Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0576 Bilag 2
Offentligt
774185_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. december 2009
Præcisering af beføjelser for EU-tilsynsmyndigheder på det finansielle
område.
Forslag til direktiv der ændrer direktiv 1998/26/EF, 2002/87/EF,
2003/6/EF, 2003/41/EF, 2003/71/EF, 2004/39/EF, 2004/109/EF,
2005/60/EF, 2006/48/EF, 2006/49/EF, 2009/65/EF med hensyn til
beføjelser tillagt EBA, EIOPA og ESMA - (KOM 2009 576).
Resumé
Kommissionen fremlagde i september 2009 en forslagspakke vedr. en ny
europæisk tilsynsstruktur, som bl.a. opretter en europæisk banktilsynsmyn-
dighed (EBA), en europæisk tilsynsmyndighed for forsikrings- og arbejds-
markedspensionsordninger (EIOPA) og en europæisk værdipapirtilsyns-
myndighed (ESMA)). Der er opnået enighed om forslagspakken i ECOFIN i
december 2009, og Europa-Parlamentet har netop påbegyndt sin behandling
heraf. Der kan ikke forventes en endelig aftale om pakken før medio 2010.
Det foreliggende forslag er et såkaldt omnibus-direktiv, der samtidig tilretter
flere eksisterende sektordirektiver på det finansielle område. Dette sker bl.a.
som følge af oprettelsen af de tre nye EU-tilsynsmyndigheder og de beføjel-
ser, disse foreslås tildelt. Ændringerne vedrører forhold vedr. fastsættelse af
bindende tekniske standarder, bilæggelse af tvister og forhold af mere for-
mel karakter.
1. Baggrund og indhold
Det centrale i forslaget er at præcisere de omtalte EU-tilsynsmyndigheders
beføjelser i sektordirektiverne.
De områder, hvor det foreslås at foretage ændringer, kan i store træk opde-
les i følgende kategorier:
Definition af anvendelsesområde for tekniske standarder.
Præcisering af områder hvor EU-tilsynsmyndighederne kan bilægge
uenighed mellem nationale tilsynsmyndigheder.
Generelle ændringer, som er nødvendige for, at direktiverne kan
fungere i forbindelse med de nye EU-tilsynsmyndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774185_0002.png
2/10
Konkret omfatter omnibussen følgende direktiver:
2006/48/EF og 2006/49/EF om kapitalkrav for kreditinstitutter m.fl.
2002/87/EF om finansielle konglomerater
2003/41/EF om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
2003/6/EF om markedsmisbrug
2004/39/EF om MiFID (regulering af værdipapirhandel og marke-
der)
2003/71/EF om prospekter
1998/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipa-
pirafviklingssystemer
2004/109/EF om transparens
2005/60/EF om forebyggelse af hvidvaskning af penge
2009/65/EF om UCITS (regulering af kollektive investeringer).
Hjemmelsgrundlaget for forslaget er Traktatens artikler 44, 47(2), 55 og 95
(fremover artikel 50, 53(2), 62 og 114 i Traktaten om den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde). Procedurer for forhandling af direktivet følger fælles
beslutningstagen.
Forslaget blev fremlagt den 26. oktober 2009, og på dansk den 29. oktober
2009.
Kommissionen forventes i 2010 at fremsætte yderligere forslag (omnibus
II), der skal gennemføre en tilsvarende tilretning af direktiver på forsik-
ringsområdet og værdipapirområdet. Herudover forventes fremlagt forslag
til ændring af forordningen om kreditvurderingsbureauer med henblik på at
give ESMA beføjelser til at føre direkte tilsyn med disse. Yderligere omni-
busdirektiver kan blive aktuelle afhængig af den endelige udformning af
forordningerne vedr. EBA, EIOPA og ESMA.
