Europaudvalget 2008-09
2923 - Uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
638257_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
29. januar 2009
Sags nr.:
168.83C.021
Samlenotat til møde i Rådet (uddannelse og ungdom) den 16. fe-
bruar 2009
UNGDOM
1. Nøglebudskaber til Det Europæiske Råds forårstopmøde om Den
Europæiske Ungdomspagt og det europæiske samarbejde på ungdoms-
området
KOM-dokument foreligger ikke
- vedtagelse
(side 2)
2. Bedre implementering og større synlighed af Den Europæiske Ung-
domspagt
KOM-dokument foreligger ikke
- udveksling af synspunkter
(side 5)
UDDANNELSE
3. Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds forårstop-
møde
KOM-dokument foreligger ikke
- vedtagelse
(side 7)
4. Opdatering af strategirammen for det fremtidige europæiske samar-
bejde på uddannelsesområdet - KOM (2008) 865 endelig
- udveksling af synspunkter
(side 9)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0002.png
2
UNGDOM
Pkt.1. Nøglebudskaber til Det Europæiske Råds forårstopmøde
om Den Europæiske Ungdomspagt og det europæiske samarbejde
på ungdomsområdet
- vedtagelse
1. Resumé
Rådet ønsker at vedtage nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd
om Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005 og det fremtidige europæiske samarbejde
på ungdomsområdet.
2. Baggrund.
I 2005 vedtog stats- og regeringscheferne på Det Europæiske Råd kon-
klusioner om en Ungdomspagt i EU. Fokus var på unges deltagelse i
samfundslivet i bred forstand, bedre information til unge, unges frivillige
aktiviteter og på større viden om og forståelse af unge.
Ungdomspagten blev efterfølgende integreret i EU's reviderede Lissa-
bon-strategi. Dermed rapporterer landene om Ungdomspagten i de årlige
nationale Lissabon rapporter.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med nøglebudskaberne er, at Rådet (ungdom) orienterer Det
Europæiske Råd om status for implementeringen af Ungdomspagten
samt peger på mulige fokusområder for bedre implementering.
Rådet peger i den forbindelse på, at i den fornyede sociale dagsorden,
som blev præsenteret i juli 2008, er børn og unge nævnt som ét af de i alt
syv prioritetsområder. Endvidere på, at de seneste prognoser, som ligger
til grund for den økonomiske genopretningsplan, som er omtalt i Det
Europæiske Råds konklusioner af 11.-12. december 2008, tegner et dy-
stert billede af den økonomiske situation i Europa for 2009, ikke mindst
på beskæftigelsesområdet, og at dette nødvendiggør handling, også på
ungdomspolitikkens område.
Rådet fremsætter derfor følgende nøglebudskaber:
1. Unge, specielt dem med færre muligheder, er ofte i en udsat posi-
tion både beskæftigelsesmæssigt med hensyn til bedre social inte-
gration og med hensyn til øget adgang til bedre uddannelsesmu-
ligheder. Dette gør en forbedret og mere synlig implementering
af Ungdomspagten nødvendig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0003.png
3
2. En sådan implementering vil forbedre unges overgang fra skole
til erhverv og samtidig bedre kunne mindske inaktivitet og ar-
bejdsløshed i den nuværende økonomiske krisesituation.
3. Den vil også kunne danne et bedre grundlag for fastlæggelse af
mere langsigtede strategier for en øgning af unges muligheder for
beskæftigelse og uddannelse m.m.
4. Samtidig bør de unge selv og deres organisationer involveres me-
re i udformningen af de nationale reformprogrammer til imple-
mentering af målene i Lissabon-strategien vedr. øget vækst og
beskæftigelse.
5. Øget opmærksomhed bør også – ikke mindst via relevante EU-
støtteprogrammer - vies den vigtige rolle, som unge spiller i pro-
cessen med at øge kreativitet og innovation så vel som entrepre-
nørskab og brugen af informations- og kommunikationsteknolo-
gier på alle områder af samfundslivet.
6. Mulighederne for at opstille særlige mekanismer til at implemen-
tere Lissabon-strategiens målsætninger bedre på ungdomsområ-
det bør undersøges nærmere, hvor det er relevant.
