Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0491 Bilag 1
Offentligt
767507_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. december 2009
Forslag til ændring af direktiv 2003/71/EF om det prospekt, der skal
offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller opta-
ges til handel, og af direktiv 2004/109/EF om harmonisering af gen-
nemsigtighedskrav i forbindelse med oplysninger om udstedere, hvis
værdipapirer er optaget til handel på et reguleret marked
Resumé
Der foreslås en ændring af direktiv 2003/71/EF (prospektdirektivet) og en
ændring af direktiv 2004/109/EF (harmonisering af gennemsigtigheds-
krav).
De overordnede mål med ændringerne af prospektdirektivet er for det
første at mindske de administrative byrder i EU. For det andet er det hen-
sigten at øge retssikkerheden og investorbeskyttelsen. For det tredje er det
Kommissionens hensigt med direktivet, at prospektets informationer er så
gennemskuelige og effektive som muligt for investorerne.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. september 2009 et forslag til ændring
af prospektdirektivet fra 2003.
Ændringerne af prospektdirektivet har til baggrund i Kommissionens pro-
gram fra januar 2007 vedrørende reduktion af administrative byrder i EU.
Det Europæiske Råd tilsluttede sig et mål om reduktion af de administrative
byrder på 25 %, som EU og medlemsstaterne i fællesskab skal nå i 2012.
Endvidere står det indskrevet i direktivet, at det skal revideres 5 år efter dets
ikrafttræden i 2003.
Selvom prospektdirektivet, ifølge Kommissionen, generelt har været en
stor succes, er området alligevel blevet identificeret som et område med
en vis retsusikkerhed og ubegrundede byrdefulde krav, der øger omkost-
ningerne og hæmmer effektiviteten. Således er det ifølge Kommissionen
vanskeligere for selskaber og finansielle formidlere i EU at tilvejebringe
kapital. For at øge investorbeskyttelsen og på den måde reagere positivt
på den finansielle krise, bør resuméet i prospektet forenkles samt gøres
mere letlæseligt.
Det overordnede mål med dette direktivforslag er at forenkle og forbedre
direktivets anvendelse samt gøre det mere effektivt og øge EU’s konkur-
renceevne i international sammenhæng. Samtidig skal direktivet sikre, at
investorbeskyttelsen øges, og sikre, at der formidles tilstrækkelige og
passende oplysninger til at dække private investorers behov.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
767507_0002.png
2/4
De væsentligste ændringer i prospektdirektivet er følgende:
Nogle typer af værdipapirer bliver stillet overfor lempeligere of-
fentlighedskrav (små virksomheder, små lånere m.v.)
Formatet og indholdet i prospektets resumé er blevet forbedret
Der er klarere undtagelser fra forpligtelsen til at publicere et pro-
spekt, når virksomheder sælger via formidlere (retail-cascades)
Offentlighedskrav, der overlapper med transparensdirektivet, vil
blive fjernet
Udstedere af værdipapirer, bortset fra kapitalandele, vil frit kunne
vælge i hvilket medlemsland, de skal være hjemmehørende
Der indgår i Kommissionens forslag en mulighed for at udstede medarbej-
deraktier uden prospekter.
Forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen er blevet afholdt i perioden den 2.
oktober - 20. november 2009, hvorefter sagen overgår til behandling i Co-
reper.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er endnu ikke startet behandlingen af prospektdirek-
tivet, men vil efter al sandsynlighed starte behandlingen i begyndelsen af
december.
3.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at i overensstemmelse med subsidiari-
tetsprincippet, jævnfør EF-traktatens artikel 5, kan målene med direktiv-
forslaget ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne. Målene
med direktivforslaget opnås bedst på fællesskabsniveau. Forslaget har
navnlig til formål at øge retssikkerheden og effektiviteten i forbindelse
med prospektordningen og at reducere uforholdsmæssigt store admini-
strative byrder for selskaber, der tilvejebringer kapital i EU. Da udbud af
værdipapirer kan have en grænseoverskridende dimension, kan tiltagene
bedre gennemføres på fællesskabsplan.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkår
og forbrugerbeskyttelse i EU samt øget grænseoverskridende konkurrence
fordrer fælles regler.
4.
Gældende dansk ret
Gældende dansk ret på området er værdipapirhandelslovens kapitel 6 og
bekendtgørelse 885 fra 14. september 2009 om prospekter for værdipapirer.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor.
Realkreditforeningen
støtter idéen om at prospektets resumé skal være mere
informativt. Det er dog i direktivforslaget uklart, hvilke og hvor mange op-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
lysninger, der fremadrettet skal være i resuméet. Det skal konkretiseres.
Endvidere anfører Realkreditforeningen, at det er vigtigt med ensartethed
for prospektudstedelser i hele EU. Realkreditforeningen kan tilslutte sig den
overordnede målsætning med direktivændringerne, hvilken er at mindske de
administrative byrder.