Definition af anvendelsesområde for bindende tekniske standarder
I praksis foreslås det at gøre det muligt at udvikle bindende tekniske stan-
darder inden for tre områder:
Områder, hvor detaljerede metodiske eller kvantitative standarder er
nødvendige for at sikre konsistent anvendelse af bestemte regler, og
hvor behovet for tilsynsmæssige vurderinger er begrænset.
Områder, hvor det kan være en fordel med en fælles tilgang til rap-
portering eller offentliggørelse.
Områder, hvor det vil være en fordel med en ensartet tilgang til sam-
arbejde, herunder i forhold til risikovurdering og informationsud-
veksling, f.eks. i situationer, hvor et værtslands tilsyn efterspørger
oplysninger fra hjemlandets tilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/10
På de områder, hvor de europæiske tilsynsmyndigheder er forpligtet til at
udvikle tekniske standarder, skal udkast til disse fremsendes til Kommissio-
nen senest 3 år efter, at EU-tilsynsmyndighederne er etableret, dvs. senest
den 1. januar 2014, hvis forordningerne bliver vedtaget, og EU-
tilsynsmyndighederne er blevet etableret pr. 1. januar 2011.
CRD - kapitalkrav for kreditinstitutter m.fl.
Der forslås udvikling af bindende tekniske standarder på en lang række om-
råder.
Et eksempel er udvikling af standarder i relation til anvendelse af artiklerne
vedr. en fælles beslutningsproces for forskellige landes tilsynsmyndigheder i
forbindelse med vurderinger af en koncerns overordnede risikoprofil og sol-
venskrav.
Herudover foreslås udvikling af bindende tekniske standarder ift. selve til-
synsprocessen, herunder tilsyn med risikostyring, beslutninger om evt. at
fastsætte højere solvenskrav m.v.
Et tredje eksempel er udvikling af standarder, der skal fastlægge proceduren
for fremsendelse af de relevante oplysninger til hjemlandets myndigheder i
forbindelse med udøvelse af virksomhed i et andet medlemsland.
Herudover foreslås udviklet tekniske standarder på følgende områder:
- betingelser for at give tilladelser (licenser),
- oplysninger og procedurer for samråd mellem tilsyn i forbindelse med
erhvervelse af kvalificeret deltagelse i kreditinstitutter,
- elektroniske underretningsprocedurer i forbindelse med udøvelse af den
frie etableringsret og udveksling af tjenesteydelser,
- procedurer, metoder og betingelser for udveksling af information og
samarbejde mellem hjemland og værtsland,
- hybrid kapitalinstrumenter,
- formater for rapportering m.m.,
- vurderingsmetode for eksterne kreditvurderingsinstitutter (ECAI rating)
samt konvertering af sådanne ratings,
- modelvalidering for metoder med intern rating (IRB-model),
- vurderingsmetoden for ECAI rating i relation til securitisering,
- modelvalidering for metoder med avanceret måling (AMA-metode),
- undtagelser for store engagementer,
- format for rapportering af store engagementer,
- krav til securitisering,
- den operationelle drift af tilsynskollegier og der oplysningspligter,
- likviditetsrisiko og tilgængelige aktiver i nødsituationer og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/10
-
praktiske betingelser for at tillade anvendelse af interne markedsrisiko-
modeller.
Komiteen for europæiske banktilsyn (CEBS) har allerede udviklet eller er
ved at udvikle vejledninger på en række af de nævnte områder. Disse vej-
ledninger kan forventes lagt til grund for de bindende tekniske standarder,
der skal udvikles på området.
Finansielle konglomerater
Der forslås eksempelvis udvikling af bindende tekniske standarder for be-
regningsmetoder til bestemmelse af kapitalkrav for konglomeratet som hel-
hed. Et andet eksempel er udvikling af bindende tekniske standarder i for-
hold til metoder til at fastlægge risikokoncentrationer i konglomeratet.
Herudover foreslås udviklet bindende tekniske standarder i forhold til:
- hvad der forstås ved kapitalinteresser,
- procedure for definition af den relevante kompetente myndighed,
- alternative parametre til identifikation af et finansielt konglomerat og
- metoder til fastlæggelse af væsentlige transaktioner inden for en gruppe.
Arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
Der forslås udvikling af bindende tekniske standarder for oplysninger, som
de arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser skal indsende til tilsynene, samt
en standard, der præciserer hvilke nationale bestemmelser af tilsynsmæssig
karakter, der lægges til grund ved grænseoverskridende virksomhed.
Markedsmisbrug
Der forslås udvikling af bindende tekniske standarder for informationsud-
veksling mellem forskellige landes tilsyn og grænseoverskridende undersø-
gelser.
MiFID – regulering af værdipapirhandel og -markeder
Der foreslås eksempelvis udvikling af bindende tekniske standarder for pro-
cedurer for at give tilladelse som investeringsselskab og for pligten til at
konsultere andre landes tilsyn forud for meddelelse af tilladelse. Dette inde-
bærer også udarbejdelse af standardformularer og modeller for proceduren.
Herudover foreslås udviklet bindende tekniske standarder i forhold til:
- listen over oplysninger, der kræves til at vurdere ejere af kvalificerede
andele,
- anvendelse af oplysningskrav i forbindelse med fri udveksling af tjene-
steydelser og oprettelse af filial, samt proceduren for fremsendelse af
disse oplysninger og
- pligt til at nationale myndigheder samarbejder og udveksle oplysninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/10
Prospekter
Der foreslås eksempelvis udvikling af bindende tekniske standarder med
hensyn til det tillæg til prospektet, der skal udarbejdes som følge af væsent-
ligt ændrede omstændigheder, materielle fejl eller ukorrektheder.
Herudover foreslås udviklet bindende tekniske standarder i forhold til:
- bestemmelserne i direktivet, der muliggør udeladelse af oplysninger i
prospekter, fx når videregivelse af oplysninger vil stride mod den offent-
lige interesse,
- anmeldelse af godkendelsescertifikat,
- kopi af prospekt,
- oversættelse af resuméet og
- samarbejde og udveksling af oplysninger mellem tilsynene.
Transparens
Der foreslås udvikling af bindende tekniske standarder for proceduren for
anmeldelse af og oplysninger om større besiddelser til udstederen samt ved
udformning af en standardformular til anmeldelseskravene til udstederen.
Hvidvaskforebyggelse
Der foreslås udvikling af bindende tekniske standarder med henblik på at
fastlægge hvilke yderligere foranstaltninger, som kredit- og finansieringsin-
stitutter skal gennemføre og oplyse om i forhold til deres aktiviteter i tredje-
lande, hvis tredjelandes lovgivning ikke har samme niveau som EU-
lovgivningen.
Herudover foreslås udviklet standarder for de tiltag, som kredit- og finansie-
ringsinstitutter som minimum skal gennemføre, hvis tredjelandets lovgiv-
ning ikke tillader anvendelse af de foranstaltninger i relation til kundelegi-
timation og opbevaring af registreringer, som finder anvendelse i EU.
UCITS – regulering af kollektive investeringer (herunder investeringsfor-
eninger)
Der foreslås eksempelvis udvikling af bindende tekniske standarder for de
oplysninger, investeringsselskaber skal indlevere i forbindelse med godken-
delse som investeringsselskab.
Herudover foreslås udviklet bindende tekniske standarder i forhold til:
- betingelser for godkendelse af administrationsselskaber,
- krav om administrative og regnskabsmæssige procedurer m.v.,
- krav til managementselskabers aktiviteter ift. at sikre ærlig adfærd og
undgå interessekonflikter,
- godkendelse af det selvadministrerende administrationsselskab,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774185_0006.png
6/10
-
-
-
-
-
-
-
-
oplysningskrav i forbindelse med fusioner,
kategorier af aktiver et investeringsinstitut må investere i,
kriterier ift. risikostyring og værdiansættelse,
forretningsgange mellem ”master” og ”feeder” investeringsselskaber,
indhold af prospekter og årsberetninger,
nøgleinformation til investorer,
tilbagekøb og indløsning af andele i et investeringsselskab,
oplysninger i forbindelse med grænseoverskridende aktiviteter og
udveksling af oplysninger mellem medlemslandenes myndigheder og
samarbejde i forhold til kontroller og undersøgelser.
