Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 5 Bilag 4
Offentligt
759350_0001.png
759350_0002.png
759350_0003.png
759350_0004.png
Ændringsforslag fra klima- og energiministeren til L 5Til § 1
1).Nr.2affattes således:»§ 2.I denne lov forstås ved følgende:1)Administrerende medlemsstat:Den medlemsstat, der er ansvarlig for at administrerekvotedirektivet, for så vidt angår luftfartsoperatører.2)Biomasse:Brændsler, som efter bilag 1 har en CO2-udledningsfaktor på nul, samt tilsvarendebrændsler af biologisk oprindelse, lossepladsgas, slam og lign.3)CDM-kredit:En CDM-kredit er et tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedti medfør af Kyotoprotokollens artikel 12 og beslutninger vedtaget i henhold til FN’sklimakonvention eller Kyotoprotokollen.4)CDM-land:Et land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som ikke er nævnt i bilag B tilprotokollen og dermed ikke har kvantitative reduktionsforpligtelser efter protokollen.5)Chicagokonventionen:Konventionen angående international civil luftfart, som blev undertegneti Chicago den 7. december 1944 fastsætter minimumskrav med henblik på at varetage sikkerhedinden for civil luftfart.6)CO2-ækvivalent:En mængde drivhusgas, der har samme effekt på den globale opvarmning som1 t CO2set over en given periode.7)Driftsleder:Den juridiske eller fysiske person, der ejer en produktionsenhed eller driverproduktionsenheden for egen regning.8)Drivhusgasser:Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorcarboner (HFC),perfluorcarboner (PFC) og svovlhexafluorid (SF6).9)Emissionsfaktor:Udledning af CO2pr. brændselsenhed pr. ton af en vare eller lign. iforbindelse med aktiviteter omfattet af loven.10)Erhvervsmæssig luftfartstransportør:En operatør, der mod vederlag stiller rute- eller charter-flyvninger til rådighed for offentligheden med henblik på personbefordring, godstransport ellertransport af postforsendelser.11)Executive Board:Det organ, som FN har nedsat under Kyotoprotokollen til godkendelse afCDM-kreditter.12)FN’s klimakonvention:De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer af 9. maj1992 (UNFCCC).13)Fossile brændsler:Brændsler, der er udvundet fra eller fremstillet på basis af fossilt, ikkefornybart organisk materiale, herunder kul, koks, naturgas, raffinaderigas, mineralolieprodukter,tørv og brunkul.14)Fossil elproduktion:Den del af en elproduktion, der tilvejebringes ved anvendelse af fossilebrændsler. Anvendes både fossile og andre brændsler, bestemmes den fossile elproduktion prorata.15)Fossil kapacitet:El- eller varmekapaciteten på en produktionsenhed ved anvendelse af fossilebrændsler. Anvendes både fossile og andre brændsler, bestemmes den fossile kapacitet pro rata.16)Historiske luftfartsemissioner i EU:Den gennemsnitlige middelværdi af de årlige emissioner ikalenderårene 2004, 2005 og 2006 fra luftfartøjer, der udfører en af de luftfartsaktiviteter, somer nævnt i § 8 a.17)I drift:En produktionsenhed eller en del heraf anses at være i drift den 1. i måneden efter dettidspunkt, hvor der første gang finder en CO2-udledning sted fra denne. Produktionsenhedereller en del heraf, som første gang udleder CO2efter den 31. marts 2004, anses dog først at
være i drift den 1. i måneden efter det tidspunkt, hvor der første gang i forbindelse medproduktion finder en CO2-udledning sted fra denne.18)Indfyret effekt:Den maksimale indfyrede brændselsmængde i MW eller MJ/s, som kan tilføreset anlæg.19)Investorland:Det land, der investerer i et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter, ellerdet land, hvor investor i et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter er hjemmehørende.20)JI-kredit:En JI-kredit er et tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt imedfør af Kyotoprotokollens artikel 6 og beslutninger vedtaget i henhold til FN’sklimakonvention eller Kyotoprotokollen. Betegnes i kvotedirektivet som ERU.21)JI-land:Et land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som er nævnt i bilag B til protokollenog derfor efter denne har kvantitative reduktionsforpligtelser.22)Kapacitet:Den maksimale produktionsevne pr. tidsenhed, jf. §§ 5-8.23)Kvote:Bevis for retten til at udlede 1 t CO2i en nærmere angivet periode. Kvoter, der kun kananvendes til dækning af emissioner fra luftfarten, betegnes sædvanligvis luftfartskvoter.24)Kyotoprotokollen:Klimaaftalen under klimakonventionen vedtaget den 11. december 1997 medtilhørende fortolkningsbidrag vedtaget under partskonferencer.25)Luftfartskvoter:Kvoter, der kan anvendes til dækning af emissioner fra luftfarten. Den samledemængde af