Finansrådet
støtter også målsætningen om at mindske de administrative
byrder ved udstedelsen af prospekter. I forhold til forenklingen af prospek-
tets resumé er det Finansrådets holdning, at direktivforslaget skal være mere
konkret i forhold til, hvilke oplysninger der skal være i resuméet.
Realkre-
ditrådet
er enig i denne problemstilling, idet resuméets oplysninger skal
gøre investorerne i stand til at træffe kvalificerede investeringsbeslutninger
og sammenligne værdipapirerne med andre investeringsprodukter.
Samtidig er det
Finansrådets
overbevisning, at udstederens prospektansvar
ikke alene kan ses i relation til prospektets resumé, hvilket er direktivets
udgangspunkt. Finansrådet mener, at prospektansvaret, må bero på prospek-
tet i sin helhed. Finansrådet mener derfor, at prospektresuméet skal forbed-
res, men at prospektansvaret stadigvæk skal relateres til prospektet i sin
helhed.
Danmarks Rederiforening
er enig i denne betragtning og ser et pro-
blem i, at der kan blive tale om civilretligt ansvar alene på baggrund af et
mangelfuldt resumé.
Advokatrådet
ser også et problem i, at det civilretlige
ansvar kan vurderes alene på baggrund af prospektets resumé, og mener det
skal ske på baggrund af det samlede prospekt. Samtidig påpeger Advokat-
rådet, at et civilretligt ansvar hører under de nationale myndigheder og der-
med ikke er et EU-anliggende.
Derudover pointerer Finansrådet, at der ved emissioner på basis af tegnings-
retter i en række tilfælde kan være behov for udarbejdelse af prospekter.
Eksempelvis i de tilfælde, hvor tegningsretten bliver tilbudt til ikke investo-
rer i selskabet.
Danmarks Rederiforening
påpeger endvidere, at Kommissionen har mulig-
hed for at tilpasse grænser for, hvornår direktivet ikke skal finde anvendelse
for prospektudstedelse. I den sammenhæng ønsker Danmarks Rederifor-
ening kun, at Kommissionen skal kunne forhøje grænserne, men ikke kunne
nedsætte dem.
Realkreditrådet
mener, at direktivforslagets definition af offentligt udbud er
uklar. Der er derfor fremsat ønske om at få denne definition konkretiseret.
Derudover pointerer Realkreditrådet, at prospekter for særligt dækkende
obligationer og realobligationer har en meget lang åbningsperiode, hvilket
indebærer, at der kommer mange tillæg til prospektet. Det vil derfor skabe
større overblik for investor, hvis det blev muligt at kombinere de løbende
tillæg med dannelsen af en årlig konsolideret udgave af prospektet, som
værende et gyldigt prospekt ifølge myndighederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
767507_0004.png
4/4
6.
Andre landes holdninger
De fleste medlemslande er enige i præmisset for direktivændringerne, der
vil mindske de administrative byrder samt gøre direktivet mere effektivt.
Nogle lande har haft forbehold overfor ændringsforslaget vedrørende pro-
spektdirektivet. Således ønsker disse lande, at prospekter for mindre udste-
delser også bliver omfattet som et led i at styrke investorbeskyttelsen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter Kommissionens ændringsforslag. Danmark vil herunder
arbejde for, at muligheden for at udstede medarbejderaktier uden prospekter
også omfatter udstedere, der ikke har værdipapirer optaget til handel på et
reguleret marked. Danmark arbejder endvidere for, at direktivforslaget skal
præciseres i forhold til, hvilke oplysninger der skal være i resuméet
8.
Forhandlingssituationen
En række møder i rådsarbejdsgruppen er blevet afholdt i perioden den 2.
oktober - 20. november 2009, hvorefter sagen overgår til behandling i Co-
reper, som er fastsat til medio december.
Det tegner til, at nogle af grænserne i forslaget bliver justeret mhp. at sikre
investorerne yderligere beskyttelse.
Der er en risiko for, at muligheden for at udstede medarbejderaktier uden
prospekter igen bliver begrænset til udstedere, der har værdipapirer optaget
til handel på et reguleret marked.
9.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Ændringerne i prospektdirektivet vil blive indskrevet i bekendtgørelse om
prospekter for værdipapirer. Det er ikke forventningen, at revideringen af
prospektdirektivet vil give statsfinansielle konsekvenser.
10. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen anfører, at de enkelte medlemsstater ikke vil få økonomiske
byrder på grund af ændringerne i prospektdirektivet. Tværtimod vil ændrin-
gerne medføre besparelser på grund af de administrative lettelser, der følger
i kølvandet på det reviderede prospektdirektiv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketings Europaudvalg.