Bilæggelse af uenighed mellem nationale tilsynsmyndigheder
Kommissionens udkast til forordninger vedr. de tre EU-tilsynsmyndigheder
giver EU-tilsynsmyndighederne adgang til at udøve deres beføjelser vedr.
mægling i situationer, hvor der opstår uenigheder mellem nationale tilsyns-
myndigheder i forhold til beslutninger, som de allerede er pålagt at tage i
fællesskab.
På visse områder giver sektorlovgivningen allerede mulighed for at anvende
ikke-bindende mægling, mens der på andre områder er fastsat tidsfrister for
fælles beslutninger truffet af en eller flere tilsyn. Her vil det imidlertid være
nødvendigt at foretage ændringer for at tilpasse sektorlovgivningen til de
nye EU-tilsynsmyndighedernes beføjelser i henhold til bilæggelse af uenig-
heder mellem nationale myndigheder
I forslaget præciseres mæglingsbeføjelser i markedsmisbrugsdirektivet (an-
modning om oplysninger og fælles tilsyn), kapitalkravsdirektivet (identifi-
kation af filialer, godkendelse af metoder med interne ratings (IRB metode)
og vurdering af grupperisici) og UCITS-direktivet (udveksling af oplysnin-
ger, kontrol på stedet og værtslandets indgreb over for andet lands virksom-
hed).
Generelle ændringer
Endelig gennemføres en række konsekvensrettelser af mere generel karakter
i de enkelte direktiver.
Disse vedrører fx krav om samarbejde og udveksling af oplysninger mellem
nationale tilsyn og EU-tilsynene, samt tildeling af en international og rådgi-
vende rolle til EU-tilsynene.
EU-tilsynsmyndighederne får også til opgave at udarbejde, offentliggøre og
regelmæssigt opdatere registre og lister over finansielle aktører i Fællesska-
bet. Det drejer sig om listen over godkendelser af kreditinstitutter udstedt af
nationale tilsynsmyndigheder, registret over alle investeringsselskaber og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774185_0007.png
7/10
listen over regulerede markeder samt listen over godkendte prospekter og
godkendelsescertifikater, når disse udbydes til offentligheden.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om forslaget.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremfører, at målene for dette direktiv, nemlig at forbedre
det indre markeds virkemåde gennem et højt, effektivt og konsekvent regu-
lerings- og tilsynsniveau, at beskytte indskydere, investorer og modtagere
og dermed virksomheder og forbrugere, at sikre de finansielle markeders
integritet, effektivitet og ordnede virkemåde, at opretholde det finansielle
systems stabilitet og styrke den internationale koordinering af tilsyn, ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslande og derfor af handlingens
omfang bedre kan gennemføres på fællesskabsplan.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkår i EU
samt øget grænseoverskridende konkurrence fordrer fælles regler og ensar-
tet fortolkning af og tilsyn med disse.
4. Gældende dansk ret
Det finansielle område er hovedsagligt reguleret af lov om finansiel virk-
somhed og lov om værdipapirhandel m.v.
5. Høring
Forslaget har været forelagt EU-specialudvalget for den finansielle sektor
med høringsfrist den 20. november 2009. Høringen resulterede i følgende
holdninger.
Finansrådet (FR) lægger vægt på via Finanstilsynet at blive inddraget i god
tid i udformningen af de tekniske standarder, som EBA skal udarbejde ud-
kast til.
Realkreditrådet (RK) anfører, at der generelt er en risiko for, at der i fastsæt-
telsen af tekniske standarder utilsigtet ikke tages hensyn til de særlige sikre
karakteristika, som den danske realkreditmodel bygger på, fordi der tages
udgangspunkt i den gængse europæiske forretningsmodel for banker. En
ensretning af den materielle ret for covered bonds m.v., som kan påvirke
muligheden for at fastholde den danske realkreditmodel, må derfor undgås.
