Europaudvalget 2008-09
2920+2921 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
633074_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 15. januar 2009
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 26.-27. januar 2009
SAMLENOTAT
1. Præsentation af formandskabets prioriteter ................................................................... 2
2. Zimbabwe ....................................................................................................................... 5
3. Mellemøsten .................................................................................................................... 8
4. Ukraine/Rusland (gasstriden) ..................................................................................... 10
5. (Evt.) Det vestlige Balkan............................................................................................. 13
6. (Evt.) Sudan/Darfur ..................................................................................................... 15
7. Eventuelt: Guantanamo ................................................................................................ 18
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0002.png
1. Præsentation af formandskabets prioriteter
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det tjekkiske formandskab sammenfatter på engelsk sine prioriteter med 3 E’er: ”Economy, Energy and the
European Union in the World” – med andre ord: Den økonomiske verdenssituation, energi (herunder i særlig
grad klima) og EU’s rolle i verden. Det tjekkiske formandskabs præsentation, som gøres til genstand for en
åben debat i Rådet, vil have fokus på naboskabspolitikken, herunder særligt på det østlige partnerskab.
2. Baggrund
Det tjekkiske formandskabs prioriteter indskriver sig i det 18-månedersprogram, der blev
forhandlet på plads med Frankrig og Sverige forud for det såkaldte trio-formandskab, som blev
igangsat med det franske formandskab 1. juli 2009. Folketingets Europaudvalg modtog
orientering om det fransk/tjekkisk/svenske 18-månedersprogram på mødet den 13. juni 2008.
Ikke alle formandskaber har valgt at afholde en åben rådsdebat om deres formandskabs-
prioriteter og fra tjekkisk side sker det med særligt ønske om også at sætte fokus på
formandskabets prioriteter inden for den Europæiske Naboskabspolitik (ENP), herunder
særligt det østlige partnerskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
prioriteterne, efterhånden som de fremsættes.
5. Formål og indhold
Det tjekkiske formandskabs prioriteter sammenfattes med 3 E’er: ”Economy, Energy and the
European Union in the World” – med andre ord: Den økonomiske verdenssituation, energi
(herunder klima) og EU’s rolle i verden.
Fsva. den
økonomiske verdenssituation
angiver det tjekkiske formandskab, at man på
grundlag af en tæt dialog med medlemslandene vil sikre et koordineret EU-bidrag til G-20-
mødet i London i april 2009. Med sigte på at muliggøre den fulde anvendelse af det indre
markeds friheder, agter formandskabet også at sætte fokus på udviklingen af de menneskelige
ressourcer, herunder gennem støtte til uddannelse, forskning og udvikling. Udviklingen af de
transeuropæiske transportnetværk (TEN-T) samt Galileo-programmet står også på det tjekkiske
formandskabs dagsorden. Derudover skal EU med Tjekkiet ved roret rette opmærksomheden
mod at reducere sine eksterne handelsbarrierer mhp. at bidrage til fremskridt inden for
liberaliseringen af verdenshandelen. Fra formandskabet lyder i den forbindelse en klar advarsel
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om, at EU ikke skal lade sig friste af en protektionistisk bane, men forblive på den åbne kurs,
som hidtil har sikret økonomisk og social velstand. På forårstopmødet i marts vil man drøfte
det videre arbejde med Lissabon-strategien.
Fsva.
energi
fremhæver det tjekkiske formandskab først og fremmest sine hensigter om en
aktiv involvering i de internationale klimaforhandlinger frem til COP 15 i København i
slutningen af 2009. I den forbindelse understreges spørgsmålets bredere perspektiver, herunder
konsekvenserne for verdensøkonomien samt for international politik og sikkerhed. Ikke mindst
ansporet af gaskrisen mellem Ukraine og Rusland vil også energisikkerhed stå højt på det
tjekkiske formandskabs dagsorden. Fokus vil være på diversifikation af udbydere og
energiformer (herunder ikke mindst vedvarende energiformer), samt det overordnede mål om
at fremme et reelt fælles indre energimarked i EU, der kunne styrke solidariteten mellem
medlemslandene. Ligeledes - og på grundlag af Kommissionens 2. Strategiske
Energiredegørelse - peger formandskabet på elementer som energieffektivitet, skabelse af
alternativer til importerede og fossile brændstoffer, investeringer i nye teknologier,
færdiggørelsen af det indre gas- og elmarked, herunder fsva. transit og transport samt
koordination ift. netværksoperatører. Med tanke på Rusland fremhæves ligeledes behovet for
en stabilisering af forholdet med EU’s største energileverandører og udviklingen af stærke
forbindelser med nye leverandører særligt i den Kaspiske region.
