Europaudvalget 2008-09
2924 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453716_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
6670/09 (Presse 43)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2924. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Energi
Bruxelles, den 19. februar 2009
Formand
Martin ŘÍMA
Den Tjekkiske Republiks industri- og handelsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6670/09 (Presse 43)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0002.png
19.II.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog
konklusioner
om den meddelelse, som Kommissionen fremlagde i november 2008 om
den anden strategiske energiredegørelse, hvis centrale element er en EU-handlingsplan for
energiforsyningssikkerhed og -solidaritet
.
Konklusionerne indeholder navnlig prioriteter på kort og
lang sigt for
energisikkerhed og solidaritet.
Rådet havde en
orienterende drøftelse
om to emner, der er knyttet til hinanden, nemlig dels et
forslag til direktiv om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde minimumslagre
af
mineralolie
eller mineralolieprodukter, dels en meddelelse fra Kommissionen om foranstaltninger
til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerheden.
Under drøftelsen blev der fastlagt
retningslinjer for det videre arbejde i Rådet og dets forberedende organer vedrørende
direktivudkastet med henblik på hurtigt at nå til enighed. Drøftelsen om Komissionens meddelelse
gav et input til Kommissionens udarbejdelse af forslaget til revision af Rådets direktiv 2004/67/EF
om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden.
Desuden vedtog Rådet uden debat et
direktiv om lufthavnsafgifter
og godkendte dermed alle de
ændringer, som Europa-Parlamentet havde vedtaget under andenbehandlingen.
6670/09 (Presse 43)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0003.png
19.II.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
ENERGISIKKERHED ................................................................................................................... 6
Gaskrisen: opfølgning ..................................................................................................................... 6
Anden strategiske energiredegørelse -
Rådets konklusioner
............................................................. 6
OLIELAGRE OG GASFORSYNINGSSIKKERHED................................................................... 13
EVENTUELT ............................................................................................................................... 15
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Lufthavnsafgifter*...........................................................................................................................................16
EKSTER E FORBI DELSER
Foranstaltninger over for Zimbabwe ................................................................................................................16
LA DBRUG
Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter.......................................................................17
STATISTIKKER
Varehandel......................................................................................................................................................18
Europæiske statistikker * .................................................................................................................................18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6670/09 (Presse 43)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0004.png
19.II.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier SEEUWS
Bulgarien:
Petar Vladimirov DIMITROV
Den Tjekkiske Republik:
Martin ŘÍMAN
Tomáš HÜNER
Danmark:
Thomas EGEBO
Tyskland:
Karl-Theodor FREIHERR ZU GUTTENBERG
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Konstantinos HADJIDAKIS
Spanien:
Pedro MARÍN
Frankrig:
Jean-Louis BORLOO
Italien:
Claudio SCAJOLA
Cypern:
Efstathios HAMBOULLAS
Letland:
Artūrs BERGHOLCS
Litauen:
Arvydas SEKMOKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Csaba MOLNÁR
Malta:
George PULLICINO
ederlandene:
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Marcin KOROLEC
Portugal:
Manuel PINHO
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi- og energiminister
Industri- og handelsminister
Viceindustri- og vicehandelsminister, Energiafdelingen
Statssekretær, Klima- og Energiministeriet
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Transport- og kommunikationsminister
Generaldirektør for energi
Ministre d'État, minister for økologi, energi, bæredygtig
udvikling og fysisk planlægning
Minister for økonomisk udvikling
Statssekretær, Ministeriet for Handel, Industri og Turisme
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Transport-, telekommunikations- og energiminister
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Økonomiminister
Forbundsøkonomiminister
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Økonomi- og innovationsminister
6670/09 (Presse 43)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0005.png
19.II.2009
Rumænien:
Adriean VIDEANU
Slovenien:
Andreja JERINA
Slovakiet:
Peter �½IGA
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Ulrika BARKLUND LARSSON
Det Forenede Kongerige:
Ed MILIBAND
Økonomiminister
Statssekretær, regeringens kontor for udvikling og
Europaspørgsmål
Statssekretær, Økonomiministeriet
Erhvervsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Energi- og klimaminister
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
6670/09 (Presse 43)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0006.png
19.II.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
E ERGISIKKERHED
Gaskrisen: opfølgning
Efter en kort redegørelse fra formanden om de hovedkategorier af foranstaltninger, der skal
omsættes i konkret handling, blev Rådet orienteret af kommissæren om opfølgningen af gaskrisen
som følge af gasstriden mellem Rusland og Ukraine, som energiministrene bad om det i
konklusionerne fra deres ekstraordinære samling den 12. januar (5215/09). Kommissæren nævnte
den solidaritet, som alle aktører, såvel offentlige som private, havde udvist under krisen, og EU's
evne til at tale med én stemme, nemlig formandskabets og Kommissionens, og mindede om, at de
centrale elementer i EU's energipolitik er sikkerhed og solidaritet. Han gjorde opmærksom på, at
der er behov for foranstaltninger på kort og lang sigt, navnlig enighed om pakken vedrørende det
indre energimarked, før Europa-Parlamentets mandat udløber, udvikling af EU's energistrategi,
forbedring af energieffektiviteten, forslag om olielagre og om revision af direktivet om
gasforsyningssikkerhed og behovet for større gennemsigtighed på det indre marked og i de eksterne
forbindelser og for flere investeringer.
Anden strategiske energiredegørelse -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET
HILSER den energiforsyningssikkerheds- og energieffektivitetspakke VELKOMMEN, som
Kommissionen forelagde den 13. november 2008, navnlig meddelelsen om en EU-handlingsplan
for energiforsyningssikkerhed og -solidaritet,
ERINDRER OM OG BEKRÆFTER
konklusionerne fra den ekstraordinære samling i TTE-Rådet (energi) den 12. januar (5165/1/09)
og konklusionerne om energiforsyningssikkerhed fra Det Europæiske Råds møde i oktober
6670/09 (Presse 43)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2009
tilsagnet for så vidt angår målene for nedbringelse af drivhusgasemissionerne, andelen af
vedvarende energikilder og energieffektivitet, som Det Europæiske Råd enedes om i marts 2007,
og den aftale, der blev indgået i december 2008 om klima- og energipakken
behovet for, at Europa handler i fællesskab for at skaffe bæredygtig og sikker energi på
konkurrencedygtige vilkår
solidariteten medlemsstaterne imellem, der skal styrkes og afvejes i forhold til medlemsstaternes
ansvar for deres energiforsyningssikkerhed, i fuld respekt for medlemsstaternes valg af
energimix og suverænitet med hensyn til energikilder
at et effektivt og liberaliseret indre marked for energi med gode forbindelseslinjer sammen med
solide og gennemsigtige retlige og administrative rammer er en forudsætning for en effektiv