7. De nævnte målsætninger bør indgå i den kommende ramme for
det fremtidige europæiske samarbejde på ungdomsområdet og
samtidig også reflekteres i den kommende fastlæggelse af Lissa-
bon-strategien efter 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 27. januar 2009 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse. Der fremkom her følgende be-
mærkninger:
FTF fandt budskabet i dokumentet fornuftigt, herunder ønsket om styr-
kelse af samarbejdet med interesseorganisationerne. Endvidere spurgte
FTF, om der i den forbindelse er tænkt på nye initiativer? Hertil svarede
Undervisningsministeriet, at dette ikke var tilfældet på nuværende tids-
punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0005.png
5
Pkt. 2. Bedre implementering og større synlighed af Den Europæi-
ske Ungdomspagt
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker at høre medlemsstaternes syn på mulighederne for at styrke
implementeringen og synligheden af den Europæiske Ungdomspagt fra 2005. Til det
formål foreslår formandskabet to spørgsmål til ministrenes drøftelse.
2. Baggrund.
Det tjekkiske formandskab ønsker at sætte fokus på implementering af
Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005 og betoner i den forbindelse
Pagtens betydning som værktøj til dels at nå Lissabon-strategiens mål om
øget vækst og beskæftigelse, også på ungdomsområdet og dels at sikre de
unges egen aktive deltagelse i processen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Ungdomspagten indeholder opfordringer til medlemsstaterne til inden
for rammerne af deres respektive beføjelser at prioritere følgende tre
overordnede indsatsområder:
1. Unges beskæftigelse, sociale integration og forbedring af den so-
ciale status.
2. Unges uddannelse, erhvervsuddannelse og mobilitet.
3. Bedre muligheder for af forene unges arbejdsliv med deres pri-
vatliv og familieliv.
Medlemsstaterne afrapporterer så årligt til Kommissionen om deres
fremskridt også på disse områder gennem de nationale reformprogram-
mer for vækst og beskæftigelse.
Formandskabet finder det i den nuværende økonomiske situation vigtigt
at sætte fokus også på unges bidrag til at sikre vækst og beskæftigelse i
Europa og ønsker på den baggrund at drøfte, om Ungdomspagten i dens
nuværende form er et tilstrækkeligt godt instrument i denne proces. I den
forbindelse henleder formandskabet opmærksomheden på den igangvæ-
rende reform af den overordnede ramme for det europæiske samarbejde
på ungdomsområdet, som er igangsat i år, lige såvel som processen med
at reformere Lissabon-strategien efter 2010.
Med udgangspunkt heri foreslår formandskabet derfor følgende to
spørgsmål til ministrenes drøftelse:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
1): Hvilke gode eksempler på nationalt niveau kan bruges i processen
med at sikre en mere effektiv implementering af Ungdomspagten, her-
under:
Hvordan kan ungdomspolitikken på nationalt plan gøres mere
tvær-sektoriel?
Hvordan koordineres de langsigtede strategier bedst for at kunne
bidrage til unges overgang fra uddannelse, inaktivitet eller ar-
bejdsløshed til beskæftigelse?
Hvordan bliver ungdomsorganisationerne mere involveret i im-
plementeringen af Ungdomspagten?
2): Hvilke mulige aktioner er nødvendige på nationalt plan i medlemssta-
terne for at sikre Ungdomspagten en større synlighed og merværdi på
europæisk plan, herunder:
Hvordan sikres en bedre opfølgning af de fælles målsætninger på
ungdomsområdet inden for den kommende reviderede Lissa-
bon-strategi?
Hvor og hvordan øges bedst investeringerne i unge, fx via øget
adgang til de europæiske strukturfonde, men også på andre om-
råder end de rent økonomiske?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har ikke væres sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0007.png
7
UDDANNELSE
Pkt. 3. Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds
forårstopmøde
- vedtagelse
1. Resumé
Med udgangspunkt i den nuværende økonomiske situation har Rådet (uddannelse)
udarbejdet nøglebudskaber om uddannelsesområdets bidrag til at sikre fremtidig
vækst og beskæftigelse. Budskaberne sendes til Det Europæiske Råds forårstopmøde
for at sikre uddannelsesområdet en central placering inden for Lissabon strategien.
2. Baggrund.
Med udgangspunkt i den nuværende økonomiske situation har Rådets
uddannelsesudvalg udarbejdet nøglebudskaber til vedtagelse på Rådsmø-
det for at medvirke til at bevare vækst, beskæftigelse og social stabilitet.