Fsva.
EU’s rolle i verden
fremhæver det tjekkiske formandskab EU’s værdisæt som et vigtigt
element i den stabiliserende rolle, som EU spiller på verdensscenen. Værdierne sætter bl.a.
rammen for udvidelsespolitikken, som det tjekkiske formandskab vil prioritere. I den
forbindelse vil forhandlingerne med Tyrkiet fortsætte og det tjekkiske formandskab vil arbejde
for, at forhandlingerne med Kroatien når deres afslutning ”så snart som muligt”. Endvidere
fremhæves som vigtig prioritet de transatlantiske forbindelser og dialogen med den kommende
Obama-administration om emner som sikkerhed, økonomi, energi og klimabeskyttelse. Af
prioriteter fremhæves desuden sikringen af en fælles EU-tilgang til forhandlingerne med
Rusland om en partnerskabsaftale med EU. Situationen i Mellemøsten og EU’s rolle i
tilvejebringelsen af en løsning nævnes også som en central prioritet på linje med fastholdelsen
af en ambitiøs udviklingspolitik, en aktiv menneskerettighedspolitik samt behovet for en
ihærdig indsats imod spredningen af nukleare våben og deres fremføringsmidler samt ikke
mindst imod international terrorisme. I den forbindelse ser det tjekkiske formandskab
forankringen af EU’s egen sikkerhed i et strategisk partnerskab med NATO som en
forudsætning for EU’s evne til at gribe til handling i internationale sammenhænge. Endvidere
vil formandskabet arbejde for en fortsat styrkelse af Schengen-samarbejdet, den fælles asyl- og
migrationspolitik, politi- og toldsamarbejdet samt det civilretlige og strafferetlige samarbejde
mellem medlemsstaterne.
Specifikt om formandskabets prioriteter inden for
den Europæiske Naboskabspolitik
(ENP),
som ventes at blive hovedelementet i drøftelsen på rådsmødet fremhæves følgende:
Formandskabet ønsker at uddybe EU’s relationer med de østlige lande i EU’s naboskabspolitik
igennem et Østligt Partnerskab (Eastern Partnership) med Ukraine, Moldova, Belarus,
Georgien, Armenien og Azerbaijan. Det østlige partnerskab vil indebære en styrkelse af EU’s
relationer til disse lande indenfor en række forskellige områder som bl.a. handel, energi og
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
demokratisering. Der vil blive tale om en individuel og differentieret tilgang til landene.
Formandskabet vil senere i indeværende halvår organisere et topmøde mellem EU og
partnerlandene for at lancere det østlige partnerskab.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke på forhånd udtalt sig om det tjekkiske formandskabs prioriteter,
men har en drøftelse heraf onsdag 14. januar 2009 på baggrund af en præsentation af det
tjekkiske formandskabsprogram fra den tjekkiske premierminister Mirek Topolanek.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget ses ikke i sig selv at have sådanne konsekvenser. Der vil blive taget konkret stilling til
sådanne overvejelser i forbindelse med fremlæggelse af enkelte forslag inden for prioriteterne.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27.
januar 2009 at modtage en generel præsentation af det tjekkiske formandskabs prioriteter med
særligt fokus på naboskabspolitikken. Man forventer fra dansk side at byde det tjekkiske
formandskabs prioriteter velkommen og i den forbindelse minde om danske synspunkter på
naboskabspolitikken.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Prioriteterne ventes generelt at få en positiv modtagelse og debatten ventes ikke at være
kontroversiel, om end drøftelsen med fokus på Den Europæiske Naboskabspolitik – bl.a. i lyset
af Gaskrisen – vil kunne synliggøre forskelle i medlemslandenes nationale tilgange til Rusland.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0005.png
2. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den negative udvikling i Zimbabwe vil blive drøftet, og der ventes vedtaget konklusioner. Der vil også blive lagt
op til en substantiel udvidelse af personkredsen på EU’s sanktionsliste over for Zimbabwe med op til 50
personer/virksomheder.
