Europaudvalget 2008-09
2925+2926 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
643625_0001.png
Bidrag til samlenotat for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 23.-24. februar 2009.
10. Revision af Cotonou-aftalen
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at kunne træffe beslutning om Fællesskabets forslag til udviklingslandene i Afrika,Vestindien
og Stillehavet (AVS-landene) om emner til revision af Cotonou-aftalen mellem de 78 AVS-lande og EU.
Cotonou-aftalen er en partnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater og AVS-
landene, der blev indgået for en periode på 20 år fra den 1. marts 2000. Aftalen giver mulighed for revision
hvert femte år. Ifølge aftalen skal parterne meddele hinanden eventuelle forslag til ændringer for en revision inden
den 1. marts 2009. Det forventes, at der vil kunne opnås enighed om fra EU’s side at foreslå forhandling om
ajourføring af aftalen og om ændringer af mindre rækkevidde.
2. Baggrund
Cotonou-aftalen er en omfattende partnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
dets medlemsstater på den ene side og de 78 AVS-lande på den anden side. Aftalen bygger på
en integreret tilgang med henblik på et tæt partnerskab baseret på en politisk dimension,
udviklingssamarbejde og handel. Aftalen blev indgået for en periode på 20 år fra den 1. marts
2000. Aftalen trådte i kraft i april 2003. I aftalen er der åbnet mulighed for en revision hvert
femte år. Den første revision blev underskrevet i Luxembourg den 25. juni 2005 og trådte i
kraft den 1. juli 2008. Ifølge Cotonou-aftalen skal aftalens parter dvs. Fællesskabet og dets
medlemsstater og AVS-landene meddele eventuelle forslag om ændringer i aftalen, der ønskes
forhandlet under den anden revision af aftalen inden den 1. marts 2009. Forhandlinger om
ændringer af Cotonou-aftalen forventes indledt i maj 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Cotonou-aftalens artikel 95, stk. 3. Cotonou-aftalen og ændringer heraf er indgået på basis af
TEF art. 310 jf. art. 300.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der stiles mod, at det fra EU’s side foreslås AVS-landene, at der forhandles om en række
mindre ændringer af Cotonou-aftalen herunder bl.a:
at den regionale integration styrkes bl.a. for at tilpasse indsatsen til AVS-landenes
forskellige behov.
at bestemmelserne om handelssamarbejdet i aftalen ajourføres i lyset af de økonomiske
partnerskabsaftaler (EPA’er) bl.a. ved sletning af bilag med toldsatser.
at der etableres forbedrede muligheder for samarbejde med udviklingslande, der ikke er
AVS-lande – herunder med andre afrikanske lande.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at ajourføre bestemmelserne i aftalen om den politiske dimension især med øget vægt på
god regeringsførelse og indsats mod struktursvagheder. Kvinders deltagelse i
fredsskabende aktiviteter og konfliktforebyggelse og bilæggelse skal søges fremmet. Og
vigtigheden af, at freds- og sikkerhedsanliggender behandles på regionalt niveau – f.eks. i
Afrika i tæt samspil med Den Afrikanske Union (AU) - skal understreges.
at ajourføre teksten om migration i aftalen for at styrke forbindelsen mellem migration
og udvikling, herunder forvaltningen af den lovlige indvandring og indsatsen mod den
ulovlige indvandring.
at årtusindeudviklingsmålene (MDG-mål), Pariserklæringen om bistandseffektivitet og
sammenhæng mellem politikker afspejles i aftaleteksten.
at øge Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) mulighed for finansiering af offentligt
ejet infrastruktur og ydelse af lån til offentlige låntagere.
at fremme de nationale parlamenter i AVS-landene og ikke-statslige aktørers rolle i
samarbejdet bl.a. med henblik på fremme af demokrati.
at smidiggøre procedurerne for indsatser i forbindelse med nødhjælp, katastrofebistand
og post-katastrofebistand.
Rådet forventes at kunne træffe beslutning om de generelle retningslinjer for Kommissionens
forhandlinger med AVS-landene. AVS-landenes forslag til forhandlingsemner foreligger endnu
ikke. EU’s stilling til AVS-landenes forslag vil skulle fastlægges senere.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Som ved tidligere aftaleforhandlinger mellem EU og AVS-landene vil spørgsmålet om
finansieringen af samarbejdet gennem en ny finansprotokol først blive taget op på et sent
tidspunkt i forhandlingerne. EU-bistanden til AVS-landene på basis af Cotonou-aftalen
finansieres gennem Den Europæiske Udviklingsfond. Danmarks bidrag til fonden afholdes
indenfor rammerne af den samlede danske bevilling til udviklingslandene.
9. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at Cotonou-aftalen er en god ramme for samarbejdet mellem AVS-landene
og EU. Som udgangspunkt er det regeringens holdning, at ændringer i Cotonou-aftalen skal
kunne forbedre AVS-EU samarbejdet og generelt være til gavn for AVS-landene. Regeringen er
positivt indstillet overfor smidiggørelse af samarbejdet og ajourføring af bestemmelser, der ikke
er aktuelle. Revisionen bør derfor være begrænset og især fokuseret på teknisk revision i lyset af
den udvikling, der har fundet sted siden den første revision af Cotonou-aftalen. I spørgsmålet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om revision af bestemmelsen om migration er det en forudsætning, at der ikke vil ske en
svækkelse af den eksisterende formulering i Cotonou-aftalen om AVS-landenes forpligtelse til
at tilbagetage egne statsborgere, som opholder sig ulovligt i et EU-medlemsland.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-medlemslandene synes generelt at være indstillet på at medvirke til en begrænset revision af
Cotonou-aftalen. Et enkelt medlemsland har som udgangspunkt stillet sig tvivlende overfor
behovet for en revision af aftaleteksten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3