Disse forventes vedtaget af Rådet (uddannelse) og herefter videresendt
til det Europæiske Råds forårstopmøde i marts.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at gøre stats- og regeringscheferne opmærksom på det vigti-
ge i forsat at satse på uddannelse som et middel til at overvinde den nu-
værende økonomiske situation.
Nøglebudskaberne er følgende:
For at kunne overvinde den globale krise er en øget og mere ef-
fektiv investering i "menneskelig kapital" nødvendig. Samtidig
bør anstrengelserne intensiveres for at sikre, at udannelsesområ-
det kan opfylde sin rolle i ”videnstrekanten: Uddannelse, forsk-
ning og innovation” som et nøgleværktøj i processen med at sik-
re en positiv udvikling i vores vidensbaserede samfund.
Uddannelsesområdet bør fortsat være i stand til effektivt at rea-
gere på udfordringerne i den nuværende økonomiske situation,
ikke mindst i relation til at fremme lighed og social samhørighed.
Forskellige former for samarbejde og partnerskaber mellem ud-
dannelsesinstitutionerne på den ene side og relevante aktører,
først og fremmest arbejdsmarkedets parter, på den anden bør
fremmes yderligere som et middel til at øge beskæftigelsen i et
livslangt læringsperspektiv. Det samme gælder øget mobilitet og
fortsat kortlægning af behovet for nye færdigheder, specielt en-
treprenørskab og interkulturelle kompetencer i processen med at
sikre overgangen til en lavemissions- og vidensbaseret økonomi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0008.png
8
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EUs budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 27. januar 2009 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse m.fl. Der fremkom her følgende
bemærkninger:
FTF udtrykte skepsis over for, at uddannelsessystemet blev for afhængigt
af finansiering fra private virksomheder. Det kan føre til et uforudset tab
af ressourcer, hvis en uddannelsesinstitution pludselig mister indtægter
fra en virksomhed.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig forslagene til nøglebudskaberne
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Pkt. 4. Opdatering af strategirammen for det fremtidige europæi-
ske samarbejde på uddannelsesområdet - KOM (2008) 865 endelig
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse af 16. december 2008: ”En opdate-
ret strategiramme for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet” ønsker
formandskabet en drøftelse af medlemslandenes forventninger til samarbejdet og af
deres holdninger til en fornyelse af de særlige benchmarks, som er opstillet på uddan-
nelsesområdet som et led i implementering af arbejdsprogrammet Uddannelse 2010
inden for Lissabon-strategien.
2. Baggrund.
Den 16. december 2008 udsendte Kommissionen en meddelelse om
opdatering af den strategiske ramme for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet. Anledningen er, at det hidtidige uddannelsespro-
gram 2010 inden for Lissabon-strategien udløber næste år, og at den
igangværende reflektionsproces over en opdatering af strategien ud over
2010 nu giver baggrund for opstilling af forslag til nye overordnede mål,
prioriteter og benchmarks. Der forventes vedtaget et sæt rådskonklusio-
ner herom på rådsmødet den 11.-12. maj 2009. Der foreligger endnu ikke
noget udspil hertil.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at gøre status over, hvordan medlemslan-
dene samlet set har klaret sig inden for de opstillede mål i arbejdspro-
grammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010 og dernæst pege
på områder, som kræver enten en revision af allerede eksisterende mål og
benchmarks eller opstilling af nye.
A. Status
Rådet opstillede i 2003 følgende fem benchmarks frem mod 2010:
1. Størrelsen af ”tidligt skolefrafald” (% af 18-24-årige, som alene
har en grunduddannelse og ikke er under uddannelse) må ikke
overstige 10 %
2. Andelen af unge med dårlige læsefærdigheder skal nedbringes
med mindst 20 %
3. Mindst 85 % af en ungdomsårgang skal fuldføre en ungdomsud-
dannelse
4. Andelen af antallet af kandidater med en matematisk-
naturvidenskabelig eksamen skal øges med mindst 15 %
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0010.png
10
5. Mindst 12�½ % af den voksne befolkning skal deltage i livslang
læring.
Status for det samlede EU-gennemsnit er iflg. Kommissionens undersø-
gelser nu den, at
Nr. 4 er mere end opnået
Nr. 1, 3 og 5 er forbedrede markant, men målene er ikke
nået
Nr. 2 har oplevet en negativ udvikling.