2. Baggrund
Over de seneste måneder vurderes mere end 1.700 mennesker at være døde i Zimbabwe som
følge af kolera. Antallet af tilfælde vurderes at andrage mere end 35.000 mennesker. WHO
frygter, at antallet af tilfælde kan stige betydeligt til mellem 60 – 100.000.
Det må konstateres, at forhandlingerne mellem Zanu-PF og MDC for indeværende reelt er gået
i stå. Tsvangirai har siden begyndelsen af november 2008 opholdt sig i Botswana. Samtidig har
MDC (Tsvangirai-fløjen) udtrykt ønske om at tidligere præsident Mbeki bliver afløst på sin post
som mægler. Fra sydafrikansk side har man understreget, at dette i givet fald vil kræve en
SADC-beslutning, idet Mbeki varetager hvervet på vegne af SADC.
Under tidligere forhandlinger efter indgåelsen af magtdelingsaftalen d. 15. september 2008 har
uenigheden samlet sig om besættelsen af indenrigsministerposten – en post, som indebærer
ansvaret for politiet. SADC afholdt d. 8. november 2008 topmøde, hvor man uden held
forsøgte at formå Tsvangirai til at acceptere, at indenrigsministerposten blev delt mellem Zanu-
PF og MDC. Det lykkedes ikke at opnå enighed herom under den seneste forhandlingsrunde i
Sydafrika d. 24.-25. november. Derimod opnåedes enighed om en forfatningsændring
(amendment 19), som vil sikre det juridiske grundlag for tildelingen af premierministerposten til
Tsvangirai. Forfatningsændringen er dog endnu ikke tiltrådt af parlamentet, og MDC
(Tsvangirai-fløjen) forlanger, udover vedtagelsen af forfatningsændringen, en løsning af
udestående spørgsmål som udpegning af højtstående embedsmænd og ambassadører samt
øjeblikkelig indstilling af volden mod oppositionen, før man på ny er rede til at sætte sig ved
forhandlingsbordet.
I mellemtiden har Mugabe fyret en række ministre, som ikke opnåede valg til parlamentet ved
valget i marts 2008. Mugabe har givet udtryk for, at han snarest påtænker at erstatte de
pågældende ministre med nye Zanu-medlemmer og dermed unilateralt etablere en ny Zanu-
regering. Samtidig fortsætter volden og intimideringen af oppositionen med arrestationer bl.a.
af en række MDC-medlemmer og menneskerettighedsforkæmperen Jestina Mukoko (der er en
kendt skikkelse i det danske NGO-miljø), som p.t. er stillet for en domstol.
AU henviser til, at det er SADC, som er i førersædet, og at man støtter organisationen
bestræbelser på at løse krisen. Spørgsmålet er, om der på AU topmødet d. 1.-2. februar vil ske
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nogen ændring i denne rolle-fordeling. Zimbabwe ventes at komme på dagsordenen for
topmødet i en eller anden form, men den manglende konsensus mellem de afrikanske lande om
næste skridt i sagen, gør det vanskeligt at forudse resultaterne heraf.
EU har siden 2002 haft sanktioner over for Mugabe og magteliten omkring ham. Listen
omfatter p.t. 183 personer i Mugabes og Zanu’s inderkreds, herunder personer inden for
politiet ansvarlige for den seneste tids vold og intimidering af oppositionen. Der forventes på
rådsmødet en substantiel forøgelse af personkredsen på sanktionslisten med op til 50
personer/virksomheder.
