Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0207 Bilag 2
Offentligt
686431_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Nærhedsnotat om forslaget til direktiv om forvaltere af alternative in-
vesteringsfonde – KOM(2009)207
13. maj 2009
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om forvaltere af alternative
investeringsfonde og om ændring af direktiverne 2004/39/EF og
2009/…/EF (Det nye UCITS-direktiv). Forslaget indeholder en regule-
ring af de forvaltere (administrationsselskaber), der markedsfører og ad-
ministrerer alternative investeringsfonde.
Formålet med forslaget er at etablere en fælles regulering for administratio-
nen af alternative investeringsenheder. Dette skal sikre ens vilkår for admi-
nistratorerne i Europa og give dem mulighed for at operere i hele det indre
marked. Det skal samtidig beskytte deres interessenter, som investorer og
andre markedsdeltagere. Reguleringen skal også medvirke til at sikre den
finansielle stabilitet.
Ved alternative investeringsfonde forstås i forslaget enhver form for inve-
steringsenhed eller investeringsfællesskab uanset den benyttede juridiske
samarbejdsform. Begrebet alternative investeringsfonde omfatter alle inve-
steringsfællesskaber, der ikke er omfattet af UCITS-direktivet (investerings-
foreninger), hvad enten de er åbne eller lukkede for indskud. Alternative
investeringsfonde omfatter blandt andet kapitalfonde og hedgefonde, men
også alle andre former for fællesskaber, hvor flere foretager investeringer
i fællesskab.
Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelse og au-
torisation af administrationsselskaber. Et administrationsselskab foretager
alle forretningsmæssige dispositioner i en investeringsenhed og optræder
dermed som ”direktion” i enheden. Bestemmelserne om godkendelse og
autorisation indebærer, at der stilles krav om godkendelse af og tilsyn med
alle administrationsselskaber i medlemslandene, som markedsfører og ad-
ministrerer alternative investeringsenheder til professionelle investorer i Eu-
ropa. Dette gælder uanset, hvor de alternative investeringsenheder er belig-
gende. Det afgørende er, at de markedsføres og administreres i Europa.
Administratorer kan markedsføre deres alternative investeringsenheder til
professionelle investorer i hele EU, men ikke til private investorer. De en-
kelte lande kan tillade, at produkterne også sælges til private.
Endvidere indeholder direktivforslaget bestemmelser om åbenhed i for-
hold til såvel de professionelle investorer som i forhold til myndigheder-
ne om centrale økonomiske forhold i de alternative investeringsenheder.
Heri ligger f.eks., at administrationsselskabet såvel før investeringen som
efterfølgende løbende skal give oplysninger til de professionelle investorer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
686431_0002.png
2/3
om eksempelvis den anlagte investeringspolitik, herunder optagelse af lån
til investering (gearing) samt en beskrivelse af de aktiver, der investeres i.
I relation til myndighederne skal administrationsselskabet for hver investe-
ringsenhed oplyse om:
o
enhedens primære risici og risikospredning,
o
om andelen af fondens aktiver, som er sat til side på specielle
betingelser, fordi de er illikvide,
o
ændringer i enhedens likviditetsstyring og
o
enhedens risikoprofil og det risikostyringssystem som admi-
nistrationsselskabet anvender til at styre deres risici,
o
enhed primære aktivkategorier, og
o
om enheden anvender short selling.
Forslaget indeholder også regler om et fælles-europæisk samarbejde om
tilsyn med administrationsselskaber.
De administrationsselskaber, som omfattes af direktivet, er ikke i forvejen
underkastet EU regulering. Det er således tale om en udvidelse af EU re-
guleringen. Nogle typer af administrationsselskaber er dog allerede i dag
underkastet en særlig national regulering.
De alternative investeringsenheder, som administrationsselskabet admini-
strerer, kan have hjemsted i såvel medlemslande som tredjelande. Der stilles
ikke krav til investeringsenhedens indretning eller om tilsyn med disse.
Det foreslås endvidere, at to direktiver ændres som følge af det nye direk-
tiv. Direktiv 2004/39/EF (MiFID-direktivet) foreslås ændret, således at en
værdipapirhandler ikke kan udføre tjenesteydelser med andele i alternati-
ve investeringsenheder som ren ekspedition uden samtidig at rådgive
kunderne. Direktiv 2009/../EF (Det nye UCITS-direktiv) foreslås ændret,
således at Kommissionen skal kunne udstede gennemførelsesbestemmel-
ser, der afgrænser hvilke værdipapirer, der er udstedt på grundlag af lån,
som UCITS-institutter kan investere i.
1.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at de aktiviteter, som udføres af administrations-
selskaber for alternative investeringsinstitutter, påvirker investorerne,
modparter og finansielle markeder i andre medlemsstater, og derfor er de
risici, som er forbundet med administrationsselskaber for alternative in-
vesteringsinstitutters aktiviteter ofte af grænseoverskridende karakter.
Den effektive overvågning af makroøkonomiske risici og tilsyn med ad-
ministrationsselskaber for alternative investeringsinstitutters aktiviteter
nødvendiggør derfor et fælles minimumsniveau af krav til informationer
og regulering i hele EU. Direktivet udgør også et harmoniseret regelsæt
for en sikker og effektiv markedsføring af alternative investeringsinstitut-
ter over grænserne, som ikke kan skabes nært så effektivt ved medlems-
staternes ukoordinerede initiativer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
På baggrund heraf mener Kommissionen, at direktivforslagene er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i denne vurde-
ring.