luftfartskvoter består af luftfartskvoter tildelt luftfartsoperatørerne, jf. § 23 c, stk. 5og 6, luftfartskvoter, der bortauktioneres, jf. § 23 c, stk. 3 og 4, og luftfartskvoter i puljen til nyeoperatører og operatører med kraftig vækst, jf. § 23 c, stk. 7.26)Luftfartsoperatør:En person, der driver et luftfartøj på det tidspunkt, hvor det udfører en af de i§ 8 a nævnte luftfartsaktiviteter, eller ejeren af luftfartøjet, hvis førstnævnte person er ukendteller ikke er identificeret af ejeren.27)Procesudledning:Udledninger af CO2, som ikke er brændselsrelaterede, og som opstår som etresultat af tilsigtede eller utilsigtede reaktioner mellem materialer eller gennem deresomdannelse i en proces.28)Produktionsenhed:En teknisk enhed, der består af et eller flere anlæg beliggende på sammelokalitet, hvorfra der udføres de af loven omfattede aktiviteter.29)Produktionsrate:Faktisk produktion pr. tidsenhed, f.eks. ton pr. time eller lignende.30)Supervisory Committee:Det organ under Kyotoprotokollen, som FN nedsætter til godkendelseaf JI-kreditter.31)Tonkilometer:Flyvestrækning gange nyttelast, hvor flyvestrækning er storcirkelafstanden (greatcircle distance) mellem afgangsflyvepladsen og ankomstflyvepladsen plus et fast tillæg på 95km. og nyttelast er den samlede masse af transporteret fragt, post og passagerer.32)Værtsland:Det land, hvor et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter gennemføres.«[Revideret udformning af definitionsbestemmelsen]2)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:” 01.I§ 13, stk. 1,ændres: ”jf. dog stk. 6” til: ”jf. dog stk. 5.” .”[Konsekvens af ophævelse af stk. 5]3)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 13, stk. 4udgår: ”,jf. dog stk. 5”.”[Konsekvens af ophævelse af stk. 5]
4)Det under nr.33foreslåede§ 30, stk. 5,affattes således:”Stk.5.En driftsleder eller luftfartsoperatør kan ikke afhænde kvoter, herunder luftfartskvoter, gennemregisteret, jf. § 24, før den verificerede rapportering efter stk. 1-3 er foretaget, eller en endelig udledning erfastsat af ministeren efter stk. 4.”[Bedre og kortere sproglig affattelse af bestemmelsen]5)I den under nr.44foreslåede affattelse aflitra i)ændres: ”artikel 299, stk. 2, i traktaten” til: ”artikel 299,stk. 2, i EF-traktaten”[Det præciseres, at der med ”traktaten” henvises til ”EF-traktaten”]
Til § 3.6)Paragraffen affattes således:”Loven træder i kraft den 31. december 2009.
Stk. 2.Klima- og energiministeren pålægger driftsledere, der udfører aktiviteter, som i medfør afdirektiv 2009/29/EF eller i medfør af beslutning truffet efter artikel 24 i direktiv 2003/87/EFomfattes af kvoteordningen fra 2013 at indsende dokumenterede og verificerede oplysninger omderes CO2-udledning inden den 30. april 2010. Ministeren fastlægger hvilke data, der skalindrapporteres. Udgifterne til indrapportering efter stk. 3, afholdes af driftslederen.«[De foreslåede §§ 3 og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én bestemmelse]
Til § 47)Paragraffen udgår.
BemærkningerTil nr. 1.Definitionsbestemmelsen indeholder nu en definition af Chicagokonventionen, som er omtalt i det foreslåedebilag 3 litra d. Desuden er der sket enkelte ændringer i definitionernes rækkefølge for at sikre en præcisalfabetisk rækkefølge.Til. nr. 2I den gældende § 13, stk. 1, henvises til stk. 6, som efter lovforslagets nr. 7 bliver nr. 5. Ændringsforslagetsikrer den korrekte henvisning og er derfor alene en konsekvens af forslaget om at ophæve stk. 5.
Til nr. 3.I den gældende § 13, stk. 4, henvises til det stk. 5, som foreslås ophævet. Henvisningen bør derfor ophævesog ændringsforslaget er derfor alene en konsekvens af forslaget om at ophæve § 13, stk. 5.
Til nr. 4.Der foreslås en kortere og lettere læselig udformning af den under nr. 33 foreslåede affattelse af § 30, stk. 5.Der er ikke tale om nogen realitetsændring af bestemmelsen.Til nr. 5.Det i nr. 44 foreslåede bilag 3 er en gengivelse af direktivets oversigt over de flyvninger, der ikke omfattes afkvotereguleringen. Med ændringsforslaget præciseres, at der med udtrykket ”traktaten” henvises til ”EF-traktaten”.Til nr. 6Af lovtekniske grunde foreslås, at lovforslagets § 3 og § 4 slås sammen til én bestemmelse. Det i § 3foreslåede stk. 2, er en overgangsbestemmelse, som alene vedrører indsamling af data til brug for periodenefter 2012, og bestemmelsen placeres derfor af lovtekniske grunde som stk. 2 tilikrafttrædelsesbestemmelsen.Til nr. 7Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 6, foreslås det af lovtekniske grunde, at forslagets § 3 og § 4 slåssammen til én bestemmelse.