B. Langsigtede strategiske mål for 2010-2020 og prioriteter for
2009-2010:
Kommissionen foreslår nu opstillet følgende fire langsigtede strategiske
mål for det politiske samarbejde i perioden 2010-2020 med tilknyttede
forslag til emner for den prioriterede indsats i årene 2009-2010:
”1): Livslang læring og mobilitet blandt de lærende skal blive en
realitet.
Emner for den prioriterede indsats i 2009-2010:
Strategier for livslang læring:
Gennemførelsen af nationale
strategier for livslang læring fortsættes med henblik på afslutning
inden 2020, med særlig vægt på validering af ikke-formel og
uformel læring og vejledning.
Den europæiske referenceramme for kvalifikationer:
Alle na-
tionale kvalifikationsordninger knyttes sammen med den europæ-
iske referenceramme for kvalifikationer inden udgangen af 2010,
og det tilstræbes at anvende en tilgang, baseret på læringsresulta-
ter i forbindelse med standarder og kvalifikationer, bedømmel-
ses- og evalueringsprocedurer, meritoverførsler, læseplaner og -
kvalitetssikring.
Udvidelse af lærendes mobilitet:
Samarbejde med henblik på
at nedbryde hindringer og udvide mulighederne for lærendes
mobilitet i Europa og på verdensplan, både på videregående ud-
dannelses- og andre uddannelsesniveauer, herunder fastsættelse
af nye mål og tilvejebringelse af nye finansieringsinstrumenter på
europæisk og nationalt plan. (Indholdet heraf kendes ikke p.t.)
2): Uddannelsesudbuddet og resultaterne skal effektiviseres og
have et kvalitativt løft.
Emner for den prioriterede indsats i 2009-2010:
Sprogfærdigheder:
Borgerne skal kunne kommunikere på to
sprog ud over deres modersmål, og derfor skal sprogundervis-
ningen i forbindelse med erhvervs- og efteruddannelse og i vok-
senundervisningen styrkes, og indvandrerne skal have mulighed
for at lære værtslandets sprog.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0011.png
11
Faglig udvikling af undervisere:
Der skal fokuseres på centrale
elementer i lærernes grunduddannelse og på at udvide omfanget
og kvaliteten af de muligheder, som lærere, undervisere og andet
pædagogisk personale har for efterfølgende faglig udvikling,
f.eks. for at kunne varetage funktioner som ledere eller vejledere.
Styring og finansiering:
Moderniseringsdagsordenen for vide-
regående uddannelse (herunder læseplaner) virkeliggøres, refe-
rencerammen for kvalitetssikring af erhvervsuddannelse gennem-
føres, og der udvikles standarder for personale beskæftiget med
voksenundervisning. Anvendelse af politikker og praksis, der er
videnskabeligt baserede, fremmes.
Grundlæggende færdigheder i læsning, matematik og na-
turvidenskab:
Der oprettes en gruppe på højt plan om læse- og
skrivefærdigheder, som skal undersøge, hvilke problemer der er
baggrunden for skoleelevernes forringede læsefærdigheder, og
fremsætte anbefalinger til, hvordan læse- og skrivefærdighederne
kan forbedres på EU-plan. Det eksisterende samarbejde styrkes
for at øge antallet af studerende i matematik og naturvidenskab
på de videregående uddannelser og for at styrke undervisningen i
naturvidenskab. Medlemsstaterne bør overveje at indføre natio-
nale handlingsplaner for bedre grundlæggende færdigheder, også
for voksne.
”Nye kvalifikationer til nye job":
Det skal sikres, at evaluerin-
gen af fremtidens kvalifikationskrav og de tilsvarende arbejds-
markedsbehov nyder fuld bevågenhed i forbindelse med plan-
lægningen af ethvert tiltag på uddannelsesområdet.
3): Alle skal have mulighed for at tage aktivt del i samfundet.
Emner for den prioriterede indsats i 2009-2010:
Kort skolegang:
De præventive foranstaltninger bør styrkes; der
bør etableres et tættere samarbejde mellem de almene og de er-
hvervsfaglige grene af uddannelsessystemerne, og hindringerne
for, at unge, der forlader skolen i utide, kan vende tilbage og få
en almen eller erhvervsfaglig uddannelse, bør fjernes. Medlems-
staterne og Kommissionen bør fokusere på at etablere et samar-
bejde om politikker vedrørende:
Førskoleuddannelse:
Alle bør have lige muligheder for adgang,
og kvaliteten af uddannelserne og støtten til pædagogerne bør
forbedres.