De nordiske udenrigsministre udsendte d. 19. december en erklæring, hvori de traditionelt
stærke bånd mellem landene i det sydlige Afrika og de nordiske lande understreges. Der
udtrykkes alvorlig bekymring over den aktuelle humanitære situation og krænkelserne af basale
menneskerettigheder, ligesom de manglende fremskidt i den politiske forhandlingsproces
beklages. Ministrene udtrykker ønske om en afslutning på Mugabes dårlige regeringsførelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse og vedtagelse af konklusioner om situationen i Zimbabwe. EU ventes at udtrykke
dyb bekymring over forværringen i den humanitære situation, herunder den omfattende kolera-
epidemi, beklage stilstanden i de politiske forhandlinger og udtrykke dyb afstandtagen fra de
seneste arrestationer af MDC-medlemmer og menneskerettighedsaktivister. Ministrene
forventes også at appellere til et øget SADC, AU og FN-engagement Der vil samtidig blive lagt
op til en substantiel udvidelse af personkredsen på EU’s sanktionsliste over for Zimbabwe med
op til 50 personer/virksomheder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter konklusioner, som udtrykker bekymring over den humanitære situation; den
manglende fremdrift i forhandlingerne om dannelsen af national samlingsregering og et fortsat
engagement fra SADC, AU og FN. Regeringen støtter en udvidelse af EU’s sanktioner over
for Zimbabwe.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed i EU-kredsen om konklusioner med ovennævnte budskaber og en
udvidelse af sanktionslisten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. december
2008.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0008.png
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling. Udviklingen i Gaza og det
sydlige Israel vil derfor stå centralt i drøftelserne, herunder EU’s rolle og bidrag til en holdbar og vedvarende
våbenhvile, som både kan befordre en hurtig og markant forbedring af den humanitære situation for
befolkningen i Gaza og være med til at få genoptaget fredsprocessen fra Annapolis. Der forventes
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Gaza har siden juni 2007 været kontrolleret af terrororganisationen Hamas, der overtog magten
ved en voldelig aktion mod Fatah-styret. Hamas har siden indsmuglet et stort arsenal af våben,
gravet tunneller og styrket sine positioner i Gaza. Hamas var i modsætning til Israel ikke
interesseret i at forlænge våbenhvilen, der udløb den 19. december 2008. I dagene efter
våbenhvilens ophør indledtes et raketbombardement mod det sydlige Israel. Denne udvikling
førte til, at den israelske regering besluttede sig for at handle militært og indledte luftangrebene
den 27. december 2008.
Hamas raketbombardement må ses som en bevidst provokation på et sensitivt tidspunkt, hvor
Israel står overfor valg til Knesset den 10. februar 2009, og hvor der er et vist politisk vakuum
som følge af transitionsperioden i USA. Hamas går efter at undergrave de igangværende
fredsinitiativer mellem både Israel og palæstinenserne og Israel og Syrien. Derfor er det så
vigtigt, at vi hurtigt får indstillet kamphandlingerne, så de radikale kræfter i regionen ikke
styrkes, og så vi kan komme tilbage til fredssporet.
Hovedprioriteterne for de igangværende diplomatiske bestræbelser er at forbedre den
øjeblikkelige humanitære situation i Gaza og at skabe en langsigtet holdbar våbenhvile. Med
vedtagelsen den 8. januar 2009 i FN´s Sikkerhedsråd af resolution 1860, der opfordrer til en
omgående, holdbar og fuldt respekteret våbenhvile, der skal lede til fuld israelsk
tilbagetrækning, er der taget et vigtigt skridt i denne retning. Det vil være afgørende, at en
våbenhvile bliver permanent og holdbar og giver både Israel og palæstinenserne den
nødvendige sikkerhed. Dermed menes stop for Hamas´ raketangreb mod Israel og stop for
indsmugling af våben til Gaza, mens Israel skal trække sig tilbage fra offensiven i Gaza.
Fra dansk og hollandsk side har man på den baggrund opfordret det tjekkiske EU-formandskab
og de andre EU-lande til, at EU, gerne sammen med andre villige lande, tilbyder Egypten og de
palæstinensiske myndigheder at sende et væsentligt politibidrag til en effektiv kontrol og
overvågning af grænsen mellem Egypten og Gaza. Fra dansk side vil man selv i den forbindelse
kunne bidrage med politipersonel. Det vil indgå som et element i det internationale samfunds
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
diplomatiske bestræbelser på at finde en løsning på konflikten og vil kunne bidrage til at skabe
betingelserne for en permanent og bæredygtig våbenhvile i Gaza.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i Gaza og
det sydlige Israel. EU’s rolle og bidrag til at skabe en holdbar og vedvarende våbenhvile, som
både kan befordre en hurtig og markant forbedring af den humanitære situation for
befolkningen i Gaza og være med til at få genoptaget fredsprocessen fra Annapolis, vil være
omdrejningspunkt for drøftelserne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud og aktivt de forskellige EU-tiltag, og det vil den også gøre fremover.
Målet på lidt længere sigt er at få parterne til at genoptage fredsprocessen fra Annapolis.
