Skatteudvalget 2008-09
KOM (2009) 0029 Bilag 1
Offentligt
Skatteministeriet
Skatte- og Afgiftsadministrationsområdet
12. februar 2009
J.nr. 2009-724-0001
Nærhedsnotat
Vedrørende Europa-Kommissionens forslag af 2. februar 2009 til Rådets direktiv om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet, KOM(2009)29 endelig
Notatet forelægges Folketingets Europaudvalg, idet det samtidig oversendes til Folketingets
Skatteudvalg til orientering.
1. Formålet med forslaget
Direktivet skal erstatte direktiv 77/799/EØF om gensidig bistand mellem medlemsstaternes
kompetente myndigheder inden for området direkte skatter, visse punktafgifter og afgiftsbelastning
af forsikringspræmier, af 19. december 1977 med senere ændringer.
Formålet med forslaget er at sikre, at der tilgår medlemslandene oplysninger fra andre
medlemslande, som er nødvendige til korrekt fastsættelse af skatte- eller afgiftstilsvar. Udveksling
af oplysninger er et led i bekæmpelsen af grænseoverskridende skattesvig og skatteunddragelse.
Forslaget har til formål at styrke, administrativt forenkle og på visse punkter udvide den udveksling
af oplysninger, som hidtil er foregået mellem medlemslandene med hjemmel i det gældende
direktiv.
Forslaget berører ikke medlemslandenes muligheder for at fastlægge, hvilke typer og niveauer af
skatter der findes i det pågældende medlemsland. Medlemslandene er også fortsat ansvarlige for
den interne tilrettelæggelse af arbejdet og for, hvilken brug der gøres af modtagne oplysninger.
Den udvidede adgang til indhentelse af oplysninger består bl.a. i et forslag om, at bankhemmelighed
ikke skal være til hinder for udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne, og i et forslag
om, at hvis en medlemsstat har påtaget sig forpligtelser over for et ikke-EU-land til at afgive
oplysninger i videre omfang end hvad der følger af direktivet, så skal medlemsstaten afgive
oplysninger i samme omfang til de øvrige EU-lande (en såkaldt ”mestbegunstigelsesbestemmelse”).
2. Retsgrundlag
EF-Traktatens artikel 93 og 94, der begge kræver høring af Europaparlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne i Rådet. Artiklerne lyder:
”Artikel 93
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Procedure for vedtagelse af bestemmelser om harmonisering af indirekte skatter
Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af
Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, vedtager bestemmelser om
harmonisering af lovgivningerne vedrørende omsætningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte
skatter, i det omfang en sådan harmonisering er nødvendig for at sikre det indre markeds oprettelse
og funktion inden for den i artikel 14 fastsatte frist.
Artikel 94
Procedure for vedtagelse af direktiver om harmonisering af medlemsstaternes love og bestemmelser
med direkte indvirkning på det fælles markeds funktion
Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af
Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, udsteder direktiver om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der direkte indvirker på det
fælles markeds oprettelse eller funktioner.”
3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene med dette forslag ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne. Nationale skattemyndigheders stedlige kompetence er traditionelt afgrænset til
staternes territorier, mens bekæmpelsen af skattesvig fordrer handling på EU-niveau.
Administrativt samarbejde mellem skattemyndighederne kan baseres på bilaterale eller multilaterale
aftaler. Sådanne aftaler omfatter dog typisk kun indkomstskatter. Handling på unionsniveau udgør
et mere effektivt middel.
Emnets natur fordrer en fælles tilgangsvinkel til betingelser og regler for procedurer, principper og
redskaber, som kun kan opnås ved en fælles retsakt.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Den danske regerings vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget alene kan
opfyldes på fællesskabsplan.