Indvandrere:
Der skal udvikles gensidig læring om bedste prak-
sis for uddannelse af børn med indvandrerbaggrund.
Lærende med særlige behov:
Der skal gøres en indsats for at
fremme individuel læring i form af rettidig støtte og velkoordine-
rede tjenester. Det almindelige uddannelsessystem skal inkorpo-
rere særlige tjenester, og der skal sikres adgangsveje til videreud-
dannelse.
4): Innovation og kreativitet, herunder etablering af egen virksom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0012.png
12
hed, skal fremmes på alle uddannelsesniveauer.
Emner for den prioriterede indsats i 2009-2010:
Grundlæggende nøglekompetencer:
De grundlæggende nøg-
lekompetencer bliver en integreret del af læseplaner, bedømmel-
ser og kvalifikationer. Medlemsstaterne og Kommissionen bør
fokusere på at etablere et samarbejde om politikker vedrørende:
Innovationsvenlige institutioner:
Kreativitet og innovation
fremmes ved at udvikle særlige undervisnings- og læringsmetoder
(herunder anvendelse af ny informationsteknologi og lærerud-
dannelse).
Partnerskab:
Der udvikles partnerskaber mellem uddannelsesin-
stitutioner og erhvervsliv, forskningsinstitutioner, kulturaktører
og kreative erhverv.”
C. Forbedrede arbejdsmetoder inden for den fremtidige åbne ko-
ordinationsmetode.
Kommissionen foreslår her en opdatering af de eksisterende fem
benchmarks i samarbejde med medlemsstaterne og en undersøgelse af
mulighederne for at introducere nye, hvor det er relevant. Kommissio-
nen foreslår selv følgende model:
Ad de fem eksisterende benchmarks:
Nr. 1 (størrelsen af ”tidligt skolefrafald”): Målet ikke nået – fort-
sættes.
Nr. 2 (andelen af unge med dårlige læsefærdigheder skal nedbrin-
ges med mindst 20 %): Målet langt fra nået – foreslås erstattet
med et benchmark, i henhold til hvilket andelen af 15-årige med
ringe grundlæggende færdigheder (dvs. læsning, matematik og na-
turvidenskab) bør være mindre end 15 % i gennemsnit, og at der
lægges særlig vægt på at reducere de kønsbetingede forskelle.
Nr. 3 (mindst 85 % af en ungdomsårgang skal fuldføre en ung-
domsuddannelse): Målet ikke nået – foreslås opgivet og erstattet
med et benchmark, hvorefter andelen af 30-34-årige med en vi-
deregående uddannelse skal udgøre mindst 45 %.
Nr. 4 (andelen af antallet af kandidater med en matematisk-
naturvidenskabelig eksamen skal øges med mindst 15 %): Målet
er nået i 2003 - foreslås derfor erstattet af et nyt som nævnt un-
der nr. 3.
Nr. 5 (mindst 12�½ % af den voksne befolkning skal deltage i
livslang læring): Målet delvis nået – procenten foreslås hævet fra
12�½ til 15.
Desuden foreslår Kommissionen udvikling af følgende helt nye bench-
marks:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0013.png
13
1. Mobilitet: Der bør opstilles et nyt benchmark på grundlag af
konklusionerne fra Rådet (uddannelse og ungdom) i 2008, hvori
der foreslås mål for mobilitet blandt universitetsstuderende, sko-
leelever, erhvervsuddannelsessektoren og undervisere.
2. Sprog: Mindst 80 % af eleverne i udskolingsklasserne (7.-10. klas-
setrin) skal have undervisning i mindst to fremmedsprog.
3. Investering i videregående uddannelse: Offentlige og private in-
vesteringer i et moderniseret videregående uddannelsessystem
bør nå op på mindst 2 % af BNP.
4. ”Beskæftigelsesevne”: Mulighederne for at udvikle et nyt bench-
mark knyttet til beskæftigelsesgraden for personer med forskelligt
uddannelsesniveau undersøges nærmere.
5. Førskoleuddannelse: Mindst 90 % af alle 4-årige skal deltage i
førskoleundervisning.
6. Innovation og kreativitet: Kommissionen vil fremsætte forslag
om, at der udvikles benchmarks på området og vil sammen med
medlemsstaterne undersøge muligheden for at udvikle indikato-
rer, der skal bidrage til at kortlægge, hvordan uddannelsessyste-
mer fremmer innovation og kreativitet, herunder etablering af
egen virksomhed.