Grundstammen for fredsprocessen - en tostats løsning og en omfattende regional fred - har
ikke ændret sig. I første række vil det ud over forhandlingerne mellem Israel og PA dreje sig
om, at Syrien og Israel genoptager deres kontakter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om en markant EU-indsats for at
medvirke til at bringe fredsprocessen tilbage på sporet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. december
2008.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0010.png
4. Ukraine/Rusland (gasstriden)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen vedrørende forsyningen af russisk gas til EU-lande via Ukraine. Der ventes
for indeværende ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Forhandlingerne frem til årsskiftet mellem det russiske gasselskab Gazprom og ukrainske
gasselskab Naftogaz om betingelserne i 2009 for gasleverancer til Ukraine og transit igennem
Ukraine af russisk gas førte ikke til enighed. Derfor reducerede Gazprom pr. 1. januar
gasforsyningen til Ukraine med ca. 110 mio. kubikmeter pr. døgn, svarende til Ukraines
gasforbrug. Iflg. ukrainske myndigheder reducerede Gazprom imidlertid gasmængden så meget,
at det gik ud over transitleverancerne til EU-lande, hvorfor Ukraine var nødt til at supplere
transitgassen fra egne lagre.
Den 6.-7. januar 2009 stoppede Gazprom helt gasleverancerne til Ukraine. Gazprom har
begrundet dette skridt med, at Ukraine ”stjæler” transitgassen bestemt for EU- og andre lande.
Gazprom har øget gasforsyningerne til EU-lande via Belarus, men slet ikke i et omfang der kan
kompensere for reduktionen via Ukraine.
Gaskrisen har medført kraftige reduktioner i den gasmængde, som en række EU-lande, Tyrkiet
og lande på det vestlige Balkan modtager. Blandt EU-landene er især Bulgarien, Slovakiet,
Ungarn, Tjekkiet, Rumænien og Grækenland ramt. Bl.a. Bulgarien, Slovakiet og Ungarn har
indført rationering af gasforsyningen til især virksomheder, idet forsyningen af husholdninger
og hospitaler prioriteres. Situationen skærpes af, at der aktuelt er ganske koldt i Øst- og
Centraleuropa.
Konflikten mellem Gazprom og Naftogaz handler om prisen på gas til Ukraine og prisen for
transit af russisk gas gennem Ukraine. Gazprom kræver en forhøjelse af den hidtidige gaspris
for Ukraine, mens Naftogaz kræver en forhøjelse af transitafgiften. Der er endvidere uenighed
om betaling af ukrainsk restgæld til Gazprom. Det er uklart, hvilke øvrige parametre, der har
indgået i forhandlingerne og de hidtidige ikke-transparente gasaftaler. Det anstrengte politiske
forhold mellem Rusland og Ukraine spiller formentlig også en rolle.
EU-formandskabet og Kommissionen udsendte den 6. januar 2009 en erklæring, hvori den
substantielle reduktion af gasleverancer til EU-lande blev betegnet som helt uacceptabel. Det
blev samtidig krævet, at gasleverancerne til EU-lande øjeblikkeligt genetableres, og at de to
parter straks genoptager forhandlingerne mhp. at nå frem til en løsning. I forbindelse med det
uformelle rådsmøde (almindelige anliggender) den 8. januar 2009 blev der udsendt en erklæring,
hvori EU opfordrede de to parter til at acceptere uafhængig monitorering af gasleverancerne
gennem Ukraine. Erklæringen påpegede bl.a., at parternes manglende vilje til at løse problemet
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedr. gasforsyningerne forringer deres troværdighed. EU-formandskabet og Kommissionen har
været i tæt kontakt med parterne, men ikke involveret sig direkte som mægler.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Gasstriden og energipolitiske spørgsmål relateret hertil ventes drøftet som dagsordenspunkt
både under generelle anliggender og eksterne relationer. Det står endnu ikke klart, hvad EU-
formandskabet ønsker at opnå med drøftelsen af disse punkter. Det vil i høj grad afhænge af,
hvorledes gasstriden udvikler sig frem mod rådsmødet. EU-formandskabet har dog oplyst, at
man forventer at drøfte a) status i gasstriden, b) den politiske situation, herunder i relation til
PCA-aftalerne med Rusland og Ukraine, c) opfølgning på det uformelle rådsmøde om generelle
anliggender den 8. januar 2009 og d) forberedelse af energitopmødet i margenen af
forårstopmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det står endnu ikke klart, hvorvidt EU-formandskabet evt. vil fremsætte forslag i relation til
gasstriden. Gasstriden har selvsagt potentielt store økonomiske konsekvenser for de berørte
EU-lande. Danmark er ikke umiddelbart berørt af gasstriden i kraft af dansk egenproduktion af
naturgas.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side baserer man sig umiddelbart på følgende positioner vedr. gasstriden:
- Der er tale om en markant skærpelse af gasstriden mellem Rusland og Ukraine med
potentielt store konsekvenser for EU-lande.
