for ITER.
På området fission lægger man fra dansk side særlig vægt på områderne håndtering
af radioaktivt affald og strålingsbeskyttelse.
Vedr. fission vil Danmark arbejde for at reducere omfanget af aktiviteter, der har til
formål at videreudvikle fissionsteknologi, jf. målsætning. Endvidere vil Danmark
være meget restriktiv med hensyn til omfanget af midler til fission.”
Regeringen fik på mødet forhandlingsoplæg for så vidt angår indholdet af forsla-
get til program.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
851787_0005.png
Møde i Folketingets Europaudvalg den 24. maj 2006
For så vidt angår Euratom-rammeprogrammet indeholdt samlenotatet samme fak-
tuelle beskrivelse af programmet indhold som i samlenotatet til mødet den 25.
november 2006.
Regeringen havde følgende holdning til Euratom-rammeprogrammet:
”Danmark kan acceptere, at der af formelle grunde gennemføres et femårigt pro-
gram med en planlagt forlængelse på to år, så beslutning om rammeprogrammerne
træffes samtidigt.
Kommissionen foreslår et samlet budget på 3.092 mio. EUR. Danmark vil arbejde
for, at det samlede budget begrænses mest muligt, idet vi respekterer de indgåede
aftaler om gennemførelsen af ITER.
De samlede aktiviteter inden for fusion skal tilrettelægges med udgangspunkt i de
nye internationale forpligtelser i forhold til ITER. Der vil derfor være behov for en
revurdering af støtten til de nationale støtteprogrammer og andre aktiviteter på fu-
sionsområdet, så det sikres, at de samlede investeringer i fusion udnyttes optimalt i
forhold den samlede målsætning for ITER.
På området fission lægger man fra dansk side særlig vægt på områderne håndtering
af radioaktivt affald og strålingsbeskyttelse. Danmark vil arbejde for at reducere
omfanget af aktiviteter, der har til formål at videreudvikle fissionsteknologi.”
For så vidt angår de statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser var der
i samlenotat anført følgende:
”Konsekvenserne for EU's budget vil afhænge af udfaldet af de generelle for-
handlinger om de finansielle perspektiver for 2007-2013, som det 7. rammepro-
gram er en integreret del af.
Kommissionen har foreslået, at EU-budgettet til 7. rammeprogram, herunder det
nukleare energiprogram bliver på 6.120 mio. EUR i 2007 stigende til 16.200 mio.
EUR i 2013, jf. tabel 1.
Tabel 1: Kommissionens forslag fordelt på år i mio. euro
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Total 2007-13
EF-
5.661,937 7.171,102 8.664,398
10.303,115
11.968,401
13.592,136
15.364,746
72.725,871
ramme-
pro-
gram-
met
Eura-
458,419
549,172
675,653
696,520
711,748
(807,453)
(835,665)
(4.734,63)
tompro-
gram-
met
I alt
6.120,356 7.720,274 9.340,043
10.999,635
12.680,149
(14.399,589)
(16.200,411)
(77.460,501)
Note: Budgettallene for Euratom-programmet i 2012 og 2013 er indikative, da programmet kun løber til 2011, dog med mu-
lighed for forlængelse til 2013. ”
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
5/8
Regeringen havde følgende holdning til Euratom-rammeprogrammet:
”Danmark kan acceptere, at der af formelle grunde gennemføres et femårigt pro-
gram med en planlagt forlængelse på to år, så beslutning om rammeprogrammerne
træffes samtidigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
851787_0006.png
Kommissionen foreslår et samlet budget på 3.092 mio. EUR. Danmark vil arbejde
for, at det samlede budget begrænses mest muligt, idet vi respekterer de indgåede
aftaler om gennemførelsen af ITER.
De samlede aktiviteter inden for fusion skal tilrettelægges med udgangspunkt i de
nye internationale forpligtelser i forhold til ITER. Der vil derfor være behov for en
revurdering af støtten til de nationale støtteprogrammer og andre aktiviteter på fu-
sionsområdet, så det sikres, at de samlede investeringer i fusion udnyttes optimalt i
forhold den samlede målsætning for ITER.
På området fission lægger man fra dansk side særlig vægt på områderne håndtering
af radioaktivt affald og strålingsbeskyttelse. Danmark vil arbejde for at reducere
omfanget af aktiviteter, der har til formål at videreudvikle fissionsteknologi.