RK lægger vægt på, at der ikke sker en glidning af kompetencer mellem ni-
veauerne i komitologi-proceduren. RK efterlyser i den forbindelse en over-
vejelse af Europa-Parlamentets fremtidige rolle, såfremt der opstår uenighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774185_0008.png
8/10
om, hvad der må anses for et politisk valg i forbindelse med udarbejdelsen
af en teknisk standard.
I forhold til de specifikke bemyndigelser anfører RK ift. kapitaldækningsdi-
rektivets (2006/48/EF) artikel 106 (2) om store engagementer, at det er af
stor betydning for realkreditsektoren, at standarden ikke fjerner muligheden
for at tage hensyn til ”penge på vej”. Blandt andet i forbindelse med ter-
minsbetalinger fra kunderne kan realkreditinstitutterne have et stort indestå-
ende ”over natten” i en række pengeinstitutter, som efterfølgende udbetales
til obligationsejerne.
Ift. kapitaldækningsdirektivets artikel 150, som skal afgrænse vilkårene for
anvendelsen af punkt 15-17 i bilag V vedrørende likviditetsstyring, anfører
RK, at det er vigtigt, at der tages hensyn til de særlige karakteristika ved
danske realkreditinstitutter. Dansk realkredit har reelt set ikke likviditetsri-
siko, selvom der er store udsving i likviditeten omkring terminerne. Det er
en konsekvens af den danske realkreditmodel med direkte videregivelse af
kundens betalinger til investorerne (match-funding).
RK anfører endvidere, at de foreslåede tekniske standarder i UCITS
(2009/65/EC), artikel 50 om investeringsinstitutters investeringspolitik, kan
have vidtgående konsekvenser, hvis det indebærer, at ESMA har indflydelse
på de kategorier af aktiver, et investeringsinstitut må investere i. Der bør
derfor ske en afklaring af rækkevidden heraf.
Endelig anfører RK, at det ift. ændring af artikel 17 i prospektdirektivet
(2003/71/EC) bør præciseres, at ESMA i lighed med værtslandets admini-
strative myndigheder ikke skal foretage en godkendelse eller anden admini-
strativ behandling af prospektet.
InvesteringsForeningsRådet (IFR) støtter generelt specialudvalgsnotatets
indstillinger. IFR finder dog, at der på en række områder er behov for en
yderligere afklaring af forslagenes indhold og konsekvenser for de finansiel-
le virksomheder. IFR lægger endvidere vægt på, at det præciseres, hvordan
lovhierarkiet mellem niveau 1, 2 og 3 fungerer og spiller sammen. Endelig
understreger IFR, at niveau 3 standarderne tages højde for, at tilsynsmåder-
ne stadig kan tilpasses til nationale egenarter, som er i overensstemmelse
med fællesskabsretten.
Danmarks Rederiforening (DRF) finder det væsentligt, at de nye standarder
ikke vil medføre ekstra byrder for virksomhederne og øgede oplysninger i
forhold til reglerne i dag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774185_0009.png
9/10
Forsikring & Pension (F&P) støtter, at forslagene udformes, så standarder-
nes rækkevidde og indhold er af klar teknisk karakter, samt at der ikke sker
forskydning nedad mellem niveau 2 og 3. Herudover skal det være muligt i
de enkelte medlemslande at tilrettelægge et "risikobaseret" tilsyn, og tilsyns-
reglerne bør indeholde et proportionalitetsprincip.
Dansk Industri (DI) støtter et øget samarbejde mellem EU-myndighederne
og Kommissionen for at sikre ensartede regler og rammevilkår. DI finder, at
det er afgørende, at de nye standarder ikke medfører øgede administrative
byrder for de berørte virksomheder. I den forbindelse bør det søges afklaret,
hvad rækkevidden og indholdet af de bindende standarder inden for krav til
bl.a. solvens og likviditet skal være. Ligeledes bør proportionalitetshensyn
indarbejdes i de konkrete standarder, således at en national tilsynsproces
ikke bliver unødigt administrativ og omkostningstung.