energipolitik på medlemsstats- og EU-plan
at en hurtig gennemførelse af foranstaltninger og tilsagn i forbindelse med det indre marked,
energieffektivitet og vedvarende energi også vil bidrage til energiforsyningssikkerhed,
ER ENIGT OM FØLGENDE PRIORITETER:
I. Prioriteter på kort sigt
Indsatsen for at sammenkoble og diversificere energileverandørerne, kilderne og forsyningsruterne
må øges, navnlig i gassektoren; det viste den afbrydelse af gasforsyningerne fra Rusland via
Ukraine til EU, som skete for nylig, og som er uden fortilfælde. For at tage højde for
infrastrukturbehov og diversificering af energiforsyningerne på et velintegreret energimarked i EU
og for at kunne forebygge eventuelle større forsyningsafbrydelser inden for gassektoren eller andre
energisektorer i fremtiden eller tackle følgerne af sådanne er Rådet enigt om:
at gøre en yderligere indsats inden for følgende seks prioriterede infrastrukturaktioner: den
sydlige gaskorridor, diversificerede og tilstrækkelige LNG-forsyninger til Europa, reel
sammenkobling af Østersøområdet, Middelhavsenergiringen, passende nord-syd-gas- og
elsammenkoblinger i Central- og Sydøsteuropa og Nordsø- og Nordvestnettet, som skitseret i
anden strategiske energiredegørelse. Disse aktioner berører ikke igangværende TEN-E-projekter
og drøftelserne om konkrete projekter i forbindelse med både revisionen af TEN-E-politikken,
den europæiske genopretningsplan og afgørelser om finansiering, som vil blive truffet i
overensstemmelse med gældende budget- og finansbestemmelser, eller finansieringen af anden
infrastruktur, som kan bidrage til at diversificere leverandører, kilder og ruter på en geografisk
afbalanceret måde og til at forbedre forbindelsen for centrale såvel som for perifere europæiske
energimarkeder
6670/09 (Presse 43)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2009
at øge åbenheden og fremme såvel offentlige som private investeringer i gasoplagring, da
tilstrækkelige gaslagre har vist sig at være af stor betydning for at afhjælpe følgerne af
forsyningsafbrydelser
at undersøge muligheden for en mekanisme, i overensstemmelse med EU's konkurrenceregler,
der vil lette adgangen til kaspisk gas, med henblik på at lade nye konkurrencedygtige gaskilder
komme ind på det europæiske marked og muliggøre etablering af den nødvendige infrastruktur
regelmæssigt at vurdere energiforsyningen og -efterspørgslen, herunder oplysninger om fysiske
gasstrømme, oplagringskapacitet og lagerændringer samt infrastruktur og produktionskapacitet,
med henblik på at lette indkredsningen af investeringer, der kan bidrage til at nedbringe risiciene
for forsyningssikkerheden. Rådet har i den forbindelse noteret sig, at infrastrukturinvesteringer
primært, men ikke udelukkende styres af markedsfaktorer, og støtter derfor en intensivering af
det europæiske netværk af transmissionssystemoperatørers aktiviteter med hensyn til overslag
over forsynings- og produktionstilstrækkelighed og netudviklingsplaner, som forudset i tredje
pakke, og energimarkedsobservationscentrets aktiviteter
at der i forbindelse med revisionen af TEN-E-politikken er behov for at præcisere kriterierne for
valg af infrastruktur, herunder sammenkoblinger, der bør baseres på EU's energipolitiske mål, og
derved bidrage til opbygning af et fuldt ud forbundet EU-energimarked, konkurrence-dygtige
energiforsyninger, energiforsyningssikkerhed for medlemsstaterne og EU og diversificering af
energileverandørerne, kilderne og forsyningsruterne, idet der skal skabes den rette balance
mellem projekternes økonomiske levedygtighed og modenhed og deres bidrag til
energisikkerhed
at identificere og fjerne investeringshindringer, bl.a. ved at strømline planlægnings- og
høringsprocedurer eller ved at udpege europæiske koordinatorer, især i forbindelse med
projekter, der forbedrer sammenkoblingen
at fremme en koordineret tilgang mellem Kommissionen og medlemsstaterne, hvor det er
hensigtsmæssigt, for at give omkostningseffektiv støtte til opstillingen af store
havvindmølleparker i europæiske farvande og samtidig bevare elforsyningsnettets pålidelighed.