- Støtte til EU-formandskabets bestræbelser på at holde fortsat tæt kontakt til de to parter,
men undgå at involvere sig direkte som mægler.
- EU må opretholde presset på de to parter med henblik på at genoptage forhandlingerne
og finde en varig og transparent løsning. EU må henvise til Ruslands og Ukraines
forpligtelser som hhv. gasleverandør- og transitland. Det kan endvidere påpeges, at
Rusland og Ukraine i stigende grad vil miste troværdighed som pålidelig gasleverandør
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
og transitland – og at EU nærmere må overveje konsekvenserne heraf. EU bør især
intensivere bestræbelserne på at mindske afhængigheden af fossile brændstoffer og
undgå ensidig afhængighed af en enkelt eller nogle få leverandører.
EU må tale med èn stemme i denne sag.
EU-landene må koordinere tiltag mhp. at imødegå konsekvenserne af de reducerede
gasleverancer til EU-lande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-formandskabet betragter primært striden som en kommerciel tvist mellem to parter.
Formandskabet finder, at EU må holde tæt kontakt til parterne, men ikke involvere sig direkte
som mægler. Formandskabet henviser til den store uklarhed om de hidtidige gasaftaler mellem
Rusland og Ukraine og de ikke-transparente forhandlinger mellem parterne. Det handler i
første omgang om at få parterne tilbage til forhandlingsbordet. Der er i EU-kredsen bred støtte
til denne linje.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0013.png
5. (Evt.) Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan og muligvis vedtagelse af rådskonklusioner. Fokus ventes at være
på Montenegro, Serbien og Kosovo.
2. Baggrund
Montenegro indgav den 15. december 2008 en ansøgning om medlemskab af EU til det
daværende franske formandskab. EU har i forvejen undertegnet en Stabiliserings- og
Associeringsaftale med Montenegro. En såkaldte interimsaftale med de handelsmæssige
bestemmelser er trådt i kraft, og ratifikationsprocesserne for selve stabiliserings- og
associeringsaftalen er i gang i EU-landene.
For Serbiens vedkommende er stabiliserings- og associeringsaftalen med EU ligeledes
undertegnet, men i forbindelse med undertegnelsen af aftalen i april 2008 blev det samtidig
besluttet, at såvel iværksættelse af interimsaftalen som indledning af nationale
ratifikationsprocedurer for selve aftalen skulle afvente en beslutning i Rådet om, at Serbien
samarbejder fuldt ud med Krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Den
krigsforbryderanklagede Radovan Karadzic blev taget til fange i juli måned af de serbiske
myndigheder og efterfølgende overført til Krigsforbrydertribunalet i Haag. Der er herefter kun
to ICTY-tiltalte på fri fod, herunder Mladic.
EU’s politi- og retsstatsmission (EULEX) i Kosovo har været operativ siden den 9. december
2008. Det er forventningen, at EULEX vil overtage det fulde operative ansvar fra UNMIK
indenfor sit mandat på retsstatsområdet i løbet af foråret, hvor EULEX opnår fuld
operationskapacitet. EULEX er til stede i hele Kosovo, idet det er lykkedes at opnå en
forståelse blandt de involverede partner om at lade EULEX operere også i de Kosovo-serbiske
majoritetsområder i det nordlige Kosovo.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af Det vestlige Balkans EU-tilnærmelse, herunder Montenegros
ansøgning om medlemskab af EU. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner herom,
som anerkender den montenegrinske medlemsansøgning.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. december
2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0015.png
6. (Evt.) Sudan/Darfur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på ICC’s forventede arrestordre mod præsident Bashir, såfremt
denne måtte foreligge inden rådsmødet. Herudover kan det forventes, at deployeringen af UNAMID, Darfur
fredsforhandlingerne samt den spændte situation mellem Nord- og Sydsudan vil blive drøftet. Der forventes
vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Darfur er fortsat meget alvorlig og præget af udbredt vold og lovløshed.