D. Konklusion
Kommissionen finder det vigtigt, at den igangværende finansielle krise
ikke fjerner opmærksomheden fra bestræbelserne på at formulere de
rigtige langsigtede strategiske politikker på uddannelsesområdet, og at en
effektiv brug af den åbne koordinationsmetode er en afgørende forud-
sætning for at understøtte ønskede forbedringer på det uddannelsespoli-
tiske område.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Der er tale om et udspil fra Kommissionen. Hvis dette udspil senere
ender med at blive et forslag, vil en vedtagelse heraf – helt eller delvist–
kunne medføre statsfinansielle konsekvenser, hvis der bliver tale om
gennemførelse af målsætninger, der ikke i forvejen er opfyldt eller indgår
i regeringsgrundlaget. Dette vil især gælde en evt. indførelse af et bench-
mark, hvorefter offentlige og private investeringer i et moderniseret vide-
regående uddannelsessystem i medlemslandene bør nå op på mindst 2 %
af BNP.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 27. januar 2009 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse m.fl. Der fremkom her følgende
bemærkninger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0014.png
14
På spørgsmål fra Dansk Magisterforening (DM) om, hvad ”private inve-
steringer” dækker over, svarede Undervisningsministeriet, at det bl.a.
drejede sig om sponsorering.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) spurgte til danske studerendes
eventuelle brugerbetaling på de videregående uddannelser i Danmark.
Hertil svarede Undervisningsministeriet, at Danmark er imod brugerbe-
taling på videregående uddannelser for danske studerende.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt det væsentligt, at der fortsat i
det europæiske uddannelsessamarbejde arbejdes med mål og bench-
marks, som sætter fokus på prioritetsområder, og at der følges op gen-
nem afrapporteringsprocesser fra de enkelte medlemslande. Det lægger
et positivt pres på de enkelte lande til at gennemføre de nødvendige re-
former.
Endvidere er det vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne kan anvende mål
og benchmarks til kvalitetsudvikling på prioritetsområderne. Det bør
tillige nøje overvejes, om det er hensigtsmæssigt at fjerne nogle af de
eksisterende benchmarks nu i en situation, hvor målopfyldelsen ikke er
”overvældende”. I stedet bør der strammes op overfor de lande, der ikke
lever op til målene.
Med hensyn til de langsigtede mål/strategier kan det være relevant at
opstille klare og målbare mål, som bør gøres mere operationelle i forbin-
delse med hensigtsmæssige implementeringsprocesser i de enkelte lande
og på den enkelte uddannelsesinstitution.
I et langsigtet perspektiv er det relevant at fokusere på områderne: livs-
lang læring og mobilitet for såvel studerende som undervisere. Ligeledes
er opstilling af klare mål omkring effektivisering og kvalitet i uddannel-
sesudbuddet afgørende for en kontinuerlig udvikling af de europæiske
uddannelsessystemer. Også frafald, førskoleuddannelse og indvandrere
er det væsentligt at have benchmarks for. Innovation og selvstændig-
hedskultur er tillige vigtige fokusfelter.
Endelig henviste DA til den kommenterede dagsordens side 10 og ville
høre, hvilke forbedrede arbejdsmetoder der var tale om. Hertil svarede
Undervisningsministeriet, at ”cluster-samarbejdet” og ”peer-learning-
aktiviteterne” skulle styrkes og udvides samt arbejdet med benchmarks
og den åbne koordinationsmetode.
Danmarks Lærerforening International (DLI) anførte til det langsigtede
strategiske mål for 2010-2020): ”Alle skal have mulighed for at tage ak-
tivt del i samfundet” vedr. førskoleuddannelse, at det er væsentligt, at
personalet er veluddannet og har kompetence til at varetage ”education
and care” for denne aldersgruppe. DLI lægger vægt på, at området be-
tegnes Early Childhood Education
and Care.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0015.png
15
Med hensyn til de fem allerede eksisterende benchmarks kan DLI ad
benchmark nr. 2 (andelen af unge med dårlige læsefærdigheder skal ned-
bringes med mindst 20 %) tilslutte sig, at målet udvides til at omfatte
grundlæggende færdigheder i læsning, matematik og naturfag. DLI mener
dog, at målet på ”kun” 15 % af befolkningen med ringe skolekundskaber
er alt for uambitiøst set i relation til tidshorisonten 2020. Målet bør være
højst 10 %.