6. Andre landes holdninger
Der har været en første drøftelse af forslagets artikler 1 (ændringer i direkti-
ver om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssyste-
mer), 4 (ændringer i direktivet om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskas-
ser), 8 (ændringer i direktiv om forebyggelse af hvidvaskning af penge) og
11 (ændringer i UCITS-direktivet vedr. kollektive investeringer). Der var
generel støtte til forslaget, om end en række lande har taget forbehold i for-
hold til den endelige tekst i forordningerne, der nedsætter de tre EU-
tilsynsmyndigheder.
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslagets øvrige dele,
som der ikke har været drøftelse af.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan overordnet støtte forslaget, der understøtter et velfungerede
indre marked for finansielle tjenesteydelser gennem styrket tilsynssamarbejde
og øget harmonisering af tilsynet med de finansielle markeder og virksomhe-
der, således at der skabes lige vilkår på tværs af landene.
I forhold til bindende standarder på visse centrale områder, som krav til sol-
vens og likviditet samt tilsynsproces, hvor der er behov for at kunne af-
stemme de nærmere krav til virksomheder og Finanstilsynets indgrebsmu-
ligheder med risiciene i den danske finansielle sektor, arbejder Danmark i
første omgang for at få en nærmere afklaring af indholdet og rækkevidden
af forslagene. Det skal sikres, at bindende standarder på disse områder er af
en sådan karakter, at det understøtter et målrettet nationalt tilsyn og opret-
holdelse af høje standarder for tilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774185_0010.png
10/10
Danmark arbejder endvidere for, at et proportionalitetshensyn lægges til
grund, når de konkrete standarder udarbejdes, som understøtter muligheden
for at tilrettelægge en effektiv national tilsynsproces, der afspejler virksom-
heders størrelse og kompleksitet.
Danmark arbejder endvidere for, at direktivforslaget generelt præciseres,
således at det på de enkelte områder, hvor der foreslås udarbejdet bindende
tekniske standarder, tydeligere fremgår, hvilke typer af standarder, som EU-
tilsynsmyndigheder skal kunne udarbejde, og hvad formålet med standarden
er i det konkrete tilfælde.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget i sig selv vil kun kræve minimale konsekvensændringer eller in-
gen lovændring. De konkrete bindende standarder vil kunne føre til behov
for lovændringer.
Forslaget vurderes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil bidrage til et velfungerende indre marked på det finansielle om-
råde. Et velfungerede indre marked vil gøre det nemmere for finansielle virk-
somheder at agere på tværs af grænserne i EU, hvilket kan styrke konkurren-
cen, sænke priserne og fremme kvalitet til gavn for virksomheder, forbrugere
og den generelle økonomiske vækst.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil betyde færre tilpasningsomkostninger for internationale finan-
sielle virksomheders som følge af øget harmonisering af tilsynsstandarder
og -praksis. Forslaget kan imidlertid også medføre øgede administrative
omkostninger for mindre finansielle virksomheder, der primært opererer na-
tionalt, idet ændringerne vil medføre en omkostning ved omstillingen, som
ikke nødvendigvis modsvares af fordelene ved mere ensartede EU regler.
Endvidere kan bindende tekniske standarder give mindre fleksibilitet i tilret-
telæggelsen af den nationale tilsynsindsats i forhold til virksomhedernes
størrelse og kompleksitet.
Det er dog ikke muligt at beskrive disse nærmere på grundlag af forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det
bemærkes, at forslag vedr. etablering af de tre EU-tilsynsorganer har været
forelagt (under overskriften et europæisk system for finansielt tilsyn –
ESFS) for Folketingets Europaudvalg den 27. november 2009.