Forhandlingerne mellem regeringen i Khartoum og oprørsgrupperne går stadig trægt. Den
Arabiske Liga og en række arabiske lande har engageret sig stærkere i fredsprocessen de seneste
måneder, sandsynligvis som følge af ICC sagen mod præsident Bashir. Oprørsgrupperne er på
deres side skeptiske overfor stærk arabisk involvering, der ikke ses som neutral. I november
lancerede Bashir en række initiativer i forbindelse med dialogprocessen ’Sudan Peoples
Initiative’ og der har igennem adskillige måneder været konsultationer om mulige
fredsforhandlinger i Qatar, men disse initiativer mangler fortsat at vise resultater. Det er vigtigt,
at alle initiativer støtter op om den fælles FN/AU udsending, Djibrill Bassolé, og at ICC
spørgsmålet bliver holdt udenfor de egentlige Darfur fredsforhandlinger.
ICC’s chefanklager Ocampo fremlagde i juli 2008 et anklageskrift, der implicerer præsident
Bashir i folkemord og forbrydelser imod menneskeheden. Anklageren anmodede ved samme
lejlighed om udstedelse af arrestordre mod præsidenten. Domstolen overvejer nu om en sådan
skal udstedes mod Bashir, og en afgørelse vil formentlig foreligge i slutningen af januar eller i
starten af februar. I efteråret kørte Sudan en målrettet kampagne for at få lande i regionen til at
bakke op om et krav til FN’s Sikkerhedsråd om at benytte sin ret til at suspendere sagen i 12
måneder (art. 16 i Rom-statutten). Kravet blev bakket op af lande i regionen samt AU, OIC og
den Arabiske Liga, der mener, at ICC anklagerne mod Bashir vil underminere fredsprocessen.
Det stod dog efter nogen tid klart, at der ikke ville kunne samles et flertal for suspension i
Sikkerhedsrådet, og Sudan har den seneste tid ikke forfulgt denne dagsorden aktivt.
Danmark har sammen med det øvrige EU klart støttet, at de ansvarlige for overgrebene i
Darfur bør retsforfølges. Ud over en aktiv indsats under Sikkerhedsrådsmedlemskabet stod
Danmark endvidere bag stærkt sprogbrug i juni 2008 om Sudans samarbejde med ICC, der
indføjedes i GAERC- og DER-konklusioner.
Der er fortsat stor mistillid mellem ledere fra Nord- og Sydsudan, hvilket vanskeliggør
gennemførelsen af fredsaftalen mellem Nord og Syd, som blev undertegnet den 9. januar 2005.
Det afgørende spørgsmål om grænsedragning omkring det olierige Abyei område udestår
fortsat, ligesom forberedelserne til afholdelse af valg i 2009 er forsinkede. På positivsiden skal
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det dog nævnes, at folketællingen er gennemført, en valglov vedtaget, valgkommissionen nedsat
og en ny fælles administration for Abyei udnævnt.
Deployering af den fredsbevarende styrke UNAMID i Darfur er fortsat en topprioritet for FN
og AU. Imidlertid har opgaven vist sig vanskeligere end først antaget på grund af manglende
sudanesisk samarbejdsvilje, de fysiske forhold i Sudan, de afrikanske troppers parathed,
samarbejdsvanskeligheder mellem FN og AU, m.m. Derfor er alene 12.465 af de planlagte
26.000 mand på plads for indeværende. Der må også fremover forventes betydelige forsinkelser
i udsendelse af UNAMID-styrken. FN Sekretariatet vurderer allerede nu, at det er usandsynligt
at man når det planlagte mål om at have deployeret 80% af styrken inden udgangen af marts.
Især FN’s generalsekretær og USA presser pt. på for at opnå en hurtigere deployering af
styrken, og for nyligt har Bashir givet sig i forhandlingerne med FN, og der er blevet forhandlet
en aftale på plads, med en række konkrete delmål for deployeringen.
