Kulturudvalget 2009-10
L 25
Offentligt
765023_0001.png
765023_0002.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
27. november 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 8 (L 25), forslag til lov om ændring af lov omradio- og fjernsynsvirksomhed og lov om ophavsret (Gennemførelse af direktivet omaudiovisuelle medietjenester m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 25. novem-ber 2009 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Carina Christensen
J. NR. 2004-20399-228
Side 2

Spørgsmål nr. 8

(L 25), forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov omophavsret (Gennemførelse af direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.)Skrivelse af 25. november 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Ellen Trane Nørby (V).

Spørgsmål:

"Vil ministeren redegøre for, hvordan der med L 25 vil kunne skelnes mellem tv-reklamer og streamede reklamer på nettet?"

Svar:

Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger opererer direktivet om audiovisuellemedietjenester med begrebet ”audiovisuel kommerciel kommunikation”. Begrebet – sombl.a. omfatter tv-reklamer – defineres i direktivet som billeder med eller uden lyd, somhar til formål direkte eller indirekte at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydel-ser eller promovere et image for en fysisk eller juridisk person, der udøver økonomiskvirksomhed. Sådanne billeder følger med eller er indeholdt i et program mod betalingeller anden modydelse eller med selvpromoverende formål.På denne baggrund er det min hensigt i den nye reklamebekendtgørelse, der skal ud-stedes i medfør af den kommende lov med henblik på endelig implementering af direk-tivet, at fastsætte, at bekendtgørelsen finder anvendelse på reklamer, som følger med etprogram eller er indeholdt i et program, i såvel lineært tv som i on-demand audiovisuel-le medietjenester. Som det fremgår af mit svar på det af Kulturudvalget samtidigtstillede spørgsmål nr. 6, vil den foreslåede regulering af reklamer i tilknytning til on-demand audiovisuel programvirksomhed omfattet af loven svare til de i forhold tillineært tv mere lempelige regler, som følger af direktivet.