Med hensyn til forslag til nye benchmarks finder DLI, at forslaget om 10
benchmarks er urealistisk. Hverken medlemslandene eller Kommissio-
nen vil være i stand til at forfølge alle målene. Antallet bør sættes ned.
DLI kan dog tilslutte sig følgende forslag til nye benchmarks:
2. Sprog: DLI foreslår, at dette benchmark også omfatter ungdomsud-
dannelserne. Sprogundervisningen i to fremmedsprog bør fortsætte ud
over grundskolen, hvis den enkelte skal opnå at beherske fremmedsprog
på højt niveau.
3. Investering i videregående uddannelse. DLI tilslutter sig dette bench-
mark, jf. at målet indgik i Lissabon-målene fra begyndelsen.
5. Førskoleuddannelse: DLI kan tilslutte sig målet. Se dog bemærknin-
gerne under punkt. 3.
DLI kan ikke tilslutte sig forslagene til nye benchmarks vedrørende 1.
Mobilitet, 4. Beskæftigelsesevne samt 5. Innovation og kreativitet.
Frie Grundskolers Fællesråd (FGF) så et definitionsproblem med hensyn
til ”pre-primary education”. Hvordan kan man lave sammenlignelige
analyser af ”førskolebørn”?
Danske Erhvervsskoler (DE) meddelte, at man også på akademiuddan-
nelserne havde droppet 2. fremmedsprog og betonede, at det ikke er nok
med to fremmedsprog på ”lower-secondary” niveau. DE nævnte endvi-
dere, at et ”mobility benchmark” er unødvendigt. Mobilitet følges tæt på
EU-plan. Men flere studerende bør rejse ud.
DSF udtrykte bekymring for, at benchmarks ville føre til fokusering på
kvantitet i uddannelserne på bekostning af kvaliteten. Endvidere så DSF
gerne benchmarks i forbindelse med vejledningsaspektet.
Med hensyn til de langsigtede målsætninger fandt Gymnasieskolernes
Lærerforening (GL) bl.a. nytteværdien af kompetencetræning, herunder
den personlige udvikling, vigtig. 10 benchmarks var i overkanten. Kravet
om andet fremmedsprog bør ikke begrænses til kun at gælde på grund-
skoleniveau.
Danske Erhvervsskoler tilsluttede sig sidstnævnte synspunkt og pegede i
forbindelse med et evt. benchmark for mobilitet på, at en øget mobilitet
kræver en øget indsat i forms af programmer el.lign.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638257_0016.png
16
DM gav udtryk for, at der var en tendens til at underprioritere ansattes
mobilitet i forhold til studentermobiliteten.
Danske Universiteter (DKUNI) fandt det positivt med investeringer i
uddannelse; men hvad dækker ”private investeringer” egentligt over?
Dansk Professionshøjskoler gav udtryk for, at brugen af benchmarks bør
knyttes til institutionsniveauet via udviklingskontrakterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at Meddelelsen udgør et godt udgangspunkt for drøf-
telse af de næste 10 års strategiske mål, prioriteter og værktøjer på ud-
dannelsesområdet i Europa.
Regeringen finder endvidere, at opstillingen af særlige benchmarks har
haft betydning for det europæiske uddannelsessamarbejde. Der har været
tale om fælles europæiske målsætninger og ikke bindende mål for det
enkelte medlemsland. Regeringen vil som udgangspunkt være tilbagehol-
dende overfor at intensivere brugen af benchmarks, men vil tage aktivt
del i diskussionen om en revision af de eksisterende fem benchmarks og
de foreslåede nye ud fra følgende overordnede kriterier: De skal afspejle
centrale, overordnede målsætninger og være realistiske, målbare og reali-
sable. Endvidere bør det samlede antal af benchmarks være begrænset.
Det foreslåede benchmark, hvorefter offentlige og private investeringer i
et moderniseret videregående uddannelsessystem bør nå op på mindst 2
% af BNP, vil regeringen dog klart modsætte sig. Man betragter det som
en ikke-ønskelig binding af det enkelte medlemslands egne muligheder
for at prioritere sine ressourcer på uddannelsesområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Dette punkt er alene sat på Rådsmødets dagsorden til udveksling af
synspunkter. Det forventes, at alle medlemsstater vil deltage aktivt i en
drøftelse af de langsigtede strategiske mål, midlertidige prioriteter og
værktøjer, herunder udviklingen af benchmarks.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.