Mandatet for ESDP-operationen EUFOR i Tchad og Den Centralafrikanske Republik (CAR),
der har til formål at forbedre sikkerheden i fire flygtningelejre langs grænsen til Sudan og
understøtte indsættelsen af en civil FN-ledet politimission i flygtningelejrene udløber til marts
2009 og der arbejdes pt. på at lade FN-styrker overtage missionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af den forventede ICC arrestordre mod præsident Bashir, herunder konsekvenserne
for Darfur fredsforhandlingerne og for sikkerheden for vestlige lande/borgere og FN udsendte
i Sudan samt EU’s reaktion på arrestordren og betydningen for de diplomatiske forbindelser til
landet inkl. med præsidenten selv. Endvidere forventes en drøftelse af deployeringen af
UNAMID, fredsforhandlingerne for Darfur og forholdet mellem Nord- og Sydsudan herunder
implementeringen af fredsaftalen (CPA’en).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU støtter ICC’s fortsatte arbejde
vedr. Sudan, inkl. implementering af en evt. arrestordre mod præsident Bashir. Derudover vil
regeringen arbejde for, at EU fastholder sin støtte til indsættelsen af UNAMID, Darfur
fredsforhandlingerne og implementeringen af Nord-Sydfredsaftalen (CPA) for Sudan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om vigtigheden af at bakke op om ICC’s arbejde og implementering af
en evt. arrestordre mod præsident Bashir. Der kan dog forventes nuancer i hvor stærk en støtte
det synes betimeligt at udtrykke under henvisning til konsekvenserne for Darfur
fredsforhandlingerne samt sikkerheden for vestlige lande/borgere og FN udsendte i Sudan.
Derudover forventes der at være bred opbakning til de fortsatte bestræbelser på deployering af
UNAMID og om at bringe parterne i Darfur-konflikten til forhandlingsbordet. Endvidere er
der enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af nord-sydfredsaftalen (CPA) for Sudan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. juni 2008.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633074_0018.png
7. Eventuelt: Guantanamo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en principiel drøftelse i Rådet af signalerne fra den tiltrædende amerikanske administration om
lukning af fangelejren på Guantanamo og af EU-landenes muligheder for evt. at bidrage til, at lukning finder
sted. Der ventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
I et brev af 10. december 2008 fra den portugisiske udenrigsminister, Mr. Luis Amado, til
udenrigsministrene i EU-landene, samt til HR Solana og EU-kommissær Ferrere-Waldner,
henvises der til den tiltrædende amerikanske administrations intentioner om at lukke fangelejren
på Guantanamo. Amado opfordrer i brevet til, at man fra europæisk side over for den nye
amerikanske administration udtrykker villighed til at hjælpe med lukningen. Det anføres i
brevet, at dette kan ske ved at tage imod frigivne fanger.
Det foreslås fra portugisisk side, at Guantanamo-sagen tages op til drøftelse på GAERC ved
førstkommende lejlighed.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det forventes, at der under dagsordenspunktet eventuelt vil være en generel og foreløbig
drøftelse af EU-landenes muligheder for at støtte en lukning af Guantanamo-fangelejren.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er der stor tilfredshed med, at den tiltrædende amerikanske administration
tilsyneladende er i færd med at konkretisere planerne for en lukning af fangelejren i
Guantanamo. Den danske regering har konsekvent fastholdt, at tidsubegrænset tilbageholdelse
af fanger på Guantanamo-basen er uacceptabel. Det er et punkt, som regeringen har lagt stor
vægt på i dialogen med USA, siden fangelejren blev etableret. Regeringen ønsker – i lighed med
det øvrige EU – at lejren bliver lukket hurtigst muligt, og støtter tiltag som kan føre til en
afvikling af lejren.
For så vidt angår det særlige spørgsmål om eventuel modtagelse af løsladte personer fra
Guantanamo, har regeringen senest i forbindelse med en konkret amerikansk anmodning i 2007
afvist denne mulighed, da det i medfør af gældende udlændingeretlige regler ikke er muligt at
give løsladte fra Guantanamo opholdstilladelse i Danmark. Regeringen rådførte sig den 28. juni
2007 med Det Udenrigspolitiske Nævn om sagen, hvor der kunne konstateres bred tilslutning
til regeringens indstilling.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det har hidtil været holdningen blandt alle EU-partnere, at lejren i Guantanamo burde lukkes
hurtigst muligt.
En række EU-lande har siden lejrens oprettelse modtaget en række løsladte personer, der enten
var statsborgere eller havde anden permanent tilknytning til de pågældende EU-lande. Ingen
EU-lande har endnu modtaget løsladte personer fra Guantanamo uden en sådan tilknytning.
Enkelte EU-lande har i den seneste tid offentlig tilkendegivet, at de vil overveje at
imødekomme en eventuel kommende amerikansk anmodning om modtagelse af løsladte
personer fra Guantanamo som led i en samlet plan for fangelejrens afvikling.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19