6670/09 (Presse 43)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0009.png
19.II.2009
På grund af den stigende energiefterspørgsel på verdensplan og for at sikre en mere diversificeret og
sikker forsyning spiller energipolitikken en central rolle i EU's og medlemsstaternes eksterne
forbindelser. På grundlag af handlingsplanen "En energipolitik for Europa"
1
understreger Rådet, at
det er vigtigt
i lyset af erfaringerne fra gasforsyningskrisen i januar, at sikre, at EU og dets medlemsstater
udsender ensartede signaler ("taler med én stemme") i eksterne energispørgsmål i deres dialog
med leverandør-, transit- og forbrugerlande
at budskaber til tredjelande bør være i overensstemmelse med EU's politiske mål og fokusere på
reduktion af drivhusgasser, energieffektivitet, vedvarende energi og lavemissionsteknologier
at intensivere de energipolitiske forbindelser med lande og regioner uden for EU, der bør baseres
på gældende fællesskabsret og energichartertraktatens nøgleprincipper, især ved hjælp af
hurtig udvikling af det østlige partnerskab, idet der sikres komplementaritet med alle
andre former for samarbejde, der allerede findes i EU's nabolande, såsom
Sortehavssynergien, i overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner fra
december 2008
videreudvikling af energisamarbejdet med Rusland
fortsat politisk engagement på højt plan med forsynings- og transitlande langs den
sydlige korridor
Ukraines og Republikken Moldovas tiltrædelse af energifællesskabstraktaten og
bestræbelser på yderligere tiltrædelser
styrket samarbejde med Middelhavslandene
at videreudvikle en fælles tilgang til den eksterne energipolitik for at støtte EU, medlemsstaterne
og virksomheder med at udvikle energisamarbejdet ved at fastlægge en fælles dagsorden over for
energipartnerlandene og udvikle nye bredt baserede partnerskaber
1
Det Europæiske Råds handlingsplan (2007-2009), En energipolitik for Europa, punkt III -
International energipolitik.
9
6670/09 (Presse 43)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2009
at øge åbenheden og pålideligheden gennem meningsfuld udveksling af oplysninger mellem
Kommissionen og medlemsstaterne om de energipolitiske forbindelser, herunder langsigtede
forsyningsaftaler, med tredjelande, samtidig med at kommercielt følsomme oplysninger
beskyttes.
Med henblik på at tackle forsyningsafbrydelser som dem, vi har oplevet i den seneste tid, bekræfter
Rådet, at der skal udvikles yderligere fleksible, effektive og gennemsigtige
kriseberedskabsmekanismer for olie- og gasforsyningen, og det erkender, at det derfor er
nødvendigt
at revidere direktiv 2006/67 om olielagre for at øge åbenheden og effektiviteten på grundlag af
IEA's regler, herunder oplagring og kriseberedskabsmekanismen
som et hastespørgsmål både nationalt og på EU-plan at forbedre instrumenterne til sikring af
gasforsyningssikkerheden gennem den revision af direktiv 2004/67 om gasforsyningssikkerhed,
som Kommissionen efter en forberedelse i tæt samarbejde med Gaskoordinationsgruppen skal
fremsætte forslag om i 2009. Det er i den forbindelse af stor betydning at definere den vigtigste
indikator for forsyningsafbrydelse bedre og at sørge for en mere effektiv
kriseberedskabsmekanisme, f.eks. ved hjælp af forudfastsatte beredskabsplaner på passende
niveauer.
Effektiv omsætning, overførsel og forbrug af energikilder bidrager til energiforsyningssikkerheden
såvel i tredjelande som i EU. Energieffektivitetsfremmende foranstaltninger bør derfor
videreudvikles og styrkes, de nationale energieffektivitetsplaner bør gennemføres til fulde, og
Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet bør revideres. I den forbindelse
hilser Rådet den energieffektivitetspakke, som Kommissionen forelagde i november 2008,
velkommen, jf. energieffektivitetsmålet på 20% i 2020 og som et centralt element for at nå
målene for så vidt angår klima og vedvarende energikilder
bestræber det sig på at nå til enighed om de forslag, der er indeholdt i energieffektivitetspakken,
inden udgangen af 2009.
Med henblik på at mindske afhængigheden af eksterne energikilder er EU nødt til at udnytte sine
egne energiressourcer, herunder vedvarende energikilder, fossile brændstoffer og i lande, der vælger
at anvende denne, kernekraftenergi, bedst muligt skabe et klima, hvor medlemsstaterne alt efter
deres brændstofvalg effektivt kan lette investeringer i disse ressourcer. Rådet bekræfter derfor, at
det er nødvendigt
6670/09 (Presse 43)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2009
at fremme vedvarende energi og bekæmpe hindringer for energi fra vedvarende kilder
at fremme miljøvenlig udvikling af EU's egne reserver af fossile brændstoffer og en effektiv og
bæredygtig anvendelse af dem ved brug af avanceret teknologi
at overveje, hvordan der kan udvikles EF-lovgivningsrammer for nuklear sikkerhed, og at
overveje behovet for at gøre fremskridt med hensyn til affaldshåndtering, under fuld inddragelse
af European Nuclear Safety Regulators Group (ENSREG).