Budget
Kommissionens forslag til budget for rammeprogrammet er i lyset af forhandlin-
gerne om de finansielle perspektiver 2007 - 2013 reduceret til et samlet budget for
rammeprogrammet på 52.934 mio. EUR. Formandskabet har på denne baggrund
fremlagt forslag til følgende fordeling af beløbene på rammeprogrammets enkelte
dele:
EF 7. Rammeprogram (2007-13)
Kommissionens Formandskabets
rev. forslag
forslag 8.5.2006 (*)
i mio. €
i mio. €
32.315
6.000
1.935
9.120
3.505
2.300
1.900
4.195
610
1.320
1.430
7.460
4.728
4.267
1.900
1.336
126
370
280
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
6/8
Samarbejde
32.202
Sundhed
5.984
Fødevarer, landbrug og bioteknologi
1.935
Informations- og kommunikationstekno-
logi
9.080
Nanovidenskab, nanoteknologier, materia-
ler og ny produktionsteknologi
3.467
Energi
2.235
Miljø (herunder klimaændringer)
1.886
Transport (herunder luftfartsteknik)
4.150
Samfundsøkonomi og humaniora
607
Sikkerhed
1429
Rummet
1429
Ideer
Mennesker
7.460
4.577
Kapacitet
4.193
Forskningsinfrastruktur
2.008
Forskning til fordel for små og mellemsto-
re virksomheder
1.228
Videnbaserede regioner
126
Forskningspotentiale
320
Forholdet mellem videnskab og samfund 329
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
851787_0007.png
Støtte til en sammenhængende udvikling
af forskningspolitikker
Internationalt samarbejde
182
Det Fælles Forskningscenter
- ikke-nukleare aktiviteter
I alt EF
70
185
1.751
50.183
1.751
50.521
EURATOM 7. Rammeprogram (2007-11) Kommissionens Formandskabets
rev. forslag
forslag 8.5.2006 (*)
i mio. €
i mio. €
Forskning i fusionsenergi
Nuklear fission og strålingsbeskyttelse
Det Fælles Forsningscenter - nukleare ak-
tiviteter
I alt EURATOM
TOTAL EF + EURATOM
(*) inkl. 338 M€ fra IIA
1.947
287
517
2.751
52.934
1.947
287
517
2.751
53.272
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
7/8
Danmark kan som udgangspunkt støtte formandskabets forslag til fordeling, idet
man foreslår følgende ændringer, der gennemføres som en omfordeling inden for
den samme overordnede ramme:
Beløbet til Ideer (ERC) forøges.
Beløbet til energiforskning omfordeles, idet beløbet til fission reduceres,
og beløbet til ikke nuklear energi forøges.
Beløbet til Det Fælles Forskningscenter reduceres, idet Danmark lægger
vægt på, at midlerne til Det Fælles Forskningscenter i højere grad i højere
grad skal opnås i konkurrence.
Beløbet til transport (herunder luftfartsteknik) reduceres.
Beløbet til sikkerhed reduceres, da det det er et nyt forskningsområde i
rammeprogrammet.”
Regeringen fik på mødet forhandlingsoplæg for så vidt angår indholdet af bud-
gettet til programmet. Det skal anføres, at ovennævnte budget er i 2004-
prisniveau.
Som tidligere meddelt Folketingets Europaudvalg er der for så vidt angår Eura-
tom-rammeprogrammet indtil nu kun anvendt midler til ITER, der ligger inden
for den budgetterede ramme. Dette vil også være tilfældet for 2010 og 2011 og er
selvsagt i overensstemmelse med mandatet.
For så vidt angår 2012 og 2013 anfører Kommissionen, at der mangler 1,4 mia.
euro (2008-prisniveau) til konstruktion af ITER. Det er regeringens forventning,
at dansk stillingtagen til Kommissionens forslag vil indebære forelæggelse af et
forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg.
2. Processen frem til møde i ITER Styrelsesrådet den 16. - 17. juni 2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Situationen vedrørende udviklingen i konstruktionsomkostningerne for ITER er
alvorlig og stærkt utilfredsstillende, og regeringen ser med bekymring på pro-
blemerne.
Regeringen har derfor understreget, at forudsætningen for regeringens fortsatte
støtte til ITER er, at der skal findes realistiske finansieringsmuligheder, sikres en
effektiv omkostningskontrol og en realistisk tidsplan for projektet.
Som nævnt på samrådet i Europaudvalget den 21. maj 2010, har formandskabet
fremlagt forslag til Rådskonklusioner.
I udkastet udtrykker Rådet sin principielle støtte til ITER, samt noterer sig den
endelige evaluering af de samlede omkostninger for Europa til konstruktion af
ITER. Desuden opfordrer man ITER organisationen til at gøre alt for at reducere
udgifterne med 600 mio. euro.
Ministeriet for Videnskab
Derudover hilser Rådet ændringer i ledelsen af den europæiske ITER organisati-
on velkommen, samt at denne skal arbejde for en reduktion af omkostninger.
Desuden opfordres bestyrelsen til inden 6 måneder at rapportere til Rådet om de
ændringer, der understøtter en sådan udvikling.
Endelig hilser Rådet de forventede ændringer i ledelsen af hele ITER organisati-
onen velkommen.
I et bilag til rådskonklusionerne noterer Rådet sig Kommissionens meddelelse,
herunder at Europa vil dække 5/11 af omkostningerne i konstruktionsfasen, hvor-
af Frankrig vil dække 20 pct.
Desuden understreges det, at der skal findes en finansiering af ITER i 2012 og
2013 inden for rammerne af de finansielle perspektiver før mødet i ITER Styrel-
sesrådet i Kina i juni.
Kommissionen opfordres derfor i udkastet til at udarbejde et forslag til finansie-
ring af den europæiske del af ITER projektet. Det skal ske inden mødet i Kina.
Som allerede nævnt er konklusionsudkastet stadig under forhandling i Bruxelles.
Det forventes, at det endelige konklusionsudkast vil indebære, at Kommissionen
anmodes om at komme tilbage med et egentligt finansieringsforslag. Dette for-
slag vil så blive behandlet af Rådet.
På Rådsmødet den 26. maj 2010 vil Kommissionen således ikke få mandat til
mødet i ITER Styrelsesrådet.
Når regeringen modtager Kommissionens budgetforslag vedrørende ITER, vil
forslaget blive behandlet efter de normale retningslinjer, hvilket forventes at in-
debære forlæggelse af et fornyet forhandlingsoplæg for Folketingets Europaud-
valg.
Det er ikke muligt at fremkomme med yderligere oplysninger inden mødet i
Konkurrenceevnerådet den 26. maj 2010, men regeringen vil straks efter mødet
fremsende en skriftlig orientering om drøftelserne vedrørende ITER til udvalget.
Teknologi og Udvikling
Side
8/8