II. Prioriteter på lang sigt
På grundlag af EU's politik frem til 2020 erkender Rådet, at det på grund af den stadig skrøbeligere
balance mellem energiforsyning og -efterspørgsel og det fortsatte behov for at sætte ind over for
klimaændringer og bidrage til en begrænsning af den globale efterspørgsel efter energi er vigtigt, at
der allerede nu gøres en indsats for at udarbejde en politisk dagsorden frem til 2030 og en vision for
2050. Dette bør være en væsentlig bestanddel af handlingsplanen for en energipolitik for Europa fra
2010 og frem. Den bør omfatte
udvikling af effektive energisystemer med lavt CO
2
-udslip, herunder bl.a. gennem større
decentralisering
fremskyndet gennemførelse af SET-planen og sikring af, at der er sammenhæng med disse
prioriteter i de kommende rammeprogrammer for forskning
sikring af snarlig ibrugtagning af CO
2
-opsamlings- og -oplagringsteknologier og -projekter
fremskyndet udvikling af elkøretøjer og brintbrændstoffer samt alternative brændstoffer med
henblik på at reducere olieafhængigheden.
Midler
For at opfylde ovennævnte prioriteter opfordrer Rådet Kommissionen til
at kortlægge de nødvendige lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige tiltag og passende
finansielle ressourcer, bl.a. under passende hensyntagen til, hvad der allerede er taget højde for i
den europæiske økonomiske genopretningsplan, som Det Europæiske Råd vedtog i sine
konklusioner fra december 2008
6670/09 (Presse 43)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2009
på grundlag af en tilbundsgående konsekvensanalyse at fremlægge forslag om et nyt EU-
instrument for energiforsyningssikkerhed og -infrastruktur, der bygger på resultaterne af den
offentlige høring om grønbogen "Et europæisk energinet, der sikrer forsyningen,
bæredygtigheden og konkurrenceevnen"
at udarbejde et initiativ til finansiering af bæredygtig energi som et fælles projekt mellem
Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank for på kapitalmarkederne at tilvejebringe
omfattende midler til investeringer og i den forbindelse at tage hensyn til EBRD's og andre
internationale finansielle institutioners relevante ekspertise,
og er også enigt om, at der er behov for
bedre udveksling af oplysninger og bedste praksis i EU og med tredjelande gennem de
eksisterende mekanismer og i regionale og multilaterale fora
yderligere foranstaltninger, initiativer og instrumenter, alt efter hvad der er hensigtsmæssigt, for
at styrke udviklingen af en fælles tilgang til den eksterne energipolitik."
6670/09 (Presse 43)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0013.png
19.II.2009
OLIELAGRE OG GASFORSY I GSSIKKERHED
Rådet havde en orienterende drøftelse om et forslag til Rådets direktiv om olielagre (15910/08) og
om Kommissionens meddelelse om gasforsyningssikkerhed (15905/08).
Begge forslag er forelagt af Kommissionen på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner fra
marts 2007 (7224/1/07,
s. 16),
hvori det understreges, at det er nødvendigt at øge
forsyningssikkerheden, både for EU som helhed og for de enkelte medlemsstater, bl.a. ved at
udvikle mere effektive kriseberedskabsmekanismer. De indgår i den handlingsplan for
energisikkerhed og -solidaritet, som Rådet godkendte på samme samling.
Under drøftelsen blev der fastlagt retningslinjer for det videre arbejde i Rådet og dets forberedende
organer vedrørende direktivudkastet med henblik på hurtigt at nå til enighed. Drøftelsen om
Kommissionens meddelelse gav et input til Kommissionens udarbejdelse af forslaget til revision af
Rådets direktiv 2004/67/EF om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden.
Drøftelsen fandt sted på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet
(6199/09).
For så vidt angår
direktivudkastet om olielagre hilser alle medlemsstaterne forslaget velkommen og deler generelt
dets mål, navnlig harmoniseringen med Det Internationale Energiagenturs standarder. De
betænkeligheder, der kom til udtryk, omhandlede bl.a. oprettelsen af centrale oplagringsenheder,
pligten til ugentlig meddelelse af oplysninger om olielagre og ophævelsen af bilaterale
oplagringsaftaler mellem medlemsstaterne eller med virksomheder. Ministrene understregede
generelt, at der er behov for en fleksibel, afbalanceret, omkostningseffektiv og forbedret retsakt.
Med hensyn til meddelelsen om gasforsyningssikkerhed gentog delegationerne deres støtte til, at
der snart fremsættes et forslag til revision af Rådets direktiv 2004/67/EF. Delegationerne stillede
konkrete forslag på baggrund af de seneste erfaringer under gaskrisen i januar 2009, f.eks. om
behovet for en revision af definitionen af større forsyningsafbrydelse, behovet for bedre
sammenkoblinger og solidaritetsmekanismer og det hensigtsmæssige i at udarbejde
regionale
nødplaner i tilfælde af energiforsyningsproblemer. Rådet tilkendegav også, at rammen om det
reviderede forslag bør være ansvar og solidaritet. På det grundlag gav Kommissionen tilsagn om
hurtigt at fremsætte et lovgivningsforslag og oplyste, at der bliver tale om en forordning.
6670/09 (Presse 43)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.II.2009
Udkast til direktiv om olielagre
Direktivforslaget om minimumslagre af olie, der skal træde i stedet for den gældende EF-lovgivning
på dette område (Rådets direktiv 2006/67/EF og 73/238/EØF samt Rådets afgørelse 68/416/EØF),
har til formål at få de nuværende EU-mekanismer for olielagre til at fungere bedre, så det sikres, at
der er olie til rådighed i tilfælde af en krise.
Med henblik herpå skal det f.eks. forbedre reglerne og tilskynde medlemsstaterne til at oprette en
central oplagringsenhed. Det foreslår også frivillig oprettelse af specifikke lagre, dvs.
produktreserver, der er specifikt etableret med henblik på dette direktiv.
Endvidere tager forslaget sigte på at tilnærme interne EU-regler til den IEA-ledede ordning for
ibrugtagning af oliesikkerhedslagre.
6670/09 (Presse 43)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0015.png
19.II.2009
EVE TUELT
Energitopmøde " aturgas til Europa: sikkerhed og partnerskab"
Rådet noterede sig oplysningerne fra den bulgarske delegation om energitopmødet "Naturgas til
Europa: sikkerhed og partnerskab", der finder sted den 24.-25. april 2009 i Plovdiv (5965/09).
abuccotopmøde
Rådet noterede sig oplysningerne fra den ungarske delegation om resultaterne af Nabuccotopmødet
den 26.-27. januar 2009 i Budapest (6252/09).
Konference om elforsyningssikkerhed
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om en konference om EU-medlemsstaternes
energiforsyningssikkerhed på det fælles elmarked, som fandt sted den 29.-30. januar 2009 i Ostrava
(6253/09).
Sloveniens kandidatur som hjemsted for Agenturet for Samarbejde mellem
Energimyndigheder
Rådet noterede sig oplysningerne fra den slovenske delegation om Sloveniens kandidatur som
hjemsted for Agenturet for Samarbejde mellem Energimyndigheder (6558/09).
6670/09 (Presse 43)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0016.png
19.II.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Lufthavnsafgifter*
Rådet vedtog
2
et direktiv om lufthavnsafgifter og godkendte dermed alle de ændringer, som Europa-
Parlamentet har vedtaget under andenbehandlingen (3712/08,
6164/09 ADD1).
Direktivet opstiller en række fælles principper, som lufthavnsoperatørerne skal overholde, når de
fastsætter lufthavnsafgifter. Det sigter mod en præcisering af forholdet mellem lufthavnsoperatører
og lufthavnsbrugere, idet det lægger op til fuld åbenhed, samråd med brugerne og anvendelse af
princippet om ikke-diskrimination ved beregningen af de afgifter, der opkræves hos brugerne.
Desuden tilsigter det oprettelse af en stærk uafhængig national myndighed, der kan mægle og
bilægge tvister, så de hurtigt kan løses.
Direktivet finder anvendelse på lufthavne med en årlig trafik på mere end fem millioner passagerer
og på den lufthavn i hver medlemsstat, der har den største passagertrafik.
Medlemsstaterne har to år fra direktivets ikrafttræden til at gennemføre direktivets bestemmelser.
EKSTER E FORBI DELSER
Foranstaltninger over for Zimbabwe
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af gyldighedsperioden for anvendelse af foranstaltninger
som defineret i artikel 96, stk. 2, litra c), i AVS-EF-partnerskabsaftalen indtil den 20 februar 2010
(6058/09). Foranstaltningerne udløb ellers den 20. februar 2009. I henhold til disse foranstaltninger:
suspenderes finansieringen af budgetstøtten i henhold til Zimbabwes nationale vejledende
programmer under 7. og 8. EUF
2
Den luxembourgske delegation stemte imod.
16
6670/09 (Presse 43)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0017.png
19.II.2009
suspenderes finansieringen af alle projekter, undtagen sådanne, som direkte kommer
befolkningen til gode, særlig i de sociale sektorer
omlægges finansieringen til direkte støtte til befolkningen, særlig til de sociale sektorer,
demokratisering, respekt for menneskerettighederne og retsstaten
suspenderes undertegnelsen af det nationale vejledende program under 9. EUF
suspenderes artikel 12 i bilag 2 til AVS-EF-partnerskabsaftalen, i det omfang det er nødvendigt
for anvendelsen af restriktive foranstaltninger, som vedtages på basis af traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab
berøres bidrag til operationer af humanitær art ikke
vurderes regionale projekter fra sag til sag.
LA DBRUG
Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter
Rådet vedtog en forordning om oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på
det indre marked og i tredjelande (5600/09). Denne forordning udvider den procedure, der skal
følges, hvis der ikke forelægges oplysningsprogrammer for det indre marked, til at omfatte tilfælde,
hvor der ikke er nogen programmer til gennemførelse i tredjelande. Desuden giver den
medlemsstaterne mulighed for at udvide anvendelsesområdet for de tiltag, der skal indgå i disse
programmer, herunder ved at indhente hjælp fra internationale organisationer, især når det drejer sig
om programmer for salgsfremstød for olivenolie og spiseoliven i tredjelande.
6670/09 (Presse 43)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453716_0018.png
19.II.2009
STATISTIKKER
Varehandel
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 638/2004 om statistikker over
varehandelen mellem medlemsstaterne (3706/08).
Formålet med forordningen er at fastsætte regler for fritagelse af flere virksomheder for
indberetning af Intrastat
3
-data og samtidig bevare oplysningernes nøjagtighed og opfylde brugernes
krav til statistikker om handel opdelt efter virksomhedskendetegn.
Den finder anvendelse fra den 1. januar 2009.
Europæiske statistikker *
Rådet vedtog
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæiske statistikker (3708/08,
6163/09 ADD1).
Forordningen indfører et regelsæt for udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske
statistikker. Formålet er at revidere det eksisterende grundlæggende regelsæt, således at det er
tilpasset de aktuelle forhold og bedre egnet til at opfylde de krav, der er forbundet med
udfordringerne i fremtiden.
Den nye forordning ophæver forordning (EF, Euratom) nr. 1101/2008 om fremsendelse af fortrolige
statistiske oplysninger til De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor, Rådets forordning (EF)
nr. 322/97 om EF-statistikker og Rådets afgørelse 89/382/EØF, Euratom om nedsættelse af et
udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske program.
3
4
Systemet til indsamling af statistiske oplysninger vedrørende varehandelen mellem
medlemsstaterne.
Den østrigske delegation stemte imod.
18
6670/09 (Presse 43)
DA